اخبار و گزارشات کارگری (۳ مهر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (۳ مهر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۳ مهر ۱۳۹۶)

گسترده تر ومستحکمتر باد همبستگی کارگران

– مجموعه گزارشاتی درباره تجمع سوم مهرماه مقابل وزارت کار درخیابان آزادی تهران:

*تجمع اعتراضی رانندگان واحد ،دانشجویان بازنشستگان و معلمان و فعالان کارگری در مقابل وزارت کار سوم مهرماه

* در حمایت از کارگر زندانی رضا شهابی در مقابل وزارت کار تجمعی اعتراضی برگزار شد

* گزارش شماره ی یک از تجمع کارگری امروز دوشنبه۳مهر۹۶ ساعت ۱۱وربع

– ادامه اعتصاب کارگران هپکو و آذرآب دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان

– اعتصاب وتجمع صدها کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی

– اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز یزد مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری دراعتراض به عدم پرداخت۲ماه حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران جایگاه‌‌های سوخت اهوازنسبت به نداشتن امنیت شغلی پس از خصوصی سازی مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

– تجمع کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وبیمه نبودن مقابل مجلس

– تایید ۵سال حکم صادره برای محمودبهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان در دادگاه تجدیدنظر

– بهنام ابراهیم زاده آزاد شد. برج و باروی زندان در برابر اراده توده ای تاب مقاومت ندارد.

– خواست کارکنان قراردادی ادارات دولتی: تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر قرارداد موقت به قرارداد رسمی

– گزارشی درباره تجمعات اعتراضی دوم مهر کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی درتهران

– اعتراض رسانه ای کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق

– عدم پرداخت۵ماه حقوق کارگران کارخانه پروفیل ساوه

– صیادان حتی در ۷۰ سالگی بازنشست نمی‌شوند

– تجمع اعتراضی مینی بوس دارن کازرون نسبت به ورود آموزش و پرورش به آژانس داری!

– اعتصاب پزشکان درمانگاه نجفی بروجن دراعتراض به عدم پرداخت یکسال مطالباتشان

– افزایش آمارکارگران قربانی حوادث کاری در استان خراسان شمالی طی سال جاری

– قطع عضوشدن کارگرجوان کارخانه فولاد سازی چناران براثرحادثه در حین کار

– سوختگی شدید کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس

– جان باختن کارگر شهرداری خرم آباد حین کار بر اثر تصادف

– جان باختن کارگرجوان نصاب آسانسور در آمل براثر سقوط

مجموعه گزارشاتی درباره تجمع سوم مهرماه مقابل وزارت کار درخیابان آزادی تهران:

*تجمع اعتراضی رانندگان واحد ،دانشجویان بازنشستگان و معلمان و فعالان کارگری در مقابل وزارت کار سوم مهرماه

براساس فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی برای تجمع در مقابل وزارت کار برای اعتراض به زندانی شدن مجدد کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکا رضا شهابی که مدت ۴۶روز است در زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا است ، امروز سوم مهرماه تعدادی از رانندگان شرکت واحد و دانشجویان و بازنشستگان و معلمان و تعدادی از فعالین کارگری از ده صبح مقابل وزارت کار دست به تجمع اعتراضی برای آزادی رضا شهابی زدند در این تجمع همسر رضا شهابی ربابه رضایی هم، تظاهر کنندگان را همراهی میکردند ،از ده صبح که این تجمع اعتراضی برگزار شد نیروهای امنیتی و لباس شخص ها و پلیس حضوری پررنگ داشتند و بطور مرتب از تجمع کنندگان فیلم و عکس تهیه میکردند وتجمع کنندگان شعارهایی از قبیل کارگر زندانی آزاد باید گردد آزادی شهابی خواسته فوری ماست کارگر دانشجو معلم اتحاد اتحاد از اراک تا تهران کارگران در زندان زندانی سیاسی آزاد باید گردد کارگر معلم میمیرد ذلت نمی پذیرد شهابی آزاد نشه این وضع ادامه داره تشکل مستقل حق مسلم ماست وزیر کار ایران دشمن کارگران سر میدادند این تجمع در ساعت ۱۲با صحبت های یکی از رانندگان شرکت واحد برای جمع تجمع کننده های حاضر بپایان رسید و سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن تشکر از دانشجویان و معلمان و دیگر فعالان کارگری خواستار تداوم این اتحاد و همبستگی بین دانشجویان معلمان و کارگران شد . این تجمع بدون درگیری بپایان رسید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سوم مهرماه

*در حمایت از کارگر زندانی رضا شهابی در مقابل وزارت کار تجمعی اعتراضی برگزار شد

امروز سوم مهر از ساعت ۱۰ صبح با فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد در مقابل وزارت کار تجمعی اعتراضی برگزار شد. در این تجمع کارگران شرکت واحد و جمع هایی از دانشجویان، بازنشستگان، فعالین کارگری و معلمان حضور داشتند. محور شعارها در حمایت از آزادی راننده زحمتکش و عضو هیات مدیره سندیکا رضا شهابی بود. و شعارهایی نیز در حمایت از معلمان دربند بهشتی و عبدی همچنین شعارهایی در حمایت از کارگران شرکت هپکو و آذرآب اراک که در روز های گذشته توسط پلیس ضرب، شتم و جرح شده بودند داده شد. و شعارهایی نیز در محکومیت عملکرد وزیر کار فریاد زده شد. شعارهای امروز عبارت بودند از:

شهابی زنده باد سندیکا پاینده باد

شهابی شهابی آزاد باید گردد

آزادی شهابی خواسته فوری ماست

کارگر زندانی آزاد باید گردد

کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد

شهابی، بهشتی، عبدی آزاد باید گردند

کارگر زندانی معلم زندانی آزاد باید گردند

کارگر، دانشجو، معلم اتحاد اتحاد

هپکو زنده باد آذرآب پاینده باد

از اراک تا تهران کارگران در زندان

وزیر کار ایران دشمن کارگران

شهابی آزاد نشه این وضع ادامه داره

با وجود اینکه نیروهای پلیس تلاش داشتند تا تجمع هر چه زودتر خاتمه یابد اما تجمع تا ساعت ۱۱:۴۵ ادامه داشت. در پایان نماینده ای از سندیکا از حاضرین در تجمع تشکر کرد.

