اخبار و گزارشات کارگری (۲۵ مهر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پارس جنوبی و جوانان جویای کار روستای عمانی از توابع شهرستان پارسیان در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان*
– دور جدیداعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی
– پایان اعتصاب وتجمعات اعتراضی یک هفته ای کارگران ارگ قدیم بم در پی وعده پرداخت فوری مطالباتشان
– اعتراض کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق
– تجمع اعتراضی رانندگان اسنپ نسبت به سطح پایین دریافتی شان مقابل ساختمان این شرکت
– پایمالی حقوق پرستاران وکارکنان بیمارستان امام زمان مشهد
– ادامه بلاتکیلفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی کارخانه سامان کاشی بروجرد
– عدم پرداخت۷ماه حقوق کارگران شرکت صنعت بلوچ
– عدم پرداخت۵ماه حقوق و۲ماه حق بیمه کارگران کارخانه متالوژی پودر
تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض
– سوختگی ۹ کارگرکودک،زن ومرد در روستای «شیخ‌آلو» براثر انفجار کپسول گاز
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی پارس جنوبی و جوانان جویای کار روستای عمانی از توابع شهرستان پارسیان در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان*
امروزسه شنبه بیست وپنجم مهرماه،جمعی از کارگران اخراجی پارس جنوبی و جوانان جویای کار روستای عمانی از توابع شهرستان پارسیان در اعتراض به بیکاری وعدم اشتغالشان در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان تجمع کردند.این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و و تعیین زمان برای گفتگو و جلسه با مدیر عامل، خاتمه یافت.

این کارگران اخراجی پارس جنوبی و جوانان جویای کار،در بیست ویکم تیرماه سال جاری دراعتراض به بیکاری واخراج از کاروبرای کارمقابل فرمانداری پارسیان تجمع کرده بودند:
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی عسلویه مقابل فرماداری پارسیان!
روز۲۱تیرماه۱۳۹۶، جمعی از کارگران اخراجی شرکت های پارس جنوبی دراعتراض به اخراج وبرای بازگشت بکارمقابل فرمانداری پارسیان تجمع کردند.
به گزارش منابع خبری محلی،احمد یکی از معترضین به اخراجش از پارس جنوبی گفت:سابقه ۱۴ سال فعالیت در پارس جنوبی را دارم، اما به بهانه اینکه یک فرد غیر بومی هستم من را از شرکت اخراج کردند.
وی با اشاره به این که اغلب نیروهای اخراجی سابقه بیش از ۷سال کار در عسلویه را دارند افزود: این افراد در دشوارترین شرایط، پروژه های عسلویه را به سرانجام رساندند اما حالا تنها چیزی که نصیب آن ها شده حکم اخراجشان است.
محمد دیگر کارگر معترض اظهار داشت:سابقه ۱۵ سال فعالیت در پارس جنوبی را دارم اما به جرم داشتن کد ۴۷۰ که متعلق به هرمزگان است من را غیربومی دانسته واخراج کردند.
وی ادامه داد:من دارای ۲ فرزند نیز می باشم و با بیکار شدنم،معلوم نیست چه سرنوشتی برایم رقم خواهد خورد واین یک ظلم بزرگ در حق من وخانواده ام می باشد.
یکی دیگر از معترضین با ابراز گلایه وناراحتی از اخراجش در شرکت های عسلویه ابراز داشت:در هفته های آینده وعده اخراج بیش از ۴۰ کارگر دیگر را به ما داده اند که تا پایان شهریور ماه جاری هیچ کارگری از پارسیان در عسلویه فعالیت نخواهد داشت.
معترضین با اشاره به اینکه وعده های مسئولین تا به امروز دردی از مشکلات ما در پارس جنوبی را حل نکرده گفتند:وعده های مسئولین تا به امروز در حد شعار بوده و راهگشای مشکلات ما نیز نبوده است وامروز با این تجمع به همگان فهماندیم که کاسه صبرمان لبریز شده است.
درهمین رابطه،رادمهر فرماندار شهرستان پارسیان گفت:متأسفانه به دلیل غیربومی بودن این روزها شاهد اخراج کارگران زیادی از شهرستان در فازهای ۱۷،۱۸،۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی هستیم که موجی از نارضایتی ونگرانی را در بین کارگران ومردم مشاهده می کنیم که با تجمع در فرمانداری این نارضایتی را ابراز کرده اند.
