اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ مهر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد مقابل استانداری اصفهان
– تجمع کارگران بیکارشده وطلبکارکارخانه آساک دوچرخ
– کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:کارگر مبارز ” محمد جراحی” در شرایط بسیار بد جسمانی قرار دارد
– یادداشت رسیده از کارگر سامانه یک بی آر تی در مورد رای گیری شورای اسلامی کار فرمایشی و تحمیلی به کارگران
– ادامه بلاتکلیفی کارگران اخراجی کارخانه فولاد کویرآران و بیدگل
– عدم پرداخت ۷ماه حقوق کارگران شهرداری مریوان
– عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران پروژه های میراث جهانی کشور
– نزدیک شدن شتر بیکاری به درب خانه های۲۰۰کارگرکارخانه بافت بلوچ
– تجمع اعتراضی اهالی روستای چوگان نسبت به کم آبی مقابل سازمان آب منطقه‌ای استان مرکزی
– تجمع اعتراضی داوطلبان دستیاری دندانپزشکی مقابل وزارت بهداشت
– بازداشت وزندانی کردن فعالین سندیکاهای مستقل مصر
تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد مقابل استانداری اصفهان
صبح امروزدوشنبه دهم مهرماه،جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در اعتراض به تاخیر درپرداخت حقوق شهریور ماه ومشکلات بیمه ای،برای باری دیگر دست به تجمع مقابل استانداری اصفهان زدند.

براساس گزارشات منشره، صبح امروز دوشنبه (دهم مهر ماه) شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند.
این بازنشسته‌ها که خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند، می‌گویند: با وجود اعتراضات مکرر هنوز مطالبات آنها برآورده نشده است.
آنان درباره بخشی از مطالبات امروز خود می‌گویند: با گذشت ۱۰ روز از مهر ماه هنوز مستمری شهریور ماه بازنشستگی خود را دریافت نکرده و مشکلاتی در زمینه درمان مستقیم و تکمیلی خود دارند.
همچنین بازنشسته‌های صنعت فولاد خواستار اختصاص بودجه‌ای دولتی برای تامین منابع مالی پرداخت مستمری بازنشستگی خود هستند.
یکی از بازنشستگان می‌گوید: به‌دنبال اختصاص بودجه دولتی از مجلس هستیم که اگر طرح تامین بودجه بازنشستگان فولاد در مجلس تصویب بشود، بخش زیادی از مشکلات مالی مرتفع خواهد شد.
طبق اظهارات این کارگر بازنشسته در حال حاضر بودجه‌ای که در سال ۹۶ برای بازنشستگان درنظر گرفته شده جوابگوی مطالبات بازنشستگان نیست. به همین دلیل هر ماه در بحث پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی و رفاهی صندوق دچار مشکل است.
تجمع کارگران بیکارشده وطلبکارکارخانه آساک دوچرخ
ظهرامروزدهم مهرماه، کارگران بیکارشده وطلبکار آساک دوچرخ،همزمان با بازدید مسئولان طراز ول شهرستان قوچان ازاین واحد تولیدی پس ازجلسه محرمانه شان با مدیران کارخانه ،دست به تجمع پشت درب بسته کارخانه زدند.
براساس گزارش منتشره، مجتمع دوچرخه‌سازی آساک قوچان در ۲۲ مهرماه ۷۷ با ظرفیت تولیدی ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در سال به بهره‌برداری رسید که به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه خاورمیانه درزمینه تولید دوچرخه به شمار می‌آمد.
این کارخانه از نیمه دوم سال ۸۳ روند رو به نزولی را به دلیل واگذاری به بخش خصوصی در تولید داشت که گذر زمان وضعیت آن را بدتر کرد و آن را به سمت نیمه تعطیلی کشاند.
مالک کارخانه سال ۹۴ با دریافت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات قرار بود ۲۰ درصد آن را برای پرداخت معوقات کارگران و مابقی را به‌منظور خرید قطعات موردنیاز هزینه کند که به گفته کارگران این کارخانه تنها ۱۲۰ میلیون تومان از طلب آنان پرداخت شد و از هفت محموله قطعات نیز تنها سه محموله به کارخانه واردشده است.
