اخبار و گزارشات کارگری (23 آذر 1396)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– سندیکای  کارگری نیشکر هفت تپه:

 کارگران نیشکر هفت تپه فعلا و بطور مشروط به اعتصاب پایان دادند

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون پایان اعتصاب قدرتمندانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

– پیام جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در باره هر گونه توافق احتمالی با کارفرما

– پیام سندیکای  کارگری  شرکت نیشکر هفت تپه، به کارگران هفت تپه، تشکل های و فعالین جنبش کارگری

– ادامه تجمعات اعتراضی معلمان حق التدریس یزد نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ونداشتن امنیت شغلی اینبار مقابل استانداری یزد

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:رضا شهابی در زندان سکته کرده است

– کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

– حقوق کارگران نانوایی طی 4سال اخیر حتی بروز هم نشده است

-100کارگرکارخانه کرب نازهرسین اخراج شدند

– عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران معدن آق‌دربند سرخس

– افزایش 12تا48 درصدی نرخ‌خوابگاه‌ها؛ چالش‌در زندگی‌دانشجویی

– سوختگی 5کارگر کشاورزی براثر انفجار گازپیک‌نیک در اقامتگاهشان- وخامت حال دونفر از کارگران مصدوم

– گزارشی از مرگ دلخراش کارگرکارخانه کارتن سازی دماوند زیر دستگاه پرس

 کشته ومصدوم شدن 4کارگرگاز در منطقه گورت اصفهان براثر مسمومیت با مونوکسید کربن

سندیکای  کارگری نیشکر هفت تپه:

کارگران نیشکر هفت تپه فعلا و بطور مشروط به اعتصاب پایان دادند

کارگران هفت تپه به دنبال جلسه دیروز -روز چهارشنبه – با  مسولین شرکت  به طور مشروط امروز پنج شنبه به  اعتصاب خود پایان دادند.

نمایندگان کارگران هفت تپه دیروز بعد ازظهر  با رستمی رئیس هیئت مدیره شرکت هفت تپه جلسه داشتند. در این جلسه وی قول داد بر اساس خواست کارگران افشار را از کار برکنار کند و دستمزد شهریور ما تا 25 آذر  و حقوق مهر ماه تا پایان ماه آذر یعنی 5 روز دیگر پرداخت شود.

همچنین امروز پنج شنبه /23/9/96 فرماندار به اتفاق دیگر مسئولین شهرستان شوش درجمع کارگران حاضر شدند و قول دادندکه تا پایان سال ۹۶، تمامی مطالبات و دستمزدهای کارگران  همراه با پاداش و همچنین دستمزد سالهای گذشته کارگران پیمانکار  پرداخت خواهد شد. لارم به ذکر است که کارگران پیمانکار دستمزد  سال های ۹۴ و ۹۵ را طلب دارند.

سندیکای  کارگری نیشکر هفت تپه

سخنی با کارگران

تشکل:

هم زنجیران؛ همانطور که بارها متذکر شده ایم نیروی واقعی ما کارگران در متشکل بودن ماست. تشکل یابی می تواند نیروی طبقاتی ما کارگران درمقابل سرمایه داران را افزایش دهد.درتشکل های کارگری ، کارگران با تبادل نظر، بحث و گفتگو، برنامه ریزی وسازماندهی می توانند خواست ها و مطالبات خود را مطرح و برای دست یابی به آنها اقدام کنند. تشکل برای کارگربه مانند اسلحه برای یک پارتیزان است. برای افزایش توانایی وداشتن قدرت بیشتردرمقابل سرمایه داران، باید متشکل شد. ما اعضای متشکل در سندیکای کارگری نیشکرهفت تپه از شما کارگران می خواهیم که عضوسندیکا شوید تا با نیرو وتوان بیشتری درعرصه مبارزه طبقاتی گام برداریم.

