اخبار و گزارشات کارگری (۷ آذر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– وعده های توخالی وزیر کار به کارگران کارخانه های آذر آب و هپکو

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مجتمع صنعتی آمیکو مقابل ورودی منطقه آزاد ارس

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر مقابل وزارت صنعت

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه گسترش مانا سازآبیک نسبت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

– تجمع اعتراضی دوباره قبول شدگان آزمون استخدامی شهرداریهای خوزستان مقابل استانداری خوزستان

– محمود صالحی :برای آزادی باید جنگید!

– پشت پرده پرداخت دیه کارگران معدن یورت

– گزارش شماره ۱ از جمع آوری کمک های مردم و توزیع آنها بین زلزله زدگان کرمانشاه

– عکس العمل دانشجویان اعتصابی دانشکده نفت آبادان نسبت به احضارهای پی درپی کمیته انضباطی

– گاز گرفتگی ۵ کارگرساختمانی در فاز ۸ پردیس

– مصدومیت شدید یک کارگر مقنی جوان درپی سقوط به عمق چاه ۳۰متری

– جان باختن یک کارگرجوان حین کار درساختمان نیمه کاره نیشابوربراثر سقوط

– مراسم گرامیداشت علی اشرف درویشیان درپاریس

وعده های توخالی وزیر کار به کارگران کارخانه های آذر آب و هپکو

*استاندار مرکزی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت شرکت آذرآب در صورت عدم تخصیص تسهیلات مصوب شده در کارگروه اقتصادی مقاومتی با حضور وزیر کار بیان کرد: اگر تسهیلات مورد نیاز این شرکت تامین نشود قطعا در زمره شرکت‌های درگیر مشکل قرار می‌گیرد.

*بیش از ۴ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه هپکو اراک علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان طرازاول کشوری واستانی کماکان پرداخت نشده است.

براساس گزارشات منتشره روزسه شنبه۷آذر،سید علی آقازاده در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور رحمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با اشاره به سفر وزرای دولت به استان مرکزی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته استان مرکزی در هفته جاری باید میزبان دو وزیر اطلاعات و صنعت می‌بود که به دلیل جلسات فوق‌العاده دولت جهت رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ کلیه سفر وزرا در کشور لغو و به زمان دیگری موکول شد و امروز میزبان قائم مقام وزیر صنعت در استان مرکزی هستیم.

استاندار مرکزی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت شرکت آذرآب در صورت عدم تخصیص تسهیلات مصوب شده در کارگروه اقتصادی مقاومتی با حضور وزیر کار بیان کرد: اگر تسهیلات مورد نیاز این شرکت تامین نشود قطعا در زمره شرکت‌های درگیر مشکل قرار می‌گیرد، بر همین اساس مکاتبات لازم جهت اجرای مصوبات مربوط به این شرکت با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

به گزارش یک منبع خبری محلی،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص وضعیت سهامدار شرکت هپکوی اراک گفت: متاسفانه سهامدار شرکت تعهدات خود را نسبت به شرکت و کارگران عملیاتی نکرده است.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی را در جریان عدم اجرایی شدن تعهدات سهامدار هپکو قرار داده‌ و از این سازمان پیگیری‌ و تعیین تکلیف سهامدار شرکت را خواهیم داشت چراکه بر اساس مصوبه ۱۵ مهرماه امسال مقرر شد چنانچه سهامدار به تعهداتش عمل نکند سازمان خصوصی‌سازی ورود کرده و تکلیف سهام‌دار را مشخص کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص معوقات کارگری شرکت هپکو بیان کرد: این کارگران سه ماه از سال گذشته معوقات دارند و امسال هم تا شهریورماه حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مجتمع صنعتی آمیکو مقابل ورودی منطقه آزاد ارس

روزیکشنبه پنجم آذرماه، کارگران اخراجی مجتمع صنعتی آمیکو در اعتراض به اخراج و پایمالی حقوقشان توسط کارفرما و نیز حکم بدوی صادر شده توسط واحد کار منطقه آزاد ارس، دست به تجمع درورودی منطقه آزاد ارس،زدند.

براساس گزارشی که۷آذررسانه ای شد،کارگران معترض گفتند: در میانه تابستان امسال بیش از صد نفر از کارگران این واحد خودروسازی به بهانه نبود فروش محصولات شرکت و عدم رونق بازار اخراج می‌شوند و در این میان هیچکدام از مکاتبات و ملاقات‌هایی که با مسئولان استانی و منطقه آزاد اقتصادی انجام شد، نتوانست در تصمیم کارفرمای خودروسازی آمیکو تغییری ایجاد کند.

آنها می‌گویند: بهترین سالهالی جوانی خود را در شرکت‌های تابعه گروه آمیکو صرف‌کرده‌اند ودر میان‌شان حتی افرادی با بیش از ۲۰ سال سابقه کاری هم وجود دارد.

