اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ تیر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ تیر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ تیر ۱۳۹۶)

اخباروگزارشات کارگری۱۰تیر۱۳۹۶

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– طرح کارورزی: چیستی و چگونگی اش

– دو رخداد مهم در عرصه‌ی جنبش کارگری

– اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات استان های خراسان رضوی،لرستان وخوزستان

* کارگران وکارکنان شرکتی مخابراتِ مشهد در دهمین روز اعتصابشان بازهم مقابل اداره کارتجمع کردند!

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارکنان شرکتی‌ مخابرات در شهرهای استان لرستان

* کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان هم اعتصاب وتجمع اعتراضی برپاکردند!

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکودر خیابان(همراه بافیلم وتصاویر)

– کارگران کارخانجات نورد و پروفیل ساوه دست از کار کشیدند

– ادامه وخانوادگی شدن تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه صبافولاد زاگرس

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به عدم پردخت ماه ها حقوق مقابل استانداری برای باری دیگر!

– جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه:وعده بازنشستگی پیش از موعد هنوز محقق نشده است

– عدم پرداخت بیش از۲ماه حقوق۱۸۰۰ کارگرکارخانه چوب و کاغذ مازندارن!

پرداخت قطره چکانی حق سنوات۲۰۰کارگربازنشسته این واحد تولیدی!

– تجمع اعتراضی صیادان دیر بوشهر نسبت به صید ممنوعه ترال مقابل فرمانداری

– اعتراض رسانه ای کارگران عملیاتی نفت خوزستان نسبت به کار در گرمای سوزان اهواز

– مرگ راننده خودرو بتن ریز در کوی گلشهر زنجان براثر برق گرفتگی

– کشته وزخمی شدن ۲کولبر دربانه براثر تیراندازی نیروهای

– یورش پلیس برزیل به تظاهرات سراسری در اعتراض به قوانین کار و بازنشستگی

طرح کارورزی: چیستی و چگونگی اش

علیرضا ثقفی

– همان طور که مستحضر هستید، طرحی تحت عنوان کارورزی از دوران تبلیغات ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است. هدف و راهبردهای اصلی طرح کارورزی چیست و دولت به طور مشخص از تاسیس این سامانه چه هدفی را دنبال می کند؟

این طرح به مانند بسیاری از طرح های دیگر به اصطلاح فقط طرح است. اگر خاطرتان باشد در زمان احمدی نژاد هم طرح استاد-شاگردی را مطرح کردند. کارورزی هم شبیه همان طرح است. آن طرح به جایی نرسید، و این هم راه به جایی نخواهد برد و به زودی فراموش می شود. جا دارد که در همین ابتدای بحث، مقدمه ای را عرض کنم.

لینک متن کامل:

http://www.kanoonm.com/۲۷۶۸#more-۲۷۶۸

دو رخداد مهم در عرصه‌ی جنبش کارگری

جامعه‌ی کارگری ایران در خردادماه سال جاری شاهد دو رخدادِ در‌نوع‌خود مهم و امیدوار‌کننده بود؛ رخداد اول که اگر نگوییم در نیم‌قرن گذشته، دست‌کم در چهل سال قبل بی‌سابقه بوده است شرکت یک نماینده‌ی مستقل و برگزیده توسط خود کارگران در کنفرانس سالانه‌ی سازمان بین‌المللی کار است.

رخداد دوم تهیه و انتشار گزارشی کوتاه از وضعیت کنونی کارگران ایران توسط چهار تشکل مستقل کارگری: سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، کانون صنفی معلمان تهران و سندیکای کارگران نقاش ساختمان استان البرز است. اهمیت این گزارش نه در محتوای آن – که البته نکات اساسی و مهمی را توضیح می دهد- که در هم‌گرایی و کار مشترک تشکل‌های مستقل کارگری است. اتحاد، هم‌گرایی، همکاری، انجام پروژه‌های مشترک و کار عملی و فرهنگی میان تشکل‌های مستقل کارگری، هم فعالیتی زمینه‌ساز و پایه‌ای و هم نشانه‌ای از رشد و بلوغ فکری و همبستگی طبقاتیِ این‌گونه تشکل‌ها است.

