اخبار و گزارشات کارگری (۲۷ تیر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (۲۷ تیر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۲۷ تیر ۱۳۹۶)

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– محرومیت مهارت آموزان و کارورزان از بیمه تامین اجتماعی در طرح های کارورزی ومهارت آموزی؟!
– تجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی رازی ماهشهربرای سومین روزمتوالی
– ادامه اعتراضات کارگران در مجتمع نیشکر هفت تپه
– تجمع اعتراضی کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس سراسرکشورمقابل سازمان خصوصی سازی
– رواج عنوان جعلی «مرخصی اجباری» در روابط کار
– کارخانه قند شاهرود باردیگر تعطیل و۱۰۰کارگرش بیکارشدند!
– بیکاری۱۰۰کارگرتخته ارازگل رامیان با ماه ها حقوق معوقه بدنبال تعطیلی کارخانه
– جان باختن یک راننده جوان معدن ۳گل گهر براثر ریزش کنسانتره
محرومیت مهارت آموزان و کارورزان از بیمه تامین اجتماعی در طرح های کارورزی ومهارت آموزی؟!
در «طرح کارورزی» و طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» مهارت آموزان و کارورزان از بیمه تامین اجتماعی محروم شده و تنها دولت متعهد به پرداخت مبلغی بابت بیمه حوادث به شرکت‌های بیمه ایی در قبال وقوع حادثه برای مهارت آموز و کاررورز شده است.
فرشاد اسماعیلی از پژوهشگران حقوق کار و تامین اجتماعی در یادداشت پیشرومندرج درایلنا به نقص برنامه‌های اشتغالزایی دولت در خصوص محافظت از نیروی کار در برابر حوادث کار می‌پردازد.
آیا می‌دانستید تعداد کارگرانی که در جهان بر اثر بیماری یا حادثه کارشان را از دست می‌دهند از کل تعداد بیکاران جهان بیشترند؟
حقوق کار و تامین اجتماعی آبشخور واحدی داشته و به نوعی نظام تامین اجتماعی در جهت حمایت اجتماعی از کارگران پیدایش یافته و در ابتدای پیدایش نیز به معنای بیمه اجتماعی کارگران بوده و پیوند تنگاتنگی داشته‌اند.
«بیمه تامین اجتماعی» کارگران که حاصل دستاورد مقاومت سالیان سال آنهاست، به معنای حمایت ساختاری و نسلی از کارگران است، این درحالیست که «بیمه خصوصی حوادث» به معنای ضمان کارفرما در قبال کارگر و تعهد به جبران خسارت است.
در «طرح کارورزی» و طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» مهارت آموزان و کارورزان از بیمه تامین اجتماعی محروم شده و تنها دولت متعهد به پرداخت مبلغی بابت بیمه حوادث به شرکت‌های بیمه ایی در قبال وقوع حادثه برای مهارت آموز و کاررورز شده است.
بیمه حوادث یک بیمه تجاری است، نگاه بیمه تجاری به حادثه از زاویه «سودآوری» ست. در حالی که نگاه بیمه اجتماعی به حادثه از منظر «حمایتی» است. منطق بیمه خصوصی «منطق بازار» است در حالی که منطق بیمه اجتماعی «منطق رفاه» است.
نگاه طراحان کارورزی به حادثه کارورز ریشه در نگاه اقتصادی و بازاری به مفهوم حادثه در روابط کار دارد. نگاهی که کارگران جهان و فعالان کارگری سال‌ها با آن مبارزه کردند، چشمان آنرا کور کردند و دید اجتماعی را جای آن نشاندند.
جالب است که در ماده ۱۴ طرح کارورزی یکی از موارد فسخ قرارداد، از «کار افتادگی» کارورز است. در ادبیاتی مبهم گستره و مصادیق و شقوقی از کار افتادگی سربسته مانده است و مشخص نگردیده این از کار افتادگی مورد نظر قانونگذار ناشی از بیماری ست یا ناشی از کار؟ از کار افتادگی کلی است یا جزئی؟ تنها ناشی از کاررا شامل می‌شود یا غیر ناشی از کار را هم در بر می‌گیرد؟ با همه این ابهامات- که تنها دست کارفرما را در تضعییع حقوق کارورز باز می‌گذارد-. مساله زیر بنایی‌تر این است که پیش بینی این موارد وبندهای دیگر در ماده ۱۴ به عنوان انفساخ قراداد کارورزی، روابط کار را از ذیل «حقوق عمومی» خارج کرده و به سمت «حقوق خصوصی» کشانیده است.