رضا شهابی راننده زحمتکش و حق طلب سندیکا علی رغم پایان دوره محکومیت از هجدهم مرداد دوباره به زندانی شده و در اعتراض به این اقدام دادستانی و وزارت اطلاعات از ۴۸ روز پیش اعتصاب غذای تر کرده و اعلام کرده در صورت عدم رسیدگی از چهارشنبه پنجم مهر ماه اعتصاب غذای خشک خواهد کرد. وضع جسمی این کارگر زندانی بسیار وخیم است و قسمت هایی از بدن وی بی حس شده و سر درد و معده درد شدیددارد. و علی رغم اینکه پزشکی قانونی از دو هفته پیش تایید کرده که باید تحت نظر پزشک متخصص باشد با این وجود هنوز به بیمارستان اعزام نشده است.

پیش از این نیز تجمع مشابهی در حمایت از کارگر زندانی رضا شهابی در روز چهارده شهریور در مقابل مجلس برگزار شد و پلیس با تجمع کنندگان برخود خشونت آمیز داشت. همچنین رانندگان بخش هایی از خطوط بی آر تی شرکت واحد در روز بیست و دوم شهریور در حمایت از آزادی رضا شهابی چراغ های اتوبوس را روشن کرده بودند.

منبع کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*گزارش شماره ی یک از تجمع کارگری امروز دوشنبه۳مهر۹۶ ساعت ۱۱وربع

در روز شنبه یکم مهرماه سندیکای شرکت واحد فراخوانی را اعلام کرد برای روز دوشنبه سوم مهر در جلوی ساختمان وزارت کار در خیابان آزادی ساعت ۱۰تا ۱۲در اعتراض به تداوم زندانی کردن رضاشهابی کارگرجسور وعضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران وحومه.

جمع کثیری ازتشکل های مستقل کارگری تا معلمین و بازنشستگان ،این دعوت سندیکای واحد را

پذیرفته وآمده بودند.

آمده بودند که بگویند:”چو عضوی بدرد آوردروزگار ،دگر عضو هارا نماندقرار”

وجود زندان و زندانیان سیاسی اعم از: کارگر،معلم،دانشجو،در حقیقت زخمی است سرطانی بر پیکر جامعه که باید جراحی شده واز پیکر جامعه پاک شود.

امروز حضور دانشجویان چشمگیر بود،کارگران یدی وفکری آینده این جامعه.

رانندگان شرکت واحد بالباس فرم آبی در جلوی جمعیت رو به خیابان ایستاده وتابلوهایی باعکس رضاشهابی وبا مضمون:”کارگر زندانی،رضاشهابی آزاد باید گردد” دردست داشتند.

بقیه جمعیت در پشت آنان در طول پیاده رو قرار گرفته بودند بطوریکه عبورومرورعابران پیاده نیز انجام می گرفت.

خانم ربابه رضایی،همسر گرامی رضا شهابی نیز حضور داشتند.

تا ساعت ۱۱ جمعیت حدود۲۰۰نفری بودندکه نیرو های انتظامی دورتا دورآنها راگرفته وتلاش می کردندتا سندیکائیان را متقاعد کنندکه:”شعارهایتان را دادید وحالا متفرق شوید.”

که توسط آقای سعیدی گفته شد:”ما برنامه مان تا ساعت ۱۲ است وبعد از۱۲ اینجا را ترک خواهیم کرد.”

جمعیت به درستی از کارگران هپکو و آذراب حمایت کردند وبر حق داشتن سندیکا وتشکل مستقل تاکید گذاردندوبرنامه های ربیعی ،وزیر کار ،راعامل بیکاری دانسته وخواستاراستعفای او شدند.

تعدادی از شعار ها به قرارزیر بود:

“از اراک تا تهران-کارگران در زندان”

“کارگر،معلم،دانشجو،اتحاد،اتحاد.”

“شهابی آزاد نشه-این وضع ادامه داره”

“رضای شهابی،کارگر زندانی،آزاد بایدگردد.”

“سندیکا،تشکل، حق مسلم ماست.”

“برنامه ربیعی،بیکاری،بیکاری”

“وزیر بی کفایت،استعفا،استعفا”

طبق معمول ماموران اطلاعاتی حکومتی به وفور به تهیه عکس وفیلم از معترضین مشغول بودند که بدفعات جمعیت یکصدا فریاد می کردندکه:

“اون دوربینو رها کن-از کارگردفاع کن”.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

دوشنبه ۳ مهرماه ۹۶

ادامه اعتصاب کارگران هپکو و آذرآب دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان

امروزدوشنبه سوم مهرماه،اعتصاب کارگران هپکو و آذرآب دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان ادامه پیدا کرد.

