رنجنامه کارگران معدن البرز مرکزی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

رنجنامه کارگران معدن البرز مرکزی

کارگر کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی،بزرگترین دغدغه کارگران معدن را عدم امنیت شغلی بیان کرد و گفت: نمایندگان مجلس وعده و وعید های زیادی برای حل مشکلات کارگران دادند که متاسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفت.

البرز مرکزی سنگ صبور کارگران سختکوش معادنی است که با رنج و زحمت فراوان و به عشق سرپا نگه داشتن قلب تپنده معادن ایران که اکنون بیمار شده است و یا برای گرامیداشت خاطره پدران فقیدشان که در این معدن جان سپرده اند، تلاش می کنند.

سال های نه چندان دور نساجی مازندران و شرکت البرز مرکزی دو نگین صنعتی مازندران که هزاران جوان مازندرانی در آن مشغول بکار بودند و سرمایه ای بزرگ برای استان و کشور بشمار می رفت، ولی چند سالیست که این ۲ کارخانه بزرگ مازندران کم سو و کم فروغ شده است.

بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ زمانی که ایران مشغول راه اندازی خط راه آهن تهران -شمال برای جنگ جهانی اول بود، در شهر زیراب تراشه های ذغالسنگ یافت شد که وزارت اقتصاد وقت تصمیم به بهره برداری از ذغالسنگ با نام ذغال زیرآب را شروع می کند.

بعدها بطور جدی آلمانی ها تصمیم به کار اکتشافی ذغالسنگ در این منطقه می کنند تا برق شهر زیراب بوسیله نیروگاه ذغالی تامین شود و با فرار رضاخان و جانشینی فرزندش، روس ها ادامه کار اکتشاف ذغالسنگ با روش کوره بلند در این منطقه را آغاز می کنند.

در حال حاضر کارخانه ذغالشویی البرز مرکزی با ۳۰۰ کارگر در دامنه های رشته کوههای البرز مشغول فعالیت است که هم کارگران و هم کارخانه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

سرکارگر کارخانه ذغالشوئی شرکت البرز مرکزی با بیان اینکه در بخش کارگاه ۴ در مجموع ۱۲ نفر در ۲ شیفت کاری مشغول بکارند، گفت: سخت ترین مکان برای کار در کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی سوادکوه همین مکان است.

زمان خدابخشی عمده ترین مشکل کار در معادن را مشکلات تنفسی، سر و صدای زیاد و سختی کار عنوان کرد و افزود: با توجه به سختی کار کارگران معدن حقوق و مزایای این بخش طبق قانون کار است.

وی با بیان اینکه نیروهای شرکت البرز مرکزی بصورت رسمی، قرارداد معین و پیمانی مشغول بکار هستند، اظهارداشت: بنده حدود ۵ سال بصورت قرارداد معین در این معدن مشغول بکار هستم ولی از سال ۷۹ در معادن طبس فعالیت می کردم.

خدابخشی به تاریخچه درخشان البرز مرکزی در سال های نه چندان دور اشاره کرد و گفت: سال های گذشته ،بیش از ۷ هزار پرسنل در این شرکت مشغول بکار بودند که اکنون به ۳۰۰ پرسنل رسیده است.

مسائل ایمنی در کارخانه ذغالشوی البرز مرکزی رعایت نمی شود

کارگر کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی با بیان اینکه اکثر کارگران مشکل تنفسی و ریوی دارند، گفت: مسائل امنیتی زیاد در این بخش رعایت نمی شود و کارگران با ماسک های معمولی در بین این همه دود و گرد و خاک مشغول بکار می باشند.

نبی الله لطفی با اشاره به اینکه در برخی موارد میزان دود و سیاهی آنقدر بالاست که موجب بهم خوردگی حال کارگران می شود، اظهارداشت: با احداث کارخانه کک سازی در آینده نزدیک، برخی از مشکلات این معدن کاهش می یابد.

وی با تاثر از مرگ غم انگیز پدر خود که از کارگران همین معدن بوده که بر اثر حادثه ای سرش از بدنش جدا شد، گفت: برای حفظ خون پدرم بر خود وظیفه می دانستم که با جان و دل برای توسعه البرز مرکزی همچون کارگران دیگر فعالیت کنم.

وی بزرگترین دغدغه کارگران معدن را عدم امنیت شغلی بیان کرد و گفت: نمایندگان مجلس وعده و وعید های زیادی برای حل مشکلات کارگران دادند که متاسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفت.

لطفی با اعلام اینکه روزی البرز مرکزی سرآمد معادن ایران بوده است، اظهارداشت: متاسفانه با خصوصی شدن این معدن، مشکلات آن نیز شروع شد.

وی بیان کرد: از نظر اصولی معادن البرز مرکزی پاسخگوی ۳۰۰ سال آینده در تامین ذغالسنگ خواهد بود، ولی با خصوصی سازی این معادن و بازدهی سریع این مسئله امکان پذیر نخواهد بود.

لطفی، تاکید کرد: کارگران البرز مرکزی خواستار حمایت از سوی مسئولین استان و کشور می باشند که حداقل آن تامین امنیت شغلی است.

منبع:مهر-۹اسفند-بخشی ازیک گزارش

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.