اخبار و گزارشات کارگری (21 مرداد ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح های کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است

اعتراض به اجرای طرح های کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است

– کارگران گروه ملی فولاد ایران در بیست وچهارمین روز اعتراضشان مقابل سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز سفره خالی پهن کردند

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری

 تجمع اعتراضی متصدیان آب و فاضلاب روستایی ایوان نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق ودیگر مطالباتشان

 اعتراضات نسبت به طرح تربیت پرستار بیمارستانی پابرجاست

– عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب طرح 46 هزار هکتاری سیستان

اخراج کارگران درصورت اعتراض

 اتحادیه آزاد کارگران ایران:

 در برابر حکم قرون وسطائی شلاق بر علیه شاپور احسانی راد با تمام توان ایستادگی خواهیم کرد

 کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

 حق کارگر، شلاق نیست!

 سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تداوم فشار بر سندیکای کارگران شرکت واحد / اعمال فشار بر رضا شهابی

 کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

 در محکومیت بازگرداندن رضا شهابی به زندان

 سندیکای نقاشان استان البرز:

 رضا شهابی آزاد باید گردد.

 افزایش 8.9 درصدی مصدومین ناشی ازحوادث کار طی چهار ماهه نخست سال دراستان مرکزی

جان باختن12کارگر طی همین مدت دراین استان

 جان باختن کارگر آسفالت‌کار اکیپ عملیات کارگاهی اتوبان تهران به ساوه حین کار براثر تصادف رانندگی

 بازهم شلیک به کولبران وجان باختن کولبری دیگر

کارگران گروه ملی فولاد ایران در بیست وچهارمین روز اعتراضشان مقابل سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز سفره خالی پهن کردند

امروز شنبه21مرداد، کارگران گروه ملی فولاد ایران در بیست وچهارمین روزاعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت ماه ها مطالباتشان دست به پهن کردن سفره خالی مقابل سرپرستی بانک ملی ایران در اهواز زدند.

یکی از کارگران گروه ملی فولاد ایران به خبرنگاران گفت: نزدیک به 6 ماه است که حقوق های کارگران پرداخت نشده است.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود بیان کرد: صبح امروز برای چندمین بار به بانک ملی سرپرستی اهواز مراجعه کرده ایم ولی با درهای قفل شده آن مواجه شدیم.

این کارگر تصریح کرد: بازگشایی مدارس نزدیک است و ما حتی توان خرید یک مداد یا پاک کن را برای فرزندانمان نداریم چه برسد به مبالغ سنگینی که مدارس از ما می خواهند.

وی تاکید کرد: الان ماه ها است که در هزینه درمان و خرج و مخارج عادی یک منزل مانند تهیه نان مانده ایم و نمیدانیم چه کنیم.

وی گفت: کارگران این شرکت از 2 ماه پیش اعتراضات خود را به مدیران شرکت اعلام کرده اند و مدیرعامل این شرکت به آن‌ها وعده 10 روزه پرداخت حقوق را داد اما به گفته کارگرها هنوز این اتفاق میسر نشده است.

قابل یادآوری است که دور جدید اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد ایران دراعترض به بلاتکلیفی شغلی و  عدم پرداخت حقوق ازروز29تیرماه آغازوتا به امروزادامه یافت. طی یست وچهار روزگذشته این کارگران در راستای دست یابی به مطالباتشان تجمعاتی دراین واحد تولیدی،استانداری خوزستان،مقابل شعب بانک ملی ومصلای مهدیه شهر اهوازبرپاداشتند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری

امروزشنبه21مرداد،جمعی از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزدراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

حدود190کارگرکارخانه بلبرینگ سازی تبریزعلاوه بر پرداخت4ماه حقوق وحق بیمه نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود نیز معترضند.

یکی ازکارگران معترض کارخانه بلبرینگ سازی حاضر درتجمع به خبرنگاران گفت: زمانی وضعیت تولیدات این کارخانه بسیار خوب بود اما از وقتی که شرکت بلبرینگ سازی به نام خصوصی سازی و اجرای سیاست‌های اصل 44 از مالکیت مدیریت دولتی خارج شد، کارفرمای خصوصی جایگزین نتوانست به تعهدات مالی خود عمل کند و در نتیجه این وضعیت به وجود آمده است.