این کارگران افزودند علاوه بر اخراج، ازحقوق مقتضی مصرح در قانون و قرارداد همچون مبلغ ۱۵روز سنوات اضافه در صورت اخراج به ازای هر سال خدمت(۱۵+۳۰روز) و نیز حقوق دیگر محروم مانده‌اند.

یکی از این کارگران گفت: نزدیک به ۹۰ نفر از کارگران اخراجی مذکور اقدام به گرفتن وکیل و شکایت از شرکت آمیکو کرده‌اند که پس از هفته‌ها کش و قوس و علیرغم مذاکرات با رئیس سازمان منطقه آزاد ارس ، رای نهایی به ضرر کارگران صادر شد ؛ این رای کارگران را به دلیل امضای فرم تسویه حساب سالانه در سالهای قبل، مستحق دریافت حقوق مترتب از اخراج در حین کار ندانسته است.

مجتمع صنعتی آمیکو (علامت اختصاری:Azar Motor Industrial CO) در جلفا،منطقه آزاد ارس واقع شده است و شرکت های ارس خودرو دیزل،باتری سازی آران نیرو،آراز محرکه،آذرفام پودری،تقدیر صنعت نوین،یادمان ارس وارس دماسازازجمله زیرمجموعه هایش هستند.

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق

روزسه شنبه هفتم آذرماه،جمعی از کارگران فضای سبز و خدمات شهرداری خرمشهر در اعتراض

به عدم پرداخت۵ماه حقوقشان،دست از کارکشیده ومقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،بیش از ۴۰ نفر از کارگران فضای سبز و خدمات شهری خرمشهر روز سه شنبه با در دست داشتن پلاکارد مقابل شهرداری این شهر خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند .

یکی از معترضین که نخواست نامش فاش شود گفت: اکثر کارگران شهرداری با توجه به تکفل خانواده و داشتن فرزندان دانش آموز و برای تامین سایر هزینه ها، نیاز مبرم به دریافت حقوق دارند ولی حدود ۵ ماه است حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

یکی از کارگران خدمات شهری می گوید: ما درقبال زحمتی که کشیده ایم خواهان دریافت حقوق هستیم ،مسئولان باید مشکل ما را حل کنند.

وی افزود: بارها به نمایندگی از جمع کارگران به دفتر نماینده مجلس از خرمشهر و شورای شهر مراجعه کردیم ولی تا کنون هیچگونه پاسخی برای رفع مشکل و پرداخت معوقات کارگران داده نشده است.

یکی دیگر از کارگران می گوید: خیلی از کارگران درآمدی دیگری برای تامین مخارج زندگی خود ندارند.

وی گفت: اکثر کارگران بدون بیمه هستند از مسئولان تقاضا داریم که مشکل ما را حل کنند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر مقابل وزارت صنعت

صبح روزسه شنبه هفتم آذرماه،جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایردر اعتراض به خلف وعده مبنی برپرداخت سنوات ایام خدمتشان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،تجمع کنندگان در توضیح این اقدام اعتراضیشان گفتند که در حدود ۴۰۰ کارگر هستیم که از سال ۹۰ به تدریج بازنشسته شده‌ایم و مطابق تعهدی که اعضای هیات حمایت از صنایع در مقام مدیریت موقت کارخانه ایران تایر داده بودند، قرار بود که تا تسویه کامل سنوات ایام خدمت هر ماه ۵۰۰ هزار تومان به ما پرداخت شود.

آنها افزوند: با این حال حدود ۵ ماهی می شود که همین ۵۰۰ هزار تومان نیز به هیچ کدام از ۴۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه کیان تایر پرداخت نشده است.

مطابق گفته های معترضان هر کدام از آنها از بابت سنوات بازنشستگی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قاعدتا حتی با پرداخت همان ۵۰۰ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه می‌کشد .

کارخانه کیان در سالهالی میانی دهه ۸۰ با بحران مدیریتی مواجه شد و از آن زمان تاکنون مسئولیت اداره این واحد صنعتی به هیات حمایت از صنایع محول شده است که در ترکیب اعضای آن نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران حضور دارند.

کارگران بازنشسته کیان تایر در ادامه با بیان اینکه قرار است که در تجمع امروز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کنند که دقیقا قرار است چه تاریخی سنوات ماه های گذشته پرداخت شود، افزودند: پیش‌از این هیات حمایت هیات از صنایع مستقر در کیان تایر با وزارت صنعت مکاتباتی را در خصوص پرداخت مطالبات بازنشستگان انجام داده‌بود و در همین رابطه حتی قرار شده بود که وامی ۱ میلیاردی برای رفع مشکلات کارخانه پرداخت شود.

