اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ دی ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– ادامه اعتراضات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل اداره تصفیه و امور ورشکستگی

– ادامه اعتراضات جمعی از جوانان واهالی رشت نسبت به بیکاری،گرانی،فقر،اختلاس،اختناق و…..

– تجمع اعتراضی بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل خزانه معین استان

– انتقال علیرضا معینیان به بند ۲۰۹زندان اوین

– کانون نویسندگان ایران:دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!

– سخن روز: آیا شرایط در ایران به سمت «سوریه شدن» پیش می رود؟!

– نان، کار، آزادی، مطالبه سلب مالکیت شدگان

– پینگ پنگ دولت وکارفرما با۳۰۴ کارگر نی بر مجتمع نیشکر هفت تپه در رابطه با بازنشستگی

– عدم پرداخت۴ماه حقوق کارگران کارخانه چوکا

– تجمع اعتراضی اهالی گلبهار نسبت به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال

– پایان تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان پس از۵روز*

– جان باختن یک کارگر ۳۰ ساله بدنبال سقوط به داخل چاهک آسانسور

– مرگ دلخراش راننده بیل مکانیکی حین کار دربام سمنان بدنبال سقوط به دره

ادامه اعتراضات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل اداره تصفیه و امور ورشکستگی

روزچهارشنبه سیزدهم دی ماه،اعتراضات کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی که از بیست وپنجم آذرماه اغازشده، با تجمع مقابل اداره تصفیه و امور ورشکستگی،ادامه پیداکرد.

یکی از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز: اگر قرار است در بحث واگذاری و ورشکستگی این شرکت از بخشی از مطالبات و حق و حقوق چشم پوشی شود، به یقین کارگران زحمتکش از آن چشم پوشی نخواهند کرد چرا که راهکار اعلام ورشکستگی با پیشنهاد و تصمیم مسئولان استان انجام شده و هرگونه چشم پوشی و نادیده گرفتن مطالبات قانونی برعهده تصمیم گیرندگان راهکار ورشکستگی و عاملان ورشکستگی است.

شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز سال ۸۶ طبق اصل ۴۴ از تراکتورسازی جدا و به بخش خصوصی واگذار شد، اما بعد از هشت سال به علت سوء مدیریت و بدهی ۷۵ میلیارد تومانی، به حال خود رهاشد.

سال ۹۲ این شرکت با کلی مشکلات، اعلام ورشکستگی کرد و در این مدت توسط اداره تصفیه وامورورشکستگی تبریز با اجاره دادن به تراکتورسازی اداره می‌شد.

با پایان یافتن مدت ۱۷ ماهه اجاره شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز توسط گروه صنعتی تراکتور سازی در مورخه ۲۳ آذر ۹۶ و تمایل نداشتن تمدید اجاره نامه توسط مستاجر (تراکتورسازی)، کارگران با پلمپ درب شرکت مواجه شدند.

حدود یک ماه پیش مقرر شد تراکتورسازی به مبلغ تقریبی ۴۵ میلیارد تومان، شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز را خریداری کند که قسمت اعظم کار انجام شده است، اما تعدادی از کارگران این شرکت به اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون کار در فرآیند واگذاری آن به گروه تراکتورسازی ایران اصرار دارند.

طبق ماده ۱۲ قانون کار، هرنوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هرشکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال این‌ها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است، موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.

شغل کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بوده است. این مشاغل کارهایی را شامل می‌شوند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به‌کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش و یا حذف نمود.

نکته جالب توجه این‌جاست که قانون در رابطه با این مشاغل سخت و زیان‌آور تمهیداتی ارائه کرده است از جمله اینکه مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور که در هرمورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استان‌ها جهت طرح در کمیته‌های استانی ارائه نمایند.

به استناد ماده ۱۴ آئین‌نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تامین اجتماعی، کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، معادل چهار درصد (۴%) میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط صندوق تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌گردد، به طور یکجا به سازمان داده‌شده پرداخت نماید.

البته لازم به ذکر است که جلسه‌ای در آبان ماه امسال برای بررسی به حقوق کارگران با حضور معاونت قضایی دادگستری استان، مدیرکل اداره رفاه، کار و تامین اجتماعی استان، معاونت اداره کل تامین اجتماعی، رئیس اداره درآمد سازمان تامین اجتماعی، معاونت اداره کل کار، مدیریت عامل خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران، مدیریت اداری خدامات صنعتی تراکتورسازی ایران و کارشناس اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز برگزار شده و مقرر شده است قانون سختی و زیان‌آور بودن کار برای کارگران و نیز ۴% حق بیمه آنان طبق قانون بررسی و مشخص گردد و کلیه کارگران با همان شرایط قبل از واگذاری منتقل شوند.