رادمهر با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در شعاع ۱۰۰ کیلومتری پارس جنوبی،همه شهرستان ها بومی محسوب می شوند و از آنجا که شهرستان پارسیان با قرار گرفتن در فاصله ۲۵ کیلومتری،پس نیروهای این منطقه غیربومی محسوب نمی شوند.
وی افزود:نیروهای پارس جنوبی که در این شهرستان زندگی می کنند به عنوان مهمان،از همه نوع خدماتی بهره می برند،پس غیر بومی بون معنا ومفهومی پیدا نمی کند.
فرماندار پارسیان ادامه داد:پارسیان سالیان سال متأثر از آلایندگی های پارس جنوبی می باشد و انتظار می رود کارگران ونیروهای پارسیانی مجدد به کارگیری شوند وبه فعالیت خود ادامه دهندو ظرفیتی که به عنوان پروژه ملی در عسلویه واقع شده از تمامی جوانان منطقه استفاده شود.
رادمهر اشاره کرد: بکار گیری مجدد این نیروها در پارس جنوبی یکی از مطالبه های مهم اجتماعی مردم شهرستانی است که آلایندگی های ناشی از فعالیت‌های پالایشگاهی عسلویه را باید تحمل کنند.
وی با یادآوری اینکه برخی روستاهای شهرستان پارسیان به عسلویه چسبیده‌ اند ، خاطر نشان کرد: از مسئولان انتظار می رود نیروهای این روستاها را بر اساس شاخص های منطقه ای و ملی در این پروژه بزرگ ملی بکار گیرند.
شهرستان پارسیان هرمزگان با ۵۰ هزار و ۵۹۶ نفر جمعیت در فاصله ۵۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و ۲۵ کیلومتری غرب عسلویه واقع شده است.
* بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال ۱۳۸۴ مطالعات مکانیابی استقرار صنایع انرژی بر در راستای جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد. صنایع انرژی بر به آن گروه از صنایع اطلاق می شود سهم انرژی مصرفی آنها در هزینه های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالا بوده و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها داشته باشد، از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم. لذا از این رو منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی قریب به ۱۰ هزارهکتار در ۳۰ کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب گردید و متعاقبا در سال ۱۳۸۹ این منطقه ویژه اقتصادی به تصویب هیئت وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان بر اساس موافقتنامه شماره ۴۰۳۰۱۰۰۴ از جمله طرح های تملک دارایی های سرمایه ای است که از سال ۱۳۸۴ موافقتنامه آن فی مابین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دستگاه اجرایی این طرح مبادله گردید.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف استقرار و تولید ۴ میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱.۲ میلیون تن آلومینیوم، ۶ هزارمگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۴۰ میلیون تن و تاسیسات آب شیرین کن که نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر ۳۷.۴ میلیارد دلار در بخش غیردولتی که حدودا معادل ۱۴۰۰۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت ،تا کنون در منطقه دو واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه گذاری ۴.۲ میلیارد دلار شروع به کار نموده اندکه در نهایت اشتغال مستقیم برای ۷۵ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم برای حدود ۲۷۰ هزارنفر ایجاد می کند.
دور جدیداعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کمباین سازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی
امروزبیست وپنجم مهرماه برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه کمباین سازی تبریز(شرکت توسعه و صنعت آذربایجان) دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه،دست از کارکشیده ودرمحوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.
براساس گزارشی که روز۲۵مهر رسانه ای شد،شمارکارگران معترض نزدیک به ۴۰ نفر می‌شود و در بیست ماه گذشته با مشکل پرداخت معوقات مزدی مواجه بوده‌اند.
همچنین گفته می‌شود که در پرداخت حق بیمه این کارگران نیز وقفه‌هایی ایجاد شده است به طوری که در حال حاضر تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آنها با مشکل روبرو شده است.
به گفته کارگران معترض، شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان که در زمینه تولید کمباین های کشاورزی ، ساندویچ‌های پانل و انواع کانکس فعالیت دارد پیش از سال ۹۰ حدود ۵۰۰ کارگر شاغل داشت که این رقم به مرور با افزایش مشکلات مالی کارخانه تا هم اکنون به حدود ۴۴ نفر کاهش یافته است.
در این زمینه میر احد حسینی مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با تایید اجتماع اعتراضی کارگران شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان گفت:شرکت توسعه صنعت آذربایجان از واحد های مشکل دار در استان است که به دلیل مشکلات مدیریتی بخش خصوصی دچار بحران شده است.
