اخبار و گزارشات کارگری (۱۷ تیر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– یک جمعبندی پیرامون ماهیت برده دارانه و ضد کارگری طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی
– تجمعات اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات استان لرستان ادامه دارد!
*تجمع خانوادگی کارگران اخراجی شرکت مخابرات بروجرد!
*صبح امروز مدیران مخابرات لرستان با بستن درب ساختمان اداره کل مانع از ورود کارکنان شرکتی به داخل شدند
– اعزام به مرخصی اجباری دوهفته ای تصمیم مشترکی برای مقابله با اعتراضات کارگران کارخانه هپکو!
– ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه
*جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه: و این حکایت همچنان ادامه دارد
*تجمعات اعتراضی همه روزه کارگران بازنشسته کارخانه نیشکر هفت تپه
– اعتراض رانندگان‌ بی آرتی سامانه ۴خط ۷شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه۷باچراغ روشن
– اعتراض کارگران معدن گهرزمین سیرجان نسبت به عدم پرداخت حقوق ونداشتن بیمه!
– مطالبات کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم تاکنون پرداخت نشده است
– بیکارشدن کارگران ذوب آهن اردبیل بدنبال تعطیلی کارخانه
– عدم پرداخت بیش از ۴ماه حقوق وحق بیمه رانندگان سازمان اتوبوسرانی رشت
– عدم پرداخت ماه ها حقوق آبداران و راننده تانکرهای آبرسانی استان لرستان
– زخمی شدن ۸کارگرفصلی درحادثه واژگونی مینی بوس حاملشان
– مرگ راهدار مینودشتی حین کار در سانحه تصادف
– مرگ راننده تریلی وشاگردش براثربرق گرفتگی
– جان باختن۴کارگر مقنی جوان در تهران
یک جمعبندی پیرامون ماهیت برده دارانه و ضد کارگری طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی
جعفر عظیم زاده
۱-طرح کارورزی نه طرحی برای ایجاد اشتغال، بلکه طرحی است جهت جابجائی نیروی کار با اهداف معین
-طبق تبصره ۱ ماده ۵ طرح کارورزی، هر واحدی که امتیاز استفاده از این طرح را داشته باشد میتواند به ازای سه کارگر بیمه شده شاغل، یک کارورز را پذیرش کند. با این حساب چنانچه به عنوان مثال واحدی ۳۰۰ کارگر بیمه شده شاغل داشته باشد میتواند ۱۰۰ کارورز را پذیرش و پس از طی ۴ الی ۶ ماه دوره کارورزی، بر اساس ماده ۹ آنان را به مدت دو سال با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی بکار گیرد.
-در آیین نامه اجرائی طرح کارورزی هیچ تبصره و ماده ای وجود ندارد تا کارفرمایان را پس از پایان دوره آموزشی کارروزان و استخدام شان بمدت دو سال، ملزم و متعهد به حفظ کارگران قبلی و عدم اخرج آنان بکند. لذا کاملا بدیهی است که کارفرمای کارگاه سیصد نفره مورد مثال، پس از طی دوره آموزشی ۱۰۰ کارورز، از آنجا که سهم بیمه کارفرمائی آنان را از جیب نمی پردازد به مرور با اخراج صد کارگری که بیمه هایشان را از جیب پرداخت میکند جایگزین سازد.
-بنا بر این، طرح کارورزی بر خلاف ادعای دولت به عنوان طرحی جهت اشتغالزائی، نمیتواند بطور عملی اشتغالزا باشد بلکه فقط باعث یک جابجائی در نیروی کار خواهد شد. بدین معنا که با اجرای این طرح، کارفرمایان از این پس قادر خواهند شد تا به جای استفاده از کارگرانی که بیمه هایشان را از جیب می پردازند از کارگرانی استفاده بکنند که بمدت دو سال بیمه هایشان را از جیب نخواهند پرداخت.