به گفته رییس کل دادگستری استان، واگذاری این شرکت به تراکتورسازی توافقی بوده است و در واگذاری توافقی، بایستی اکثریت سه چهارم طلبکاران “ریالی” و بیش از ۵۰ درصد “تعداد” طلبکاران این توافق را بپذیرند که در این شرایط، از بخشی از این مطالبات خود به نسبت قیمت توافقی، توافق کنند که هنوز به این نتیجه نرسیده و کارگران خواهان ۱۰۰ درصد مطالبات خود بودند که این موضوع در شرایط توافقی امکان‌پذیر نیست.

اما کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی می گویند تراکتورسازی شرکت ۶۰ میلیارد تومانی را به قیمت ۴۵ میلیارد تومان خریداری کرده و به اندازه کافی از شرایط توافقی سود برده است. حداقل مزایا و سنوات کارگران را به‌طور قانونی پرداخت کنند؛ چرا که بعضی کارگران حدود ۱۴ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و با وضع کنونی جامعه گذران زندگی به‌شدت مشکل است. آن‌ها افزودند برخلاف گفته‌ها، مسئولین حاضر به پرداخت سنوات ما نیستند و از ما می‌خواهند از سنوات خود چشم پوشی کنیم.

برای مثال کارگری که حدود ۱۵،۱۶ سال است که در شغل سخت و زیان‌آور فعالیت کرده و در معرض آلاینده‌ها و مشکلات سلامتی بوده است، حال باید از سنواتش چشم‌پوشی کند و به جای ۳،۴ سال دیگر، ۱۳،۱۴ سال دیگر بازنشسته شود!

درهمین رابطه، یکی از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ، این واحد صنعتی را یکی از اصلی‌ترین قربانیان سازمان خصوصی سازی کشور می‌داند و می‌گوید: حکم ورشکستگی این شرکت، مدتی پس از واگذاری آن بر اساس تصمیمات مسئولان قضایی و سیاسی آذربایجان شرقی صادر و مقرر شد مالکیت و مدیریت آن بدون هیچ تغییر خاصی در وضع استخدامی و حقوقی کارگران به گروه صنعتی تراکتورسازی واگذار و حتی مطالبات چندین ساله کارگران هم محقق شود.

به گفته وی امروز نه تنها مطالبات و حقوق کارگران محقق نشده بلکه استیفای مطالبات قانونی کارگران به کلی نادیده گرفته شده است.

یکی دیگر از کارگران این شرکت با ۲۱ سال سابقه کار می‌گوید: بر خلاف وعده‌های مسئولان وقت استان، که عنوان می‌کردند جای هیچ گونه نگرانی برای کارگران وجود ندارد و حکم ورشکستگی فقط برای تغییر مالکیت و انتقال نیرو به گروه تراکتورسازی است، در حالیکه الان از واگذاری و فروش چند هکتار زمین، سالن و ساختمان با اقساط ۳۵ ماهه و ۱۵ میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی سخن گفته می‌شود.

کارگر دیگری می‌گوید: گروه صنعتی تراکتور سازی ایران با استفاده از عنوان ورشکستگی شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز می‌خواهد ماده ۱۲ قانون کارگری یعنی معوقات، پایان کار و سنوات کارگران شرکت را نادیده بگیرد.

یکی دیگر از کارگران با سابقه هم که با کار در همین شرکت در آستانه بازنشستگی قرار دارد می‌گوید: اگر گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، خود را مقید به ماده ۱۲ قانون کار نداند، اداره کار هم با استناد قانونی به اینکه با کارفرمای جدید به توافق رسیده است، در قبال سابقه ما تعهدی نخواهد داشت.

کارگر معترض دیگری با ۲۰ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز از چگونگی انعقاد قرارداد با این شرکت ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید: حتی با کارگران فصلی که حداقل قرارداد سه ماهه بسته می‌شود، برای من و همکارانم با این سابقه، ماهانه قرارداد منعقد می‌کنند و آخرین بار برای قرار داد ۲۳ روزه از ما امضا گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: بر این شرایط، کارگران با مصیبتی به نام سهم غرمایی؛ تقسیم کردن مال بدهکار ورشکسته میان طلبکاران شامل هزینه واگذاری، سهم ۴ درصد سخت و زیان آوری و مهمتر از همه از بین رفتن امنیت شغلی مواجه شده اند.

