اخبار و گزارشات کارگری (۸ بهمن ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– کارگران اعتصابی راه آهن شمال شرق با تجمع راه قطارهای تهران – مشهد را بستند

– کارگران شهرداری بروجرد دردومین روزاعتراضشان* نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع خانوادگی زدند

– کارگران کارخانه کاشی نیلودرادامه اعتراضاتشان مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد آلیاژی ایران نسبت به سن بازنشستگی مشاغل سخت وزیان آور مقابل استانداری یزد

– تجمع اعتراضی کارگران قراردادی اداره کل راهداری و حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به نداشتن امنیت شغلی وشرایط کاری مقابل استانداری

– تجمع کارگران و کارمندان میراث فرهنگی خوزستان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق

– بازداشت یک بازنشسته لشگری معترض

– جلسه تفهیم اتهام نجیبه صالح‌زاده در شعبه سوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز برگزار شد

– محمود صالحی:به کارگران انترناسیونالیست ترکیه و جهان

– بیکاری و مهاجرت هزاران ملوان و کارگر لنج بنادر جنوبی

– گزارشی درباره وضعیت ایمنی و بازگشت به کار کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر:

معدن همان معدن است و کارگران همان کارگران.

– سرگردانی ۲۴ ساله یک کارگر از کار افتاده برای گرفتن دیه

– مصدومیت شدید یک کارگرساختمانی در اهوازبدنبال سقوط از ارتفاع

– گرفتاری سرویس حامل کارگران آپادانا سرام در برف و کولاک

– مصدومیت 2کارگر شهرداری ملایردر عملیات برف‌روبی

– جان باختن یک کارگرسد گلورد بر اثر سقوط شاخه درخت به‌علت بارش برف

کارگران اعتصابی راه آهن شمال شرق با تجمع راه قطارهای تهران – مشهد را بستند

روزیکشنبه هشتم بهمن ماه، کارگران راه آهن شمال شرق(شرکت تراورس)دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند ودرراه آهن شاهرود تجمع کردند ودرادامه از تردد  قطارهای تهران- مهشد جلوگیری کردند.

یکی از کارگران شرکت تراورس شمال شرق شاهرود: 600 نفر از کارگران شرکت تراورس که در محدوده راه آهن شمال شرق از گرمسار تا آزادور، سنخاس مشغول به کار هستند با مشکل دریافت حقوق مواجه هستند و امروز در اعتصابی سراسری به صورت سراسری جلوی حرکت قطارها را به تهران، کرج و ناحیه زاگرس گرفتند.

یکی دیگر از کارگران شرکت تراورس شمال شرق شاهرود: هیچگونه امنیت کاری و حق هیچ اعتراضی نداریم .بارها شده است که مدیر شرکت با حالت تغیّر و عصبانیت با کارگران صحبت کرده است و در برابر حق و حقوق پرداخت نشده کارگران تنها پاسخ می دهد “اخراج!!!، جایی بهتر سراغ دارید برید اونجا“.

به گزارش یک منبع خبری محلی،پلیس راه آهن شمال شرق از ورود خبرنگاران جلوگیری کرد و با برخورد نامناسب خبرنگاران را از سالن راه آهن شاهرود بیرون کرد و از گفتگویشان با کارگران ممانعت کرد.

تعدادی از کارگران که متوجه حضور خبرنگاران شده بودند خود خواستار حضور خبرنگاران و انعکاس رسانه ای مشکلات شان شدند که باز هم پلیس راه آهن شمال شرق ممانعت و خبرنگاران و تعدادی از کارگران که برای گفتگو با خبرنگاران آمده بودند از سالن راه آهن شاهرود بیرون کردند.

بعد از بیرون رفتن خبرنگاران و تعدادی از کارگران از سالن راه آهن یکی از آنها گفت: چهار ماه است که حقوق نگرفته ایم، چند ماه است که بیمه نداریم، دو ماه حق بیمه برایمان واریز می کنند و چند ماه واریز نمی کنند.

وی با بیان اینکه بعد از چند سال کار کردن هیچگونه امنیت کاری و حق هیچ اعتراضی نداریم اظهار کرد: بارها شده است که مدیر شرکت با حالت تغیّر و عصبانیت با کارگران صحبت کرده است و در برابر حق و حقوق پرداخت نشده کارگران تنها پاسخ می دهد “اخراج!!!، جایی بهتر سراغ دارید برید اونجا”.

یکی دیگر از کارگران که تازه متوجه حضور خبرنگاری شد گفت: خانم شما خبرنگارید؟

-بله

-از شما خواهش می کنم مشکل ما را رسانه ای کنید تا یک نفر صدای ما را بشنود، اصلا تشریف بیارید از مدیر تقاضا می کنیم تا شما هم تو جلسه حضور داشته باشید. ما رو نگه داشتن اینجا اجازه نمی دن خبرنگاری بیاد تا صدای ما به جایی نرسد، تو رو خدا از دست شما برمی آد برای ما کاری کنید.

یکی دیگر از کارگران گفت: بیش از چهار ماه است که حقوق نگرفته ایم، بیمه نداریم، فقط به ما وعده و وعید می دهند که معوقات را پرداخت می کنند، بعد از چهار ماه که حقوق نگرفته ایم تازه می گویند ده یا پانزده روز دیگر حقوق یک ماه را برایتان واریز می کنیم.

وی بیان کرد: کارگران این شرکت از سال 90 برای دریافت حق و حقوق خود اعتراض می کنند، مسئولان هم می آیند و وعده سر خرمن می دهند، با حرف هایشان کارگران را رام می کنند، برای پرداخت حقوقی به حق خودمان این ماه و ماه دیگر می کنند و می گویند پیگیریم، چه پیگیری هستند، چه کاری انجام داده اند؟ همه شان دروغ می گویند؟ به خدا قسم پول فیش آب، برق و گاز را نداریم که پرداخت کنیم، به چه کسی باید این حرف ها را بگوییم.

یکی دیگر از کارگران شرکت تراورس شمال شرق شاهرود در حالیکه دست همکارش را گرفته بود از سالن راه آهن بیرون آمد، به جمع ما رسید و به همکارش گفت: “تو از همه ما بهتر صحبت می کنی، این خانم خبرنگار است براشون توضیح بده ما چه مشکلاتی داریم”.

این کارگر شرکت تراورس با بیان اینکه این شرکت کار تعمیرات و نگهداری خط و ابنیه خطوط ریلی راه عهده است گفت: تعمیرات خط و نگهداری از لوازمی که در خط استفاده می شود و در مجموع رسیدگی و بر طرف کردن هر مشکلی در طول خط بر عهده کارگران و متخصصان فنی این شرکت است.

وی اظهار کرد: این شرکت حدود هفت هزار و هشتصد نفر کارگر دارد که 600 نفر از کارگران آن در محدوده راه آهن شمال شرق از گرمسار تا آزادور، سنخاس مشغول به کار هستند و تمام کارگران شرکت با مشکل دریافت حقوق مواجه هستند و امروز در اعتصابی سراسری به صورت سراسری جلوی حرکت قطارها را به تهران، کرج و ناحیه زاگرس گرفتند.

این کارگر شرکت تراورس افزود: متاسفه حدود 9 سال است که تعمیرات، نگهداری خط و ابنیه خطوط ریلی با برگزاری مناقصه به بخش خصوصی واگذار می شود که هر چند سال یک شرکت برنده مناقصه می شود و حقوق و مزایای کارگران و پرسنل به صورت کامل پرداخت نمی شود، هر چهار ماه یک بار حقوق یک ماه را واریز می کنند آن هم با اعتصاب و اگر اعتصاب نکنیم حقوق نمی دهند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکل کارگران و پرسنل این شرکت قراردادها است بیان کرد: با کارگرها و پرسنل قرارداد دو ماهه و آزمایشی می بندند، چرا باید این گونه باشد؟ شرکت هایی که برنده مناقصه می شوند خصوصی اند، نهایت پنج سال پروژه بر می دارند و بعد از اتمام پروژه می روند اما کارگر بیچاره است که باید کار کند و زمانی که یک شرکت رفت و شرکت بعدی آمد بدون در نظر گرفتن سابقه کارش به عنوان یک کارگر صفر یک روز کار کرده برایشان کار کند و حقوق و مزایایی نداشته باشد.

