اخبار و گزارشات کارگری (۲۰ دی ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– با قتل محسن عادلی در دزفول تعدادجان باختگان اعتراضات اخیر به 24نفر رسید

– عزم راسخ کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در راستای دستیابی به مطالباتشان با ادامه تجمعات اعتراضی

فشار اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریزبه کارگران برای پایمالی حقوق برحق کارگران

– اعتصاب وتجمع رانندگان نفتکش پالایشگاه اصفهان در اعتراض به واسطه گری طرح برندینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی برای دومین روز متوالی

– گزارشی از شریط کار و وضعیت کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

– کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:در محکومیت بازداشت دانشجویان و زندانی کردن معترضین

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون اعتراضات سراسری مردم به گرانی وفقر، بیکاری و نابرابری

– داود رفیعی کارگر حق طلب پارس خودرو آزاد باید گردد

– خبری از پرداخت ماه ها مطالبات کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان درمیان نیست

– مصدومیت کودک کار14 ساله دریک کارگاه کابینت سازی ساری

– مرگ یک کارگر دربابل بر اثر ریزش آوار ساختمانی

با قتل محسن عادلی در دزفول تعدادجان باختگان اعتراضات اخیر به 24نفر رسید

با بقتل رساندن محسن عادلی در دزفول تعدادجان باختگان اعتراضات اخیر به 24نفر رسید (4نفر دورود،2نفر ایذه،6نفر قهدریجان،3نفر شاهین شهر،3نفر تویسرکان ،4 نفر خمینی شهر،یکنفر درزندان اوین ویک نفر در دزفول).

روز بیستم دی ماه قتل محسن عادلی ازجوانان کوی مدرس دزفول در جریان اعتراضات اخیر رسانه ای شد.

براساس گزارش منتشره این جوان معترض نه در بازداشتگاه بلکه روز دهم دی ماه درپی حمله نیروهای سرکوبگر به تجمع اعتراضی کوی مدرس دزفول از ناحیه سر بشدت مصدوم ودربیمارستان جان باخت.

قابل یادآوری است که فرمانده انتظامی دزفول پیش از این تاکید کرده بود: مرگ این جوان معترض اصلا ربطی به حوادث اخیر نداشته است.

عزم راسخ کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در راستای دستیابی به مطالباتشان با ادامه تجمعات اعتراضی

فشار اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریزبه کارگران برای پایمالی حقوق برحق کارگران

تجمعات اعتراضی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران که ازروز بیست وپنجم آذرماه *اغازشده است،کماکان ادامه دارد.این کارگران در خلال این مدت با تجمعات اعتراضی مقابل کارخانه ونهادهای ذیربط ازجمله اداره تصفیه و امور ورشکستگی** عزم راسخشان را در راه دستیابی به مطالباتشان،بنمایش گذاشتند.

براساس گزارش منتشره، کارگران تجمع‌کننده کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز گفتند: از ۲۳ آذر ماه به دلیل پلمب کارخانه و تبعا نگرانی از آینده شغلی‌مان تاکنون هر روز تجمع کرده‌ایم.

به گفته کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز، از زمان اعلام ورشکستگی این واحد صنعتی در حدود ۱۰ ماه قبل، بابت معوقات حقوقی طلبکاریم. در عین حال مطالبات دیگری همانند حق بیمه، سختی کار و.. داریم.

کارگران این کارخانه می گویند: جدا از مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، به دنبال تامین امنیت شغلی خود هستیم.

به گفته آن‌ها در حال حاضر مسئولیت نگهداری از این واحد صنعتی برعهده اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریز است و در راستای واگذاری این واحد صنعتی، اداره تصفیه امروز چهارشنبه برای تک تک آن‌ها ضرب العجل دو روزه مشخص کرده وگفته کارگرانی که تا پایان وقت اداری فردا پنجشنبه وکالت نامه را امضاء نکنند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی می‌شوند.

به گفته این کارگران مفاد این وکالت‌نامه در ارتباط با وضعیت مطالبات آنهاست و از آنجا که متن این وکالت نامه تضمین کننده خواسته‌های آن‌ها نیست آن‌ها حاضر به امضا آن نیستند.