دو رخداد مهم در عرصه‌ی جنبش کارگری – نشر کارگری «ما»

کمک و همبستگی طبقاتی کارگران متشکل در سندیکاهای کارگری فرانسه و یاری دیگر فعالان عرصه‌ی کارگری فرصت مناسبی را فراهم کرد که «حسن سعیدی» نماینده‌ی کارگران و برگزیده‌ی «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه» با حضور فعال خود در این کنفرانس و نشست‌های جانبی آن بتواند بخش‌هایی از مسائل، مشکلات و مطالبات کارگران ایران را برای هم‌طبقه‌ای‌های خود در دیگر کشورها بازگو کند. ناگفته پیداست که نه «ما» و نه کارگران عضو این سندیکا به سازمان بین‌المللی کار به مثابه‌ی امامزاده‌ای که مراد می‌دهد دخیل نبسته ایم و به ماهیت سه‌جانبه‌گرایانه‌ی این سازمان، که دولت‌ها به تنهایی نیز در آن دست بالا را دارند، آگاهی داریم. اما توازن قوا و سطح سازمان‌یافتگی امروزین طبقه‌ی کارگر ایران به‌گونه‌ای است که این‌دست رخداد‌ها می‌تواند، گامی به جلو در مسیر پیشرفت و سازمان‌یابی مستقل کارگران ایران باشد.

رخداد دوم تهیه و انتشار گزارشی کوتاه از وضعیت کنونی کارگران ایران توسط چهار تشکل مستقل کارگری: سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، کانون صنفی معلمان تهران و سندیکای کارگران نقاش ساختمان استان البرز است. اهمیت این گزارش نه در محتوای آن – که البته نکات اساسی و مهمی را توضیح می دهد- که در هم‌گرایی و کار مشترک تشکل‌های مستقل کارگری است. اتحاد، هم‌گرایی، همکاری، انجام پروژه‌های مشترک و کار عملی و فرهنگی میان تشکل‌های مستقل کارگری، هم فعالیتی زمینه‌ساز و پایه‌ای و هم نشانه‌ای از رشد و بلوغ فکری و همبستگی طبقاتیِ این‌گونه تشکل‌ها است.

نکته‌ی قابل توجه این است که این همکاری و وحدت عمل نه در میان فعالان کارگری -که به‌خودیِ‌خود امری لازم و مفید است- که بین تشکل‌هایی صورت می‌گیرد که ریشه‌دار و واقعی هستند و پیوندی عمیق و مبتنی بر آگاهی طبقاتی با اعضا و طبقه‌ی خود دارند. این ریشه و پیوند است که قادر بوده طی سال‌های گذشته آن‌ها را از تمامی فراز و فرودهای اجتماعی و پیگردهای قضایی و امنیتی گذر داده و آب‌دیده کند.

به‌امید هرچه گسترده‌ترشدن تشکل‌های مستقل کارگری و عمیق‌تر شدن آگاهی و پیوندهای طبقاتی میان این تشکل‌ها و اعضای آنها؛ جامعه‌ی کارگری ایران منتظر ارائه‌ی گزارش شرکت نماینده‌ی سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در این کنفرانس و دست‌آوردهای آن از سوی این سندیکا است.

نشر کارگری «ما»

تیر ماه ۱۳۹۶

nashr.ma@gmail.com

http://ma-nashr.blogspot.com

اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات استان های خراسان رضوی،لرستان وخوزستان

* کارگران وکارکنان شرکتی مخابراتِ مشهد در دهمین روز اعتصابشان بازهم مقابل اداره کارتجمع کردند!

صبح امروز۱۰تیر، کارگران وکارکنان شرکتی مخابراتِ مشهد در دهمین روز اعتصابشان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وبرای تبدیل وضعیت مقابل اداره کار تجمع کردند.

به گزارش امروزیک منبع خبری محلی ،ده روز از تجمع تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات مشهد می‌گذرد تا امروز که پس از شکست سکوت محض خبری، ادارات مربوطه تناقض‌گویی می‎کنند.

ده روز از تجمع تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات مشهد مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان خراسان رضوی که به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل معترض بودند می‌گذرد با این وجود کارکنان بخش خصوصی شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد با عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل روبه‌رو هستند.

کارکنان بخش خصوصی مخابرات مشهد خواستار حذف واسطه‌ها و عقد قرارداد مستقیم با مخابرات، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق ماده ۳۶ و ۳۸ قانون کار و امنیت شغلی‌اند اما همواره در آمپاس میان دو سازمان اداره کار و مخابرات مشهد هستند زیرا از یک سو مدیرکل تعاون ،کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی طرح «طبقه بندی مشاغل» را حق مسلم کارکنان می‌خواند و از سوی دیگر مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات خراسان رضوی رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و شرکتی را زیرمجموعه طرح طبقه بندی مشاغل ندانسته و کمر همت بر منکر شدن این مهم بسته است.