در طرح «مهارت آموزی» نیز ادبیاتی استفاده نموده که انعقاد قرارداد با این افراد را دقیقا به قراردادهای خصوصی تنزل داده است.
به عنوان مثال در طرح «مهارت آموزی» از «رعایت مفاد قرارداد آموزشی منعقد شده بین مربی (استادکار) و مهارت آموز (یا ولی وی)» صحبت شده است و دقیقا روابط کار بین طرفین را در حد یک قرارداد معمالاتی تنزل داده‌اند.
اصل «آزادی قرادادی» جایگزین اصل «حمایتی بودن» شده است.
در مناسباتی که بیکاری را ناشی از عدم مهارت بیکاران معنا کرده‌اند. «راه حل‌های ساختاری» برای حل بیکاری را به «راه حل‌های فردی» تقلیل داده‌اند. «آموزش همگانی و سیستمی» را به «آموزش‌های انفرادی و سلولی» تنزل داده‌اند. در همین مناسبات، مسیر حرکت طرح کارورزی در حقوق کار را در بحث بیمه ایی از منتهی علیه چپ به منتهی علیه راست برده‌اند.
در این مسیر است که کار کالا می‌شود، قرارداد کارورزی اجاره می‌شود، کارورز صاحب کالا می‌شود، و در این مناسبات، راهکار پیشگیرانه برای مواجهه با حادثه برای یک کارورز‌‌ همان راهکاری پیشگیری از حادثه حادثه یک اتوموبیل به کارگرفته می‌شود.
تفاوت‌های بیمه اجتماعی با بیمه حوادث در منطق تجاری دیدن کار از بین می‌رود، «چتر حمایت اجتماعی از کار» جای خودش را به «گارانتی معتبر از کالا» می‌دهد.
تجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی رازی ماهشهربرای سومین روزمتوالی
اخباروگزارشات کارگری:امروزسه شنبه ۲۷تیر کارگران پتروشیمی رازی ماهشهربرای سومین روزمتوالی دراعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن کامل مطالباتشان در همین رابطه دراین مجتمع تجمع کردند.
براساس گزارشی که امروزرسانه ای شد،کارگران پیمانکاری شرکت صنایع فارس (پتروشیمی رازی) امروز مقابل کارگاه این مجتمع تجمع اعتراض‌آمیز کردند.
این کارگران به دلیل پرداخت نشدن معوقه طرح طبقه‌بندی مشاغل در دی‌ماه ۹۵ و اصلاح نشدن قرارداد جدید منطبق با طرح طبقه‌بندی مشاغل معترض هستند.
کارگران این شرکت که کارهای تعمیراتی شرکت پتروشیمی رازی را انجام می دهند در سال ۹۵ نیز به همین دلیل دست به اعتراض زده بودند که در آن زمان با دادن قول مساعد برای رفع مشکلات از سوی مسؤولان پتروشیمی رازی به کار خود ادامه دادند.
قابل یادآوری است که کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر در شهریورماه سال گذشته دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به اعتراضات دامنه داری زدند که با تصمیم مدیریت بر ممنوع الورود شدن۱۰نفر از کارگران معترض همراه شد.همبستگی کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر با همکارانشان موجب عقب نشینی مدیریت وباز گشت بکاراین کارگران شد.
اما توطئه های کارفرما ی پتروشیمی رازی ماهشهرادامه پیدا کرد و۱۰کارگرمعترض این مجتمع بتاریخ۱۴شهریور درپی شکایت کارفرما بازداشت شدند که درنتیجه همبستگی همکارانشان روز۱۵شهریورآزاد وفردایش برسرکارشان بازگشتند.
برای اطلاعات بیشترنظرتان را به گزارشات زیر جلب می کنیم:
هشتمین روزاعتراض کارگران پتروشیمی رازی نسبت به عدم اجرای طبقه بندی مشاغل و ممنوع‌الورود شدن۱۰کارگرمعترض!