یکی دیگر از کارگران معترض به وضع فعلی شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز می‌گوید: اگر قرار است در بحث واگذاری و ورشکستگی این شرکت از بخشی از مطالبات و حق و حقوق چشم پوشی شود، به یقین کارگران زحمتکش از آن چشم پوشی نخواهند کرد چرا که راهکار اعلام ورشکستگی با پیشنهاد و تصمیم مسئولان استان انجام شده و هرگونه چشم پوشی و نادیده گرفتن مطالبات قانونی برعهده تصمیم گیرندگان راهکار ورشکستگی و عاملان ورشکستگی است.

ادامه اعتراضات جمعی از جوانان واهالی رشت نسبت به بیکاری،گرانی،فقر،اختلاس،اختناق و…..

سه شنبه شب دوازدهم دی ماه،درادامه اعتراضات روزهای گذشته نسبت به بیکاری،گرانی،فقر،اختلاس،اختناق و…..در خیابان میکائیل این شهر تجمع کردند.

معترضان روزهای پیش در مناطق گلسار ونامجودست به تظاهرات خیابانی زده بودند.

براساس گزارشاتی که ۱۳دی رسانه ای شد،بدنبال تجمعات شب های یازدهم ودوازدهم دی ماه۱۲۰نفر از معترضان بازداشت شدند.

همچنین طی شب های گذشته دانشجویان درخوابگاه دانشجویی این شهر باسردادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به وضعیت موجود بنمایش گذاشتند.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه گیلان و مردم شهرستان‌های اطرف در مورد مبازه با فقر، فساد و بیکاری، اختلاس در حوزه اقتصادی و اجتماعی که بخش عظیمی از این مشکلات ناشی از سوء مدیریت و عدم لیاقت و عدم شایستگی و مدیران اجرایی است نامه و طومار برای استاندار شهر رشت نوشته اند و خواستار پاسخگویی به مردم و دانشجویان از جانب دولت هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل خزانه معین استان

روزچهارشنبه سیزدهم دی ماه،جمعی از بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل خزانه معین این استان دریاسوج زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، اسدی یکی از این بازنشستگان تجمع کننده گفت:بیش از یک سال و ۱۷ ماه از زمان بازنشستگی ما می‌گذرد و در این مدت امروز و فردا می‌کنند و به هر دستگاهی که مراجعه می‌کنیم ما را به اداره دیگری پاس می‌دهند.

وی گفت: ما فقط مطالبات‌مان را می‌خواهیم.

این فرد بازنشسته از سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سخنان جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ادامه داد: آقای گوهرگانی اعلام کرده اعتبارات آماده است، اما تا الان مطالبات ما پرداخت نشده است و می‌گویند پول و نقدینگی ندارند.

یکی دیگری از این افراد معترض به عدم پرداخت مطالبات بازنشستگی، اظهار کرد: حدود ۹۰ نفر از سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه بازنشسته شده‌اند که آنها ۱۰ میلیارد تومان از سازمان طلب دارند.

وی افزود: هیچ مبلغی از مطالبات ما اعم از مرخصی و پاداش و سنوات بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه پرداخت نشده است.

معترض دیگری می‌گوید: اکثر این بازنشستگان جانباز و از خانواده‌های ایثارگر هستند و الان فقط حق‌مان را می‌خواهیم و مسوولان نه حق‌مان را پرداخت می‌کنند و نه فرزندم را سرکار گذاشته‌اند.

فرد دیگری گفت: فرزندانم بیکار هستند و از طرفی مسوولان تاکنون برای پرداخت مطالبات‌مان کوتاهی کرده‌اند که انتظار داریم چاره‌ای در این زمینه بیندیشند.

به گفته این افراد معترض، هنگامی که به مسوولان خزانه معین استان برای پیگیری مطالبات خودمان مراجعه کردیم، آنها گفته‌اند که تنها برگه‌ای به ما ابلاغ شده، اما هیچ پولی نیامده است.

قابل یادآوری است که جعفر گوهرگانی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۲۹ آبان‌ ماه ۹۶ اعلام کرده بود که مبلغ ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات متمرکز ملی برای مطالبات پاداش بازنشستگان این نهاد و سایر ادارات تابعه اختصاص یافت، و با تخصیص این مبلغ مطالبات و پاداش تا پایان سال ۹۵ بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد و ادارات تابعه در این استان پرداخت می‌شود.