محمود احمدی، مدیرکل تعاون ،کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به مطالبات تعدادی از کارمندان شبکه کابل و هوایی مناطق سه گانه مخابرات مشهد که مقابل ساختمان مرکزی مخابرات استان خراسان رضوی تجمع کرده بودند، اظهار کرد: عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات به عهده کارفرماست و کارفرما باید این مسئله را پذیرفته و یا سر باز زند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه شکایتی از سوی کارکنان مخابرات در اداره کار و تعاون ثبت نشده است، خاطرنشان کرد: کارکنان شرکت مخابرات باید در مراجع حل اختلاف طرح دعوی کنند و مستنداتی را به اداره کار و تعاون ارجاع دهند زیرا تنها مطالبی به صورت شفاهی مطرح شده که قابل استناد نیست.

مدیرکل تعاون ،کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی ابراز کرد: طرح طبقه‌بندی مشاغل مسئله‌ای قانونی است که رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و شرکتی را شامل می‌شود و شرکت مخابرات موظف به اجرای این طرح است.

وی در پایان عنوان کرد: شرکت مخابرات خراسان رضوی نیازمند نیرو است از این رو می‌توان گفت این شرکت قصد تعدیل کارکنان را ندارد.

در ادامه محمد هاشم بختیاری، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات خراسان رضوی بیان کرد: کارکنان شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد نیروهای پیمانکاری مخابرات هستند و پیمانکار موظف است تمامی حقوق قانونی آنها را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه پیمانکار مخابرات تا پایان اردیبهشت ماه تمامی حقوق کارکنان را بر اساس قانون کار پرداخت کرده است، تصریح کرد: کارکنان بخش خصوصی بیشتر از حقوق خود را مطالبه می‌کنند به گونه‌ای که خواستار رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و شرکتی هستند که این امر میسر نمی‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات خراسان رضوی با تأکید بر اینکه کارکنان شرکتی به مدت یک سال با پیمانکار قرارداد منعقد کرده اند، اظهار کرد: کارکنان شرکتی مخابرات براساس قانون کار حقوق، عیدی و سنوات خود را دریافت کرده اند.

نماینده کارکنان معترض مخابرات در گفت‌وگو با خبرنگار یک خبرگزاری با بیان این‌که مخابرات مشهد حدود ۱۴ روز است تعطیل‌ شده و بدون کارمند فعالیت می‌کند، اظهار کرد: برای احقاق حقوق خود جمع شده‌ایم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

وی در مورد علت تجمع کارمندان مخابرات استان نیز گفت: عدم احقاق حق‌وحقوق کارمندان، اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی، از علل تجمع اعتراضی کارمندان مخابرات است.

نماینده کارمندان معترض در مورد طرح طبقه‌بندی مشاغل عنوان کرد: این طرح به‌طور قانونی باید از سال ۹۱ توسط مخابرات اجرا می‌شد اما تاکنون اقدامی در مسیر اجرایی شدن این قانون صورت نگرفته است.

وی گفت: با شکایت کارمندان مخابرات، در اسفند سال گذشته از سوی قاضی حکم مبنی بر الزام اجرای این طرح صادر شد.

این کارمند مخابرات ادامه داد: علی‌رغم صدور حکم قاضی مبنی بر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، مخابرات زیر بار اجرای آن نمی‌رود.

لینک اخبارمرتبط:

تجمع کارگران وکارکنان شرکتی مخابراتِ مشهدمقابل اداره کار درهفتمین روز اعتصاب!

http://etehadbinalmelali.com/ak/۰۷-۰۴-۹۶/

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارکنان شرکتی‌ مخابرات در شهرهای استان لرستان

صبح امروز۱۰تیر، کارکنان شرکتی مخابرات شهرهای مختلف استان لرستان نیز در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وبرای تبدیل وضعیت دست از کار کشیدند و تجمع کردند.

معترضان در کوهدشت، پلدختر، خرم آباد و دیگر شهرهای لرستان، یا در مقابل ادارات مخابرات و یا در فضاهای سرپوشیده جمع شدند و از مسئولان شرکت مخابرات می‌خواهند که به وضعیت آنها رسیدگی کنند.

یکی از حاضران در تجمع که در شهرستان پلدختر استان لرستان مشغول به کار است، به خبرنگاری می‌گوید در این شهرستان به دلیل گرمای هوا، خانم‌ها در دبیرخانه و آقایان در قسمت فنی جمع شده‌اند.