تجمع کارگران وخودداری از ورود به مجتمع پتروشیمی رازی درحمایت از همکارانشان!
صبح امروز۸شهریور۱۳۹۵،ده کارگر پتروشیمی رازی در هشتمین روز از اعتراض این کارگران نسبت به عدم اجرای طبقه بندی مشاغل ممنوع الورود شدند.
همچنین صبح امروز،حدود سیصد نفر از کارگران این شرکت هستند در حمایت از ممنوع الورود شدن همکاران خود پشت درب مجتمع رازی تجمع نمودند و از ورود به آن مجتمع خودداری کردند.
به گزارش۸شهریورایلنا،کارگران پتروشیمی رازی از ممنوع الورود شدن ده نفر از همکاران خود خبر دادند.
به گفته این کارگران، در هشتمین روز از اعتراض این کارگران، صبح امروز (هشتم شهریورماه) کارفرما از ورود ده نفر از کارگران به مجتمع جلوگیری کرده است.
این کارگران در هشت روز گذشته نسبت به عدم اجرای طبقه بندی مشاغل در این مجتمع اعتراض کرده‌اند.
از قرار معلوم، حدود سیصد نفر از کارگران این شرکت هستند در حمایت از ممنوع الورود شدن نمایندگان خود صبح امروز پشت درب مجتمع رازی تجمع نمودند و از ورود به آن مجتمع خودداری کردند.
به گفته این کارگران، چند نفر از ممنوع الورودی ها از کارگرانی هستند که سه سال پیش با شکایت کارفرما و با اتهام اخلال در نظم عمومی، به شلاق و حبس محکوم شدند.
نهمین روزاعتراض کارگران پتروشیمی رازی!
رفع ممنوع الورودی۱۰کارگرمعترض بدنبال حمایت همکارانشان!
عصر روز گذشته(۸شهریورماه) بنابه تصمیم مدیریت این ده کارگرمعترض پتروشیمی رازی وارد مجتمع شدند و به دنبال آنها، کارگرانی که تا آن لحظه در حمایت از آنها بیرون مجتمع ایستاده بودند نیز وارد محل کار خود شدند.
با وجود بازگشت همه معترضان به داخل محیط کار،اعتراضات کارگران مجتمع پتروشیمی رازی امروز (نهم شهریور)، همچنان ادامه دارد.
به گزارش۹شهریور۱۳۹۵ایلنا، در حالی‌که اعتراضات کارگران مجتمع پتروشیمی رازی همچنان ادامه دارد، کارگرانی که روز گذشته ممنوع‌الورود شده بودند، وارد مجتمع شدند.
عصر روز گذشته، بنابه تصمیم مدیریت این ده کارگرمعترض پتروشیمی رازی وارد مجتمع شدند و به دنبال آنها، کارگرانی که تا آن لحظه در حمایت از آنها بیرون مجتمع ایستاده بودند نیز وارد محل کار خود شدند.
از قرار معلوم، با وجود بازگشت همه معترضان به داخل محیط کار،اعتراضات کارگران مجتمع پتروشیمی رازی امروز (نهم شهریور)، همچنان ادامه دارد.
این کارگران که از اول شهریور ماه در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند، امروز نیز در دفترهای کار خود نشسته و به نشانه اعتراض فقط کارهای اضطراری را انجام می‌دهند.
برپایه این اظهارات در روزهای قبل اقدام اعتراضی این کارگران هیچگونه خللی در روند کارهای اصلی واحد مانند: دانه بندی، غربالگری، جوشکاری، پمپ روغن و… وارد نکرده بود.
بنابهمین گزارش،حدود ۳۰۰ نفر از کارگران این مجتمع نسبت به عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض دارند.
معترضان از جمله کارگرانی هستند که در بخش تعمیرات نیروگاه حرارتی زیر مجموعه پتروشیمی رازی مشغول کارند و ازاینکه تاکنون وعده‌های کارفرما در خصوص برطرف شدن ایرادات طرح طبقه بندی مشاغل عملیاتی نشده است، ناراضی هستند.