 دستمزد:

سود و ثروت نجومی صاحبان سرمایه، حاصل بهره کشی و نیروی کارما کارگران است. صاحبان سرمایه برای اینکه به سود و ثروت پیشتری برسند تلاش می کنند که دستمزد های کمتری به ما پرداخت کنند درنتیجه فقروگرسنگی عاید ما کارگران می شود و سود و ثروت نسیب صاحبان سرمایه. هرچند سرمایه داران چشم طمع به این حداقل دستمزدهای ما دوخته اند وحاضر نیستند همان چندرغازراپرداخت کنند تا جایی که مجبورمی شویم برای همان حقوق اولیه روزها و ماه ها اعتراض و اعتصاب کنیم تا بتوانیم  آن را بدست آوریم؛ اما این بی حقوقی نباید مانعی باشد که ما خواست افزایش دستمزد را فراموش کنیم. ضمن مبارزه برای مطالبات تا کنونی باید مسئله افزایش دستمزد را هم مد نظر داشته باشیم. برای داشتن افزایش دستمزد باید متشکل شویم و درارتباط با دیگر کارگران این خواست  که درد مشترک تمامی مزد بگیران است را در یک مبارزه سراسری به پیش ببریم.

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

23/9/1396

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون پایان اعتصاب قدرتمندانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

حوالی ظهر امروز، کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه با حضور  فرماندار شوش، اسد بیگی و برخی دیگر از مسئولین و تعهدات آنان در جمع کارگران برای تحقق خواستهایشان، به اعتصاب شش روزه خود پایان دادند.

این اعتصاب در شرایطی پایان گرفت که مدیر عامل شرکت اسد بیگی و قائم مقام او سیامک نصیری افشار طی روزهای گذشته ترفندهای مختلفی را برای ایجاد تفرقه در میان کارگران و تحقق توافقی نیم بند با آنان در پشت پرده به کار بستند. اما کارگران با هوشیاری و عکس العمل متحدانه خود اعلام کردند حاضر به پذیرش هیچ توافق پشت پرده ای نیستند و هر توافقی باید در حضور کارگران، مدیر عامل کارخانه و بالاترین مقامات شهر شوش بصورت علنی انجام پذیرد.

در پی این ایستادگی و درایت و هوشیاری کارگران، صبح امروز فرماندار شوش به همراه برخی دیگر از مسئولین شهر و اسد بیگی مدیر عامل کارخانه در جمع کارگران در محوطه کارخانه حاضر شدند و توافقات زیر انجام گرفت: 1- پرداخت دستمزد شهریور ماه کارگران از اول هفته آینده 2- پرداخت باقی مانده دستمزد معوقه سالجاری در روزهای چهاردهم هر ماه و حقوق ماهانه از بیست و هشتم هر ماه، بعلاوه پرداخت مطالبات ماههای بهمن و اسفند نود و چهار، پاداشهای قطع شده و حق کشت دو ساله 3- عزل سیامک نصیری افشار قائم مقام مدیر عامل و برخی دیگر از مدیران شرکت 4- تبدیل وضعیت کارگران روزمزد به قراردادی 5- تبدیل وضعیت کارگران پیمانکاری اقبالی به قراردادی 6- تنظیم قرارداد کارگران بر اساس فرم قرارداد وزارت کار 7- تبدیل توافقات انجام شده به بخشنامه و ضمانت آن توسط شورای تامین شهر

توافقات فوق در حالی صورت گرفت که در طول این تجمع، امید اسد بیگی به کرات مورد اعتراض خشمگینانه کارگران قرار گرفت و یکی از آنان پس از سخنرانی فرماندار شوش، پشت بلند گو اعلام کرد چنانچه هفته آینده حقوق شهریور ماه پرداخت نشود و خلف وعده ای در مورد توافقات انجام شده صورت گیرد بلافاصله دست به اعتصاب خواهیم زد.

اگر چه تحقق توافقات انجام شده را می باید در طول هفته ها و ماههای آینده محک زد، اما توافق علنی بر سر آنها، بر اساس خواست کارگران با حضور فرماندار و برخی دیگر از مسئولین شهر شوش  و مدیر عامل شرکت در تجمع کارگران، یک موفقیت مهم برای کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه است که بی تردید در صورت خلف وعده کارفرما، اعتراضات آنان را وارد مراحل تعیین کننده تر و موفقیت آمیزتری خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تبریک این موفقیت به کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و اعلام همبستگی با آنان، مصرانه بر تحقق توافقات انجام شده پای می فشارد و بدینوسیله با هشدار به خلف وعده های احتمالی کارفرما اعلام میدارد مسئولیت و تبعات ناشی از اعتصاب و اعتراضات مجدد کارگران شرکت نیشکر هفت مستقیما بر عهده کارفرما و مسئولین شهر شوش است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 آذر ماه 1396

پیام جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در باره هر گونه توافق احتمالی با کارفرما

با سلام همکاران عزیز

اسد بیگی و عواملش همه زور خود را بکار گرفته اند تا به هر شکلی شده اعتصاب تمام بشود. ما حدود یک هفته است با اتحاد و همدلی در برابر دسیسه های کارفرما ایستاده ایم تا حق خود را بگیریم. ما از حق و حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد. بازگشت شرکت به بخش دولتی یکی از خواستهای اصلی ماست.

