اخبار و گزارشات کارگری (۱۱ آذر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان
*اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه آغاز شد
*اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه تا آخر وقت امروز ادامه داشت
– تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه برق‌ آبی سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد
– تجمعات اعتراضی جوانان متقاضی کارشهر کنکان مقابل فاز ۱۹پارس جنوبی وساختمان شورای شهر
– احضار و تهدید فعالین کمک رسان به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه ضدیت آشکار با نجات انسانها
– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
رضا شهابی به دلیل وخامت شرایط جسمی به تشخیص پزشک متخصص توانایی تحمل زندان ندارد
– کمپین سراسری اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در همبستگی با کارگران زندانی در ایران
– لگدمال شدن حقوق کارگران فضای سبز منطقه ویژه عسلویه توسط شرکت ها پیمانکاری
– عوارض عدم پرداخت۴ماه حقوق کارگران شهرداری زابل
– صدور حکم توقیف اموال کارخانه نوظهور بدلیل عدم پرداخت مطالبات کارگران
– سو استفاده شرکت مخابرات استان خوزستان ازحق بیمه های تکمیلی کارکنان و بازنشستگان
– دانشجویان دانشگاه صنعت نفت درشانزدهمین روز اعتصاب همراه با فارغ التحصیلان مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند
دانشکده نفت آبادان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
– تعطیلی معادن زغال‌سنگ هجدک، اشکلی و اسد آباد پس از زلزله
– بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران و اینبار مصدومیت تعدادی از کارگران کارخانه شیرین عسل
– جان باختن یک کارگر۶۰ساله حین کار در اشترینان براثر ریزش ساختمان
– شب همبستگی با جنبش کارگری ایران درکپنهاگ
اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان
*اعتصاب متحدانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه آغاز شد
بدنبال فراخوان قبلی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ساعات اولیه صبح امروز کارگران بخش کشاورزی با حرکت به سوی کارخانه وارد محوطه کارخانه شدند.
بنا بر گزارشهایی که لحظه به لحظه از سوی کارگران هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال میشود بدنبال ورود کارگران کشاورزی به محوطه کارخانه و سر دادن شعار مرگ بر افشار، کارگران بخش تولید شکر نیز دست از کار کشیدند.
این اعتصاب در حالی آغاز شده است که از ساعت ۷ صبح فیشهای حقوقی در میان کارگران توزیع شده است و به آنان گفته اند فردا میتوانند حقوقهای خود را دریافت کنند. اما کارگران با توجه به خلف وعده های مکرر کارفرما، توزیع فیشهای حقوقی را از اول صبح، تلاشی برای جلوگیری از شکل گیری اعتصاب تلقی نموده و طبق فراخوان قبلی دست به اعتصاب زده اند.
بر اساس آخرین اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در حال حاضر (ساعت نه و بیست دقیقه صبح) کارگران اعتصابی در حال حرکت به سمت قسمت بهره برداری هستند و در همین حال تعداد زیادی از آنان با حرکت به سمت نیروگاه برق کارخانه در صدد قطع برق و خاموش کردن کوره بخار کارخانه هستند. همچنین با شروع اعتصاب از سوی کارگران، مهندس افشار که قبل از شروع اعتصاب در محل کارخانه حضور داشت و سعی میکرد با صحبت کردن مانع اعتصاب شود با مشاهده جمعیت خشمگین کارگران اعتصابی مجبور به فرار از کارخانه شد.
خبرهای تکمیلی این اعتصاب متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۶
*اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه تا آخر وقت امروز ادامه داشت
بدنبال فراخوان قبلی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ساعات اولیه صبح امروز کارگران بخش کشاورزی با حرکت به سوی کارخانه وارد محوطه کارخانه شدند و با پیوستن بقیه کارگران به آنان دست به اعتصابی متحدانه زدند.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مدیریت شرکت با هدف جلوگیری از شروع اعتصاب از چند روز پیش اقدام به پخشی کلیپی نمود که وعده میداد ضمن‌ پرداخت حقوق های معوقه، از این پس حقوق ها بموقع و سر ماه انجام پرداخت خواهد شد. در ادامه این تلاشها از سوی مدیریت شرکت، از ساعت ۷ صبح امروز نیز مسئولین شرکت اقدام به توزیع فیشهای حقوقی در بین کارگران کردند اما کارگران با توجه به خلف وعده های مکرر کارفرما، توزیع فیشهای حقوقی را تلاشی برای جلوگیری از شکل گیری اعتصاب تلقی نموده و طبق فراخوان قبلی دست به اعتصاب زدند.
در پی این اعتصاب که توام با تجمع کارگران در محوطه کارخانه و سر دادن شعار از سوی آنان بود مدیر عامل کارخانه ناچار به ترک کارخانه شد اما پس از ساعاتی و بدنبال تجمع کارگران در مقابل دفتر مدیریت شرکت، وی بار دیگر در میان کارگران حاضر شد و اعلام کرد در طول هفته جاری یکماه حقوق کارگران را پرداخت و بدنبال آن با فاصله ده روز به ده روز باقی مانده مطالبات آنان شامل ۵ ماه حقوق و پاداش بهره وری معوقه را به حسابشان واریز خواهد نمود.