انتقال علیرضا معینیان به بند ۲۰۹زندان اوین

دریافتی:روزچهارشنبه سیزدهم دی ماه، علیرضا معینیان که روزیکشنبه دهم دی ماه توسط نیروهای سرکوبگر در تهران دستگیر شده بود،به بند ۲۰۹زندان اوین منتقل شد.

کانون نویسندگان ایران:دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!

نزدیک به یک هفته از آغاز اعتراض‌های خیابانی مردم می‌گذرد. در این مدت گستره‌ی اعتراض‌ها چنان فزونی گرفت که بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران به آن پیوستند. طرح مطالبات با شعارهای اقتصادی آغاز شد اما به سرعت دامنه‌ی سیاسی گرفت. در رویارویی با این اعتراض سراسری برخورد نیروهای انتطامی و امنیتی و لباس شخصی رفته رفته به خشونت و سرکوب و به کارگیری سلاح گرم در برابر مردم بی‌دفاع انجامید و تاکنون ضرب و جرح و بازداشت صدها تن و قتل بیش از بیست تن از معترضان را در پی داشته است.

طرفه آن‌که دولت به رغم ادعاهای خود در پذیرش حق اعتراض مردم، در همان روزهای نخست شبکه‌های اجتماعی مجازی را که از معدود ابزارهای باقی‌مانده‌ی آزادی بیان است، مسدود کرد.

کانون نویسندگان ایران که طی نیم قرن فعالیت خود همواره مدافع حقوق اساسی مردم از جمله حق آزادی بیان و اندیشه بی‌هیچ حصر واستثنا بوده است، هر گونه اقدام سرکوبگرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هر برخورد ضد انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد بیان آزادانه‌ی مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و هر درجه مخالفت با آنها حق مردم است.

کانون نویسندگان ایران

۱۲ دی ۱۳۹۶

سخن روز

آیا شرایط در ایران به سمت «سوریه شدن» پیش می رود؟!

اعتراضات اخیر مردم در شهرهای مختلف که به اعتراضات سراسری تبدیل شده است؛ سرِ ایستایی ندارد و گویا مردم به پا خاسته و تا رسیدن به خواسته هایشان از پای نخواهند نشست… هر چند که ممکن است این اعتراضات در میانه ی راه، دچار افت و خیزها و اوج و فرد ها باشد اما آنچه مسلم است وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و شرایط بیکاری و فقر و گرسنگی آنچنان وخیم است که اعتراض کنندگان حاضرند برای رهایی از این فلاکت هزینه های زیادی بپردازند . این امر در چند روز گذشته به اثبات رسیده است که اعتراض کنندگان با همه هزینه هائی که می دهند از پای نمی نشینند و هر روز صدای بلندتری از مردم شهرهای مختلف به گوش می رسد .

تاکنون در چندین شهر از جمله دورود، ایذه،کرمانشاه، تویسرکان، خرم دره و قهدریجان و اهواز برخوردهای شدیدی میان اعتراض کنندگان و نیرو های حکومتی به وجود آمده است که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم اعتراض کننده و در برخی موارد نیرو های حکومتی شده است. این کشتارها آهنگ ناسازی است که می تواند به فجایعی همه گیر در آینده تبدیل شود. به طور مشخص در میان حکومتگران کسانی به حقانیت اعتراضات مردم اذعان کرده اند و به صورت روشن، حقانیت مردم را در این اعتراضات تأیید کرده که گویا به فشار های زندگی و فقر و فلاکت مردم اذعان دارند اما در برابر برخی قدرتمندان به کلی مخالف هرگونه حقانیتی بر اعتراضات مردمی هستند و کلاً این اعتراضات را مربوط به تحریکات خارجی و یا دشمنان واقعی و یا واهی می دانند…

تفکر این دسته از دولت مردان است که خطر ایجاد در گیری های داخلی را به صورت خشونت آمیز تهدید می کند.

اگر حکومتگران در این میانه هیچ حقی برای مردم قائل نباشند که اعتراضات خودشان به هر صورت که صلاح میدانند ابراز کنند و بخواهند برای مبارزات به حق مردم چهاچوب تعیین کنند ـ کسانی که خود اموال عمومی را به غارت برده اند اکنون از شکستن یک شیشه فریادشان به فلک میرسد که اموال عمومی تخریب شد ـ اینان زمینه ساز تبدیل کشور به چیزی همانند سوریه هستند . هرچند که مردم ما فهیم تر و آگاه تر از آن هستند که تن به چنین امری بدهند بنابراین اگر اعتراضات به صورت های خشن تر کشیده شود؛ شکی نیست که مقصر اصلی همان کسانی هستند که هیچگونه حق اعتراضی برای مردم قائل نیستند.