اما اگر این خواست در شرایط حاضر قابل تحقق نباشد و توافقی در مورد پرداخت حقوق های معوقه طبق جدول زمانبدی اعلام شده صورت بگیرد باید بگوئیم هیچ تضمینی برای عمل به آن از طرف کارفرمایی که تا به حال چیزی جز خلف وعده و دروغگوئی  انجام نداده است وجود ندارد. عوض شدن افشار هم نمیتواند تضمینی برای عمل کارفرما به وعده هایش باشد. به همین دلیل از همه همکاران خود میخواهیم در صورت هر گونه توافقی در مورد پرداخت زمانبدی شده حقوقهای معوقه، مطالبات زیر هم جزو صورتجلسه توافق قرار بگیرد و به امضای کارفرما و شورای تامین برسد.

1-توافق باید کتبی باشد و روی تابلوهای اعلانات شرکت نصب شود

2-کارفرما حق اخراج و یا بازخواست هیچیک از کارگران را بدلیل اعتصاب هفته جاری و مسائل پیش آمده ندارد

3-مدت قراردادهای کار باید به روال سابق بازگردد و یکساله شود. کارفرما متعهد میشود از این پس بر اساس فرم قرارداد وزارت کار با کارگران عقد قرارداد کند

4-همه کارگران پیمانکاری اقبالی باید به وضعیت قبلی خود باز گردند و قراردادی بشوند

5-همه کارگران که در طول سالجاری بدلیل اعتراض و اعتصاب از طرف کارفرما اخراج شده اند باید به سر کارهای خود بازگشت داده شوند

6-هر گونه شکایت کارفرما بدلیل اعتصاب و اعتراضات سالجاری از کارگران که در محاکم قضائی صورت گرفته است باید پس گرفته شود

7-در صورت هرگونه خلف وعده کارفرما کارگران حق اعتصاب و اعتراض دارند.

جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفته تپه

23/9/96

پیام سندیکای  کارگری  شرکت نیشکر هفت تپه، به کارگران هفت تپه، تشکل های و فعالین جنبش کارگری

همرزمان کارگر؛

 اعتصاب کارگران نیشکر هفته تپه که از 18 آذرماه 1396 شروع شده بود در مورخ 23 آذر طی نشست نمایندگان کارگران با مسئولین کارخانه وفرماندارشوش بصورت مشروط فعلا پایان گرفته است.  دراین نشست مسئولین به نمایندگان کارگران قول مساعد داده اند که حقوق های معوقه و مزایای تمام کارگران پرداخت خواهد شد.

یکی دیگر ازخواست های کارگران دراین نشست به رسمیت شناختن “سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه” بوده است ونماینده گان کارگری براین امرپای فشرده اند که این سندیکا باید از طرف مدیریت  کارخانه و مسئولین به رسمیت شناخته شود، که مسئولین فعلا با این خواست توافق کرده اند. اما شناخت وتجربه، به ما کارگران آموخته است مسئولین و حامیان  نظام سرمایه داری، وقتی خود را مجبوربه جوابگویی می دانند که ترس ازاعتصاب و اتحاد کارگری، سراپای آنها را به لرزه درآورده باشد.

پس ما کارگران باید آگاه باشیم و فریب آنها را نخوریم وهمیشه به نیروی خود باور داشته باشیم وآگاه باشیم در صورت عدم اجرای خواست هایمان، باید به اعتراض و اعتصاب ادامه دهیم.

اما با توجه به تمامی موارد ذکر شده باید به کارگران هفت تپه تبریک وشادباش گفت. تبریک به شما و همسران ودیگر اعضای خانواده های کارگری که درچند روز گذشته در کنارهم بودید وبا توجه به تمامی دسیسه های تفرقه افکنانه آشکاروپنهان حامیان سرمایه، شما ازصف کارگری جدا نشدید و با اتحاد و همبستگی توانستید به صاحبان سرمایه، ثابت کنید که ما درد مشترک داریم و این دردمشترک تنها درمان نمی شود.