عدم توانایی در مدیریت کارخانه مشکلات عدیده‌ای ازجمله طلب بالای کارگران با بیش از ۲۰ میلیارد ریال و بدهی‌های مختلف به سازمان‌ها و ارگان‌هایی همچون تأمین اجتماعی را به وجود آورد و سبب شد این مجتمع بزرگ تولیدی به سمت نیمه تعطیلی و تعطیلی کامل برود که به دلیل شکایت‌های کارگران برای دریافت مطالبات خود، کارخانه در توقیف دستگاه قضایی قرار گرفت تا قطعات یا وسایل آن خارج نشود.
بیشتر کارگران این واحد تولیدی و حتی مسؤولان ارشد شهرستانی و استانی ضعف در مدیریت را علت اصلی توقف تولید در این کارخانه و تعطیلی آن می‌دانستند و حتی در جلسات مختلف پیشنهاد واگذاری این واحد تولیدی به خریداری دیگر یا تغییر در مدیریت آن را ارائه داده بودند.
تاکنون جلسات متعددی برای راه‌اندازی و رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن برگزارشده است که یکی از این جلسات ظهر امروز با حضور مسؤولان ارشد شهرستانی و مدیران اصلی کارخانه به‌صورت محرمانه برگزار و سپس مدیران در محل این مجتمع حاضرشده تا بازدیدی میدانی به عمل آوردند.
مدیرعامل این کارخانه در جریان بازدید از این مجتمع، مدعی شد پروسه تأمین قطعات از خارج کشور طولانی و باید محموله‌های موجود در بندر هرچه زودتر ترخیص شود.
وی معتقد بود قطعاتی که کارگران به‌عنوان مطالبات خود از کارخانه بیرون برده بودند نیز باید برگردد و با تأمین قطعات موردنیاز حتی کوچک‌ترین آن‌ها نظیر پیچ و واشر می‌توان دوهفته‌ای این مجتمع تولیدی را راه‌اندازی کرده و به خروجی نهایی رساند.
این کارخانه در توقیف دستگاه قضایی قرار دارد. مدیرعامل این کارخانه در پایان بازدید سه تعهد ارائه و ملزم به رعایت آن‌ها شد که در ابتدا باید به‌عنوان اولویت مطالبات کارگری را پرداخت کند.
به گفته مسؤولان،مدیریت این کارخانه قابل‌اعتماد نبوده اما نمی‌توان به موضوع مالکیت آن ایرادی وارد کرد پس مدیر مجتمع آساک دوچرخ متعهد شد مدیریت اجرایی این کارخانه را خود معرفی و به تأیید مسؤولان برساند یا مسؤولان قوچان اقدام به معرفی مدیریت این واحد تولیدی کنند.
اگر مدیر این مجتمع نتوانست کارخانه را اداره و مطالبات کارگران را پرداخت کند همچنین با ارائه تعهدی محضری باید کارخانه را به قیمت کارشناسی دادگستری واگذار کند و با همین کیفیت هم متعهد شود ظرف یک ماه خروجی تولید بدهد.
کارگران تجمع کننده پشت درب‌های بسته ضمن بی اعتمادی نسبت به قول‌های مدیر مجتمع آساک دوچرخ گفتند منتظر عمل کردن به تعهدات داده شده هستیم.
کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:کارگر مبارز ” محمد جراحی” در شرایط بسیار بد جسمانی قرار دارد
امروزدوشنبه۱۰مهر، محمد جراحی را ، بدلیل وخیم شدن حالش به تهران منتقل کردند و در بیمارستان شهدای تجریش بستری شد .
طبق گفته برادر ایشان روز چهارشنبه تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت .
یادداشت رسیده از کارگر سامانه یک بی آر تی در مورد رای گیری شورای اسلامی کار فرمایشی و تحمیلی به کارگران
در جواب به کاندیدای شورای فرمایشی سامانه یک
کاندید محترم، سخنان احساس گونه شما مرا به پاسخگوئی وا داشت، منی که امنیت شغلی و کاری خود را می بایست در گرو شمایی که با نطق ملتمسانه خود به جهت جمع آوری رای داری. منی که با شنیدن صدای لرزان شما، کمی با خود خلوت نموده و به خود می گویم که حضرتعالی بهتر نیست با ارائه راهکار و برنامه خود پرسنل را آگاه سازی؟
به اعتقاد نگارنده پیام شما بیشتر جنبه بازی با احساسات مخاطب را دارد و این ترفند جزو برنامه های قرون وسطائی است. حضرتعالی در پیام خود صحبت از دموکراسی انتخابات نمودید، سئوال اینجاست: در انتخابات سهام شهر که در سامانه یک برگزار گردید، آیا روح دموکراسی حاکم بود؟ آیا شخص شما که جزو کاندیدای آن دوره بودید و همچنین جزو معترضان، بارها اذعان نمودید که این انتخابات در تقلب و باندبازی برگزار کنندگان شناور بود، چرا سکوت اختیار نمودید؟ می شود از اقدامات خود به جهت تخلف، تقلب و تضعیف حقوق جنابعالی مختصری برای مخاطبان توضیح دهید؟ در فایل صوتی از عوامل برگزار کنندگان انتصابات تشکر ویژه نمودید ، آیا بهتر نبود بعنوان یک سخن ور کمی کارشناسی تر بجای تقدیر و تشکر دلایل این همه هزینه از طرف مسئولین (( احداث چادر ،نصب کولر گازی،اهدای پکیج ،،،،)) را برای عزیزان قهر نموده واکاوی نمائید؟
به نظر شما تعدیل نیروئی که عنوان نمودید ( اصل ۴۴ قانون اساسی)فقط در غیاب شورای سامانه یک می باشد و سئوال اینجاست که در سامانه های دیگر با وجود داشتن شورا، چرا این تعدیل صورت پذیرفت؟ در حالیکه سامانه یک همانند مناطق دیگر از لحاظ دریافتی به یک میزان می باشد. حضور شما و دیگر کاندیداها به چه منظور و برنامه میباشد؟ خواهشمندیم از آخرین کمیته انضباط خود در آن زمان که به شدت از عملکرد ضعیف شورا در عذاب بودید مطلبی بیان نمائید؟ تبریک شما به ۴ نفر و اعلام روح دموکراسی در انتصابات، با عدم حد نصاب آرا به دور دوم همخوانی ندارد. زیرا خود به عینه دیدی که اجبار، رودربایسی و کشیدن پرسنل به صندوق رای یکی از هزاران موارد بی اعتمادی کارگران به انتصابات می باشد. اگر شما و همان ۴ نفر کاندیدا کمی با وجدان و انصاف به قضایا نگاه کنید به این واقعیت میرسید که به هیچ وجه منتخب کارگر نمی باشید.
دوست عزیز، پرسنل زحمتکش شرکت واحد از روشهای غیراخلاقی انتصابات در رنج و عذاب می باشد. از اینکه به وضوح می بیند از یک آب خوری در پایانه آزادی محروم است ولی در بحث انتخابات هزینه های هنگفتی به یکباره مصرف میشود. مدتها درخواستش بی جواب مانده ولی در آستانه انتخابات از در و دیوار برایش وعده و وعید داده میشود.
برابر قانون، انتخابات کارگری میبایست برگزار شود. ولی همچنان کارگران میبایست مطابق با برنامه ریزی از قبل تعیین شده مسئولین به اجبار در آن شرکت نماید. آقای مسئول دفتر توقفگاه شمایی که بیشتر از پرسنل ( با توجه به موقعیت کاریت )از پشت پرده این انتصابات توسط مسئولین خبر داری و همچنان اصرار در ورود به شورا ، این را بدان تا زمانیکه کارگران نتوانند در سرنوشت خود دخیل باشند، تا زمانیکه برایشان تصمیم گیرند، انتصاب نماینده نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه مشکلات کارگر روز به روز افزایش خواهد داشت، زیرا آب از چشمه گل آلود می باشد.لطف کن بیشتر از این خود را آلوده تصمیم گیرندگان که همانا مسئولین میباشد نکنی.( اعتبار و محبوبیت، بیشتر از موقعیت ارزش دارد)
منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
ادامه بلاتکلیفی کارگران اخراجی کارخانه فولاد کویرآران و بیدگل
معاون فرماندار آران و بیدگل ،از ادامه بلاتکلیفی۳۰۰کارگر اخراجی کارخانه فولاد کویرخبرداد.
