اخبار و گزارشات کارگری (13 و 14 مرداد ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (24 شهریور ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (13 و 14 مرداد ۱۳۹۶)

اخباروگزارشات کارگری24شهریور1396

– اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون ادامه دارد

– فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع سراسری به مناسبت 13مهرروزجهانی معلم

– گزارشی درباره پایان تجمع دوروزه کارگزاران مخابرات روستایی کشوردرپایتخت

– اولین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار حکومت سرمایه، به نمایندگی ماکرون در فرانسه

 بازهم تصادف سرویس حمل ونقل کارگران اینبار درگرمسار

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون ادامه دارد

دورجدیداعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان که از روزبیستم شهریور از سر گرفته شده است کماکان ادامه دارد.

درهمین رابطه روزگذشته(23شهریور)، فرماندار مسجد سلیمان با اشاره به اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون گفت: انتظار داریم کارگران این کارخانه دوباره به کار بازگردند.

علیرضا گروئی درباره جلساتی که درباره حل و فصل مشکل کارگران کارخانه سیمان مسجدسلیمان (کارون) برگزار شده،گفت: 2 صورتجلسه دراین باره تنظیم و به کارفرما ابلاغ شده که طی آنها کارفرما ملزم شده در یک بازه زمانی قابل قبول مطالبات کارگران را تسویه کند.

وی اضافه کرد: کارخانه سیمان مسجدسلیمان مشکل خاصی ندارد و در صورت راه اندازی دوباره خط تولید می تواند به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کند.

گروئی این کارخانه را مهمترین واحد تولیدی منطقه عنوان کرد و افزود: 500 نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.

وی همچنین اظهار کرد: تاکنون چندین جلسه برگزار شده و قرار بود که کارفرما حقوق کارگران را به طور کامل تا شهریور ماه تسویه کند اما به دلایلی فقط توانست به بخشی از تعهد خود عمل کند که بعد از مذاکرات اخیر متعهد شده همه مطالبات را به مرور تسویه کند.

درهمین رابطه:

دومین روزدورجدید اعتصاب کارگران کارخانه سیمان مسجدسلیمان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان

از روزگذشته(20شهریور)، کارگران کارخانه سیمان مسجدسلیمان دراعتراض به توخالی در آمدن وعده کارفرما مبنی برپرداخت ماه ها مطالباتشان،دوباره دست از کار کشیدند وطی این دوروز مقابل اداره کار مسجدسلیمان ودفتر بهارستان نشین این شهرتجمع کردند.

براساس گزارشی که امروز رسانه ای شد،یکی از کارگران کارخانه سیمان کارون گفت: این واحد صنعتی حدود ۴۷۰کارگر رسمی قراردادی و روزمزد دارد که در این میان کارگران رسمی و قراردادی معادل ۵ ماه مزد معوقه و کارگران روزمزدی حدود ۱۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ طلبکارند.

او با بیان اینکه در همین رابطه شکایتی نیز از سوی کارگران در اداره کار ثبت شده است، افزود: طبق رای هیئت تشخیص کارفرما موظف به پرداخت همه مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای کارگران شده اما تاکنون کارفرما با ادعای نداشتن استطاعت مالی از این حکم تمکین نکرده است.

این کارگرکارخانه سیمان مسجد سلیمان یادآور شد: جدا از این طلب، بابت سنوات دو سال گذشته و برخی مزایای عرفی همانند سبد کالا نیز طلبکاریم؛ خواسته ما تنها به‌روز شدن مطالبات مزدی و حقوقی است با این حال مسئولان در این واحد صنعتی نتوانسته‌اند مشکلات این واحد صنعتی را حل کنند

فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع سراسری به مناسبت 13مهرروزجهانی معلم

زمان تجمع :

13 مهر 1396 مصادف با 5 اکتبر

ساعت  :ساعت 10 تا 12

مکان تجمع :

استان های سراسر کشور :  در ادارات کل آموزش و پرورش

تهران : میدان بهارستان ، مقابل سازمان برنامه و بودجه

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران باصدوربیانیه ای فراخوان به تجمع سراسری به مناسبت 13مهرروزجهانی معلم داد:

 سیزده مهر (پنج اکتبر)روز جهانی معلم ، را به معلمان ایران و جهان تبریک می گوییم.

 این روز نقطه ی عطفی است که می تواند مبنای همگرایی و اتحاد عمل معلمان سراسر ایران باشد.

نام گذاری این روز از سوی نهاد بین المللی یونسکو ،اهمیت این روز را در بعد بین المللی برجسته می سازد. دراین روز سازمان جهانی آموزش با شعار واحد، رویکردهای آموزشی را برای یکسال معین می کند.

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، هرساله با گرامیداشت این روز ،تلاش می کند هماهنگ با معلمان سراسر جهان ، مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش اموزان ایرانی را مطرح و پیگیری نماید.