یکی از معترضان در تشریح علت نارضایتی از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این مجتمع اظهار داشت: با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در سال ۹۲ اعتراضاتی صورت می‌گیرد و همان زمان عوامل مدیریت در مقام کارفرما وعده می‌دهند که نارسایی‌های پیش آمده را برطرف خواهند کرد.
وی ادامه داد: اما با گذشت چند سال از ماجرا هنوز هیچ تغییری در جهت برطرف کردن نواقص طرح طبقه بندی مشاغل ایجاد نشده است و در همین رابطه از سوی کارگران شکایتی در اداره کار سربندر طرح شده است که به دلیل عدم حضور نماینده کارفرما تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
تجمع کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی برای حمایت از همکاران احضار وبازداشت شده شان مقابل دادگستری منطقه ویژه اقتصادی بندرامام!
صبح امروز۱۴شهریور۱۳۹۵،جمعی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی در اعتراض به آنچه که شکایت کارفرما از تعدادی از همکاران آنها عنوان می‌شود در مقابل ساختمان دادگستری این منطقه تجمع کردند.
در جریان مراجعه امروز این کارگران برای آنها قرار کفالت تعیین می ‌شود اما با موکول شدن تشریفات اداری به فردا (دوشنبه ۱۵ شهریور ماه) تمامی این کارگران به صورت موقت روانه محبس می‌شوند.
کارگران تجمع کننده مقابل ددادگستری منطقه ویژه اقتصادی بندرامام برای حمایت از همکارانشان در نهایت با وعده مقامات مسئول مبنی براینکه کارگران احضار شده آزاد خواهند شد به تجمع خود خاتمه دادند.
به گزارش۱۴شهریورایلنا،منابع خبری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با اعلام این خبر افزودند: تجمع کنندگان که تعداد آنها در حدود ۲۰۰ نفر می‌شود از جمله کارگرانی هستند که به صورت پیمانکاری در واحدهای پتروشیمی این منطقه مشغول کارند.
برپایه این اطلاعات این کارگران از طریق شرکت پیمانکاری نصب و تعمیرات نیروگاه‌های خوزستان در مجموعه پتروشیمی رازی مشغول کارند و از قرار معلوم به دنبال برپایی اعتراضات روزهای گذشته با شکایت پیمانکار برای تعدادی از همکاران آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.
گفته می‌شود در روزهای اخیر کارگرانی که در حال حاضر از سوی کارفرما مورد اتهام قرار گرفته‌اند تا چند نوبت برای پاسخگویی به مراجع قضایی احضار شده و در حال حاضر نیز با قرار کفالت همکاران خود به صورت موقت آزاد هستند.
از قرار معلوم به دنبال احضار مجدد این کارگران به دستگاه قضایی شماری از همکارانشان در حمایت از آنها اجتماع اعتراضی امروز را برپا می‌کنند.
در خصوص علت برپایی اعتراضات که منجر به شکایت گروهی از این کارگران شده است نیز گفته می ‌شود که تمامی این کارگران نسبت به جدول طبقه بندی مشاغلی که در حال حاضر برای محاسبه مزد و مزایای قانونی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، معترضند.
آخرین خبرها درباره ۱۰کارگرمعترض بازداشتی پتروشیمی رازی!
بازداشت ۱۰ کارگرمعترض پتروشیمی رازی تاعصرامروزدرزندان ماهشهرادامه پیدا کرد.درآخرین ساعات امروز خبر به اجرا درآمدن قرار کفالت برای این کارگران منتشرشد.
به گزارش صبح امروز۱۵شهریور۱۳۹۵ ایلنا، ۱۰کارگر معترض پتروشیمی رازی همچنان با شکایت کارفرما در حبس هستند و هنوز در خصوص تبدیل قرار بازداشت موقت آنها به قرار کفالت اقدامی صورت نگرفته است.
براساس این گزارش،گفتگو میان وکلای کارگران با وکلای کارفرما در خصوص آزادی کارگران بازداشت شده و پایان یافتن این پرونده خبر می‌دهند.
کارگران بازداشت شده که به صورت پیمانکاری مشغول کارند در رابطه با اعتراضات صنفی روزهای قبل برای چندمین بار با شکایت کارفرما دیروز (۱۴ شهریور) به مراجع قضایی احضار شده بودند.
