اخبار و گزارشات کارگری (۱۲ شهریور ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح های کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح های کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– کارگر معترض شرکت مخابرات را اخراج وسپس راهی بیمارستان کردند

– کارگران مجتمع نیشکرهفت تپه هنوزدارند تاوان دفاع ازحقوق خودرامیپردازند

– راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه آذر آب درخیابان های شهر اراک

– اعتصاب کارگران معدن ملچ آرام رامیان دراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوق وپرداخت ناقص حق بیمه برای دومین روز متوالی

– وعده پرداخت حقوق کارگران شهرداری خرمشهر پس از تجمع اعتراضیشان مقابل شهرداری

– بیش از سیصد نفر از معلمان و کارگران و فعالین دانشجوئی با صدور بیانیه مشترکی احضار محمود بهشتی لنگرودی و علی نجاتی را به زندان محکوم و خواهان توقف فوری احضار و بازداشت فعالین صنفی شدند

– کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:رضا شهابی کارگر زندانی را دریابیم

– اعتراض رسانه ای کارگران حفاری شمال نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

کابوس بیکاری همراه با این کارگران

– اعتراض نگهبانان میادین میوه و تره‌بارنسبت به عدم پرداخت مطالباتشان رسانه ای شد

– تجمع اعتراضی رانندگان مسافربری دهدشت مقابل فرمانداری

– سوختگی ۵کارگر کارخانه فولاد نطنزبراثر ترکیدگی قالب مواد مذاب

– مصدومیت ۱۳کارگرمعدن صفاشهربدنبال تصادف سرویس رفت وآمدشان

– مرگ دلخراش کارگر کارخانه آجر دهدشت

– یک کودک کارمجروح حادثه انفجارکوره پزخانه وایقان جان باخت

کارگر معترض شرکت مخابرات را اخراج وسپس راهی بیمارستان کردند

این کارگر شرکت مخابرات به قراردادی که مطابق با اصول و ضوابط قانون کار تنظیم نشده، معترض است و به رسم اعتراض مثل خیلی‌های دیگر، قرارداد را امضا نمی‌کند و همین باعث می‌شود که شنبه هفته گذشته حکم اخراجش را صادر کنند و به اصطلاح پرونده‌اش را بزنند زیر بغلش. متن حکم اخراج ساده و سرراست است؛ او را به تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی‌نظمی متهم کرده اند.

بعد از صدور حکم اخراج، او این حکم را نمی‌پذیرد؛ چرا که معتقد است اعتراض به بی‌قانونی، قانونی است و نباید مشمول تنبیه و اخراج شود. همچنان سر وقت، سرِ کار حاضر می‌شود تا این که روز چهارشنبه درگیری شدت می گیرد و درنهایت، او بیمارستانی می‌شود؛ بیهوش می‌برندش بیمارستان.

نامش لطیفه سعیدی است؛ خانمی چهل و چند ساله و اهل آذربایجان غربی؛ او از نیروهای شرکتی مخابرات آذربایجان غربی است که ماههاست قرارداد سال جدید را امضا نکرده چون این قرارداد را قانونی نمی‌داند؛ اکنون خانم سعیدی بیش از چهار روز است که در بیمارستان بستری است؛ اول بیمارستانی در ارومیه و از شنبه شب در بیمارستانی در تبریز؛ قضیه این شکلی است که سرِ کار حالش بد می‌شود، بیهوش می‌شود و همکارانش میبرندش بیمارستان. روز اول قدرت تکلم هم نداشت اما حالا فقط دست و پای چپش بی‌حس است و حرکت نمی‌کند؛ خانواده اش نگرانند و همکارانش مضطرب.

قضیه از خیلی قبلتر از این شروع شده است؛ از اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات به تبعیض و بی‌عدالتی در ساختار مخابرات. ماههاست که پرسنل شرکتی مخابرات در حال اعتراضند. بارها به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند؛ چندین بار هم این کارکنان در استان‌های مختلف مقابل ادارات مخابرات جمع شدند و به اوضاع معترض شدند. خواسته این کارکنان چیز عجیب و نامعقولی نیست؛ آنها چند خواسته قانونی دارند: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات و رفع تبعیض در دریافتی پرسنل.

مشکل خانم سعیدی هم از همین جاها شروع می‌شود؛ او به قراردادی که مطابق با اصول و ضوابط قانون کار تنظیم نشده، معترض است و به رسم اعتراض مثل خیلی‌های دیگر، قرارداد را امضا نمی‌کند و همین باعث می‌شود که شنبه هفته گذشته حکم اخراجش را صادر کنند و به اصطلاح پرونده‌اش را بزنند زیر بغلش. متن حکم اخراج ساده و سرراست است؛ او را به تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی‌نظمی متهم کرده اند.

