اخبار و گزارشات کارگری (۲۹ آذر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– آخرین اخبار از کارگران کارخانه هپکو اراک

– در پی خلف وعده های کارفرما، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بار دیگر دست به اعتصاب و اعتراض زدند

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه دیار خودرو گلپایگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق باتجمع مقابل شعبه موسسه اعتباری کوثر

– تجمع خانوادگی کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در دومین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای بازگشت بکار

– تجمع اهالی وجوانان جویای کار خرمشهردراعتراض به بیکاری و برای اشتغال مقابل فرمانداری خرمشهر

– بازی با جان رضا شهابی موقوف!

با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او بکوشیم!

– نژاد پرستی، سنخیتی با فرهنگ و ادبیات ما کارگران ندارد!

– حراست شرکت واحد کارگران را مجبور می کند تعهد دهند که بدون مجوز حراست از کشور خارج نشوند

– رضا رخشان:صرفه‌جویی در بودجه یا تحمیل بار کمبودها بر گُرده مردم

– عدم پرداخت ۳ماه حقوق کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر

آخرین اخبار از کارگران کارخانه هپکو اراک

*ارجاع پرونده ۲۰کارگرمعترض به دادستانی به اتهام اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی

*جلوگیری از احضارکارگران معترض بدلیل اعتصاب کارگران در حمایت از همکارانشان

*فشار به کارگران با تهدید اخراج ازکار

*۵ماه حقوق معوقه کماکان پرداخت نشده است

*نداشتن امنیت شغلی وزمزمه اخراج تعدادی از کارگران

*بازگشت کارخانه به بخش دولتی ودخالت کارگران در اداره امورکارخانه

* یکی از مدیران هپکو: تروریست ها را شناسایی کنید

-ارجاع پرونده ۲۰کارگرمعترض به دادستانی به اتهام اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی

«حالا چند ماهه که کسی از ما خبر نمی‌گیره. بعد از اعتراض‌ها و در همین مدتی که گذشته حدود ۲۰ نفر از کارگران معترض را احضار کردن و پرونده براشون تشکیل دادن که پیامک شماره پرونده این بیست نفر هم به دستشون رسیده که پرونده تشکیل شده و به دادستانی ارجاع داده شده.»

اینها بخشی از گفته‌های یکی از کارگری است که سال‌هاست در هپکو مشغول به کار است. او در پاسخ به این سؤال که طی این تشکیل پرونده‌ها، کارگران معترض با چه اتهاماتی مواجه شده‌اند، می‌گوید: اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمعات غیرقانونی اتهامی است که ذکر شده.

– جلوگیری از احضارکارگران معترض بدلیل اعتصاب کارگران در حمایت از همکارانشان

به گفته این کارگر احضار کارگران معترض در پی اعتصاب دو هفته پیش کارگران این واحد صنعتی فعلا متوقف شده و فعلا چنانکه اشاره شد، پرونده ۲۰ نفر از کارگران به دادستانی ارجاع شده است.

اینگونه که کارگران می‌گویند احضار همزمان با گسترده شدن اعتراضات در تابستان گذشته شروع شد. بخشی از مسئله به گفته آنها ناشی از فضای امنیتی است که در محل کار حاکم است.

«مدام باید بپایی چه حرفی را کجا بزنی. چه پیامی را برای کی فوروارد کنی و برای کی نکنی. قبلا کارکنان هپکو چند گروه گپ و گفت مجازی داشتند که با هم حرف می‌زدند و بحث می‌کردند درباره مشکلات کاری. اما هیچی ازشون باقی نگذاشتن.»

– فشار به کارگران با تهدید اخراج ازکار

آنها می‌گویند در هپکو سهم تهدید از اخراج بیشتر بوده است.«‌دلیل اصلیش هم ایستادگی کارگرها بوده. ولی تهدید مدام فشار روانی روی کارگر می‌ذاره. کارگر می‌بینه که همینطوریش هم از پس مخارج زندگی و خانواده برنمیاد، خیلی‌ها کارشون به طلاق و قرص خوردن کشیده. اما اگر اخراجش کنن که دیگر هیچی ندارن.»

یکی از کارگران با بیان اینکه شرایط خاص هپکو در ماه‌های گذشته، زندگی خانوادگی بسیاری از کارگران این واحد صنعتی را در معرض تهدیدهای مختلف قرار داده است، می‌گوید: «‌به جایی رسیده که همکاران، گوشواره دختراشونو می‌فروشن برای امرار معاش. با این وضعیت به جای اینکه فکری به حال پرداخت مطالباتمون کنن، معترضین رو تروریست خطاب می‌کنن.» این کارگر در پاسخ به این پرسش که روندی که در طول ماه‌های گذشته در این واحد صنعتی در زمینه برخورد با کارگران طی شده نشانه چیست، می‌گوید: «‌معلوم نیست شاید صدا خفه‌کن باشد… البته برای همیشه…»

-۵ماه حقوق معوقه کماکان پرداخت نشده است

یکی از کارگران درخصوص وضعیت پرداخت مطالبات مزدی کارگران هپکو در‌حال‌حاضر و چندماه پس از پایان اعتراضات در این شرکت، می‌گوید: شرایط خوبی نداریم. بعد اعتراضات و تجمعات و تغییر استاندار در استان، ایشان از هپکو بازدید کردند و قول دادند تا پایان سال هپکو را به شرایط عادی و نرمال برگرداند. در جلسه شورای تامین در پنجم آذرماه یک‌ماه به آقای احمدپور، سهامدار فعلی هپکو، فرصت دادند تا دو ماه حقوق پرداخت کند و تولید را راه بیندازند که تا‌کنون عملی نشده است. او ادامه می‌دهد: همچنان معوقات مزدی سه ماهه پایانی سال ۹۵، مهر و آبان سال ۹۶ را ‌طلب داریم که هنوز خبری از پرداخت آن نیست. ما در‌حال‌حاضر به خواسته استاندار و شورای تامین تمکین کرده‌ایم و سرکار حاضر می‌شویم. امیدوار و منتظریم که این فرصت یک ماهه برای پرداخت حقوق و شارژ قطعات به نتیجه مثبتی منجر بشه، اگه این وعده‌ها عملی شد که هیچ، اگر نشد احتمالا باید به دنبال سهامدار جایگزین باشن و دوباره همان آش و همان کاسه…»