براساس گزارش منتشره،مدیرکل اداره کار استان مرکزی ضمن تایید خبر بازداشت مدیرعامل شرکت آذرآب گفت: کارگران هپکو و آذرآب در محل کارخانه حاضر شده‌اند، اما به دلیل اعتراض نسبت به معوقات مزدی، دست از کار کشیده‌اند.

آبائی گفت: امروز کارگران آذرآب و همچنین کارگران هپکو در محل کارخانه‌هایشان حاضر شده‌اند اما به خاطر اعتراض نسبت به ماه‌ها معوقات مزدی، کار را تعطیل کرده‌اند و علیرغم حضور در محل کار، در محوطه کارخانه بیکار نشسته‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد؛ این کارگران نسبت به اوضاع نابسامان شغلی و ماهها مطالبات مزدی پرداخت نشده اعتراض دارند و بایستی به اوضاع آنها رسیدگی شود.

آبائی در ارتباط با وضعیت نامشخص کارخانه آذرآب با توجه به بازداشت مدیرعامل آن گفت: هفته آینده مجمع سهامداران این کارخانه برگزار خواهد و در آن مجمع، در ارتباط با مدیریت کارخانه تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: فرد بازداشتی؛ مدیرعامل اصلی کارخانه بوده که در دفتر مرکزی در تهران مستقر بوده و هم‌اکنون مدیر داخلیِ آذرآب در کارخانه مشغول به کار است.

اما کارگران کارخانه آذرآب در واکنش به انتشار خبر بازداشت مدیرعامل کنونی این واحد صنعتی گفتند:وضعیت کنونی کارخانه آذرآب نتیجه عملکرد یک فرد نیست، باید ضمن تامین مطالبات ‌ ما به پرونده تمامی اشخاص دیگری که در سالیان گذشته با عملکرد خود زمینه‌ساز بروز مشکلات کنونی شدند نیز رسیدگی کنند.

این کارگران در توضیح وضعیت کنونی گفتند: بعد از تجمع منجر به حمله پلیس ضد یورش به کارگران که روز سه‌شنبه هفته گذشته رخ‌داد، مقامات دولتی وعده‌هایی را به ما دادند و حتی از جانب مدیریت نیز به صورت علی‌الحساب مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان به حساب هرکدام از کارگران واریز شد. نتیجه این پرداخت، بازگشت به کار کارگران بود ولی این بازگشت تنها چند ساعت ادامه داشت.

به گفته این کارگران: پرداخت بخشی از معوقات مزدی در برابر انبوهی از مشکلات معیشتی فقط حکم ریختن قطره‌ای آب روی آتش را داشته است و هنوز شرایط اقتصادی خانواده‌های آنها تا مرز رسیدن به شرایط عادی فاصله دارد.

آنها افزودند: علیرغم وعده‌های دلگرم کننده،در حال حاضر همه نگرانی‌ها متوجه جلسه‌‌ی مجمع عمومی سهامداران است که به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره جدید قرار است روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) برگزار شود.

کارگران در توضیح نگرانی خود افزودند: واقعیت این است که در سنوات گذشته سلسله‌ای از عملکرد مدیران و مسئولان وقت این واحد صنعتی؛ زمینه‌ساز بحران کنونی بوده است و برای همین از نظر کارگران، نتیجه مجمع پیش روی سهامداران شرکت آذرآب در چگونگی عبور از بحران کنونی حائز اهمیت است.

آنها ادامه دادند: البته در این میان عملکرد هیات مدیره کنونی برای کارگران به شدت مایوس‌کننده بود چراکه در زمان برپایی تجمعات اعتراضی هیچکدام از آنها حاضر نشدند با کارگران رودرو شوند و همین مسئله باعث غبارآلودتر شدن فضا شد.

این کارگران در توضیح مطالبات خود گفتند: امروز ممکن است نام‌آذرآب به خاطر سه ماه معوقات مزدی زبان‌زد عام و خاص شده باشد اما در روی دیگر سکه مجموعه‌‌ای از مطالبات بر زمین مانده وجود دارد که بازبینی طبقه‌بندی مشاغل و شرایط نابرابر مزدی میان کارگران خط تولید با کارکنان دفاتر مرکزی ازجمله آنهاست.

اعتصاب وتجمع صدها کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی

صبح امروز۳مهر، صدها کارگرپیمانکار راه انداز نفت ستاره خلیج فارس شرکت اویکو و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده وتجمع کردند.

کارگر پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس: ما از نیروهای قراردادی این شرکت هستیم و قریب به دوسال در این شرکت مشغول به کار هستیم که هر سه ماه یکبار قراردادها تمدید می کنند و در واقع تضمین شغلی نداریم.

به گزارش یک منبع خبری محلی،اعتراض کارگران و رانندگان شرکت راه انداز نفت ستاره خلیج فارس شرکت اویکو به دلیل تاخیر چند ماهه حقوق است که در سال جاری هرماه این کارگران حقوق های خود را با تاخیر دریافت می کنند.

رانندگان رانندگان سرویس ایاب و ذهاب به نشانه اعتراض به دلیل تاخیر پرداخت چند ماهه حقوق امروز کارگران را به شرکت نبرده و این نیروها با هزینه شخصی به شرکت آمدند.

یکی از کارگران پیمانکار راه انداز نفت ستاره خلیج فارس شرکت اویکوگفت: در سال جاری چندین ماه این شرکت با تاخیر حقوق کارگران را پرداخت می کند در سال های گذشته این چنین مشکلات وجود نداشت.