به این ترتیب ما اعضای ” سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه”  این پیروزی بسیارموقت وهمچنین عقب نشینی موقت صاحبان سرمایه در این عرصه را به شما شاد باش گفته ودست یکایک شما را به گرمی می فشاریم.

تشکل های کارگری و فعالین کارگری ؛

ما بعنوان سندیکای کارگرن نیشکر هفت تپه ازهمگی شما که دراین مدت اخبار اعتصاب کارگران را به اشکال گوناگون ازطریق سایت های مربوطه ودیگر صفحات اجتماعی ازجمله تلگرام ، فیس بوک و اینستاگرام انتشارداده اید بسیارممنون هستیم . همچنین از تمامی  تشکل ها و فعالینی که تلاش کردند اخبار و گزارشات کارگران هفت تپه را از طریق کانال  تلگرامی سندیکای هفت تپه  syndica_7tape@   دنبال کنند و این اخباررا ازطریق صفحه رسمی  تلگرام سندیکا بازانتشاردهند کمال تشکر را داریم .

 اما باید یادآور شویم که سندیکای هفت تپه طی یک مبارزه طولانی و رو در رو وتحمل رنج ها و مشقات فراوان، اخراج و زندانی شدن تعدادی از پیشروان کارگری ایجاد شد و با توجه به تمام فشارهای امنیتی، این سندیکا  تا کنون به کار وفعالیت خود ادامه داده است.اما متاسفانه اندک  افرادی که خود رامدافع جنبش کارگری دانسته به هر دلیلی، آگاهانه نقش وجایگاه سندیکای کارگری هفت تپه را نادیده می گیرند که این نگاه کاملا غیر کارگری می باشد.

پیشروان و فعالین جنبش کارگری باید کارگران را به ایجاد تشکل های مستقل کارگری رهنمود شوند و آنجا که تشکل های کارگری ایجاد شده اند، باید کارگران را تشویق به عضویت در تشکل محل کارکنند.

بنا براین باور ما براین است که منافع جنبش کارگری با نگاه های تنگ نظرانه و گروهی همخوانی نداشته و ندارد. پس باید با نگاه جنبشی به منافع طبقه کارگرنگاه کرد تا بتوانیم در کنارهم، مبارزه طبقاتی کارگران را به پیش ببریم. ما در شرایطی زندگی می کنیم که سرمایه داری شمشیر خود را از رو بسته و سعی می کند بیشتر از گذشته سفره بی رونق ما را بی رونق ترکند، دلیل گفته ما بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 می باشد  که آشکارا قراراست بار تمام مشکلات را بردوش کارگران بیاندازد ونه تنها نان را از ما بگیرند بلکه همان خدمات ناچیز را از ما دریغ کنند. پس لازم است با برنامه عمل کارگری، برای داشتن نان و آزادی مبارزه کنیم . ما بعنوان سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه خواستار اتحاد عمل هر بیشتر تشکل ها کارگری در ایران  هستیم .

زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران

نابود باد نظام سرمایه داری

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

آذر ماه 1396

ادامه تجمعات اعتراضی معلمان حق التدریس یزد نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ونداشتن امنیت شغلی اینبار مقابل استانداری یزد

روزپنج شنبه بیست وسوم آذرماه، معلمان حق التدریس یزد درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ونداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل استانداری یزد زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از این معلمان معترض با اشاره به طرح خرید خدمات آموزشی در دولت که زیر نظر آموزش‌ وپرورش اجراشده است اظهار کرد: تمام معلمان حق‌التدریس دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترا هستند و بیشتر از خانواده‌های فرهنگی می‌باشند برای اولین بار که این طرح در یزد اجرا شد با حقوق دریافتی  400هزار تومان که الآن میانگین حقوق 700هزار تومان است که همین حقوق دارای نوسان می‌باشد.

وی افزود: بهترین عملکرد ممکن را معلمان حق‌التدریسی داشتند و هر بازرسی که آمده است از عملکرد همکاران راضی بوده است. کیفیت آموزشی فوق‌العاده بالا تعداد دانش آموزان ثبت نامی رضایت خانواده‌ها در مدارس بسیار خوب بوده است تمام ارگان‌ها، آموزش‌وپرورش از این طرح راضی هستند اما با توجه به حقوق 700هزارتومانی و بیمه 21 روزه و البته معوقاتی که  از فروردین تا به امروز یعنی 9 ماه حقوقی دریافت نکرده‌ایم این بازدهی و عملکرد پایین می‌آید.