کارگران معترض همچنین می گویند: اگر در جریان این واگذاری به منافع کارگر توجه شود دیگر دلیلی برای ادامه یافتن اعتراض‌های وجود ندارد. با این وجود تا این لحظه از جانب مسئولان استانی، پاسخ مشخصی به این خواسته‌ها داده نشده است.

حسین فتحی معاون روابط کار اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز بعد از جریان پلمپ این کارخانه گفت: در حال حاضر شرایط کارگران برای  دو شرکت متقاضی خرید ماشین آلات تبریز  تشریح شده است.

او با بیان اینکه یکی از متقاضیان خرید ماشین آلات ،شرکت تراکتور سازی است وآن دیگری شرکت سرمایه گذاری رازی است که اخیرا متقاضی خرید  است ، افزود: با توجه به اینکه قیمت پیشنهادی شرکت سرمایه گذاری رازی بیشتر از تراکتور سازی است، به سرمایه گذاری رازی سه روز مهلت داده شده شرایط مندرج در آگهی را بپذیرید. در غیر اینصورت، این کارخانه  به تراکتور سازی واگذار می‌شود.

معاون روابط کار اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه روند واگذاری ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز باید در چارچوب قانون انجام شود، افزود: به دنبال آن هستیم که خریدار  جدید شرکت ماشین آلات صنعتی اهلیت لازم را داشته باشد تاکارگران این واحد بعد از واگذاری‌، به مطالبات به حق خود برسند.

اودر ادامه در پاسخ به ضرب العجل دوروزه اداره تسویه وامور ورشکستگی تبریز برای امضاء وکالت نامه واگذاری به کارگران  گفت:اینکه گفته شده کارگران تا فردا فرصت امضاء وکالت نامه را دارند در  غیر اینصورت برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی می‌شوند ، موضوعی  است که تا هم اکنون نیز مطرح نشده ،بنابر این کارگران آن را جدی نگیرند.

فتحی در ادامه درخصوص سهم غرمایی کارگران ماشین آلات صنعتی در جریان این واگذاری گفت: تا مادامی که مالک جدید کارخانه مشخص نشده، هیچ گونه سهم غرمایی برای کارگران نمی‌شود در نظر گرفت.

*تجمع اعتراضی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی سومین روزمتوالی راپشت سر نهاد

روز دوشنبه بیست وهفتم آذرماه برای سومین روزمتوالی،باتجمع مقابل ورودی کارخانه اعتراضشان را به انفعال مسئولین شهرستان تبریز واستان آذربایجان شرقی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش منتشره،کارگران معترض گفتند: سه روز از اعتراض کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز می‌گذرد و این کارگران هنوز منتظرند تا مسئولان به مطالبات آنان در خصوص رفع پلمب محل کارشان کاری انجام دهند.

این کارگران که تعدادشان ۲۲۰ نفر است در ادامه تجمع اعتراضی دو روز گذشته، امروز نیز در مقابل درب ورودی کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران تجمع کرده‌اند.

به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، از روز پنجشنبه هفته گذشته که این واحد صنعتی از سوی اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریز پلمب شده وما کارگران بیکار وبلاتکلیف شده‌ایم هنوز هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات ما کارگران نشده وما منتظر اقدامات اجرایی آن‌ها هستیم.

**ادامه اعتراضات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل اداره تصفیه و امور ورشکستگی

روزچهارشنبه سیزدهم دی ماه،اعتراضات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی که از بیست وپنجم آذرماه اغازشده، با تجمع مقابل اداره تصفیه و امور ورشکستگی،ادامه پیداکرد.

یکی از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز: اگر قرار است در بحث واگذاری و ورشکستگی این شرکت از بخشی از مطالبات و حق و حقوق چشم پوشی شود، به یقین کارگران زحمتکش از آن چشم پوشی نخواهند کرد چرا که راهکار اعلام ورشکستگی با پیشنهاد و تصمیم مسئولان استان انجام شده و هرگونه چشم پوشی و نادیده گرفتن مطالبات قانونی برعهده تصمیم گیرندگان راهکار ورشکستگی و عاملان ورشکستگی است.

شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز سال ۸۶ طبق اصل ۴۴ از تراکتورسازی جدا و به بخش خصوصی واگذار شد، اما بعد از هشت سال به علت سوء مدیریت و بدهی ۷۵ میلیارد تومانی، به حال خود رهاشد.