اعتصاب امروز در حالی از سوی کارگران نیشکر هفت تپه صورت گرفت که بدنبال دور قبلی اعتراضات آنان در مرداد ماه سالجاری حدود هفتاد نفر از آنان به دادگاه احضار شدند اما با این حال کارگران نیشکر هفت تپه مرعوب سیاست سرکوب نشدند و صبح امروز با سر دادن شعارهایی از قبیل کارگر هفت تپه ‌ذلت نمی پذیرد – کارگران هفت تپه ایم، گرسنه ایم گرسنه ایم – افشار حیا کن، هفت تپه رو رها کن و… جسورانه دست به اعتصاب و اعتراض زدند و در مقابل تهدیدات مکرر مدیر عامل شرکت تا پایان ساعت کاری امروز به اعتصاب ادامه دادند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی اعتراض و اعتصاب قدرتمند امروز کارگران نیشکر هفت تپه و وعده های مدیر عامل به کارگران که توام با قسم خوردنش به حضرت عباس بود آنان با روحیه بالائی اعلام کردند در مورد ادامه اعتصاب خود فردا تصمیم گیری خواهند کرد. بنا بر این گزارش زمزمه ادامه اعتصاب تا لحظه واریز شدن حقوق به حساب کارگران در میان آنان بالاست.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۱ اذر ماه
تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه برق‌ آبی سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد
روزشنبه یازدهم آذرماه،جمعی از کارگران نیروگاه برق‌ آبی سی‌سخت در واحدهای پل‌کلو۱، پل‌کلو۲، پل‌کلو۴، کریک ۲ و کریک ۳ در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.
براساس گزارش منتشره،جمعی از کارگران نیروگاه برق‌آبی سی‌سخت در واحدهای پل‌کلو۱، پل‌کلو۲، پل‌کلو۴، کریک ۲ و کریک ۳ در اعتراض به عقب‌ماندگی مطالبات خود مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.
این کارگران که به خاطر ترس از اخراج از محل کار اجازه گرفتن عکس و به کار بردن نام خود در اخبار را ندادند گفتند:
مدت ۱۰ سال است که در این نیروگاه‌ها مشغول به کار هستیم و در این مدت هر ۶ یا ۷ ماهی یکبار حقوق دریافت می‌کنیم و باید برای دریافت همین مبلغ، اعتراض و اعتصاب کنیم تا آن را پرداخت کنند.
یکی دیگر از کارگران تجمع کننده با بیان اینکه افراد مشغول به کار در این نیروگاه‌ها ۳۰ نفر هستند، افزود: به آب منطقه‌ای مراجعه کردیم و مسؤولان این شرکت در پاسخ به ما گفتند نیروگاه‌ها فقط ضرر هستند، سوالی که داریم این است که اگر نیروگاه‌ها ضرر هستند چرا آنها را نگه داشته‌اند؟ نیروگاه‌ها برای شرکت آب منطقه‌ای منفعت دارند چرا که درآمد تولید دو ماه نیروگاه ۶۴۵ میلیون تومان و درآمد یکسال به حدود ۳.۵ میلیارد تومان می‌رسد.
کارگران نیروگاه برق‌ آبی سی‌سخت با بیان اینکه حقوق آنها در ماه یک میلیون تومان است در حالی که اکثر پرسنل مهندس، تحصیلکرده و تکنسین هستند و این مقدار حقوق جوابگوی وضعیت معیشتی آنها نیست، گفتند، آب منطقه‌ای این نیروگاه‌ها را به پیمانکار واگذار کرده و از طرفی به پیمانکاران پولی پرداخت نکرده که حقوق ما را پرداخت کنند.
یکی از این کارگران ادامه داد: نیروگاه‌ها اکثر در مناطق صعب‌العبور و سختی واقع شدند و همین امر بر سختی کار ما افزوده است، ضمن اینکه سازمان مربوطه هیچ‌گونه نظارتی بر ما ندارد و تنها به تولید توجه دارد و به وضعیت کارگران بی‌توجه است.
یکی دیگر ازکارگران گفت: مسؤولان در حال حاضر که همه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تعطیل شدند اجازه تعطیلی به واحدهای نیروگاهی برق‌ آبی را ندهند و همین اکنون که ما در برابر استانداری برای دریافت مطالباتمان اعتراض کردیم برخی دیگر از همکارانم در نیروگاه با دل و جان کار می‌کنند.
دیگر کارگر این واحد نیروگاه برق‌ آبی گفت: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سرسری از کنار ما می‌گذرد و می‌گویند یک نفر از شما بماند اگر وقت داشتیم به موضوع شما رسیدگی می‌کنیم.سال‌های گذشته نامه نوشتیم و قول دادند مطالباتمان پرداخت شود اما کاری خاصی صورت نگرفت و حرف‌ها و قول‌ها در حد حرف باقی ماند.
وی ادامه داد: بعد از چند ماه که حقوق ما پرداخت می‌شود، حقوق‌های بعدی می‌رود برای چند ماه آینده و باز روز از نو و روزی از نو. همان مقداری حقوقی که بعد از چند ماه به ما می‌دهند صرف قسط و اجاره خانه و بدهکاری‌ها می‌شود.
یکی دیگر از کارگران معترض گفت: از مسؤولان استان تقاضا داریم بیایند و وضعیت بچه‌های ما را در این فصل سرد ببینند، هیچ پولی نداریم که برای آنها لباس زمستانی بخریم و اگر بتوانیم نان خوردنشان را از دیگران قرض کنیم از تامین پوشاک و لباس آنها با این وضعیت عاجزیم.
وی ادامه داد: مولدان تولید برق سی‌سخت دچار مرگ تدریجی شده‌اند و با بی‌توجهی مسؤولان و ناچیز بودن حقوق و عدم پرداخت همین حقوق ناچیز زندگی را به سختی می‌گذرانند.
این کارگر نیروگاه برق‌آبی با بیان اینکه آب منطقه‌ای هر ماه هزینه تولید برق را از شرکت برق دریافت می‌کند افزود: خوراک و هزینه ایاب و ذهاب با خودمان است اما آب منطقه‌ای حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند و حالا مانده‌ایم که دردمان را به چه کسی بگویم!