این معلم ادامه داد: ازلحاظ امنیت شغلی وقتی اعتراضی راجع به حقوق و مزایا می‌شود به‌راحتی می‌گویند که اگر راضی نیستید از این شغل انصراف دهید. خیلی از مسئولین به ما توصیه می‌کنند که نامه‌نگاری‌هایی که طی سه سال  انجام‌شده هیچ فایده‌ای ندارد.

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات آموزشی معترض گفت: یکی از مشکلاتی که معلمین حق‌التدریسی در استان دارند در حال حاضر سه ماه از سال تحصیلی گذشته است و هنوز قرارداد مشخصی برای و امنیت شغلی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد که از 365 روز سال 169 روز حقوقی در کار نیست و این مشکل بسیار بزرگی است که 6ماه حقوق و بیمه‌ای نداشته باشیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:رضا شهابی در زندان سکته کرده است

در ملاقاتی که روز چهارشنبه خانواده با رضا شهابی در زندان داشته است نیمه چپ صورت رضا افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرو رفتگی خاص داشته است. و رضا گفته به پزشک زندان که مراجعه کردم؛ به من گفته سکته خفیف کرده ای.

پزشک متخصص پیش از این تشخیص داده بود شهابی توان جسمی تحمل زندان ندارد. علاوه بر این رضا مکرر فشار خونش بالا بوده و در زندان خون دماغ شده است. سر دردهای شدید مکرر داشته است. ولی مسولین زندان و دادستانی تهران بی توجهی کرده اند و هر از گاهی با تاخیر های بدون توجیه وی را برای معاینه به بیمارستان اعزام کردند و به تشخیص پزشک متخصص هم توجه نکردند تا اینکه متاسفانه این کارگر زندانی سکته کرد. حتی پس از سکته نیز برای معاینه و جلوگیری از تشدید بیماری اش به بیمارستان اعزام نشده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکید می کند محکومیت حبس رضا شهابی پایان یافته است. علاوه بر این پزشک متخصص تشخیص داده که شهابی از نظر جسمی توان تحمل کیفر ندارد و سکته وی و نشانه های قابل مشاهده حال وی نیز گویای درستی تشخیص پزشک متخصص برای آزاد کردن شهابی می باشد. بنابراین ادامه زندان ایشان را می توان تصمیم به حذف تدریجی این کارگر زندانی تلقی کرد. رضا شهابی بنا بر آنچه گفته شد باید فوری و بدون قید و شرط آزاد گردد. سندیکا نهادهای امنیتی و دادستانی تهران و مسئولین زندان را مسئول حفظ جان کارگر زندانی رضا شهابی می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

در محکومیت دور تازه فشار بر فعالین کارگری و مدنی سنندج

بر اساس خبرها، مدتی است در شهر سنندج فشار بر فعالین مختلف اجتماعی وارد مرحله جدیدی شده است و در طول چند ماه گذشته، این فشارها به جایی رسیده که روزی نیست که تعدادی فعال کارگری و یا اعضای گروه های کوهنوردی به صورت فردی یا بعضن دسته جمعی از طرف اداره اطلاعات احضار و ساعت ها مورد بازجویی قرار نگیرند. در رورهای اخیر احمد عزیزی، جمال یوسفی، احمد قمری به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. پیشتر و در هفته های گذشته نیز مظفر صالح نیا، فرهاد چتانی، حبیب چتانی، لطف اله احمدی، حیدر آخته، افشین ادب، احمد کرباسچی، خالد حسینی، غالب حسینی، شریف ساعد پناه، حبیب کریمی و …، به این نهاد امنیتی احضار شده بودند. اتهام این احضار شدگان عموما” شرکت در مراسم نوروز 96 در سالن پردیس سنندج و یا جمع آوری کمک و  امداد رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه بوده است.

این احضارها و فشارها نشان می دهد که نیروهای امنیتی به طور سیستماتیک بر روی فعالین شهر سنندج متمرکز شده اند و شمشیر را از روبرو بسته اند تا با فشار و تهدید و از طریق ایجاد فضای جنگ روانی این فعالین را وادار به سکوت کنند. این روزها فشار بر اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به حدی رسیده که بسیاری از فعالین مدنی احضار شده، یا به همکاری و یا عضویت در کمیته هماهنگی متهم  می شوند.

