اخباروگزارشات کارگری8بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری8بهمن1393

– امروزکارگران مجتمع مس خاتون آباد باخانواده هایشان مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کردند

– تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه قند ورامین مقابل درب ورودی کارخانه

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی

– تجمع بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

– کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

– کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

– عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنزونارچ قم

– ادامه ابهام در قرارداد کار و بیمه کارگزاران مخابرات روستایی

– تسلیت به شاهرخ زمانی

– زخمی شدن26کارگر کارخانه خودروسازی ماموت بدنبال واژگون شدن سرویس رفت وآمد

امروزکارگران مجتمع مس خاتون آباد باخانواده هایشان مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کردند

صبح امروز کارگران اقماری شرکت ذوب خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری شهر بابک در کرمان تجمع کردند. صبح دیروز نیز تجمع مشابهی در مقابل فرمانداری شهربابک برگزار شده بود.

به گزارش 8بهمن ایلنا، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شرکتهای تابع ذوب مس خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. کارگرانی که در پروژه‌های پالایشگاه، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره و کانی مس مشغول به کارند نسبت به برگزاری آزمون استخدامی در مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد معترض‌اند.

این کارگران که امروز به همراه خانواده‌هایشان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده بودند می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلیشان تهدید می‌کند.

یکی از کارگران معترض ، با بیان اینکه در دو روز گذشته به طور متناوب این تجمعات برگزار شده گفت: متاسفانه هیچ یک از مسولین فرمانداری و همچنین مسولین شرکت مس به وضعیت ما رسیدگی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.

این کارگر گفت: تعدادی از نیروهای بومی پروژه خاتون آباد در سال‌های گذشته به عنوان نیروی پیمانکار در شرایط سخت و تحت قرارداد‌های موقت کار کردند به امید اینکه بعد از ۴سال و راه اندازی پروژه استخدام رسمی شوند اما در حال حاضر شرایطی را گذاشته‌اند که طی آن ممکن است بسیاری از کارگران حذف شوند.

به گفتهٔ کارگران، وجود شرط سنی و همچنین طرح مسائلی چون ارائهٔ معافیت پزشکی باعث می‌شود عملا بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و در آزمون پذیرفته نشوند.

این چهارمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند. پیش از این نیز کارگران در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۸ دی در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه قند ورامین مقابل درب ورودی کارخانه

نزدیک به ۲۰۰ کارگرکارخانه قند ورامین در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی‌شان صبح امروز بار دیگر مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش8بهمن ایلنا،یکی از کارگران معترض با اشاره به اشتغال حدود ۴۰۰ کارگر پیش از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند و مخالف دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

این کارگر با بیان اینکه ۱۶۰ نفر از همکارانش با قرارداد دائمی و سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال در شرف بازنشستگی قرار دارند، گفت: کارگران رسمی کارخانه شرایط بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت زیان را دارا هستند و طبیعتا قرار گرفتن آنان تحت پوشش بیمه بیکاری به زیان آنها تمام می‌شود و روند بازنشستگی‌شان را پیچیده می‌کند.

این کارگر قند ورامین با اشاره به پرداخت نشدن یک ماه از حقوق کارگران در دی ماه درباره سایر مطالبات همکارانش تصریح کرد: ۳ سال است که حق کفش و لباس کارگران پرداخت نشده است. همچنین بن کارگران نیز به صورت اقساطی به حقوق کارگران افزوده می‌شد.

این کارگر معترض با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کارگران در آستانه سال نو، بی‌عدالتی است افزود: از مسئولان شهرستان و استانی می‌خواهیم به وضعیت اشتغال کارگران قدیمی این کارخانه رسیدگی کنند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی

حدود ۳۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق صبح امروز (چهارشنبه ۸ بهمن) مقابل درب ورودی معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معدن آنومالی خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی هستند.