شرکتی‌های مخابرات خواسته‌های خود را اجرای طرح طبقه‌بندی، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و تامین امنیت شغلی و در نهایت، رفع تبعیض در مخابرات عنوان می‌کنند. معترضان می‌گویند واکنش مسئولان شرکت مخابرات ایران به تجمعات و اعتراضات شرکتی‌ها، ناامیدکننده است؛ با این حال تا اجرای کامل قانون و احقاق حق خود، به اعتراض ادامه خواهیم داد.

یکی از کارکنان شرکتی مخابرات پلدختر گفت: بارها این مشکل و خواسته خود که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و تامین امنیت شغلی و در نهایت رفع تبعیض در این شرکت می‌باشد را با مسئولان امر در میان گذاشته و حتی چندین بار شکایت خود را به تهران بردیم اما تا کنون ترتیب اثری داده نشده است .

وی افزود: مسئولان قول می‌دهند اما این طرح را اجرا نمی‌کنند و لذا ما نیز تا زمانی که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا نشود همچنان به تجمع خود در این رابطه ادامه خواهیم داد.

یکی دیگر از معترضان با ۹ سال سابقه کار در شرکت مخابرات پلدختر گفت: علت این تحصن کما فی السابق خواسته‌های قبلی و عدم اجرای طبقه بندی مشاغل و امنیت شغلی و همسان سازی دستمزدها است که تا کنونن اجرا نشده است .

وی اظهار کرد: ما نیز مانند سایر نقاط کشور در اعتراض به این موارد دست به تجمع اعتراض آمیزی زدیم و خواستار اعمال این موارد شدیم و تا جواب درست و حسابی نگیریم به تجمع خود ادامه خواهیم داد.

* کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان هم اعتصاب وتجمع اعتراضی برپاکردند!

صبح امروز۱۰تیر، کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان هم در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وبرای تبدیل وضعیت اعتصاب وتجمع کردند.

معترضین می‌گویند: امروز صبح در همراهی با کارکنان شرکتی مخابرات لرستان و مشهد دست از کار کشیدیم و مقابل دفتر نماینده مجلس جمع شدیم.

تجمع‌کنندگان هدف از جمع شدن مقابل دفتر نماینده مجلس را آگاه ساختن بیشتر نمایندگان مجلس از وضع شرکتی‌های مخابرات عنوان کردند و گفتند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی آستین بالا بزنند و شرکت مخابرات ایران را به اجرای قانون مجبور کنند.

خواسته معترضین، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عقد قرارداد مستقیم با مخابرات عنوان شده‌است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکودر خیابان(همراه بافیلم وتصاویر)

اخباروگزارشات کارگری:امروزشنبه۱۰تیرماه،جمعی از کارگران کارخانه هپکو در میدان صنعت اراک تجمع کردند واعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق را باسر دادن شعار ونشستن درکف خیابان بنمایش گذاشتند.

این اقدام اعتراضی کارگران کارخانه هپکو منجر به مسدودشدن خیابان وجلوگیری از تردد وسایل نقلیه شد.

 

به گزارش منابع خبری محلی،کارگران کارخانه هپکو امروز ۱۰ تیرماه همزمان با روز صنعت و معدن با راهپیمایی و نشستن بر روی زمین و مسدود کردن خیابان (نزدیک ترمینال) اعتراض خود را نسبت به مشکلات این شرکت و عدم پرداخت حقوق و معوقات اعلام کردند.

این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند.

۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.

یکی از کارگران تجمع کننده در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: از ابتدای امسال تاکنون فقط بخشی از دستمزد یک ماه پرداخت شده و مابقی دستمزد کارگران به عنوان معوقات باقی مانده است.

وی در خصوص معوقات حقوق سال گذشته کارگران گفت: حقوق اسفندماه سال گذشته کارگران پرداخت شده، ولی حقوق آذر، دی و بهمن‌ماه سال گذشته به صورت کامل چرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه تجمع کارگران تنها به دلیل تاخیر در پرداخت معوقات است بیان کرد: با این شرایط اقتصادی کشور و بالا بودن هزینه های زندگی چگونه می توان با این شرایط زندگی کرد.

درهمین رابطه،حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه مبلغی از معوقات کارگری شرکت هپکو باقی مانده است به خبرنگاران گفت: قرار شده به‌ دنبال معرفی هیئت مدیره جدید کارهای پرداخت این معوقات هم پیگیری شود .

حاجی پور افزود:تا ۲۶ خردادماه هنوز هیئت مدیره قبلی حضور داشتند و هیئت مدیره جدید به‌ تازگی مسئولیت را تحویل گرفته‌اند که با توجه به تاخیر سهامداری که توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده باید هیئت مدیره جدید معرفی و کارها پیگیری شود.