این کارگر شرکت تراورس ادامه داد: شرکتی که برنده مناقصه می شود یا از کارگران قبلی استفاده می کند یا برخی از کارگران را اخراج و افرادی دیگر را جایگزین آنها می کند، الان چهار ماه است که به کارگران حقوق نداده اند و حق بیمه ها را واریز نکرده اند، تنها حق بیمه ماه آذر را واریز کرده اند تا دفترچه بیمه ها تمدید شود وگرنه از تیر ماه حق بیمه برای ما واریز نکرده اند.

سید محمدرضا هاشمی معاون استاندار سمنان و فرماندار شهرستان شاهرود که در جمع کارگران تجمع کننده حاضر شده بود در پایان این تجمع و برگزاری جلسه با مدیر کل راه آهن شمال شرق، نمایندگان شرکت تراورس در شاهرود و نمایندگان کارگران گفت: معوقات حقوق کارگران شرکت تراورس تنها مربوط به کارگران محدوده راه آهن شمال شرق نیست و کارگران این شرکت در دوازده استان کشور با این مشکل مواجه هستند.

وی اظهار کرد: طولانی ترین مسیر تعمیرات، نگهداری خط و ابنیه به طول 540 کیلومتر در محدوده راه آهن شمال شرق قرار گرفته است و کارگرانی که امروز تجمع کرده بودند کارگران این شرکت از شهرهای دامغان، شاهرود، جاجرم و … بودند.

کارگران شهرداری بروجرد دردومین روزاعتراضشان* نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع خانوادگی زدند

صبح روزیکشنبه هشتم بهمن ماه،جمعی از کارگران شهرداری بروجرد به همراه اعضای خانواده دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل ساختمان مرکزی شهرداری این تجمع کردند.

عصرروزیکشنبه ،این کارگران باتجمع  در صحن شورای اسلامی شهرخواستار پرداخت فوری مطالباتشان شدند.

براساس گزارشات منتشره،کارگران معترض با اشاره به در پیش رو بودن عید نوروز خواستار پرداخت عیدی و بخشی از حقوق معوق خود بودند، همچنین پرهیز شورای شهر و شهرداری از شعارزدگی و خودداری از موکول کردن پرداخت حقوق معوق کارگران به زمان نامعلوم از دیگر مطالبات کارگران بود.

* اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران شهرداری بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق

روزشنبه هفتم بهمن ماه، کارگران شهرداری بروجرد دراعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

بنابه گزارشات منتشره،یکی از کارگران خدمات شهری شهرداری گفت: چند سالی است که موضوع پرداخت حقوق معوق نیروهای شهرداری و به روز شدن آن به شعاری تبلیغاتی برای کاندیداهای تصاحب سمت شهردار و شورای شهر تبدیل شده است.

وی که نخواست نامی از او برده شود، اظهار کرد: اعضای شورای پنجم با وجود مصاحبه‎های فراوان خبری و وعده‎های بیشمار به کارگران عملا هیچ گامی در جهت حل این مشکل برنداشته و تنها آن را به دستاویزی برای منافع کاری خود تبدیل کردند، همچنین از زمان روی کار آمدن شورای پنجم نیز گامی در این جهت برداشته نشده است.

این کار شهرداری با اشاره به ماه هاحقوق معوق ، افزود: تنگ‎دستی و مشکلات مالی کارگران شهرداری و خانواده‎های آن‎ها تا کی قرار است ادامه یابد، دیگر هیچ کاسب و مغازه‎داری حاضر نیست که به ما نسیه بدهد.

یکی دیگر از کارگران شهرداری بروجرد گفت: کارگران شهرداری از برپایی تجمع مقابل ساختمان شهرداری یا شورای شهر خسته شده‎اند، چرا کسی پاسخی روشن به مطالبه به حق و قانونی ما نمی‎دهد؟

وی عنوان کرد: دیگر روی رفتن به خانه و مواجهه با خواسته‎های همسر و فرزندانمان را نداریم، چرا مسوولان اجازه می‎دهند که عزت نفس و کرامت انسانی خانواده‎های کارگران شهرداری لگدمال شود؟

این کارگر شهردار بروجرد ادامه داد: آیا جرم ما این است که زباله‎های شهر را جمع‎آوری کرده و کار رفت و روب و نظافت خیابان‎ها را انجام می‎دهیم؟

کارگران کارخانه کاشی نیلودرادامه اعتراضاتشان مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند

روزیکشنبه هشتم بهمن ماه،کارگران کارخانه کاشی نیلو درادامه اعتراضشان* نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی دست به تجمع مقابل استانداری اصفهان زدند.

براساس گزارش منتشره،روز 8بهمن بیش از صد کارگر کارخانه کاشی نیلو که چندین ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند  با در دست داشتن پلاکارد و بنرهایی مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

* تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلونسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی مقابل اداره کار نجف آباد

روزچهارشنبه چهارم بهمن ماه،جمعی از کارگران کارخانه کاشی نیلو دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی مقابل اداره کار نجف آباد تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، یکی از کارگران شرکت کننده در این تجمع که روز چهارشنبه ۴بهمن ماه در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد برگزار شد، می گوید: نزدیک به ۳۰ ماه است که حقوقی نگرفته ایم. در سکوت مسئولان مربوطه، طلبکاران کارخانه در حال بردن برخی دستگاه ها و ماشین آلات خطوط تولید در ازای مطالبات خود هستند.

وی ادامه می دهد: این کارخانه روزی حدود ۸۰۰کارگر داشت ولی الآن کمتر از پنجاه نفر در آن باقی مانده اند و بقیه یا اخراج شده و یا مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند.

این کارگر در پایان با انتقاد از بازی با کلمات واستدلالها ی پوچ وتوخالی برخی مسئولان اظهار داشت: اقایان! چرا خود را به خواب زده اید؟آیا فریاد رسی هست؟!

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد، پیرامون وضعیت کارخانه کاشی نیلوگفت: به دنبال واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و عدم سرمایه گذاری سهامداران، این مجموعه با مشکلات متعددی مواجه شد به طوری که طی چند سال گذشته تمامی نیروها به جز چهل و هفت نفر کارگر رسمی آن مشمول تعدیل نیرو شده اند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد اضافه کرد:برای تمامی نیروهای تعدیل شده نیلو، آرای مورد نیاز جهت وصول مطالبات معوقه صادر شده و برخی با طی مرحله اجرای احکام به پول خود رسیده و تعدادی نیز در حال گذراندن مراحل اداری هستند.

مغزی ادامه داد:برای نیروهای رسمی این مجموعه هم تا پایان شهریور ماه سال جاری احکام وصول مطالبات صادر شده و این افراد به صورت خودجوش یکی از واحدها را راه اندازی کرده و از محل فروش کاشی های تولیدی، در برخی ماه ها توانسته اند بین چهارصد تا پانصد هزار تومان حقوق به حساب نیروها واریز کنند.

به گفته رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد با توجه به تعدد طلبکاران کارخانه نیلو که عمده آن ها از تامین کنندگان مواد اولیه محسوب می شوند، طی ماه های اخیر با حکم مراجع قضایی برخی دستگاه های خطوط تولید این مجموعه به ازای مطالبات مصادره و از کارخانه خارج شده است.

محمد مغزی اظهار داشت: بیشتر احکام اجرا شده مربوط به شرکت های مستقر در خارج شهرستان بوده و دستگاه های دولتی همچون شرکت های خدمات رسان، با وجود مطالبات بسیار سنگین تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد آلیاژی ایران نسبت به سن بازنشستگی مشاغل سخت وزیان آور مقابل استانداری یزد

روزیکشنبه هشتم بهمن ماه،جمعی از کارگران کارخانه فولاد آلیاژی ایران دراعتراض به سن بازنشستگی مشاغل سخت وزیان آور مقابل استانداری یزد تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،کارگران فولادآلیاژی باتجمع در مقابل استانداری یزد خواستار بازگشت قانون بازنشستگی 20 ساله برای این مشاغل شدند.