علی محمد یوسفیان افزود: پیشنهاد مدیران شرکت فولاد کویر آران و بیدگل ادامه همکاری کارگران اخراج شده با شرکت از طریق فعالیت در موسسه وابسته به شرکت فولاد با نام سروش کار آفرین است که با بررسی های انجام گرفته حضور در این موسسه برای بیمه کارگران مشکل ایجاد می کند.
درهمین رابطه:
بلاتکلیفی شغلی۵۰۰کارگر کارخانه فولاد کویر
کارگر کارخانه فولاد کویر: تا به امروز۲شهریور۱۳۹۶ حدود ۳۵۰ نفر از کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شده و ۱۵۰ نفر دیگر نیز در کارخانه مانده و امیدوار به تأمین شمش و راه‌اندازی مجدد خط تولید هستند.
یکی از کارگران کارخانه فولاد کویرواقع در آران و بیدگل ،جاده عباس آباد به خبرنگاران گفت: حدود ۲۰ روز است که به کارگران اعلام شده دیگر در کارخانه حضور نداشته باشند.
وی در ادامه افزود: امروز کارگران مشکلات خود را با مدیران شرکت مطرح کردند و مقرر شد حقوق کارگران تا شهریور ماه پرداخت شود و اگر مشکلات تولید شرکت ادامه داشت؛ کارگران خود را به بیمه بیکاری معرفی کنند تا با شروع دوباره تولید، در اولویت اشتغال قرار گیرند.
این کارگرکارخانه فولاد کویر اذعان کرد: امکان تأمین شمش داخلی در این مدت برای شرکت وجود نداشته و علت آن، صادرات شمش خام توسط شرکت‌های بالادستی بوده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر شنیده‌هایی در مورد تصمیم به تعطیلی کامل کارخانه تا آذرماه وجود دارد.
به گفته این کارگرکارخانه فولاد کویر، تا به امروز حدود ۳۵۰ نفر از کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شده و ۱۵۰ نفر دیگر نیز در کارخانه مانده و امیدوار به تأمین شمش و راه‌اندازی مجدد خط تولید هستند.
وی در رابطه با نوع قرارداد کارگران نیز اظهار کرد: قراردادها از ابتدای حضور ما در کارخانه به صورت ۶ ماهه بود اما امسال، قراردادها ۳ ماهه شد و سررسید آن‌ها تا پایان شهریور است.
کارخانه فولاد کویر آران بیدگل از ابتدای سال جاری تا کنون به دلایل متعدد، از جمله مشکل تأمین شمش فولادی و رکود گسترده بازار مسکن با خطر تعطیلی مواجه بوده و تداوم این مشکل موجب شد تا بار دیگر تولید در این کارخانه متوقف شود.
فولاد کویر آران و بیدگل که یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های خصوصی تولید میلگرد در کشور است؛ در طول ماه‌های اخیر به دلیل صادرات شمش خام واحدهای بالادستی با کاهش شدید ظرفیت تولید مواجه شده و این بار به طور کامل تولید خود را متوقف کرده است.
اسرافیل احمدیه نیز امروز از دستور وزارت صنعت برای حل مشکل این کارخانه خبر داد و اذعان کرد: در پی جلساتی که برگزار شد و هماهنگی‌هایی که صورت گرفت؛ وزارت صنعت دستور به تأمین مواد اولیه کارخانه فولاد کویر کاشان داد و مقرر شد تا طی روزهای آینده مشکل تولید این کارخانه رفع شود.