در حالی فعالین کارگری و اجتماعی شهر سنندج زیر فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته اند که در مناطق مختلف کشور از کارگران نیشکر هفت تپه در شوش استان خوزستان گرفته تا بازنشستگان و مال باختگان در تهران، در حال اعتراض و تجمع نسبت به شرایط فلاکت بار زندگی خود هستند. اما در مقابل گسترش اعتراض و نارضایتی به وضعیت موجود، حاکمان سرمایه ناتوان از پاسخگویی به مطالبات فرودستان جامعه، ابزاری جز وعده های توخالی و سرکوب معترضین در دستور کار ندارند. این رویه البته چیز تازه ای نیست و همواره نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی، سازمان یافته به سرکوب کارگران، فعالین کارگری و فعالین اجتماعی پرداخته اند. حاکمیت از هر طریقی به سرکوب کارگران، معلمان و دیگر بخش های جامعه و تشکل های مستقل آنها که تنها نسبت به پایمال شدن حق زندگی شان دست به اعتراض می زنند، فرو گذار نکرده است.

روزی نیست در گوشه و کنار این کشور خبر بازداشت و فشار بر فعالین کارگری و مدنی شنیده نشود. اما نیروهای سرکوب به خوبی می دانند و باید هم بدانند که اعتراض و نارضایتی به وضع موجود در عمق مطالبات بر حق بخش های مختلف مردم وجود دارد و تاروپود جامعه را در بر گرفته است. بنابراین تا زمانی که نابرابری و تبعیض که نتیجه حاکمیت سیستم سرمایه داری بر جان و مال انسان است، اعتراض و مبارزه برای تغییر این شرایط هم وجود دارد و هیچ درجه ای از سرکوب نمی تواند مانع گسترش جنبش اعتراضی جاری گردد.

ما دور تازه احضار و بازجویی از فعالین کارگری و دیگر فعالین اجتماعی و اعضای گروه های کوهنوردی شهر سنندج را به هر بهانه و دستاویزی محکوم می کنیم و خواستار پایان دادن به احضار و بازجویی آنها هستیم. این فعالین بخش جدایی ناپذیر مردم و جنبش های اجتماعی هستند و هیچ تهدید و ارعابی نمی تواند آنها را از واقعیت های جامعه جدا کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – بیست و سوم آذر 1396

حقوق کارگران نانوایی طی 4سال اخیر حتی بروز هم نشده است

کارگر نانوایی قزوین:ما فقط بیمه هستیم و عیدی، حق اولاد و مزایای یک کارگر معمولی را حتی نداریم.

شرایط کاری  کارگران نانوایی بسیار سخت است و به مدت چهار سال است ما هیچ تغییری در شرایط شغلی خود نداشته ایم.

اگر برای نانواها کار باشد حقوق دارند، اما اگر یک روز شرایط کار وجود نداشته باشد حقوقی هم بالطبع وجود ندارد.

ساعت کاری ما از پنج صبح تا پنج بعدازظهر است و حقوق کارگران و شاطران به مدت چهار سال است که اضافه نشده است.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این شاطر قزوینی گفت: من به عنوان شاطر که حقوقم نسبت به بقیه همکارانم بیشتر است از چهار سال پیش روزانه ۵۰هزارتومان دریافت می کردم و این میزان حقوق تا به امروز تغییر نکرده و افزایشی نداشته است.

وی ابراز کرد: ما روزهایی که کار کنیم حقوق داریم و روزهایی که تعطیل است و نانوایی پخت ندارد حقوقی به ما تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: حقوق ما با افزایش قیمت نان افزوده می شود و افرایش حقوق ما درصد مشخصی ندارد، از سوی دیگر در بحث حقوق، رییس صنف نانوایان دخالتی ندارد.

وی اذعان کرد: همه ارگانها در آخر سال عیدی دارند اما به کارگران نانوایی عیدی تعلق نمی گیرد و ما حتی حق سنوات نداریم.

وی بیان کرد:  به علت نگرانی از کم شدن حقوق روزانه خود شرایط پیگیری مشکلات را نداریم، چون هر روزی که کار تعطیل شود ما حقوق نخواهیم داشت.

وی درباره کیفیت پایین نان عنوان کرد: علت این موضوع کیفیت پایین آرد و پخت ناصحیح نان است؛ البته کیفیت پایین آرد بیشترین علت را به خود اختصاص می دهد و ما محبور می شویم به آرد نمک اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: با شرایط شغلی که کار در نانوایی ها دارد امکان داشتن شغل دوم را نداریم و همیشه از نظر مالی در مضیقه قرار داریم.