او با بیان اینکه موضوع مشکلات کارخانه وکارگران را مرتبا در کمیته رسیدگی به واحد های مشکل دار وبحرانی رسیدگی می کنیم افزود:دلیل باقی ماندن مشکلات این واحد صنعتی یکی حاضر نشدن کارفرمای این کارخانه در جلسات کمیته واحد های بحران زده است ودیگر اینکه زمانی که در جلسات حاضر است به تصمیماتی که در جلسه گرفته می شود پایبند نیست.
به گفته وی طی چند روز آینده مجددا موضوع مشکلات کارگران شرکت توسعه صنعت آذربایجان را در کمیته واحد های بحرانی مطرح وپیگیری می کنیم ودر نهایت در این جلسات سعی مان بر این است که حداقل تکلیف کارگران شاغل در آن مشخص شود.
پایان اعتصاب وتجمعات اعتراضی یک هفته ای کارگران ارگ قدیم بم در پی وعده پرداخت فوری مطالباتشان
روز گذشته(۲۴مهر)، کارگران ارگ قدیم بم به اعتصاب وتجمعات اعتراضی یک هفته ای خود بدنبال وعده مدیرپایگاه مبنی برپرداخت فوری مطالباتشان،خاتمه دادند.
بنابه گزارشی که ۲۵مهر رسانه ای شد، این کارگران گفتتند که در نتیجه یک هفته اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان روز گذشته مدیرپایگاه ارگ قدیم بم با حضور در جمع متعرضان به آنها وعده پرداخت معوقات مزدی را دادند.
طبق این وعده از قرار معلوم طلب مزدی کارگران پروزه مرمت ارگ قدیم بم تا پایان روز جاری (سه شنبه ۲۵ مهر ماه)پرداخت خواهد شد و همین مسئله باعث شد تا کارگران از روز گذشته به اعتصاب وتجمعات اعتراضی یک هفته‌ای خود خاتمه بدهند.
درهمین رابطه:
*ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران ارگ قدیم بم نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق وحق بیمه
امروزیکشنبه۲۳مهر، کارگران ارگ قدیم بم درادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق وحق بیمه،دست به تجمع زدند.
قابل یادآوری است که دور جدید اعتراضات کارگران ارگ قدیم بم نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان از پانزدهم ماه جاری آغازشد.
این کارگران درادامه اعتراضاتشان، از روزهیجدهم مهرماه دست از کارکشیدند وامروزبیست وسوم مهرماه برای باری دیگراجتماع کردند.
*اعتصاب کارگران ارگ قدیم بم دراعتراض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی!
از صبح روز گذشته(۱۸مهر)،کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی در اعتراض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی،دراعتصاب هستند.
براساس گزارشی که امروز۱۹مهررسانه ای شد،از صبح دیروز (۱۸ مهر ماه) حدود ۱۲۰ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کرده‌اند.
این کارگران از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند که تا ساعتی قبل شماری از آنها مقابل در ورودی پایگاه ارگ قدیم تجمع کرده‌ بودند.
کارگران معترض می‌گویند؛ پیش از این حقوق کارگران حدود سه تا ۴ ماه به تعویق می‌افتاد و مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارگ بعد از اعتراض چند روزه کارگران آن را پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر چندین روز در ماه جاری دست به تجمع اعتراضی زده‌ایم و هنوز خبری از پرداخت دستمزد تیر، مرداد و شهریور ما کارگران نیست.
به گفته کارگران، علاوه بر تاخیر سه تا چهار ماهه در پرداخت حقوق از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران روالی است که سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت دستمزد کارگران پروژه‌های عمرانی در پیش گرفته است.
طبق اظهارات این کارگران، سازمان میراث فرهنگی بودجه معینی برای ترمیم و مرمت بناهای فرهنگی مانند ارگ قدیم بم درنظر نگرفته است و برای همین هر ماهه پایگاهای میراث فرهنگی برای تامین منابع مالی پروژه‌هایی که در دست مرمت است، دچار مشکل هستند.
طبق اظهارات کارگران ارگ قدیم بم، با وجود آنکه کارگران در چندین نوبت از مسئولان سازمان میراث فرهنگی خواسته بودند به مشکلات این پایگاه رسیدگی کنند اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.