آنها افزودند: مطابق این وعده‌ها قرار بود که در صورت پرداخت این وام تمامی مطالبات مربوط به سنوات پایان خدمت کارگران بازنشسته به صورت کامل پرداخت شود اما تاکنون این وام پرداخت نشده و حالا کار به جایی رسیده که مجبور شده‌ایم امروز مقابل وزارت صنعت تجمع و بدعهدی های گذشته را یادآوری کنیم.

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه گسترش مانا سازآبیک نسبت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

صبح روز سه شنبه۷آذر،جمعی از کارگران کارخانه گسترش مانا ساز در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کارکشیده و جلوی درب ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از کارگران کارخانه گسترش مانا سازگفت:این کارخانه ۷۰ نفر کارگر دارد و ۶ ماه است که هیچ کدام یک از ما حقوق نگرفته ایم و همه ما در زندگی با مشکلاتی عدیده‌ای دسته پنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: مدیران تولید را کاهش داده‌اند و با وجود اینکه حقوق ما بسیار پایین است همان را هم در ۶ماه گذشته پرداخت نکرده اند.

این کارگر می پرسد،مگر مسئولین استان در برابر کارگران هیچ مسئولیتی ندارند که هیچ اقدامی انجام نمی دهند؟

این کارگر اضافه کرد: از خرداد ماه سال جاری مدیران به بهانه شرایط بد اقتصادی در پرداخت حق بیمه تعلل کردند که در این زمینه نیز مشکلاتی برای ما به وجود آمده است به طوری که حجم مطالبات بیمه‌ای باعث شده تا سازمان تامین اجتماعی از تمدید اعتبار دفترچه ای درمانی کارگران خودداری کند.

تجمع اعتراضی دوباره قبول شدگان آزمون استخدامی شهرداریهای خوزستان مقابل استانداری خوزستان

روز سه شنبه۷آذر،جمعی از قبول شدگان در آزمون استخدامی شهرداریهای استان خوزستان دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی دوباره مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،در سال ۹۴ آزمون استخدامی شهرداری ها همزمان با سراسر کشور در خوزستان نیز برگزار شد که پذیرفته شدگان این آزمون پس از طی مراحل قانونی به استخدام شهرداری ها درآمدند.

امروزحدود ۳۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی شهرداری های خوزستان از شهرهای شوشتر، آبادان، بندرامام، ماهشهر و… به نشانه اعتراض به جذب نشدن در شهرداری های مربوطه در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

یکی از این افراد که خواست نامش در خبر ذکر نشود گفت: در سال ۱۳۹۴ یک آزمون سراسری با هدف تامین نیروی مورد نیاز شهرداری ها برگزار شد و بیشتر قبول شدگان سایر استان ها استخدام شدند.

وی با اشاره به اینکه جمعی از قبول شدگان آزمون استخدامی شهرداری های خوزستان همچنان سر درگم هستند افزود: همچنین شهرداری های برخی شهرها مانند شوش و ایذه پذیرفته شدگان را استخدام کرده اند.

این پذیرفته شده گفت: تمامی مراحل استخدام از جمله آزمون استخدامی، بخش عملی و تحقیقات انجام گرفته است و برای جذب در شهرداری مشکلی وجود ندارد اما مسئولان شهرداری ها حاضر به جذب قبول شدگان در این آزمون نیستند.

وی ادامه داد: حدود پنج ماه از اتمام مراحل گزینش گذشته است اما همچنان پذیرفته شدگان استخدام نشده اند.

محمود صالحی :برای آزادی باید جنگید!

برای آزادی باید جنگید!

تشکل ها و فعالین جنبش کارگری !

سندیکاهای کارگری خارج از کشور!

نهادهای مدافع حقوق انسان !

فعالین رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی و آزادیخواه!

رفقا و دوستان عزیزم!