لینک فیلم تجمع امروز:

http://www.aparat.com/v/kTUL2

کارگران کارخانجات نورد و پروفیل ساوه دست از کار کشیدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بیش از دویست نفر از کارگران نورد و پروفیل ساوه در شیفت بعد ازظهر از ساعت ۱۶ امروز دهم تیر بدلیل اعتراض به حقوق های معوقه خود دست از کار کشیدند.

طبق اخبار ارسالی به اتحادیه آزاد کارگران ایران ،کارگران این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون نزدیک به پنج ماه است که حقوق های خود را دریافت نکرده اند.

لازم به ذکر است مدیریت کارخانه تا این لحظه پاسخی به کارگران اعتصابی نداده است.

یادآوری می شود از سال ۱۳۸۶ تاکنون کارگران اعتصاب های زیادی در اعتراض به حقوق های معوقه داشته اند اما متاسفانه این مسئله حیاتی برای کارگران تاکنون حل نشده است و هر از چند گاهی کارگران ناچار می شوند برای ادامه بقای خود دست به اعتصاب بزنند.

ادامه وخانوادگی شدن تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه صبافولاد زاگرس

امروز۱۰تیر، کارگران اخراجی کارخانه صبافولاد زاگرس درادامه اعتراضاتشان نسبت به بیکاری وبرای بازگشت بکار بازهم مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.درتجمع امروز این کارگران بیکارشده خانواده هایشان هم حضورداشتند.

گفتنی است که کارگران اخراجی کارخانه صبافولاد زاگرس از اوایل ماه جاری بارها درهمین رابطه تجمعات اعتراضی برپاکرده اند:

تجمع اعتراضی همزمان کارگران اخراجی دوکارخانه صبافولاد زاگرس وبرفاب مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری!

http://etehadbinalmelali.com/ak/۰۷-۰۴-۹۶/

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به عدم پردخت ماه ها حقوق مقابل استانداری برای باری دیگر!

امروز۱۰تیرماه،حدود ۸۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل دراعتراض به عدم پرداخت۱۸ماه حقوقشان برای باری دیگردست به تجمع مقابل استانداری اردبیل زدند.

 

کارگران تجمع کننده شعار می دادند:”عزا عزاست امروز، کارگر ذوب‌آهن رو به فناست امروز”

قابل یادآوری است که کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل از بهمن ماه سال گذشته تابه امروز بارها دست به تجمعات اعتراضی در همین رابطه زده اند:

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی!

ظهرامروز۹خرداد،کارگران اخراجی کارخانه ذوب‌آهن اردبیل دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل دفتر امام جمعه اردبیل تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمعبه خبرنگاری گفت: در حالی که تنها منبع درآمد من و خانواده‌ام برای معیشت و گذران زندگی درآمد حاصل از اشتغال من در کارخانه است اما هنوز ماه‌هاست که حقوقی از کارخانه دریافت نکرده‌ام و این امر من و خانواده‌ام را به شدت در تنگنا قرار داده است.

بنابه گفته کارگران معترض حاضر در این تجمع حتی برخی کارگران حقوق ۱۷ ماه خود را دریافت نکرده‌اند که این امر سبب مشکلاتی برای آنها در حوزه معیشتی شده است چرا که تنها منبع برای گذران زندگی اغلب کارگران حقوق ماهیانه دریافتی آنها از کارخانه به شمار می‌رود.

یکی دیگر ازکارگران شرکت‌کننده در این تجمع اعتراضی گفت: در کارخانه ذوب آهن اردبیل بیش از ۴۰۰ نفر کارگر رسمی و قراردادی فعالیت دارند که چندین ماه مطالبات معوقه از کارفرما دارند که پیش از این نیز تعداد زیادی از کارگران قراردادی کارخانه از سوی کارفرما به بهانه مشکلات مالی با اتمام قرارداد کار بیکار شده‌اند.

با توجه به اینکه این کارگران هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان دریافت نکرده‌اند برای احقاق حقوق از دست رفته‌ خود این تجمع را بارها در مقابل استانداری و برخی نهادهای دیگر انجام داده‌اند که با وجود تاکید مسئولان بر بررسی و پیگیری مشکلات کارگران اما هنوز اقدامی در این زمینه نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نسبت به عدم پرداخت ماه هاحقوق مقابل استانداری!

امروز۲خرداد،جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل برای باردیگردر اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری تجمع کردند.