وی در ادامه افزود: تنها مشکل این کارخانه صرفاً بحث مواد اولیه بود و با تأمین آن، تولید مجدداً آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: شمش مورد نیاز این کارخانه از فولاد خوزستان و مقداری از آن نیز از ذوب آهن تأمین می‌شد که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، مجدداً این شمش به کارخانه تحویل شود.
احمدیه در پاسخ به سؤالی در رابطه با زمان راه‌اندازی مجدد خط تولید تصریح کرد: ما معتقدیم با رفع این مشکلات، در طی روزهای آینده نگرانی بابت تولید کارخانه فولاد کویر وجود نداشته باشد.
عدم پرداخت ۷ماه حقوق کارگران شهرداری مریوان
۷ماه حقوق کارگران شهرداری مریوان پرداخت نشده است.
براساس گزارشی که امروز رسانه ای شد دستمزد،حق اضافه کاری ومطالبات دیگر کارگران شهرداری مریوان از اسفند ماه سال گذشته تابه امروز پرداخت نشده است.
عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران پروژه های میراث جهانی کشور
مدیرکل امور پایگاهای میراث جهانی کشور ازعدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران پروژه های این اداره خبرداد.
برپایه گزارش منتشره،فرهاد عزیزی با تایید عدم پرداخت۳ماه حقوق کارگران ارگ بم وعده پرداخت همه معوقات مزدی کارگران پروژه‌های ارگ بم، چغارزنبیل، شوشتر و چند پروژه دیگررا درآینده نزدیک داد.
نزدیک شدن شتر بیکاری به درب خانه های۲۰۰کارگرکارخانه بافت بلوچ
کارخانه بافت بلوچ با ٢٠٠ کارگر آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.
کارخانه بافت بلوچ که زمانی یکی از بزرگترین کارخانه‌های نساجی بود، تا حالا چندباری تعطیل شده و دوباره شروع به کار کرده است. حالا هم یک خط تولید آن بیشتر فعال نیست و با ٣٠ تا ٣۵‌درصد ظرفیتش کار می‌کند. کارخانه‌ای که قرار بود بعد از تجهیز و نوسازی ماشین‌آلاتش تا ٢‌هزار نفر نیروی کار داشته باشد، حالا حدود ٢٠٠ کارگر دارد. این کارخانه که روزگاری امیدی برای اشتغال جوان‌های ایرانشهری بود، در شرایطی که بیشتر از یک‌سال‌ونیم تعطیل بود، زمستان ‌سال ٩۴ با ٧٠٠‌میلیارد ریالی که هزینه شد، دوباره شروع به کار کرد، اما حالا با کل ظرفیت تولیدی‌اش کار نمی‌کند.
اما فقط کارخانه بافت بلوچ چنین داستان غم‌انگیزی ندارد؛ چند سالی می‌شود که کارخانه‌های نساجی زیادی به سرنوشت مشابه بافت بلوچ دچار شده‌اند. ایران که زمانی در زمینه تولید پنبه و تولید پارچه حرفی برای گفتن داشت، حالا چند سالی است که به واردکننده پارچه و منسوجات تبدیل شده و این واردات بی‌رویه کارخانه‌های نساجی را زمینگیر کرده است. به همه اینها باید مشکل رکود حاکم بر بازار و مشکل تأمین مواد اولیه مورد نیاز را هم اضافه کرد.
زمانی که ایران در تولید و پنبه و صنعت نساجی حرفی برای گفتن داشت، تولید به‌طور عمده به شکل سنتی و دستی انجام می‌شد اما بعدها که تکنولوژی و ماشین‌آلات روز حرف اول را در این صنایع زد، ایران از این موضوع عقب ماند و هنوز هم کارخانه‌ها با دستگاه‌های ۵٠‌سال قبل کار می‌کنند و مدرن و امروزی نشده‌اند و حالا حتی کار به جایی رسیده که تعدادی از صنعتگران نساجی ایرانی در ترکیه فعال هستند.