– نداشتن امنیت شغلی وزمزمه اخراج تعدادی از کارگران

مشکلات کارگران هپکو به ده سال قبل و آغاز پروژه خصوصی‌سازی در این شرکت صنعتی بازمی‌گردد. یکی از کارگران هپکو با اشاره به فضای حاکم بر این شرکت در سال‌های گذشته می‌گوید:«‌از همان اول هم مخالفت وجود داشت. اما چهارساله کارد به استخوانمان رسیده. چهارسال است که اعتراض می‌کنیم، اما هیچ کجا اسمی از اعتراض کارگران هپکو شنیدید؟ نه. تا بالاخره بعد از چهارسال رسیدیم به شهریور امسال. یکهو دیدیم کانال‌ها و رسانه‌ها همه برای اولین‌بار شدند صدای هپکو. چرا؟ چون مجبور شدیم بعد از چهارسال دویدن این بار بلندتر داد بزنیم. راه‌آهن را ببندیم… کتک بخوریم جلوی دوربین‌ها. داخل کارخانه گاز اشک‌آور بخوریم. سر و صورتمان خونین و مالین بشود. جلوی استانداری فریاد بکشیم.»

او می‌گوید نتیجه تمام این اعتراض‌ها بعد از سه‌ماه هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است.«بعد از گذشت چند ماه، نه هپکو دولتی شد. نه تغییری در مدیریت شرکت به وجود آمد و نه حتی الان حقوق‌مان را می‌دهند… بیش از نیمی از آذرماه گذشته و هنوز خبری از دستمزدها نیست.» این درحالی است که به گفته این کارگر با ادامه‌دار شدن وضعیت نامطلوب تولید در این کارخانه، زمزمه‌هایی درخصوص تقلیل نیروهای هپکو به نصف در آینده نزدیک نیز شنیده می‌شود که باعث تشدید نگرانی‌ها شده است.

– بازگشت کارخانه به بخش دولتی ودخالت کارگران در اداره امورکارخانه

«‌چیزی عوض نمیشه. حتی اگر هم عوض بشه این را برمی‌دارند یکی دیگه را می‌ذارن بجاش. دعواهای زرگری که همه حرفشون اینه که از این بگیرید به اون یکی بدید… اما ما کارگرا حرفمون روشنه. ما دیگه مالک خصوصی نمی‌خوایم. بسه. خصوصی‌سازی کمرمون رو شکست.» خواست دولتی شدن هپکو برای کارگران این کارخانه بزرگ صنعتی تولید‌کننده ابزارآلات راهسازی، یک خواست ویژه است. مطالبه‌ای که آنها از دولت دارند این نیست که با گماردن یک مدیر دولتی، فضا را برای به گفته خودشان بلندبالا شدن فیش‌های حقوقی این یا آن مدیر دولتی فراهم کند، آنها می‌خواهند خودشان در اداره امور کارخانه سهیم باشند.«‌ما می‌خواهیم هپکو دولتی شود، قرض‌هایش را دولت تصفیه کند، برایش قرارداد بگیرد. اما این کافی نیست. اگر بخواهد دولتی بشود نه پشت درهای بسته… حرف ما این است، دولت باید خود کارگرها را هم در اداره کارخانه دخیل کند. میدان عمل برای نظارت و اداره کارخانه به آنها بدهد. کارگرها کارخانه و ماشین‌آلات را مثل کف‌دستشان می‌شناسند. به‌جای غریبه‌ها به آنها اعتماد کنید…

– یکی از مدیران هپکو: تروریست ها را شناسایی کنید

یکی از مدیران هپکو:«تروریست‌ها را شناسایی کنید. آنها باید به سرعت از سازمان حذف شوند.» کارگران هپکو می‌گویند، در این متن به‌اصطلاح «تخصصی» و «مدیریتی»، که در فضای مجازی منتشر شده، کارگران معترض و ناراضی در هپکو «تروریست‌هایی» خوانده می‌شوند که باید فورا شناسایی و اخراج شوند. انتشار این متن، باعث نگرانی کارگران این شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات راهسازی، از تنگ‌تر شدن حلقه فشار شده که در ماه‌های گذشته و پس از اعتراض‌های گسترده کارگران هپکو شدت گرفته است.

چندماه از اعتراض گسترده کارگران هپکو به وضعیت نابسامان این شرکت پس از خصوصی‌سازی و تعویق چندماهه در پرداخت مطالبات مزدی گذشته است که انتشار متنی در فضای مجازی مجددا نگاه‌ها را به سمت هپکو می‌کشاند. ماجرا از انتشار متنی منتسب به مدیر مهندسی پروژه‌های هپکو در شبکه‌های مجازی شروع شد. متنی که با بهره‌گیری از یک مدل بازاریابی در سنجش عملکرد منابع انسانی سازمان، به‌دنبال دسته‌بندی نیروها به خوب‌ها و بدهاست و در واقع توسط او برای شناسایی نیروهای مفید و مضر در شرکت، در فضای مجازی بازنشر شده است.

