اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ تیر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ تیر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ تیر ۱۳۹۶)

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– کارورزی یک فریب برای ارزان‌سازی نیروی کار ووارد کردن شوک به آمارهاست

– مرکزآمار ایران: نرخ بیکاری بهار ۱۳۹۶ ، ۶/۱۲درصد

– حمله به کارگران معترض نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و مجروح شدن چند نفر

– ادامه راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه هپکوی اراک

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد نسبت به عدم پرداخت مطالبات!

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه!

– تجمع بازنشسته های شرکت نیشکرهفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی آذر آب اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه!

– وعده پرداخت مطالبات کارگران شبکه هوایی و کابل مخابرات آبادان پس از یک هفته اعتصاب!

– تجمع اعتراضی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

– اعتراض رسانه ای کارکنان کارمعین نیروگاه های دیزلی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

– تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر فاز۵ اندیشه مقابل شرکت عمران شهر اندیشه واقدام به خودکشی یکنفرشان!

– تجمع اعتراضی دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه مقابل وزارت علوم

– گرمای شدید هوا علت انفجار در پالایشگاه آبادان اعلام شد

حال ۲کارگر مصدوم وخیم است

– جان باختن ۲کارگرمعدن سنگ هزاربند درحادثه واژگونی تراکتور در محور چالوس

– جان باختن یک کارگر جوان براثرریزش دیواره چاه

– جان باختن کولبر زخمی در بیمارستان

– کشته وزخمی شدن۱۰۰کارگر درحادثه انفجار دیگ بخار کارخانه بسته‌بندی بنگلاش

کارورزی یک فریب برای ارزان‌سازی نیروی کار ووارد کردن شوک به آمارهاست

با اجرای طرح کارورزی این نگرانی وجود دارد که کارفرما با وجود نیروی کار ارزان هیچ تمایلی به حفظ نیروی قراردادی خود نداشته باشد و عملا بخش زیادی از نیروی کار فعلی با فارغ‌التحصیلان کارورز جایگزین شوند.

سیاست‌ دولت‌ها در بازار کار بیانگر خط‌ مشی و تفکر نهانی آنها در تصمیم‌گیری‌ها برای استقرار و استمرار فرآیندهای توسعه بازار کار است. دولت‌ها همواره سیاست‌های خود را در این حوزه تحت‌ عناوینی نظیر ایجاد زیرساخت‌ها، اقدامات حمایتی برای بهبود فضای کسب ‏و ‏کار، و تقویت و نهادینه‌سازی فرآیند پایداری اشتغال به اجرا گذاشته‌اند؛ اما این فقط لایه رویی سیاست‌گذاری‌ها بوده و آنچه در عمل رخ داده، نرخ بیکاری بسیار بالاتر از سطح جهانی و ناامنی شغلی است. البته در این میان باید مختصات عرضه نیروی کار ایران را نیز درنظر گرفت. از یک‌سو هرم جمعیتی ایران در یک دهه اخیر به‌سمت وارونگی پیش رفته و جوانی جمعیت، مازاد عرضه را پیش‌روی بازار کار قرار داده و از سوی دیگر با گسترده‌شدن نظام آموزشی حجم وسیعی از جویاهای کار را فارغ‌التحصیلان، به‌ویژه زنان، تشکیل داده‌اند. این در حالی‌ست که بازار کار به‌تناوب این تغییرات رشد نکرده و به‌حالت انقباضی و نفوذناپذیر درآمده است؛ همانطور که در جریان انتخابات۹۶ دیدیم این بحران به پاشنه آشیل دولت یازدهم تبدیل شد و بیشترین سوال و انتقاد از حسن روحانی در همین حوزه بود. حالا دولت برای برون‌رفت از این وضعیت یک طرح مشخص به نام «کاج: کارانه اشتغال جوانان» به مرحله اجرا گذاشته است؛ یعنی به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان به‌عنوان کارورز و نیروی کار ارزان برای رسیدن به نرخ بیکاری تک‌رقمی.

براساس آخرین آمارهای رسمی کشور، نرخ بیکاری درحال‌حاضر به حدود ۱۲.۵ رسیده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به بالای ۱۸درصد می‌رسد و این نرخ در میان۲۵ تا ۳۵ ساله‌ها به‌عنوان پرجمعیت‌ترین رده‌سنی جویای کار به ۳۰ درصد رسیده است. حالا راهکار کَمی دولت حسن روحانی برای قراردادن این اعداد و ارقام در مسیر کاهشی، طرح کارورزی است؛ طرحی که از سال گذشته بحث آن از سوی وزارت کار مطرح شده و روز چهارشنبه هفته جاری معاون اول رئیس‌جمهور حکم اجرای آن را ابلاغ کرد. ماجرا نیز از این قرار است که از این پس فارغ‌التحصیلان ۲۳ تا ۳۵ ساله می‌توانند برای اجرای طرح کارورزی خود که می‌تواند از ۴ماه تا ۱۱ماه باشد، به بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها مراجعه کنند و ماهانه مبلغ ۳۱۰هزار تومان کارانه دریافت کنند. البته کارفرما هیچ تعهدی در برابر کارورز نه از حیث استخدام او و نه دستمزدش ندارد و این دولت است که به‌صورت سیاست تشویقی تعهدات کارفرما را تقبل می‌کند؛ حق بیمه کارورز را می‌پردازد، امکان گرفتن تسهیلات بانکی را برای شرکت یا بنگاه کارفرما فراهم می‌کند و میزان یک‌سوم حداقل دستمزد به کارورز می‌پردازد.

این طرح که به‌شکل رسمی تحت عنوان «کاج» با بخشنامه معاون اول آغاز به کار کرد، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان، فارغ‌التحصیلان و تشکل‌های کارگری قرار گرفته است. در تعریف این طرح آمده است «طرح‌های کارانه اشتغال جوانان (کاج) برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار برای گروه سنی ۱۵ تا ۲۳ ساله در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در گروه سنی ۲۳ تا ۳۵ سال در قالب اجرای طرح کارورزی در سال۱۳۹۶ که همراه با برخی مشوق‌های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال جاری، طراحی شده است». در این تعریف چند کلیدواژه اصلی ذکر شده که می‌توان با توجه به آن تاحدی مکانیسم نهایی چنین سیاستی را درک کرد. «افزایش مهارت»، «ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار»، «محیط واقعی کار»، «مشوق‌های کارفرمایی» گزاره‌هاییند که دولت در توجیه و تشریح کارورزی بر آن تاکید می‌کند.