بر همین اساس ، در جلسه ی شهریور ماه 1396 شورای هماهنگی در استان خراسان شمالی ،براساس نظر اکثریت تشکلهای عضو ، تصویب شد که روز جهانی معلم ، به طرح مطالبه ی بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش اختصاص یابد ، چرا که از نظر این شورا ،بخش اعظمی از مشکلات آموزش وپرورش در ایران به عدم تخصیص بودجه مناسب با نیازهای آموزشی دانش آموزان و معیشت معلمان شاغل و بازنشستگان فرهنگی ،ارتباط دارد.

شوربختانه ،فرادستان آموزشی بر این باور هستند که نهاد مدرسه یک نهاد مصرفی و برای دولت هزینه ساز است .از این رو به اشکال گوناگون می کوشند از رهگذر پولی سازی و خصوصی سازی آموزش ، در بودجه آموزش و پرورش صرفه جویی نمایند.

از نظر شورای هماهنگی ،این سیاست ها به بالندگی آموزشی دانش آموزان آسیب زده است. همچنین این رویکرد، منزلت و معیشت معلمان شاغل و بازنشسته را بامشکلات جدی روبرو ساخته است. لذا شورای هماهنگی ،در پیگیری مطالبات خود برای تامین خواسته های زیر به تمامی معلمان در سراسر ایران ،برای حضور گسترده در تجمع روز جهانی معلم  بر اساس اصل 27 قانون اساسی ، با محوریت تقاضای بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش فراخوان می دهد.

1.مطالبه ی حقوق بالای خط فقر، برخورداری از بیمه ی کار آمد، همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و تامین معیشت و منزلت بازنشستگان متناسب با کرامت انسانی آنها ، برخورداری تمام کودکان از آموزش با کیفیت و رایگان به خصوص در مناطق محروم ،استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس ، اختصاص سرانه دانش آموزی مکفی ، برگزاری دوره های ضمن خدمت رایگان و متناسب با نیاز معلمان و دانش اموزان ،برخورداری دانش اموزان از امکانات تفریحی و فرهنگی و توقف سیاست پولی سازی آموزش و … همگی در گرو برخورداری سهم آموزش و پرورش از یک بودجه عادلانه است .

2.مطالبات فوق ، همان خواسته های حداقلی جامعه ی فرهنگیان کشور است که تاکنون برای تحقق آن فرهنگیان و فعالان صنفی کشور دچار هزینه های فراوانی شده اند.

حاکمیت نگاه امنیتی بر هر گونه فعالیت  اجتماعی حداقلی حتی فعالیت های صنفی ، موجب برخورد نهادهای امنیتی و قضایی با چهره های شناخته شده ی فعالان صنفی معلمان شده است.

از آنجا که یکی از سخنان محوری رییس جمهور در پنج سال اخیر رفع نگاه امنیتی به فعالیت های اجتماعی بوده است و این امر از جمله  مطالبات فرهنگیان ایران در دو دهه اخیر نیز می باشد بر این مبنا خواسته ی موکد جامعه فرهنگیان کشور رفع نگاه امنیتی به فعالیت های صنفی و صیانت از حقوق فعالان صنفی معلمان و توقف پرونده سازی علیه ایشان و آزادی نمایندگان صنفی فرهنگیان کشور  آقایان اسماعیل عبدی ، محمود بهشتی و محسن عمرانی از زندان و لغو تبعید آقای علی اکبر باغانی  هستند.

3.از نظر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ،اختصاص بودجه به آموزش و پرورش به تنهایی کافی نیست بلکه مدیریت صحیح منابع و امکانات در این وزارت خانه ی عظیم، امری ضروری است . بدون یک مدیریت کار آمد نمی توان بر معضلات پیش رو غلبه کرد و تنها راه برون رفت از فضای سترون و بسته مدیریت فعلی آموزش و پرورش، که ناکار آمدی خود را در این سالها به عینه نشان داده است ،ایجاد زمینه ی مشارکت جمعی برای ذی نفعان اموزش در کشور است .

 ما معتقدیم معلمان ، دانش آموزان و والدین آنها باید در تصمیم گیری ها وارد شوند، باید نهادهایی چون انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی و تشکل های صنفی بصورت مستقل اجازه فعالیت داشته باشند. شورای هماهنگی باور دارد ظرف مناسب برای مشارکت عمومی در تصمیم سازی ها ، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت تشکل‌های مستقل صنفی و رفع موانع موجود است . متاسفانه دولت تدبیر و امید با استانی کردن حوزه ی فعالیت تشکل‌های صنفی، عدم صدور مجوز برای برگزاری مجامع عمومی در برخی استان ها و تعلل در صدور پروانه ی فعالیت برخی دیگر از تشکل‌های صنفی ، موانع جدی برای مشارکت معلمان در فعالیت های آموزشی و صنفی فراهم نموده است.