فرماندار تبریز در ارتباط با تجمع امروز جمعی از کارگران بلبرینگ سازی تبریز مقابل فرمانداری گفت: کارگران بلبرینگ سازی به دلیل عدم فعالیت کارخانه و دریافت نکردن حقوق‌ و مزایا در مقابل فرمانداری حضور یافته اند تا مشکلات خود را اعلام کنند.

رحیم شهرتی فر افزود،بیش از 100 نفر از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی در اعتراض به دریافت نکردن حقوق معوقه و مشکلات کارخانه صبح امروز مقابل فرمانداری تبریز جمع شدند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که این کارخانه در دولت دهم به صورت غیر اصولی به شخص و اشخاصی فاقد اهلیت از طریق بانک صنعت و معدن واگذار شد و فردی که این کارخانه را تحویل گرفته، ناتوان از اداره آن است.

فرماندار تبریز با بیان اینکه در نتیجه واگذاری به غیراهل، کارخانه بلبرینگ سازی به عنوان واحدی در حال تولید و سوددهی با ورشکستگی مواجه شده است، گفت: موضوع از طرف کمیسیون کارگری شهرستان تبریز و استانداری بارها و بارها پیگیری شده و مقرر شده درخصوص تعیین تکلیف شرکت اقداماتی انجام شود.

وی اضافه کرد: مقرر شده دستگاه متولی اقدام موثر انجام دهد تا مشکل کارگران حل شود.

شهرتی فر ادامه داد: شب عید بر اساس پیگیری هایی که انجام شد مشکلات آنها تا حدودی رفع شد، ولی متاسفانه مالک کارخانه بار دیگر به طور موثر در کارخانه نیافته و به عنوان مالک به دنبال حل مشکل نیست.

وی گفت: این شرکت کاملا خصوصی است و باید صاحب کارخانه پاسخگو شود، در مرحله بعد در صورت عدم توانایی مالک و ایجاد مشکلات، متولیان امر در این خصوص وارد عمل شده و اقدام خواهند کرد.

تجمع اعتراضی متصدیان آب و فاضلاب روستایی ایوان نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق ودیگر مطالباتشان

صبح امروزشنبه21مرداد، جمعی از متصدیان چاه های آب اداره آب و فاضلاب روستایی ایوان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق ودیگر مطالباتشان مقابل این اداره تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکیتجمع کنندگان گفت: همه افرادی که در این مکان ملاحظه می کنید متصدیان چاه های آب روستایی شهرستان می باشند که از سوابق بالایی برخورداراند،و از دل جان شبانه روز در راستای تامین آب حوزه استحفاظی خود تلاش می کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه تنها درامد این این افراد از حقوق دریافتی از این نهاد تامین می شود تاکنون مطالبات سال گذشته “عیدی وپاداش  “و حقوق از  ابتدای سال تا کنون  را دریافت ننموده ایم.

وی با اشاره به ابنکه مراجعات  مکرری در این راستا داشته ایم افزود: در راستای احقاق حق خود به مدیریت قبلی شهرستان وفعلی مراجعات زیادی داشته ایم حتی این مراجعات به مرکز استان نیز کشیده شده است و تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی بیان داشت:تنها منبع در آمد ماکه بوسیله آن ضروریات خود و خانواده را تامین می کنیم  فقط از این راه است .

اعتراضات نسبت به طرح تربیت پرستار بیمارستانی پابرجاست

در هفته گذشته پس از اعتراضات دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف پذیرش پرستار بیمارستانی در اهواز به گوش رسید که در نهایت مشخص شد این اتفاق نیفتاده‌است.

حالا پرستاران می‌گویند در انتظار برآورده شدن وعده‌ها هستیم؛ دانشجویان پرستاری نیز نگرانی خود را از ادامه طرح مطرح می‌کنند.