اعتراض کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق
امروز۲۵مهر، کارگران شهرداری کرمانشاه برای باری دیگر اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق رسانه ای کردند.
برپایه گزارش منتشره،درهمین رابطه عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: تنها حقوق کارگرانی که به صورت شرکتی در شرکت های وابسته به شهرداری مشغول به کار هستند عقب افتاده که حتما این موضوع پیگیری می شود.
وی گفت: حقوق این کارگران به صورت حجمی پرداخت می شود، به این معنی که در ازای هر متر مربع که نظافت می کنند در ازای آن حقوق دریافت می کنند.
درهمین رابطه:
اعتراض رسانه ای کارگران شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق
امروز۳مهر، کارگران شهرداری کرمانشاه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۳ماه حقوق رسانه ای کردند.
بنابه گزارشی که امروز رسانه ای شد، کارگران روزمزد و شرکتی شهرداری کرمانشاه از ماه‌ها پیش نسبت به عدم پرداخت معوقات خود معترض بودند و اعتراض خود را نسبت به عدم پرداخت به‌موقع حقوق و مطالبات بیان داشتند.
یکی از کارگران شهرداری کرمانشاه به خبرنگاری گفت: سه ماه است که حقوق نگرفتم، این ایام نیز که مدارس باز شده‌اند و مشکلات معیشتی‌ام دو چندان شده و مجبور شدم برای خرید و ثبت‌نام و مدرسه فرزندم از اطرافیان پول قرض بگیرم.
وی افزود: ۲۷ سال است که در شهرداری کرمانشاه مشغول به کارم و چیزی به بازنشستگی من نمانده است اما طی یکی دو سال اخیر همواره با مشکل پرداخت معوقات مواجه بودیم و سه ماه و بعضاً ۴ ماه نیز حقوق نگرفتیم.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سر برج نهایتاً با یک یا دو روز تأخیر حقوق می‌گرفتیم امسال از سال گذشته تأخیرهای زیاد در پرداخت معوقات را شاهد هستیم.
یکی دیگر از کارگران روزمزد شهرداری نیز گفت: ۳ ماه است که خبری از حقوق و معوقات نیست و به‌سختی روزگار می‌گذرانیم آیا مسئولان حاضرند هر سه ماه یک‌بار حقوق بگیرند.
تجمع اعتراضی رانندگان اسنپ نسبت به سطح پایین دریافتی شان مقابل ساختمان این شرکت
صبح امروزسه شنبه۲۵مهر، رانندگان اسنپ دراعتراض به سطح پایین دریافتی شان مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند.
براساس گزارش منتشره،دلیل این تجمع نرخ پایین کرایه و پاسخگو نبودن مسئولان اسنپ نسبت به مشکلات رانندگان عنوان شده است.
پایمالی حقوق پرستاران وکارکنان بیمارستان امام زمان مشهد
بیمارستان امام زمان با جمعیتی حدود ۴۸۰ نفر پرسنل و ۱۵۰ نفر پرستار و تعداد تخت مصوب ۱۷۵ و تقریبا ۷۵ درصد اشغال تخت در منطقه خیابان سرخس، خیابان مصلی مشهد واقع شده است.
پرستاران بدون داشتن سابقه طرح، پیش از شروع طرح و در دوران سربازی در این بیمارستان مشغول به کار می شوند.
حقوق و مزایای پرسنل کادر درمان براساس قانون کار و حداقل دریافتی محاسبه می شود، بنابراین به ازای هر یک سال سابقه کار پس از ۳ سال سابقه مبلغی حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش سنوات در بر خواهد داشت که در این بیمارستان اعمال نمی شود.
در این بیمارستان سایر کادر درمان (کمک بهیاران) از حقوق و مزایای کمتر از قانون کار برخوردارند.
مبلغی تحت عنوان کارانه به پرسنل پرداخت نمی شود.
مبلغ حقوق از اضافه کار جدا بوده و کمترین حق بیمه تآمین اجتماعی برای پرسنل مسترد می گردد.
اضافه کار اجباری برای افراد با سنوات پایین و بالا به یک نسبت در نظر گرفته می شود ومبلغ ساعت اضافه کار براساس سنوات در بخش های مختلف با اختلاف مبالغ ناچیزی محاسبه می شود.