وی بیان کرد: با توجه به هزینه بالای زندگی این حقوق کارگری که با تاخیر هم پرداخت می کنند کفاف زندگی متاهلی با یک بچه را نمی دهد و در واقع ما پایین ترین حقوق را در این شرکت دریافت می کنیم.

این کارگر پیمانکاری بیان کرد: ما از نیروهای قراردادی این شرکت هستیم و قریب به دوسال در این شرکت مشغول به کار هستیم که هر سه ماه یکبار قراردادها تمدید می کنند و در واقع تضمین شغلی نداریم.

وی تصریح کرد: در مهرماه سال ۹۴ شرکت فولاد صبا درخواست جذب نیرو کرد که ما در آزمون شرکت کردیم و یک سال بعد مجدد تست گرفتند اما تاکنون خبری از نتایج نیامده است و حتی به استانداری هم مراجعه کردیم اما کسی جوابگو نیست.

این کارگر در ادامه خاطر نشان کرد: هزاران نفر با پارتی و بدون آزمون به سرکار می روند اما ما که در آزمون شرکت کردیم کسی جوابگوی نتایج ما نیست و از مسئولان ارشد استان خواستار پیگیری این موضوع هستیم.

اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز یزد مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری دراعتراض به عدم پرداخت۲ماه حقوق

صبح امروزدوشنبه۳مهر،جمعی از کارگران سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد دراعتراض به عدم پرداخت ۲ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری،تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،کارگران یاد شده که شمار آنها به حدود ۲۰۰ نفر می رسید از ساعات اولیه صبح مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری وخواهان پرداخت مطالبات معوقه شان شدند.

تعدادی از کارگران در گفتگو با خبرنگاری مجموع تعداد کارگران بخش فضای سبز شهرداری یزد را حدود ۴۰۰ نفر اعلام کردند و گفتند: حدود دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

آنها پیمانکار را مقصر اصلی در این زمینه دانستند و اعلام کردند: قرار داد این پیمانکار به اتمام رسیده اما هنوز با کارگران تسویه نکرده و پاسخگو هم نیست.

کارگران حاضر پس از قول مساعد مسوولان شهرداری برای پرداخت مطالبات آنها، در ساعت ۱۱ به حضور خود در مقابل شهرداری پایان دادند.

تجمع اعتراضی کارگران جایگاه‌‌های سوخت اهوازنسبت به نداشتن امنیت شغلی پس از خصوصی سازی مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

پیش ازظهرامروز۳مهر،جمعی از کارگران جایگاه‌های سوخت اهوازدراعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از خصوصی سازی،مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این شهرتجمع کردند.

بنابه گزارش منتشره،حدود ۴۰ نفر از کارگران جایگاه‌های سوخت اهواز با تجمع مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اهواز از اینکه با واگذاری جایگاه‌های سوخت دولتی به بخش خصوصی، در آستانه اخراج قرار گرفته اند، خواستار تثبیت شغلی خود شدند.

یکی از معترضان گفت: پس از واگذاری جایگاه های سوخت دولتی به بخش خصوصی مشکلاتی برای ما ایجاد شده زیرا بخش خصوصی قصد دارد بخشی از نیروها را اخراج کند یا اینکه با حقوق ماهیانه پنج میلیون به کار ادامه دهند.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: این در حالی است که سابقه کاری من و بسیاری از همکارانم بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز اظهار کرد: این کارگران در جایگاه های شرکتی مشغول به کار هستند که سازمان خصوصی سازی کشور این جایگاه‌ها را براساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی فروخته است.

سید اسد میرعالی با اشاره به اینکه جایگاه‌هایی سوخت در مزایده و در یک روال قانونی واگذار شده‌اند توضیح داد: کارگران نگران از دست دادن شغلشان هستند در صورتی که هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و کارگران در جایگاه مشغول به کار هستند و به طور قطع پیمانکار با توجه به تخصص آنها از همین نیروها اسفاده می‌کند چراکه به نفع پیمانکار نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کارگری اخراج نشده و به هیچ کارگری هم اعلام نشده که قرار است اخراج شود گفت: خریداران نیز هنوز جایگاه را تحویل نگرفته اند و ما نیز کمک می‌کنیم که از این نیروها استفاده شود و براساس قانون کار حقوق آنها پرداخت شود.

قابل یادآوری است که۱۲ جایگاه در سطح خوزستان از سوی سازمان خصوصی سازی کشور به بخش خصوصی واگذار شده این جایگاه‌ها حدود ۷۰ کارگر دارند.

تجمع کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وبیمه نبودن مقابل مجلس

امروز (دوشنبه ۳ مهرماه) جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات وبیمه نبودن مقابل مجلس تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره،یکی ازاین کارگران گفت: مدت زمان طولانی است که حقوق و مزایای آنها پرداخت نشده و یکی از مشکلات اصلی آنها بیمه نشدن توسط شرکت است.

تایید ۵سال حکم صادره برای محمودبهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان در دادگاه تجدیدنظر

محمود بهشتی لنگرودی , در سال ۸۹ با شکایت وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد بازداشت وبعد از ۶۴ روز تحمل انفرادی, در دادگاهی فرمایشی به مدت کمتر از ۱۰دقبقه و بدون حضور وکیل و نماینده دادستان توسط قاضی صلواتی به تحمل ۵سال حبس محکوم شده بود ,که از تاریخ ۷ مهر ۹۴ این حکم برای ایشان به مورد اجرا گذاشته شده بود, وایشان از همان لحظه اجرای حکم و در اعتراض به اجرای حکم ناعادلانه در دادگاه غیرعلنی تا اردیبهشت ۹۵ سه بار دست به اعتصاب غذای خشک وتر زده بود ونهایتا در ۲۲ اردیبهشت پس از طی دوره درمانی در بیمارستان, آزاد و به منزل فرستاده شدند, ولی مجددا برای گذراندن ادامه محکومیت در تاریخ ۲۲شهریور ۹۴،توسط ماموران دادستانی در منزلشان بازداشت وبه زندان اوین منتقل شدند واکنون درحال گذراندن حکم ظالمانه مذکور هستند.