منبع:کانال تلگرام کانون مدافعان حقوق کارگر-۱۲دی ماه۱۳۹۶

نان، کار، آزادی، مطالبه سلب مالکیت شدگان

جعفر ابراهیمی

اعتراضات سراسری مردم ایران به فقر و بیکاری در اعتراض به استمرار شرایط موجود چنان برق‌آسا گسترش یافت و ابعاد جدیدی به خود گرفت که بسیاری را غافلگیر نمود. در این میان بوقچی ها و رسانه‌های استمرار طلبان سبز و بنفش کوشیدند به مدد رسانه های داخلی و با حمایت چهره های شاخص خود با هجمه ای تمام عیار به مطالبات مردم و با برجسته سازی این نکته که این جنبش فاقد هدف مشخص و رهبری است ابعاد و ویژگی‌ها و به‌تبع آن مطالبات بر حق مردمی را به محاق ببرند.

گویی تن‌های محذوف و مطرودی که اینک پا به میان گذاشته‌اند و چیزی جز حق حیات را مطالبه نمی‌کنند چون مطالباتشان معطوف به باندهای قدرت و ثروت نیست باید به شدیدترین شکل ممکن سرکوب شوند تا فضا برای چپاول و غارت ژن‌های مرغوب و اقلیتی برخوردار مهیا گردد اقلیتی که همواره از قدرت اعمال خشونت خود برای حذف اکثریت از شیوه های نرم و سخت بهره برده‌ و هر بار توانسته‌ با ماسکی جدید سلطه خود را بازتولید نمایند. از همین منظر یکی از مهم‌ترین ابعاد اعتراضات اخیر، بی‌شک می تواند کنار رفتن نقاب از چهره برخی از این باندها باشد جایی که پرده ها کنار می روند اصلاح‌طلب و اصول‌گرا برای سرکوب به هم می‌رسند و دانشجویان به‌درستی در شعار خود پایان ماجرای آنان را فریاد می‌زنند.

اما دقیقاً جایی که دانشجویان از پایان ماجرا سخن می‌گویند خود نقطه عطفی است درروند تحولات جاری. حتی اگر دانشجویان شاخص صنفی دستگیر و روانه زندان شوند. چون‌که می‌توان انعکاس صدای دانشجویان را در دورترین نقاط کشور شنید جایی که معترضانی در سن دانش‌آموزی همین شعارها را تکرار می‌کنند و این همان بعد مهمی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنارش عبور کرد.

مرور اخبار بازداشت‌شدگان و جان‌باختگان روزهای اخیر و دیدن اسامی و چهره های دانش آموزان و جوانان زیر ۳۵ ساله در میان معترضان، نشان می‌دهد که جمعیت قابل‌توجهی از معترضان زن و مرد در رده سنی ۱۵ تا ۳۵ ساله قرار دارند و این خود می‌تواند نسلی را برای ما تداعی ‌کند که نسبت به تدبیر کاسبان سیاسی تکرار می‌کنم سخت ناامید است.

نسلی به‌غایت واقع‌گرا که درکی درست و عینی از شرایط مادی و عینی جامعه دارد این نسل همان نسلی است که طی این سال‌ها با تمام وجودش سیاست‌های ضد مردمی اقتصاد نئولیبرالی را در دولت‌های مختلف درک کرده است بی‌آنکه نیازی داشته باشد کتاب‌ها و تحلیل‌های دانشگاهی را بخواند. آن‌ها به سفره خود روزانه نگاه کرده‌اند و به‌وضوح دیده‌اند که هرروز وضعیت معیشتشان بدتر می‌شود. این همان نسلی است که هرروز بیکار شدن پدران و مادران خود را دیده است، بی آیندگی خود در عرصه تحصیل را لمس کرده است و معلمان خود را دیده است که طی ۱۵ سال گذشته همواره نسبت به وضعیت موجود معترض بوده‌اند. این همان نسلی است که اگر توانسته به دانشگاه راه یابد به مدد پولی سازی آموزش دانشگاه‌های پولکی نصیبش شده است و با وام و بیگاری توانسته هزینه این مراکز بی‌خاصیت را پرداخت نماید و بعد از فراغت از تحصیل یا بیکار بوده است یا نصیبش بیگاری بر صاحبان قدرت و ثروت بوده است. نسلی که چیزی برای از دست دادن ندارد چراکه امیدش را بارها به مسلخ برده‌اند و سلاخی نموده‌اند این نسل یک‌پایش در مدرسه است یک‌پایش در دانشگاه و یک‌پایش در خیابان و محیط کار؛ اما ویژه نسلی و سنی معترضان نیست که این جنبش را متمایز می‌کند بلکه تعلق آنان به طبقه سلب مالکیت شده از همه‌چیز است که به‌عنوان شاخص اصلی این جنبش بروز و ظهور می‌یابد تا آنان که توانایی از دست دادن ندارند نتوانند همگام با جنبش حرکت کنند. اگر امروز کسانی فقدان هدف و رهبری را بهانه برای عدم همراهی با اکثریت سلب مالکیت شده قرار داده‌اند از وضعیت طبقاتی موجود نفع می‌برند آنان نه نگران تخریب اموال عمومی هستند و نه نگران بروز خشونت در جامعه، چراکه سال‌هاست به‌صورت سیستماتیک اموال عمومی را تخریب نموده‌اند و نسبت به جامعه خشونت کرده‌اند دغدغه آنان حفظ ثروت و قدرت است همان‌گونه که دغدغه معترضان در مقابل آن‌ها قرار دارد