یکی از کارگران فولادآلیاژی گفت: 270 نفر ازهمکارانشان با20 سال بازنشست شده اند ولی الان باید باوجود سختی کار زیاد در 25 سال تا 30 سالگی بازنشست شوند.

کارگران اعتراض خودرا نسبت به قانون جدید تامین اجتماعی برای مشاغلی که سختی کار دارند و باید 25سال تا 30 سال بازنشست شوند را اعلام کردند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد در بین این کارگران حاضرشد و قولهایی برای برطرف شدن مشکلشان به آنها داد.

تجمع اعتراضی کارگران قراردادی اداره کل راهداری و حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به نداشتن امنیت شغلی وشرایط کاری مقابل استانداری

روزیکشنبه هشتم بهمن ماه،جمعی از کارگران قراردادی اداره کل راهداری و حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وشرایط کاری مقابل استانداری اجتماع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکشنبه (۸ بهمن‌ماه ۹۶) جمعی از کارگران قراردادی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع در جلوی استانداری این استان نسبت به مسائل کاری و اداری خودشان اعتراض کردند.

معترضین همچنین نامه‌ای را خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به امضاء تعدادی از کارگران اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نیز رسیده است، نوشته‌اند که در آن نامه به برخی از مشکلات خود اشاره کرده‌اند.

در بخشی از این نامه اعتراضی آمده است : با توجه به اینکه آقای خوان پایه تجربه مدیریتی در مباحث عمرانی نداشته است ، در یک سال اخیر تضییع در حق راهداران صورت گیرد.

یکی دیگر از موارد اعلام شده مربوط به پس از ادغام راهداری و حمل و نقل اعلام شده و آمده است : پس از ادغام صورت گرفته تبعیض و بی عدالتی در بحث بکارگیری پرسنل براساس تجربه و توانایی در حوزه ها و شغل های اداری در بحث پرداخت ها و مزایای مالی هم بیداد می کند.

اما یکی از نکات بسیار مهم این اعتراض مربوط به شیوه برخورد مدیر کل راهداری و حمل و نقل است که در یکی از بندهای این اعتراض نامه آمده است : نداشتن و عدم اخلاق شایسته و مناسب با پرسنل و عدم تعامل با معاونین و روسای شهرستان ها

در یکی دیگر از بندهای این متن اعتراضی آمده است : نداشتن امنیت شغلی و تهدید به اخراج نیروهای قراردادی مبنی بر اینکه اگر کارمندی بخواهد دعوی احقاق حق خود را از طریق قانونی و مقامات مافوق تقاضا نماید باید اخراج گردد و همین امر باعث می گردد که خیلی از همکاران در مقابل این همه بی عدالتی سکوت اختیار نمایند و سر تعظیم فرود اورند.

تجمع کارگران و کارمندان میراث فرهنگی خوزستان دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق

روز یکشنبه هشتم بهمن ماه،جمعی ازکارگران و کارمندان پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق دست ازکارکشیده وتجمع کردند.

براساس گزارش منتشره، کارگران و کارمندان پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، کارگران پایگاه سازه‌های آبی شوشتر و کارگران پایگاه میراث جهانی شوشتر که همه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی خوزستان فعالیت می‌کنند، چهار ماه مزدِ پرداخت نشده دارند.

کارگران پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه؛ صبح امروز تجمعی نیم ساعته برای پیگیری مطالبات خود برگزار کردند. به گفته این کارگران، عدم پرداخت مطالبات باعث بروز مشکلات جدی در زندگی و معاش آنها شده است.

یکی از مدیران پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در این‌باره گفت: دستمزد حدود ۱۵۰ کارگر و کارمند این سه مجموعه در ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی ماهِ سال جاری به علت تامین نشدن اعتبار آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  پرداخت نشده است.

این مقام مسئول  همچنین تایید کرد که کارگران این مجموعه به علت مشکلات معیشتی صبح امروز تجمعی نیم را ساعته برگزار کرده‌اند.

به گفته مدیران پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، دو ماه از دستمزدهای کارگران و کارمندان این سه مجموعه به تازگی تامین اعتبار شده و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان درصدد پرداخت هرچه سریعتر آن است.

به گفته او، پرداخت نشدن مزد کارگران پیش از این نیز اتفاق افتاده بود. ۲ سال پیش ۹ ماه مزد پرداخت نشده بود که آنهم به تامین اعتبار نشدن از سوی سازمان میراث فرهنگی بازمی‌گشت.

بازداشت یک بازنشسته لشگری معترض

بنا بر اخبار منتشرشده در فضای مجازی مروزیکشنبه هشتم بهمن ماه یکی از بازنشستگان لشگری معترض، با بی احترامی و به طرز زننده ای مقابل مجلس دستگیر شده است و از آزادی یا ادامه بازداشت وی خبری در دست نیست.

طبق فراخوان قبلی قرار بود امروز یکشنبه 8 بهمن بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی و صنفی خود در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار نمایند که با توجه به وضعیت نامساعد جوی و بارش برف این تجمع دیشب از سوی بازنشستگان به حالت تعلیق در آمد.

با توجه به اینکه خبر لغو تجمع در آخرین ساعات شب قبل منتشر گردید تعدادی از بازنشستگان کشوری که دیروز از نقاط مختلف به سمت تهران حرکت کرده بودند در مسیر با مشکل بسته شدن جاده ها روبرو شدند و عملا به تهران نرسیدند. در این میان جمعی از بازنشستگان تهرانی برای ادای احترام به بازنشستگانی که از لغو برنامه اطلاع نداشتند و از سایر نقاط  به تهران آمده بودند در مقابل مجلس حاضر شدند اگر چه این حضور به قصد برگزاری تجمع نبود اما با برخورد خشن نیروهای امنیتی روبرو شد .

بنا بر اخبار منتشرشده در فضای مجازی متاسفانه  یکی از معترضان از بازنشستگان لشگری، با بی احترامی و به طرز زننده ای دستگیر شده است و از آزادی یا ادامه بازداشت وی خبری در دست نیست.

بازنشستگان اعلام کرده اند که در اولین فرصت برای دفاع از حقوق انسانی و صنفی خود این تجمع اعتراضی لغوشده را در فرصتی دیگر برگزار خواهند نمود. لازم به ذکر است که برخورد اخیر نیروهای امنیتی مورد اعتراض بازنشستگان در فضای مجازی قرار گرفته و بر موج نارضایتی آنها افزوده است.

جلسه تفهیم اتهام نجیبه صالح‌زاده در شعبه سوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز برگزار شد

روز یکشنبه مورخ 8/11/96 نجبیه صالحزاده به اتهام نخ نما( تبلیغ علیه نظام) در شعبه سوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز تفهیم اتهام شد. نجبیه صالح زاده در همان شعبه بازپرسی و با قرار وثیقه ( جواز کسب) آزاد شد و پرونده جهت تصمیم نهائی به شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز ارجاع شد.

محمود صالحی:به کارگران انترناسیونالیست ترکیه و جهان

کارگران ، تشکل های کارگری ، مردم آزادیخواه جهان :

دولت فاشیست ترکیه برای برون رفت از بحرانی که چند سالیست دامنگیرش شده به هر وسله ای متوصل می شود تا خود را از این بحران که زاده نظام سرمایه داری است ؛نجات دهد. دولت سرمایه داری ترکیه گروهی را درقالب یک ارتش 22 هزار نفره از تروریست های سوریه عمد تا” ازاعضای قبلی داعش رو سازماندهی مجدد کرده تا به کانتون های دمکراتیک و مردمی کردستان سوریه حمله کنند. قطعا” حمله نیروهای ترکیه با همراهی تروریست های منطقه در چند روز گذشته به سوی عفرین که در 100 کیلومتر ی مرز ترکیه قرار دارد و مردمانش بعد از سالها جنگ با تروریست ها تازه به یک زندگی نسبتا” آرامی رسیده بودند, یک جنایت آشکار و ضد انسانی است. کارگران انتر ناسیونال و مردم آزادیخواه ترکیه و جهان نباید در مقابل تجاوز ششمین آرتش دنیا و دومین آرتش ناتو از هوا و زمین به مردم بی دفاع که هر روز شاهد جناباختن ده ها غیر نظامی هستیم سکوت کنند.