در ۲۷روزی که در زندان بودم، از دور و نزدیک در جریان فعالیتهای شما عزیزان در اعتراض به زندانی کردن مجددم قرار می گرفتم. شاهد زحمات و تلاش بیدریغ یکایک شما برای انعکاس موقعیت دشوار جسمی و شرایط نامناسب من در زندان بودم. شاهد اقدامات صمیمانه شما در داخل و خارج از کشور برای جلب حمایت تشکلهای کارگری،سندیکاهای کارگری، احزاب و سازمانهای سیاسی، پارلمانها و نهادهای مدافع حقوق و آزادیهای دمکراتیک انسانها بودم. شاهد حضورتان در آکسیونها، متینگ و تظاهراتهای حمایتی و اقدام برای جلب توجه و حمایت دیگران از من و ما کارگران زندانی بودم. با مشاهده این همبستگی عظیم طبقاتی و با اطلاع از این تحرکات صمیمانه و بیدریغ آنچه را که هرگز به آن فکر نمی کردم شرایط دشوار جسمی خودم و موقعیت نامناسبی بود که در آن قرار گرفته بودم. بجای فکر کردن به وضعیت نامناسب جسمی ؛ به شما مبارزان و عزیزان فکر می کردم که چطور با تمام قد در تلاش هستید تا کارگران زندانی را آزاد کنید. بیاد می آورم که این اولین بار نیست که من شاهد چنین همبستگی های قابل ستایش شما، در دفاع از کارگران زندانی و فعالین جنبش کارگری هستم. تحرکات اخیر تنها گوشه ای از یک تاریخ در زمان حال است. این وحدت و تحرک طبقاتی البته که تاریخچه دیرینه ای به قدمت پیدایش طبقه کارگر و مبارزه این طبقه دارد و نشانه های امیدوار کننده ای در جامعه ما می باشد. بدون شک این حرکتهای امیدوار کننده در دفاع از کارگران زندانی؛ می تواند زمینه های وحدت طبقه کارگر در تشکلهای سراسری را فراهم بیاورد تا جائیکه خود طبقه کارگر تمام قد در دفاع از فعالینش به میدان بیاید. با وجود این کمبود، اما من بعنوان یکی از کارگران زندانی از تلاش و زحمات بیدریغ تک تک شما فعالین جنبش کارگری، تشکل های کارگری، کمیته های کارگری ، سندیکاهای کارگری ،انسانهای آزادیخواه، فعالین شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی در داخل و خارج که در این یک ماه من ، اعضای خانواده و کمیته دفاع از محمود صالحی را تنها نگذاشتید و از هیچ اقدامی برای آزادی من فروگذار نکردید صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و از کلیه کسانی که از راه دور و نزدیک به دیدن من آمدند و ابراز خوشحالی کردند سپاس گذارم. یکبار دیگر با همه شما و طبقه کارگر ایران پیمان می بندم که در دفاع از خواست و مطالبات کارگران لحظه ای از مبارزه دست برنخواهم داشت و برای رسیدن به دنیایی بی طبقه تا خون در رگ هایم جاریست مبارزه خواهیم کرد. این را نیک می دانم که هیچ نیروی سرکوبگری توان مقابله با نیروی متحد ما کارگران را ندارد.

پیش بسوی متحد کردن طبقه کارگر.

محمود صالحی سه شنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۶

پشت پرده پرداخت دیه کارگران معدن یورت

همزمان با فاجعه معدن آزاد شهر یورت افشا شد که کارفرمای این معدن برای صدها کارگری که در آن معدن مشغول به کار بودند فقط تعداد ۴۰ بیمه نامه بی‌نامِ مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان تهیه کرده است. شرکت بیمه آسیا نیز به عنوان بیمه‌گر کارگران معدن، در آن زمان این آمار را تایید کرد. البته این آمار چندان عجیب نبود، چرا که در جامعه ‌ای که ضریب نفوذ بیمه‌اش به زحمت به عدد ۲ می‌رسد انتظاری بیش از این نمی‌رود؛ کما اینکه همینک نیز در ایران معادن و کارگاه‌هایی وجود دارد که با داشتن تعداد زیاد کارگر، کارگران عادی آن حتی از داشتن بیمه تامین اجتماعی هم محرومند چه رسد به بیمه نامه مسئولیت مدنی! ‌

در گزارشی که هفتم آذر رسانه ای شد آمده است:چند ماه از فاجعه معدن آزاد شهر یورت می‌گذرد. در این مورد یک مقام مسئول در شرکت بیمه آسیا می‌گوید ۴۰ دیه را این شرکت و سه دیه دیگر را مدیرعامل معدن یورت به خانواده متوفیان پرداخت کرده است.

در اواسط اردیبهشت امسال معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر پس از انفجاری مهیب فرو ریخت و تعداد زیادی از کارگران آن در زیر زمین مدفون شدند. پس از روزها تلاش برای نجات دادن این کارگران در نهایت ۴۳ نفر از آن ها جان باختند.

در آن زمان مشخص شد که کارفرمای این معدن برای صدها کارگری که در آن معدن مشغول به کار بودند فقط تعداد ۴۰ بیمه نامه بی‌نامِ مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان تهیه کرده است. شرکت بیمه آسیا نیز به عنوان بیمه‌گر کارگران معدن، در آن زمان این آمار را تایید کرد. البته این آمار چندان عجیب نبود، چرا که در جامعه ‌ای که ضریب نفوذ بیمه‌اش به زحمت به عدد ۲ می‌رسد انتظاری بیش از این نمی‌رود؛ کما اینکه همینک نیز در ایران معادن و کارگاه‌هایی وجود دارد که با داشتن تعداد زیاد کارگر، کارگران عادی آن حتی از داشتن بیمه تامین اجتماعی هم محرومند چه رسد به بیمه نامه مسئولیت مدنی! ‌