سال ۹۲ این شرکت با کلی مشکلات، اعلام ورشکستگی کرد و در این مدت توسط اداره تصفیه وامورورشکستگی تبریز با اجاره دادن به تراکتورسازی اداره می‌شد.

با پایان یافتن مدت ۱۷ ماهه اجاره شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز توسط گروه صنعتی تراکتور سازی در مورخه ۲۳ آذر ۹۶ و تمایل نداشتن تمدید اجاره نامه توسط مستاجر (تراکتورسازی)، کارگران با پلمپ درب شرکت مواجه شدند.

حدود یک ماه پیش مقرر شد تراکتورسازی به مبلغ تقریبی ۴۵ میلیارد تومان، شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز را خریداری کند که قسمت اعظم کار انجام شده است، اما تعدادی از کارگران این شرکت به اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون کار در فرآیند واگذاری آن به گروه تراکتورسازی ایران اصرار دارند.

طبق ماده 12 قانون کار، هرنوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هرشکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال این‌ها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است، موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.

شغل کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بوده است. این مشاغل کارهایی را شامل می‌شوند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به‌کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش و یا حذف نمود.

نکته جالب توجه این‌جاست که قانون در رابطه با این مشاغل سخت و زیان‌آور تمهیداتی ارائه کرده است از جمله اینکه مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور که در هرمورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان‌ها جهت طرح در کمیته‌های استانی ارائه نمایند.

به استناد ماده 14 آئین‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) ماده (76) قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، معادل چهار درصد (4%) میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط صندوق تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌گردد، به طور یکجا به سازمان داده‌شده پرداخت نماید.

البته لازم به ذکر است که جلسه‌ای در آبان ماه امسال برای بررسی به حقوق کارگران با حضور معاونت قضایی دادگستری استان، مدیرکل اداره رفاه، کار و تامین اجتماعی استان، معاونت اداره کل تامین اجتماعی، رئیس اداره درآمد سازمان تامین اجتماعی، معاونت اداره کل کار، مدیریت عامل خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران، مدیریت اداری خدامات صنعتی تراکتورسازی ایران و کارشناس اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز برگزار شده و مقرر شده است قانون سختی و زیان‌آور بودن کار برای کارگران و نیز 4% حق بیمه آنان طبق قانون بررسی و مشخص گردد و کلیه کارگران با همان شرایط قبل از واگذاری منتقل شوند.

به گفته رییس کل دادگستری استان، واگذاری این شرکت به تراکتورسازی توافقی بوده است و در واگذاری توافقی، بایستی اکثریت سه چهارم طلبکاران “ریالی” و بیش از 50 درصد “تعداد” طلبکاران این توافق را بپذیرند که در این شرایط، از بخشی از این مطالبات خود به نسبت قیمت توافقی، توافق کنند که هنوز به این نتیجه نرسیده و کارگران خواهان 100 درصد مطالبات خود بودند که این موضوع در شرایط توافقی امکان‌پذیر نیست.

اما کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی می گویند تراکتورسازی شرکت 60 میلیارد تومانی را به قیمت 45 میلیارد تومان خریداری کرده و به اندازه کافی از شرایط توافقی سود برده است. حداقل مزایا و سنوات کارگران را به‌طور قانونی پرداخت کنند؛ چرا که بعضی کارگران حدود 14 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و با وضع کنونی جامعه گذران زندگی به‌شدت مشکل است. آن‌ها  افزودند برخلاف گفته‌ها، مسئولین حاضر به پرداخت سنوات ما نیستند و از ما می‌خواهند از سنوات خود چشم پوشی کنیم.

برای مثال کارگری که حدود 15،16 سال است که در شغل سخت و زیان‌آور فعالیت کرده و در معرض آلاینده‌ها و مشکلات سلامتی بوده است، حال باید از سنواتش چشم‌پوشی کند و به جای 3،4 سال دیگر، 13،14 سال دیگر بازنشسته شود!