 

به گزارش منابع خبری محلی،کارگران با بنر نوشته هایی همچون:«مبارزه با فساد با شعار محقق نمی شود اقدام و عمل لازم است»، «معوقه ۱۷ ماهه»، « عزا عزاست امروز روز عزاست امروز- کارگر ذوب آهن رو به فناست امروز» و…اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

لینک اخبار مرتبط:

*تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه ذوب‌آهن اردبیل مقابل استانداری برای چندمین بار!

http://etehadbinalmelali.com/ak/۲۷-۱۱-۹۵/

جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه:وعده بازنشستگی پیش از موعد هنوز محقق نشده است

ده روز از وعده قائم مقام مدیر عامل مجتمع نیشکر هفت تپه برای رفع مشکل بازنشستگی ۳۴۱ نفر از کارگران می‌گذرد اما هنوز سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی هیچکدام از کارگران موافقت نکرده است.

منابع کارگری در مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با اعلام این خبر به ایلنا می گویند در تاریخ یکم تیر ماه امسال «سیامک افشار »قائم مقام مدیر عامل مجتمع نیشکر هفت تپه در حضور برخی مسئولان به کارگران بازنشسته معترض نیشکر هفت تپه گفته است که مشکل بازنشستگی آن‌ها را حل کرده است.

وی افزود: با این حال پس از گذشت ۱۰روز، هنوز سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد ۳۴۱ کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه موافقت نکرده است.

این کارگر ادامه داد: افزایش بدهی های مالی مجتمع نیشکر هفت تپه به سازمان تامین اجتماعی به ۲۳۰میلیارد تومان رسیده است که حدود ۵۰میلیارد تومان از بدهی های مذکور مربوط به مدیریت فعلی است که از اسفند ماه سال ۹۴ مسئولیت این شرکت را بر عهده گرفته اند.

این فعال کارگری در تشریح جزئیات مشکل بازنشستگی این کارگران گفت: شغل کارگران مورد نظر جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود و برای همین آنها خواهان استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد هستند.

از قرار معلوم ترک کار این کارگران طبق قانون از اسفند سال ۹۴ صادر شده است اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی از سوی کارفرما از آن زمان هنوز با مشکل برقراری مستمری بازنشستگی مواجه هستند و برای همین هر چند روز یکبار دست به اعتراض صنفی می زنند.

وی با بیان اینکه پیش از این شمار قابل توجهی از کارگران شاغل در مجتمع نیشکر هفت تپه توانستند به همین شیوه بازنشسته شوند، در ادامه افزود: ظاهرا سازمان تامین اجتماعی تا این لحظه به دلیل مسائل مالی با در خواست بازنشستگی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه مخالفت کرده است.

این کارگر بایادآوری اینکه کار‌شناسان هزینه مالی مربوط به بازنشستگی ۳۴۱ کارگر نی شکر هفت تپه را بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنند، افزود:کارگران مورد نظر که از زمان بازنشستگی آنها حدودا ۱۵ ماه گذشته تا به امروزبلاتکلیف بوده و هیچ گونه در آمدی برای گزران زندگی خود ندارند.

عدم پرداخت بیش از۲ماه حقوق۱۸۰۰ کارگرکارخانه چوب و کاغذ مازندارن!

پرداخت قطره چکانی حق سنوات۲۰۰کارگربازنشسته این واحد تولیدی!

حدود ۱۸۰۰ کارگر کارخانه چوب کاغذ مازندران دستمزدهای اردیبهشت و خرداد ۹۶ و بخشی از دستمزد فرودین ماه خود را دریافت نکرده‌اند. در عین حق سنوات۲۰۰ بازنشسته این کارخانه که در سالهای گذشته به تدریج بازنشسته‌شده‌اند به صورت قسطی پرداخت شده است.

جمعی از کارگران کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به مشکلات معیشتی خودبه ایلنا گفتند: در حدود ۱۸۰۰ کارگر هستیم که در بخش‌های مختلف این کارخانه به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری کار می‌کنیم و در حال حاضر بابت دستمزدهای فرودین، اردیبهشت وخرداد ماه طلبکاریم.

این کارگران با بیان اینکه کارفرما تنها ۷۰ درصد از دستمزدهای فروردین ماه آنان را پرداخت کرده است، افزودند: این در شرایطی است که مدیران این کارخانه بارها وعده داده اند که در صورت ادامه تولید و متوقف نشدن فعالیت کارخانه مطالبات مزدی باقیمانده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهند کرد و برای همین آنها در هفته‌های گذشته از برپایی اجتماعات اعتراضی خودداری کرده‌ و در نتیجه کارخانه در هر سه شیفت کاری دایر بوده است.