به نقل از همکاران این کارگران گفته می‌شود در جریان مراجعه روز گذشته از سوی مقامات قضایی قرار کفالت برای کارگران متهم صادر شده بود که در نهایت با موکول شدن روند تشریفات اداری به روز بعد (امروز ، دوشنبه ۱۵ شهریور ماه) تمامی این کارگران به‌صورت روانه محبس شدند.
لازم به یادآوری است، صبح دیروز نیز گروهی از همکاران این کارگران در حمایت از همکاران احضار شده خود تجمع اعتراضی را برپا کرده بودند.
همین منبع عصر امروزطی گزارشی از به اجرا در آمدن قرار قضایی کفالت برای کارگران بازداشت شده پتروشیمی رازی خبر داد.
برپایه این گزارش،قرار کفالت برای آزادی موقت این کارگران روز گذشته صادر شده بود اما اجرای تشریفات اداری آن تا عصر امروز طول کشید.
از قرار معلوم ساعتی پیش مکاتبات اداری میان دستگاه قضایی با زندان ماهشهر که از روز گذشته تاکنون محل بازداشت موقت این کارگران بوده انجام شده است و به احتمال زیاد همه آنها پس از سپری شدن مراحل نهایی تشریفات اداری آزاد خواهند شد.
بنابهمین گزارش،هنوز شکایت طرح شده علیه این کارگران به قوت خود باقیست و پرونده این ۱۰کارگرمعترض پتروشیمی رازی تا زمان خاتمه رسیدگی قضایی و صدور رای نهایی مفتوح است.
نتیجه همبستگی کارگران پتروشیمی رازی با همکاران زندانیشان:آزادی وبازگشت بکار ۱۰کارگر معترض پتروشیمی رازی
تمامی ۱۰ کارگر پیمانکاری که باشکایت کارفرمای پتروشیمی رازی برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است، از صبح امروز۱۶شهریور برسر کار خود بازگشتند.
به گزارش۱۶شهریور۱۳۹۵ایلنا،منابع خبری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با اعلام این خبر افزودند: پیش از این همه این کارگران عصر روز گذشته با قرار کفالت از زندان ماهشهر آزاد شده بودند.
پیشتر کارگران مورد نظر در ارتباط با اعترضاتی که توسط همکارانشان در رابطه با نارسایی‌های طرح طبقه بندی مشاغل برپا شده بود با شکایت کارفرما چند نوبت به دستگاه قضایی احضار شده و در نهایت در روز یکشنبه با قرار بازداشت موقت روانه محبس شدند.
به نقل از فعالان کارگری گفته شود که به دلیل درجریان بودن شکایت کارفرما پرونده قضایی گشوده شده علیه این کارگران همچنان تا رسیدگی نهایی مفتوح است.
ادامه اعتراضات کارگران در مجتمع نیشکر هفت تپه
صبح امروز(۲۶تیر) نیز طبق معمول تجمع اعتراضی صورت گرفت.
درحالی که چند روز پیش اعلام شد که مشکل پرداخت ۴ درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی تعداد ۳۴۱ نفر بازنشسته های اسفند ماه حل شده است.
اما پس از چند روز و مراجعه این کارگران به تامین اجتماعی جهت پیگیری پایان کار خود، متوجه شدند که ۴ درصد ۱۶۰ نفر از۳۴۱ نفر واریز نشده است.
بازهم بدقولی کارفرما؛
باز هم اعتراض درنیشکر هفت تپه / نبرد برای حق ادامه دارد
به خاطر معوقات فراوان پرسنل و بازنشسته ها و پیمانکاران، باید تعجب کرد که اگر روزی در این شرکت اعتراض، اعتصاب یا توقیف اموال و غیره در کار نباشد.