پیروزی مردم محروم عفرین به اعتراض شما کارگران و مردم آزادخواه ترکیه و جهان بستگی دارد، وظیفه انسانی ماست و باید علیه این جنگ به خیابان بیایم و دولت فاشیست را تحت فشار قرار دهیم تا عملیات جنایتکارانه اش را متوقف کند.

دولت سرمایه داری ترکیه می گوید جنگ به خاطر دفاع از مرزهای خود است. دولت حاکم بر ترکیه همانند دیگر نظام های سرمایه داری در سراسر جهان دارد به همه دروغ می گوید، جنگ چهره عریان نظام سرمایه داری برای بقاء و استثمار بیشتر طبقه کارگر است. وظیفه ما کارگران است که چهره کریه جنگ رو افشا و به همه معرفی کنیم.

زنده باد مقاومت مردم عرفین

محمود صالحی 7/11/96

بیکاری و مهاجرت هزاران ملوان و کارگر لنج بنادر جنوبی

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان از خارج شدن ۳۴۰ فروند شناور تجاری بندر این شهر از چرخه کار خبر داد.

براساس گزارشی که 8بهمن رسانه ای شد،مسعود حیاوی (لنج‌دار و مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان) در رابطه با مشکلات صنفی لنج‌داران و کارکنان شناورهای تجاری سنتی و کوچک گفت: سال ۱۳۹۲ تنها در بندر آبادان حدود چهارصد فروند لنج و شناور تجاری سنتی و کوچک وجود داشته‌اند که برای حداقل بیش از هزار خانوار ایجاد شغل کرده بودند و این ظرفیت را داشتند که به ازای هر لنج، ۱۰خانوار را از نظر اشتغال تامین کنند.

وی با بیان مشکلاتی که از سال‌های ۹۲ و ۹۳ برای لنج‌داران پیش آمد، اظهار کرد: از آغاز سال ۱۳۹۳ قیمت سوخت گازوئیل مصرفی لنج‌ها و شناورها با مصوبه شرکت ملی نفت به رقم دوهزار و ۳۰۰تومان رسید که این رقم -که برابر مبلغی است که شرکت پخش فراورده‌های نفتی از شناور خارجی می‌گیرد- فعالیت‌های اقتصادی شناورها را دچار اختلال کرد. به گونه‌ای که به‌دلیل عدم کفایت هزینه‌ها برای صاحبان لنج، تعداد شناورها و لنج‌ها از چهارصد فروند اکنون به شصت فروند رسیده است و باقی بلااستفاده مانده‌اند.

حیاوی با اشاره به معضلاتی که این اقدام دولت در حوزه اشتغال ایجاد کرده است، گفت: اکنون هزاران نفر از جوانان فعال روی عرشه شناورها که سال‌ها سابقه کار داشتند، برای یافتن کار مجبور به مهاجرت به مراکز استان‌ها شده‌اند و این امر؛ عواقب سوءاجتماعی دربرداشته است.

وی افزود: بنابر پیش‌بینی‌ها قرار است رقم قیمت سوخت به ۲۶۰۰تومان نیز برسد؛ ما تا به‌حال این مسئله را از بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و فرمانداری پیگیری کردیم اما تاکنون هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای در عمل پاسخگوی مشکلات صنفی ما نبوده است.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران با اشاره به عملکرد مجموعه این تعاونی گفت: رسالت ما تسهیل صادرات و واردات برای لنج‌های تجاری بوده که در سال‌های اخیر پیگیری مسائل و مشکلات این صنف نیز به آن افزوده شده است.

وی ضمن بیان سابقه پیگیری مشکلات این صنف، تلاش‌هایی که تاکنون در این زمینه صورت‌گرفته را تشریح کرد و گفت: با پیگیری‌های ما قرار بود همانطور که لنج‌داران صیادِ تحت پوشش وزارت کشاورزی و بانک کشاورزی، تسهیلاتی برای جبران خسارت‌ها دریافت کردند، ما نیز برای بهسازی و تعمیر لنج‌ها و پوشش هزینه‌های جدید، کمک‌ هزینه‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم و در این رابطه وعده‌هایی در چندماه گذشته داده شد؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از روی کاغذ و وعده شفاهی فراتر نرفته و عملیاتی نشده است.

مسعود حیاوی ادامه داد: مسئولان یکی از دلایل افزایش قیمت سوخت را راندمان مصرف لنج‌های سنتی عنوان کردند، ولی در میان برخی از لنج‌های ما، شناورهای مدرن دو میلیارد تومانی نیز وجود داشتند که مصرف مناسب داشتند با این‌حال آنها نیز درآمدشان تکافوی هزینه‌های سوخت را نمی‌دهد.

او در پایان با بیان این معضل که بسیاری از لنج‌داران به‌دلیل آنکه در سانحه یا مشکلات فنی لنج‌شان غرق‌شده است، گفت: بسیاری از لنج‌داران ازجمله خود بنده وقتی لنج‌مان غرق شد، با اتهاماتی نظیر قاچاق سوخت مواجه شدیم و از برخی نیز انگشت‌نگاری انجام شد. حال آنکه چنین اتفاقی غیرمنطقی است زیرا هزینه قاچاق سوخت اکنون بر درآمد آن پیشی گرفته و هیچ‌کس چنین کاری را نمی‌کند.

وی در پایان خواستار رسیدگی مسئولان به امور لنج‌داران و احیای فضای کسب و  کار و اشتغال مناطق جنوبی شد.

گزارشی درباره وضعیت ایمنی و بازگشت به کار کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر:

معدن همان معدن است و کارگران همان کارگران.

 معدن زمستان یورت آزادشهر گلستان که سیزدهم اردیبهشت‌ماه منفجر شد و ۴۴ نفر از کارگرانش را کشت، حالا دوباره تبدیل به گلوگاهی تنگ و تاریک شده تا آدم‌ها را به داخل بکشد و شاید هیچ وقت دیگر پس ندهد. کارگران معدن از بعد اردیبهشت امسال که جسدهای کبود هم‌پیشه‌ای‌هایشان را از دهانه «یورت» بیرون کشیدند، دیگر کارگران سابق نشدند اما غم نان چاره‌ای برایشان نگذاشت. آنها از همان روز که چهل و چهارمین جنازه را از زیر خروارها زغال‌سنگ درآوردند، دوباره سر هر صبح انتهای آن سربالایی پر درخت، چکمه‌ها را به پا می‌کنند، لباس‌ها را به تن و با چراغ‌های مخصوص خودشان را برای ورود به دهانه آماده می‌کنند؛ شاید بدون صبحانه و در فکر شام شب.