یکی از همین دانشجویان پرستاری به ایلنا گفت: به جای جذب فارغ التحصیلان  که تعداد آن ها بیش از ۲۰ هزار نفر است و حل معضلات آموزشی دانشکده‌ها و مشکلات معیشتی آن‌ها به دنبال اجرای این طرح هستند تا با افزایش تعداد پرستاران از طریق افزایش تعداد نیروی پرستاری غیردانشگاهی توقع آن‌ها را برای دریافت کارانه و حقوق ثابت مکفی کاهش داده و آن ها را در هر شرایطی به کار گیرند.

وی ادامه می‌دهد: سوال این است که تکنیک گذراندن دروس نظری برای این پرستاران چه می‌شود ؟ آیا این پرستاران تنها در همان بیمارستان محل تحصیل امکان کار دارند و اگر بیمارستان آنها را نخواهد، بیکار می‌شوند؟ چه مدرکی به آنها داده می‌شود؟ آیا می‌توانند با این مدرک در بیمارستان‌های دیگر و خارج از کشور کار کنند؟ آیا این پرستاران کار کمک پرستار یا بهــیار را انجام خواهند داد؟

این سوالات و بسیاری سوالات و چالش‌های دیگر در ارتباط با این طرح مطرح است که به نگرانی‌های موجود دامن زده‌است.

گفتنی است که در هفته‌های گذشته، طرح تربیت پرستار بیمارستانی با اعتراضات گسترده پرستاران و دانشجویان پرستاری سراسر کشور مواجه شد؛ در نهایت در جلسه هفته گذشته‌ی شورای عالی نظام پرستاری با مقامات وزارت بهداشت، وعده داده شد که اصلاحاتی در طرح اعمال خواهد شد و  مشکلات طرح از میان خواهد رفت.

عدم پرداخت 4 ماه حقوق کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب طرح 46 هزار هکتاری سیستان

اخراج کارگران درصورت اعتراض

4ماه حقوق کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب طرح 46 هزار هکتاری سیستان پرداخت نشده است.درطرحی که مجریش دولت است،اسامی چند نفر از کارگران را که برای دریافت حقوق خود اعتراض کرده اند،جهت تسویه حساب به مدیران طرح اعلام کرده اند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،مجری انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی که به طرح 46 هزار هکتاری در سیستان معروف است،دولت است که هنوز نتوانسته در موقع مقرر آن را به اتمام برساند. برخی از کارشناسان بر این باورند که در بعضی از مناطق نیز عدم بکارگیری نظارت بر اجرای طرح باعث شده است تا لوله های آب به طور عجیبی در محل نصب شده باشند و قبل از ورود آب به داخل آنها دچار مشکل شوند.

اما مهمترین مسئله عدم پرداخت حقوق کارگران دربرخی از فازهای این طرح است، شنیده می شود که  کارگران فاز یک خط لوله شهرستان زهک چهارماه است حقوق نگرفته اند.

یکی از کارگران طرح انتقال آب با لوله گفت: چند نفر از کارگران برای دریافت حقوق خود اعتراض کرده اند اما اسامی کارگرانی که اعتراض داشته اند را جهت تسویه حساب به مدیران طرح اعلام کرده اند.

وی افزود: مدت چهار ماه است که هیچ پولی برای کارگران واریز نشده است، و اکنون اگر کسی برای حق خود دست به اعتراض بزند در لیست اخراج قرار می گیرد، و کارگران نیز از ترس برای اینکه بیکار نشوند همچنان سکوت می کنند.

این کارگر طرح خاطرنشان کرد: دوازده ساعت مفید کارگران در طرح 46 هزار هکتاری در طول شبانه روز کار می کنند، اما هیچگونه اضافه کاری برای آنان پرداخت نمی شود؛ ضمن اینکه مهندسین ناظر که از دیگر شهرستان ها وارد سیستان شده اند برخورد نا مناسبی با کارگران سیستانی دارند.