به گزارش 8بهمن ایلنا، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی حدود یک ماه و نیم پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۵ نفر از این کارگران با مصوبه شورای تامین جذب معدن سنگ آهن مرکزی شده‌اند و به سایر کارگران که بیش از یک و نیم سال سابقه کار دارند گفته شده است خود را به بیمه بیکاری معرفی کنند.

براساس این گزارش،پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد کار یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است.

کارگران معترض دیروز به دفتر امام جمعه بافق مراجعه کردند و در روزهای گذشته نیز به اداره کار و فرمانداری مراجعه کرده بودند.

گفتنی است معدن آنومالی شمالی از معادن مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید.

تجمع بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

بیش از ۷۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون واقع در خرم آباد که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند صبح امروز در مقابل استانداری لرستان تجمع کردند. این کارگران همچنان پیگیر دریافت معوقات ۴ ساله حقوقی و سنوات پایان خدمت خود هستند.

به گزارش8بهمن ایلنا، ۱۳۴ نفر از بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون که از سال ۹۰ تا ۹۲ بازنشسته شده‌اند، بخشی از حقوق سالهای ۸۷ تا ۹۱ را طلبکارند. همچنین این کارگران سنوات پایان خدمت خود در سال ۹۱ را هم دریافت نکرده‌اند. حجم معوقات مزدی این بازنشستگان تا ۱۸ ماه می‌رسد و حقوق پرداخت نشده عمدتاً مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش و معوقات مقطعی حقوق در فاصلهٔ سالهای ۸۷ تا ۹۱ را شامل می‌شود.

یکی از کارگران بازنشسته کارخانه نخ پارسیلون در این باره گفت: میانگین مبلغ سنوات خدمت ۱۳۴ بازنشسته این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاری‌شان حدود ۲۰ میلیون تومان است. این کارگران با استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده‌اند اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، پرداخت مطالبات کارگران را به تاخیر انداخته است.

به گفتهٔ وی، در سال جاری کارگران بازنشسته پارسیلون بار‌ها در مقابل ادارات مختلف تجمع کرده‌اند اما کسی به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. امروز هم دو نفر به نمایندگی از سایر بازنشستگان با مسولین استانداری صحبت کردند اما باز هم نتیجه ای نگرفتیم.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: علی رغم شکایتی که توسط کارگران تنظیم شد و همچنین رای دادگاه مبنی بر توقیف اموال کارخانه اما به واسطه رایزنی‌هایی که مدیریت پارسیلون انجام می‌دهد هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌ایم و عملا پیگیری‌هایمان بی‌نتیجه بوده است. به همین دلیل مطابق ماههای گذشته صبح امروز باز هم تعدادی از کارگران بازنشسته این واحد تولید کننده انواع نخ پلی استر در شهرستان خرم آباد در اعتراض به ۴ سال مطالبات معوقه در مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کردند تا حداقل صدایشان شنیده شود.

او افزود: کارفرما در توجیه عدم پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی را بهانه می‌کند.

گفته می‌شود، در جریان پیگیری‌های حقوقی کارگران از اداره کار و سایر نهادهای دولتی، بخش کمی از مطالبات حقوقی و سنواتی کارگران بازنشسته (حدود دو تا سه میلیون تومان) پرداخت شده است

لازم به یادآوری است، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابهه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد.

کارگران کمپرسورسازی تبریزازوضعیت کارخانه پس ازخصوصی سازی نوشتند

………در طول سه سال اخیر و پس از انتقال تکنولوژی تولید کمپرسوهای معدنی و صنعتی به شرکت پارس کمپرسور، این شرکت مورد بی مهری شدید سهامداران شرکت قرار گرفته به طوری که تولید کمپرسورهای صنعتی در حال حاضر تقریباً نزدیک به صفر رسیده و تولید کمپرسورهای معدنی و ابزارهای بادی هم با وجود مشتریان زیاد، بسیار کاهش یافته است و هم اکنون نیروی کاری شرکت به 150 نفر تقلیل یافته است و بنا به اظهار نظر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره روند کاهش نیرو همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین حقوق کارکنان شرکت بیش از 3 سال است با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می شود.