این وضعیت در حالی است که به گفته این کارگران با وجود داشتن حرفه‌ای سخت و طاقت فرسا، مبلغ دریافتی آنها رقمی نزدیک به حداقل مزد است و هنوز خواسته های آنها در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تامین نشده است.

در عین حال کارفرما تنها حداقل دستمزد قانون کار را به این ۲۰۰ کارگر پرداخت می‌کند که این امر بارها مورد اعتراض آنها قرار گرفته است.

از سوی دیگر این کارگران از سرگردانی نزدیک به ۲۰۰ نفر از همکاران بازنشسته خود برای دریافت سنوات پایان کار خبر داده و افزایند: از میان همکاران آنها، کارگرانی که از سال ۷۴ تا کنون به تدریج بازنشست شده‌اند، مطالبات پایان کار خود را به صورت قسطی دریافت کرده‌اند.

کارگران کارخانه چوب و کاغذ مازندارن در ادامه یادآور شدند که این کارخانه زمانی محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کرد و یا کیفیت ترین کاغذ را با استفاده از چوب جنگل‌های شمال تولید می‌کرد اما حالا شرایطی پیش آمده است که بازارهای صادرات از دست رفته و محصولات تولید شده جذابیت سابق را برای مشتریان ندارند.

آنها در پایان تاکید کردند که چنانچه بانک ملی در مقام سهامدار اصلی این واحد تولیدی در مدیریت این کارخانه دقت بیشتری به خرج دهد، امکان بازگشت از شرایط کنونی برای این کارخانه فراهم خواهد شد.

تجمع اعتراضی صیادان دیر بوشهر نسبت به صید ممنوعه ترال مقابل فرمانداری

امروزشنبه ۱۰تیر،جمعی از صیادان قایق دار بندر دیر استان بوشهر در اعتراض به تخریب ادوات صید و صیادی خود توسط شناورها و کشتی های صید ممنوعه ترال(کف روب) غیر بومی در صیدگاه های این منطقه، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع آرام برگزار کردند.

برپایه گزارش منتشره،این صیادان که شمار آنان به ۱۰۰ نفر می رسید، از ساعت ۸:۰۰ صبح امروز در کمال آرامش خواستار رسیدگی فرماندار دیر به این مشکل و جلوگیری از فعالیت کشتی های صیادی ترال کننده طبس و کیش در آبها و صیدگاه های این منطقه شدند.

آنان می گویند: هم اکنون که صید ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه ها و نسل آبزیان دریایی ممنوع است، چرا کشتی های بزرگ صیادی با این روش ممنوعه بدون اینکه کسی مانع آنها شود آزادانه علاوه بر خالی کردن دریا به زیستگاه های آبزیان آسیب می زنند؟

این صیادان افزودند: این کشتی ها برای صید ماهیان یال اسبی در محدوده صید قایق ها (محدوده۱۰ تا ۲۰ مایلی آب های ساحلی بندر دیر) فعالیت می کنند که این امر باعث تخریب ادوات صید آنان شامل گرگور و تور صیادی می شود.

فرماندار دیر در همین رابطه گفت: در این ارتباط جلسه ای با پنج نفر از نمایندگان صیادان معترض در محل فرمانداری برگزار و مقرر شد که نامه ای به شیلات نوشته شود که در صورت اثبات این ادعای صیادان خسارت به آنان پرداخت شود.

حمزه اعتماد افزود: صیادان قایق دار در محدوده ۱۰ تا ۲۰ مایلی به صید آبزیان با گرگور می پردازند و صید با شیوه ترال به ادوات صیادی آنان خسارت وارد می کند و در این ارتباط نیز حراست شیلات با متخلفان صید ممنوعه ترال برخورد می کند که در هفته گذشته چند قایق متخلف توقیف شده است.

مدیر تعاونی صیادی بندردیر گفت: اگرچه شیلات استان بوشهر قرار است از نیمه تیرماه امسال طرح دریابست ( طرحی که در سالهای اخیر برای حفاظت از نسل میگو یکماه پیش از آغاز فصل صید آن در آبهای استان بوشهر اجرا می شود و براساس این طرح شناورهای صیادی در این مدت مجوز دریاروی و صید و صیادی ندارند) را برای شناورها و قایق های صیادی اجرا کند اما این طرح در صورتی کارآیی دارد که برای کشتی های صیادی طبس و کیش نیز اعمال شود.

حسین بهشتی در باره با اعتراض قایق داران دیری بیان کرد: به محض اعتراض قایق داران مبنی بر تخریب ادوات صید توسط کشتی های طبس با رئیس شیلات دیر تماس گرفتم و نگرانی صیادان اعلام و رئیس شیلات قول داداگر اثبات شود که این کشتی ها در محدوده صید قایق ها مبادرت به صید و به آنان خسارت وارد کرده اند باید خسارت وارده به قایق داران را پرداخت کنند و ما این موضوع را تا نتیجه نهایی دنبال خواهیم کرد.