وی ادامه داد: کارگران این طرح حتی روزهای جمعه نیز مشغول کارند و ترس از اخراج شدن روزهای تعطیلی را از آنها سلب کرده است، مهندسین ناظر که گویا خونشان از کارگران رنگین تر است حقوق خود را در روز معینی دریافت می کنند اما کارگران که تمام زندگی آنها به این حقوق بستگی دارد نمی دانند که کی باید در انتظار واریز حقوق باشند.

وی همچنین گفت: ناظرین طرح که غیر بومی هستند می دانند که جوان بیکار در منطقه سیستان زیاد است، به همین دلیل حق اعتراض را از کارگران گرفته اند، اگر در این بین کسی اعتراض کند فوراً اخراج، و فرد دیگری جایگزین او خواهد شد، کارگران این طرح امنیت شغلی ندارند.

این کارگر طرح 46 هزار هکتاری خاطرنشان کرد: اگر بخواهند حقوق معوقه را واریز کنند تنها یک ماه آن را به حساب کارگر می ریزند؛ در صورتی که کارگران چهار ماه از آنها طلبکارند و معلوم نیست سه ماه دیگر را کی و چه موقع پرداخت کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران:

در برابر حکم قرون وسطائی شلاق بر علیه شاپور احسانی راد با تمام توان ایستادگی خواهیم کرد

بر اساس دادنامه صادره از سوی شعبه 101 کیفری 2 دادگستری شهرستان ساوه، شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام اخلال در نظم عمومی به تحمل شش ماه حبس با قرار تبدیل به 9 میلیون تومان وجه نقد و 30 ضربه شلاق محکوم شد.

این حکم در حالی بر علیه شاپور احسانی راد صادر شده است که در ارتباط با اعتصاب اردیبهشت ماه سال 94 کارگران نورد و لوله صفا، دو پرونده جداگانه شامل یک پرونده با اتهامات “تشویش اذهان عمومی” و “اخلال در نظم عمومی” در شعبه 101 کیفری 2 دادگستری ساوه و پرونده دیگری با اتهامات “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه بر علیه شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده تشکیل و آنان علیرغم صدور یازده سال حکم زندان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب، در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند و در شعبه 101 کیفری 2 ساوه نیز، شهودی را که کارفرما بر علیه این کارگران حاضر کرده بود اظهار داشته بودند که شاپور احسانی در جمع کارگران فقط گفته است “از حق خودتان دفاع کنید“.

علاوه بر اینها، صدور حکم زندان و حکم قرون وسطائی شلاق بر علیه شاپور احسانی راد به عنوان کارگری که همکاران سابقش را فقط به دفاع از حق شان در مقابل مظالم کارفرما توصیه کرده است، در شرایطی صورت گرفته که کارفرمایی که از وی شکایت کرده است علیرغم اختلاس شش هزار میلیارد تومانی و علیرغم اینکه هم اکنون نیز ماهها از حقوق کارگران نورد و لوله صفا را پرداخت نکرده است، راست راست میگردد.

صدور چنین حکمی بر علیه شاپور احسانی راد بیش و پیش از اینکه بیانگر وجود قوه قضائیه و دادگاهی برای ستاندن حق کسی در این مملکت باشد بیانگر وجود دستگاهی است که تمام و کمال در خدمت دزدان و غارتگران است و هر درجه از حق خواهی کارگران را حتی اگر در حد توصیه باشد با زندان و شلاق پاسخ میدهد.

دستگاه قضائی که کارگران معدن آق دره را به جرم حق خواهی در موقعیت کارگرانی گمنام در ملاء عام به شلاق کشید، اگر امروز بتواند یکی از چهره های محبوب و شناخته شده جنبش کارگری ایران را به شلاق کشد آنوقت سرکوب و جاری کردن احکام قرون وسطائی شلاق در حق کارگران، موقعیتی دیگر در تحمیل بردگی بر طبقه کارگر ایران پیدا خواهد کرد و هر درجه از حق خواهی ما کارگران با گستاخی فزونتر و درجه سرکوب بسیار بیشتری پاسخ خواهد گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم اینکه این حکم نهائی نیست و در دادگاه تجدید نظر قابل تجدید نظر خواهی است اما نفس صدور چنین حکم شنیعی  بر علیه شاپور احسانی راد را یک گستاخی بی شرمانه علیه حق خواهی طبقه کارگر ایران ارزیابی میکند و بدینوسیله اعلام میدارد با تمام توان و علیرغم هر هزینه ای که متوجه ما اعضا اتحادیه آزاد کارگران ایران بشود در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد و در سطح گسترده ای با جلب توجه مجامع بین المللی کارگری و حقوق بشری به صدور چنین حکمی و تجمع در مقابل نهادهای حکومتی اجازه نخواهیم داد تن رنجور شاپور احسانی راد آماج ضربات تازیانه ستمگران بشود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 21 مرداد ماه 1396