 قابل ذکر است در حال حاضر نیز مسئولین شرکت با تولید محصولات با کیفیت بسیار پایین، واردات محصولات بی کیفیت خارجی (درحالی که امکان تولید داخلی وجود دارد) و فروش به عنوان محصول تولیدی داخل شرکت (به طوری که شرکت تولیدی با این همه تجهیزات و امکانات و ماشین آلات، در حال تبدیل شدن به یک شرکت بازرگانی واردات و فروش کمپرسورهای هوا است)، عدم بازپرداخت بدهی تسهیلات دریافتی از بانک ها و بدهی افراد و سازمان های مختلف سعی در تخریب اعتبار و وجه چندین ساله شرکت دارند. همچنین با وجود درخواست مشتریان خصوصی برای خرید تجهیزات CNG، مسئولان شرکت از تولید و فروش این محصولات به مشتریان سرباز می زنند. در حالی که تجهیزات CNG در شرکت پارس کمپرسور که در مالکیت همین سهامداران می باشد به صورت انبوه تولید می شود. با وجود این مشکلات در شرکت، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره هم هیچ اهمیتی به مسائل به وجود آمده نمی دهند به طوری که مدیرعامل بیش از یک سال است درتهران ساکن شده و برای رسیدگی به مشکلات حاضر نیست در شرکت حضور یابد و فقط هر سه یا چهار ماه به صورت موقت به شرکت مراجعه می کند.

 همچنین اخیراً اقدام به فروش اموال و دارایی های شرکت از جمله ساختمان دفتر تهران، ساختمان مسکونی مستقر در نگین پارک، ساختمان تعاونی مصرف شرکت و قطعات و ابزارآلات موجود در انبارهای شرکت به عنوان ضایعات می نمایند. در طول یک سال اخیر نیز کلیه خدمات پس از فروش تجهیزات CNG  که از منابع خوب درآمدی محسوب می شود به شرکت های خصوصی خارج از شرکت واگذار شده و خدمات پس از فروش کمپرسورهای صنعتی و معدنی هم در حال واگذار شدن است.

 شایان ذکر است علیرغم پیگیری های متعدد از سازمانها و ارگانهای مختلف تاکنون اقدامی جهت حل مشکلات شرکت صورت نگرفته است.

بخشی ازنامه سرگشاده کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریزمندرج درآناج بتاریخ8بهمن

درهمین رابطه: اعتصاب کارگران کمپرسورسازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/04_Bahman_93.html

تعویق حقوق ۴۲۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران به ۴ ماه رسید

4ماه حقوق 420کارگر کارخانه کنتورسازی ایران پرداخت نشده است.

به گزارش8بهمن ایلنا،یکی از کارگران این کارخانه که هویتش محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: کارفرمای کارخانه کنتور سازی ایران از مهر ماه سال جاری حقوق 420کارگر کارخانه کنتورسازی ایران پرداخت نشده است.این کارگران فقط در آبان ماه مبلغ بسیار ناچیزی را بصورت علی‌الحساب دریافت کرده‌ بودند.

او افزود: علاوه بر حقوق، بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت حق بیمه از جانب کارفرماست که بعد از توافق با تامین اجتماعی هم اکنون حق بیمه به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

به گفته این کارگر، مشکلات کارخانه و کارگران از سال ۸۸، زمانی آغاز شد که این واحد تولیدی از وزارت نیرو به بخش خصوصی انتقال یافت.

این کارگر بخش دیگری از مطالبات کارگران را پرداخت نشدن حق تولید ذکر کرد و درباره سایر مطالبات کارگران گفت: کارگران کنتورسازی ایران پیش از خصوصی سازی کارخانه علاوه بر حق تولید در مناسبت‌های خاص همانند اعیاد مذهبی و آغاز سال تحصیلی مزایایی تعلق می‌گرفت. همچنین در زمان مالکیت دولت هرچند ماه یکبار به کارگران بن‌های غیر نقدی تعلق می‌گرفت که پس از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی این مزایا بطور کل قطع شده است.