همچنین قانون ارتقاء بهره وری در این بیمارستان به طور ناقص اجرا می شود ، نوبت کاری و شیفت در گردش برای پرسنل در نظر گرفته نمی شود، مرخصی استعلاجی زایمان ۶ ماه برای پرسنل در نظر گرفته می شود ، حق مسئولیت فقط برای سرپرستاران و سوپروایزرها در حدود ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می شود .
فرم قرارداد پرسنل در اختیار کارمندان قرار نمی گیرد و حتی در صورت تقاضای افراد به واحد کارگزینی و لزوم دریافت حکم و قرارداد سالانه خود از دریافت حکم حقوقی محروم می باشند.
لباس و فرم پرستاری برای پرستاران خانم و آقا به یک دست روپوش پرستاری ساده سالانه خلاصه می شود.
همچنین بخش قلب این بیمارستان با تعداد تخت ۱۸ تا ۲۰ عدد با تعداد دو پرستار در هرشیفت بدون حضور منشی بخش خدمت رسانی می شود.
میزان کسر از حقوق پرسنل بابت صندوق قرض الحسنه بدون بهره و کارمزد اجباری را یکی دیگر از مشکلات پرستاران این بیمارستان است.
همچنین از دیگر مشکلات موجود در این بیمارستان ساعات موظف پرستاران با سابقه بالای ۵ سال که ۶ ساعت در روز می باشد.
ادامه بلاتکیلفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی کارخانه سامان کاشی بروجرد
با گذشت یک سال از اخراج کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد و تجمعات اعتراضی و پیگیریهایشان، هنوز این کارگران سرگردان هستند و دست آنها به مطالبات نرسیده و این افراد ۳.۵ میلیارد تومان از کارفرما طلب دارند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،طی سال های اخیر تولید کاشی در بروجرد رنگ و بوی تعطیلی به خود گرفت و دو کارخانه بزرگ این شهر کاشی جم و سامان کاشی در دنیایی از مشکلات غرق شدند که دود آنها فقط به چشم کارگران رفت که از کار بیکار شدند.
مشکلات مالی، نبود سرمایه در گردش و نبود بازار فروش از مهمترین مشکلاتی بود که سبب دومینوی تعطیلی کارخانه ها شد و کارخانه کاشی جم و سامان کاشی تعطیل شدند البته برخی از مسئولان از کلمه تعطیلی کارخانه خوششان نمی آیند و می گویند سامان کاشی تعطیل نشده و ۵۶ کارگر در آن حضور دارند.
حقوق های معوقه کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد و مطالبات این کارگران سبب شد تا سال گذشته در ادامه تجمعات و اعتراض ها حتی در مقابل مجلس نیز دست به تجمع بزنند تا شاید برای رسیدگی به مشکلات آنها اقدامی صورت گیرد.
سال گذشته ۸۰ نفر از کارگران سامان کاشی اخراج شدند اما با گذشت یک سال هنوز از مطالبات آنها خبری نیست و باز هم آنچه دیده می شود وعده های بی پایانی است که تا کنون محقق نشده و این کارگران باز هم شرمنده خانواده شده اند.
مطالبات این کارگران ۳.۵ میلیارد تومان است که گویا قرار است به صورت اقساطی به آنها پرداخت شود و در غیر این صورت، توقیف مجدد اموال کارفرما اجرا شود گرچه در این مدت بخشی از اموال کارفرما توقیف شده است.
اما این همه ماجرای کارخانه سامان کاشی نیست چرا که در این کارخانه ۵۶ کارگر که در بخش های نگهبانی و دیگر بخش های مورد نیاز مشغول هستند، کار می کنند اما حقوق ندارند، این کارگران ۲۰ ماه است حقوق دریافت نکرده و این کارگران هم بیش از یک میلیارد تومان از این کارفرمای کارخانه طلب دارند.
“عبدالعلی گیوه کی” رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: سال گذشته ۸۰ نفر از کارگران سامان کاشی بروجرد اخراج شدند که مطالبات آنها ۳.۵ میلیارد تومان است که تا کنون اقدامی برای پرداخت آنها صورت نگرفته اما قرار است کارفرما ظرف مدت ۱۲ ماه همه این مطالبات را به صورت اقساطی به کارگران پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت ، اموال آن توقیف خواهد شد تا با فروش آنها مطالبات کارگران پرداخت شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کارفرما به دلیل این که طی سال های گذشته تسهیلات دریافت کرده و بدهکار بانکی است، توانایی دریافت تسهیلات را ندارد اما موظف است این مطالبات را پرداخت کند که در صورت عدم اجرای این برنامه، از طریق توقیف اموال همه بدهی ها پرداخت می شود.