در این متن با تقسیم بندی کارکنان سازمان به چهار دسته وفاداران، مزدوران، گروگانان و خرابکاران میزان تعهد و رضایت کارکنان از فعالیت در سازمان مورد بررسی قرار گرفته است و در بالای متن با عبارت «تروریست‌ها را شناسایی کنید» تلویحا از کارکنان سازمان خواسته شده در مقابل ناراضیان بایستند و آنها را به‌سرعت از مجموعه حذف کنند. در بخشی از این متن آمده است؛ «این روزها خیلی از تروریسم و اعمال تروریستی در گوشه و کنار جهان می‌شنویم. معمولا به اعمال خشونت‌باری که صدمات جانی، روحی و مالی به‌دنبال دارد، اعمال تروریستی گفته می‌شود. فکر می‌کنید آیا در سازمان‌ها هم تروریست‌ها وجود دارند. باید بگوییم که به‌نوعی تروریست‌ها در سازمان‌ها وجود دارند و اگر بتوانیم آنها را شناسایی کنیم، با اتخاذ تصمیم مناسب، در بهبود فضای کاری کمک بزرگی به سازمان کرده‌ایم.» در ادامه این متن اشاره شده است که «برای شناسایی تروریست‌ها در سازمان کار سختی نداریم، فقط باید بدانیم که تروریست‌ها در سازمان چه ویژگی دارند. برای شناسایی ویژگی آنها از یک مدل بازاریابی برای تقسیم بندی کارکنان سازمان استفاده می‌کنیم.»

فارغ از اینکه این تفکر ذاتا بدبینانه اساسا چقدر می‌تواند به اعتلای سطح منابع انسانی در یک سازمان کمک کند! در یکی از این تقسیم بندی‌ها حد اعلای خرابکاران یا افرادی ناراضی از شرایط سازمان با نام «تروریست‌ها» متمایز شده‌اند. «‌این افراد از اوضاع به‌شدت ناراضی هستند و هیچ تعهدی به سازمان ندارند. آنها فعالانه به‌دنبال تخریب وجهه سازمان هستند. آنها برای هر سازمانی حکم تروریست دارند و به‌سرعت باید از مجموعه حذف شوند.» انتشار این متن با واکنش کارگران معترض هپکو مواجه شد. آنها در پیام‌های متعددی یادآور شدند، انتشار این متن در شرایط فعلی به منزله هدف قرار دادن اعتراضات کارگری و خاموش کردن فضای مطالبه محوری کارگران در این واحد صنعتی است.

اما انتشار این متن در فضای مجازی، با واکنش منتشرکننده آن هم مواجه شد. مدیر مهندسی پروژه‌های هپکو که انتشار این متن به او منتسب شد. او در گفت‌وگویی کوتاه با «جامعه فردا»، انتساب این متن به خود را تکذیب کرد و در اظهارنظری که با وجود مستندات، تکذیبیه او را به‌طور جدی نقض می‌کند، گفت؛ متنی که منتشر شده از یک سایت مربوط به حوزه منابع‌انسانی استخراج شده و بی‌جهت به نام کاربری تلگرامی و با عکس او در فضای مجازی منتشر شده است. او با اعلام اینکه اساسا دارای حساب تلگرامی نیست! انتساب متن منتشر شده به خود را تکذیب کرد.

به‌گفته کارگران، انتشار این متن تنها بخشی از فضای تهدیدآمیز و در‌عین‌حال محدودکننده‌ای است که بر اعتراضات مسالمت‌آمیز کارگران در این واحد صنعتی سایه افکنده است.

برطرف شدن مشکلات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، فعال‌تر کردن تولید و ایجاد بازار داخلی از طریق بخش راه و شهرسازی، کمک به پرداخت بدهی‌های بانکی و تامین نقدینگی از مفاد جلسه‌ای بود که سه ماه قبل در وزارت صنعت و معدن و در پی اعتراضات کارگران هپکو به وضعیت نابسامان خصوصی‌سازی در این شرکت، تصویب شد. با این حال آنچنان که برخی از کارگران این واحد صنعتی خبرداده‌اند، هنوز تغییری در وضعیت ایجاد نشده است.

کارگران هپکو حالا دندان روی جگر گذاشته‌اند تا وعده‌ها محقق شود. برای از دست ندادن شغلی که سال‌هاست پایش خون جگر خورده‌اند و برای زنده ماندن هپکو… «حقمان را نمی‌دهند، آن وقت مدیرانی که هیچی جز حساب بانکی‌شان ندارند و سود و دستمزدشان از هپکو و نیروی بازوی کارگر است، همین کارگران را تروریست می‌نامند.»

در پی خلف وعده های کارفرما، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بار دیگر دست به اعتصاب و اعتراض زدند

با گذشت مدت کوتاهی از اعتصاب شش روزه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که پنج شنبه هفته گذشته با وعده ها و تعهدات کارفرما، فرماندار و برخی دیگر از مسئولین شوش پایان گرفت این کارگران بار دیگر از ساعات اولیه صبح امروز و در پی خلف وعده های کارفرما دست از کار کشیدند و دست به تجمع و اقدامات اعتراضی در قسمتهای مختلف شرکت زدند.

بنا بر گزارشهای ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب و تجمعات امروز در پی آن شروع شد که کارفرما بر خلاف وعده هایش که مقرر شده بود حقوق شهریور ماه همه کارگران و کارکنان شرکت را اول هفته پرداخت کند بار دیگر به شیوه های قبلی متوسل شد و با هدف ایجاد دو دستگی در میان کارگران، حقوق شهریور ماه تعدادی از آنها را در یک بخش معین واریز و حقوق تعداد دیگری را در آن همان بخش واریز نکرد. علاوه بر این حقوق شهریور ماه همه کارگران و کارکنان برخی قسمتها از جمله پرسنل رسمی، مهندسین و پرسنل آتش نشانی و حراست نیز پرداخت نشد.