تجمعات اعتراضی جوانان متقاضی کارشهر کنکان مقابل فاز ۱۹پارس جنوبی وساختمان شورای شهر
صبح روز شنبه یازدهم آذرماه،جمعی از جوانان متقاضی کارشهر کنکان دست به تجمع مقابل فاز ۱۹ پارس جنوبی وساختمان شورای این شهرزدند.

براساس گزارشات منتشره،تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.
فرماندار کنگان با تائید این خبر گفت: این تجمع به صورت مسالمت آمیز در حال برگزاری است و تجمع کنندگان خواستار حضور مقامات مسوول حوزه نفت هستند.
یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع می‌گوید: علیرغم پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که در این استان در حال فعالیت هستند، ما بومی‌ها بیکاریم.
به گفته این جوان متقاضی کار، خیلی از جوانان بومی هم مدرک دانشگاهی دارند و هم از توانمندی‌های کافی برخوردارند؛ با این وجود تمهیداتی برای جذب آنها اندیشیده نشده‌است.
گفتنی است که مساله جذب بومی‌ها و رفع بیکاری در مناطق نفت‌خیز مطالبه‌ای است که مدتهاست دنبال می‌شود؛ در شرایط آزمون استخدامی نفت نیز که قرار است دی ماه برگزار شود، سهمیه مناسب برای بومی‌ها در نظر گرفته نشده است.
قابل یاد آوری است که فاز ۱۹پارس جنوبی در ۱۵ کیلومتری شهر کنگان واقع شده است.
احضار و تهدید فعالین کمک رسان به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه ضدیت آشکار با نجات انسانها
دولت بواسطه دستگاههای قضائی، امنیتی و انتظامیش در مقابله با همبستگی سراسری مردم در تمام نقاط ایران و نهادها و انسانهای مدافع انسانیت در جای جای دنیا با مردم آسیب دیده کرمانشاه از ابتدا شکل گیری این همبستگی انسانی اقدام به تهدید و اعمال فشار بر فعالین کمک رسان نموده است.
در راستای این سیاست، اداره اطلاعات سنندج طی هفته گذشته اقدام به احضار فعالین کارگری و اعضاء هیئت کوهنوردی شهر سنندج «فرهاد چتانی، طیب چتانی، لطف اله احمدی، ادب کرباسچی، حیدر آخته، افشین ادب و افراد دیگری» نموده که فعالانه در جمع آوری و رساندن کمک به زلزله زدگان کرمانشاه تلاش نموده اند.
پیشتر نیز ابتدا به دستور دادستانی تبریز فعالان امدادگر این شهر به جرم جمع آوری و رساندن کمک به زلزله زدگان کرمانشاه توسط مأموران امنیتی احضار و ضمن پلمب مکان کمپین، انبار کمک های جمع آوری شده آنان را بستند و به دنبال آن فعالان شهرهای دیگر را هم مورد تهدید قرار دادند.
دولت که خود هیچ نمودی به عنوان مسؤل مستقیم و بی چون و چرای تأمین کلیه نیازمندی های مردم زلزله زده که دچار کمبودهای شدید غذائی، داروئی، امکانات بهداشتی، امکانات تحصیلی، سرپنای امن و قابل سکونت و مقاوم در برابر سرما و برف و باران گردیده اند، از خود بروز نداده و در جدی ترین شکل از نمایش خود در میان مردم زلزله زده به عنوان کمک کننده ای با کمترین ظرفیت از کمک رسانی ظاهر گشته است، توان تحمل صحنه های پر شور مردم در همبستگی و رساندن کمک هایشان به هم نوعان آسیب دیده خود را نداشته و در حالیکه تاکنون تعدادی از این انسانهای فداکار و انسان دوست مانند ابوبکر معروفی و کمک رسان فدارکار دیگر اهل یکی از شهرهای شمالی که در روزهای اول بعد از زلزله به خاطر واژگون شدن کامیون هایشان هنگام کمک رسانی در جاده غیر ایمن ثلاث باباجانی جان خود را از دست دادند و در مدت همین هفته گذشته علی دلاویز و امین عزیزی در مسیر جاده سنندج مریوان دچار سانحه شده و به شدت آسیب دیده اند، کمال مرادی، آکو و حیدر پالانی اهالی سرپل ذهاب حین کمک رسانی در جاده روستای کوئیک دچار حادثه گردیده و جان باخته اند و اقبال فیروزبخت جوان ۲۹ ساله و از امدادگران منطقه سرپل ذهاب در روستای سیوره هوار در نتیجه دعوا بر سر گرفتن کانکس جان خود را از دست داده است و شاید باز هم انسانهای دیگری به خاطر نجات جان زلزله زدگان سلامتی خود را به خطر انداخته و یا جان باخته اند، دولت با بکارگیری بازوان سرکوبش اعم از دستگاه های قضائی، امنیتی و انتظامی با اقدام به تهدید و اعمال فشار بر فعالین کمک رسان در صدد مقابله با این همبستگی و ممانعت از امدادرسانی به آسیب دیدگان که به خاطر شرایط وخیم ناشی از زلزله در معرض خطر جدی قرار گرفته اند بر آمده است.