اما در صنعت بیمه اصلی وجود دارد به نام “حد اعلای حسن نیت” که بر اساس آن عقد بیمه‌ مبتنی بر حسن نیت طرفینِ عقد، یعنی بیمه‌گذار و بیمه‌گر است. در عقد بیمه “حسن نیت” باید در کلیه مراحل اعتبار عقد و حتی قبل از صدور بیمه‌نامه نیز رعایت شود. با توجه به اصل حسن نیت، بیمه‌گذار می‌بایستی هنگام صدور بیمه‌نامه کلیه اطلاعاتی را که از مورد بیمه دارد و به درستی و با حسن نیت کامل به بیمه‌گر اعلام کند. حتی در صورت تشدید خطر حین مدت اعتبار بیمه‌نامه نیز بیمه‌گذار بایستی مراتب را به اطلاع بیمه‌گر برساند. همچنین هنگام وقوع خسارت بیمه‌گذار موظف است با حسن نیت کامل کلیه اطلاعات لازم برای رسیدگی خسارت را در اختیار بیمه‌گر قرار دهد. طبق این اصل، بیمه‌گر نیز موظف است که در سند بیمه (بیمه نامه) هر آنچه نشان دهنده تعهدات اوست، چه از لحاظ کیفی و چه از نظر کمی، به وضوح ذکر کند و مواردی را که به نحوی از انحا در صورت بروز حادثه می تواند مؤثر در پرداخت خسارت باشد در بیمه نامه قید کند؛ به طوری که تعهدات بیمه گر از هر جهت برای بیمه گذار معین و مشخص باشد.

اما در بسیاری از موارد در ایران دیده می‌شود که این اصل چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ کما اینکه در حادثه معدن یورت نیز بیمه گذار (مدیرعامل معدن) باید ریسک های موجود را دقیق به بیمه‌گر اعلام می‌کرد و بیمه گر نیز موظف بود مدیریت ریسک دقیق‌تری داشته باشد.

جدا از این موضوع با اینکه در ماه ابتدایی حادثه اعلام شده بود مدیر آن معدن برای کارگرانش فقط ۴۰ بیمه نامه مسئولیت تهیه کرده، مدتی پس از حادثه، شرکت بیمه آسیا خبری روی سایت رسمی خود منتشر و اعلام کرد که به ازای هر فوتی این فاجعه ملی دیه‌ای معادل ۲۱۰ میلیون تومان به خانواده‌اش پرداخت کرده است، اما این در حالی است که چند روز پیش از اعلام این خبر، رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری با حضور بیش از ۷۰ خبرنگار در پاسخ به ایسنا درباره پرداخت دیه فوت شدگان این فاجعه ملی گفته بود که “صنعت بیمه مسئول پرداخت دیه به همه فوت شدگانِ معدن یورت نیست. آن معدن تنها برای ۴۰ نفر بیمه مسئولیت داشت و صنعت بیمه تنها از بین آن ۴۴ نفر فوت شده به ۴۰ نفر دیه پرداخت خواهد کرد. ”

در آن جلسه عبدالناصر همتی تاکید کرده بود که “به هیچ وجه خلاف بیمه‌نامه مبلغی بابت دیه کشته‌شدگان معدن آزادشهر یورت گلستان پرداخت نمی‌شود. آن بیمه‌نامه‌هایی که شرکت بیمه آسیا صادر کرده بود، سقف داشتند و این شرکت بیشتر از این سقف خسارت ها را پرداخت نخواهد کرد. ”

این صحبت رئیس کل بیمه مرکزی کاملا صحیح بود؛ چرا که حتی شخصی که با صنعت بیمه آشنایی ندارد می‌داند که وقتی بیمه نیست پس خسارت هم به او تعلق نمی‌گیرد و کسانی که اندکی با بیمه آشنایی دارند می‌دانند که در چنین حوادثی، مسئولیت مدنی کشته شدگانی که بیمه نبودند بر عهده کارفرما است (در اینجا همان بیمه گذاری که برای کارگرانش به تعدادکافی بیمه نامه تهیه نکرده است).

اما جدا از این فرهنگ ناصحیح که متاسفانه کارفرمایان در ایران معمولا از بیمه کردن کارگرانشان سر باز می‌زنند یک موضوع دیگر هم نمایان است. در ماجرای یورت برای بسیاری از افراد سئوال شده بود که چطور شرکتی که فقط ۴۰ بیمه‌نامه صادر کرده مدعی شده که به خانواده هر ۴۳ نفری که فوت شده‌اند ۲۱۰ میلیون تومان دیه داده است!؟

طبیعی بود که این سوال در اذهان عمومی متبادر شود که آیا این شرکت بیمه، آمار غیر واقعی می‌دهد یا اینکه ۶۳۰ میلیون تومان به حادثه دیدگان هبه کرده تا کار خداپسندانه‌ای انجام داده باشد؟ اگر حالت دوم درست است این شرکت این هزینه را در کجای صورت های مالی خود شناسایی می‌کند و چرا این موضوع را شفاف مطرح نمی‌کند؟ از طرفی شرکت‌های بیمه باید مدیریت ریسک داشته باشند. از آنجایی که این شرکت ها در تمام حوادث اخیر چنین اخبارهایی را در فضای رسانه ای منتشر کرده‌اند، این سوال به وجود می آمد که آیا اینها مدیرت ریسک را نفی می‌کنند و در تمام فجایع ملی دیه تمام افراد فوت شده را در راه خدا پرداخت می‌کنند!؟