درهمین رابطه، یکی از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ، این واحد صنعتی را یکی از اصلی‌ترین قربانیان سازمان خصوصی سازی کشور می‌داند و می‌گوید: حکم ورشکستگی این شرکت، مدتی پس از واگذاری آن بر اساس تصمیمات مسئولان قضایی و سیاسی آذربایجان شرقی صادر و مقرر شد مالکیت و مدیریت آن بدون هیچ تغییر خاصی در وضع استخدامی و حقوقی کارگران به گروه صنعتی تراکتورسازی واگذار و حتی مطالبات چندین ساله کارگران هم محقق شود.

به گفته وی امروز نه تنها مطالبات و حقوق کارگران محقق نشده بلکه استیفای مطالبات قانونی کارگران به کلی نادیده گرفته شده است.

یکی دیگر از کارگران این شرکت با ۲۱ سال سابقه کار می‌گوید: بر خلاف وعده‌های مسئولان وقت استان، که عنوان می‌کردند جای هیچ گونه نگرانی برای کارگران وجود ندارد و حکم ورشکستگی فقط برای تغییر مالکیت و انتقال نیرو به گروه تراکتورسازی است، در حالیکه الان از واگذاری و فروش چند هکتار زمین، سالن و ساختمان با اقساط ۳۵ ماهه و ۱۵ میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی سخن گفته می‌شود.

کارگر دیگری می‌گوید: گروه صنعتی تراکتور سازی ایران با استفاده از عنوان ورشکستگی شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز می‌خواهد ماده ۱۲ قانون کارگری یعنی معوقات، پایان کار و سنوات کارگران شرکت را نادیده بگیرد.

یکی دیگر از کارگران با سابقه هم که با کار در همین شرکت در آستانه بازنشستگی قرار دارد می‌گوید: اگر گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، خود را مقید به ماده ۱۲ قانون کار نداند، اداره کار هم با استناد قانونی به اینکه با کارفرمای جدید به توافق رسیده است، در قبال سابقه ما تعهدی نخواهد داشت.

کارگر معترض دیگری با ۲۰ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز از چگونگی انعقاد قرارداد با این شرکت ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید: حتی با کارگران فصلی که حداقل قرارداد سه ماهه بسته می‌شود، برای من و همکارانم با این سابقه، ماهانه قرارداد منعقد می‌کنند و آخرین بار برای قرار داد ۲۳ روزه از ما امضا گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: بر این شرایط، کارگران با مصیبتی به نام سهم غرمایی؛ تقسیم کردن مال بدهکار ورشکسته میان طلبکاران شامل هزینه واگذاری، سهم ۴ درصد سخت و زیان آوری و مهمتر از همه از بین رفتن امنیت شغلی مواجه شده اند.

یکی دیگر از کارگران معترض به وضع فعلی شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز می‌گوید: اگر قرار است در بحث واگذاری و ورشکستگی این شرکت از بخشی از مطالبات و حق و حقوق چشم پوشی شود، به یقین کارگران زحمتکش از آن چشم پوشی نخواهند کرد چرا که راهکار اعلام ورشکستگی با پیشنهاد و تصمیم مسئولان استان انجام شده و هرگونه چشم پوشی و نادیده گرفتن مطالبات قانونی برعهده تصمیم گیرندگان راهکار ورشکستگی و عاملان ورشکستگی است.

اعتصاب وتجمع رانندگان نفتکش پالایشگاه اصفهان در اعتراض به واسطه گری طرح برندینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی برای دومین روز متوالی

روزچهارشنبه بیستم دی ماه برای دومین روز متوالی، رانندگان 150 دستگاه از  نفتکش های پالایشگاه اصفهان در اعتراض به واسطه گری طرح برندینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان دست از کار کشیده ومقابل پالایشگاه اصفهان تجمع کردند.

برپایه گزارشات منتشره،تجمع کنندگان گفتند:با اجرای طرح برندینگ در آمد ماهانه شان به نصف کاهش خواهد یافت .

یکی از رانندگان معترض حذف برندینگ  و برطرف کردن مشکلات بارگیری گازوییل و نفت را  علت این تجمع اعلام کرد وگفت: با وجود جلسات برگزار شده در پالایشگاه اصفهان بعد از دو روز همچنان اعتراضات ادامه دارد.

بنا به گفته این راننده معترض با ادامه این تجمع جایگاه های سوخت استان اصفهان و استانهای مجاور با مشکل تامین سوخت مواجه  می شوند.