مشکلات سرجایش است

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ8بهمن،«محمود کمالی» کارگر معدن زمستان یورت بود و هنوز هم است. او برای نجات همکارانش وارد تونل شده بود که دچار خفگی شد و یک هفته در بیمارستان بستری شد. یک ماه دست از کار کشید و حالا دوباره به معدن بازگشته: «معدن بعد از حادثه تغییری نکرد، حالا هم مثل روز اولش است، الان ما می‌رویم و کار می‌کنیم و خودمان را به خدا می‌سپریم. معدن فقط ٢٠ روز اول تعطیل بود، بعدش سر کار برگشتیم. کار با تعدادی از نیروهای قبلی دوباره شروع شد.» به گفته محمود کمالی، کارگران معدن، هنوز حقوق برج‌های دو و سه مربوط به قبل از حادثه و مرداد و شهریور که بعد از حادثه بود را نگرفته‌اند: «روند پرداخت حقوق مثل قبل از حادثه است، فرقی نکرده.» کمالی نزدیک به ١۵‌سال سابقه کار در معدن دارد و حالا ٣٠ ساله است. او در تیم استخراج معدن است: «بعد از حادثه انفجار ۴٠٠، ۵٠٠ متر از معدن را بستند، همان جایی که انفجار اتفاق افتاده بود، کنارش یک تونل دیگر زدند و به عقب برگشتند، آن مسیر خطرناک است و هر روز ریزش دارد.» دویل تهویه مهمترین معضل معدن زمستان یورت بود؛ حفره‌ای برای ورود جریان هوا و بالابردن ایمنی که اگر مسیر آن در تونل باز بود، انفجار معدن این همه قربانی نمی‌داد: «قرار بود برای معدن دویل بخرند، اگر این اتفاق بیفتد، مشکل حل می‌شود. بدون دویل گاز داخل تونل جمع می‌شود و منجر به خفگی می‌شود. قبل از حادثه معدن زمستان یورت دویل نداشت.» کمالی می‌گوید در این مدت بخشی از طلب کارگران را پرداخت کرده‌اند؛ طلب او ١٠‌میلیون تومان بود که نزدیک به هشت ‌میلیون تومان آن پرداخت شده است: «بیشتر کارگرانی که حالا در معدن مشغول به کار هستند، نیروهای جدید هستند. کارگران قبلی بیمه بیکاری می‌گیرند و خیلی‌هایشان برنگشته‌اند. آنهایی که برگشته‌اند حدود ١٠ تا ٢٠ نفر هستند.» کمالی از سختی کار در این معدن می‌گوید: «بعد از حادثه مشکلات ما سر جایش ماند. نمی‌دانید با چه بدبختی توانستم چراغ بگیرم، حرف که می‌زنیم اعتراض که می‌کنیم، می‌گویند دیگر سر کار نیایید. هر چه به ما می‌دهند پولش را می‌گیرند، ما چراغ را برای کارمان می‌خواهیم، اما ٣٠٠‌هزار تومان از حقوقمان کم می‌کنند، این اتفاق برای لباس‌ها و چکمه‌ها هم می‌افتد.» کمالی کارگر بخش استخراج معدن است.

هر ١٠٠ متر تونل معدن باید یک دویل داشته باشد

«اسماعیل میرحسینی» هم کارگر معدن زمستان یورت است و از دقایق اول حادثه اردیبهشت بالای سر کارگران بود و جنازه‌های زیادی درآورد. او اطلاعات بیشتری درباره معدن دارد: «همان بخشی از معدن زمستان یورت که خراب شد را درست کردند و کارگران دوباره کار را دست گرفتند؛ الان کارگران مشغول کار در همان بخش هستند.» به گفته این معدنچی، در همان تونلی که دچار انفجار شد، نزدیک به ٧٠، ٨٠ کارگر مشغول به کار بودند که بیشتر از ۴٠ نفرشان کشته شدند؛ از آنهایی که زنده ماندند ١٠، ١۵ نفر خودشان را بازنشسته کردند و بقیه هم بیمه بیکاری می‌گیرند: «شاید از گروه قبلی تنها ١٠ نفر دوباره در همان تونل مشغول به کار شدند، البته در آن بخشی که دچار انفجار شد، کسی کار نمی‌کند، آن مسیر را رها کرده‌اند و مسیر دیگری را حفر کرده‌اند.» میرحسینی می‌گوید که معدن زمستان یورت ۴ تونل دارد و در هر تونل ٧٠، ٨٠ نفر کار می‌کنند: «معدن زمستان یورت یکی از بهترین معدن‌های استخراج زغال‌سنگ است و هر بار ۶٠٠ واگن زغال از آن خارج می‌شود.» او کارگر معدن رضی است که زیرمجموعه همان شرکت معدن زمستان یورت کار می‌کند و حالا او درباره وضع ایمنی تونل‌های معدن توضیح می‌دهد: «تونلِ یکِ معدن زمستان یورت ١٧٠٠متر بود که در طول این مسیر یک جاهایی دویل بود که بسته شده بود، این دویل‌ها برای خارج‌شدن گازها زده می‌شوند؛ چرا که داخل معدن تجمع گاز خیلی بالاست. براساس استاندارد باید در هر ١٠٠متر یک دویل وجود داشته باشد، هر دویل با توجه به مساحتی که دارد ۵٠ تا ١۵٠‌میلیون تومان هزینه ساخت می‌برد.» به گفته این معدنچی، حالا در معدن زمستان یورت دویل‌های بسته‌شده باز شده‌اند: «بعد از بازکردن دویلی که بسته شده بود، توانستیم جنازه‌های انفجار را باز کنیم، فقط هم از همان راه می‌شد به جنازه‌ها رسید. آن منطقه آن‌قدر کار داشت که تازه شب یلدا توانستیم به آن بخش انفجار برسیم.» حالا بر اساس آنچه معدنچی‌ها می‌گویند، مدیران و پیمانکاران معدن تغییر کرده‌اند: « هر هفته بازرسان از معدن بازدید می‌کنند و تنها در صورت تأیید آنها مسیر ادامه پیدا می‌کند.» وضع پرداخت حقوق‌ها همچنان نابسامان است، میرحسینی می‌گوید که الان برج ١١ است و مسئولان معدن تازه می‌خواهند حقوق برج ۶ یا ٧ را واریز کنند؛ این کارگر ماهانه ٨٠٠‌هزار تومان حقوق می‌گیرد: «شما فکر کنید ما برخی جاها وارد مسیرهایی می‌شویم که عرض‌اش ٣٠ سانت است و خودمان هم جا نمی‌شویم، واقعا آدم وحشت می‌کند، اما با این شرایط به ما ٧٠٠، ٨٠٠‌هزار تومان می‌دهند. گاهی هم ۴٠٠‌هزار تومان برای ما حقوق واریز می‌کنند.» حقوق‌ها اما تنها گلایه کارگران نیست، نبود امکانات و بی‌توجهی به ایمنی کارگران هم جزو مشکلات دیگر است: «هر چه کارگر برای کار نیاز دارد، از حقوقش کم می‌شود؛ الان قیمت یک چراغ خوب ۴۵٠‌هزار تومان است، این چراغ نباید جرقه بزند چون می‌تواند منجر به انفجار شود، اما پولش را خود معدنچی باید بدهد. قبلا به ما صبحانه شیر می‌دادند، ناهار می‌دادند، اما حالا از این چیزها خبری نیست. ماسک و چکمه و لباس کار را خود کارگر باید از جیب بدهد. تا ‌سال ٩٢ تمام هزینه‌های ما را شرکت می‌داد، حتی به ما تسهیلات هم می‌دادند.» وضع اشتغال در استان گلستان خوب نیست، همین هم شده تا کارگران معدن چاره‌ای جز بازگشت به کار در همان معدن خطرناک نداشته باشند: «کارگران معدن اوضاع مالی خوبی ندارند، بعضی از کارگرها نان نداشتند به بچه‌هایشان بدهند؛ از فقر گریه می‌کردند.»