نان، کار، آزادی.

منبع:کانال کانون صنفی معلمان ایران

پینگ پنگ دولت وکارفرما با۳۰۴ کارگر نی بر مجتمع نیشکر هفت تپه در رابطه با بازنشستگی

۳۰۴کارگرنی بر مجتمع نیشکر هفت تپه بدلیل بازماندن از بازنشستگی در پی پینگ پنگ دولت وکارفرما ،خواهان اختصاص اعتبار لازم در بودجه سال۱۳۹۷ برای بازنشستگیشان شدند.

براساس گزارشی که ۱۳دی رسانه ای شد، حدود ۳۰۴ نفر از کارگران نی‌بر هفت تپه از چهار سال قبل منتظرند تا هزینه‌های مربوط به بازنشستگی آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و مستمری‌های آن‌ها برقرار شود.

به گفته این کارگران، تا زمانی که مالکیت مجتمع هفت‌تپه دولتی بود؛ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای بازنشستگی شماری از کارگران نی‌بر به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد؛ اما پرداخت ۱۰ میلیارد تومان باقیمانده بعد از خصوصی سازی، به دست فراموشی سپرده شد.

حرفه کارگران نی‌بر در هفت‌تپه فصلی و غیر دائم تلقی می‌شود، برای همین بیشتر این کارگران نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند، در همین رابطه در سال ۹۳، دولت طی مصوبه‌ای ۲۵ میلیارد تومان برای جبران سابقه بیمه‌ای این کارگران اختصاص داد تا شرایط بازنشستگی آن‌ها تسهیل شود و در آن زمان تعدادی از مشمولان با استفاده از این مصوبه بازنشست شدند.

در حال حاضر، برای پرداخت هزینه بازنشستگی۳۰۴ کارگر نی‌بر، اختلافی میان مالک خصوصیِ مجتمع ودولت به وجود آمده است، هرکدام، طرف مقابل را مسئول قلمداد می‌کنند؛ غافل از اینکه این کارگران هستند که از این موقعیت ضرر می‌کنند.

عدم پرداخت۴ماه حقوق کارگران کارخانه چوکا

خبرکوتاه:حقوق کارگران کارخانه چوکا ۴ماه پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی اهالی گلبهار نسبت به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال

روز گذشته(۱۲دی)، جمعی از اهالی گلبهاردراعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال اجتماع کردند.

یک معلم معترض حاضر درتجمع: ۲۰۰ نفر از معلمان هر روز از مشهد به گلبهار می‌آیند مگر ما چقدر حقوق می‌گیریم که تنها روزی ۷ هزار تومان هم کرایه رفت‌وآمد پرداخت کنیم.

براساس گزارشی که ۱۳دی رسانه ای شد، روز گذشته ورود اتوبوس‌های بیابانی به گلبهار برای جا‌به‌جایی مسافرین که با افزایش کرایه این مسیر از ۱۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان همراه بود، سبب تجمع اعتراض‌آمیز تعدادی از مسافران در محل ترمینال این شهرستان شد.

افزایش کرایه و ورود اتوبوس‌های بیابانی بدون اطلاع‌رسانی قبلی به مردم صورت گرفت که این موضوع سبب نارضایتی اهالی گلبهار شد تا جایی که پای گزارش پنج صداوسیمای خراسان رضوی نیز به این ماجرا باز شد.