گزارشی از شریط کار و وضعیت کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

درجریان اعتراضات واعتصابات پی در پی سال گذشته تا کنون؛بیش از سی نفر از کارگران معترض بدفعات توسط ستادخبری اطلاعات استان خوزستان و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار شده و با تعهدهای کتبی و دربرخی موارد با کفالت آزاد شده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران:گزارشی از شریط کار و وضعیت کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد اهواز درسال 1390تا سال 1396توسط قوه قضاییه تحت مصادره و اداره قرار گرفت.

در زمانی که این شرکت پس از اختلاس موسوم به 3000میلیاردی مصادره گشت بیش از 450هزارتن محصول نهایی فولادی در انبارهای این شرکت موجود بود که تا این زمان هرگز سرنوشت این مقدارمحصول مشخص نگردید.

علاوه براین گروه ملی صنعتی به هنگام مصادره در اوج شکوفایی و تولید انواع محصولات فولادی بود بگونه ای که بیش از یک میلیون و سیصدهزارتن فولاد تولید مینمود.

اکنون پس از گذشت 6سال اداره آن توسط قوه قضاییه وواگذاری به فردی که درحال حاضرمدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس بوده؛چیزی جز یک شرکت ورشکسته و بدهکار از آن باقی نمانده است.

از بهمن ماه سال گذشته بیش از 3800نفر کارکنان این شرکت در اعتراض به وضع موجود و تعویق چندماهه حقوق خود بارها و بارها دست ازکار کشیده و تجمعات اعتراضی برپاکردند.

درحال حاضربیش از سه ماه است که کارکنان این شرکت حقوق خود را دریافت نکرده اند.

موسوی مالک جدیدشرکت عنوان مینماید که مسئول تأمین حقوق پرسنل نیست؛در روزهای گذشته بیش از 600نفر از کارگران واحدهای مختلف به یکباره و بدون اطلاع قبلی به بهانه بازنشستگی از کاربرکنار شدند

درحالیکه سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرده که این تعداد کارگران حائزشرایط بازنشستگی نیستند.

کارگران هرروز با تهدید و ارعاب توسط مدیران میانی و حتی مالک جدیدشرکت مبنی براخراج مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت معترضان را نخاله مینامد.

ماههاست کارگران شرکت از دفترچه بیمه اجتماعی و بیمه تکمیلی محرومند و دهها معضل و مشکل کوچک و بزرگ دیگر که باعث گشته صبر کارگران به اتمام برسد.

درجریان اعتراضات واعتصابات پی در پی سال گذشته تا کنون؛بیش از سی نفر از کارگران معترض بدفعات توسط ستادخبری اطلاعات استان خوزستان و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار شده و با تعهدهای کتبی و دربرخی موارد با کفالت آزاد شده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

20 دی 96

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:در محکومیت بازداشت دانشجویان و زندانی کردن معترضین

کارگران و مردم ستم دیده ایران!

در پی اعتراضات اخیر کارگران و ستم دیده گان علیه وضعیت بحرانی کنونی و فقر، گرانی و بیکاری و فساد روزافزون حاکمین سرمایه داری و حافظان آنها؛ بیش از سه هزار نفر از جمله دهها دانشجوی دانشگاه های ایران بازداشت شدند. اگر چه تاکنون تعدادی از بازداشت شده گان آزاد شده اند؛ اما هنوز بسیاری در زندان ها و بازداشت گاه های موقت بسر می برند.

دانشجویان که خود نیز قربانی این وضعیت فلاکت بار اجتماعی هستند با شعار واقعی نان، کار، آزادی به حمایت از هم طبقه ای های خود برخاستند. آنها به عنوان بخشی از جوانان آگاه جامعه به درستی موضع انسانی خود را اعلام نموده اند و همین موضع هم از وجدان بیدار آنها انتظار می رفت.