در پی این وضعیت، کارگران برخی قسمتها طی دو روز گذشته نیز دست به اعتصاب و اعتراض زده بودند اما امروز و با فرا رسیدن آخرین روزهای هفته، ابتدا کارگران کشاورزی اعم از آبیاری ودفع افات شامل کارگران رسمی وغیر رسمی دست به اعتصاب و تجمع زدند و سپس بخشهای دیگر شرکت شامل تمام پرسنل مدیریت امور اداری، مالی، بازرگانی داخلی، زیر بنایی و بخشی از رانندگان استیجاری و حراست بیرون محوطه صنعتی که برای اداره کشاورزی کار میکنند به اعتصاب پیوستند.

بنا بر این گزارش، بدنبال این اعتصاب و تجمع و علیرغم حضور نیروهای انتظامی، کارگران اقدام به بستن تمامی دروازه های بخش صنعتی شرکت کرده و از ورود نیشکر به این محل ممانعت بعمل آورده و باسکول کارخانه را تعطیل کردند. همچنین بجز کوره اصلی بخار که به تولید شکر اختصاص دارد و اصلی ترین کوره بخار کارخانه است بقیه دستگاههای کارخانه خاموش گردید.

بنا بر اظهار کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، بدنبال این اعتصاب و تجمعات در قسمتهای مختلف کارخانه، فردی به نام خطیبی که کارگران او را نمی شناختند با معرفی خود به عنوان نماینده اسد بیگی در میان آنان حاضر شد و با وعده پرداخت حقوق شهریور ماه کارگرانی که حقوق این ماه را نگرفته اند تلاش کرد آنان را وادار به شکستن اعتصاب و باز کردن درب ورودی نیشکر کند اما کارگران بطور متحدانه ای اعلام کردند ما نماینده ای از سوی اسد بیگی قبول نمی کنیم، نماینده ای که میتواند ما را به سر کار بازگرداند فقط گوشی هایمان است که پیامک واریز حقوقمان را توسط آن دریافت کنیم.

بنا بر این اظهارات، خلف وعده های کارفرما در شرایطی ادامه دارد که روزانه حدود ۲۰ الی ۳۰ کامیون بار شکر به ارزش هر کامیون ۷۵ میلیون تومان از کارخانه خارج میشود و علاوه بر این روزانه حجم بالایی ملاس، باگاس و دیگر محصولات به ارزش میلیاردها ریال فروخته میشود.

بر اساس آخرین خبرهای ارسالی از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتصاب تا پایان ساعت کاری شیفت صبح کارخانه ادامه داشت و شیفت بعد از ظهر نیز از راه اندازی کارخانه تا لحظه مخابره این خبر خودداری کرده است. کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده در صورت عدم واریز حقوق شهریور ماه همه کارگران، آنان از فردا صبح بطور یکپارچه ای اعتصاب را ادامه خواهند داد و اقدام به تشدید اعتراضات خود خواهند کرد. همچنین آنان اعلام کرده اند کارفرما باید به همه تعهدات خود که در پایان اعتصاب شش روزه آنان اعلام شد عمل کند و چنانچه بخواهد خلف وعده هایش را ادامه دهد شرکت نیشکر هفت تپه روی آرامش به خود نخواهد دید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶

درهمین رابطه:

در پی اعتصاب امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه حقوق شهریور ماه بخشهای دیگری از آنان پرداخت شد + پیام مهم یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

بنا بر خبرهایی که از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران میرسد بدنبال اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران این شرکت و اولتیماتوم آنان برای ادامه اعتصاب، کارفرما تا ساعت ۱۹ امشب اقدام به واریز حقوق شهریور ماه بخشهای دیگری از آنان کرده است و اسد بیگی مدیر عامل شرکت اعلام کرده است حقوق ۹۰ درصد کارگران به حساب آنان واریز شده است و حقوق مابقی کارگران نیز بزودی پرداخت خواهد شد.

در رابطه با وعده مدیر عامل کارخانه امید اسد بیگی برای پرداخت حقوق شهریور ماه باقی مانده کارگران، یکی از آنان پیامی قابل تعمقی را به شرح زیر به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال کرده است:

بعد از ظهر امروز بازهم بخشی از قسمت شرکت حقوق داده. باز هم خیلی ها بدون پول ماندن و دست خالی رفتن خانه. حالا هم مشخص نیست کی دوباره واریز کنه.

اونجا که مدیر عامل گفته، بقیه حقوق به زودی. یعنی فردا هیچ خبری نیست. رفت تا هفته آینده. شرکت توی این ۵۷سال هیچ وقت پنجشنبه و شنبه حقوقی واریز نکرده. یعنی رفت تا وسط هفته آینده. خدا میدونه چی میشه زندگی ما.

میخواد همه رو آروم کنه. تا تولید تمام بشه. بعدشم هرچی اعتصاب کنیم هیچ فایده نداره. چون شرکت میره داخل تعمیرات واسه بهره برداری سال بعد. اون موقع ما باید هوا بخوریم تا شکمای خودمون رو سیر کنیم.

همین حالا فقط از پول فروش ملاس راحت میتونه حقوق واریز کنه ماهیانه. حتی ماهانه فقط کارخونه الکل ۴میلیارد سود میده . یعنی فقط الکل سازی. حالا دیگه کارخانه تولید شکر بماند. خوراک دام بماند. ملاس بماند. باگاس بماند.