در آن زمان خبرنگارما در گفت‌وگویی تلفنی با مدیر عامل بیمه آسیا از وی پرسید که آیا این شرکت بیمه‌گر بابت تمام کشته شدگان حادثه یورت دیه پرداخت کرده که ابراهیم کاردگر در پاسخ، این موضوع را قویا تکذیب کرد و گفت: ما طبق قراردادی که داریم فقط تا سقف قراداد پرداخت می کنیم و دیه باقی افراد را خود مدیرعامل معدن پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه از بین کشته‌شدگان ۴۰ نفر را انتخاب می کنید و دیه می پردازید نیز گفته بود که هر کس انحصار وراثتش زودتر انجام شد و بیمه گذار این موضوع را به ما اعلام کند، به خانواده آن فوت شده دیه را پرداخت می کنیم و وقتی سقف تعهداتمان تمام شد می گوییم باقی را پرداخت نمی‌کنیم.

صحبت های مدیرعامل بیمه آسیا در حالی بیان شده بود که این شرکت در پایگاه اطلاع رسانی خود تعداد کشته شدگان این حادثه را ۴۳ نفر عنوان کرده و مدعی شده بود که دیه تمام این افراد را پرداخت کرده است و جالب این که پس از اظهارات مدیرعامل نیز هیچ گونه اصلاحی روی خبر انجام نشد.

وقتی خبرنگار ما بار دیگر با مدیر عامل بیمه آسیا تماس گرفت و سوال خود را تکرار کرد، ابراهیم کاردگر دوباره بر موضع قبلی‌ خود پافشاری و تاکید کرد که ما تنها تا سقف تعهداتمان که در بیمه نامه قید شده دیه پرداخت کرده ایم. او تاکید کرد که بیمه آسیا خارج از قرارداد بیمه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و بیمه گذار هم حق هیچ گونه اعتراضی ندارد.

شریفی – معاون مدیر عامل بیمه آسیا – نیز در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که به چند خانواده فوت شده حادثه یورت دیه پرداخت کرده‌اید گفت: تعهد بیمه نامه طبق قرارداد ۴۰ دیه بود. در اولین فاز پرداخت با حضور فرماندار به خانواده شش نفر از فوت شدگان دیه را پرداخت کردیم ولی از آنجایی که اوضاع ملتهب شده بود، با مدیرعامل معدن البرز شرقی (یورت) هماهنگ کردیم و او مبالغ دیه سه فوتی مازاد بر ۴۰ نفر را به ما داد و ما هم متقابلا پرداخت دیه به خانواده آن سه فوتی را متقبل شدیم.

وی ادامه داد: خانواده‌ها بسیار حساس بودند و حتی وقتی آن ها را راهنمایی می‌کردیم هنوز این شبهه را داشتند که آیا واقعا می توانند به این مبالغ برسند؟ ما نه تنها دین بیمه‌نامه‌ای مان را انجام دادیم بلکه مسئولیت اجتماعی‌مان را هم انجام دادیم.

وی در پاسخ به اینکه پس در واقع بیمه آسیا دیه همان ۴۰ نفر را پرداخت کرده و دیه سه نفر باقی‌مانده را از مدیرعامل معدن گرفته و به بازماندگان داده است گفت: بله درست است. در آن زمان چون ذهنیت معدنچی‌ها نسبت به مدیرعامل معدن خراب بود و بعدها در دادگاه هم به عنوان مقصر اصلی شناخته شد، لذا ما این مسئولیت را پذیرفتیم و مدیرعامل معدن پرداخت ها را به بیمه آسیا انجام داد و ما آن مبالغ را مدیریت شده بین خانواده آن سه فوتی توزیع کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چه کسی از شما خواست که دیه آن سه نفر را از مدیر معدن بگیرید و به خانواده ها بپردازید و چرا مدیرعامل بیمه آسیا از این موضوع بی اطلاع است، گفت: مدیرعامل معدن این درخواست را داشت و من نیز این هماهنگی‌ها را انجام دادم.

شریفی در پاسخ به اینکه تعدادی می گویند ۴۴ نفر در آن حادثه جان باختند و حال اگر چنین باشد، تکلیف آن یک نفر چه می شود؟ گفت: تمام اسناد و مدارکی که به ما داده‌اند دال بر این است که ۴۳ نفر فوت شده‌اند ولی اگر واقعا ۴۴ نفر فوت شده باشند، آن هم دین بیمه گذار (مدیرعامل معدن) است که قطعا آن را هم آنگونه که دیه آن سه فوتی را مدیریت کردیم، آن را هم مدیریت کرده و می‌پردازیم.