هم چنان که بر همه ما روشن است، دانشجویان همواره در کنار کارگران و ستم دیده گان در صف مقدم مبارزات و اعتراضات هر روزه طبقاتی قرار داشته اند. بی شک این بخش از فرزندان و هم طبقه ای ما، خود بخشی از کسانی هستند که استثمار و رنج و بحران اجتماعی را به خوبی شناخته و لمس کرده و هر روز نیز با این رنج در دانشگاه و محیط تحصیلی روبرو هستند. برای همین است که در صف مبارزه، همگام با گرسنگان، صدای شان را طنین انداز کرده و به دفاع از آزادی بر خواسته اند و در امتداد این کشمکش طبقاتی نیز هزینه های گزافی را پرداخته اند. مبارزات دانشجویان، این هم طبقه ای های مان را ارج می نهیم و از همه کارگران و تشکل های کارگری و آزادیخواهان می خواهیم آنها را تنها نگذاشته و برای آزادی این عزیزان پیگیرانه تلاش کنند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن دفاع از حقانیت شعارها و خواسته های بر حق دانشجویان؛ خواستار آزادی بی قید و شرط همه آنها و دیگر دستگیر شده گان معترض می باشد.

جای دانشجودرزندان نیست!

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – نوزدهم دی ماه 1396

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون اعتراضات سراسری مردم به گرانی وفقر، بیکاری و نابرابری

در روزهای اخیر شاهد اعتراضات سراسری مردم ایران به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی، تبعیض و فساد سیستماتیک، فقر و شکاف طبقاتی بودیم. وضعیتی که در جامعه رو به فزونی دارد و نتیجه سوٕعملکرد مسئولان حکومتی و قوای سه گانه است.

مدیریت های ضعیف در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی های غیر اصولی و نامتناسب،  سوءاستفاده های فراوان از موقعیتهای شغلی و امکانات عمومی، نبود بازرسی های اساسی و همچنین عدم رسیدگی عادلانه به تخلفات و درنهایت رواج فساد در سطوح مختلف، در اکثر لایه های مدیریتی و قبضه شدن خیلی از پستها توسط افرادی خاص، موجب بروز نارضایتی های فراوان شده است و سالهاست که فعالان مدنی و تشکلهای صنفی فرهنگیان در قالب بیانیه ها و اعتراضات مدنی گوناگون  نسبت به پیامدهای این بی عدالتی ها هشدار داده اند. اما متاسفانه در بسیاری موارد صاحب منصبان توجهی به این اعتراضات نکرده و با برخورد های قهری باعث دلخوری و نگرانی بیشتر شده اند و اکنون که مردم معترض با حضور در خیابان، فریاد اعتراضشان بلند شده است، مسئولان صحبت از غافلگیری می کنند و بر ضرو رت اعتراضات مدنی و مسالمت امیز تاکید می کنند.

در این روزها مسوولین درحالی از حق قانونی و مسلم ملت برای برگزاری تجمعات قانونی سخن می گویند که سالهاست درخواستهای تشکلهای صنفی فرهنگیان برای صدور مجوز فعالیت، همچنین برگزاری تجمعات صنفی، پاسخ درستی دریافت نکرده اند و با بی توجهی فرادستان در دولت های مختلف مواجه شده و حق تشکل یابی مستقل آنها به اشکال مختلف نادیده  گرفته شده است.

در یک چنین شرایطی سوال ما از مسئولان این است که مگر اعتراضات معلمان بازنشسته و شاغل در سالهای گذشته، مدنی و صنفی و مسالمت آمیز نبوده است؟ مگر فعالان صنفی فرهنگی چیزی جز حق، در راستای رفع تبعیض و بیعدالتی گفته اند؟ آیا مطالبه آموزش با کیفیت و برابر و پیگیری بودجه عادلانه جرم است؟ اگر نیست پس چرا زندان و تبعید و تعلیق و اخراج را به فعالان صنفی تحمیل کرده اید؟ چگونه باید این دوگانگی در گفتار و رفتار حاکمیت را باور نمود؟

بنابر اخبار منتشر شده متاسفانه تعدادی از هموطنان در اعتراضات اخیر جان باخته اند که بیشتر آنان جوان یا نوجوان بوده اند. در این اعتراضات نفرات زیادی بازداشت شده اند که بنا به برخی گزارشات تعدادی از آنان دانش آموز، معلم، بازنشسته و دانشجو و برخی نیز از اقشار ضعیف جامعه بویژه کارگران هستند.

از نظر شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، راه برون رفت از شرایط موجود، سرکوب معترضان و بازداشت های گسترده مردم و نسبت دادن همه ی این جریانات اعتراضی به بیگانه و…نیست، بلکه راه حل دعوت مردم به آرامش و پیگیری جدی مطالبات برحق آنهاست.