شرکت یه زمانی ۷هزارتا کارگر داشت. ۴هزارتا هم نی بر. حالا ۴هزارتا داره. این همه هم تولید داره و محصول هم داره. ولی مزد کارگر رو نمیده. حالا حقوق کل پرسنل را به مبلغ ۶میلیارد تومان فقط با پول ملاس هم میتونه واریز کنه.

شرکت ما خیلی از شکر کل کشور را تامین میکنه. حتی اینجا خاک هم میفروشن. جلوی چشمای خودم بار میزنن. حتی چوب های درخت آکالیب توس هم دارن میفروشن. تمام جنگلهای اینجا خالی شده. همه درختای بالا ۵۰سال سن بریدن و فروختن.

خیلی از آدمهای معروف و مهم اومدن اینجا و دیدن هفت تپه چقدر سود میده و چقدر با ارزشه. امیدوارم مشکلی واسه شرکت درست نکنن. چون اینجوری که مشخصه اینا فقط اومدن شرکت رو غارت کنن تا کامل از بین ببرن و کاملا تعطیل بشه.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه دیار خودرو گلپایگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق باتجمع مقابل شعبه موسسه اعتباری کوثر

روزچهارشنبه بیست ونهم آذرماه،جمعی از کارگران کارخانه دیار خودرو گلپایگان در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق، مقابل شعبه موسسه اعتباری کوثرتجمع کردند.

براساس گزارش منتشره، سهام شرکت دیار خودرو که یک شرکت تولیدکننده خودرهایی با برند چینی مثل سابرینا، سنوا، شاسی‌بلند‌ها و کراس‌اوور‌های گریت وال و وانت‌های وینگل است، تا مدتی پیش در اختیار موسسه اعتباری کوثر بوده اما این موسسه تابستان امسال آگهی فروش سهام دیار خودرو را منتشر کرد. هنوز از سرنوشت سهام این شرکت و نحوه فروش آن و موفقیت کوثر در فروش دیارخودرو خبری منتشر نشده اما کارگران دیار خودرو چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند و بعد از وعده وعیدهای بسیار کارگران با تجمع مقابل موسسه کوثر خواهان روشن شدن تکلیف خود شدند.

یکی از مسوولان موسسه اعتباری کوثر گلپایگان گفت: موسسه کوثر سهام دیار خودرو را واگذار کرده و دیگر مسوولیتی درقبال کارگران این شرکت ندارد. پس اعتراض کارگران به کوثر بی‌مورد است.

امروز بعد از تجمع کارگران، مسوولان دیار خودرو قول دادند از روز شنبه هفته آینده پرداخت حق و حقوق کارگران آغاز شود. برخی از کارگران اعلام کردند از سال گذشته حقوق نگرفته‌اند و مسوولان قرار است حقوق یک سال را در چند نوبت بدهند اما از این وعده‌ها زیاد داده شده و معلوم نیست چه موقع عمل می‌شود.

درهمین رابطه:

اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روزسه شنبه۲۸آذر، کارگران کارخانه دیارخودروی گلپایگان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست از کارکشیده واجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،حدود۳۰۰ کارگرشرکت دیارخودروی گلپایگان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتشان امروز تجمع کردند.

کارگران دلیل تجمع را پرداخت نشدن معوقات ۱۳ ماهه حقوق شان بیان کرده و گفتند: پارسال مدیران یکی از موسسه های مالی از شرکت دیار خودرو بازدید کردند و بنابرتعهد این موسسه در قبال شرکت به عنوان سهامدار مقرر شد حقوق و مزایای کارگران در سال ۹۵ و ۲ ماهه اول امسال که برعهده این موسسه بود پرداخت شود اما هنوز این معوقات پرداخت نشده است.

کارگران دیار خودرو با بیان اینکه ۸ماه از این معوقات متعلق به سال ۹۶ و ۵ ماه آن مربوط به سال قبل است از پاسخگو نبودن مسئولان شهرستان انتقاد کرده و خواستار رسیدگی و پاسخگویی آنها شدند.

تجمع خانوادگی کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در دومین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای بازگشت بکار

روزچهارشنبه بیست ونهم آذرماه، کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در دومین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای بازگشت بکاربا خانواده دست به تجمع مقابل اداره حراست مرکزی این شرکت زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،امروز برای چندمین بار تعدادی از کارگران بومی حراست شرکت نفت و گاز گچساران که از کار اخراج شده‌ بودند به همراه خانواده های خود با حضور در جلوی حراست مرکزی این شرکت تجمع کردند.

بنا براین گزارش، تعدادی از کارگران بومی حراست که هر کدام از آنها چندین ماه در حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول بکار بوده‌اند از کار اخراج شدند که امروز برای چندمین بار با تجمع در جلوی اداره حراست مرکزی نسبت به اخراج خود اعتراض داشتند وخواستار بازگشت به کارشدند.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای چندمین بار

صبح روز بیست وهشتم آذرماه،بیش از ۶۰کارگر اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران برای چندمین بار با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی حراست این شرکت، خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی و بیمه خود هستند.

براساس گزارشات منتشره،علت این اقدام اعتراضی اخراج ناگهانی حدود ۷۰ نفر(طبق گفته کارگران اخراج شده) از کارگران حوزه حراست نفت و گازگچساران در سال گذشته است و آنان خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی و نیز بیمه خود هستند.

یکی از این کارگران در این خصوص گفت:حدود یکسال است که بدون دلیل از کار اخراج شده ایم و در مدت این یکسال هیچ پاسخی از سوی مسئولین شرکت نفت و گازگچساران و نیز رئیس حراست این شرکت دریافت نکرده ایم، در حالی که نامه برگشت به کارمان از طرف اداره کار در دستمان است.