گیوه کی به حقوق معوقه کارگران این کارخانه اشاره کرد و افزود: ۵۶ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند که ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند و با مشکلاتی همراه هستند که طبق وعده های کارفرما قرار است این معوقات پرداخت شود.
علی کورانی فر،فرماندار بروجرد افزود: کارخانه کاشی جم بروجرد مشکلی برای دریافت تسهیلات ندارد اما با مشکل مدیریتی مواجه است که در تلاش هستیم تا رفع این مشکل دوباره کارخانه تولید خود را آغاز نماید.
وی اضافه کرد: اما کارخانه سامان کاشی به دلیل دریافت تسهیلات و بدهکار بودن به بانکها نمی تواند تسهیلات دیگری دریافت کند و به همین دلیل با مشکلات مالی فراوانی همراه است اما موضوع برطرف کردن مشکل کارخانه های کاشی سازی در بروجرد در وزارت کشور در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی این مشکلات حل شود و کارخانه دوباره راه اندازی گردد.
کورانی فر اظهار داشت: با تعطیلی هر یک از کارخانه ها، کارگران زیادی از کار بیکار شده اند اما باید شرایط لازم را برای رونق دوباره و اشتغال در این واحدها فراهم ساخت.
عدم پرداخت۷ماه حقوق کارگران شرکت صنعت بلوچ
حقوق کارگران شرکت صنعت بلوچ هفت ماه پرداخت نشده است.
به گزارش یک منبع خبری محلی، یکی از کارگران شرکت صنعت بلوچ می گوید: با وجود اینکه هفت ماه از آخرین پرداخت حقوق کارگران می گذرد؛ اما مسئولین این شرکت هنوز برای این موضوع اقدام نکرده اند.
وی افزود: با توجه به آغاز فصل مدارس و تهیه کیف و کفش دانش آموزان، بسیاری از کارگران این شرکت نیاز جدی به پرداخت حقوق ها دارند.
این کارگر شرکت صنعت بلوچ تصریح کرد: با وجود اینکه درآمد های حاصل از این شرکت در سیستان بسیار بالاست، اما مسئولین آن بی توجه به پرداخت حقوق های معوقه هستند، در حالی که هر یک از کارگران شرکت، بیش از توان خود در آن به کار می پردازد.
عدم پرداخت۵ماه حقوق و۲ماه حق بیمه کارگران کارخانه متالوژی پودر
تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت اعتراض
۵ماه حقوق و۲ماه حق بیمه کارگران کارخانه متالوژی پودر(شرکت متالوژی پودر ایران) نشده است واین کارگران تهدید می شوند که در صورت اعتراض از کار اخراج خواهند شد.و با توجه به نبود امنیت شغلی در صورت اعتراض کار خود را از دست خواهند داد.
به گزارش یک منبع خبری محلی، این کارگران گفتند: از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون هیچ حقوقی دریافت نکرده و ۲ ماه است که بیمه آن‌ها پرداخت نشده است.
طبق اظهارات جمعی از کارگران شرکت متالوژی پودر ایران، اگر هم حقوقی بعد از چند ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود به طور کامل نیست بلکه تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد دستمزد یک ماه پرداخت می‌شود.
کارگران شرکت متالوژی پودر ایران در ادامه تصریح کردند: ما به هیچ عنوان امنیت شغلی نداریم و اگر هم بخواهیم اعتراضی داشته باشیم کار خود را از دست خواهیم داد، قدرت تامین مخارج زندگی خود را نداریم.
این کارگران پاسخ مدیران شرکت در قبال مطالبات خود را اینگونه عنوان کردند: مدیران شرکت می‌گویند که خریداران دولتی و خودروسازان پول محصولات فروخته شده را پرداخت نمی‌کنند تا بتوانیم حق و حقوق کارگران را بپردازیم.
کارگران شرکت متالوژی پودر ایران با بیان اینکه چرا مسوولان حتی یک سرکشی ساده از وضعیت مانمی کنند ؟ ابراز کردند: این برای ما سوال است که چرا شرکتی مانند متالوژی پودر ایران که حرف اول را در خاورمیانه می‎زند و چرخ تولید آن به خوبی می‌چرخد حق ما کارگران را نمی‌دهد؟ این کارگران درپایان افزودند:ما خواهان اقدامات جدی و سریع از طرف مسئولین برای حل مشکلاتمان هستیم.