۲-قانونی کردن بیگاری و بلوکه کردن موادی از قانون کار
-طبق بند “ب” و “ج” ماده ۱۱۳ قانون کار، مزد کارگر در مدت کارآموزی نباید از مزد مبنا(حداقل مزد) کمتر باشد و مزایای غیر نقدی ، کمکها و فوق العاده هائی که برای جبران هزینه زندگی و مسئولیتهای خانوادگی به کارگران پرداخت می شود می باید به کارآموزان نیز در دوره کارآموزی پرداخت گردد. اما سالهاست بخش عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدلیل عدم اجرای ماده ۱۱۳ قانون کار، نابودی اقتصاد کشور و نبود فرصتهای شغلی که خود همین آقایان در طول ۳۸ سال گذشته مسبب آن بوده اند، بناچار با دستمزدهای زیر حداقل مزد مشغول بکارند تا با کسب سابقه کار، قادر به یافتن شغلی مناسب برای خود شوند. حال دولت به جای عمل به وظیفه اش در قبال این جوانان برای ایجاد اشتغال و اجرای ماده ۱۱۳ قانون کار، در صدد بر آمده است تا بر بستر فلاکت و استیصال و درماندگی صدها هزار جوان فارغ التحصیل برای زندگی و اشتغال، شرایط برده وار موجود را از طریق طرح کارورزی با پرداخت مزدی معادل یک سوم حداقل مزد و محروم سازی آنان از سایر مزایای قانونی در طول دوره آموزشی، قانونی و نهادینه کند و شنیع ترین و شدیدترین شکلی از استثمار را به بهانه اشتغالزایی در ایران سازماندهی نماید.
-دولت برای دست یابی به قانونی کردن بردگی فارغ الحصیلان دانشگاهی، بدون اینکه راسا اختیاری قانونی برای کم لم یکن کردن موادی از قانون کار داشته باشد عملا دست به اینکار زده و با بلوکه کردن فصل پنجم قانون کار و بویژه مواد ۱۱۲ و ۱۱۳ آن در قالب طرح کارورزی، اقدام به قانون گذاری در راستای قانونی کردن بیگاری و تحمیل بردگی محض بر فارغ التحصیلان دانشگاهی نموده است.
-تبعات چنین رویکردی از سوی دولت، یعنی بلوکه کردن موادی از قانون کار و اقدام به قانون گذاری از طریق طرحها و لوایح متعدد، میتواند مبنائی برای کنار گذاشتن سایر مواد قانون کار و اضمحلال عملی این قانون بشود. به این معنا که اگر امروز دولت توانسته است با تصویب و اجرای طرح کارورزی، فصل پنجم قانون کار و مواد ۱۱۲ و ۱۱۳ آنرا را تعطیل کند فردا نیز میتواند مثلا ماده ۴۱ قانون کار و سایر مواد آنرا تعطیل و خود راسا از طریق طرحها و لوایح متعدد دست به قانون گذاری در مورد شرایط کار و زیست ما کارگران بزند.
۳-تضعیف جنبش اعتراضی علیه بیکاری و فقر و فلاکت
-با توجه به اینکه، پس از طی دوره کارورزی توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی، کارفرمایان میتوانند آنان را بمدت دوسال با معافیت از سهم بیمه کارفرمائی بکار گیرند لذا روشن است که کارفرمایان از بکار گیری فارغ التحصیلان مشمول طرح چشم پوشی نخواهد کرد و با اشتیاق بالائی اقدام به استخدام آنان خواهند نمود. بدین معنا، دولت با اعطای امتیاز ویژه به کارفرمایان مشمول طرح، بطور غیر مستقیم با تضمین اشتغال بمدت دو سال برای صدها هزار فارغ التحصیل دانشگاهی، در صدد آرام کردن آنان به بهای خانه خرابی دیگر بخشهای طبقه کارگر است. به عبارت دیگر این طرح در عین حال یک رویکرد ریاکارانه از سوی دولت روحانی است تا با دادن امتیاز دوسال تضمین شغلی به فارغ التحصیلان دانشگاهی، این بخش جوان دارای تحصیلات دانشگاهی از طبقه کارگر را آرام و آنان را به عنوان کارگرانی آگاه و معترض از همگرایی با دیگر بخشهای طبقه کارگر باز دارد.