یکی از اهداف دولت از اجرای این طرح «ارزان‌سازی نیروی کار» عنوان شده که به‌صراحت چشم‌انداز اجرای چنین طرحی را نشان می‌دهد. دو سال پیش وزارت کار با لغو ممنوعیت قراردادهای موقت، بازار کار را در سراشیبی قرار داد و امنیت شغلی شاغلان را لب پرتگاه برد. قراردادهای سه ماهه و ۶ماهه اکنون متعارف‌ترین نوع قراردادهای انعقادی در بازار کار است و حالا با اجرای طرح کاج این نگرانی می‌رود که کارفرما با وجود نیروی کار ارزان هیچ تمایلی به حفظ نیروی قرارداد موقتی خود نداشته باشد و عملا بخش زیادی از نیروی کار فعلی با فارغ‌التحصیلان کارورز جایگزین شوند. از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند که به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان به‌عنوان کارورز تنها یک فریب برای واردکردن شوک به آمارهاست و به اشتغال پایدار منجر نخواهد شد.

متن ابلاغیه اسحاق جهانگیری نیز چنین گزاره‌ای را تایید می‌کند؛ در این بخشنامه در شرح اهداف کمی این طرح آمده است:« کاهش هشت دهم درصدی نرخ بیکاری کشور در سال ۹۶ و ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های اقتصادی کشور» اما عمده این فرصت‌ها نه در بخش‌های مولد و نیازمند مهارت‌آموزی و به‌کارگیری دانش تئوریک در عرصه عمل که در بخش خدمات است. آن دسته از مشاغل مربوط به بخش کشاورزی و صنعت نیز که در بخشنامه مذکور به‌عنوان بخش‌های جذب کارورز مطرح شده، مشاغلی هستند که سال‌هاست به‌دلیل سیاست‌های غلط پیشین دیگر هیچ ارزش افزوده و رونقی ندارند؛ مشاغلی مانند کسب‌وکارهای تعاونی کشاورزی، فرش دستباف و کسب‌وکارهای عشایر.

معاون اول رئیس جمهور در این بخشنامه به‌صورت ضرب‌الاجلی فرصت ۱۰ تا ۱۵ روزه به دستگاه‌های مرتبط برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر داده است. براین اساس سازمان برنامه و بودجه کشور باید علاوه بر تخصیص منابع، به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های کارورزی را فراهم کند و بانک مرکزی نیز باید ظرف ۱۰ روز از ابلاغ این مصوبه نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات بانکی مورد نیاز به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان اقدام کند.

یکی از محوری‌ترین راهبردهای این برنامه، مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان عنوان شده است اما کارشناسان با انتقاد به این طرح می‌گویند، مشکل فقدان مهارت با چنین راه‌حلی رفع نخواهد شد چراکه این برنامه خاستگاه مسئله که سیستم آموزشی ضعیف و پولی‌سازی دانشگاه‌هاست را نادیده می‌گیرد. اگر بالاخره زمان درک ضرورت آموزش دانشگاهی دربرگیرنده همزمان نظریه و عمل در سطح سیاست‌گذاری کشور حس شده، علاج آن نه در استخدام رایگان فارغ‌التحصیلان بلکه در تقویت نهاد آموزشی است. اما دولت طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی را برای پیوند عمل و تجربه به دانشگاه ترجیح می‌دهد تا با یک تیر دو نشان بزند، یعنی هم به‌شکل کمی نرخ بیکاری را تک‌رقمی کند (بدون درنظر گرفتن اشتغال پایدار) و هم فرصتی طلایی برای کارفرمایان و در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند.

بدین‌ترتیب دولت در اصل با ارزان‌سازی نیروی کار از فشار هزینه‌های تولید می‌کاهد و به‌این واسطه می‌خواهد از رکود بخشی نیز رهایی یابد. این مختصات را که کنار هم بچینیم، از لحاظ مهندسی اقتصاد به‌نظر می‌رسد اتفاقا برنامه اشتغال فراگیر بسیار راهگشاست؛ اما این راه بیش از آنکه چشم‌انداز توسعه‌یی داشته باشد، سیاستی کوتاه‌مدت و مقطعی است و پاسخ به این پرسش را ضروری می‌کند:«تحقق این راهکار به‌نفع کیست؟ کارفرمایان بخش خصوصی یا بیکاران فارغ‌التحصیل؟»

البته بسیاری از مدافعان طرح اشتغال دولت معتقدند که این طرح اجباری نیست و فارغ‌التحصیلان بنا به خواست خود می‌توانند در دوره‌های کارورزی شرکت نکنند، اما برخی جزییات بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به‌خوبی نشان می‌دهد که چطور به شکل غیرمستقیم، اجرای «کاج» عرصه جذابی برای استقبال نهادها و بنگاه‌ها می‌سازد و ساختار را به‌نفع خود تغییر می‌دهد. بدین‌ترتیب، دایره انتخاب فرد جویای کار چنان محدود می‌شود که وی به‌راحتی نخواهد توانست پاسخی به سوال «کارورزی نکنیم، چه کنیم؟» پیدا کند. براساس متن یادشده دانشگا‌ه‌ها و موسسات آموزش عالی بر مبنای میزان اشتغا‌ل‌پذیری فارغ التحصیلان رتبه‌بندی خواهند شد و این رده‌بندی معیاری برای تعیین و تخصیص یارانه دانشگاه‌ها خواهد شد. بنگاه‌های اقتصادی جذب‌کننده دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در دوره‌های کارورزی از حمایت مالی دولت برخوردار خواهند شد؛ حمایتی که علاوه بر نیروی کار رایگان، تخصیص تسهیلات بانکی با سود پایین را نیز شامل می‌شود.

بخشی ازیک گزارش درج شده درایلنا بتاریخ۱۳تیر

مرکزآمار ایران: نرخ بیکاری بهار ۱۳۹۶ ، ۶/۱۲درصد

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲/۶درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ۱۳۹۵، ۰/۴ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۵، ۰/۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش۱۳تیر مرکز آمارایران،در بهار ۱۳۹۶، ۴۰/۶ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵) ۱/۱ درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵)، ۱/۷ درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۶/۴ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۵)۱/۵ درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۵)، ۰/۹درصد افزایش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۶، ۱۰/۲ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴۰/۹ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۶، بخش خدمات با ۴۹/۸ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۵ /۳۱درصد و کشاورزی با ۱۸/۷ درصد قرار دارند .

خاطر نشان می‌سازد اطلاعات نتایج طرح مذکور از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.

https://www.amar.org.ir/Portals/۰/News/۱۳۹۶/۴_ch_ntank_۹۶-۱.pdf

حمله به کارگران معترض نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و مجروح شدن چند نفر

اخباروگزارشات کارگری:عصرروزگذشته(۱۲تیر)،جمعی ازکارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان دست به تجمع زدند.کارگران معترض برای دستیابی به حقوق حقه شان قصد محبوس کردن عوامل پیمانکار در ساختمان اداری شرکت را داشتند که مورد حمله قرار گرفتند که مجروحیت چند نفر رابهمراه داشت.

کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم اعلام کردند درصورت عدم پرداخت مطالباتشان امروز به اعتراضشان ادامه خواهند داد وعوامل کارفرما رادر ساختمان اداری حبس خواهند کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در جاده شیراز- جهرم و در ۲۵ کیلومتری شمال شهر جهرم در استان فارس واقع شده است.

کارفرمای این پروژه سازمان توسعه برق ایران، مشاور آن شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو است.

پیمانکار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، کنسرسیومی متشکل از شرکت توسعه یک مپنا و پیمانکاران تامین تجهیزات اصلی (توربین، ژنراتور و ترانسفورماتور وGCB) شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس)، ایران ترانسفو و ABB هستند. تجهیزات برق وکنترل واحد توسط شرکت مکو و تجهیزات BOP برق نیز توسط شرکت پارسیان به رهبری شرکت توسعه یک مپنا تأمین شده است.

ادامه راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه هپکوی اراک

اخباروگزارشات کارگری:امروزسه شنبه۱۳تیرماه،راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه هپکو دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان ادامه پیدا کرد.امروز کارگران معترض هپکو درادامه راهپیمایی در میدان صنعت شهر اراک تجمع کردند.این کارگران روزگذشته(۱۲تیر) با راهپیمایی در شهر اراک مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند وپیش از آن روزشنبه ۱۰تیرماه، در میدان صنعت اراک اجتماع واعتراضشان را باسر دادن شعار ونشستن درکف خیابان بنمایش گذاشتند که منجر به مسدودشدن خیابان وجلوگیری از تردد وسایل نقلیه شد.

درهمین رابطه امروزیکی از کارگران هپکو به ایلنا گفت: حدود ۹۰۰ کارگر کارخانه هپکو اراک دیروز و امروز (۱۲ و ۱۳ تیرماه) به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی کارفرمای در فاصله محل کارخانه تا ساختمان استانداری و میدان مرکزی شهر اراک را راهپیمایی کردند.

وی در ادامه این کارگر در تشریح جزئیات اعتراض خود وسایر همکارانش گفت: از روز شنبه (۱۳ خرداد ماه) سازمان خصوصی سازی مدیریت این واحد صنعتی را به شرکت هیدرو اطلس واگذار کرده است که یکی از تعهدات این واگذاری برعهده گرفتن مسئولیت پرداخت ۴ ونیم ماهه مزد کارگران بود که هنوز محقق نشده است.

به گفته وی ، قرار بود بر اساس تعهدات کارفرمای جدید تا پایان خرداد ماه همه معوقات مزدی وبیمه ای کارگران پرداخت شود اما تا به امروز که ۱۳ روز از پایان خرداد ماه می‌گذرد ظاهرا کارفرمای جدید توان مالی کافی برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران را ندارد. این در حالیست که مسئولان اهلیت مالی شرکت هیدرو اطلس را به عنوان خریدار جدید هپکو تضمین کرده بودند.

وی یادآور شد: به دنبال برپایی دور نخست اعتراضات کارگران هپکو اراک که در سال گذشته اتفاق افتاد، سازمان خصوصی سازی سهام دار سابق(شرکت واگن سازی کوثر) را به دلیل نداشتن اهلیت برکنار کرد و در نتیجه اعتراضات صورت گرفته خاتمه یافت.

او با بیان اینکه تصور این بود که سهامدار جدید در مقام کارفرما به تعهدات خود عمل خواهد کرد، افزود: وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آنان برای تامین معاش خود ناتوان شده‌اند و این در حالی است که کارفرمای جدید قبل از واگذاری، مرتبا وعده پرداخت تمامی مطالبات را می‌داد.

کارگران معترض هپکو می‌گویند: مسئولان بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی آنها در مورد واگذاری این واحد صنعتی تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که کاملا به زیان آنها و خانواده‌هایشان است و برای همین است که آنها با برپایی اجتماعات اعتراضی پیگیر خواسته‌های خود شده‌اند.

لینک اخبار مرتبط:

راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل استانداری مرکزی(همراه با تصاویر)

http://etehadbinalmelali.com/ak/۱۲-۰۴-۹۶/

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد نسبت به عدم پرداخت مطالبات!

ظهر امروز بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران شیفت صبح بخش تولید رینگ سازی مشهد دراعتراض نسبت به طولانی شدن تاخیرها در پرداخت مطالباتشان مقابل دفتر شورای اسلامی کارخانه تجمع کردند.

کارگران کارخانه رینگ سازی به ایلنا گفتند:علاوه بر تاخیر ۱۵ روزه‌ای که اکنون در پرداخت دستمزد خردادماه آنها ایجاد شده است بابت کاهش یا توقف برخی مزایای مزدی دیگر از جمله حق افزایش تولید، بهره برداری و کمک‌های غیر نقدی که در سال‌های گذشته به آنها پرداخت می‌شد، طلبکارند.

همچنین این کارگران نسبت به اجرای سلیقه‌ای طرح طبقه بندی مشاغل کارخانه رینگ سازی اعتراض دارند.

طبق گفته کارگران ، در نتیجه اجرای طرح کنونی طبقه بندی مشاغل، درآمد نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر رسمی وقرار دادی شاغل در این واحد صنعتی در حد حداقل‌های قانونی باقی مانده است.

همچنین کارگران معترض کارخانه رینگ سازی می گویند درحال حاضر وضعیت اشتغال یکی از همکاران آنها به دلیل پیگیری مطالبات ، نامشخص باقیمانده است.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه!

دیروز و امروز (۱۲ و ۱۳ تیر ماه) جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه،دراعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت باز نشستگیشان دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش،زدند.

این تجمع در حالی است که ۱۳ روز قبل قائم مقام مدیر عامل مجتمع نیشکر هفت تپه وعده برطرف شدن مشکل بازنشستگی ۳۴۱ نفر از کارگران این مجتمع را داده‌بود.

این کارگران به ایلنا گفتند:در این فاصله زمانی هنوز سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی آنها مخالفت می‌کند و در نتیجه مشکل همچنان باقی‌است.

از قرار معلوم ترک کار این کارگران طبق قانون از اسفند سال ۹۴ صادر شده است اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی از سوی کارفرما از آن زمان تاکنون سازمان تامین اجتماعی برای این کارگران مستمری برقرار نکرده است و در نتیجه آنها هر چند روز یکبار دست به اعتراض صنفی می زنند.