درهمین رابطه:
عدم پرداخت ۵ماه حقوق کارگران کارخانه متالوژی پودر
کارگران کارخانه متالوژی پودر گفتند: استاندار قزوین چگونه ادعا می‌کند که هیچ اعتراض و مشکل کارگری نداریم در حالی که نزدیک به ۵ ماه است که ما حقوق نگرفته‌ایم.
به گزارش یک منبع خبری محلی،جمعی از کارگران شرکت متالوژی پودر ایران واقع در شهر صنعتی البرز ، نسبت به وضعیت نامطلوب دریافت حقوق و مزایای خود ابراز نارضایتی کردند.
یکی از این کارگران که ۲۳ سال سابقه کار در این شرکت دارد ابراز کرد: از اسفند ماه سال ۹۵ تاکنون حقوقی برای ما واریز نکردند.
وی افزود: عدم پرداخت حقوق‌ها در صورتی است که این شرکت از تولید و فروش بسیار خوبی برخوردار بوده و حتی نیروها هم اضافه کاری دارند.
این کارگر عنوان کرد: کلیه کارگران این شرکت از مشکلات مالی رنج می‌کشند و قادر نیستند پاسخگوی مخارج زندگی و خانواده خود باشند.
کارگر دیگری نیز ابراز کرد: هر بار که به مدیران شرکت مراجعه می‌کنیم علت را نداشتن منابع مالی و درآمد بیان می‌کنند در حالی که این اظهارات با میزان تولید و فروش شرکت تناقض دارد.
وی با بیان اینکه حق و حقوق کارگران زیر پا گذاشته می‌شود تصریح کرد: برای حل مشکل خود به استانداری، فرمانداری، اداره کار و تامین اجتماعی مراجعه کردیم اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه شرکت متالوژی پودر ایران قطعات صنعتی تولید می‌کند توضیح داد: بیشتر کارگران این شرکت به صورت قراردادی هستند و تعداد انگشت شمار از سال‌های گذشته جزء نیروهای استخدامی محسوب می‌شوند.
این کارگر اظهار کرد: استاندار قزوین چگونه ادعا می‌کند که هیچ اعتراض و مشکل کارگری نداریم در حالی که نزدیک به ۵ ماه است که ما حقوق نگرفته‌ایم.
این کارگران معترض در ادامه ابراز کردند: آیا حتما باید در خیابان سفره خالی پهن کنیم تا مسوولین بفهمند که ما به سختی زندگی خود را اداره می‌کنیم؟ چرا مسوولین مشکلات ما را نمی‌بینند؟ ما جوابی در قبال خواسته‌های فرزندانمان نداریم در حالی که هر روز به سختی کار می‌کنیم اما دست مزدی نداریم!
سوختگی ۹ کارگرکودک،زن ومرد در روستای «شیخ‌آلو» براثر انفجار کپسول گاز
صبح امروز۲۵مهر،۹ کارگرکودک،زن ومرد در روستای «شیخ‌آلو» براثر انفجار کپسول گاز هنگام پخت صبحانه دچار سوختگی شدند.
امروزفرماندار شهرستان خدابنده درهمین رابطه گفت: مصدومان انفجار در روستای «شیخ‌آلو» برای درمان به بیمارستان‌های آیت‌الله موسوی و امیرالمومنین خدابنده انتقال یافتند.
حمید میرزایی‌فرد با اشاره به اینکه در مجموع در این حادثه ۹ نفر دچار مصدومیت شدند، عنوان کرد: از این تعداد هفت نفر خانم و دو نفر آقا بودند.
وی با اشاره به اینکه از مصدومان حادثه سه نفر با بالگرد اورژانس به زنجان اعزام شدند، تصریح کرد: از این تعداد دو نفر خانم و یک نفر آقا (پسربچه پنج ساله) است.
میرزایی‌فرد خاطر نشان کرد: ۶ نفر از مصدومان نیز برای درمان به بیمارستان امیرالمومنین شهرستان خدابنده اعزام شدند.
وی با اشاره به اینکه این حادثه در اثر انفجار کپسول به هنگام پخت صبحانه توسط کارگران فصلی روی داده است، اظهار کرد: این افراد کارگران فصلی بودند که برای کار در روستای «شیخ‌آلو» حضور یافتند.
بیست وپنجم مهرماه۱۳۹۶
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.