وی افزود:متأسفانه شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران به این نامه اداره کاربی توجه است و هنوزهم بلا تکلیف مانده ایم.

دیگری ادامه داد: متاسفانه تا این لحظه هیچ پاسخی از سوی مسئولان شرکت نفت و گازگچساران به خواسته‌های کارگران اخراجی اداره حراست داده نشده است.

یکی دیگر ازاین کارگران معترض تصریح کرد: بیشتر این کارگران اخراجی متاهل و صاحب فرزند هستند و تامین مخارج زندگی بعد از اخراج بسیار برایمان سخت شده است، باور کنید هیچ فریاد رسی در این شهر نداریم و نمی‌ دانیم چطورباید جواب زن و بچه‌هایمان را بدهیم .

تجمع اهالی وجوانان جویای کار خرمشهردراعتراض به بیکاری و برای اشتغال مقابل فرمانداری خرمشهر

روز چهارشنبه۲۹آذر،جمعی از اهالی وجوانان جویای کار خرمشهردراعتراض به بیکاری وبرای اشتغال دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهر زدند.

درهمین رابطه:

ادامه تجمعات اعتراضی جوانان جویای کار خرمشهر

روز سه شنبه بیست وهشتم آذرماه،جوانان جویای کار خرمشهرباتجمع مقابل دفتر امام جمعه این شهربه تجمعاتشان دراعتراض به بیکاری و برای اشتغال ادامه دادند.

قابل یادآوری است که این جوانان جویای کار خرمشهر پیش ازاین روز چهارشنبه بیست ودوم آذرماه، تجمعی مقابل مجتمع فولاد کاوه اروندبرپا داشتند.

بازی با جان رضا شهابی موقوف!

با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او بکوشیم!

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران در آخرین بیانیه خود ضمن اعلام خبر سکته مغزی رضا شهابی در زندان و ابراز نگرانی شدید از وضع سلامتی او، از همه کارگران و تشکلات کارگری در ایران و جهان در خواست کرده است که بطور فوری و اضطرای و “با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او بکوشند”. اتحاد بین المللی ضمن نگرانی عمیق از سلامتی رضا شهابی، و حمایت کامل از فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، به رژیم جمهوری اسلامی هشدار می دهد که با جان رضا شهابی بازی نکند و او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند. به رژیم هشدار می دهیم که این گروگان گیری تبهکارانه راه به جایی نخواهد برد و خفت بیشتری برایش به بار خواهد آورد.

رضا شهابی به دلیل فعالیت های پیگیر و دفاع دلیرانه از منافع کارگران ایران، از محبوب ترین و شناخته شده ترین نام ها در جنبش جهانی کارگری است. اعتصاب غذای اخیر و پنجاه روزه او موجی از حمایت های تشکل های کارگری در جهان را به دنبال داشت که در تاریخ جنبش کارگری ایران بی سابقه و در سطح جهانی نیز کم سابقه است؛ هم اینک تشکلات کارگری با دهها میلیون عضو در اقصی نقاط جهان با نگرانی و خشم فروخورده، وضعیت او را در زندان دنبال می کنند. در آخرین نمونه از این پیگیری ها پنچ فدراسیون بزرگ سندیکایی فرانسه با انتشار بیانیه ای که خود توهین و تحقیر مستقیم جمهوری اسلامی است، از رژیم خواسته اند که اگر از مداوای رضا شهابی ناتوان است، آ‌نها می توانند مسئولیت کامل معالجه شهابی را در فرانسه به عهده بگیرند. اتحادیه کارگران خدمات آلمان، وردی، با بیش از دو میلیون عضو، با ارسال چندین نامه اعتراضی و گزارشهای مفصل از وضعیت فعالین اتحادیه ای در ایران از اعضای خود خواسته است ضمن همبستگی با رضا شهابی و بخاطر آزادی او دست به افشای رژیم در سطح جهانی بزنند. بزرگترین اتحادیه کارگری کانادا، اتحادیه کارگران خدمات عمومی، کارزاری سراسری را در حمایت از رضا شهابی و دیگر فعالین کارگری در بند فراخوان داده است و شرایط رضا شهابی موضوع ویژه کنفرانس حقوق انسانی این اتحادیه در استان انتاریو در هفته اخیر بود. کشوری نیست که از وضعیت رضا شهابی و کارگران ایران در میان طبقه کارگرش صحبتی به میان نیامده باشد.

اگرحکومت سرمایه داری اسلامی می پندارد که به دنبال وعده های پوچی که از ترس موج حمایت های داخلی و جهانی بعد از اعتصاب غذای رضا شهابی داده بود، و در عین حال تهدید همسر او ربابه رضایی به عدم مصاحبه، این اعتراضات فروکش خواهد کرد سخت در اشتباه است. اگر رژیم می پندارد بدون پرداخت هزینه بسیار سنگین می تواند رضا شهابی را گام به گام به سوی مرگ براند، باز هم سخت در اشتباه است.

بعد از پایان اعتصاب غذای رضا شهابی و پیش از سکته مغزی او در زندان، بسیاری از تشکل های بین المللی، طی کنفرانسی راه کارهای عملی و اقدام مشترک و سراسری را در سطح جهان برای اعتراض و آزادی رضا شهابی و دیگر فعالین اتحادیه ای در دستور کار خود قرار داده اند که امیدواریم به گسترش همه جانبه تر حمایت از کارگران ایران بیانجامد. تلاشهای فراوانی از جمله به منظور افزایش فشار بر رژیم در سازمان جهانی کار از طریق تشکل های کارگری بین المللی و مدافعین جنبش کارگری ایران دنبال گرفته می شود. در عین حال، سازمان دهی کمپینها و آکسیون های اعتراضی توسط نیروهای کارگری و چپ و مترقی در کشورهای مختلف نیات پلید حکومت اسلامی در به سکوت واداشتن فعالین کارگری را افشا کرده، همچنان در سطح جهانی تشت رسوایی شان را به زیر خواهد انداخت! مدیای اجتماعی مملو است از افشای جمهوری اسلامی و تصاویر رضا شهابی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی و محمود صالحی … در همه جا دیده می شود.