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

حق کارگر، شلاق نیست!

کارگران و مردم آگاه ایران

برابر اخبار رسیده، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو ساوه پس از ماه ها کش و قوس، شاپور احسانی راد – کارگر اخراجی لوله ی صفا ساوه را به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۹ میلیون تومان جزای نقدیِ بَدَل از ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده است. بنا به اظهارات وکیل این فعال کارگری، حکم صادره قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظراستان مرکزی خواهد بود و طبیعی است که در مهلت مقرر شده، این تجدیدنظرخواهی صورت خواهد گرفت. اما آنچه اعتراض ما کارگران و جامعه را در پی دارد، ماهیتِ ضد انسانیِ حکم شلاق است.

در سال های گذشته نیز کارگران معدن طلای آق دره در تکاب به جرم! اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه شان به شلاق محکوم شده بودند و درد و زخم شلاقِ ستمِ سرمایه را بر پشت شان احساس کردند. اجرای آن حکم، موجی از تنفر و اعتراض را در جامعه به دنبال آورده بود. چرا که شلاق زدنِ کارگرانِ معترض نه فقط اجرای یک حکم بوده بلکه دهن کجی به وجدان جامعه و بشریت بوده و هست. شلاق زدن به انسان های زحمتکش که ثروت های جامعه، حاصل کارِ آن هاست، تحقیرِ انسان و با قصدِ ساکت کردنِ صدای حق خواهی صورت می گیرد.

بنابراین، ما ضمنِ اعتراض به این حکمِ غیرانسانی، وجدان های بیدار را به زشتی این رفتار جلب می کنیم و خواهان لغو حکم شلاق برای شاپور احسانی راد هستیم.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

۱۳۹۶ / ۵/۲۰

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تداوم فشار بر سندیکای کارگران شرکت واحد / اعمال فشار بر رضا شهابی

طبق اعلام دادستانی به همسر آقای رضا شهابی، این کارگر زحمتکش زندانی تا مورخ 97/10/18 باید در زندان باشد.

با وجود اینکه مرخصی پزشکی جزء ایام زندان محسوب می شود دادستانی پنج ماه از مرخصی پزشکی این کارگر زحمتکش زندانی را که پیش از این مورد تایید پزشکی قانونی قرار گرفته بود؛ غیبت محسوب کرده است. علاوه بر این در حین گذراندن زندان با پرونده سازی مجدد، دادگاه شهابی را یکسال دیگر محکوم به حبس کرده است که بلافاصله پس از محکومیت قبلی به اجرا در می آید و شهابی باید یکسال و پنج ماه دیگر و تا مورخ 97/10/18 در زندان باشد.

ادعای دادستانی مبنی بر پنج ماه غیبت از محکومیت حبس شش ساله شهابی در حالی صورت می گیرد که ایشان پس از مراجعه به زندان نامه آزادی و اتمام محکومیت شش ساله خود را که به تاریخ 94/06/18 بوده است در پرونده زندان دیده است. شهابی روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد ماه، وارد زندان رجایی شهر شد و تا این لحظه خانواده و همکاران او امکان تماس با وی نداشته اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد تداوم فشار بر سندیکا و زندانی کردن عضو هیات مدیره سندیکا را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری رضا شهابی و لغو احکام صادره علیه او و دیگر اعضای هیات مدیره سندیکا آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی و کارگران و کنشگران کارگری زندانی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۶