تجمع بازنشسته های شرکت نیشکرهفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان شوش

صبح امروز۱۳تیر،کارگران بازنشسته نیشکرهفت تپه به دو گروه تقسیم شدند. حدود ۲۰۰نفرجهت گرفتن نتیجه پیگیری فرماندار، مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و گروهی دیگر درب ورودی شرکت را بسته و مانع عبور و مرور به شرکت شدند.

فرماندار شوش به کارگران اعلام کرده بود تا فردا مشکل ۴درصد آنها حل خواهدشد. اما وقتی کارگران به تامین اجتماعی هفت تپه مراجعه کردند، متوجه شدند که اقدامی صورت نگرفته است. بیش از۱۰۰ روز است که این کارگران سرگردان و بلاتکلیف و معلق از کار هستند و کارفرما با تقاضای آنها برای بازگشت به کار مخالف است.

دولت آقای روحانی با واگذاری شرکت به این مالکین شرکت، واقعا”روی دولت احمدی نژاد را در اجرای اصل ۴۴ سفیدکرده است. دولت با این واگذاری،کارگران هفت تپه را از چاله به چاه انداخته است. صدای مظلومیت کارگران شرکت فریاد در زیرآب است. چون تمام مسئولین منطقه یا توان برخورد با آنها را ندارند یا مانند رئیس اداره کار علنا” از آنها حمایت می کنند. خانم رقیه محمودی اخیرا” درحضور و خطاب به تعدادی ازکارگران عنوان کرده که برخی از کارگران منطقه، ۸ ماه است که حقوق نگرفتند. نباید اعتراض بکنید ما از سرمایه گذار شرکت حمایت می کنیم. ایشان متاسفانه ماده ۳۷ قانون کار را شاید بخاطر اینکه تازه کار هستند و حتی یک روز تجربه و سواد قانون کار ندارند را هنوز مطالعه نکرده اند. حدود ۲ ماه قبل علی رغم حضور افراد با تجربه تر در اداره کارشوش به این مقام منسوب شده اند. ایشان مسئول تعاون شوش بودند و پیش از برکناری مدیرقبلی، دراین مقام قرارگرفتند.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی آذر آب اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل کارخانه!

پس از گذشت حدود ۴۳ روز از اخراج ۲۲ نفر از کارگران پیمانی آذر آب اراک، هنوز این کارگران برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات معوقه خود معطل مانده اند. به همین دلیل تقریبا هر روز این کارگران مقابل درب ورودی شرکت آذر آب تجمع کرده‌اند.

کارگران اخراجی که تحت مسئولیت شرکت شرکت میثاق صنعت مرکزی در کارخانه آذر آب اراک فعالیت می کردند با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: اول خرداد ماه سال جاری قرارداد کاری ۲۲ نفر از همکاران آنها با تغییر پیمانکار به اتمام رسید و در نتیجه این تعداد از کارگران اخراج شدند.

این کارگران بابیان اینکه همان زمان کارفرما علت این اخراج ها را عدم نیاز عنوان کرده بود، افزودند با شکایت اخراج شدگان به اداره کار متاسفانه تا به امروز معطل رای اداره کار برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات معوقه خود هستیم.

برپایه این اطلاعات در حال حاضر نزدیک به ۴۳ روز از این ماجرا می‌گذرد اما هنوز کارگران اخراجی نتوانستند به کار سابق خود بازگردند به همین دلیل تقریبا هر روز این کارگران مقابل درب ورودی شرکت آذر آب تجمع کرده‌اند.

گفته می شود کارگران اخراجی نه تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و نه از کارفرمای کارخانه حقوقی دریافت می‌کنند با این حال مطالبات معوقه هر یک از این کارگران از کارفرما ۳ماه مزد معوقه، ۷ ماه حق بن پرداخت نشده است.

یکی از کارگران این واحد تولیدی در توضیح این ماجرا گفت: همکارانی که اخراج شدند بین ۶تا ۸ سال سابقه کاری داشتند و در زمان اخراج کارفرما به آنها وعده داد که در صورت بهبود شرایط همه آنها را دوباره استخدام خواهد کرد.

از قرار معلوم کارگران پیمانی اخراج شده آذر آب اراک در مدتی که اخراج شده‌اند در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه هیچ کاری برای آنها پیدا نشده است.

با این حال خواسته کارگران اخراجی آذر آب اراک بازگشت به کار سابق تا رسیدن به شرایط قانونی ترک کار و بازنشستگی است.

به اعتقاد کارگران پیمانی آذر آب اراک، در شریط کنونی که بیکاری بیداد می‌‌کند قطع یقین برای افرادی که در موقعیت جسمی و سنی ما هستند؛ راه آبرومندی برای گذران زندگی و تامین معاش خانواده وجود ندارد.

وعده پرداخت مطالبات کارگران شبکه هوایی و کابل مخابرات آبادان پس از یک هفته اعتصاب!

مدیر اداره مخابرات آبادان:تا چند روز آینده پرداخت مطالبات کارگران شرکت مخابرات آبادان آغاز می شود.

برپایه گزارشات منتشره،مدیر اداره مخابرات آبادان امروز با اشاره به پرداخت نشدن ۸ ماه حقوق این کارگران در سالهای گذشته گفت: ۳۳ کارگر شبکه هوایی و کابل مخابرات آبادان با حقوق و مزایای اداره کار به دلیل مشکلات مالی مخابرات با این مشکل روبرو شده اند.

سلمان سهیم پور افزود: با پیگیری های مدیر عامل مخابرات استان خوزستان مقرر شد از چند روز آینده بجای یک ماه حقوق هر ماه معادل دو ماه حقوق به این کارگران پرداخت شود تا به مرور این مطالبات به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه بیمه کارگران به روز است گفت این مبالغ با پرداخت اولین حقوق کارگران تا شنبه آینده به حساب آنها واریز می شود.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران شبکه هوایی و کابل مخابرات آبادان یک هفته را پشت سرگذاشت!

اخباروگزارشات کارگری:یک هفته است که کارگران شبکه هوایی و کابل مخابرات آبادان دراعتراض به عدم پرداخت۹ماه حقوقشان دراعتصاب بسر می برند.

برپایه گزارشی که امروز۱۲تیر رسانه ای شد، مدت یک هفته است که بیش از ۷۰ نفر از کارگران شبکه مخابرات آبادان که شامل ۵ مرکز مخابراتی است در اعتراض به دریافت نکردن مطالبات و حقوق ۹ ماهه خود دست از کار کشیده اند.