مدیر تعاونی صیادی بندر دیر اظهارداشت: حراست آبزیان شیلات در برخورد با این شناورهای متخلف نقش بسیار تاثیرگذاری دارد اما برای برخورد با این عوامل حراست نیاز به امکانات و اعتبار ویژه دارد.

صید به روش کف روب با ادوات صیادی ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه ها و نسل آبزیان بجز در فصل آزادی صید میگو ( از ۱۰ مرداد تا نیمه شهریور هر سال) مابقی طول سال در استان بوشهر ممنوع است.

در دیر (dayyer) به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور ۳۵ لنج صیادی، ۱۱ کشتی و ۳۰۰ قایق صیادی به امر صید و صیادی مشغول هستند.

اعتراض رسانه ای کارگران عملیاتی نفت خوزستان نسبت به کار در گرمای سوزان اهواز

نیروهای عملیاتی نفت در خوزستان خواستار رسیدگی مسئولان به مساله گرمای شدید خوزستان و کار کردن کارگران شرکت‌ها در این هوا شدند.

جمعی از کارگران عملیاتی نفت که در شرکت‌های مختلف پیمانکاری مشغول به کار هستند، در تماس با ایلنا از سختی کار در گرمای سوزان خوزستان انتقاد کردند.

به گفته این کارگران، عملیات حفاری و بقیه‌ کارهای شرکتی در گرمای غیرقابل تحمل ادامه دارد؛ این کارگران می‌گویند در روزهای گذشته دما در خوزستان به ۵۴ درجه رسید ولی کارِ کارگران شرکتی تعطیل نشد.

از قرار معلوم امروز به دلیل گرمای بالای هوا ساعت کار کارمندان و نیروهای ستادی صنعت نفت، در ساعت ۱۳ خاتمه پیدا کرد؛ اما عملیاتی‌ها و شرکتی‌ها همچنان مجبور هستند به کارکردن در گرمای نفسگیر ادامه دهند.

مرگ راننده خودرو بتن ریز در کوی گلشهر زنجان براثر برق گرفتگی

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان گفت: اتصال برق، مرگ راننده خودرو بتن ریز را رقم زد.

سرهنگ” مختار شیر محمدی” گفت : فردی در حال کار با خودرو بتن ریز در کوی گلشهر به علت برخورد با کابل برق فشارقوی دچار برق گرفتگی شدید شده وپس از انتقال به بیمارستان جان باخت .

کشته وزخمی شدن ۲کولبر دربانه براثر تیراندازی نیروهای

صبح امروز۱۰تیر،۲کولبر دربانه براثر تیراندازی نیروهای نظامی کشته وزخمی شدند.

به گزارش منابع خبری محلی، سحرگاه امروز شنبه دهم تیرماه، نیروهای نظامی در اطراف روستای “کنده سوره” واقع در مرز شهرستان بانه بطرف گروهی از کولبران تیراندازی کردند که یک کولبر کشته وکولبری دیگر بشدت زخمی شد.

این منابع هویت کولبر جان باخته را “واحد قادری” فرزند سلام وکولبر زخمی را”آرام ناصری” اعلام نمودند.

یورش پلیس برزیل به تظاهرات سراسری در اعتراض به قوانین کار و بازنشستگی

آنچه روز جمعه در چارچوب یک اعتراض سراسری آرام به سیاستهای دولت میشل تمر، رییس جمهوری برزیل در مورد قوانین کار و بازنشستگی آغاز گردید، کمی بعد باشلیک گاز اشک آور پلیس بسوی تظاهرکنندگان به درگیری خیابانی تبدیل شد.

به گزارش۱ژوئیه یورونیوز،پلیس در ریودوژانیرو به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کرد که آنان نیز با ترقه و وسایل آتش بازی پاسخ پلیس را دادند.

در برازیلیا، پایتخت، مترو و اتوبوسرانی تعطیل بود و تظاهرکنندگان در خیابان موانعی را برپا کرده و آتش زدند.

در شهر سائوپائولو نیز مشابه این اعتراضات برپا شد. تظاهرکنندگان پرچمهای اتحادیه های کارگری را در دست داشتند. این اعتراضات که در مقایسه با مشابه آن در دو ماه پیش محدودتر بود، در حالی است که دولت آقای تمر، خود با اتهامات مربوط به فساد مالی دست و پنجه نرم می کند.

دهم تیرماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.