در نامه ای که شرکت پیمانکار به عنوان خاتمه همکاری نوشته، آمده است:

«خانم لطیفه سعیدی که در امور مشترکین مشغول به کار میباشد، به دلیل تحریک پرسنل برای امتناع از امضای قرارداد کاری و همچنین ایجاد اخلال و بی نظمی از تاریخ پنجم شهریور توسط این شرکت اخراج می شود؛» در ادامه نامه‌ی اخراج آمده که از این پس از ورود نامبرده به محل کار ممانعت به عمل آید.

بعد از صدور حکم اخراج، او این حکم را نمی‌پذیرد؛ چرا که معتقد است اعتراض به بی‌قانونی، قانونی است و نباید مشمول تنبیه و اخراج شود. همچنان سر وقت، سرِ کار حاضر می‌شود تا این که روز چهارشنبه درگیری شدت می گیرد و درنهایت، او بیمارستانی می‌شود؛ بیهوش می‌برندش بیمارستان. جریان به روایت همکارانش اینطور بوده است:

روز چهارشنبه، گفتگویی میان خانم لطیفه سعیدی با مقامات شرکت بر سر اجرای قوانین و اصلاح قراردادهای کارگری مطابق قوانین کار (اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و در نظر گرفتن سنوات شغلی در قرارداد و اصلاح موادی همچون محل کار، مدت قرارداد، موضوع قرارداد ، عنوان شغل و ..) برقرار شد که ایشان بسیار عصبانی می شود؛ بعد از آن، بیهوش می‌شود و او را بیمارستان منتقل می‌کنند.

عباسی نماینده شرکت پیمانکار در مورد چهارشنبه و حادثه‌ای که برای خانم سعیدی رخ دادبه ایلنا می‌گوید: آن روز صحبت‌هایی شد اما آن موقع حال خانم سعیدی بد نشد؛ رفت پشت میزش نشست و ده دقیقه بعد بیهوش شد که بردنش اورژانس. اصلا وقتی حالش بد شد، ما آنجا نبودیم.

عباسی با اشاره به اخراج سعیدی می‌گوید: او را ششم شهریور به جرم اخلال در نظم اخراج کرده بودیم؛ اصلا چهارشنبه سر کار، نباید می‌بود. چرا بعد از اخراج باز هم می‌آمد؟ اگر اخراج را قبول نداشت بایستی از مراجع قانونی پیگیری می‌کرد نه این که باز هم بیاید امور مشترکین.

حالا او چند روزی است که در بیمارستان بستری است؛ دست و پای چپش بیحرکت شده و پزشکان احتمال داده اند که در مغزش لخته خون وجود دارد. خانواده او علیه مدیریت مخابرات آذربایجان و شرکت پیمانکاری پرونده شکایت تشکیل داده اند.همکارانش می‌گویند از شما تقاضا داریم با رسانه ای کردن ماجرا به ما کمک کنید و نگذارید حق همکارمان که همواره در حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مورد ستایش ما بوده، ضایع شود.

دختر خانم سعیدی نیز در روزهای گذشته متنی را در فضای مجازی منتشر کرده؛ دردنامه‌ای که مصائب مادرش را به تصویر می‌کشد. در این متنِ ساده و صمیمی آمده:

«نمیدونم درک میکنین یا نه.دو تا خواهر که الان سه روزه مسیر زندگیشون فقط راه خونه تا بیمارستان شده. دو تا دختر که عاشقانه مادرشون رو میپرستن و حاضر نیستن که یه قطره اشک از چشم مادرشون بچکه ولی الان دارن ذره ذره آب شدن مادرشون رو جلوی چشمشون میبینن. نمیدونم درک میکنین که من الان چه حالی‌ام یا نه؛ ولی حالم اصلا خوب نیست.اون مادر قوی و الگویی که همیشه زبانزد بوده الان سه روزه که روی تخت بیمارستانه وحتی قادر نیست یک قدم راه بره. چرا که سمت چپ بدنش کلا بی حسه و تنها امیدمون بعد از خدا دعای خیر همکاران و معالجه پزشکان هست. همیشه درد مادرم از همکارانی بود که مثل اهل کوفه بودند. طی این دو سالی که این حرکت شروع شده و حتی قبل تر از اون روزی نبود که اعصاب مادرم به خاطر مسئولین خراب نباشد. این اواخر هم موضوع همکاران اخراجی، بحثی بود که همیشه با سایر همکاران پیگیرش بودند که هر چه سریعتر سر کارشون برگردند. حرف آخرم با مسئولانی است که علیرغم بی قانونیها همچنان از پیمانکار حمایت کردند..»