کارکنان مخابرات با اشاره به ماه‌ها کار و زحمت شبانه‌روزی در شهری که دمای کمتر از ۴۷ درجه ندارد از بی توجهی مسئولان ، گلایه و رسیدگی سریع به وضعیت معیشتی خود را تقاضا کردند.

آنان با گلایه از تبعیض در وصول مطالبات در پیمانکاری‌های مختلف مخابرات افزودند: با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد که پیمانکار بخش خدمات فنی (بخش شبکه هوایی و کابل) تعهدات خود را جهت پرداخت حقوق کارکنان در چند ماه اول سال انجام داده ولی مخابرات مرکزی یا کارفرما بودجه صورت ‌وضعیت پیمانکار را صرف امورات دیگری کرده است.

تجمع اعتراضی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روز گذشته(۱۲تیر)،جمعی از مربیان حق التدریسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوردراعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار اجرای صحیح قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مصوب سال ۹۱ مجلس شورای اسلامی شدند.

براساس گزارشاتی که امروز رسانه ای شد،دیروز حدود چهل نفر از مربیان فرایندی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار اجرای صحیح قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مصوب سال ۹۱ مجلس شورای اسلامی شدند.

لازم به ذکر است؛ اجرای این قانون با وقفه‌ای سه ساله در ابتدای سال ۹۴ با برگزاری آزمون کتبی شروع شده ولی بر خلاف قانون شرایطی در دفترچه سازمان سنجش متولی برگزاری آزمون درج شد که عده‌ای از مربیان با تجربه از استخدام منع شدند.

همچنین؛ سازمان سال ۹۲ و ۹۳ بدلیل کمبود بودجه با تعدادی از مربیان خود قرارداد همکاری نبست و در زمان برگزاری آزمون شرط استخدام را همکاری در این دوسال قرار داد.

این مربیان در سال‌های ۹۴ و بعد دعوت به همکاری شدند ولی از استخدام محروم شدند و سازمان این مربیان را فرآیندی می نامد و میگوید فرایند استخدام آنها تکمیل نشده و اخیرا در این سال از ادامه همکاری آنها جلوگیری کرده است.

جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی کشور: کارگزاران سنگ آسمانی نبودند که باریده و یا از کرات دیگر پا بر زمین نهاده باشند .

جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی کشور با انتشار نامه‌ای از اظهارات روابط عمومی شرکت مخابرات انتقاد کرده و خواستار رعایت قانون شدند.

چندی پیش، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، در توضیحاتی که برای خبرگزاری ایلنا ارسال کرد، ادعا کرد که عدالت در حق کارگزاران مخابرات روستایی رعایت شده و حقوق آنها برابر رسمی‌هاست.

پس از آن جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی کشور، نامه‌ای منتشر کردند و در این نامه ضمن انتقاد از اظهارات مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات، خواستار رعایت قانون و پایان دادن به بی عدالتیها شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

گویا پایانی برای بحثها و مناظرات کارگزاران مخابرات روستایی و شرکت مخابرات ایران متصور نیست و هر کدام یک از آنها بر خواسته های خود اصرار دارند و نوع نگاههای آنها در مورد مسائل جاری و پیش رو به اندازه‌ایی دور و مخالف هم است که گویا در دو چارت سازمانی متفاوت قرار گرفته‌اند؛ در حالی که آنها در یک بدنه مشترک فعالیت دارند و در این بین قانون است که صراحت کامل داشته و بر تمامی نظرات و سلایق شخصی افراد و سازمانی ارجحیت تام دارد .

چیزی که در اینجا مطرح می‌شود این نکته است که آیا استناد به قوانین ، بخشنامه ها و دستورالعملهای سابق که اکنون جای آنها را موارد و مواد قانونی دیگری پر کرده اند مبنای حقوقی و سندیت دارد یا خیر؟

طبق ماده ۴ حقوق مدنی ” اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد مگر این که در خود قانون، مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد ”

پس ادعا و استناد شرکت مخابرات به صورتجلسه مورخه ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ کمیسیون محترم صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی ، معاونت روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و ابلاغ الگوی قرارداد کار معاونت روابط کار به شماره ۳۶۹۴۵ مورخ ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ که در گذشته جاری و ساری بوده است کاملا فرافکنی و نادرست است به این دلیل که بعد از این موارد اتفاقات تازه ایی در این خصوص افتاده و بخشنامه‌های جدیدی صادر شده است که یکی از آنها ابلاغ نظریه مشورتی مجلس به شماره ۴۸۵۱۷ مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ و دیگری بخشنامه معاونت روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به شماره ۱۴۱۷۲۸ مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ بود که شرکت مخابرات ایران را مکلف به انعقاد قرارداد دائمی با کارگزاران مخابرات روستایی می‌نماید؛ در حالی که شرکت مخابرات آنرا نادیده گرفته و به این مستندات اشاره و استناد نمی‌کند و این در حالی ست که بر اساس قانون این مواضع شرکت مخابرات در قبال این مسئله مغایر و خلاف نص صریح قانون میباشد .

در اینجا این سوال مطرح میشود که اگر واقعا شرکت مخابرات در تقابل با کارگزاران نیست پس چرا پس به مستندات ، قوانین و بخشنامه های فعلی استناد نمیکند و آنها را ملاک قرار نمیدهد ؟

شرکت مخابرات چرا صورتجلسه خود با نمایندگان کارگزاران در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ را که در بند ۴ آن اشاره به این نکته دارد که قرارداد باید به تایید وزارت کار برسد اجرا نکرده و قبول ندارد ؟

همچنانکه می‌دانیم قرارداد تنظیمی شرکت مخابرات توسط وزارت تایید نشده و مورد ایراد قرار گرفت و به مخابرات ایران برگشت داده شد .

لازم به یادآوری ست تا قبل ازاعمال این تغییرات کارگزاران هیچ گونه مشکلی با موارد یاد شده نداشتند و هرنوع قراردادی را شرکت مخابرات اعلام و ابلاغ کرده است تایید و إمضاء نموده اند برای نمونه تایید و إمضاء قرارداهای سال ۹۳ و ۹۴ مبین این واقعیت است و حال که در این خصوص اتفاقات تازه و رو به رشدی افتاده است کارگزاران حق خود میدانند که در این مسیر حرکت رو به جلو قرار بگیرند .

طبق ” اصل‏ هفتاد و سوم : شرح‏ و تفسیر قوانین‏ عادی‏ در صلاحیت‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ ست‏. مفاد این‏ اصل‏ مانع از تفسیری‏ که‏ دادرسان‏ در مقام‏ تمیز حق‏، از قوانین‏ می‏ کنند نیست‏. ”

معاونت قوانین مجلس که ” ماده ۸۳ قانون الحاق ” را تفسیر کرده است ، طبق قانون و مصوبات مجلس یکی از ارکان مهم مجلس شورای اسلامی محسوب میشود که شرح وظایفی خاص برای این نهاد قانونی زیر مجموعه مجلس در نظر گرفته شده است و بر همین اساس بوده که ماده ۸۳ توسط آن تفسیر شده است .