۴-اعطای رانت عظیم مالی به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت
-از آنجا که در آیین نامه اجرائی طرح کارورزی هیچ تبصره و ماده ای وجود ندارد تا کارفرمایان را پس از پایان دوره آموزشی کارورزان و استخدام شان بمدت دو سال، ملزم و متعهد به حفظ کارگران قبلی و عدم اخرج آنان بکند و از سوی دیگر از آنجا که قرار نیست تا در قالب این طرح ریالی سرمایه گذاری جهت ایجاد یا توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی صورت بگیرد لذا این طرح، نه تنها طرحی برای اشتغال زائی و کاستن از دامنه بیکاری نیست بلکه در کنار دیگر اهداف ضد کارگریش، طرحی است برای یک جابجائی در نیروی کار کشور با هدف معافیت هزاران میلیارد تومانی کارفرمایان از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی و اعطای یک رانت عظیم مالی به آنان
-ابعاد عظیم مالی این رانت، زمانی روشن میشود که طی دوره اجرای طرح کارورزی که هیچ محدودیت زمانی نیز برای آن پیش بینی نشده است یک میلیون نفر (در طول شش سال) فارغ التحصیل دانشگاهی با نیروی کاری که کارفرمایان بیمه هایشان را از جیب می پردازند جابجا شوند و سهم بیمه کارفرمائی آنان از بودجه عمومی کشور پرداخت گردد. مبلغ این رانت برای یک میلیون نفر در طول دو سال با احتساب دریافتی متوسط ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر نفر، میشود: هشت هزار و دویست و هشتاد میلیارد تومان
-طبق ماده ۱۵ طرح قرار نیست همه کارفرمایان از این رانت هزاران میلیارد تومانی از طریق معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمائی بهره گیرند. بلکه طبق این ماده، تنها واحدهایی قادر به استفاده از این طرح و در واقع از این رانت عظیم خواهند بود که واجد شرایط باشند. لذا مفهوم این ماده، یعنی تعلق این طرح به واحدهای واجد شرایط، معنایش چیزی جز اختصاص این رانت عظیم به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان متصل به حوزه قدرت نمیتواند باشد. تجربه خصوصی سازی و انتقال مالکیت واحدهای دولتی به آقازاده ها و نهادهای وابسته به حوزه قدرت شاهدی بر این مدعاست. لازم است تاکید کنم که هدف از واشکافی این جنبه از ماهیت غارتگرانه طرح کارورزی این نیست که گویا اعطای این رانت عظیم در یک شرایط مساوی به همه کارفرمایان چیزی از ماهیت چپاولگرانه و برده دارانه آن کم میکند بلکه این بحث، صرفا نشان دادن این نکته است که یکی از اهداف مهم این طرح، اختصاص و تامین یک نیروی کار مجانی بعلاوه دادن یک رانت عظیم هزاران میلیاردی به واحدهای تحت مالکیت نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت است.
۵-از بین رفتن تدریجی بیمه کارگران توسط کارفرمایان و تضعیف تامین اجتماعی
-با نهادینه شدن اجرای این طرح، پرداخت سهم بیمه صدها هزار کارگر و در یک پروسه چند ساله، میلیونها کارگر از روی دوش بخشهای مهمی از کارفرمایان برداشته خواهد شد و این چرخه با توجه به اینکه محدودیت زمانی نیز برای اجرای آن پیش بینی نشده است همچنان تداوم پیدا خواهد کرد. لذا وقتی در یک بازه زمانی نامحدود و در چنین ابعاد بزرگی، پرداخت سهم بیمه کارفرمائی از سوی بخشهای مهمی از کارفرمایان متوقف بشود طبیعی است که اعاده تعهد کارفرمایان برای پرداخت سهم بیمه کارفرمائی به یک چالش بزرگ تبدیل و با توجه به قرار داشتن اهرمهای قدرت در دستهای آنان، منجر به نهادینه شدن عدم پرداخت بیمه کارگران توسط کارفرمایان بشود و در نتیجه آن سازمان تامین اجتماعی بشدت تضعیف و در معرض اضمحلال قرار بگیرد.
موخره: باید به نوبه خود، به عنوان یک فعال جنبش کارگری اذعان کنم که نه جنبش کارگری ایران و نه ما در اتحادیه آزاد کارگران، آنچنان که لازم و شایسته بود نتوانستیم بموقع و قبل از اجرای طرح کارورزی، آنرا به چالش کشیم و متاسفانه این طرح با توجه به این غفلت بزرگ از اول تیر ماه اجرائی شد. اما اجرای این طرح به معنای آن نیست که دست بر روی دست بگذاریم و نظاره گر سازماندهی و قانونی کردن شدیدترین شکلی از استثمار به بهانه دروغی آشکار به نام اشتغالزایی و سر ریز کردن بودجه عمومی کشور تحت عنوان دروغین، ریاکارانه و پر طمطراق اشتغالزائی به جیب نهادها و کارفرمایان وابسته به حوزه قدرت باشیم.
سازماندهی و قانونی کردن بردگی صدها هزار فارغ التحصیل جوان دانشگاهی بر بستر استیصال و درماندگی آنان برای کار و زندگی، میتواند جامعه ای را در تمامی ابعاد اجتماعی اش به قهقرا بکشاند. لذا ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید بر اعتراضات متحدانه از سوی همه تشکلهای کارگری، معلمان و دانشجویان بر علیه اجرای این طرح، از اساتید دانشگاه، وکلا و حقوقدانان، روزنامه نگاران و افکار عمومی مسئول میخواهیم تا با افشا و اعتراض به این طرح، اجازه ندهند یک بردگی نوین مبنتی بر شنیع ترین و شدیدترین شکلی از استثمار در جامعه ما نهادینه بشود.