در همین راستا شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن دفاع از حق اعتراضات مسالمت آمیز مدنی مردم و با تاکید بر حقوق ملت، یاد و خاطره جانباختگان حوادث اخیر بویژه دانش آموزان را گرامی می دارد و خواهان  برچیده شدن شرایط امنیتی در جامعه و دانشگاه است.

ما خواهان رفع محدودیت های ایجاد شده در فضای مجازی و رسانه ای و آزادی هر چه سریعتر بازداشت شدگان روزهای اخیر هستیم. دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات خویش بوده و نیازمند آرامش هستند، بایستی سریعا زمینه های آزادی آنان فراهم گردد و فضای امنی برای  فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان فراهم شود.

ما خواهان پایان دادن به فقر و بیکاری و تبعیض در شکل های مختلف هستیم و معتقدیم کسانی که شرایط فلاکت بار امروز را بر مردم و جامعه تحمیل کرده اند باید محاکمه شوند. همان افرادی که در لباس خدمت، از موقعیت خویش سوءاستفاده کرده و با رانت و رشوه و اختلاس باعث گسترش فقر و بیکاری درجامعه شدند. غارت و چپاول صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه یک نمونه آشکار از این فساد است که طی سال های گذشته افرادی در دولت های مختلف در بروز آن نقش داشته اند.

ما خواستار توقف سیاستهای تبعیض آمیز از قبیل خصوصی سازی(خصولتی)، افزایش قیمت مایحتاج عمومی، افزایش قیمت حامل های انرژی، زیر خط فقر نگه داشتن دستمزد و  بودجه ناعادلانه 97 و در یک کلام جلوگیری از فساد اداری و مالی هستیم و ضمن تاکید بر حق تشکل یابی صنفی و مستقل و پیگیر مطالبات صنفی حوزه ی آموزش و پرورش، اعلام می کنیم در صورتیکه مطالبات فرهنگیان بازنشسته و شاغل باز هم از سوی نهادهای مسئول نادیده گرفته شود،شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران حق اعتراض و تجمع را برای خود محفوظ می داند و برای تحقق مطالبات انباشته شده فرهنگیان و دانش آموزان، از تمام توان خود استفاده خواهد نمود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

داود رفیعی کارگر حق طلب پارس خودرو آزاد باید گردد

داود رفیعی کارگر حق طلب پارس خودرو که با آرا غیر قانونی اداره کار و اعمال نفوذ شرکت پارس خودرو از کار اخراج شده است دیروز در حالیکه مقابل وزارت کار با در دست داشتن بنری دست به اعتراض زده بود توسط مامورین حراست این وزارتخانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس توسط مامورین انتظامی بازداشت و به کلانتری 108 منتقل شد.

بنا بر پیگیرهای اتحادیه آزاد کارگران ایران، داود رفیعی امروز نیز همچنان در بازداشت نگه داشته شد و قرار است فردا به دادسرای خوش منتقل شود.

بازداشت داود رفیعی در مقابل وزارت کار، بیانگر اوج بکار گیری سیاست ارعاب علیه کارگران توسط وزارتخانه ای است که زیر مجموعه هایش در ادارات کار با خواست و اراده کارفرمایان، حکم اخراج کارگران را صادر میکنند و وزیر امنیتی اش  دستور ضرب و شتم و بازداشت  کارگر معترضی همچون داود رفیعی را صادر میکند که فقط با در دست داشتن بنری، آنهم  به صورت فردی خواهان احقاق حق خود در مقابل این وزارتحانه شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت داود رفیعی و احتمال هر گونه پرونده سازی علیه او را قویا محکوم میکند و بدینوسیله خواهان آزادی فوری و بازگشت بکار ایشان و رسیدگی به صدور رای غیر قانونی اخراج داود رفیعی در اداره کار و رفتار خشونت بار مامورین حراست وزارت کار با این کارگر حق طلب و معترض شرکت پارس خودرو می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- 20 دی ماه 1396

خبری از پرداخت ماه ها مطالبات کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان درمیان نیست

ماه ها مطالبات کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان پرداخت نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ20دی،جمعی از کارگران طرح انتقال آب با لوله به مزارع دشت سیستان درباره پرداخت نشدن مطالبات مزدی سالهای گذشته خود گفتند: با وجود گذشت ۹ ماه از سال جدید تعداد زیادی از ما که بیش از ۱۰۰ نفر هستیم مطالبات مزدی مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ خود را دریافت نکرده‌ایم. مطالبات سال ۹۵ مربوط به بهمن، اسفند، سنوات و عیدی است و مطالبات سال ۹۶ هم مربوط به اوایل سال است.