گزارش شماره۱ از جمع آوری کمک های مردم و توزیع آنها بین زلزله زدگان کرمانشاه

گزارش شماره ۱ از جمع آوری کمک های مردم و توزیع آنها بین زلزله زدگان کرمانشاه توسط انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ،جمعی از فعالین کارگری مریوان و فعالیت های فعالین حقوق کودک در زمینه کاهش صدمات روحی از کودکان

از زمان وقوع زلزله ویرانگر کرمانشاه، تشکلهای کارگری به همراه بسیاری از نهادها، تشکلها، گروههای امدادرسان مردمی و همچنین در کنار حضور دهها هزار نفر از خود مردم انسان دوست به یاری زلزله زدگان شتافته و در امر جمع آوری کمکها و توزیع آنها بعلاوه مورد حمایت های روحی و روانی قرار دادن آسیب دیدگان فعالانه شرکت داشته اند.

دولت تا کنون هیچ کار اساسی ای نه از نظر تأمین نیازهای ضروری روزانه و نه از نظر اسکان آسیب دیدگان در مکان های امن و مناسب برای مردم زلزله زده انجام نداده و تنها تحت جو اعتراضی و نارضایتی عمومی اقدام به کمک رسانی های بسیار جزئی نسبت سیل عظیم کمک های مردم کرده است. دولت بیشتر فعالیت خود در منطقه را به بازدید مقامات و دادن وعده و بازی کردن با مردم محدود کرده است. در حالیکه آسیب دیدگان ۱۵ روز است که در چادرهای نمناک و سرد بدون وسایل گرما زا و روی آب ناشی از باران بسر می برند، جهانگیری معاون رئیس جمهور در بازدیدش از منطقه هنگامیکه تحقیر آمیزانه با زیر پا گذاشتن حرمت و شأن انسانی آسیب دیدگان به همراه اسکورت ها و همراهانش با کفش وارد چادرها شده و زیراندازهایشان را لگدمال کرده، بخشی از وعده داده شده توسط روحانی یعنی وام بلاعوض برای بازسازی منازل را نیز باز پس گرفته و اعلام می نماید در صورت دریافت کانکس توسط زلزله زدگان، وام بلاعوض به آنان تعلق نخواهد گرفت. این مردم می بایست از همان روز اول توسط دولت در خانه های خالی فراوانی که در همه شهرهای ایران موجود هستند اسکان داده می شدند و تمام امکانات زندگی در اختیارشان قرار می گرفت. مردم زلزله زده همچنان به کمک های انسان دوستانه نیازمند هستند. همچنانکه تاکنون آنها را تنها نگذاشته ایم در ادامه نیز یارو و یاورشان باشیم.

اما پیداست مردمی که خود با هزاران مشکل معیشتی و مالی دست به گریبانند برایشان میسر نخواهد بود بتوانند در دراز مدت نیازها و بخصوص مسکن زلزله زدگان را تأمین کنند. این وظیفه عاجل دولت است و نباید از انجام وظیفه خود در قبال آسیب دیدگان سرباز زند. در نتیجه باید به موازات ادامه کمک ها از دولت بخواهیم فورا مردم را در خانه های خالی اسکان دهد و تا زمان بازگشت به شرایط کار و قادر شدن به تأمین معیشت خود همه امکانات را در اختیارشان قرار دهد.

خلاصه اقدامات انجام گرفته به شرح زیر می باشد:

۱-مقدار اقلام جمع آوری شده شامل برنج، روغن، قند، چای، دارو، شیرخشک، پتو، پوشاک، پوشک و وسیله بهداشتی زنانه، نایلون، فوم، اسباب بازی و کپسول گاز پیک نیکی به ارزش بیش از ۴۵ میلیون تومان تا تاریخ ۲/۹/۹۶ در میان ۲۲۰ خانوار روستاهای بزمیرآباد از توابع سرپل ذهاب، روستاهای پشت کور، جانه در علیا، رجبی و میدان نمک از توابع ثلاث باباجانی(تازه آباد) توزیع گردیده است.

۲-علاوه بر جمع آوری و توزیع کمکها به طور مستقیم و مستقل در جمع آوری کمک به زلزله زدگان با تشکلها و گروههای امدادرسان دیگر همکاری فعال جریان داشه و ادامه خواهد یافت.

۳-یک تیم از فعالین عرصه کودکان از ۳ روز پیش در روستای کوئیک حسن از توابع سرپل ذهاب مستقر گردیده و مشغول کار اضطراب و استرس زدائی از کودکان آسیب دیده و ایجاد فضای شاد برای بازگرداندن آنها به زندگی عادی هستند.

گزارشات فعالیت های آتی کمک رسانی به زلزله زدگان متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.