قابل ذکر هست که ایشان در ادامه پیگیریهای مطالبات صنفی و آموزشی ,درتاریخ ۱۵شهریور ۹۴ توسط سپاه ثاراله بازداشت و در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه (یکی از چند قاضی خاص دادگاه انقلاب) به تحمل ۵سال حبس دیگر محکوم شد ,واین حکم در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفت.

باتوجه به ۴سال حکم تعلیقی که بدلیل پیگیری اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۵ ,توسط قاضی صلواتی برای این فعال صنفی صادر شده, ایشان مجموعا به ۱۴سال حکم محکوم شده اند.

بهنام ابراهیم زاده آزاد شد. برج و باروی زندان در برابر اراده توده ای تاب مقاومت ندارد.

هنوز زمانی بسیار اندک از بازداشت بهنام ابراهیم زاده عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری و فعال حقوق کودک، واله زمانی عضو هیئت مدیره سندیکای نقاشان البرز و پیمان سالمی فعال اجتماعی که در حمایت از زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذای زندان گوهردشت کرج به همراه خانواده های آنان تجمع کرده بودند، نگذشته بود که با وجود اعتراضات وسیع کارگران در کارخانه ها و سطح خیابانها و دفاعیات و حمایتهای داخلی و بین المللی از فعالین کارگری، معلمی، سیاسی و اجتماعی اعتصابی دربند، که خود طوفان براه انداخته است، اعتراضات به بازداشت این سه فعال کارگری و اجتماعی و خواست آزادی فوری آنها، سهمگینی طوفان براه افتاده بر سر آمرین و عاملین بازداشت و زندانی کردن و اعمال فشار برفعالین زندانی را شدت بخشید.

در چنین شرایطی است که نگهداری بهنام ابراهیم زاده بیشتر از این در زندان، به صرفه نبوده و ناچار به آزادی او می گردند. آزادی بهنام ابراهیم زاده برای خانواده او مخصوصا پسرش نیما از لحظات شادی بخش و هیجان آفرین بود. ما به نیما که بسیار دلتنگ و نگران پدر مبارزش بود و به خانواده مقاومش، آزادی بهنام را تبریک می گوئیم.

اما در همین حال واله زمانی و پیمان سالمی و ده ها فعال کارگری، معلمی، سیاسی و اجتماعی دیگر در بدترین شرایط، در حالیکه تعدادی هنوز در اعتصاب غذا بسر می برند، در زندان هستند. آزادی هر یک از آنها در گرو توسعه و تعمیق مبارزات ما کارگران، معلمان و همه انسانهای حق طلب و آزادیخواه است.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۳/۷/۱۳۹۶

خواست کارکنان قراردادی ادارات دولتی: تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر قرارداد موقت به قرارداد رسمی

کارکنان قراردادی دستگاه‌های دولتی خواهان تبدیل وضعیت استخدامی خود و برخورداری از قراردادهای رسمی کار هستند.

براساس گزارش منتشره،کارکنان قراردادی اداره‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خواهان تبدیل وضعیت و برخورداری از قراردادهای رسمی کار هستند.

تعداد این افراد که برابر مقرارت قانون کار مشغول‌کارند، نزدیک به ۱۵۰ نفر برآورد می‌شود و در عین حال همه آنها جزء یک جمعیت چند ده‌ هزار نفری از کارگران قراردادی به شمار می‌روند که از سالهای گذشته تاکنون در ادارات دولتی مختلف سراسر کشور، مشغول کارند.

تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر قرارداد موقت به قرارداد رسمی مطالبه‌ای است که تمامی این سالها از جانب اعضای این گروه شغلی دنبال شده است، در این‌باره کارکنان قراردادی جهاد کشاورزی خوزستان به ایلنا می‌گویند: فقط در این سازمان حدود ۱۵۰ نفر هستیم که بیشتر از ۱۰ سال است که به صورت‌های کار موقت، کار معین و کار مشخص، مشغول کاریم.

آنها افزودند: با وجود تشابه نزدیکی که میان حرفه ما با برخی مشاغل کارکنان رسمی جهاد کشاورزی وجود دارد اما دستمزدهایی که به ما پرداخت می‌شود به هیچ وجه با نیروهای رسمی قابل مقایسه نیست؛ برای نمونه کارمندان قراردادی بین ۹۰۰ تا ۱ و نیم میلیون تومان دستمزد می‌گیرند اما نیروهای رسمی بیش از ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

علاوه بر پرداخت دستمزدهای پایین، مسئله فقدان امنیت شغلی نیز ازجمله نگرانی‌هایی است که عموم کارکنان قراردادی دستگاه‌های دولتی امروز با آن مواجه‌ هستند. کارکنان جهاد کشاورزی استان خوزستان می‌گویند: برای مثال قرارداد‌های زیر یک سال و سه ماهه موجب شده امنیت شغلی نداشته‌ باشیم، در طول این سالها بارها پیش آمده است که دیده‌ایم بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانمان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی شده‌اند و در نتیجه بیکار شده‌اند.