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

در محکومیت بازگرداندن رضا شهابی به زندان

بر اساس اطلاعیه سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران، روز چهارشنبه، هیجدهم مرداد، رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اصرار دادستانی تهران به زندان رجایی شهر بازگردانده شد. اطلاعیه اضافه می کند:

” شهابی 22 خردادماه 1389 هنگام رانندگی با اتوبوس و جابجای مسافران توسط نیروهای امنیتی بازگشت و پس از 19 ماه فشار در انفرادی 209 اوین به شش سال حبس و پرداخت مبلغ هفت  میلیون و پانصد هزار تومان جریمه نقدی و پنج سال محرومیت از فعالیت های سندیکایی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب محکوم گردید. “

” این کارگر زندانی عضو سندیکا که به دلیل دو مرحله عمل جراحی سنگین در ناحیه گردن و کمر با گذاردن وثیقه دویست میلیون تومانی به مرخصی آمده بود بیش از یکسال بود از سوی دادستانی تهران تهدید می شد که در صورت عدم مراجعت به زندان ملک وثیقه گذار ضبط خواهد شد و اخیرا هم دستور ضبط وثیقه صادر شده بود. اصرار دادستانی تهران برای بازگرداندن شهابی در حالی صورت می گرفت که پزشکی قانونی با مرخصی پزشکی باقیمانده حبس ایشان موافقت کرده بود. “

اما رضا شهابی کیست و چرا باید به زندان بازگردانده شود؟ رضا کارگر آگاهی است که به همراه جمعی از همکاران اش و با اراده و نیروی صدها کارگر دیگر در سال 1384، برای دفاع و مطالبه خواسته های خود، در ” سندیکای واحد تهران ” متشکل شدند. این قدم مهمی در این دوره مبارزاتی طبقه کارگر بود و مورد حمایت گسترده قرار گرفت. اما سازمان یابی این بخش از کارگران، برای سرمایه داری ایران و نهادهای مختلف حکومتی اش، پذیرفتنی نبود. به این خاطر از همان ابتدای فعالیت سندیکای واحد، با روش های مختلف به این تشکل نو پا هجوم آوردند؛ از دستگیری های شبانه اعضاء و پرونده سازی های بیشمار امنیتی بر علیه آنها گرفته تا هجوم عناصر خانه کارگر به دفتر سندیکا.

جرم رضا شهابی مانند دیگر کارگران و فعالین کارگری که در سال های اخیر بازداشت و زندانی شده اند، چیزی جز دفاع از مطالبات و حقوق پایمال شده آنها نیست. رضا همواره در مقابل تعرض صاحبان ثروت و قدرت به کار و معیشت کارگران و تحمیل ریاضت کشی به آنها، تلاش کرده که در کنارشان باشد و آنها را تنها نگذارد. جرم رضا شهابی دفاع از متشکل شدن کارگران و تقویت روحیه خودباوری در آنها و اتکاء به نیروی خودشان است.

البته این فقط رضا شهابی این کارگر زحمتکش و فعال کارگری نیست که روز چهارشنبه زندانی شد؛ در هفته های اخیر اسماعیل عبدی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران و محسن عمرانی از فعالین معلمان بوشهر با اتمام مرخصی به زندان باز گردانده شدند. علاوه بر این، رضا مسلمی از اعضای کانون صنفی معلمان همدان به خاطر فعالیت های اش به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است. این معلمان دلسوز که در سال های اخیر همیشه در صف مقدم اعتراض های معلمان ایران برای مطالبات شان بوده اند، به جای حضور در کلاس درس دانش آموزان، امروز محکوم به زندان شده اند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته دهها نفر از کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت تپه به دادگستری شوش احضار و پس از بازجویی با قرار وثیقه آزاد شدند. این کارگران در اعتراض به بی حقوقی شرایط کار و وضعیت سخت معیشت خود، دست به اعتصاب زده و تجمع کرده بودند.