باید به این شیوه سرکوبگرانه که نتیجه اش تنها و بی پناه ماندن دهها هزار انسان دردمند، داغدار و هست و نیست از دست رفته در برابر مشقات مهلک ناشی از فاجعه زلزله است، متحدانه اعتراض کرد و ضمن خواستن از دولت که به وظایفش در قبال تأمین فوری کلیه نیازمندیهای زلزله زدگان از جمله اسکان آنها در مکان های امن، خواهان متوقف شدن هر گونه تهدید، احضار و اعمال فشار بر فعالین و ایجاد فضای رعب و وحشت گردید.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۱۱/۹/۱۳۹۶
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
رضا شهابی به دلیل وخامت شرایط جسمی به تشخیص پزشک متخصص توانایی تحمل زندان ندارد
کارگر زندانی رضا شهابی امروز یازده آذر به دلیل سردردهای مداوم و بی حسی پاهایش با دستبند از زندان رجایی شهر به بیمارستان امام خمینی آورده شد. و پس از معاینه و بررسی نتیجه سی تی اسکن و ام آر آی، پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داد؛ ایشان توانایی تحمل زندان ندارد. شهابی علاوه بر بیماری های مذکور کلیه هایش عفونت کرده و تکرر ادرار شدید دارد.
به دلیل اینکه در مراجعه قبلی شهابی به زندان عکسی از وی منتشر شد. امروز ماموران زیادی برای مراقبت ایشان فرستاده شده بود. و حتی یک خودرو سواری که ماموران لباس شخصی در آن بودند خودرو حامل رضا شهابی را اسکرت می کرد و به خانواده و همکاران شهابی اجازه داده نشد به وی نزدیک شوند. ایشان پس از معاینه دوباره به زندان بازگردانده شد.
عوارض جسمی این راننده زحمتکش شرکت واحد ناشی از ضرب و شتم ماموران امنیتی هنگام بازداشت در سال ۸۹ و ضرب و شتم هنگام بازجویی می باشد. این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد علی رغم اینکه محکومیت زندان اش به پایان رسیده با فشار نهادهای قضایی – امنیتی هیجدهم مرداد ۹۶ به زندان فراخوانده شد و به برای رسیدگی به این بی عدالتی شهابی مجبور شد پنجاه روز اعتصاب غذا کند که موجب شده بیماری هایش تشدید شود.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با توجه باینکه دوره محکومیت شهابی خاتمه یافته است و برای آزار و اذیت بیشتر و بطور فراقانونی همچنان زندانی است. همچنین بیماری های عمده اش که موجب شده پزشک متخصص اعلام کند ایشان توانایی تحمل زندان را ندارد؛ خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط شهابی می باشد. و ادامه زندان وی را قویا محکوم می کند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
کمپین سراسری اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در همبستگی با کارگران زندانی در ایران
علیه آزار و اذیت و سرکوب فعالان کارگری در ایران با صدای بلند اعتراض کنید!
در پیگیری اعتراضات متعدد در ماههای اخیر از طرف بزرگترین اتحادیه کارگری کانادا به سرکوب فعالین کارگری و معلمان در ایران، کیوپی کارزاری سراسری را از امروز در همبستگی با کارگران ایران آغاز کرده است. در این کمپین، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا از دولت ایران می خواهد که بلافاصله و بدون قید و شرط تمام فعالان کارگری زندانی و زندانیان سیاسی در کشور را آزاد کند و دستگیری و سرکوب فعالان کارگری را پایان دهد.
در این فراخوان، کیوپی از کارگران و عموم درخواست کرده است نامه های اعتراضی خود را از طریق لینک زیر به مقامات حکومتی ایران ارسال کنند. کیوپی رو به کارگران و جامعه تاکید کرده است:
“گزارشهای نگران کننده در مورد آزار و اذیت و سرکوب فعالان کارگری در ایران از طرف جنبش اتحادیه های کارگری ایران به اطلاع ما رسیده است. اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا عمیقا نگران این مسئله است که فعالین و مدافعان حقوق کارگری در سراسر ایران تحت تعقیب و زندان قرار دارند، و از اینرو از شما درخواست می کنیم که از دولت ایران بخواهید که فورا و بدون قید و شرط این زندانیان عقیدتی را آزاد کند.”
به کمپین اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در همبستگی با کارگران زندانی ایران بپیوندید. تا آزادی کلیه کارگران و ملعمان زندانی به کارزارهای جهانی در همه کشورها ادامه دهیم!
ترجمه متن نامه اعتراضی نمونه در کارزار کیوپی از قرار زیر است (به لینک زیر مراجعه نمایید):
آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
موضوع: سرکوب و آزار فعالان کارگری در ایران
ما با جهت اعلام نگرانی عمیق خود از تداوم سرکوب و اذیت و آزار فعالین کارگری در ایران با شما تماس می گیریم. ما مطلع هستیم که بسیاری از فعالین و مدافعان حقوق کارگری تحت پیگرد قانونی قرار داشته و یا در مناطق مختلف کشور در زندان می باشند؛ و ما از شما می خواهیم این زندانیان عقیدتی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید. این فعالان شامل افراد زیر می باشند:
رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای واحد)، که از تاریخ ۹ اگوست ۲۰۱۷ دوباره حبس گردیده است. رضا شهابی مشکلات جدی سلامتی به دلیل سالها بدرفتاری و نیز شکنجه در دوران بازجویی دارد. او باید به بیمارستانی غیرنظامی با تجهیزات کامل برای معالجه تخصصی منتقل گردد، و بدون قید و شرط آزاد گردد.
اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، در حال گذران ۶ سال حبس خود می باشد. بازجویان او تهدید کرده بودند که احکام تعلیقی مربوط به سال ۲۰۱۰ را نیز به حکم او اضافه خواهند کرد.
محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، بار دیگر از تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت و به زندان اوین منتقل گشت. دادگاه تجدید نظر اخیرا حکم پنج سال زندان دیگر علیه او را تایید کرده است، که در این صورت کل دوران زندان ایشان به ۱۴ سال تبدیل می گردد.