صبح امروز(۲۶تیر) نیز طبق معمول تجمع اعتراضی صورت گرفت. درحالی که چند روز پیش اعلام شد که مشکل پرداخت ۴ درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی تعداد ۳۴۱ نفر بازنشسته های اسفند ماه حل شده است و قائم مقام شرکت به همراه مدیره کارخانه و مسئول حسابداری با دردست داشتن یک نامه چند خطی با چهره ای خندان و گرفتن عکس سلفی اعلام کردند که مشکل این کارگران بلاتکلیف را حل کردند. کارگران بازنشسته نیز با خیالی راحت دست از اعتصابات روزانه کشیدند.
اما پس از چند روز و مراجعه این کارگران به تامین اجتماعی جهت پیگیری پایان کار خود، متوجه شدند که ۴ درصد ۱۶۰ نفر از۳۴۱ نفر واریز نشده است. این بد عهدی مجدد کارفرما به کرار در۱۵ ماه گذشته اتفاق افتاده است. این افراد جهت پیگیری به شرکت مراجعه کردند. چون قائم مقام شرکت از دادن قول های سرخرمنی حنایش دیگر رنگ ندارد و کارگران به صحبت های ایشان اعتقاد ندارند.
مدتی است مدیر کارخانه فرشید مومن غریب به همراه مسئول حراست عباس خنیفر که بازنشسته نیروهای مسلح و دو شغله محسوب می شود و به دلیل بی توجهی سازمان بازرسی مشغول به کار است و این روزها طرف مذاکره افراد ناراضی قرارمی گیرند. مسئول حراست در حالی در این منصب غیر قانونی قرار دارد که این روزها نهایت برخورد را با کارگرانی داشته که بدنبال حقوق قانونی و معوق خود هستند و اگر منصفانه و قانونی موضوع بررسی شود، کسی باید ممنوع الورود به شرکت شود که برخلاف مصوبه مجلس از دو محل حقوق دریافت می کند. زمانی که کارگران به دفاع از حقوق حداقلی یک میلیونی معوق و مزایای بر حق خود به ناچار اقدام به تجمع اعتراضی می کنند، این موضوع را اغتشاش دانسته و بر خلاف قانون مانع ورود این افراد به شرکت می شود.
چرا و طبق چه قانونی کارگران باید از داشتن حتی یک شغل با حقوق حداقلی و معوق محروم شوند و کسی مانع رسیدن آنها به حقوق شان شود که خود از دو محل حقوق می گیرد.!!!?
هنوزحقوق اردیبهشت شاغلین این شرکت پرداخت نشده و کارگران تا سه شنبه به کارفرما درخصوص پرداخت حقوق خود مهلت داده اند. تنها امید کارگران بیداری مسئولین منطقه ازخواب زمستانی است.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس سراسرکشورمقابل سازمان خصوصی سازی
امروز۲۷تیرماه،جمعی ازکارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس سراسرکشور دراعتراض به عدم پرداخت کامل مطالبتشان دست به تجمع مقابل سازمان خصوصی سازی زدند.
یکی از این کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به ایلنا گفت: شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در سراسر کشور مشغول به کار هستند.
براساس این اظهارات جمعی از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به تهران سفر کرده‌اند تا با تجمع در مقابل سازمان خصوصی سازی، اعتراض خود را نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت دستمزدهایشان اعلام کنند.
به نقل از این کارگران، گفته می‌شود از زمانی که وزارت بازرگانی سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است، مشکلات کارکنان نیز شروع شده است.
آنها در این باره می‌گویند: همه ما در بزرگترین شرکت حمل و نقل کشور مشغول جابه‌جا کردن گندم و آرد در همه نقاط ایران هستیم، ما خواستار دریافت حقوق خود به صورت کامل هستیم. تقریبا همه کارکنان شرکت به پرداخت‌غیر کامل مطالبات مزدی اعتراض دارند.
رواج عنوان جعلی «مرخصی اجباری» در روابط کار
یک حقوقدان و وکیل دادگستری می‌گوید اصطلاح مرخصی اجباری جعل عنوان است چرا که نه در قوانین استخدامی و نه در قوانین حمایتی چنین موضوعی وجود ندارد و از این بابت اگر کارگری به صورت غیر ارادی از حضور در محل کارش منع شود نباید از مطالبات مزدی او هیچ مبلغی کسر شود.