اتحاد بین المللی بار دیگر اعلام میکند دستگیری و تلاش جهت سر به نیست کردن فعالین کارگری نه نشانه قدرت بلکه نشان گر استیصال رژیم جمهوری اسلامی است؛ گفتیم که چنین اقدامات ضد انسانی به رغم تصور رژیم، دیگر نمی تواند فضای رعب و وحشت در جامعه و در میان کارگران و فعالین کارگری ایجاد کند. گفتیم که کارگران دیگر تحمل شرایط مشقت بار کار و زندگی تحمیل شده را ندارند و کارد به استخوان شان رسیده است و با این تبهکاری ها دست از اعتراض و اعتصاب و مبارزه بر نخواهند داشت. اعتصاب پنج روزه هزاران کارگر مصمم نیشکر هفت تپه در روز های اخیر که توانستند به رغم همه دسیسه ها، سرکوب ها و تهدید ها بخشی از خواسته های به حق خود را به کارفرما تحمیل کنند، تنها یک نمونه اخیر است بر این مدعا.

کارگران برای سی وهشت سال حقوق پایمال شده اشان به خیابان آمده اند و صدای شان خروشان تر از گذشته بگوش میرسد. از این رو رژیم خوب میداند که با نگاه داشتن رضا شهابی در اسارت و کوشش جنایت کارانه برای تحمیل مرگ بر او نمی تواند به هیچ یک از اهداف احتمالی خود برسد. رژیم ۱۲ سال در تقلایی سخت با همکاری خانه کارگریها و شوراهای اسلامی برای سرکوب و خاموش کردن سندیکای کارگران شرکت واحد بوده است، اما فقط سرشان به سنگ خورده است. مبارزه طبقه کارگر تلاشی دائمی و جمعی است و هیچگاه متوقف نخواهد شد.

اتحاد بین المللی اعلام می کند که در کنار و همراه با سندیکای کارگران شرکت واحد و همه تشکلات مستقل و فعالین کارگری در ایران و متحدین مان در جنبش کارگری جهانی نجات جان رضا شهابی را تا آزادی بدون قید و شرط او در صدر الویتهای خود قرار می دهد. در عین حال، از کلیه احزاب و سازمان های سیاسی، کارگری، چپ و مترقی ایرانی و همه تشکل ها، کمیته ها، نهادها و انسانهای آزادیخواه و برابری طلب که در کشورهای مختلف در دفاع از مبارزات کارگران در ایران فعالیت می کنند، در خواست می کنیم که بطور فوری اقدامات مشخص از جمله اکسیون و تظاهرات اعتراضی با خواست آزادی فوری رضا شهابی را سازمان دهند. کارزارهای جهانی برای آزادی فوری و بدون قید وشرط رضا شهابی و دیگر کارگران و معلمان در بند را پرقدرت تر از پیش ادامه دهیم! در مدیای اجتماعی تصاویر رضا شهابی را به پروفایل خود اضافه کنیم! در محل اقامت خود، به تشکلات کارگری، عفو بین الملل و سازمانها و احزاب کارگری، چپ و مترقی و آزادیخواه و برابری طلب مراجعه کنیم. تلاش برای آزادی رضا شهابی را لحظه ای متوقف نکنیم!

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۰ دسامبر ۲۰۱۷

نژاد پرستی، سنخیتی با فرهنگ و ادبیات ما کارگران ندارد!

روزنامه شرق در شماره ۳۰۳۷ مورخ ۲۷/۰۹/۹۶ * در صفحه ۴ گزارشی از نیشکر هفت تپه تحت عنوان ” اعلام قومیت پدر، شرط استحدام ” به چاپ رسانده است.این گزارش گفتگوی خبرنگار روزنامه شرق با مهرداد رستمی رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه ومدیر شرکت طراحی سایت نیشکر هفت تپه است. این افراد ازطراحان “اعلام قومیت پدر ، شرط استخدام ” در شرکت نیشکر هفت تپه می باشند.

این اولین بار است که بطور رسمی مدیران یک شرکت برای استخدام کارگران ، تبعیض ملی ،( درواقع دیدگاه های نژاد پرستانه ) را تبلیغ و ترویج کرده وهمچنین درکمال وقاحت به اشکال مختلف درصدد توجیه آن برآمده اند.

ما سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه، هر نوع تبعیض ملی و دیدگاه های نژاد پرستانه را شدیدا محکوم کرده ونیک می دانیم که هرشخصی با داشتن تنها اندک فهم انسانی، مخالف چنین دیدگاه هایی می باشد. حتی درقانون کارجمهوری اسلامی ایران، این مفاد برای استخدام وجود ندارد وهمچنین تبعیض ملی مغایرمقاوله نامه های سازمان جهانی کار – ILO – می باشد که دولت ایران آنها را امضاه کرده است . براین اساس ما حق قانونی خود می دانیم که شکایت خود را دراین ارتباط تنظیم و برای سازمان جهانی کارارسال داریم .

