اخباروگزارشات کارگری20خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد آزاد شدند

– هیات نمایندگی کارگران در اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار ، نماینده کارگران نیستند

– درارتباط با شکایت مدیرعامل سیمان سپاهان ازکارگران معترض ودرخواست محاکمه آنها برای دریافت غرامت اعتصاب،کارشناس دادگستری تجمعات کارگران سیمان سپاهان را «خودجوش» اعلام کرد

– تجمع  پرستاران بیمارستان بهشتی قم در اعتراض به اجرای «طرح مبتنی بر عملکرد» برای محاسبه حقوق‌شان

– کارگران مس سرچشمه با وعده پاسخگویی به مطالباتشان در10 روزآینده به کار بازگشتند

– دربیست و سومین روز از آغاز اعتصاب،مذاکره کارگران ایران برک و فرماندار رشت بی‌نتیجه پایان یافت

– وعده پرداخت مطالبات کارگران نیروگاه تبریز بدنبال تجمع اعتراضی

-190کارگرکارخانه فولاد البرز سه ماه حقوق نگرفته‌اند

– شرکت چینی مسئول تمام تاخیرات، کیفیت پایین نقشه ها، تجهیزات و اسکلت های فلزی در مجتمع فولاد زرند است

– تجمع  خلیل ‌شهری‎ها مقابل شهرداری دراعتراض به کمبود آب شرب

– مرگ دو کارگرجوان به دلیل گاز گرفتگی در عمق چاه یک شرکت صنعتی

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد آزاد شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز چهارشنبه  20 خرداد سال  94 جعفر عظیم زاده بعد از 18 روز و شاپور احسانی راد بعد از 27 روز بازداشت ، در مجموع  با وثیقه 200 میلیونی از زندان مرکزی شهرستان ساوه آزاد شدند .

شاپوراحسانی راد را (عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران، مشاور قانونی کارگران اعتصابی لوله و نورد صفا، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه و نماینده 1000 کارگر در شکایت از غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی است ) در ساعت ده شب 26 اردیبشهت ماه درمنزلش به اتهام تحریک کارگران اعتصابی کارخانه بازداشت کردند

جعفر عظیم زاده را نیز (فعال کارگری سرشناس ، رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران، و نماینده کارگران فولاد زاگرس و نماینده 1000 نفراز کارگران شاکی و معترض به اختلاس تامین اجتماعی ) روز یکشنبه سوم خرداد در جریان همراهی کردن خانواده شاپور احسانی راد که در بازداشت به سر میبرد ، دستگیرکردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن تبریک به مناسبت آزادی جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به خانواده ایشان و تمامی کارگران باردیگر خواهان توقف دستگیری ها  و اعمال فشار بر کارگران و رهبران کارگری و آزادی بی قید و شرط  کلیه کارگران و فعالین کارگری در بند می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

20 خرداد 94

هیات نمایندگی کارگران در اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار ، نماینده کارگران نیستند

در اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار ILO، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت‌های کشورهای عضو هر روز جلساتی را با هم برگزار می‌کنند. و هر دو روز یک بار نشست‌های سه گانه مشترکی برای بحث درباره موضوعات جمع‌بندی شده در جلسات این گروه‌ها برگزار می‌شود و در نهایت موارد اختلاف به داوری ILO گذاشته می‌شود.

در این باره ما سال گذشته موردی از هیات ایرانی و نمایندگان مجمع عمومی نمایندگان کارگران داشتیم که آنها در آخرین روز اجلاس از طرح «استاد شاگردی» که مصوبه دولت است به ILO شکایت کردند. در مواردی که در درون کشور هم بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت عدم توافقی وجود داشته باشد، بر اساس مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی می‌توانند شکایت از این موضوع را به ILO ارائه دهند.