جهت هماهنگی و اطلاع از نحوه ارسال کمک های خود می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

کرمانشاه، جوانمیر مرادی ۰۹۱۸۸۸۷۱۴۰۵

مریوان، عبداله بلواسی ۰۹۱۸۷۷۵۶۱۹۱

پیرانشهر، فایق رسولی ۰۹۱۴۷۲۱۲۳۷۸

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

جمعی از فعالین کارگری مریوان

فعالین دفاع از حقوق کودکان

۷/۹/۱۳۹۶

عکس العمل دانشجویان اعتصابی دانشکده نفت آبادان نسبت به احضارهای پی درپی کمیته انضباطی

ظهر روزسه شنبه هفتم آذر ماه، دانشجویان اعتصابی دانشکده نفت آبادان در اعتراض به احضارهای پی در پی کمیته انضباطی دست به تجمع زدند وخواستار حضور دسته جمعی در کمیته انضباطی شدند.

براساس گزارشات منتشره،دانشجویان در این تجمع برای اعتراض به خفقان موجود بر لب و دهان خود چسب زدند.

همچنین دانشجویان دانشکده نفت آبادان در اقدامی اعتراضی خواستار حضور دسته جمعی در کمیته انضباطی شدند.

گاز گرفتگی ۵ کارگرساختمانی در فاز ۸ پردیس

پنج کارگر یک کارگاه ساختمانی در فاز هشت پردیس دچار گازگرفتگی شدند.

براساس گزارشات منتشره،شب گذشته(۶آذر)کارگران این کارگاه ساختمانی بدلیل برودت هوا برای گرم کردنشان با استفاده ازچوب و ذغال داخل اتاق کارگری سیستم گرمایش راه اندازی کرده بودند که این جریان تا صبح منجر به گاز گرفتگی و مسمومیت تنفسی آنهاشد.

۵کارگرمصدوم با بالگرد امداد به بیمارستان تهران منتقل شدند.

مصدومیت شدید یک کارگر مقنی جوان درپی سقوط به عمق چاه ۳۰متری

کارگر جوانی که برای ادامه حفر وارد چاه یک منزل قدیمی متروکه شده بود به دلیل نامعلومی به داخل این چاه حدوداً ۳۰ متری سقوط کرد و در انتهای چاه بی‌هوش افتاد.

به گزارش پایگاه خبری ۱۲۵،آتش‌نشانان ایستگاه شماره ۱۱۳ آتش‌نشانی و گروه نجات دو این سازمان، کارگر مقنی که از ناحیه مچ پا، شانه و سر نیز به شدت آسیب‌دیده بود را با احتیاط به بیرون از چاه انتقال دادند و وی را برای انتقال به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند.

جان باختن یک کارگرجوان حین کار درساختمان نیمه کاره نیشابوربراثر سقوط

روز گذشته(۶آذر)،یک کارگر۳۱ساله هنگام کار در یک ساختمان در حال احداث در شهر نیشابور به پایین پرتاب و جان خود را از دست داد.

سرهنگ حسین بیات مختاری، رئیس پلیس شهرستان نیشابور گفت: روز گذشته یک فقره مرگ مشکوک در خیابان طلوع شهر نیشابور به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد.

وی افزود: با اعلام این خبر بلافاصله تیم گشت کلانتری ۱۲ جمهوری اسلامی برای بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام شد.

رئیس پلیس شهرستان نیشابور تصریح کرد: در بررسی های بعمل آمده در محل حادثه مشخص شد که مردی ۳۲ ساله هنگام بستن قالب های بتنی در یک ساختمان در حال احداث به دلیل نا معلومی از ارتفاع ۱۲ متری به پشت بام یک ساختمان همجوار سقوط و به علت شدت جراحات وارده فوت کرده است.

مراسم گرامیداشت علی اشرف درویشیان درپاریس

زمان: یکشنبه ۱۰دسامبر-سات ۱۵الی۱۸

مکان:

AGECA–۱۷۷ rue de Charonne–۷۵۰۱۱ Paris

دراین گردهم آئی:

-دو برنامە متفاوت با اجرای دو هنر مند تئاتر، هومن و کاظم شهریاری اجرا خواهد شد

-سخن کوتاهی از یکی از اعضاە کانون نویسندگان در تبعید.

-نظری گذرا بر پارەای از نوشتەهای علی‌اشرف

-بازخوانی بسیار کوتاهی از نوشتەای از درویشیان

-همنوائی دویارو دوستدارعلی‌اشرف، حسن بهنام وحسین سلطانی، می‌کوشد گوشەای از فضای موسیقی ای را بازسازی کند کە علی اشرف بدان عشق می‌ورزید.

-جمعیت کردهای مقیم فرانسە

-انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وعقیدتی در ایران

-همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران

-اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

هفتم آذرماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۷ آذر ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.