در تبصره ب بند ۱ از این تفسیر آمده است : ” این قرارداد باید به صورت مستمر بسته شود و هر گونه تغییر در قرارداد فوق تابع شرایط و ضوابط قانون کار خواهد بود. ” در حالی که شرکت مخابرات تفسیر این نهاد مهم و قانونی مجلس را نادیده گرفته ، زیر سوال برده و به آن عمل نمیکند .

در این بند به صراحت تغییر قرارداد تابعی از شرایط و ضوابط قانون کار دانسته شده است ولی مخابرات که این تغییرات را به میل و خواست خود انجام داده و قرارداد را یکطرفه تنظیم و ارسال نموده است مورد تایید قانون کار و وزارت کار که رابطه بین کارگری و کارفرمایی را تبین و تنظیم میکند ، نمی باشد و مستند این قانون گریزی و فرافکنی مخابرات هم بخشنامه شماره ۱۴۱۷۲۸ مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ میباشد که پیرو همین بخشنامه دو بار این موضوع به شرکت مخابرات اعلام و ابلاغ شده است .

در بند ۲ نظریه مشورتی به صراحت تاکید شده است که ماده ۸۳ ” شامل کارگزاران ، پیمانکاران حقیقی و افراد حقوقی و سایر افرادی که به عنوان کارگر یا تحت هرعنوان دیگر طرف قرارداد مخابرات روستایی بوده و میباشد ( قبل از ابلاغ قانون و در هنگام ابلاغ قانون ) ، می شود .”

پس با این حساب و به خاطر اینکه کارفرما نتواند افراد حاضر در مراکز روستایی را به بهانه عدم ذکر نام آنها در قانون از بدنه خود جدا نماید ، قانون گذار برای جلوگیری از قانون گریزیهای شرکت مخابرات نام کارگزار ، پیمانکار ، کارگر و تحت هر عنوان دیگری را به صراحت ذکر کرده است چون شرکت مخابرات سابقه دور و درازی در اطلاق اسامی مختلف نسبت به کارگزاران روستایی داشته است و هر سال آنها را با نامهای مختلف از جمله کارگزار ، پیمانکار ، کارگر ، متصدی ، مسئول مراکز و غیره می نامیده است . پس مادامی که قانون گذار شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار را خواستار شده و بر آن تاکید نموده است حکم کارگری بر این قشر جاری و ساری خواهد شد و اگر چنانچه مخابرات تفسیر به رای کرده و تاکید کند که چون در قانون کار اسمی از کارگزار نیامده است پس مواد قانونی قانون کار شامل آنها نخواهد شد؛ این دیگر نهایت قانون گریزی و استبداد است .

حتی در متن قرارداد ( بند آخر ) نیز به این نکته اشاره شده است که قرارداد که در چهار نسخه تنظیم شده است باید یک نسخه از آن به اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و نسخه ایی هم به تشکل کارگری تحویل داده شود ، پس اگر قرارداد کارگزاران خارج از شمول قاعده کارگری‌ست چطور هست که قانونگذار با صراحت تمام تاکید بر شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار دارد و دو تا نسخه از قرارداد هم به نهادهای مرتبط با کارگری تحویل میشود ؟

همه ما میدانیم که حکم دیوان به شماره ۴۰۲ مورخ ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ در مورد تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار فراگیر و مشمولیت دارد و خارج کردن کارگزاران از این مشمولیت ، خارج از توان شرکت مخابرات است و نوعی نگاه تنگ نظرانه و همسونگرانه نسبت به این موضوع است .

قبل از خصوصی شدن شرکت مخابرات که در محافل سیاسی و اقتصادی کشور ایرادهای اساسی بر آن وارد است، کارگزاران همچنان وجود داشته‌اند و نیروهای شرکت مخابرات بوده‌اند و اگر در این واگذاری مورد توجه قرار نگرفته و در داخل چارت سازمانی شرکت قرار نگرفته‌اند، دیگر این مشکل به مدیریت نادرست آن زمان سران مخابرات بر می‌گردد که بایستی آنها را تعیین تکلیف می‌کردند و نمیبایست این موضوع تا به امروز زنده نگه داشته میشد .

کارگزاران سنگ آسمانی نبودند که باریده و یا از کرات دیگر پا بر زمین نهاده باشند .

و حال ما کارگزاران مخابرات روستایی تقابل و رویارویی با شرکت مخابرات را به فال نیک نمیگیریم و همیشه خواستار حل مسالمت آمیز مسئله بوده‌ایم ولی متاسفانه هر بار بعضی از مدیران شرکت به جای اینکه در پی حل مسئله باشند، خواسته و یا ناخواسته باعث تعمیق این مسئله می‌شوند و با اظهار نظرها و اقداماتی که انجام میدهند باعث تحریک کارگزاران می‌شوند و با احساسات آنها بازی می‌نمایند از جمله چنین اظهار نظری که : ” کارگزاران از حقوق و مزایای برابر با کارکنان دائم و قراردادی شرکت برخوردار می باشند.” آنچنان از واقعیت دور هست که کارگزاران این اظهار نظر را توهین به درک و شعور خود میدانند چون همه میدانیم که کارگزاران در حال حاظر حداقل حقوق قانون کار را دریافت میکنند ولی در حالی که دریافتی حقوق و مزایای کارمندان رسمی شرکت چندین برابر کارگزاران میباشد .

گاها ما شاهد هستیم که مدیران شرکت مخابرات با اقدامات تحریک آمیز خود باعث به وجود آورن تنش‌ها خواهند شد؛از جمله عدم پرداخت حقوق و اخیرا که صحبت از اخراج و دادن تسویه حساب به کارگزاری به بهانه عدم امضاء قراردادی ست که غیر قانونی و مغایر با هر آنچه که قانون در مورد کارگزاران مصوب کرده است .

نتیجه این همه اقدامات نادرست و ناپخته برگزاری اعتصابات و اعتراضات عوامل نیروی انسانی مخابرات از جمله کارگزاران روستایی ست که اگر تدبیری فوری و شایسته برای آن اندیشیده نشود قطعا شرکت عزیز ما دچار بحران خواهد شد که قطعا پیامدهای آن خوشایند و به نفع نخواهد بود .