مریم عظیمی یکی از ۲۰۰ معلمی است که هر روز از مشهد به گلبهار برای تدریس می‌آید و این مسیر را در طول سال به واسطه شغلش طی می‌کند،گفت: امروز طبق معمول از استقلال سوار اتوبوس‌های گلبهار شدم وقتی به گلبهار رسیدیم ما را همان اول جاده پیاده کردند و از مسافران خواستند اتوبوس دیگری سوار شوند که این اقدام سبب تعجب و انتقاد مسافران قرارگرفت.

وی ادامه می‌دهد: ۲۰۰ نفر از معلمان هر روز از مشهد به گلبهار می‌آیند مگر ما چقدر حقوق می‌گیریم که تنها روزی ۷ هزار تومان هم کرایه رفت‌وآمد پرداخت کنیم. همه مسافران ناراضی هستند چرا در این موقعیت حساس مسئولان به جای خدمات بهتر به دنبال نارضایتی مردمند من با صدای بلند اعلام می‌کنم که ۲۵۰۰ تومان کرایه ظلم است راستش من و همکارانم کرایه بین شهری را نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

امیر مالکی یکی دیگر از مسافران این مسیر که در مسکن مهر شوشتری گلبهار ساکن است می‌گوید: آخر این انصاف است که یکباره کرایه را چند برابر کنند مگر مردم می‌توانند روزانه ۶ هزار تومان کرایه پرداخت کنند.

وی ادامه می‌دهد: اغلب کسانی که در این شهرستان زندگی می‌کنند افراد کم‌بضاعت هستند اگر وضع مالی خوبی داشتیم که ساکن مسکن مهر نمی‌شدیم. چرا مسئولان بدون در نظر گرفتن مشکلات مردم تصمیم می‌گیرند؟ آیا حاضرند دیگران به حق آنان ظلم کنند؟

اینجا که دیگر دست بیگانگان در کار نیست!؟

یکی دیگر از ساکنان محله استانداری گلبهار هم که برای استفاده از اتوبوس آمده، می‌افزاید: آقای نوبخت در اخرین سفر خود به گلبهار برای رفع مشکلات حمل و نقل این شهرستان قول خرید چند دستگاه اتوبوس نو را داده خب شهرداری اگر آنها را دریافت کند و خودشان هم همت کنند با همین اتوبوس‌ها و قیمت ۱۰۰۰ تومان مردم راضی هستند، قیمت ۲۵۰۰ تومان برای کرایه این مسیر کارشناسی شده نیست و با جیب مردم همخوانی ندارد.

سلیمی در ادامه می‌گوید: دولت باید با گرانی مبارزه کند نه اینکه به گرانی دامن بزند با توجه به بیکاری سواری‌های شخصی که از داخل شهر با ۱۵۰۰ تومان مردم را به مشهد می‌برند، اینها می‌خواهند ۲۵۰۰ تومان پول بگیرند کرایه داخل شهری نیز به این مبلغ اضافه می‌شود این اقدام ناپسند است و مردم متوجه شوند اعتراض گسترده‌ایی خواهند کرد.

پایان تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان پس از۵روز*

صبح روز چهارشنبه دوازدهم دی ماه، کشاورزان شرق اصفهان به تجمعشان دراعتراض به نگرفتن حقابه پس از ۵روزبه امید پیگیری مطالبه بحق آنان در جلسه شورای عالی آب که در اواخر دی ماه سال جاری برگزار می شود، خبر داد.

خواست کشاورزان این است که اگر آب نیست باید خسارت از محل صندوق توسعه کشاورزی پرداخت شود زیرا وجوه واریزی به این صندوق، توسط بخش هایی بوده که از حقابه کشاورزان استفاده و باید هزینه استفاده از این حقابه را بپردازند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از کشاورزان معترض با تایید خبر پایان یافتن تجمع کشاورزان زیار، گفت: کشاورزان شرق اصفهان با توجه به شرایط اخیر کشور ، اقدام به جمع کردن تجمع آرام خود در شهر زیار کردند.

وی با بیان اینکه جلسه ای با حضور شهردار، شورای شهر و معتمدان محلی شهر زیار با کشاورزان برگزار شد،افزود: کشاورزان تقاضا دارند تا پاسخی قانع کننده در خصوص رهاسازی آب و پرداخت خسارت، از مسئولان دریافت کنند و در این رابطه مدت هاست منتظر عملی شدن مصوبات ۹ ماده ای زاینده رود هستند.

وی درادامه گفت: درخواست کشاورزان این است که مسئولان به مطالبات آنها اهمیت دهند و تدبیر اساسی برای مشکلات این قشر داشته باشند.