ابراهیم مددی و داوود رضوی، اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، توسط ماموران امنیتی در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۱۵ دستگیر و به زندان اوین منتقل گشتند. آنها پس از ۲۲ روز حبس درسلولهای انفرادی با قید وثیقه آزاد شدند. در فوریه ۲۰۱۶، آنها در مجموع به ۱۰ سال و سه ماه حبس تعزیری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی محکوم شدند (۵ سال و ۳ ماه برای مددی و ۵ سال برای رضوی). آنها علیه این احکام ظالمانه تقاضای تجدید نظر کرده اند.
علاوه بر موارد فوق، بسیاری از فعالین کارگری در ایران به دلیل فعالیتهای کارگریشان یا به حبسهای تعلیقی محکوم شده اند، یا در انتظار دادگاه هستند و یا مورد تهدید قرر گرفته و از کار خود معلق و یا اخراج شده اند. این از جمله شامل چندین تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و برخی از اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه می باشد.
ما از دولت شما می خواهیم که به بازداشت و سرکوب فعالین کارگری در ایران خاتمه دهد. ما همچنین خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه فعالین کارگری و زندانیان سیاسی در ایران هستیم.

گزارش، ترجمه و بازتکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران- اول دسامبر ۲۰۱۷
info@workers-iran.org;
www.workers-iran.org;
www.etehadbinalmelali.com
Face book: https://www.facebook.com/IASWI

لینکها به کمپین کیوپی:

https://cupe.ca/speak-out-against-persecution-and-repression-labour-activists-iran
https://www.facebook.com/cupescfp/posts/۱۰۱۵۵۸۵۰۷۳۸۹۸۴۸۰۴
لگدمال شدن حقوق کارگران فضای سبز منطقه ویژه عسلویه توسط شرکت ها پیمانکاری
حدود ۹۰ نفر از کارگران فضای سبز منطقه ویژه عسلویه می‌گویند: پیمانکاران از دستمزد ما می‌زنند.
براساس گزارشی که۱۱آذر رسانه ای شد،محمد ساکن عسلویه است؛ از بومی‌های منطقه. او چندسالیست کارگر فضای سبز منطقه ویژه است و در حال حاضر در سایت سه کار می‌کند.
محمد در روزهای گذشته سراغ پیمانکار جدید که حدودا دوماهی می‌شود فضای سبز را به پیمان گرفته می‌رود و از او می‌پرسد چرا از حقوق من کم شده؟ اما پاسخی نمی‌گیرد…

محمد می‌گوید: تلفنش را جواب نداد؛ خودِ پیمانکار هرچه زنگ زدم جواب نداد. سرکارگر هم با من برخورد بدی کرد؛ گفت: غیبت زیاد داشته‌ای.
محمد به همراه همکارانش در فضای سبز، ۹۰ نفری هستند که تحت قرارداد این شرکت پیمانکاری هستند؛ آنها همه از شرایط در عسلویه ناراضیند.
یکی از این کارگران می‌گوید: در شرایط سخت عسلویه کار می‌کنیم؛ به خاطر وجود شرکت‌های پیمانکاری، دستمزدمان پایین است؛ همین دستمزد کم را هم یا به موقع نمی‌پردازند یا با هزار بهانه از سر و ته آن می‌زنند.
او می‌گوید: کارگران پیمانکاری منطقه ویژه، به خصوص خدماتی‌ها شرایط بسیار سختی دارند و مسئولین منطقه ویژه باید فکری به حال نیروی کار بکنند؛ نیروی کاری که در دست شرکت‌های تامین نیرو، اسیرند و از حق و حقوق خود محروم.
محمد در آخر صحبت می‌گوید: دو ماهی می‌شود که پیمانکار جدید آمده؛ نمی‌گویم قبلی بهتر بود؛ آن پیمانکار هم مشکلات خودش را داشت؛ اما این پیمانکار جدید هرماه به بهانه غیبت یا خوب کار نکردن از حقوقمان کسر می‌کند.
او می‌گوید: راه به جایی ندارم؛ سالهاست کارگر فضای سبز هستم و با پیمانکاران جورواجور کار کرده‌ام؛ هر سال، گاهی هم سالی چند بار پیمانکار عوض می‌شود؛ هر پیمانکار هم، اصول و ضوابط خودش را دارد؛ زندگی ما کارگران پیمانکاری، به سلیقه و میل مدیران شرکت‌ها بستگی دارد و همیشه در نگرانی از آینده به سر می‌بریم.
فعالان کارگری معتقدند کارگران پیمانکاری به خصوص در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از شمول قانون کار خارج است، مشکلات و مطالبات گسترده‌ای دارند؛ از تاخیر در پرداخت دستمزدها گرفته تا فقدان امنیت شغلی و یکی از علل اصلی، به پیمان‌سپاری‌های بی‌ضابطه و تعدد شرکت‌های پیمانکاری‌ست.
عوارض عدم پرداخت۴ماه حقوق کارگران شهرداری زابل
کارگر شهرداری زابل با عنوان اینکه دیگر وسایلی نمانده که بفروشیم تا قرض ها و وام ها را پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: چندین فرزند محصل دارم و در حال حاضر آن ها نیاز به خرید کتاب دارند اما واقعا نمی‌دانم از کجا و چگونه این وسایل را برای آنان مهیا کنم.
به گزارش ۱۱آذریک منبع خبری محلی،هرچندماه یکبار کارگران شهرداری زابل دست به دامان رسانه ها برای احقاق حقوق خود می شوند چرا که به طور مرتب پرداخت حقوق آنان با تاخیرات چندماهه همراه است.