گزارشی درباره تجمعات اعتراضی دوم مهر کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی درتهران

روز گذشته (دوم مهر) حدود ۵۰۰ نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمده و مقابل مدیریت بانک کشاورزی و مجلس تجمع کردند.

کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود معترضند و خواستار این هستند که امنیت شغلی آنها تامین شود. این کارگزاران با وجود آنکه کارگزار بیمه هستند، اغلب از خدمات بیمه و امکانات حمایتی محرومند.

از قرار معلوم روز گذشته نمایندگان کارگزاران با تعدادی از نمایندگان مجلس دیدار و گفتگو کردند و عصر دیروز طرح تعیین تکلیف کارگزاران در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد.

درهمین رابطه:

شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

امروز۲مهر،جمعی از کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی در اعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامیشان ،برای باری دیگر مقابل مجلس تجمع کردند.

اعتراض رسانه ای کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق

امروز۳مهر، کارگران شهرداری کرمانشاه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق رسانه ای کردند.

بنابه گزارشی که امروز رسانه ای شد، کارگران روزمزد و شرکتی شهرداری کرمانشاه از ماه‌ها پیش نسبت به عدم پرداخت معوقات خود معترض بودند و اعتراض خود را نسبت به عدم پرداخت به‌موقع حقوق و مطالبات بیان داشتند.

یکی از کارگران شهرداری کرمانشاه به خبرنگاری گفت: سه ماه است که حقوق نگرفتم، این ایام نیز که مدارس باز شده‌اند و مشکلات معیشتی‌ام دو چندان شده و مجبور شدم برای خرید و ثبت‌نام و مدرسه فرزندم از اطرافیان پول قرض بگیرم.

وی افزود: ۲۷ سال است که در شهرداری کرمانشاه مشغول به کارم و چیزی به بازنشستگی من نمانده است اما طی یکی دو سال اخیر همواره با مشکل پرداخت معوقات مواجه بودیم و سه ماه و بعضاً ۴ ماه نیز حقوق نگرفتیم.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سر برج نهایتاً با یک یا دو روز تأخیر حقوق می‌گرفتیم امسال از سال گذشته تأخیرهای زیاد در پرداخت معوقات را شاهد هستیم.

یکی دیگر از کارگران روزمزد شهرداری نیز گفت: ۳ ماه است که خبری از حقوق و معوقات نیست و به‌سختی روزگار می‌گذرانیم آیا مسئولان حاضرند هر سه ماه یک‌بار حقوق بگیرند.

عدم پرداخت۵ماه حقوق کارگران کارخانه پروفیل ساوه

حقوق کارگران کارخانه پروفیل ساوه ۵ ماه پرداخت نشده است.

برپایه گزارشی که امروزرسانه ای شد،به کارگران وعده داده شده که مطالباتشان تا پایان سال جاری پرداخت خواهدشد.

صیادان حتی در ۷۰ سالگی بازنشست نمی‌شوند

مدیرعامل یک تعاونی پره صیادی گیلان گفت: با توجه به سنگینی کار صیادان شمال و همچنین کار در دریای مواج و طوفانی فشار بسیاری به صیادان وارد می‌شود اما شغل صیادان هنوز در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور قرار ندارد.

ماهیانه چیزی حدود ۲۶۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما به این دلیل که صیادان شمال تنها نیمی از سال را کار می‌کنند مدت رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد.

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: در تعاونی ما حدود ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. در این میان افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله بسیاری را داریم که با وجود سال‌ها کار هنوز بازنشست نشدند و گاهی به شوخی باهم می‌گویند خبر بازنشستگی مانند خبر مرگمان می‌ماند.

وی با بیان مشکلات اصلی ماهیگران شمال کشور اضافه می‌کند: نحوه کار ماهیگیران شمال کشور به نوعی است که باید شب‌ها؛ تور را در دریا پهن کنند و صبح؛ آنها را جمع کنند. این کار عمدتا با کمک تراکتور انجام می‌شود اما بسیاری از فعالیت‌های ما به صورت بدنی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند:‌ باتوجه به سنگینی کار و همچنین مواج بودن دریا در فصل پاییز و زمستان؛ فشار بسیاری به صیادان وارد می‌شود با این وجود شغل ما هنوز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته به دلیل طولانی بودن زمان طوفان‌ها و بارندگی‌های شدید؛ وضعیت صید در غرب دریای کاسپین مناسب نبود در نتیجه هر یک از اعضای تعاونی ما توانستند تنها بابت شش ماه صید نزدیک به چهار میلیون تومان به خانه ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که صیادان در شش ماه دیگر سال به چه کارهایی مشغول هستند، خاطرنشان می‌کند: هر سال از تعداد ماهیگیران کاسته می‌شود. بسیاری از ماهیگیران در شش ماهی که بیکار هستند به کارهایی چون مغازه‌داری، اجاره ویلا، کار در دکه‌های کنار ساحل و … مشغول می‌شوند و به نظر می‌آید که درآمد پایین صیادی رفته رفته ماهیگیران را به سمت شغل‌های کاذب سوق می‌دهد.