خواسته ها و مطالبات ما کاملا قانونی و منطبق با چهارچوبهای قانونیست و فراتر از آن خواسته ایی دیگر نداریم که ما را به زیاده خواهی متهم نمایند .

خواسته های کارگزاران مخابرات روستایی بر دو اصل اساسی استوار است :

۱ . انعقاد قرارداد دائم که مورد تایید وزارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی باشد .

۲ . اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که اخیرا تهیه و تنظیم و از طرف وزارت کار به شرکت مخابرات ایران ارسال و ابلاغ شده است .

در پایان ما کارگزاران اعلام میداریم که برای پیشرفت ، اهداف و سیاستهای کلی شرکت مخابرات ایران آماده همکاری و تعامل سازنده هستیم. یعنی مادامی که شرکت بخواهد به کارگزاران اعتماد کرده و امنیت شغلی کارگزاران را با اجرای خواسته های قانونی فوق الذکر تامین نماید و نه اینکه با تهدید ، فشار و اخراج بخواهد آینده این قشر زحمتکش روستایی را به خطر بیاندازد؛ چون همه میدانیم که کارگزاران با داشتن اینهمه سابقه کار در مخابرات راه برگشتی را برای خود متصور نیستند و اجبارا باید در این پروسه باقی بمانند .

اعتراض رسانه ای کارکنان کارمعین نیروگاه های دیزلی نسبت به عدم تبدیل وضعیت

یکی از کارکنان کارمعین نیروگاه های دیزلی با انتشار نامه ای اعتراض خود وهمکارانش را نسبت به عدم تبدیل وضعیت رسانه ای کرد.

متن این نامه به گزارش برق نیوز بقرار زیراست:

باسلام

بنده از کارکنان یکی از نیروگاههای دیزل استان سیستان و بلوچستان میباشم. لذا نظر به اینکه استان سیستان وبلوچستان تنها استانی میباشد که در کشور ۹۰ مگا وات نیروگاه دیزلی زیر نظر شرکت برق منطقه ای در پنج شهرستان زاهدان-زابل-خاش-سراوان-و ایرانشهر دارد که در شرایط بسیار سخت وزیان آور توسط حدود ۱۵۰ نفر اپراتور های نیروگاه نیروگاه دیزلی بهره برداری وتولید انرژی کرده وبه شبکه برق سراسری کمک میکند و از اعمال خاموشی در استان جلوگیری میشود.

بعد از حدود دوازده تا سیزده سال استخدام هنوز حکمی استوار و محکم نداریم چرا که به عنوان کار معین با ما قرار داد میبندند وبه عنوان کارمند در احکام نام برده شده ایم همچنین کارمان در ردیف مشاغل سخت و زیان آور نیز نام برده نشده است کارکنان پستهای فشار قوی نیز که قبلا به عنوان اپراتور با خود ما استخدام شده اند دستور حکم کارگریشون توسط وزیر چند وقت پیش امضا شده است ولی بقول معروف سر ما بی کلاه مونده.

جدیدا زمزمه هایی نیز به گوش میرسه که نیروگاههای دیزل بعلت استهلاک قراره جمع شوند یا به بخش خصوصی به عنوان قراردادهای پروژه ای واگذار بشن در کل خدمتتان عرض کنم هیچ گونه امنیت شغلی نداریم از شما درخواست دارم که ما را یاری و راهنمایی نمایید که چطور میتوان از حق وحقوقمون دفاع کنیم؟

یا لااقل حرف دلمون رو به مسولین وزارت نیرو برسانید و یه جواب درست و درمون به ما بدند.

در نامه مهندس کردی برای تبدیل وضعیت نیروها فقط اسم از اپراتورهای پست بردند ولی از دیزل که باهم استخدام وبه عنوان اپراتور مشغول به کاریم برده نشده است.

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر فاز۵ اندیشه مقابل شرکت عمران شهر اندیشه واقدام به خودکشی یکنفرشان!

امروز۱۳تیر،جمعی از متقاضیان مسکن مهر فاز۵ اندیشه با تجمع مقابل شرکت عمران شهر اندیشه خواستار مشخص شدن وضعیت تحویل واحدهای خود شدند.

از حواشی این تجمع اقدام به خودسوزی یکی از معترضین مقابل این شرکت بود که با هوشیاری اطرافیان از خطر نجات یافت.

بنابه گزارشات منتشره،جمعی از متقاضیان مسکن مهر پروژه خاتم الاوصیا فاز ۵ اندیشه نسبت به عدم پایبندی شرکت عمران به تعهدات خود و تأخیر در واگذاری این واحدها به مالکان، مقابل شرکت عمران تجمع کردند.

از حواشی این تجمع اقدام به خودسوزی یکی از معترضین مقابل این شرکت بود که با هوشیاری اطرافیان از خطر نجات یافت.

یکی از شاهدان عینی به خبرنگاری گفت: از مدتها پیش یعنی حدود ۶ سال قبل نسبت به ثبت نام و خرید واحدی در این پروژه به عنوان مسکن مهر اقدام کردیم که با وجود پرداختهای خوب از جانب اعضای متقاضی، شرکت عمران سهم خود را به پیمانکار پرداخت نمی‌کند و پیمانکار نیز با تأخیر در تحویل واحدها مردم را بلاتکلیف گذاشته و حتی اجازه حضور و جابجایی اثاثیه در واحدها را نمی‌دهد.

وی گفت: امروز یکی از اعضا به نام آقای “ص” به دلیل فشار زندگی و بلاتکلیفی که سرمایه خود را در این راه و به امید خانه دار شدن گذاشته قصد خودسوزی داشت و حتی مواد اشتعالزا را بر روی خود ریخت که با هوشیاری سایرین موفق به آتش زدن نشد و نجات یافت، اما مشخص است که تمامی مالکان از این بلاتکلیفی خسته شده و منتظر اقدام جدی مسئولین هستند.

وی افزود: پارسال نیز با بوق و کرنا و به طور نمایشی یکی از واحدها را تحویل تنها یک نفر دادند که این واحد نیز فاقد امکانات زندگی نظیر انشعابات است و تا این لحظه هیچ واحد دیگری تحویل متقاضیان نشده است.

تجمع اعتراضی دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه مقابل وزارت علوم

امروز۱۳تیر،حدود ۶۰ نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان، در مقابل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجمع کردند.

امروز درگزارشات آمد،پژوهشگاه شاخص پژوه در سال ۹۱ به تصویب وزارت علوم و هیأت امنای دانشگاه اصفهان رسید، اما در دولت جدید، بدون ارسال هیچ نامه‌ای به پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان، وزارت علوم آن را در رسانه‌ها منحل اعلام کرد.