اکثر این کارگران که مطالبات پرداخت نشده دارند، در شهریور ماه سال جاری به دنبال تعطیلی موقت این طرح، توسط کارفرما تعدیل شده بودند. حتی پیمانکاری که این طرح را در آن زمان پیش می‌‌برد، صورت وضعیت خود را از کارفرما دریافت نکرده که مطالبات کارگران را پرداخت کند.

حدود ۱۲ نفر از این کارگران هم که شهریور ماه سال جاری و همزمان با تعطیلی موقت این طرح اخراج شدند،  شکایتی از کارفرما و پیمانکار به اداره کار زابل ارائه کرده‌اند؛ با این هدف که  مطالبات خود را که برای هر کدام در مجموع حدود ۱۲ میلیون تومان است، دریافت کنند.

هم اکنون حدود ۱۲ کارگر در این طرح مشغول به کار هستند. این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مطالبات خود، جدا از کارگاه شماره ۲ زابل چندین بار در مقابل دفتر اصلی پروژه اجتماع کرده بودند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

طرح انتقال آب به وسیله لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان معروف به طرح ۴۶ هزار هکتاری از مصوبات سفر رئیس جمهوری است که در محدوده پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در حال اجراست.

مصدومیت کودک کار14 ساله دریک کارگاه کابینت سازی ساری

سقوط ورق های ام دی اف با وزن 38 کیلوگرم در کارگاه کابینت سازی ساری موجب مصدومیت کودک کار14 ساله شد.

غلام نیا روشن ازروابط عمومی سازمان اورژانس ۱۱۵ بابل گفت:  خبر سقوط ۳۲ ورق ام دی اف با وزن ۳۸ کیلوگرم روی کارگر  در جاده بابل به بهنمیر انتهای بلوار نژاد اکبر  به اورژانس گزارش شد.

وی با بیان اینکه تکنسین‌ های پایگاه بیشه سر بابل پس از دریافت گزارش به محل حادثه اعزام شدند، افزود:در این حادثه کارگر که پسر ۱۴ ساله بود، از ناحیه لگن دچار آسیب دیدگی شد.

غلام نیا روشن گفت: کارگر زخمی پس از اقدامات پزشکی تکنسین‌ های اورژانس ۱۱۵ بابل به بیمارستان بهشتی بابل منتقل شد.

مرگ یک کارگر دربابل بر اثر ریزش آوار ساختمانی

یک کارگر 50 ساله دربابل بر اثر ریزش آوار ساختمانی جان باخت.

به گزارش یک منبع خبری محلی،در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و ۱۱۵ سازمان اورژانس بابل مبنی بر ریزش آوار ساختمانی و محبوس شدن یک کارگر موضوع در دستور کار این دو سازمان قرار گرفت.

 

تکنسین‌های اورژانس پایگاه دانشگاه، دو اکیپ امداد و نجات به همراه هشت نجاتگر بلافاصله به محل حادثه واقع در بلوار جانبازان اعزام شدند.

این حادثه بر اثر ریزش دیوار قدیمی مشرف به ساختمان در حال ساخت اتفاق افتاد و یک کارگر زیر دیوار محبوس شد، آتش‌نشانان در اقدامی سریع با رعایت موارد ایمنی و استفاده از تجهیزات هیدرولیکی وی را از زیر آوار خارج کردند.

این کارگر به علت شدت جراحات و خونریزی فاقد علائم حیاتی بود و تلاش تکنسین‌های اورژانس جهت احیای وی بی‌ثمر ماند، با این حال این کارگررا به بیمارستان یحیی‌نژاد منتقل کردند اما اقدامات کادر پزشکی نیز نتیجه‌ای نداشت.

بیستم دی ماه1396

akhbarkargari2468@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۲۰ دی ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.