امیدواریم مسئولان در جلسه شورای عالی زاینده رود که در اواخر دی ماه ۹۶ در تهران برگزار می شود، تصمیم خوبی به نفع کشاورزان شرق اصفهان بگیرند و این تصمیم در قالب عمل ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه شغل اکثر مردم شرق اصفهان کشاورزی است و با خشکسالی در فقر به سر می برند، خاطرنشان کرد: کشاورزی که عمری فقط در همین شغل تلاش کرده است، توان کار دیگری را ندارد و اگر همچنان خشکسالی ادامه پیدا کرده و خسارت نکشتی پرداخت نشود، باید با بی پولی دست و پنجه نرم کند.

*تجمع تراکتوری کشاورزان اصفهان در اعتراض به نگرفتن حقابه

شنبه شب نهم دی ماه، کشاورزان شرق اصفهان به نشانه اعتراض ۱۰۰ تراکتور را به کنار جاده آورده‌اند.این تجمعات در اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تحویل ندادن حقابه کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفته است.

براساس گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از کشاورزان معترض با تاکید بر اینکه کشاورزان شرق اصفهان براساس طومار و همچنین مصوبات رسمی دارای حقابه مشخصی هستند، گفت: مسئولان عنوان کرده‌اند که آبی برای تحویل حقابه کشاورزان وجود ندارد، با وجود این، ما دنبال سهم آب خود هستیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان اعتراض‌های خود بارها اعلام کرده اند که دولت برای تامین حقابه ما باید از میزان سهم انتقالی آب به یزد و سایر بخش‌ها کم کنند تا حقآبه کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه تامین شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان برای دو کشت سهم آب دارند، افزود: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی، دو کشت کشاورزان حقابه دار به یک کشت در پاییز کاهش یافت که متاسفانه مسئولان امسال اعلام کردند که آبی برای کشت پاییزه کشاورزان شرق وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این گونه اعتراض‌ها نتیجه بخش باشد، با تحویل حقابه خود کشاورزی خواهیم کرد، افزود: در غیر این صورت بزرگان هر روستا به طور جداگانه در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «امسال میزان بارش ها در اصفهان و به خصوص سرچشمه‌های کوهرنگ نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و شرایط برای تحویل حقابه کشاورزان اندکی سخت است، گفت: بعد از بسته شدن آب زاینده‌رود از ۱۵ خرداد ماه، ذخیره سد زاینده رود درحدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب بود که امکان ذخیره‌سازی آب برای کشت پاییزه و تحویل حقابه کشاورزان وجود داشت، اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی، ذخیره سد زاینده رود هر روز کمتر شد.

وی تاکید کرد: مسئولان آب استان و کشور در این شرایط می‌توانستند با کم کردن سهم آب انتقالی به یزد، حقآبه کشاورزان شرق را برای کشت پاییزه تامین کنند.

جان باختن یک کارگر ۳۰ ساله بدنبال سقوط به داخل چاهک آسانسور

روزگذشته(۱۲دی)،سقوط یک کارگر ۳۰ ساله به داخل چاهک آسانسور ساختمان نیمه کاره ۸ طبقه در فلکه بارنج تبریز، موجب مرگ وی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی تبریز ، بعد از ظهر روزگذشته با گزارش سقوط کارگری به عمق چاهک آسانسور واقع در فلکه بارنج، آتش نشانان ایستگاه شماره ۵ جهت بررسی و امداد رسانی به محل حادثه اعزام شدند.

آتش پاد داوود طالب نژاد، با اعلام این خبر بیان داشت: یک کارگر ساختمانی مشغول کار در ساختمان نیمه کاره بود، به داخل چاهک آسانسور سقوط و در دم جان باخت.

مرگ دلخراش راننده بیل مکانیکی حین کار دربام سمنان بدنبال سقوط به دره

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت:صبح روز گذشته(۱۲دی)، واژگونی بیل مکانیکی در منطقه معروف به بام سمنان مرگ یک نفر را به همراه داشت.

سعید اسماعیل پور با بیان اینکه واژگونی بیل مکانیکی مرگ یک نفر را در سمنان در پی داشت، تاکید کرد: متوفی راننده بیل مکانیکی بود که متاسفانه پس از واژگونی از مسیر بام سمنان جان خود را از دست داد.

رئیس آتش نشانی سمنان گفت: این راننده در حال تسطیح زمین در نزدیکی میل پرچم بالای کوه پارک کوهستان شهرک روزیه بود که به داخل دره سقوط کرد.

سیزدهم دی ماه ۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۱۳ دی ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.