تیم ایمنی معدن مسیرها را بررسی می‌کنند

«مصطفی گنجی» برادر محمود گنجی است. محمود یکی از قربانیان معدن زمستان یورت است و آن روز شاهد خارج‌شدن جنازه‌ها بود: «بعد از انفجار من و همکارانم جنازه‌ها را بیرون کشیدیم. چندین ماه روی مسیری که ریزش کرده بود، کار می‌کردیم، برج هفت بود که مسیر باز شد، قرار بود نیرو بیاورند، اما بعد با همان نیروهای قبلی معدن کار را شروع کردند. مسیری که ریزش کرده بود تا ٣٠ متر قابل استفاده نبود و نزدیک به ٣٠، ۴٠ کارگر شبانه‌روز کار کردند تا توانستند مسیر را باز کنند. به همین دلیل هم معدن حدود ۵٠ روز تعطیل بود و کارگران حفاری می‌کردند.» «مصطفی» از برج هفت‌ سال ٧٨ در معدن زمستان یورت کار می‌کند و حالا ۴۵ ساله است: «معدن بیمه کارگران را ناقص رد کرده بود؛ مثلا برای کسی که معدن‌کار است، بیمه آرایشگری و کتابداری و حسابداری رد کرده بودند، برای ما هم همین وضع بود، الان من از‌ سال ٧٨ در معدن هستم، اما به اندازه اینهمه سال بیمه ندارم. بیمه همه کارگران معدن زمستان یورت قطع و وصل شده. هر چقدر پیگیری کردیم، فایده‌ای نداشت. در بیمه برای ما عنوان شغلی درستی نزدند تا پول بیشتری هم ندهند.» مصطفی گنجی یکی از افرادی است که در بخش ایمنی معدن کار می‌کند و درباره وضع ایمنی معدن حرف‌هایی می‌زند: «ایمنی نسبت به قبل بهتر شده، بعد از آن حادثه مدیران تغییر کردند و تلاش می‌کنند تا حادثه‌ای مثل حادثه قبلی رخ ندهد. الان یک تیم ٩ نفره ایمنی معدن را بررسی می‌کند تا مسیریابی به‌درستی انجام شود و دویل‌ها زده شوند.» به گفته این معدنچی، بعد از حادثه اردیبهشت، با تیم جدیدی که وارد معدن شده‌اند، هم استحکام معدن بالا رفته و هم مسیر هوا باز شده است.

خیلی از کارگران از معدن رفتند

مصطفی یکی از کارگران تونل سه معدن زمستان یورت بود، همان بخش پایینی معدن. بعد از حادثه او هم مصدوم شده بود. به گفته این معدن‌کار یکی از مهمترین مشکلات معدن زمستان یورت قبل از حادثه نبود دویل بود: «الان آن قسمت از تونل مجهز به دویل شده است.» او می‌گوید که در این مدت چندین‌بار تیم‌های کارشناس از محل بازدید کرده‌اند: «یک تعدادی از کارگران قبلی معدن بازگشتند، تعدادی هم به معدن‌های دیگر رفتند و تعدادی هم هستند که بیمه بیکاری می‌گیرند.» به گفته مصطفی، بعد از این‌که حادثه انفجار رخ داد، مطالبات قبلی کارگران را پرداخت کردند، الان هم از برج چهار، حقوق‌ها را واریز کرده‌اند: «مدیران داخلی معدن تغییر کرده‌اند و حالا معدن با مدیریت جدید کار می‌کند.» به گفته او، کارفرما، شرکت صنعتی معدنی شمال‌شرق شاهرود است.

بازدید گروه حقیقت‌یاب از معدن و تهیه گزارش محرمانه

انفجار که رخ داد، مدیران داخلی معدن برکنار شدند و حالا مهندس خدایی، مدیر جدید معدن زمستان یورت است. او ٩ماه بعد از حادثه، از تغییراتی که در این مدت رخ داده می‌گوید: «ما بعد از حادثه، مسیر را مستحکم‌تر کردیم و ضریب اطمینان را بالا بردیم، این اتفاق در همه تونل‌ها رخ داد. تمام این مدت مشغول تعمیر بودیم تا رسیدیم به منطقه ریزش تونل. حدود چهارماه‌و‌نیم طول کشید تا به آن مسیر رسیدیم.» به گفته خدایی، در این مدت گروه حقیقت‌یاب وزارت صنعت و معدن از تونل بازدید کرد، تشکیل جلسه داد و توانست به نتیجه‌ای هم برسد، حالا پرونده مختومه اعلام شده اما نتایج و جزییات آن محرمانه است: «به دستور وزارت صنعت و معدن و مقام قضائی، معدن از اول آبان‌ماه بازگشایی شد. در ماه گذشته، نزدیک به دوو‌نیم تن استخراج زغال سنگ داشتیم، درحالی‌که قبل از حادثه، میزان استخراج ٣‌هزار و ۵٠٠ تن زغال سنگ بود.» خدایی می‌گوید: «در این مدت تهویه‌ای برای داخل تونل طراحی کردیم و با دانشگاه صنعتی شاهرود قرارداد بستیم تا برای ما طراحی تهویه کنند، الان در داخل تونل، تهویه مصنوعی داریم، قبلا این تهویه را نداشتیم.» خدایی پس از حادثه و بعد از برکناری مدیر قبلی، مدیریت معدن زمستان یورت را عهده‌دار شده است: «من قبلا مسئول امدادونجات داخل تونل بودم و از ابتدای انفجار در این محل حضور داشتم. در تمام این‌مدت هم مشغول استحکام‌سازی بودیم، هیچ تولیدی نداشتیم، چون مجوزش را نداشتیم. نخستین تولید ما آبان‌ماه با ٧٠٠ تن بود. ما ٢٠ نفر را برای کارهای نگهداری و تعمیر نگه داشته بودیم. به‌هرحال نمی‌شود معدن را به‌طور کلی تعطیل کرد.» اینها پاسخ او به دلیل تعطیل نشدن معدن پس از حادثه است. به گفته او، قبل از حادثه، معدن زمستان یورت ٣۴٠ تا ٣۵٠ کارگر داشت، اما بعد از حادثه این تعداد به ٢١٠ کارگر رسید: «تعدادی از کارگران قبلی رفتند، اما کم‌کم درحال بازگشت هستند.» او تأخیر در پرداخت حقوق کارگران را نمی‌پذیرد: «حقوق کارگران ماه‌به‌ماه پرداخت می‌شود. حتی حقوق‌های معوقه‌شان هم پرداخت شده است و هر کسی برای تسویه آمده، با او تسویه کرده‌اند.» او درباره نصب و راه‌اندازی دویل در تونل هم می‌گوید که هر چه استاندارد بوده انجام شده و قرار است دویل جدیدی در داخل تونل زده شود. خدایی از دادن توضیحات بیشتر درباره تهویه داخل تونل معدن خودداری می‌کند.

نمی‌دانیم معدنچی‌ها شهیدند یا نه

حالا در کنار تمام اتفاقات داخل معدن و تونل‌های تنگ و تاریک‌اش، کیلومترها دورتر، خانواده قربانیان معدن، هنوز عزادارند. همسر ابراهیم گنجی، یکی از آنهاست.  ابراهیم سیزدهم اردیبهشت وارد معدن شد و بیرون نیامد و حالا بعد از ٩ ماه، همسرش از حال ‌و روزش می‌گوید. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخشی از وعده‌هایش عمل کرده، دیه ٢١٠‌میلیون تومانی کارگران را همراه با ۵٠‌میلیون تومان حق مسکن پرداخت کرده و آخر هر برج، یک‌میلیون و ٨‌هزار تومان به حسابشان واریز می‌کند. از حقوق عقب‌افتاده کارگران هم بخش قابل‌توجهی پرداخت شده است. اما به گفته همسر ابراهیم گنجی، هنوز معدن به آنها بدهکار است: «طلب شوهرم، ١٧، ١٨‌میلیون تومان بود، روزی که جسدش را بیرون کشیدند، هشت‌میلیون به حسابش واریز کردند و یک ماه پیش ٣‌میلیون و ٧٠٠‌هزار پرداخت کردند، گفتند طلب‌اش همین بوده. از آن‌طرف، وزارت کار قرار بود پول مستمری را بالا ببرد، اما هنوز کاری نکرده. با یک‌میلیون و ٨‌هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد.» او یک دختر و یک پسر دارد و ساکن روستای وطن هستند. مادر می‌گوید که دیه همسرش بین خود و فرزندان و پدر و مادر همسرش تقسیم شده: «برای بچه‌هایم حساب بانکی درست کردند و پول‌ها را به حسابشان واریز کردند، هیچ‌کس هم حق ندارد از آن برداشت کند، بقیه را هم به پدر و مادرش و من دادند. سهم من از ٢١٠‌میلیون تومان، ٢۶‌میلیون تومان شد.» خانواده کارگران معدن هنوز ناراضی‌اند. مصیبتی که اردیبهشت‌ماه بر سر ۴۴ خانواده وارد کرد، با این پول‌ها و وعده‌ها جبران نمی‌شود: «به ما قول داده بودند با رهبری دیدار می‌کنیم، خبری نشد. وزیر کار قرار بود بعد از ماه رمضان بیاید، نیامد. قرار بود مستمری را دو‌میلیون تومان کنند، نکردند. ما هنوز نمی‌دانیم که معدنچی‌ها شهید حساب شدند یا نه. همین هم شده تا برایشان سنگ قبر نگیریم. نمی‌دانیم روی سنگ بنویسیم شهید یا ننویسیم.» کار معدن حتی یک روز هم متوقف نشد و حالا خانم گنجی می‌گوید از روز انفجار، معدن یک روز تعطیلی نداشته. درحالی‌که قرار بود ۶ ماه تعطیل باشد تا ایمنی‌اش بالا برود: «خیلی از اهالی روستای وطن، کارگر معدن هستند، مثل قربان گنجی و رمضان شبکی. آنها می‌گویند که کار مثل قبل است و اوضاع مثل قبل. هیچ چیز عوض نشده.»