ما از تمامی تشکل های کارگری و فعالین کارگری می خواهیم به طرح “اعلام قومیت پدر، شرط استخدام “، که تبعیض ملی و نگاه نژاد پرستانه است اعتراض کرده تا افراد ،کوته بین و عقب مانده نتوانند افکار خود را اشاعه دهند. ما باور داریم که تمامی انسان ها فارغ از رنگ ، نژاد ، مذهب ، ملیت و جنسیت ،دارای حقوق برابربوده وهیچ فردی بدلیل داشتن این تفاوت ها، نباید از داشتن کار و زندگی و برخورداری ازامکانات رفاهی و خدماتی در جامعه محروم شود.

زنده باد اتحاد وهمبستگی کارگران برعلیه تمام مناسبات عقب مانده

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

۲۹آذر ۱۳۹۶

حراست شرکت واحد کارگران را مجبور می کند تعهد دهند که بدون مجوز حراست از کشور خارج نشوند

چند سالی است که حراست شرکت واحد به کارگران فشار می آورد و به زور تعهد می گیرد که بدون اطلاع و هماهنگی با حراست از کشور خارج نشوند. در صورتیکه حراست قانونا هیچ وظیفه و اختیاری در این مورد ندارد. و تنها مرجع ناظر بر خروج افراد از کشور باید اداره گذرنامه نیروی انتظامی باشد. و هیچ ضرورتی نیز در مورد اخذ تعهد از کارگران شرکت واحد در این مورد وجود ندارد.

سندیکا از کارگران می خواهد که تسلیم این فشار و زورگویی حراست برای دادن تعهد نشوند و می توانند در این خصوص به بازرسی اداره کار مراجعه و از اقدام غیر قانونی حراست در گرفتن تعهد غیر قانونی شکایت کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

رضا رخشان:صرفه‌جویی در بودجه یا تحمیل بار کمبودها بر گُرده مردم

رضا رخشان: هر سال موقع تنظیم بودجه‌های سالانه ما کارگران، دچار التهاب و اضطراب می‌شویم؛ چرا که همیشه صرفه‌جویی‌ها از کیسه کارگران و مردم است.

رضا رخشان ازاعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از انقباضی بودن بودجه ۹۷ انتقاد کرد وگفت: لایحه بودجه دولت‌ها علی‌القاعده قرار است افق اقتصادی و مالی سال آینده را شفاف و روشن سازد و نویدبخش آینده بهتری باشد؛ اما برای ما کارگران اوضاع کاملا وارونه است؛ هرسال به زمان ارائه لایحه بودجه که می‌رسد، اضطراب و نگرانی ما را فرا می‌گیرد.

وی افزود: بحثهای مربوط به افزایش قیمت‌ها که آغاز می‌شود جامعه تب می‌کند و ترس و دلهره زیادی در دل مردم ایجاد می‌شود. بازهم قرار است قیمت‌ها افزایش یابد؛ بازهم سختی و رنج بیشتر در پیش داریم؛ اینست احساس واقعی ما نسبت به سالی که قرار است بیاید.

این فعال کارگری تاکید کرد: پیشاپیش می‌دانیم که قرار است چه بر سرما بیاید و این احساسی است که هرساله تکرار می‌شود.

رخشان در ادامه به ایلنا گفت: دهه‌هاست از سوی دولتیان مواجه با حرفهای تکراری، خسته کننده و شعاری هستیم؛ دولتی‌ها همواره می‌گویند ما به‌دنبال ایجاد اشتغال جوانان هستیم؛ ادعا می‌کنند درآمدی که از محل تورم دولتی حاملهای انرژی و غیره کسب کنیم صرف اشتغالزایی و بهداشت و این قبیل خدمات می‌کنیم؛ اما در عمل هرسال فقر و بیکاری بیشتر می‌شود؛ هر سال کارخانه‌ها و واحدهای بیشتری تعطیل می‌شوند و جامعه بیکاران پرجمعیت‌تر می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا همیشه وقتی به مردم که می‌رسند، خست به خرج می‌دهند؛ ادامه داد: قرار است نان گران شود؛ آب و برق و گاز گران شود؛ خصوصی‌سازی بیشتر شود؛ یارانه‌های نقدی قطع شود و این‌ها همه یعنی تحمیل بار کمبود‌ها بر گرده مردم. معنای صرفه‌جویی بالادستی‌ها همین است.

این کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه در پایان گفت: تجربه نشان داده‌است که اوضاع اقتصادی ایران، کاملا منطبق بر ضرب المثل هر سال دریغ از پارسال است و این چنین است که واژگانی مانند امید، شادی و نشاط اجتماعی از مفهوم خود تهی می‌شود؛ بی‌دلیل نیست که بر طبق آمارهای مختلف داخلی و جهانی مردم ایران جزو غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین مردم دنیا هستند.

عدم پرداخت ۳ماه حقوق کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر

۳ماه حقوق کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر پرداخت نشده است.

براساس گزارشی که ۲۹آذرماه رسانه ای شد،یکی از کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر که به دلیل ترس از برخورد خواست تا نامش فاش نشود ، اظهار کرد: مسئولین معدن اعلام کرده اند که پول ندارند و الان ۳ ماه است به ما حقوق نداده اند و معلوم نیست آیا تا عید به ما پولی خواهند داد یا خیر و این موضوع ما و خانواده های ما را در فشار قرار داده است.

وی افزود: شرکت دوباره در حال جذب کارگران قبلی معدن است و کار معدن منظم شده است. تنها مشکلی که ما را اذیت می کند عقب افتادن حقوق ها است.

وی ادامه داد:مسئولین شهرستان، قبل از حادثه معدن نسبت به اوضاع ما بی تفاوت بودند اما بعد از جان باختن ۴۳ کارگر معدن،دایه دلسوز تر از مادر

اخبار و گزارشات کارگری (۲۹ آذر ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.