به گفته محمد مروج‌حسینی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی سالانه حدود ۷‌میلیارد دلار پوشاک خارجی در ایران مصرف می‌شود که حدود ۳ تا ۴‌میلیارد دلار آن کالای قاچاق است و به این ترتیب باید گفت که ۵۰‌درصد پوشاک وارداتی به ایران کالای قاچاق است.
آن‌طور که مروج‌حسینی به شهروند می‌گوید؛ در صنعت نساجی فقط ۳۵‌درصد کارخانه‌ها فعال هستند و بقیه هم تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند. البته کارخانه‌های تعطیل‌شده‌ به‌طور رسمی تعطیلی خود را اعلام نمی‌کنند، زیرا اگر اعلام تعطیلی کنند، بدهکاران به این واحدها بدهی‌شان را به آنها پرداخت نمی‌کنند.
به گفته رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی، کارخانه‌های نساجی تعدیل نیرو کرده‌اند اما سعی می‌کنند کارخانه را باز نگه دارند و چراغشان روشن باشد، هر چند تولیدی نداشته باشند تا از این طریق عنوان تعطیلی به آنها داده نشود.
طبق آمارها حد‌ود‌ ٢٠میلیون تن پنبه د‌ر جهان تولید می‌شود که در سال‌های نه‌چندان دور ایران ٢۵٠‌هزار تن پنبه تولید می‌کرد، اما در شرایطی که کشورمان به ١٠٠‌هزار تن پنبه نیاز دارد، ‌سال گذشته فقط ۴٠‌هزار تن پنبه تولید شد. ظرفیت اسمی کارخانه‌های نساجی بیش از ٢٠٠‌هزار تن است، اما از آن‌جا که بسیاری از آنها در حال تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، نیاز سالانه صنایع نساجی به ١٠٠ هزارتن کاهش یافته است.
آن‌گونه که وزارت جهاد‌ کشاورزی اعلام کرد‌ه،‌ حد‌ود‌ ١١٠هزار هکتار زمین کشاورزی که بیشتر د‌ر استان‌های خراسان و گلستان هستند، به کشت پنبه اختصاص د‌ارد‌ که سالانه د‌ر حد‌ود‌ ٩٠ الی ١٠٠هزار هکتار از آنها زیرکشت می‌رود، اما به گفته محمد‌حسین کاویانی، رئیس صند‌وق پنبه کشور در ‌سال ٩۵ حد‌ود‌ ۶۶هزار هکتار زمین زیرکشت پنبه بود‌ه ‌است. کاویانی سطح زیر کشت پنبه در ‌سال ٩۶ را هم ٨٠ تا ٩٠ هزارتن عنوان و پیش‌بینی کرده که امسال تولید وش پنبه به ٢٠٠ هزارتن برسد.
آن‌طور که آمار گمرک نشان می‌دهد، در چهارماهه اول امسال ١١هزار تن نخ پنبه و ١۶ هزارتن پنبه به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ۵۴‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. این موضوع درحالی اتفاق افتاده که به گفته مدیرعامل صندوق پنبه ٣هزار تن پنبه در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی موجود است و واردات در این حجم، تنها موجب از دست‌دادن فرصت‌های شغلی می‌شود.
تجمع اعتراضی اهالی روستای چوگان نسبت به کم آبی مقابل سازمان آب منطقه‌ای استان مرکزی
امروزدوشنبه۱۰مهر،جمعی از اهالی روستای چوگان از توابع شهرستان خمین استان مرکزی دراعتراض به حل نشدن مشکل کم آبی مقابل سازمان آب منطقه‌ای استان مرکزی تجمع کردند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از تجمع کنندگان در خصوص مشکلات و علت تجمع گفت: در سال ۷۹ مجوز حفره چاه برای ۱۲۸ نفر از کشاورزان روستای چوگان صادر شد ولی به دلیل اعتراض اهالی روستای سرکوبه و باتوجه رایزنی آنان با برخی افراد بانفوذ در دستگاه‌های مختلف علی‌رغم صدور مجوز و اجرای عملیات حفاری از روند کار ممانعت شد.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های مداوم مجوز حفر یک حلقه چاه دیگر به منظور برداشت ۱۵ لیتر آب بر ثانیه در دو سال گذشته برای این روستا صادر شد و در حالیکه عملیات حفره چاه به پایان رسیده است، براساس اعلام سازمان آب منطقه‌ای تنها اجازه برداشت ۵ لیتر آب بر ثانیه داده شده است.