رضا شهابی، اسماعیل عبدی، محسن عمرانی، رضا مسلمی و کارگران نیشکر هفت تپه و بسیاری دیگر از کارگران و معلمان، بازداشت و محاکمه و زندانی می شوند تا از این طریق جنبش مطالباتی و اعتراضی مزدبگیران را به سکوت و سکون وا دارند. در چنین شرایطی حمایت و پشتیبانی همه مزدبگیران از کارگران ومعلمانی که زندانی می شوند، امری ضروری و فوری است. با همبستگی و اتحاد خود، خواستار منع تعقیب قضایی و  آزادی بدون قید و شرط همه کارگران و معلمان در بند شویم.

ما محکومیت و زندانی کردن اسماعیل عبدی، محسن عمرانی و رضا مسلمی از فعالین کانون صنفی معلمان و رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای واحد تهران و بازداشت و احضار جمع زیادی از کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم می کنیم و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. جای هیچ کارگر و معلمی و هیچ انسانی آزاد اندیشی در زندان نیست. هیچکس را نباید به خاطر فکر و عقیده و باورهای سیاسی و یا صنفی اش محاکمه و به بند کشید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 20 مرداد 1396

سندیکای نقاشان استان البرز:

رضا شهابی آزاد باید گردد.

کارگران ، زحمتکشان و  آزادی خواهان  زندانی میشوند و اختلاس گران و دزدان اموال مردم آزادانه به غارت و چپاول کارگران و زحمتکشان و مردم ادامه می دهند،  هر کارگر و معلم و پرستاری حق انسانی و طبقاتی خود را مطالبه کند ، احضار ، دستگیر ، محاکمه و زندانی می شود ، از این بابت است که به بهانه اجرای قانون و تحت شرایط گروگان گیری (وثیقه آزادی موقت،)  رضا شهابی مجددا” به زندانی بر گردانده می شود.

کارگران هفت تپه را دسته ، دسته احضار و زندانی می کنند، اسماعیل عبدی را زندانی می کنند، کارگران آق دره را شلاق می زنند ، کارگران معدن یورت را از طریق عدم هزینه برای امنیت کاری  به کام مرگ بردند، سرمایه شرکت های تولیدی را آقازاده ها ، مدیران و روسای ادارات بالا کشیده در مقابل صد ها هزار کارگر حقوقهای شان  معوقه می شود ، بازنشستگان  پس اندازهای شان غارت می شود ، غارت گران موسسات مالی و بانک ها را به ورشستگی کشانده ، موجودی سپرده گذاران را صفر می کنند ، از یک طرف با غارت و اختلاس و رشوه گیری باعث اضمحلال تولید شده میلیون ها کارگر و دانشجو، و … را بیکار می کنند و در مقابل با طرح های استثمار گرانه مضاعف کار ورزی، استاد و شاگردی ، کار آزمایشی، حذف بیمه ها ، حذف استخدام رسمی و تحمیل قرارداد های موقت و سفید امضا و … به غارت و استثمار شدیدتر کارگران ، معلمان ، دانشجویان و کودکان و زنان دهها بار بیشتر دامن می زنند، برای حفظ امنیت غارت گران فعالین کارگری و معلمی و آزادیخواهان زندانی می شوند. قوانین در چنین جامعه ای ضد کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان است.

ما سوال می کنیم چرا مسئولین تعاونی های مسکن کارگران شرکت واحد که نه تنها در انجام وظایف خود جهت تحویل خانه های کارگران شرکت واحد کوتاهی کرده و پول کارگران را حیف و میل کردند محاکمه نمی شوند و آزادانه به تخلفات گذشته خود ادامه می دهند در مقابل رضا شهابی زندانی می شود؟

چرا مسئولین بانک ها و موسسات مالی که با طرح ها و نقشه های غارت گرانه سپرده های مردم را بالا کشیده اند آزادند و هنوز در مسند قدرت هستند و محاکمه نمی شوند در مقابل مال باخته ها هر روز همه گونه سرکوب می شوند؟ چرا مدیریت شرکت کشت و صنعت هفت تپه که سال هاست کارگران را آزار داده و چپاول کرده و حقوق شان را بار ها و بارها معوقه  کرده و به انها توهین می کند آزاد است ولی کارگران که حقوقشان را می خواهند احضار و محاکمه می شوند؟ چرا صاحبان معدن یورت که با عدم هزینه کردن برای لوازم ایمنی جان کارگران باعث مرگ بیش از 40 کارگر شده است هنوز آزاد است و در غارت و جنایت علیه کارگران شریک جرم است، در عوض کارگران معدن یورت مجبور به عذر خواهی و دچار تعویق حقوق و انواع سرکوب ها  می شوند؟  و چرا …؟