دیه و حق مسکن پرداخت شد

مهدی سوسرایی، معدنچی دیگری بود که قربانی انفجار شد. او ساکن روستای سوسرا بود و حالا «رقیه» همسرش، با دو پسرش زندگی می‌کند. دیه را گرفته‌اند و مثل تمام کارگران بین خودشان و خانواده پدری تقسیم کرده‌اند. سهم هر نفر مشخص است: «به ما وعده داده‌اند تا مستمری ماهانه همسرم که یک‌میلیون و ٨‌هزار تومان است بالا برود، اما هنوز که خبری نیست. ما چندین‌بار به دفتر رهبری و استانداری و… نامه فرستادیم، کسی جوابمان را نداده. به ما گفتند هر چیزی که برای آتش‌نشان‌های پلاسکو در نظر گرفتیم، برای شما هم در نظر می‌گیریم، اما خبری نشده است.» «رقیه» هم می‌گوید که کارگران معدن بی‌وقفه کار کردند: «قرار بود معدن ۶‌ماه تعطیل باشد، اما مثل این‌که کمتر از یک‌ماه تعطیل بود، این‌همه آدم در این معدن کشته شدند، اما یک دادگاه هم برگزار نشد که ببینیم آخر چه کسی مقصر بود و چرا این اتفاق افتاد. حالا حرف از ایمنی معدن می‌زنند، چرا قبل از این‌که این‌همه آدم در معدن بمیرند، به فکر ایمنی نبودند؟» شرکت زغال ‌سنگ شمال شرق، بخشی از بدهکاری‌اش به خانواده سوسرایی را پرداخت کرده: «دو‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان برای همسرم واریز کردند و گفتند که این تمام بدهی شما بوده. الان از دیه همسرم ٢۶‌میلیون تومان و از حق مسکن ١۶‌میلیون تومان برایم مانده. سهم بچه‌هایم از دیه و حق مسکن را به حساب خودشان واریز کرده‌اند. الان با مبلغی که من دارم می‌شود خانه‌ای خرید؟ الان شما خودت بگو، با این‌همه قسطی که ما داشتیم، چطور می‌توانم خرج خودم و بچه‌هایم را با یک‌میلیون و ٨‌هزار تومان بدهم؟» پسرهای رقیه، یکی هشت‌ساله و دیگر دوونیم‌ساله است.

کارگران سنگ قبر ندارند

«اعظم» هم همسر محمود گنجی وطن است. او هم حرف‌های رقیه و خانم گنجی را تأیید می‌کند اما گلایه زیاد دارد: «در مستمری و پرداخت حق و حقوق، سختی کار کارگران معدن را درنظر نگرفته‌اند. آخر سر هم به ما گفتند با ١٣، ١۴‌سال برایشان بازنشستگی در نظر گرفته شده است، همین هم شده تا ماهی یک‌میلیون و ٨‌هزار تومان به ما پرداخت کنند.» اعظم دو بچه ١٣ساله و هفت‌ساله دارد: «چندین ماه است پیگیری می‌کنیم ببینیم آنها را شهید حساب می‌کنند یا نه. هنوز کارگران سنگ قبر ندارند.» اعظم می‌گوید که همسرش، نزدیک به ١۵ تا ٢٠‌میلیون تومان از معدن طلب داشته اما چون سند و مدرکی ندارند، مسئولان معدن نزدیک به سه، چهار‌میلیون تومان به‌عنوان بدهی پرداخت کرده‌اند: «به ما گفتند همه طلب همین‌قدر بوده. ما هم چون سندی نداریم، اعتراضی نکردیم.» «محمود» که جان داد، اعظم دست دو فرزندش را گرفت و به آزادشهر رفت: «نمی‌توانستیم در روستا زندگی کنیم، الان هنوز خیلی از اهالی روستا در معدن کار می‌کنند، برادر همسرم هم یکی از آنهاست.»

سرگردانی ۲۴ ساله یک کارگر از کار افتاده برای گرفتن دیه

ایرج برهان‌زئی، کارگر سرویس کار کارخانه بافت بلوچ، بیست و چهار سال پیش بر اثر حادثه، از کار افتاده شد اما تا همین امروز موفق به دریافت دیه‌ خود نشده است.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ8بهمن، ایرج برهان‌زئی (کارگر سرویس‌کار بافت بلوچ) خیلی زود، در عصر یک روز بهاری سال ۷۲، از کارافتاده شد. هنوز پنج سال از استخدامش نگذشته بود که تیغِ تیز دستگاه ریسندگی، انگشتان شستِ دو دستش را قطع کرد.

از این حادثه بیش از بیست و چهار سال می‌گذرد. همان‌ زمان کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی، آسیب‌دیدگی برهان‌زئی را ۷۰ درصد تعیین کرد و درنتیجه او سالهاست که هر ماه به عنوان از کارافتاده کلی، مستمری کامل دریافت می‌کند؛ اما بعد از این همه سال، هنوز تکلیف دیه‌ای که باید بابت نقص عضو او پرداخت شود نامشخص است. نه پزشک معالج و نه کارفرما هیچکدام در دادگاه مقصر شناخته نشده‌اند و برای همین برهان‌زئی سالهاست که هرچند وقت یکبار، برای روشن شدن وضعیت خسارتش از پیرانشهرِ سیستان و بلوچستان به تهران می‌آید و دست‌خالی بازمی‌گردد.

به گفته خودش، بعد از حادثه، کارفرما او را برای درمان به بیمارستانی در تهران اعزام و دست‌کم برای مدت چهار ماه بستری می‌کند. پزشک معالج  تصمیم می‌گیرد، عضلاتِ یکی از انگشتان پایِ او را به جای شستِ قطع شده دست پیوند بزند و برای همین برهان‌زئی را چند نوبت، روانه اتاقِ‌عمل می‌کند؛ اما نتیجه این پیوند به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست. در نهایت برهان‌زئی بعد از آنکه یکی از انگشتان پای خود را نیز از دست می‌دهد، از بیمارستان مرخص و ناتوان‌تر از قبل روانه شهرستان می‌شود.

برای او که پدرِ چهار فرزند است، منبع درآمدی غیر از مستمری از کارافتادگی وجود ندارد و در مقابل خبری هم از پرداخت دیه نیست. برای همین این کارگر سابق بافت‌بلوچ در پاییز ۷۲، به واسطه کارفرمای وقتش، در سازمان نظام پزشکی، شکایتی را علیه پزشک معالج مطرح می‌کند که پس از بیست و چهار سال، هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

خودش می‌گوید: هر بار که برای پیگیری به شرکت‌ می‌رفتم، می‌گفتند هنوز اتفاقی نیفتاده و خودمان خبرت می‌کنیم. همینطوری خیلی سال گذشت. در تهران هم خیلی جاها بود که برای پیگیری رفتم، مثل دفتر نماینده مجلس و رئیس‌جمهور و… اما هیچکدام کمکی به من نکردند. برای همین در سال ۹۳ در دادگستری، شکایتی را علیه کارفرمای وقت مطرح کردم؛ اما در نهایت دادگاه کارفرما را از اتهام رعایت نشدن نکات ایمنی کار تبرئه کرد.