این ساکن روستای چوگان افزود: با این مقدار ناچیز آب که با مجوز اولیه سازمان آب منطقه‌ای در تناقض است امکان کار کشاورزی و رونق بخشیدن به این حوزه وجود ندارد. و کشاورزان روستا چوگان خواستار اختصاص همان ۱۵ لیتر بر ثانیه هستند.
یکی دیگر از اهالی روستای چوگان که در این تجمع حضور داشت، گفت: خوشبختانه روستای چوگان بحران کم آبی نداشته و منابع زیرزمینی برای این روستا هم در حوزه شرب و هم در حوزه کشاورزی پاسخگو است، به طوری که از چاه‌های این منطقه در ارتفاع ۲۰ متری امکان برداشت آب وجود دارد.
وی ادامه داد: شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و این روستا به عنوان قطب تولید لوبیا در شهرستان خمین شهرت دارد ولی به دلیل مشکلات آبی کشاورزی روستا رو به تعطیلی رفته است. و بیشتر خانوارهای روستا مهاجرت کرده‌اند.
وی بیان کرد: برخورد مسئولان در این زمینه تناقض دارد چراکه از صدور و اجرای عملیات حفاری در این روستا ممانعت می کنند در حالیکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ چاه غیر مجاز در روستای مجاور وجود دارد و تاکنون نسبت به پَر و مسدودسازی این چاه‌های غیرمجاز اقدامی نشده است.
ساکن روستای چوگان خمین خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین به این مشکل کشاورزان روستای چوگان قبل از خالی شدن این روستا از سکنه رسیدگی کنند.
جلسه‌ای با حضور قدبیگی معاون آب منطقه‌ای استان مرکزی و نمایندگان روستای چوگان، مقرر شد ظرف یک هفته آینده موضوع مجوز برداشت آب در کمیسیون مطرح و درخصوص رفع مشکل روستا تصمیم گیری شود.
تجمع اعتراضی داوطلبان دستیاری دندانپزشکی مقابل وزارت بهداشت
امروزدوشنبه۱۰مهر،جمعی از داوطلبان آزمون دستیاری دندانپزشکی در اعتراض به نتایج آزمون دستیاری و اعمال سهمیه‌های بومی، ایثارگر،‌ شاهد و سهمیه پنج درصدی جانبازان و ایثارگران در این آزمون مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.
برپایه گزارشات منتشره، دندانپزشکان تجمع کننده خواستار بازبینی نحوه اعمال سهمیه‌های بومی، ایثارگر،‌ شاهد و سهمیه پنج درصدی جانبازان و ایثارگران بوده و اظهار می‌کردند در دفترچه ثبت‌نام صراحتا اعلام شده است، که باقی مانده سهمیه آزاد و ایثارگر متعلق به داوطلبین سهمیه آزاد است.
م.الف یکی از شرکت کنندگان در این تجمع اظهار کرد: ما خواهان بازبینی نحوه اعمال سهمیه‌های بومی و ایثارگر و شاهد و سهمیه پنج درصدی جدید و احقاق حقوق داوطلبین سهمیه آزاد هستیم.
وی ادامه داد: در دفترچه ثبت نام صراحتا اعلام شده است، که باقی مانده سهمیه آزاد و ایثارگر متعلق به داوطلبین سهمیه آزاد است.
این داوطلب آزمون دستیاری دندانپزشکی گفت: با افزایش سهمیه بومی و رزمندگان و ایثارگران، ظرفیت باقی مانده برای داوطلبان آزاد تنها ۳۰ درصد است.