ما کارگران سندیکای نقاشان استان البرز برگرداندن رضا شهابی به زندان را شدیدا” محکوم می کنیم و خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری او و دیگر کارگران و معلمان و زحمتکشان زندانی هستیم . ما گرفتن وثیقه در مقابل آزادی موقت را ، گروگان گیری دانسته و گرو کشی از طریق توقیف اسناد و اموال مردم به عنوان وثیقه را عمل ضد انسانی و ضد آزادی دانسته این عمل ضد آزادی را محکوم می کنیم ، بنا براین ما خواهان حذف این سنت و رسم ضد انسانی گروگان گیری از کل سطح محاکم هستیم.

رضا شهابی آزاد باید گردد.

کارگران و معلمان زندانی آزاد  باید گردند.

کارگر زندانی، زندانی سیاسی، آزاد باید گردد.

سندیکای نقاشان استان البرز

19 / 5 /1396

افزایش 8.9 درصدی مصدومین ناشی ازحوادث کار طی چهار ماهه نخست سال دراستان مرکزی

جان باختن12کارگر طی همین مدت دراین استان

آمارمراجعه مصدومین ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی درچهار ماهه نخست سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.9 درصد، افزایش داشت .

آمار فوتیهای ناشی از حوادث کار درچهار ماهه نخست سال 1396 در استان مرکزی 12 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش نشان می دهد .

به گزارش20مرداد روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی، درچهار ماهه نخست سال 1396 تعداد 245 مصدوم حادثه کار به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین حادثه کار225 نفر بود، 8.9 درصد افزایش یافته است.

از کل مراجعین سرپایی حادثه کار در این مدت  240 نفر مرد و 5 نفر زن بودند.

در این مدت اراک با 103 نفر و ساوه با 63 نفر، بیشترین   وخنداب با یک نفر کمترین آمار مراجعین سرپایی حادثه کار را داشته اند.

درچهار ماهه نخست سال 1396 بیشترین آمار مراجعین سرپایی حادثه کار به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی با 69 نفر در تیر ماه و کمترین آن با 35 نفر درفروردین ماه به ثبت رسیده است .

جان باختن کارگر آسفالت‌کار اکیپ عملیات کارگاهی اتوبان تهران به ساوه حین کار براثر تصادف رانندگی

صبح امروز21مرداد، یکی از کارگران آسفالت‌کار اکیپ عملیات کارگاهی اتوبان تهران به ساوه  در

کیلومتر ۴۵ لاین شرقی جاده ساوه به تهران در محدوده شهرک پرندک هنگام قیرپاشی  بر اثر شدت جراحات وارده بدلیل برخورد یک خودرو با وی ،جان خود را از دست داد.

سرهنگ خلجی (معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی) ضمن تایید این خبر در گفتگو رسانه‌ها گفته است، فرد فوت شده که ۵۳ سال سن داشت از کارگران یک شرکت آسفالت کاری بود.

به گفته وی، علت این سانحه عدم توجه به جلو راننده خودرو پراید نسبت به عابر پیاده اعلام شد.

بازهم شلیک به کولبران وجان باختن کولبری دیگر

باز هم شلیک نیروهای نظامی به کولبران جان یکی از آنها را گرفت.

براساس گزارشاتی که امروز رسانه ای شد،چند روز قبل، یک کولبر براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در مرز شهرستان اشنویه جان سپرد.

گزارشات منتشره،هویت این کولبر را عزالدین خالدی فرزند عبدالرحمن اهل روستای حسن آباد از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه اعلام کردند.

بیست ویکم مردادماه1396

اخبار و گزارشات کارگری (21 مرداد ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.