به یاد مرد اخلاق و مبارزه “مهندس سحابی”

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اشکان رضوی

تاریخ معاصر ایران مشحون از مبارزات مردان آزادیخواه و استبداد ستیزی است که نامشان در جای جای تاریخ این سرزمین حک شده و تلاشهای آنان توانسته ملت ایران را به سمت تعالی و پیشرفت در مسیر دموکراسی و آزادیخواهی هدایت کند.
مردی چون مصدق با آگاهی به نیاز جامعه ایرانی به دموکراسی برای رسیدن به استقلال و آزادی و رهایی از یوغ استعمار و استبداد در مکتب آزادگی و میهن پرستی خود، مردانی را پرورش داد که سالها با از جان گذشتگی های بی مانند خود موجب پدیدآمدن امید به رهایی در قلوب ملت ایران شدند.

بزرگانی چون شادروانان" مهندس بازرگان،دکتر یدالله سحابی،دکتر علی اردلان،فروهر ها،دکترپرویز ورجاوند و دیگر مردان آزادیخواه و میهن پرست ، با پیروی از مصدق بزرگ، آموزه های دموکراسی خواهی بر مبنای آزادی و استقلال ایران و رعایت اخلاق سیاسی راه مبارزه را در پیش گرفتند و در مقطعی از تاریخ ایران نسلی از مبارزان و سیاستمداران پا به عرصه ظهور نهادند که با تکیه بر این آموزه ها توانستند در قلوب ملت ایران دارای پایگاه ابدی شوند .

یکی از این مبارزان اخلاق مدار بی گمان "مهندس عزت الله سحابی" است که همچو پدر بزرگوارش، بهترین سالهای عمررا در راه رسیدن به آزادی و دموکراسی هزینه و با همه نا ملایماتی که بر او تحمیل شد هیچگاه از مدار اخلاق سیاسی عدول نکرد.

سحابی خود نمونه بارز یک مبارزایرانی است که با تکیه بر فرهنگ ملی تلاش کرد تا بر مبنای خواست های ایرانیان برای نیل به آزادی، دنباله رو بزرگان خود بوده و در این راه نیز هیچگاه از اصول عدول نکرد.سحابی در بطن جامعه ایرانی، از روشنفکران و دانشجویان تا گارگران و پیشه وران توانست از محبوبیت بی نظیری بر خوردار گردد.به گونه ای که با حضور این مرد در هر مراسمی تعداد بسیار زیادی از علاقمندان و جوانان گرد او حلقه زده و نسبت به او ابراز ارادت می کردند، امری که شاید به جرات بتوان گفت در مورد کمتر کسی است که در ایران رخ دهد و این نشان ازآن دارد که منش و رفتار سحابی توانسته از او چهره یک مبارز ملی را پدید آورد که می تواند در فرهنگ سیاسی و مبارزاتی ایران تاثیر گذار باشد.

اما اینک این چهره میهنی بعد از سالها کوشش و مبارزه و پرداخت هزینه های گزاف و تحمل زندان های طولانی مدت در رژیم پیشین و کنونی ، در بستربا بیماری دست و پنجه نرم می کند و بر ما است که در همه حال در کنار او بوده و از صمیم قلب تندرستی او را آرزو کنیم چو اینکه میهن اینک به او بیش از پیش نیازمند است و اگر نبودند انسانهای شریفی چون او در ادوار تاریخ این کهن بوم ، شاید ایرانی نیز در گستره جغرافیای سیاسی و فرهنگی جهان وجود نداشت. بی گمان قلم زدن بر دهها صفحه نیزهر گز نخواهد توانست گویای بزرگ منشی او باشد چون بزرگان میهن در اندیشه میلیون ها ایرانی دارای جایگاهی هستند که زبان و قلم نا توان از بیان آن.

به امید روزهایی که مهندس سحابی را دگر باره تندرست و شاد در میان خود ببینیم.

پاینده ایران

پنجشنبه۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰

Ashkan.rzv@gmail.com

Ashkanrazavi.blogfa

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.