وی گفت: نتایج آزمون دستیاری دندانپزشکی به دلیل تصمیم گیری نحوه اعمال سهمیه امسال به تعویق افتاد و به رغم گفتگوهای انجام شده با مرکز سنجش پزشکی و پیگیری‌های شحصی داوطلبان این آزمون قبل اعلام نتایج و گرفتن پاسخی مبنی بر عدم اعمال سهمیه پنج درصد، این سهمیه اعمال شد.
این داوطلب آزمون دستیاری با اشاره به اینکه طی نامه ای درخواست خود را به وزارت بهداشت اعلام کردیم گفت: اعمال سهمیه‌های جدید رزمندگان پنج درصد که طبق تبصره تا ۳۰ درصد قابل افزایش است موجی از سردرگمی و ناامیدی را نه تنها در بین اقشار ما دندانپزشکان، بلکه در بین داوطلبین کنکور سراسری و کارشناسی ارشد نیز بوجود آورده است و سال آینده در صورت اعمال؛ در بین همکاران پزشک ما نیز مشکلات و اعتراضات عدیده ای به وجود می آورد.
وی گفت: در آخر مهمترین خواسته ما این است که سهمیه‌ها بطور جدی بازنگری شوند و شانس قبولی افراد سهمیه آزاد به حالت قبل برگردد و مازاد هر سهمیه‌ای مانند سهمیه شاهد و بومی نیز همچون سابق به سهمیه آزاد تعلق بگیرد.
این داوطلب آزمون دستیاری خاطرنشان کرد: آزمون دستیاری دندانپزشکی با آزمون‌های دستیاری پزشکی و آزمون ارشد در تعداد ظرفیت‌هاست٬ حداکثر ۳۸۰ ظرفیت موجود است که با کسر سهمیه بومی و شاهد تقریبا یک سوم ظرفیت خالی می‌ماند و این یعنی اکثر شرکت‌کننده‌ها که سهمیه آزاد هستند برای تنها یک سوم ظرفیت رقابت می‌کنند.
بازداشت وزندانی کردن فعالین سندیکاهای مستقل مصر
اخباروگزارشات کارگری:طی هفته ای اخیرجمعی از فعالین سندیکاهای مستقل مصر بدستور دولت بازداشت وتعدادی از آنها کماکان زندانی هستند.
ازجمله کارگران زندانی:
۱- طارق مصطفی کعیب، مسئول سندیکای کارگران اداره مالیات شهر کفر الشیخ، دراستان قلیبویه
۲- سعید علی گیمی، از سندیکای کارگران اداره مالیات شهر کفر الزایات در استان غربیا
۳-ایمان فتحی آل صباغ، از سندیکای کارگران اداره مالیات شهر برکت الصبا در استان مونوفیا
۴-عارف فتحی، از سندیکای کارگران اداره مالیات ولایت نول واله
۵-محمد عبدالحمید حسن، از سندیکای کارگران اداره مالیات استان مینیا
۶و۷- محمد آل هنداوی سعید و عبد ال قونیمی کادوس، ازمسئولان سندیکای شرکت برق شهر ساممنود در استان غربیا
براساس آخرین اطلاعات احتمال می رود در آینده تعداد دیگری از فعالین سندیکاهای کارگری مستقل مصر بازهم دستگیر وزندانی شوند.
تاکنون اتحادیه جهانی سندیکاهای کارگری (ITUC) ، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری بین المللی (ITUC) و فدراسیون جهانی سندیکاهای سرویس دولتی(PSI)وسندیکای سولیدر فرانسه اعتراضشان را نسبت به این بازداشت ها به دولت مصر اعلام داشته وخواهان آزادی این فعالین سندیکاهای مستقل کارگری زندانی ومتوقف کردن دستگیری هایی ازاین دست شدند.
دست اندرکاران اخبار وگزارشات کارگری در چارچوب همبستگی بین المللی ضمن محکوم کردن یورش دولت مصر به فعالین تشکل های مستقل کارگری این کشور وحمایت از تلاش ها ی جهانی برای آزادیشان، همه تشکل ها،نهادها وفعالین مستقل کارگری درایران وجهان رابرای حمایت از فعالین زندانی تشکل های مستقل کارگری مصر فرا می خواند.
دهم مهرماه۱۳۹۶
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.