مشکلات کارگران دیگر تنها به اخراج، پرداخت نشدن دستمزد، تعطیلی کارگاه و یا ناقص بودن سوابق بیمه‌ای محدود نمی‌شود، اکنون چند ماهی است که کارگران از دغدغه جدیدی تحت عنوان مرخصی اجباری حرف می‌زنند؛ اینکه به تصمیم کارفرما درهای کارگاه به روی آنها بسته شده و همگی برای مدت معینی راهی مرخصی اجباری شده‌اند و معلوم نیست کارفرما مطالبات مزدی این ایام را چگونه با آنها حساب و کتاب کند؟!؟!
در همین رابطه مسعود نجم الساداتی حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: اصطلاح مرخصی اجباری جعل عنوانی است که نه در قوانین استخدامی و نه در قوانین حمایتی همچون قانون کار به آن اشاره شده است.
وی با بیان اینکه در مبحث سوم از فصل سوم قانون کار با موضوع «تعطیلات و مرخصی‌ها» تنها دو نوع مرخصی «استحقاقی» و استعلاجی با حقوق داریم، گفت: اصطلاح مرخصی اجباری از زمانی وارد حیطه روابط کار شد که بحران اقتصادی گریبانگیر حوزه تولید شد از این رو هیچ ارتباطی میان این مفهوم جدید الورود و جعلی با قانون کار وجود ندارد.
این حقوقدان در ادامه افزود: تعطیلی کارگاه بر اساس اراده کارفرما به هر دلیلی که باشد جزء مرخصی‌های کارگران محسوب نمی‌شود و البته باید گفت که تا خود کارگر درخواست مرخصی ندهد این تعطیلی جزء مرخصی‌های وی محسوب نمی‌شود.
نجم الساداتی با بیان اینکه حتی در صورت تعطیلی کارگاه باید حقوق کارگران اعم از مزد و سنوات پرداخت شود، تصریح کرد: از این رو کارفرما نمی تواند از این بابت هیچ مبلغی از دستمزد کارگران کسر کندو اگر کارگر در این رابطه شکایتی به مراجع حل اختلاف ادارت کار ارائه دهد رای به نفع وی صادر می‌شود و کارفرما مکلف است که کلیه مطالبات وی را پرداخت کند.
وی افزود: کارفرما در این شرایط تنها در صورت تعلیق قرارداد کارگر می‌تواند مزد و مزایای وی را پرداخت نکند که موارد آن در ماده ۱۴ تا ۲۰ قانون کار آمده است.
این حقوقدان در پایان با بیان اینکه اصطلاح مرخصی تابستانی هم ناشی از شناخته نشدن قانون کار است، افزود: اساسا چیزی به نام مرخصی تابستانی وجود ندارد و کارفرما مجاز نیست که به این عناوین کارگاه خود را تعطیل کند.
کارخانه قند شاهرود باردیگر تعطیل و۱۰۰کارگرش بیکارشدند!
کارخانه قند شاهرود به علت عدم تهیه مواد اولیه تولید و شکر خام باردیگر تعطیل شد و صد کارگرش بیکار شدند.
براساس یک گزارش منتشره،یک منبع آگاه در کارخانه قند شاهرود با اعلام این خبر گفت: کارخانه قند شاهرود به علت مشکلات تهیه مواد اولیه تولید و شکر خام موقتا تعطیل شد.
وی اظهار کرد: کارخانه قند شاهرود حدود ۲۰۰ پرسنل دارد که از این تعداد کارگر حدود یکصد نفر به صورت قراردادی کوتاه مدت در کارخانه مشغول به کار هستند که با اتمام قرارداد کار و تعطیل شدن کارخانه این کارگران نیز از کار بیکار شدند.
این منبع آگاه افزود: در حال حاضر تنها حدود ۹۳ نفر از پرسنل در قسمت های تعمیرات و نگهداری کارخانه مشغول به کار هستند که عمدتا نیروی قدیمی کارخانه هستند یا در قسمت اداری مشغول به کار می باشند.
وی با بیان اینکه هر زمان که کارخانه با کمبود مواد اولیه مواجه شود یا در تهیه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شود این کارگران از کار تعطیل می شوند بیان کرد: شکر خام که از مواد اولیه کارخانه است از بندرعباس، بندر امام و یا بعضا برخی کشورهای خارجی از جمله برزیل تامین شده و با ماشین به کارخانه قند شاهرود منتقل می شود و بعد از تصفیه و تولید شکر سفید برای مصرف روانه بازار شهرستان، سایر شهرستان های استان و استان های همجوار می شود.