هم‌اکنون نیز ده‌ها نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری که درسشان تمام شده است، اعطای دانش نامه‌های آن‌ها توسط وزارت علوم معلق شده است و تجمع‌کنندگان مشخص‌کردن وضع فعالیت پژوهشگاه را خواهانند.

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم حاضر به پاسخگویی به تجمع‌کنندگان نشد و اعلام کرد: “در صورتی که فرصت کنم، ساعت ۵ بعد از ظهر امروز با شما صحبت خواهم کرد”.

گرمای شدید هوا علت انفجار در پالایشگاه آبادان اعلام شد

حال ۲کارگر مصدوم وخیم است

علت انفجار روز گذشته در پالایشگاه آبادان، گرمای شدید و تصاعد گاز عنوان شده‌است. به گفته کارگران و منابع محلی اگر عملیات در ساعت خنک‌تری از شبانه روز انجام می‌شد، احتمال بروز انفجار بسیار پایین و نزدیک صفر بود.

این منابع همچنین از وخامت حال دو نفر از مصدومین انفجار پالایشگاه آبادان خبر دادند.

این دو مصدوم از عصر روز گذشته به اهواز اعزام شده‌اند و هم‌اکنون در بیمارستان سوانح سوختگی اهواز بستری هستند.

در عین حال منابع خبری روند حادثه و علت آن را درگفتگو با ایلنا اینطور تشریح کردند: در هنگام حادثه، کارگران در حال کنده‌کاری در زیر لاین گازِ پالایشگاه بودند؛ چون فشار گاز بالا بوده و گرمای هوا هم بسیار شدید بوده، گاز متصاعد شده و انفجار رخ داده است.

به گفته کارگران و منابع محلی اگر عملیات در ساعت خنک‌تری از شبانه روز انجام می‌شد، احتمال بروز انفجار بسیار پایین و نزدیک صفر بود.

درهمین رابطه:

مصدومیت۶کارگر درحادثه انفجار و آتش‌سوزی پالایشگاه آبادان و وخامت حال دونفرشان

به دلیل حادثه آتش‌سوزی در مسیر عبور لوله‌های آب و گاز در پالایشگاه آبادان ۶نفرازکارگران مصدوم شدند که سوختگی ۲ نفر از آنها شدید گزارش شده است.

برپایه گزارشات منتشره،حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان زمانی رخ داد که گروه تعمیراتی در حال تعمیر بخشی از لوله‌های عبور گاز و آب در پالایشگاه بوده و قصد بریدن لوله را داشتند.

بر این اساس به دلیل حرارت بیش از حد محیط و وجود مواد سوختی به محض بستن دستگاه کاتر روی لوله و قبل از شروع کار، انفجار رخ داده است. این آتش‌سوزی ۶ نفر مصدوم به جا گذاشت که ۲ نفر از آنها سوختگی بالا داشته به بیمارستانی در اهواز منتقل شدند، ۲ نفر در بیمارستان آبادان بستری شدند و ۲ نفر نیز سرپایی مداوا شده و مرخص شدند.

جان باختن ۲کارگرمعدن سنگ هزاربند درحادثه واژگونی تراکتور در محور چالوس

رئیس پلیس راه استان البرز گفت:امروز۱۳تیر، براثر واژگونی یک دستگاه تراکتور در محور کرج – چالوس دو کارگر معدن سنگ هزاربند جان خود را از دست دادند.

سرهنگ رضا گودرزی رئیس پلیس‌راه استان البرز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره تصادف در کیلومتر ۶۰ جاده کرج – چالوس محدوده «معدن سنگ هزاربند»، مأموران گشت پلیس‌راه کرج – چالوس برای بررسی موضوع بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: پس از حضور مأموران مشخص شد که براثر واژگون شدن یک دستگاه تراکتور، هر دو سرنشین آنکه از کارگران شرکت معدن سنگ هزاربند بودند که براثر شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست دادند.

جان باختن یک کارگر جوان براثرریزش دیواره چاه

سخنگوی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: بعدازظهرامروز۱۳تیر،بر اثر ریزش محتویات یک چاه در یک مرکز بازپروری، یک کارگر جوان جان باخت.

جلال ملکی با اعلام خبر مرگ کارگر جوان بر اثر ریزش چاه در جاده خاوران دربارهٔ جزئیات این حادثه اظهار کرد: ساعت ۱۴:۴۹ امروز حادثه چاه در جاده خاوران، شهرک عباس‌آباد به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان سه ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: محل حادثه یک مرکز بازپروری – تربیتی بود، در قسمت حیاط این مرکز کارگران مشغول حفر چاه بودند که به یک‌باره دیواره چاه مجاور تخریب شده و محتویات آن وارد چاه جدید شده بود همچنین بر اثر این حادثه کارگری که داخل چاه بود، محبوس و گرفتار شده بود.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان پس از انجام ایمن‌سازی‌های لازم وارد چاه شده و پس از مدتی موفق شدند یک کارگر ۲۵ ساله افغانستانی را از داخل چاه خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دهند که پس از معاینات اولیه مشخص شد این کارگر جان خود را از دست داده است همچنین محل پس از پایان عملیات تحویل مسئولان مرکز شد و آتش‌نشانان در ساعت ۱۶:۰۵ به ایستگاه‌های خود بازگشتند.

جان باختن کولبر زخمی در بیمارستان

کولبری که چند روز پیش براثر تیراندازی نیروهای نظامی زخمی شده بود،پس از چند روز بستری

دربیمارستان مهاباد جان خود را از دست داد.

به گزارش منابع خبری محلی،این کولبر اهل روستای نلاس از توابع سردشت،زورار محمدی نام داشت ودر منطقه “کانی زرد” سردشت هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفته بود.

کشته وزخمی شدن۱۰۰کارگر درحادثه انفجار دیگ بخار کارخانه بسته‌بندی بنگلاش

به گفته مقامات محلی بنگلادش این انفجار ساعت شش بامداد امروز۱۳تیرو در زمانی که ۱۰۰ کارگر دراین کارخانه مشغول به کار بودند، بوقوع پیوست.

۱۵ نفر در این انفجار جان خود را از دست دادند و حدود ۷۰ نفر دچار سوختگی شدید شدند که حال تعدادی از آن ها وخیم است. تعدادی از مصدومان به علت جراحت شدید به داکا منتقل شدند.

یک مقام محلی به خبرنگاران گفت: انفجار دیگ بخار باعث وارد شدن خساراتی به ساختمان های اطراف شده است. این کارخانه پاکت های پلاستیکی برای بسته بندی مواد خوراکی مانند چیپس و کالاهای کوچک خانگی تولید می کرد.

سیزدهم تیرماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ تیر ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.