۱۷ تیر ماه ۱۳۹۶ – جعفر عظیم زاده
تجمعات اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات استان لرستان ادامه دارد!
*تجمع خانوادگی کارگران اخراجی شرکت مخابرات بروجرد!
امروز۱۷تیر، کارکنان معترض اخراجی مخابرات بروجرد دراعتراض به اخراج وبرای بازگشت بکار بهمراه فرزندانشان تجمع کردند.
براساس گزارش منابع خبری محلی،۱۲نفر از کارکنان شرکتی مخابرات بروجرد که برای احقاق حقوقشان چندباردست به تجمع زده بودند اخراج شده‌اند و امروز همراه با فرزندان خوداجتماع کردند.

*صبح امروز مدیران مخابرات لرستان با بستن درب ساختمان اداره کل مانع از ورود کارکنان شرکتی به داخل شدند

دربهای اداره کل مخابرات لرستان بسته شد تا همکاران به هم ملحق نشوند. ولی همکاران در دو طرف در با هم هستند
گیرم که تهدید کنید
گیرم که اخراج کنید
با اتحاد سراسری شرکتیها چه می کنید!؟
لینک فیلم کوتاهی درهمین رابطه:
https://t.me/ettehad/۳۱۱۸۰
منبع:کانال تلگرام اتحادیه آزادکارگران ایران
درهمین رابطه:
ادامه تجمعات اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات لرستان اینبار خانوادگی
روزپنج شنبه۱۵تیرماه،کارکنان شرکتی مخابراتِ استان لرستان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وبرای تبدیل وضعیت وبازگشت بکار همکاران اخراجیشان بهمراه خانواده هایشان،مقابل نمایشگاه بین المللی شهر خرم آباد تجمع کردند.
امروزایلنا درهمین رابطه نوشت،کارکنان شرکتی مخابرات در استان لرستان برای چهارمین بار در هفته جاری تجمع اعتراضی برگزار کردند.
در این تجمع که از ساعت ۹ صبح روز گذشته (پنج شنبه/۱۵ تیرماه) مقابل نمایشگاه بین المللی شهر خرم آباد برگزار شده، کارکنان شرکتی مخابرات به همراه خانواده هایشان شرکت کرده اند.
خواسته تجمع کنندگان، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و بازگشت به کار کارکنانی است که در هفته ها و ماههای گذشته اخراج شده اند.
اعزام به مرخصی اجباری دوهفته ای تصمیم مشترکی برای مقابله با اعتراضات کارگران کارخانه هپکو!
امروز۱۷تیر،کارگران هپکودر راه دست یابی به مطالباتشان مبنی برتامین امنیت شغلی وپرداخت مطالباتشان درمحوطه کارخانه تجمع کردند که تصمیم اعزام به مرخصی اجباری دوهفته ای به آنها ابلاغ شد.
اعزام به مرخصی اجباری تصمیم مشترک مسئولین استان مرکزی،سهامدار ومدیریت شرکت هپکوواعضای شورای اسلامی کار راهکارجدید مقابله با اعتراضات با پراکنده کردن کارگران است.
بنا به گزارش منابع خبری محلی،در جلسه روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه مسئولین استان ، سهامدار و مدیریت شرکت و اعضاى شوراى اسلامى کار تصمیم گرفته شد که کارخانه هپکواز ۱۷ الی ۳۱ تیرماه جهت همکارى با وزارت نیرو و کاهش مصرف در پیک مصرف برق و نیز به منظور تآمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خطوط تولید تعطیل شود.
ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه
صبح امروز(۱۷تیرماه)کارگران با مراجعه به شرکت وعدم پاسخگویی مسئولین ،اقدام به قطع برق شرکت و قطع سیستم مخابرات آن نمودند.
ما اعلام می کنیم تا تحقق مطالباتمان آرام نشینیم. متاسفانه دولت، مسئولین استانی.شهرستانی وشرکت بجای حل حقوق قانونی این افراد وکارگران شاغل که بناچاراقدام به تحصن اعتراضی میکنند آنها را ارازل واوباش می نامند درحالی که این افراد دردمای بالای ۵۰درجه دراین شرکت مشغول بکار بودند.
*جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه: و این حکایت همچنان ادامه دارد
مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پایانی ندارد.این هم میوه خصوصی سازی و تحول اقتصادی که برای ما چیزی بجز ،فقر وبلاتکلیفی ، تهدید واخراج دستاوردی نداشته است.تاخیرهای مکرر حقوقی ،عدم پرداخت سهم کارفرما به تامین اجتماعی، بی اعتبار شدن دفترچه های تامین اجتماعی و از همه بدتر وضعیت بغرنج ۳۴۱نفر از بازنشستگان اسفندماه گذشته هستند که با اهمال کاری کارفرما در پرداخت سهم چهار درصد به بیمه تامین اجتماعی ،در برزخی جانکاهی قرار دارند. در چند روز گذشته چند نوبت به فرمانداری مراجعه کردند که بجای نتیجه ،با تهدید و ارعاب در خاتمه دادن به هرگونه تجمعی روبرو شدند. اداره کار شوش هم با ریاست خانم رقیه محمودی که خود حکایت دیگریست.دعوت به صبوری برای کارگری که نان ندارد برای کارگری که گرسنه است تحقیر و توهین به آدمیت است.لذا کارگران با وجود چنین فشارهایی صبح امروز با مراجعه به شرکت وعدم پاسخگویی مسئولین ،اقدام به قطع برق شرکت و قطع سیستم مخابرات آن نمودند. ما اعلام می کنیم تا تحقق مطالباتمان آرام نشینیم. متاسفانه دولت، مسئولین استانی.شهرستانی وشرکت بجای حل حقوق قانونی این افراد وکارگران شاغل که بناچاراقدام به تحصن اعتراضی میکنند انها را ارازل واوباش می نامند درحالی که این افراد دردمای بالای ۵۰درجه دراین شرکت مشغول بکار بودند.هنوزچندگاهی از رای مردم وکارگران به دولت حسن روحانی نگذشته است که شاهد این برخوردهای ناشایست مسئولین مربوطه با کارگران هستیم
اما سخنی با آقای روحانی
آقای روحانی منشور حقوق شهروندی که ازآن دم میزنید اینست که شرکتی را با این همه وسعت وهزاران کارگر، به بخش خصوصی ناکارآمد وناتوان واگذارکنید؟ ودرپاسخ جهت حل معضلات کارگران ، تهدید به برخورد سخت تنها چاره کار باشد؟ ما دردولت احمدی نژاد دردهه ۸۰،کم باتون وگازاشک اور نخوردیم ، بارها بازداشت و زندانی واخراج نشدیم که این چنین زندگی ما ملعبه دست دیگران باشد. مابه شما رای ندادیم که نزد خانواده خود شرمنده و تحقیرشویم مابه شما رای ندادیم که دفترچه های درمانی ما ۴ ماه فاقد ارزش باشد شما دارید باجامعه کارگری چکارمیکنید؟ این هم ازطرح کارورزی شما که کارگران وتحصیلکردههای دانشگاهی رابه جای اشتغال پایدار به برده تبدیل خواهد کرد شما فقط بفکرامار و ارقام هستید تا اشتغال پایدار. شما دارید درجهت حمایت ازسرمایه دار وکارفرماهایی که حتا ثروت خود را نه از تولید و صنعت که از رانت وجاهای دیگر کسب کرده اند، نیروی کار رانابود میکنید.چند روز وچند ماه، باید برای حقوق مان دست به اعتراض بزنیم؟ چراسازمان خصوصی سازی به هفت تپه مراجعه نمیکند تاببیند چه دسته گلی به آب داده است؟.چرا نیروهای امنیتی منطقه علارغم گزارش مکرر کارگران ،اقدامات لازم را انجام نمیدهند؟ مگرما انسان نیستیم؟ مگرما مردم خوزستان وشوش نبودیم که زیرتوپ وگلوله هم دراین شرکت ،کار می کردیم؟ وهم ازوطن دفاع می کردیم؟ چراوقتی به قدرت رسیدید همه چیز را فراموش می کنید؟ .دیگرچه بکنیم ؟چقدر فریادبزنیم؟ که هرچه کنیم حق است
جمعی از کارگران وپرسنل شرکت نیشکر هفت تپه – ۱۷/۴/۱۳۹۶
*تجمعات اعتراضی همه روزه کارگران بازنشسته کارخانه نیشکر هفت تپه
۳۴۱ کارگر بازنشسته کارخانه نیشکر هفت تپه از حدود دو ماه پیش برای برقراری مستمری و دریافت سنوات پایان خدمت خود در اعتراض به سرمی‌برند.
جمعی از این کارگران به ایلنا گفتند به دلیل سرگردانی ناچارند هر روز در محل کار سابقشان حاضر شوند.