چند روزی است که پرسنل شرکتی مخابرات از شهرهای مختلف تماس می‌گیرند و درباره وضعیت دردناک همکار ارومیه‌ای‌شان ابراز نگرانی می‌کنند. آنها می‌گویند نمی‌خواهیم این همه بی‌عدالتی در سکوت و تاریکی بماند و کسی خبر نشود.

اینها همه را کنار هم بگذاریم تا به سرنوشتِ تلخِ خانم سعیدی برسیم؛ او این روزها در بیمارستان بستری است اما همکارانش می‌گویند از عدالت دست برنمی‌داریم.

کارگران مجتمع نیشکرهفت تپه هنوزدارند تاوان دفاع ازحقوق خودرامیپردازند

امروز ۱۲شهریور،گزارشی با امضای جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه در شبکه های اجتماعی منتشر شد،بخشی ازاین گزارش بقرار زیراست:

روزشنبه طی بخشنامه ای توسط مدیر امورادای شرکت نیشکربه ادارات این شرکت اعلام شدکه ازتاریخ صدوربخشنامه بنابردستورقائم مقام مدیریت نیشکرهفت تپه سیامک نصیری افشاردادن کاردرتایم اضافه کاری وتعطیل به کارگران روزمزدکه بیش از۷۰ درصد پرسنل شرکت راشامل میشوند ممنوع است .

بااجرای این برنامه حقوق اکثراین کارگران بااحتساب حقوق ثابت فقط از مزایای چون حق بن مسکن وفرزند بهره مند خواهندبود وحقوق آنها کاهش بسیاری خواهد داشت.

این دستورالعمل درپی اعتصابات سه روزاخیر صادرشده وباعث بی انگیزگی این پرسنل شده ودرواقع آنها دراعتصاب پنهان قرارخواهندداشت که دود آن به چشم کارفرماخواهدرفت ودربهره وری وتولیدنقش اساسی ایفاخواهد نمود.

امروزیکشنبه نیز مجددااعلام شدکه بدلیل مشکل مالی شرکت افرادی که تمایل دارند درخواست مساعده کنند.اخیراپیمانکاران شرکت جلوی دفترشرکت اریاک درتهران تحصن کردند که پس ازدریافت مبلغی ازمطالبات شان به اعتصاب خودپایان دادند.

این روزهافعالترین بخش شرکت کمیته انضباطی شرکت است که به گرفتن تعهدکارگران جهت حضورنیافتن دراعتصاب مشغولند.درواقع اکثرا کارگران شرکت یابه حراست وکمیته انضباطی احضارمیشوند یا دادگاه یاتعلیق هستندیا ممنوع الورود.

اینجا شرایطش ازچسب هل بدتراست فرق اینجا با آنجا مسئولین استان خوزستان هستندکه همراه کارفرماهستند.آنان که برای کارگران پرونده سازی میکنند آیا کتاب قانون کاررا مطالعه کردند که ماهم حقی داریم یا فقط آن بخش قانون که حق کارفرماست قابل اجراست.

ما نمیدانیم دولت کارفرما رابرای جنگ با کارگران فرستاده یا ایجادشغل وتولید ؛ البته اینجا تولید هست آن هم تولیدپرونده قضایی وتولید یاس ونا امیدی تولیدفقروفلاکت تولید بردگی واستثمارجوانان بومی.

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه آذر آب درخیابان های شهر اراک

امروزیکشنبه دوزادهم شهریور ماه، کارگران کارخانه آذر آب در ادامه اعتراضات دامنه دارشان* نسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان،دست به راهپیمایی وتجمعاتی در سطح شهر اراک زدند.

این کارگران ابتدا مقابل دفتر امام جمعه اراک اجتماع کردند وسپس راهی سازمان صدا و سیمای استان مرکزی شدند ومقابل درب ورودیش تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،۵ نفر به نمایندگی از کارگران کارخانه آذرآب با دری نجف آبادی ،امام جمعه دیدار کردند و سپس این ۵نفردر جمع کارگران معترض حاضر شده و تصمیمات گرفته شده را به اطلع آنان رساندند .

بنا بهمین گزارشات پیگیری خواسته های کارگران کارخانه آذرآب از طریق ۵ وزیر در تهران از مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه بود .

کارگران معترض در ادامه بطرف ساختمان صداوسیمای استان مرکزی حرکت کردند وبا تجمع مقابل درب ورودی صدا و سیمایش،اعتراضشان را نسبت به سخنانی که شب گذشته از زبان فریبرز پرنا کارفرمای این واحد صنعتی از شبکه تلویزیونی آفتاب پخش شد،بنمایش گذاشتند.

در برنامه سیمای کارگرکه شب گذشته به صورت زنده از شبکه تلویزیونی استان مرکزی پخش شد، مدیرعامل کارخانه آذر آب حقوق عقب مان

مطالب مرتبط با این موضوع :

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.