این کارگر کارخانه کنتورسازی ایران بهانه کارفرما برای پرداخت نشدن حقوق کارگران، دریافت نکردن طلب کارخانه از وزارت نیرو ذکر کرد و گفت: طبق اظهارات کارفرما، خریدار محصولات این کارخانه که وزارت نیرو و سایر ادارات برق در سراسر کشور هستند، بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند.

به گفته وی، این ادعای کارفرما برای وصول نشدن مطالبات کارخانه از وزارت نیرو در حالی مطرح است که طی چند روز اخیر این کارخانه مبلغ ۶ میلیارد تومان از مطالبات معوقه خود را از وزارت نیرو وصول کرده است اما تا کنون حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است.

عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنزونارچ قم

فردونیوزطی گزارشی بتاریخ8بهمن از عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران معدن منگنز قم،خبرداد.

معادن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن 30 کیلومتر است که 18 کیلومتر آن جاده اصلی قم – نیزار و 12 کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است. این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای ونارچ در دو کیلومتری معدن واقع شده است.

بنابه آخرین گزارشات منتشره،در معدن منگنز ونارچ قم 420 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در صنایع پایین دست مشغول به کار هستند.

ادامه ابهام در قرارداد کار و بیمه کارگزاران مخابرات روستایی

جمعی از کارگران مخابرات روستایی استان سیستان و بلوچستان خواهان روشن شدن وضعیت مبهم قراردادهای کار و بیمه‌ تامین اجتماعی خود هستند.

به گزارش8بهمن ایلنا،این کارگران می‌گویند هم اکنون در دفا‌تر مخابرات روستایی نهایتا تا سه کارگر وظیفه دارند علاوه بر حفظ و نگهداری از خطوط تلفن ثابت به مشتریان خدمات پستی و پست بانک نیز رائه خدمت کنند اما در بیشتر مواقع مجموع دریافتی ماهانه هر سه نفر آن‌ها رقمی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار تومان است.

این کارگران با یادآوری تجمعاتی که در سال گذشته از سوی گروه زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در مقابل ساختمان مجلس و شرکت مخابرات ایران برگزار شد، افزودند: نتیجه این اجتماعات تصویب قانونی برای الزام انعقاد قرارداد موقت کار و حمایت بیمه تامین اجتماعی بود که هنوز همه مفاد آن به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

این کارگران سیستان و بلوچستانی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر بدون هیچ آتیه شغلی در دفا‌تر مخابرات روستایی سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، افزودند: در مناطق روستایی بیشتر خطوط مخابراتی از طریق دکل‌ها و تیرهای ۶ تا ۹ متری که در شعاع چندین کیلومتری دفا‌تر قرار دارند منتقل شده است بنابراین در صورت لزوم کارگران مخابرات روستایی باید برای تعمیر و نگهداری در ارتفاع کار کنند اما واقعیت این است که نه شرکت مخابرات حاضر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این کارگران است و نه تا به امروز برای‌ این کارگران که هر لحظه در معرض جدی حوادث کار هستند هیچ نوع پوشش بیمه‌ای وجود داشته است.

به گفته کارگران، تنها پس از تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر در اواسط دهه ۸۰ بود که برای آن‌ها دفترچه بیمه درمانی صادر شده است.

این کارگران ادامه می‌دهند که با وجود چنین شرایط کاری، اکنون چند سالی است که از طرف شرکت مخابرات کارگرانی برای حفظ و نگهداری از آنتن‌های تلفن همراه استخدام شده‌اند که به دلیل داشتن قراردادکار دستمزد مطابق قانون کار دریافت می‌کنند و برای آن‌ها دفترچه بیمه تامین اجتماعی صادر شده است.