مدیرعامل تعاونی “پره صیادی” در پاسخ به این سوال که هزینه خرید ادوات صید چه مقدار است، بیان می‌کند: برای خرید ادوات صید بودجه کافی در اختیار ندارند زیرا در این صورت هر سال باید مبلغ یک میلیارد تومان بابت نو کردن ادوات بپردازیم، برای گریز از هزینه‌های سنگین مجبور به وصله زدن تورها و استفاده از لوازم دست دوم هستیم که برای این کار هم سالیانه چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

وی با انتقاد از مسئولان متولی صید در پایان می‌گوید: ما مسئولان را تنها در جلساتی که برای ما برگزار می‌کنند؛ می‌بینیم. آنها از سختی کار ما آگاه نیستند و نمی‌دانند کار در دریا چه سختی‌هایی را با خود به همراه دارد. برای بهبود وضعیت معیشتی صیادان شمال تنها حرف می‌شنویم که به هیچیک از آنها عمل نمی‌کنند. مسئولان شیلات که متولی ماهیگیری در کشور هستند ولی تنها هنگامی که ماهی خاویاری صید می‌کنیم بازرسان آنها بالای سر ما حاضر می‌شوند تا ماهی را پس از بازرسی تحویل بگیرند.

تجمع اعتراضی مینی بوس دارن کازرون نسبت به ورود آموزش و پرورش به آژانس داری!

امروزدوشنبه۳مهر،بیش از ۹۰ نفر از مینی بوس داران ناوگان حمل ونقل درون شهری کازرون دراعتراض به ورود آموزش و پرورش به آژانس داری در سازمان اتوبوس رانی این شهرتجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، چند سالی می شود که بحث سرویس مدارس در شهرها رونق گرفته است، سرویسی که با ورود آموزش وپرورش انتقادها به این وزارتخانه را بیشتر و بیشتر کرده است.

وزارت آموزش و پرورش به بهانه اهمیت تامین امنیت دانش آموزان چند سالی می شود که بحث سرویس مدارس را تحت اختیار خود گرفته و قبل از شروع هر سال تحصیلی، افرادی را به عنوان رانندگان سرویس معرفی می کند. تداخل وظیفه دو نهاد آموزش وپرورش و مدیریت حمل ونقل شهرداری بعضا آسیب هایی را به همراه داشته است.

تعدد فراوان افراد متقاضی و معرفی شده توسط آموزش و پرورش در حالی که مجموعه ناوگان حمل و نقل درون شهری توانایی جابه جایی دانش آموزان را دارد باعث آسیب جدی به وضعیت حمل ونقل عمومی در کازرون شده است.

نماینده مینی بوس داران حاضر با اشاره به این که افراد حاضر در این تجمع خود نیز والدین دانش آموزان محسوب می شوند اظهار داشت: متاسفانه در سنوات گذشته نظم و هدفمندی اصولی برای ساماندهی سرویس مدارس وجود نداشته است و والدین خود شخصا به گرفتن سرویس اقدام می کردند.

وی افزود: از سال ۹۵ که مجموعه حمل و نقل شهرداری متولی ساماندهی سرویس مدارس معرفی شد، انتظار می رفت که مدیران مدارس تابع قوانین و تصمیمات این مجموعه عمل کنند در حالی که وضعیت از قبل نیز آشفته تر شده است به گونه ای که مدیران مدارس هر یک افرادی را بدون در نظر گرفتن تجربه و تخصص به ناوگان سرویس مدارس معرفی می کنند.

وی تصریح کرد: امنیت شغلی مینی بوس داران کازرون از بین رفته است و ماشین های شخصی با رانندگان بدون سابقه جایگزین مجموعه مینی بوس رانی شده است.

دیگر راننده مینی بوس با بیان این که تابستان گذشته را چشم انتظار بازگشایی مهر نشسته است گفت: با وجود تحمل مشکلات شغلی خود قابل هضم نیست که افرادی بدون تجربه وارد صنف ما شده و با وجود منابع درآمدی دیگر تنها درآمد خانواده رانندگان را از میان ببرند.

وی افزود: آیا مدیران آموزش وپرورش به ما اجازه می دهند که در مجموعه صنف آن ها به عنوان معلم، سرایدار و یا هر مسئولیت دیگر به کار گیری شویم؟ پس چرا هر مدیر مدرسه فرد مورد نظر خود را به حمل و نقل عمومی وارد می کند؟

مدیر حمل و نقل شهری ضمن انتقاد از آموزش و پرورش به خاطر دخالت در سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان گفت: آموزش و پرورش به جای آنکه این وظیفه را به افراد متخصص صنف ما واگذار کند، خود شخصا سرپرست سرویس تعیین می‌کند. در صورتی که رانندگانی که برای این کار استفاده می‌شوند عمدتا تجربه و مهارت ندارند.

وی با بیان این که بر اساس قانون، شهرداری مسئول حمل ونقل مسافر درون شهری است، اظهار داشت: سرویس مدارس نیز جزو حمل ونقل درون شهری محسوب می شود و بایستی توسط شهرداری انجام گردد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ساماندهی مدارس از سال ۹۵ در کازرون اظهار داشت: ناوگان حمل ونقل عمومی تحت نظارت شهرداری توان پوشش کامل ناوگان مورد نیاز سرویس مدارس کازرون را داراست و افزایش بیشتر خودرو در این حوزه باعث ایجاد ترافیک غیر قابل حل خواهد شد.

مدیر حمل ونقل شهری کازرون ضمن گلایه از مجموعه آموزش وپروش تصریح کرد: متاسفانه در مجموعه آموزش و پروش انگیزه ای برای رفع این مشکل مشاهده نمی شود، درحالی که خواسته ما قائل بودن به آیین نامه و دستورالعمل ابلاغ شده توسط وزارت کشور است.

وی گفت: تردد بیش از حد و غیر ضروری، ایجاد ترافیک، راکد ماندن و بیکاری مینی بوس داران و تاکسی درون شهری ازمعایب و ضررهای تردد سرویس مدارس توسط رانندگان خارج از ناوگان حمل ونقل است.