مشکلات مالی آنچنان در شهرستان زابل زیاد است که این افراد غیر از شغل فعلی خود نمی توانند به شغل دیگری از قبیل کشاورزی، دامپروری و حتی مسافرکشی و کارگری روی آورند تا از این طریق لااقل امرار معاش کنند.
یکی از کارگران شهرداری زابل گفت: کارگران شهرداری از چهار ماه قبل تاکنون هیچ گونه حقوق و دستمزدی دریافت نکرده اند و این موضوع تاثیرات بسیار بدی روی زندگی آن ها گذاشته است.
محمد افزود: علاوه بر حقوق این چهارماهه، نصف عیدی سال ۱۳۹۵ نیز به کارگران پرداخت نشده در حالی‌که این مبلغ می تواند گره ای از زندگی هر یک از کارگران باز کند.
وی ادامه داد: با تاخیر در پرداخت حقوق بیشتر کارگران که فرزند محصل دارند در تامین مخارج تحصیل فرزندان خود با مشکل مواجه شده اند و شرمنده روی آنان شده اند.
محمد ابراز داشت: اجاره خانه ها و سایر اقساط کارگران عقب افتاده و این موضوع داد همه را در آورده و دیگر از قرض گرفتن از دوستان و آشنایان خسته شده ایم.
محمد با عنوان اینکه دیگر وسایلی نمانده که بفروشیم تا قرض ها و وام ها را پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: چندین فرزند محصل دارم و در حال حاضر آن ها نیاز به خرید کتاب دارند اما واقعا نمی‌دانم از کجا و چگونه این وسایل را برای آنان مهیا کنم.
صدور حکم توقیف اموال کارخانه نوظهور بدلیل عدم پرداخت مطالبات کارگران
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلامشهر می گوید که دادسرای مطهری این شهرستان و اداره کل کار استان تهران با توجه به شکایات کارگران کارخانه نوظهور احکامی را به نفع آنها صادر کرده اند تا به مطالبات خود برسند.
برپایه گزارش منتشره بتاریخ۱۱آذر،بابک شاهرخی با اشاره به پرداخت نشدن بخشی از مطالبات کارگران کارخانه لوازم بهداشتی نوظهور، گفت: دادسرای مطهری این شهرستان و اداره کل کار استان تهران با توجه به شکایات کارگران کارخانه نوظهور احکامی را به نفع آنها صادر کرده اند که به حق و حقوق خود برسند برای نمونه حکم توقیف اموال کارخانه در دادسرا صادر شده تا از محل فروش آنها مطالبات کارگران پرداخت شود.
وی با بیان اینکه رسیدگی به شکایات کارگران در حوزه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران است، افزود: از همین رو رئیس این اداره و معاون روابط کار آن پیگیر شکایات کارگران کارخانه نوظهور هستند و به تبع آن هیات‌های تشخیص و حل اختلاف احکامی را بر علیه کارفرما صادر کرده‌اند تا کارگران بیش از این معطل رسیدن به حقوق قانونی خود نشوند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلامشهر با اشاره به درخواست اداره کل کار برای بازرسی از کارخانه نوظهور گفت: تاکنون این بازرسی انجام نشده و قرار است که به زودی انجام شود با این حال همانطور که گفتم تلاش شده که با احکامی که صادر می شود جلوی تضییع حقوق کارگران گرفته شود.
کارگران کارخانه نوظهور در سال جاری با برگزاری چندین تجمع در کارخانه نوظهور نسبت به پرداخت نشدن مطالبات مزدی مربوط سال ۹۵ و ۹۶ معترض شده اند. آنها در عین حال نسبت به تمدید نشدن چند باره دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی خود معترض هستند و تعدادی از آنها نیز با عدم ارائه لیست بیمه‌ای از سوی کارفرما به شعبه مربوطه در تامین اجتماعی در روند بازنشستگی شان اخلال ایجاد شده است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلامشهر درباره مشکلاتی که از بابت تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های برای کارگران کارخانه نوظهور پیش آمده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی به خاطر عدم واریز حق بیمه‌ها از سوی کارفرما جلوی تمدید دفترچه بیمه‌های کارگران را گرفته که البته کارگران از این بابت نگران هستند و امیداوریم این مشکل با تدابیری که اتخاذ می‌شود برطرف شود.
سو استفاده شرکت مخابرات استان خوزستان ازحق بیمه های تکمیلی کارکنان و بازنشستگان
به علت بدهی شرکت مخابرات خوزستان به بیمه تکمیلی آسیا، در خدمات‌رسانی بیمه‌ای به کارکنان و بازنشستگان، وقفه به وجود آمده‌است.
براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ۱۱آذر،کارکنان شرکت مخابرات استان خوزستان می‌گویند این شرکت معوقات بیمه آسیا که عهده‌دار بیمه تکمیلی کارکنان و بازنشستگان مخابرات است را پرداخت نکرده‌است.
به همین دلیل، کارکنان و بازنشستگان مخابرات خوزستان می گویند که از خدمات بیمه آسیا بی‌بهره مانده‌اند. آنها می‌گویند: شرکت بیمه آسیا از پرداخت خسارت درمان به کارکنان خودداری می‌کند . این در حالی است که بخشی از حق بیمه های تکمیلی همه ماهه ازحقوق کارکنان کسر شده است.
از قرار معلوم پیمان دیانی معاون منابع انسانی مخابرات در نامه‌ای به مدیر منطقه خوزستان در تاریخ ششم آبان ماه، بر لزوم پرداخت حق بیمه معوق به بیمه آسیا تاکید کرده‌است؛ مدیران شرکت مخابرات خوزستان نیز وعده داده‌اند که این مشکل به زودی برطرف خواهدشد.