از زمان آغاز این سرگردانی این چندمین باری است که کارگران مورد نظر از مدیریت مجتمع نیشکر هفت‌تپه و مسئولان محلی خواسته اند تا به این وضعیت آنها رسیدگی کنند.
به گفته یکی از این کارگران تا زمانی که در خصوص پرداخت مطالبات آنها اقدام موثری صورت نگیرد آنها ناگزیر هستند تا به محل کار سابقشان مراجعه کنند.
این کارگران که در قالب قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به صورت پیش از موعد بازنشسته شده‌اند، می‌گویند: به دلیل واریز نشدن هزینه‌های مربوطه، احکام بازنشستگی آنها صادر نشده و در نتیجه سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مستمری به آنها خودداری می‌کند.
برابر قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور باید بابت بازنشستگی پیش از موعد هر کارگر مبلغ اضافی را به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند که میزان آن معادل چهار تا هشت درصد حق بیمه ای است که بابت حضور کارگران در مشاغل سخت و زیان اور پرداخت شده است.
همچنین این کارگران افزودند که هنوز بابت سنوات دوران خدمت از کارفرمای سابقشان طلبکارند.
پیش از این قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از پرداخت هزینه بازنشستگی ۳۴۱ نفر از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی خبر داده بود، اما این اتفاق تا کنون نیافتاده است.
گفتنی است ترک کار کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه نیز طبق قانون از اسفند سال ۹۵صادر شده است.
اعتراض رانندگان‌ بی آرتی سامانه ۴خط ۷شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه۷باچراغ روشن
کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
اعتراض رانندگان‌ بی آرتی سامانه ۴خط ۷باچراغ روشن امروز ۱۷تیرماه به علت عدم پرداخت‌ شارژ بن های عیدسعید فطر:

 

-فشار ناموفق عوامل مدیریت و حراست شرکت واحد هم اکنون درخط ۷بی آرتی به رانندگان معترض برای خاموش کردن صدای اعتراض رانندگان.
-درصورت عدم پرداخت شارژبن کارت عید سعید فطر اعتراض رانندگان‌ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
اعتراض کارگران معدن گهرزمین سیرجان نسبت به عدم پرداخت حقوق ونداشتن بیمه!
روزپنج شنبه۱۵تیر، کارگران معدن گهرزمین،در جریان بازدید سرمایه داران وخبرنگاران ازکارخانه کنسانتره سنگ آهن گل گهر، جمعی از کارگران معدن اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق ونداشتن بیمه به نمایش گذاشتند.
براساس گزارشاتی که امروز۱۷تیررسانه ای شد،این کارگران همزمان با بازدید بازدید سرمایه داران وخبرنگاران ابراز کردند: بدون داشتن بیمه به صورت روزمزد روزی ۴۰ هزار تومان حقوق باید دریافت کنند که متأسفانه از اردیبهشت ۹۶ به این طرف حقوق دریافت نکرده‌اند.
این کارگران افزودند با داشتن زن و فرزند و هزینه‌های زندگی، دارای مشکل بوده و از مسئولان و مدیران معدن خواستند نسبت به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد آنها اقدام نمایند.
یادآوری: سهامداران شرکت گهر زمین بزرگترین معدن سنگ آهن کشور،شامل گل گهر ۳۰ درصد، شرکت مدیریت و سرمایه‌گذاری امید ۲۸ درصد، شرکت سرمایه‌گذاریتوسعه معادن و فلزات ۲۰ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۲۲ درصد است و این شرکت در حال حاضر به صورت سهامی خاص فعالیت دارد، ولی به گفته مدیران به زودی وارد بورس شده و تبدیل به سهامی عام می‌شود.
مطالبات کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم تاکنون پرداخت نشده است
تا به امروز۱۷تیرماه، مطالبات کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم بدنبال تجمع اعتراضی روز۱۲تیرماه وسفر روزگذشته(جمعه۱۶تیر)معاون وزیرنیروبه جهرم پرداخت نشده است.
امروزخبر عدم پرداخت مطالبات کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به مجلس کشیده ورسانه ای شد.
درهمین رابطه امروز ایسنا نوشت، تعدادی از کارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به پرداخت نشدن حقوق و مزایایشان توسط پیمانکار مربوطه اعتراض کردند. براساس این گزارش روز جمعه معاون وزیر نیرو سفری به شهرستان جهرم داشت.
درهمین رابطه:
حمله به کارگران معترض نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و مجروح شدن چند نفر
اخباروگزارشات کارگری:عصرروزگذشته(۱۲تیر)،جمعی ازکارگران شرکتی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان دست به تجمع زدند.کارگران معترض برای دستیابی به حقوق حقه شان قصد محبوس کردن عوامل پیمانکار در ساختمان اداری شرکت را داشتند که مورد حمله قرار گرفتند که مجروحیت چند نفر رابهمراه داشت.
کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم اعلام کردند درصورت عدم پرداخت مطالباتشان امروز به اعتراضشان ادامه خواهند داد وعوامل کارفرما رادر ساختمان اداری حبس خواهند کرد.
نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در جاده شیراز- جهرم و در ۲۵ کیلومتری شمال شهر جهرم در استان فارس واقع شده است.
کارفرمای این پروژه سازمان توسعه برق ایران، مشاور آن شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو است.
پیمانکار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، کنسرسیومی متشکل از شرکت توسعه یک مپنا و پیمانکاران تامین تجهیزات اصلی (توربین، ژنراتور و ترانسفورماتور وGCB) شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس)، ایران ترانسفو و ABB هستند. تجهیزات برق وکنترل واحد توسط شرکت مکو و تجهیزات BOP برق نیز توسط شرکت پارسیان به رهبری شرکت توسعه یک مپنا تأمین شده است.
بیکارشدن کارگران ذوب آهن اردبیل بدنبال تعطیلی کارخانه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی فعلا تعطیل بوده و سرنوشت فعالیت آن در ابهام است.
سید حامد عاملی صبح شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به اقدامات این مجموعه برای رفع مشکلات ذوب آهن اردبیل تصریح کرد: در وضعیت فعلی ذوب‌آهن عملاً تعطیل شده و تولید ندارد.
وی افزود: واحد تولیدی ذوب‌آهن اردبیل با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه است و به دلیل اینکه مالک توان مالی و مدیریتی ندارد، فعلاً تعطیل شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: مستأجری از استان گیلان نیز به صورت موقت این واحد تولیدی را اجاره کرد که به دلیل اتمام مهلت اجاره این سرمایه‌گذار استان را ترک کرده و در حال حاضر ذوب‌آهن تعطیل است.
وی متذکر شد: تا زمانی که مشکلات فعلی کارخانه رفع شود نمی‌توان در خصوص وضعیت و نحوه فعالیت مجدد آن اظهارنظر کرد.
عاملی مسئولیت رسیدگی بر مشکلات کارگران را متوجه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان دانست و افزود: در وضعیت فعلی به دلیل مشکلات مالی مالک، حتی اعطای تسهیلات نیز مقدور نیست.
عدم پرداخت بیش از ۴ماه حقوق وحق بیمه رانندگان سازمان اتوبوسرانی رشت
پرداخت دستمزد وبیمه حدود ۵۰ راننده پیمانی سازمان اتوبوس رانی رشت وحومه در استان گیلان دست کم چهار ماه به تاخیر افتاده است.
درهمین رابطه امروز ایلنا نوشت، رانندگان یادشده تحت نظر شرکت‌‌های پیمانکاری در خطوط مختلف این شهر به جابجایی مسافر مشغولند.
از قرار معلوم مطالبات مزدی پرداخت نشده است کارگران به ماه‌های اسفند سال ۹۵ و فرودین، اردیبهشت وخرداد ماه سال جاری مربوط می‌شود و علاوه براین به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه نیز سازمان تامین اجتماعی در دسترسی این کارگران به خدمات درمانی محدودیت‌هایی قائل شده است.
در مجموع این کارگران به دلیل اتفاقاتی که تاکنون افتاده است خواستار تغییر شرایط شغلی خود شده‌اند .
عدم پرداخت ماه ها حقوق آبداران و راننده تانکرهای آبرسانی استان لرستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان گفت: چندماه است که حقوق آبداران و راننده تانکرها معوق مانده است.
درهمین رابطه امروز ، علیرضا کاکاوند با اشاره به اینکه امسال حدود ۹۰ میلیارد تومان برای تامین آب حدود ۱۷۰ روستا نیاز است، به ایسناگفت: تعدادی از این روستاها آب ندارند، تعدادی ضعف فشار آب دارند و تأسیسات برخی نیز فرسوده و نیاز به بازسازی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان به افزایش تعداد روستاهایی که به وسیله تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند، اشاره و عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۲۰ روستای استان لرستان با تانکر آبرسانی می‌شود که آب‌رسانی به این روستاها جز برنامه‌های کاری است تا در صورت تخصیص اعتبار مشکل آنها به طور حتم برطرف شود.