حادثه‌ای که بیست و چهار سال پیش برای ایرج برهان‌زئی در بافت بلوچ اتفاق افتاد، ماجرایی است که کارگران قدیمی بافت بلوچ ممکن است هرازگاهی راجع به آن صحبت کنند، برای همین اعضای جوانِ شورای اسلامی کار این واحد صنعتی در پاسخ به ایلنا وقوع آن را به صورت ضمنی تایید می‌کنند؛ اما تاکید دارند که به دلیل بی‌اطلاعی از جزئیات ماجرا، فعلا نمی‌توانند در مورد آن حرف بیشتری بزنند.

اخذ استشهاد از شهود حادثه، رسیدن به حقیقت را آسان می‌کند

سرگردانی بیست و چهار ساله برهان‌زئی، ممکن است برای خیلی‌ها یک گرفتاری شخصی باشد؛ اما هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که مشابه این سرگردانی  برای کارگرانِ دیگر اتفاق نیفتد.

ابوالفضل اشرف منصوری (رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور) می‌گوید: در مواردی نظیر حادثه‌ای که برای این کارگر بافت بلوچ اتفاق افتاده، مطابق قوانین اگر شخص حادثه دیده، رضایت نداده باشد، می‌تواند تا هر زمان که لازم باشد، پیگیر مطالبات خود شود؛ اصولا این موارد مشمول مرور زمان نخواهد شد.

این کارشناس ایمنی محیط کار در عین حال یادآور می‌شود: در چنین مواردی، حسابِ قصور پزشکی از حسابِ قصور کارفرمایی جداست. به بیان دیگر کارفرمای بافت بلوچ را تنها می‌توان در قبال آسیبی که به انگشتان دست رسیده، بازخواست کرد؛ اما  از پزشک معالج می‌شود به خاطر اقدامی که باعث آسیب دیدن دیگر عضو‌های بدن شده است، بازخواست کرد.

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور در عین حال افزود: بعد از وقوع حوادث کار، بهتر است کارشناسان ایمنی هرچه سریعتر استشهادی را از افراد حاضر در محل اخذ کنند. تجربه نشان داده که هرچه زمان بیشتری از وقوع حادثه بگذرد، تفاوت میان اظهارات شهود بیشتر می‌شود و همین امر؛ رسیدن به حقیقت را دشوار می‌کند. این استشهاد اگر به موقع اخذ شود، می‌تواند از حجم مشکلات بکاهد.

وی ادامه می‌دهد: فرد حادثه‌دیده نیز باید پس از درمان اولیه برای شکایت از کارفرمای خود اقدام کند. مدیران کارگاه نیز موظفند ظرف ۷۲ ساعت حادثه را رسما به اداره کار و سازمان تامین اجتماعی گزارش کنند. از اینجا به بعد دیگر وظیفه بازرسان اداره کار و کارشناسان رسمی دادگستری است که براساس مستندات موجود، مقصران احتمالی را شناسایی و میزان قصور هرکدام را مشخص کنند.

مصدومیت شدید یک کارگرساختمانی در اهوازبدنبال سقوط از ارتفاع

رییس روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: یک کارگر ساختمانی ظهر امروز یکشنبه هنگام کار از طبقه چهارم یک ساختمان در اهواز سقوط کرد و دچار صدمه شد.

مقصود حق شناس افزود: این حادثه در یک ساختمان در حال ساخت در منطقه باهنر اهواز رخ داد، و این کارگر بر روی میلگردهایی که در محوطه وجود داشت سقوط کرد.

وی گفت: در این حادثه میلگرد به بدن کارگر فرو رفت که با امداد رسانی ماموران آتش نشانی کارگر حادثه دیده به بیمارستان منتقل شد.

گرفتاری سرویس حامل کارگران آپادانا سرام در برف و کولاک

صبح امروز یکشنبه (۸ بهمن ماه) دست‌کم ده اتوبوس حامل کارگران کارخانه آپادانا سرام در محور قزوین به بوئین زهرا بر اثر بارش برف و کولاک گرفتار شدند.

براساس گزارش منتشره،یکی از کارگران این کارخانه گفت: از حوالی ساعت ۷ صبح امروز تا هم‌اکنون که ساعت به سه بعدازظهر نزدیک شده‌ایم، در میان برف وکولاک گرفتار شده‌ایم.

او گفت: کارخانه آیادانا سرام دست‌کم ۶۰۰ تا ۷۰۰ کارگر شاغل دارد. تعداد زیادی از کارگران شیفت صبح این کارخانه که از شهرهای مجاور عازم محل کار خود بودند، در برف و کولاک در جاده گرفتار شده‌اند. تعداد زیادی از دیگر کارگران که در شیفت مخالف در کارخانه مشغول به کار هستند نیز به دلیل مسدود بودن راه‌های مواصلاتی امکان خروج از کارخانه را  ندارند.

به گفته وی، اطلاع‌رسانی به موقع می‌توانست کارگرانی که هم اکنون حدود ۸ ساعت در برف گرفتار و محبوس شده‌اند را نجات دهد.

او گفت: در حال حاضر سوخت خودروهای گرفتار شده روبه پایان است و امدادرسانی به خودروهایی که در برف گرفتار شده‌اند، به کندی انجام می‌شود.

به گفته وی، جدا از کارگران آیادانا سرام، تعداد زیادی از کارگرانی که در دیگر کارخانه‌های منطقه مشغول به کار هستند نیز همانند ما قصد عزیمت به محل کار خود را داشته‌اند که به دلیل عدم اطلاع رسانی درست، گرفتار برف و کولاک شده‌اند.

مصدومیت 2کارگر شهرداری ملایردر عملیات برف‌روبی

2کارگرشهرداری ملایربراثر حادثه حین  عملیات برف‌روبی دچار مصدومیت شدند.

وی افزود: نیروهای خدمات شهری شهرداری در همان ساعات اولیه بارش اقدام به نمک‌پاشی و برف‌روبی معابر اصلی و فرعی شهرکردند.

جان باختن یک کارگرسد گلورد بر اثر سقوط شاخه درخت به‌علت بارش برف

دهیار روستای رودبار هزارجریب بهشهر از مرگ یک  کارگر سد بر اثر سقوط شاخه درخت که به‌علت بارش برف سنگین شده بود، خبر داد.

وی گفت: ساعت هفت صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن ماه یک مرد 47 ساله اهل روستای رودبار منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر در اثر افتادن شاخه ای از درخت جان خود را از دست داد.

وی افزود: متوفی از کارگران سد گلورد بوده که صبح امروز به همراه چند تن دیگر از کارگران این سد، مانند هر روز در حال رفتن به محل کار خود بودند اما از آنجایی که جاده اصلی دسترسی روستای رودبار به سد گلورد به دلیل بارش سنگین برف مسدود شده بود از مسیر فرعی در حال رفتن به سمت مقصد خود بودند.

وی ادامه داد: مسیر فرعی بسیار باریک بوده و کارگران با فاصله چند قدم پشت سر هم راه می رفتند که در همان لحظه شاخه یکی از درختان به دلیل سنگینی بارش برف که از شب گذشته تا صبح امروز باریده بود شکسته شده و بر روی سر یکی از کارگران که مرد 47 ساله رودباری بود می افتد و متاسفانه به دلیل شدت ضربه، در دم جان خود را از دست می دهد.

دهیار روستای رودبار هزارجریب بهشهر خاطرنشان کرد: شرح این ماجرا با استناد به گفته شاهدان حادثه که از کارگران سد گلورد و همکاران متوفی بودند؛ است اما جسد ساعاتی پیش به پزشکی قانونی بهشهر منتقل شد تا علت دقیق مرگ بررسی شود.

هشتم بهمن ماه1396

akhbarkargari2468@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۸ بهمن ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.