وی از اولیای دانش‌آموزان خواستار استفاده ازسرویس مدارس دارای برچسب شد و افزود: برچسب سرویس مدارس با طرح زیبا جلو و انتهای سرویس ها نصب می‌شود.

اعتصاب پزشکان درمانگاه نجفی بروجن دراعتراض به عدم پرداخت یکسال مطالباتشان

ازروزشنبه اول مهر،پزشکان متخصص درمانگاه نجفی بروجن در اعتراض به عدم پرداخت یکسال کارانه دراعتصاب هستد.

به گزارش یک منبع خبری محلی، پزشکان متخصص درمانگاه شهید بروجن در اعتراض به عدم پرداخت یکسال کارانه از روز شنبه هفته جاری دست به اعتصاب زده و اعلام کرده اند تا پایان هفته به درمانگاه نمی آیند.

پزشکان اعلام کردند:اگر به اعتراض آنها رسیدگی نشود پس از تعطیلات ماه محرم اعتصاب خود را ادامه می دهند.

افزایش آمارکارگران قربانی حوادث کاری در استان خراسان شمالی طی سال جاری

دراستان خراسان شمال تا پایان مرداد ماه،آمارکارگران جان باخته حوادث کار ۱۴ درصد وکارگران مصدوم ۸درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش اول مهر روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی خراسان شمالی، دکتر بابک سلحشور با اعلام این آمار افزود: تا پایان مرداد ۱۲۵ مصدوم ناشی از حوادث حین کار در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شده‌اند که ۱۲۱ نفر آنها مرد بوده اند. همچنین متوفیان حوادث کار در این مدت هشت نفر بوده که همگی مرد بوده‌اند.

وی ادامه داد: بررسی علت فوت این افراد نشان داد که دو نفر از این افراد به دلیل سقوط از بلندی، دو نفر به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن، یک نفر بدلیل خفگی، یک نفر بر اثر برق گرفتگی و دو نفر در حوادث غیر ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند.

مطابق این گزارش، میانگین سنی افراد متوفی در حوادث کار، ۳۶ سال است ؛ همچنین، بررسی موقعیت جغرافیایی حوادث کار منجر به فوت نشان داد بیشترین تعداد در بجنورد با آمار شش نفر اتفاق افتاده است.

قطع عضوشدن کارگرجوان کارخانه فولاد سازی چناران براثرحادثه در حین کار

پیش از ظهر امروز،یک کارگر۲۵ساله کارخانه فولاد سازی چناران براثرحادثه در حین کار دچار قطع نسبی ساق پای راست و آسیب جدی در مچ پای چپ شد.

درهمین رابطه،رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چناران گفت: کارگر ۲۵ ساله ای که بر اثر حادثه شغلی دچار قطع ساق پا شده بود، توسط اورژانس هوایی ۱۱۵ از این شهر به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت.

دکتر احمد رجب پور افزود: این حادثه حوالی ساعت ۱۱ امروز در کارخانه فولاد سازی شهرک صنعتی چناران رخ داد.

وی اظهار کرد: مجروح این حادثه که دچار قطع نسبی ساق پای راست و آسیب جدی در مچ پای چپ شده بود، توسط تکنسین های اورژانس ۱۱۵ چناران امدادرسانی و تحت مراقبت های اولیه قرار گرفت و سپس برای ادامه مداوا و برخورداری از خدمات تخصصی به وسیله اورژانس هوایی ۱۱۵به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت.

سوختگی شدید کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس

شب گذشته (۲مهر) یک کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس (شرکت بهره‌برداری نفتی اویکو) درحادثه آتش سوزی دچار سوختگی شدشد شد.

براساس گزارش منتشره،حادثه آتش‌سوزی شب گذشته (یکشنبه/ ۲ مهرماه) در پالایشگاه ستاره خلیج فارس باعث سوختگی شدید یکی از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفتی اویکو به نام «احسان داوودی» شده است.

حادثه ساعت ۱۹:۳۰ در مسیر خط لوله گاز ورودی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس رخ داده است و مصدوم حادثه شب گذشته به تهران منتقل شد.

جان باختن کارگر شهرداری خرم آباد حین کار بر اثر تصادف

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان گفت: یک کارگر شهرداری صبح روز دوشنبه۳مهر که مشغول آبیاری فضای سبز در منطقه کرگانه خرم آباد بود بر اثر تصادف با خودرو سواری پژو ۴۰۵ جان خود را از دست داد.

سرهنگ منوچهر مرادی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این حادثه در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه در ورودی شهر خرم آباد و در منطقه کرگانه رخ داد.

وی با بیان اینکه براثر این حادثه کارگر شهرداری در دم جان باخت .

جان باختن کارگرجوان نصاب آسانسور در آمل براثر سقوط

بعداز ظهر روزگذشته،یک کارگر۲۴ساله هنگام نصب آسانسور درآمل براثر سقوط ازارتفاع جان خود را از دست داد.

در ساعت ۱۵ و ۳۱ دقیقه روز گذشته در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع سانحه سقوط از ارتفاع در یکی از خیابان های شهرستان آمل، ماموران انتظامی سریعاً به محل عزیمت کردند.

ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، کارگری به نام رضا، ۲۴ساله هنگام نصب آسانسور از بالای آن به پایین سقوط کرد.

با حضور عوامل امداد و نجات مصدوم به مرکز درمانی منتقل شد که به علت شدت جراحت وارده جان باخت.

سوم مهرماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.