کاکاوند بیان کرد: شرکت از نظر اعتباری شدیداً در مضیقه است و چندماه است که حقوق آبداران و راننده تانکرها معوق مانده است. مردم نیز در بحث پرداخت آب بها همکاری خوبی ندارد به‎طوری‎که زیر ۵۰ درصد آب بها پرداخت می‌شود. حتی اکنون برای خرید کلر نیز با مشکل مواجه می‌شویم.
وی تصریح کرد: بنا داریم بحث تانکر آب سیار را به صفر برسانیم از طرفی برنامه داریم تا امسال کار آبرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار بدون آب را به اتمام برسانیم.
زخمی شدن ۸کارگرفصلی درحادثه واژگونی مینی بوس حاملشان
صبح امروز۱۷تیر،بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران فصلی در جاده مهاباد- سردشت ۸ کارگرفصلی زخمی شدند.
فرمانده پلیس راه نقده – مهاباد به خبرنگاران گفت: این حادثه صبح امروز درمسیر فرعی سه راهی روستای حمزه آباده در جاده مهاباد- سردشت روی دادو۸ زخمی از کارگران فصلی برجا گذاشت.
سرهنگ طالب زوار افزود: از مجموع هشت نفر مجروح این حادثه که به بیمارستان خمینی مهاباد منتقل شدند هفت نفر به صورت سرپایی مداوا شدند.
مرگ راهدار مینودشتی حین کار در سانحه تصادف
روز چهارشنبه (چهاردهم تیر ماه)، عباسقلی قزلسفلی، مامور اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مینودشت استان گلستان، حین انجام عملیات راهداری بر اثر سانحه تصادف، جان خود را از دست داد.
به گزارش ۱۷تیر ایلنا،مراسم سوم درگذشت این کارگرراهداری روز گذشته برگزار شده است.
مرگ راننده تریلی وشاگردش براثربرق گرفتگی
برخورد تاج تریلی با فاز برق ۲۰ کیلوولتی سبب برق گرفتگی راننده تریلی و شاگرد آن شد که هر دو نفر در دم جان سپردند.
به گزارش۱۷تیر برق نیوز، به گفته ی یکی از شاهدان بر اثر برخورد تاج تریلی با شبکه سبب بروز اتصالی و جرقه و صدای شدید و احتمالا شک خفیف شد که در این هنگام راننده اقدام به ترک ماشین می کند که با قرار گرفتن در رکاب تریلی و با اولین گام بر زمین دچار برقگرفتگی شده و بر روی زمین پرت می شود.
شاگرد راننده که نزدیک ماشین است به کمک راننده می رود و به خیال اینکه راننده دچار سکته شده است به سمت ماشین رفته تا از داخل آن آب بیاورد و در این هنگام وی نیز دچار برق گرفتگی می شود.
جان باختن۴کارگر مقنی جوان در تهران
روزگذشته(۱۶تیر)،۴کارگرمقنی جوان(حدودا ۲۱ تا ۲۸ ساله)در خیابان ولیعصرکوچه اسعدی در اعماق چاه در یک سفره خانه سنتی گرفتار وجانشان را از دست دادند.
به گزارش ۱۷تیرپایگاه خبری ۱۲۵، به گفته مرتضی بهروز مدیر منطقه شش عملیات آتش نشانی، در محل حادثه یک ساختمان سه طبقه قدیمی ساز دارای سه طبقه منفی مشاهده شد که طبقه منفی سه این ساختمان دارای کاربری سفره خانه سنتی بود و به حالت نیمه تعطیل درآمده و در قسمت زیرین این سفره خانه یک اتاقک ۱۰ متر مربعی قرار داشت.
وی در ادامه گفت: چهار نفر از عوامل سفره خانه در حال حفر یک حلقه چاه ۸ متری بودند که در انتهای چاه گرفتار شده و قادر به خارج شدن از چاه نبودند.
مدیر منطقه شش عملیات تصریح کرد: آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، پس از بررسی متوجه وجود گازهای سمی در داخل چاه شدند و به سرعت ایمن سازی های لازم را انجام دادند و با استفاده از دستگاه های دمنده اقدام به تهویه هوای داخل چاه کردند.
بهروز ادامه داد: با توجه به باریک بودن دهانه چاه و قرار داشتن چهار نفر در عمق چاه، نیروهای آتش نشانی با تلاش فراوان و با به وسیله تجهیزات مخصوص خود را به عمق ۸ متری چاه رساندند و در یک عملیات ۸ ساعته هر چهار نفر مرد جوان که حدودا ۲۱ تا ۲۸ ساله بودند را از چاه خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند.
پس از معاینات اولیه از سوی کادر پزشکی اورژانس مشخص شد هر چهار نفر در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده اند.
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.