این کارگران با تاکید بر اینکه اختلاف درآمد آنان با همکاران قرارداد مشخص‌شان که حداقل‌های قانونی را دریافت می‌کنند موضوع اعتراض‌شان نیست، توضیح داده‌اند: درآمد یک میلون تومانی هم در شرایط اقتصادی امروز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی خانواده‌های مزدبگیران باشد. صحبت ما اعتراض به بالا بودن دریافتی همکارانی که در زیر یک سقف کاری مشابه کار ما را انجام می‌دهند نیست، ما خواهان آن هستیم که دست کم مانند آن‌ها از شرایط معین شغلی و حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شویم.

کارگران مخابرات روستایی سیستان و بلوچستان در پایان گفته‌اند: در شرایطی که اگر وضعیت قرارداد کار ما مشخص بود این روز‌ها بسیاری از همکارانمان در آستانه بازنشستگی قرارداشتند هر روز در ساعات کار شاهد تبعیض آشکار شغلی میان خود و سایر کارگرانی هستیم که به واسطه مشخص بودن قرارداد کارشان در استخدام شرکت مخابرات هستند.

تسلیت به شاهرخ زمانی

شاهرخ زمانی عزیز

در گذشت مادر زحمتکش و گرامی تان، خانم زرین نجاتی، را به شما صمیمانه تسلیت می گوییم و خود را در اندوه شما شریک می دانیم. سخت است می دانیم؛ اینکه پاسداران سرمایه به بندت کشیده باشند و مادر رفته باشد و نتوانی در کنار دیگر اعضای خانواده باشی تا شاید از رژفای این اندوه اندکی کاسته شود. اما از این رژیم کارگر ستیز انتظاری جز این نمی توان داشت؛ حکومتی که سرکوب جنبش کارگری و انتقام گیری و سلب پایه ای ترین حقوق انسانی فعالین کارگری حتی هنگامی که  در حبس بسر می برند را از مهمترین وظایف خود می داند. ازهمین روست که آنها حتی از مرخصی موقت تو برای حضور در کنار خانواده در این شرایط  ناگوار هراسان هستند و از آن سر باز می زنند. اما خوب می دانیم که جنبش کارگری ایران و فعالین کارگری را دیگر نمی توان با توسل به انتقام گیری و تشدید سرکوب خاموش کرد. صدای اعتراض و داد خواهی تو و دیگر فعالین کارگری در بند از پشت دیوارهای بلند زندان رژیم اسلامی سرمایه، گواه این امر است؛ صدایی که جهان آن را شنیده است.

شاهرخ عزیز، در این شرایط طاقت سوز ما نیز به همراه همه فعالین کارگری خود را در کنار تو می دانیم. درد تو درد مشترک همه کارگران است. پس تنها نیستی.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

info@workers-iran.org/

 http://www.etehadbinalmelali.com

۶ بهمن ۱۳۹۳

زخمی شدن26کارگر کارخانه خودروسازی ماموت بدنبال واژگون شدن سرویس رفت وآمد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز از واژگونی یکدستگاه اتوبوس و مصدومیت 26 کارگر شرکت خودروسازی ماموت در آزاد راه کرج – قزوین خبرداد.

به گزارش8بهمن ایرنا،داود رجبی  روز چهارشنبه اظهار داشت: این حادثه صبح امروز درکیلومتر 25 باند شمالی آزاد راه کرج – قزوین رخ داد .

وی بیان داشت : این اتوبوس حامل کارگران شرکت خودروسازی ماموت بود که در نزدیکی این شرکت واژگون شد.

رجبی گفت: 20 نفر از مصدومان این حادثه با همکاری امدادگران هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی استان البرز به بیمارستان امام جعفر صادق شهر هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ انتقال یافتند.

وی افزود : همچنین شش نفر از مصدومان به صورت سرپایی در محل حادثه مداوا شدند.

شرکت ماموت  در زمینه ساخت خودروهای سنگین مانند تریلر، انواع خودروهای کمپرسی ، یخچالی ، کمرشکن و کانکس دار با سه هزار کارگر و کارشناس درغرب کرج فعالیت می کند.

هشتم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.