100کارگرکارخانه کرب نازهرسین اخراج شدند

درادامه روند اخراج کارگران کارخانه کرب نازهرسین بدلیل ورشکستگی،100کارگردیگرش اخراج شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،کارخانه کرب ناز در سال 1392با 300کارگر و چهار شیفت کاری فعالیت داشته و پس از آن از اواخر سال 93مشمول ماده 140قانون تجارت (ورشکستگی)شد و میزان نیروهای خود را به 220و سه شیفت کاری تقیلیل داده و در نهایت امروز با تسویه 100نیروی خود با حدود 120کارگر و دو شیفت کاری در سراشیبی ورشکستگی افتاده است.

عدم پرداخت 9ماه حقوق کارگران معدن آق‌دربند سرخس

9ماه حقوق کارگران معدن آق‌دربند سرخس پرداخت نشده است.

فرماندار سرخس از پرداخت نشدن 9 ماه حقوق کارگران معدن آق‌دربند سرخس خبر داد.

براساس گزارشاتی که 23آذر رسانه ای شد، حقوق کارگران معدن آق‌دربند سرخس طی 9ماه گذشته پرداخت نشده است.

افزایش 12تا48 درصدی نرخ‌خوابگاه‌ها؛ چالش‌در زندگی‌دانشجویی

خوابگاه‌های دانشجویی همیشه محل اعتراض دانشجویان بوده است؛ از پذیرش بیش از ظرفیت اتاق‌ها گرفته تا ساعت ورود و خروج، کیفیت پایین غذاها، وضعیت اینترنت، وسایل سرمایشی و گرمایشی و در نهایت امکاناتی یکسان و با مشکلاتی فراوان که در هر وزارت‌خانه اجاره‌بهای متفاوتی دارد. مشکلاتی که بارها منجر به تجمع‌های اعتراضی دانشجویان شده و بدون توجه به نتیجه، قیمت اجاره خوابگاه‌ها افزایش پیدا کرده است و دانشجویان را ناچار به پرداخت.

به این صورت که هر سال اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی با تامین حداقل امکانات مورد نیاز دانشجویان و بعضا با مشکلاتی که هیچ‌گاه حل نمی‌شوند، افزایش پیدا می‌کند.

تا پیش از این تمرکز اصلی بر اجاره‌بهای خوابگاه‌های وزارت علوم بود و وضعیت خوابگاه‌های علوم ‌پزشکی در حاشیه بود. حال مقایسه اجاره‌بهای خوابگاه‌های علوم‌ پزشکی و وزارت بهداشت نشان می‌دهد که اجاره‌بهای خوابگاه‌های علوم پزشکی نسبت به وزارت علوم بسیار بالاست؛ در حالی که امکانات و مشکلات نیز یکسان است. طبق تعرفه هر دو وزارت‌خانه میزان اجاره‌بهای خوابگاه یک نفره در وزارت علوم 65 هزار تومان و در علوم پزشکی 200 هزار تومان است. این در حالی است که مقدار وامی که به دانشجویان به عنوان ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد نیز بسیار ناچیز است و قطعا جوابگوی نیاز آنها نیست.

افزایش 48 درصدی اجاره‌بهای خوابگاه‌های علوم‌پزشکی

مقایسه اجاره‌بهای خوابگاه‌های علوم‌پزشکی در سال 95 و 96 نشان می‌دهد که نرخ اجاره‌بهای سال 96 نسبت به سال 95، 48 درصد افزایش پیدا کرده است. به این صورت که نرخ اتاق‌های یک نفره در سال 95، 62 هزار تومان بوده که در سال 96 به 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

در جدول زیر نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌های علوم‌پزشکی را مشاهده کنید

نرخ اجارهبهای خوابگاههای علومپزشکی  

سال 96

سال 95

ردیف

ظرفیت

هزینه اتاق (مبلغ به تومان)

ظرفیت

هزینه اتاق (مبلغ به تومان)

1

یک نفره

200000

یک نفره

62000

2

دو نفره

150000

دو نفره

58000

3

سه نفره

120000

سه نفره

50000

4

چهار نفره

100000

چهار نفره

47000

5

پنج نفره

75000

پنج نفره

44000

6

شش نفره

60000

شش نفره

41000

7

هفت نفره

50000

اخبار و گزارشات کارگری (23 آذر 1396)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.