این منبع آگاه با اشاره به تعطیلی خط تولید قند کارخانه عنوان کرد: این شرکت از قدیم خط تولید قند را داشت و تا چند سال پیش هم خط تولید قند مشغول به فعالیت بود اما به علت نبود شکر و عدم تامین هزینه ها خط تولید قند تعطیل و تنها خط تولید شکر مشغول به فعالیت است.
وی با بیان اینکه کارگران قرارداد کوتاه مدت این کارخانه هر زمان که شکر خام نباشد از کار تعطیل می شوند گفت: چغندر قند یکی از دیگر از مواد اولیه کارخانه است که فصل برداشت آن از اواخر مهر ها آغاز شده و تا اواخر آذر ماه و بعضا دی ماه نیز ادامه دارد.
این منبع آگاه با بیان اینکه نیروهای قرارداد کوتاه مدت پس از تامین مواد اولیه و همزمان با فصل برداشت چغندر مجدد دعوت به کار می شوند اظهار کرد: عمده برداشت محصول چغندر قند در شهرستان میامی انجام می شود و در شهرستان شاهرود نیز کاشت چغندر قند در روستاهای بخش زیراستاق انجام می شود و در خوش بینانه ترین حالت محصول چغندری که از شهرستان میامی و شاهرود به کارخانه شکر شاهرود وارد می شود حدود ۷۰ هزار تن است.
بیکاری۱۰۰کارگرتخته ارازگل رامیان با ماه ها حقوق معوقه بدنبال تعطیلی کارخانه
کارخانه تخته ارازگل با بیش از یک میلیارد تومان بدهی به کارگران تعطیل شد و ۱۰۰کارگرش بیکارشدند.
بنابه گزارش منتشره بتاریخ۲۷تیر،علی تقی‌پور درباره علت تعطیلی کارخانه تخته اراز رامیان گفت :این شرکت بیش از یک میلیارد تومان به کارگران خود بدهکار است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان رامیان افزود: متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح این شرکت، حدود یکصد نفر کارگر آن در حال تسویه حساب و اخراج هستند و بارها به مدیریت این شرکت برای نشست و بازگویی مسائل و مشکلات تذکر داده شد، اما توجهی نداشت.
وی تصریح کرد: مشکل این شرکت مربوط به امروز و دیروز نیست و چند سالی است که در حال فروش املاک و دستگاه‌های خود است و به نظر می‌رسد سرمایه خود را به جای دیگری انتقال خواهد داد. هریک از کارگران حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از این شرکت طلب دارند و این شرکت با فروش آخرین دستگاه MDF از امروز در حال بازخرید و اخراج این کارگران است.
تقی‌پور تاکید کرد: من در چند روز گذشته به نماینده کارگران این شرکت پیشنهاد دادم که از دادستان شهرستان تقاضا کند مشکل این کارگران با شرکت را بدون تشکیل پرونده و مراحل قضایی بررسی کند که این نماینده کارگران قبول نکرد.
بهروز بای رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رامیان نیز درباره مشکلات کارگران این شرکت اظهار داشت: مشکل خاصی وجود ندارد و کارگران قراردادی این شرکت با توجه به اتمام دوره قرارداد در حال تسویه حساب هستند. باتوجه به عدم سوددهی و رکود بازار اقتصادی، مدیر این شرکت مجبور به این کار شده است.
جان باختن یک راننده جوان معدن ۳گل گهر براثر ریزش کنسانتره
دوشنبه شب(۲۶تیرماه)،یک راننده۲۵ساله معدن ۳گل گهر براثر ریزش کنسانتره جانش را ازدست داد.
بنا به گزارشاتی که امروز رسانه ای شد،ریزش کنسانتره ده و نیم دیشب دوشنبه در معدن سه گل گهر سیرجان مرگ راننده ۲۵ ساله را به دنبال داشت.
بیست وهفتم تیرماه ۱۳۹۶
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.