رئیس کانون بازنشستگان مخابرات خوزستان می‌گوید: علیرغم نامه‌نگاری‌ها و سفر مسئولان منابع انسانی مخابرات به خوزستان، مشکل همچنان پابرجاست و هنوز هم مطالبات درمانی ما پرداخت نشده‌است.
وی با بیان این که بازنشستگان بیش از همه اقشار اجتماع نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای هستند ابراز امیدواری کرد در هفته پیش‌رو این مشکل برطرف شده و خیال بازنشستگان خوزستانی از بابت هزینه‌های درمان آسوده شود.
دانشجویان دانشگاه صنعت نفت درشانزدهمین روز اعتصاب همراه با فارغ التحصیلان مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند
دانشکده نفت آبادان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
صبح روزشنبه یازدهم آذرماه، جمع کثیری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به شرایط استخدام وزارت نفت و حذف استخدام بدون آزمون فارغ‌التحصیلان گروه الف این دانشگاه در میدان پاستور مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره،فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت و نماینده دانشجویان معترض به استخدام وزارت نفت در مقابل پاستور تصریح کرد: تا قبل از خرداد ماه سال ۹۴ گروه الف دانشگاه صنعت نفت بدون آزمون و بر اساس قانون و تعهدی که از دانشجویان دریافت می‌شد، در وزارت نفت استخدام می‌شدند، اما این قانون از همان سال لغو و استخدام این دانشجویان ممنوع اعلام شد.
وی در ادامه تصریح کرد: امروز دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشکده‌های مختلف دانشگاه نفت در پاستور مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده تا حق خود برای استخدام در وزارت نفت را که یک خواسته قانونی است، بگیرند. در واقع ما قبل از تجمع امروز با تمامی مسئولان استانی و کشوری مذاکره زیادی انجام دادیم، اما متاسفانه خواسته‌ به حق ما هنوز اجابت نشده است.
این نماینده دانشجویان معترض به استخدام وزارت نفت در مقابل پاستور، تاکید کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت سال گذشته به مدت سه هفته در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند.
وی همچنین ادامه داد: معترضان دانشگاه صنعت نفت به دلیل زیر پا گذاشتن قانون استخدام در وزارت علوم موضوع را به صورت انفرادی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که در نهایت رای دیوان به نفع معترضان صادر شد و وزارت نفت ملزم به استخدام فارغ‌التحصیلان گروه الف این دانشگاه شد، اما این وزارتخانه به رای دیوان اعتراض کرد و الاکنون بیش از یک سال است که منتظر نظر دیوان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان معترض دانشگاه نفت تا اجابت نشدن خواسته قانونیشان در سر کلاس‌های خود حاضر نخواهند نشد، گفت: بیش از سه هفته است که دانشجویان دانشکده‌های مختلف این دانشگاه در تحصن هستند، اما مسئولان دانشگاه به جای عمل به قول‌های خود که گفته بودند در صورت عدم دفاع از حقوق آن‌ها استعفا خواهند کرد، همچنان بر صندلی‌های خود نشسته‌اند و دانشجویان را با ترس و ارعاب کمیته انضباطی وادار به برگرداندن بر سر کلاس‌های درس می‌کنند.
این نماینده دانشجویان معترض خاطر نشان کرد: متاسفانه در پاسخ به سوال نمایندگان برای جذب نیرو از دانشجویان گروه الف دانشگاه نفت گفته‌اند ما به نیرو نیاز نداریم، در حالی که بر اساس فراخوان آزمون استخدامی می‌خواهند ۲۵۰۰ نفر را در این وزارتخانه استخدام کنند، بنابراین ما معترضان تا تحقق خواسته قانونی خود به اعتراض خود ادامه خواهیم داد.
براساس آخرین گزارشات منتشره، در پیامکی که امروز از سوی دانشگاه برای دانشجویان فرستاده شد، تعطیلی دانشکده نفت آبادان تا اطلاع ثانوی اعلام شد.
در متن پیامک ارسالی اعلام شده است: به اطلاع دانشجویان می‌رساند این دانشکده از امروز ۹۶/۹/۱۱ تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام می‌شود.
تعطیلی معادن زغال‌سنگ هجدک، اشکلی و اسد آباد پس از زلزله
بعد از زلزله روز گذشته(۱۰آذر) در هجدک استان کرمان، امروز نیز زلزله ۵.۵ ریشتری دوباره این منطقه را لرزاند که در پی آن رییس سازمان نظام مهندسی معدن اعلام کرد: معادن زغال‌سنگ موجود در این منطقه امروز و فردا نیز تعطیل خواهد بود و بررسی خطرهای احتمالی از جمله تجمع گاز در تونل‌ها فردا مورد بازرسی قرار می‌گیرد.
نادعلی اسماعیلی دهج ، با بیان اینکه هنوز هیچ کس به معادن زغال سنگ منطقه هجدک استان کرمان وارد نشده است، اظهار کرد: سه معدن بزرگ زغال‌سنگ هجدک، اشکلی و اسد آباد از بامداد دیروز بعد از وقوع زلزله تا امروز تعطیل بوده است و فردا نیز به دلیل زمین لرزه ۵.۵ ریشتری که مجدد هجدک و کرمان را لرزاند همچنان تعطیل باقی خواهند ماند.