لذا شورای هماهنگی با توجه به مطالبات بر حق و محقق نشده فرهنگیان ایران، محل و زمان برگزاری تجمع صنفی روز جهانی معلم را به شرح زیر اعلام می دارد

زمان تجمع :

 13 مهر 1396 مصادف با 5 اکتبر

ساعت  :ساعت 10 تا 12

مکان تجمع :

 استان های سراسر کشور :  در ادارات کل آموزش و پرورش

تهران : میدان بهارستان ، مقابل سازمان برنامه و بودجه

لازم به ذکر است با توجه به وضعیت گستردگی جغرافیایی برخی استانها  و مشکلات احتمالی رفت و آمد همکاران ، تشکلهای صنفی استانی می توانند در مقابل ادارات شهرستانها نیز  تجمع برگزار نمایند.

در مورد استان هایی که دارای تشکل  صنفی فعال نمی باشد ،فعالان صنفی با مشورت و خرد جمعی می توانند محل تجمع را در مرکز استان یا مرکز شهرستانها معین کنند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران                        1396/6/23

  گزارشی درباره پایان تجمع دوروزه کارگزاران مخابرات روستایی کشوردرپایتخت

نمایندگان کارگزاران مخابرات روستایی کشورهمزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی دوروزه بتاریخ19و20شهریور*درپایتخت با مقامات مسئول شرکت مخابرات ایران جلساتی برگزار کردند و بر لزوم عقد قرارداد دائم پافشاری کردند.

براساس گزارشی که امروز رسانه ای شد، در هفته گذشته کارگزاران مخابرات روستایی از استانهای مختلف به تهران آمدند و برای دو روز متوالی مقابل شرکت مخابرات ایران تجمع کردند.

پس از این تجمعات، نمایندگان کارگزاران با مقامات مسئول در شرکت مخابرات ایران جلساتی برای پیگیری مطالبات خود برگزار کردند.

در این جلسات، کارگزاران مخابرات روستایی همچنان بر خواسته خود مبنی بر لزوم عقد قرارداد دائم با شرکت مخابرات ایران پافشاری کردند که در این مورد در مذاکرات نتیجه ای حاصل نشده است.

کارگزاران همچنین خواهان دادن تعهد کتبی مبنی بر عدم اخراج هیچ کارگزاری تا زمان بازنشستگی شدند.

بنا بهمین گزارشات، ظاهرا باخواست کارگزاران در رابطه با اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل توافقی حاصل شده است.

*ادامه تجمع کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات برای دومین روزمتوالی

امروزدوشنبه20شهریوربرای دومین روزمتوالی، کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشوردراعتراض به عدم انعقاد قرارداد دائم و اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات،ادامه دادند.

براساس گزارشات منتشره،این کارگران که از استان‌های مختلف به تهران آمده اند، برای دومین روز مقابل شرکت مخابرات ایران جمع شدند.

یکی ازکارگران معترض حاضر مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات گفت: عقد قرارداد دائم و اجرای دقیق طرح طبقه بندی خواسته‌هایی است که کارگزاران مخابرات روستایی مدتهاست از طرق مختلف مطالبه می‌کنند.

بنا به همین گزارشات،روز گذشته پس از خاتمه تجمع، نمایندگان کارگزاران با مسئولان شرکت مخابرات جلسه‌ای برگزار کردند که ظاهرا این جلسه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

کارگران تجمع کننده گفتند: از نتیجه جلسه راضی نیستیم و نتوانستیم در مورد شرایط قرارداد و اجرای طرح طبقه‌بندی با مخابرات به توافق برسیم.

*تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشورنسبت به عدم انعقاد قرارداد دائم و اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل شرکت مخابرات ایران

امروزیکشنبه19شهریور،بیش ازپانصد کارگزارمخابرات روستایی از استانهای مختلف به تهران آمدند و دراعتراض به عدم انعقاد قرارداد دائم و اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،تجمع‌کنندگان که از شهرها و استانهای مختلف به پایتخت آمده‌اند، می‌گویند: ما خواستار انعقاد قرارداد دائم و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس مصوبات وزارت کار هستیم.

یکی از تجمع‌کنندگان که از استان گیلان به تهران آمده، می‌گوید: بارها از راه‌های مختلف مطالباتمان را پیگیری کرده‌ایم اما تاکنون پاسخی نگرفته‌ایم؛ به همین دلیل است که رنجِ سفر به پایتخت را به جان خریدیم تا در کنار همکارانمان به اوضاع اعتراض کنیم.

قابل یادآوری است که حدود4هزار کارگزار در روستاهای کشور در دفاتر مخابراتی مشغول بکارهستند.

اولین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار حکومت سرمایه، به نمایندگی ماکرون در فرانسه

روز سه شنبه 12 سپتامبر اولین تظاهرات امسال علیه قانون کار در پاریس آغاز گشت و “شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس” نیز در آن شرکت کرد. امسال برخلاف سال قبل، همه ی سندیکاها شرکت فعال نداشتند. رهبران سندیکای “نیروی کارگری”(اف. او) (Force Ouvrière – FO) به سود نظام سرمایه داری حکومت ماکرون “قانون کار” را می پذیرد و تغییراتی از آن را نه از طریق تظاهرات بلکه فقط بر مبنای مذاکرات با دولت “ادوآرد فیلیپ” (نخست وزیر) ارزیابی می نماید (لازم میدانیم که به توضیح این مسئله پردازیم که قدرتمندان دولتی، دنبال مذاکره نمی باشند، بلکه بیشتر نظرات و اهداف ضد کارگری خود را با  نمایندگان سندیکاها به بحث های فرسایشی و حتا تحمیلی می کشانند که از طریق سندیکای ث ژ ت، مسئله ی مذکور افشاگری شده است). مسئولان سندیکای “س اف د ت” (CFDT) و “اونسا” (UNSA)نیز از سال گذشته چنین نظریه ای را ارائه داده بودند و در نتیجه در هیچ یک از تظاهرات شرکت نداشتند. سیاست ماکرون حتا پنج “اردونانس” به قانون کار الخمری می افزاید و آنرا به قانون کار جدید مبدل می سازد و اخراج کارگران را از گذشته آسان‌تر می کند.

در شروع تظاهرات، ما همه به دلیل عقب نشینی بعضی از سندیکاها، بویژه  FO  (اف او) نگران بودیم که جمیعت کم باشد. بر خلاف سال قبل بخش کوچکی از سندیکای “س اف د ت“(CFDT) بر علیه “قانون کار” در آکسیون شرکت می نماید و در سندیکای “اف. او“FO، نیز اختلاف بالا می گیرد و بخشی از آنان نیز حضور فعال و مبارزه در خیابان را ترجیح میدهند. نیروی پیکارگران خیابانی با قدرت هرچه تمامتر علیه قانون کار نظام سرمایه داری فرانسه بسیج می شوند و بار دیگر به مبارزات کارگری خون تازه ای می بخشند. سندیکای “ث ژ ت” (CGT)، سولیدر سود” (Solidaire Sud)، اف اس او” (FSU) و اتحادیه ملی دانشجویان در فرانسه (UNEF) جزو امضا کنندگان تظاهرات علیه “قانون کار” بودند که “اتحادیه ملی دبیرستان ها “دانش آموزان” (UNL) و فدراسیون مستقل و دموکرات دبیرستان ها که به سندیکای دبیرستانی نیز مشهور است ـ Fédération Indépendante et démocratique Lycéenne در تظاهرات شرکت داشتند. در این تظاهرات نیز اتحادیه ای مشترک بین بخشی از دانشجویان و دانش آموزان بوجود آمده بود که جلب نظر می نمود. در طول تظاهرات شعارها علیه قانون کار، علیه بیکار سازی، فقر اجتماعی و استثمار وحشیانه ی صاحبان سرمایه به گوش می رسید. این تظاهرات با شرکت شصت هزار نفر (به گفته سندیکاها) از میدان باستیل آغاز و در میدان ایتالی پایان یافت. “شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس” اعلامیه خود را علیه “قانون کار” به فرانسه در طول تظاهرات توزیع نمود که در آن از بحران ساختاری نظام سرمایه داری جهانی صحبت می شود که چگونه  نتایج  مستقیم آن بر زندگی طبقه ی کارگر بصورت “قانون کار” ظاهر می گردد. در این بیانیه ما خواهان حذف کامل “قانون کار” الخمری و پنج “اردونانس” اضافه شده از طرف حاکمیت ماکرون می شویم و در سطور آخر اضافه می نمائیم: “در ضمن، بیش از یک ماه است که تعدادی از فعالین کارگران زندانی در ایران از جمله رضا شهابی، یکی از مسئولین “سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی…” دست به اعتصاب غذا زده اند که در همبستگی با کارگران، فراموششان نخواهیم کرد! بیانیه به فرانسه را در زیر ملاحظه می نمائید.

شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس   

سه شنبه 12 سپتامبر 2017   

بازهم تصادف سرویس حمل ونقل کارگران اینبار درگرمسار

سحرگاه امروز24شهریور،مینی بوس حمل ونقل کارگران یک شرکت تولیدی گرمسار در خروجی بخش دهنمک در ایوان بایک دستگاه اتوبوس تصادف کرد وده ها نفر از کارگران ومسافران اتوبوس زخمی شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (24 شهریور ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.