وی ضمن تشریح وضعیت این واحدهای معدنی گفت: فردا در صورت مساعد بودن وضعیت، بازرسان سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان به معادن بسته شده ورود خواهند کرد و خطرات احتمالی به وجود آمده را بررسی می‌کنند. این خطرها می‌توانند مواری مانند ورود آب به تونل ها، تجمع گاز و آسیب فنی به بخشی از تجهیزات مانند آسانسورها باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: بعید است که بعد از تعطیلی معادن، دستگاه های تهویه هوا آنها را خاموش کرده باشند. اما به هر حال تایید ایمنی محیط معدن قبل از ورود معدن‌کاران به آن مهمترین اصلی است که باید رعایت شود تا از حوادث انسانی جلوگیری شود.
قابل یاد آوری است، امروز دومین روز است که سه معدن زغال‌سنگ هجدک، اشکلی و اسدآباد به دلیل وقوع زلزله به بزرگی ۶.۵ ریشتر و ۵.۵ ریشتر پلمب شدند و کسی حق ورود به آن را ندارد.
بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران واینبار مصدومیت تعدادی از کارگران کارخانه شیرین عسل
سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی از مصدومیت ۲۲ کارگر کارخانه شیرین عسل
در تصادف رخ داده در جاده آذرشهر – تبریز خبر داد.
وحید شادی نیا پیش از ظهر شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: برخورد یک دستگاه مینی بوس با خودروی نیسان در محور آذرشهر – تبریز در ساعات ابتدایی صبح امروز۱۱آذر مصدومیت ۲۲ کارگر را به دنبال داشت.
وی در تشریح این خبر افزود: ساعاتی قبل برخورد مینی بوس با نیسان در جاده آذرشهر – تبریز مقابل دانشگاه مدنی آذربایجان، ۲۲ مصدوم برجای گذاشت.
سخنگوی مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: این مینی بوس حامل کارگران کارخانه شیرین عسل بود و بلافاصله پس از گزارش این حادثه به مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی، اتوبوس آمبولانس و نیز چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.
شادی نیا در پایان اظهار داشت: ۱۱ مصدوم این سانحه رانندگی با اتوبوس آمبولانس اورژانس به بیمارستان سینا تبریز انتقال داده شدند.
جان باختن یک کارگر۶۰ساله حین کار در اشترینان براثر ریزش ساختمان
ظهر روزیازدهم آذرماه،یک کارگر۶۰ساله حین کاردر اشترینان براثر ریزش ساختمان جانش را ازدست داد.
محسن یعقوبی فر، بخشدار اشترینان گفت: ظهر امروز یک ساختمان قدیمی در اشترینان فرو ریخت که بر اثر آن کارگر ۶۰ ساله‌ای که مشغول به کار در این ساختمان بود کشته شد.
بخشدار اشترینان در ادامه گفت: بعد از حادثه نیرو‌های امدادی در محل حاضر و پس از ۲ ساعت جسد کارگر اشترینانی را از زیر آوار بیرون کشیدند.
شب همبستگی با جنبش کارگری ایران درکپنهاگ
زﻣﺎن :ﺷﻨﺒﮫ٢١ ﺗﺎ١٧ دﺳﺎﻣﺒﺮ، از ﺳﺎﻋﺖ ١۶
مکان: ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن اﺗﺤﺎدﯾﮫ ﻧﻘﺎﺷﺎن داﻧﻤﺎرک
Lygten ۱۰, ۲۴۰۰ København
ورود :آزاد
ﺑﯿﺎﯾﯿﻢ ﺷﺒﯽ را در ھﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﮐﺎرﮔﺮان اﯾﺮان و در ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺒﺎرزات آﻧﺎن ﮔﺮد ھﻢ آﯾﯿﻢ
ﺑﺮﻧﺎﻣﮫ ﺷﺎﻣﻞ:
– ﻣﻌﺮﻓﯽ و آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺻﻨﺪوق ﮐﻤﮏ و ھﻤﯿﺎری ﺑﮫ ﮐﺎرﮔﺮان اﯾﺮان – داﻧﻤﺎرک
– ﺑﺤﺚ آزاد در ﺑﺎره ﺟﻨﺒﺶ ﮐﺎرﮔﺮی در اﯾﺮان
– ﺻﺮف ﺷﺎم
ﺻﻨﺪوق ھﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﮐﺎرﮔﺮان اﯾﺮان – داﻧﻤﺎرک، در طﻮل ﺳﺎلھﺎی ﮔﺬﺷﺘﮫ ﺑﺎ ﺟﻤﻊ آوری ﮐﻤﮏھﺎی ﻣﺎﻟﯽ و رﺳﺎﻧﺪن ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آن ﺑﮫ ﮐﺎرﮔﺮان زﻧﺪاﻧﯽ و ﺧﺎﻧﻮاده ھﺎی آﻧﮭﺎ ﻗﺪمھﺎی ﮐﻮﭼﮑﯽ در راه ھﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﮐﺎرﮔﺮان زﻧﺪاﻧﯽ و ﮐﻤﮏ ﺑﮫ آﻧﮭﺎ ﺑﺮداﺷﺘﮫ اﺳﺖ و اﻣﯿﺪ دارﯾﻢ ﮐﮫ ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ از اﯾﻦ طﺮﯾﻖ راه را ﺑﺮای ﮐﻤﮏھﺎی ﺑﯿﺸﺘﺮ و ھﻤﯿﺎری ﺑﺎ ﮐﺎرﮔﺮان ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻨﯿﻢ.
آدرس وﺑﻼگ ﺻﻨﺪوق:
http://sandoghdk.blogspot.dk
آدرس اﯾﻤﯿﻞ ﺻﻨﺪوق:
sandogh.dk@gmail.com
یازدهم آذرماه۱۳۹۶
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۱۱ آذر ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.