در مورد هیات‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس جهانی ILO دو موضوع قابل بحث است: نخست توضیح و نقد انتخاب هیاتی که به عنوان نماینده کارگران ایران در این اجلاس شرکت می‌کنند و مورد بعدی هم طرح مشکلات کارگری که از سوی این هیات نماینده‌های کارگری ایرانی (با این فرض که واقعا نماینده و برگزیده کارگران باشند) در اجلاس ILO قابل طرح است.

هیات نمایندگی کارگران، نماینده کارگران نیستند

در مورد هیات شرکت‌کننده ایرانی این موضوع بسیار مهم است که نمایندگان برگزیده کارگران کشور باید در این اجلاس حضور پیدا کنند؛ نمایندگانی که توسط تشکل‌های کارگری واقعی و مستقل برگزیده شده باشند اما هیات ایرانی ترکیبی است از سه تشکل رسمی ایران، که هیچ کدام حائز شرایط یک تشکل کارگری استاندارد نیستند.

مثلا تشکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار به دو دلیل از سوی ILO زیر سوال رفته است. مورد اول اینکه در این تشکل نمایندگان کارفرمایان هم حضور دارند و دوم اینکه این نهاد مولفه ایدئولوژیک دارد که از نظر ILO هر دوی این موارد جز مواردی است که عضویت یک نهاد کارگری را در این نهاد بین‌المللی کارگری غیرممکن می‌سازد. به همین دلیل هم این تشکل فقط به شکل ناظر در این اجلاس شرکت می‌کند و حق رای ندارد.

تشکل دیگری که در این اجلاس شرکت داده می‌شود کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور است. این کانون به علت دخالت مستقیم وزارت کار در اساسنامه و انتخابات اعضایش نمی‌تواند یک تشکل واقعا مستقل کارگری باشد. براساس قوانین ILO دولت‌ها نبایند در تنظیم اساسنامه و انتخابات تشکل‌های کارگری هیچ گونه دخالتی داشته باشند اما در فصل ششم قانون کار و آیین‌نامه‌های اجرایی آن این دخالت تبدیل به قانون شده است. بنا بر این نمایندگان این کانون نمایندگان کارگران کشور نیستند چون توسط آنها انتخاب نشده‌اند.

در مورد تشکل مجمع عالی نمایندگان کارگران هم مانند مورد انجمن صنفی، وزارت کار و دولت در اساسنامه و انتخابات آن دخالت فعال دارد. در واقع نمایندگانی که از ایران در اجلاس ILO شرکت می‌کنند، نمایندگان کارگران ایران نیستند. بحث درباره افراد نیست. براساس مقاوله‌نامه‌های 98 و 87 ILO آنها نماینده کارگران محسوب نمی‌شوند.

مباحث کارگری ایران که باید مطرح شود

در صورتی که نمایندگان واقعی کارگران ایران در اجلاس سالانه ILO شرکت ‌کنند، می‌توانند مباحثی که مشکلات واقعی کارگران ایران است را مطرح کنند. این مسائل را به صورت تیتروار توضیح می‌دهم.

مساله اول که باید در این اجلاس مطرح شده و برای حل آن تلاش شود اصلاح فصل ششم قانون کار ایران است. این فصل با قوانین و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی مورد پذیرش ایران درباره مسائل کارگری در تضاد است. بر اساس مقاوله‌نامه‌ شماره 87، درباره تشکل‌های صنفی و کارفرمایی، دولت و کارفرما نباید در تشکل‌های کارگری شرکت و یا دخالت داشته باشند. یعنی تشکل کارگری برای تاسیس نیاز به اجازه قبلی از دولت ندارد، فقط باید اساسنامه‌اش را ارائه دهد و مطابق آن عمل کند.

با تلاش‌های سال‌های دراز کارگران ایران، در سال 1383 هیاتی از دفتر بین‌المللی کار به ایران آمد و موافقت‌نامه‌ای با دولت برای اصلاح فصل ششم قانون کار و آیین‌نامه‌های ذیل آن با نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولتیِ وقت به امضا رساند. در این توافق تاکید می‌شد که فصل ششم باید براساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی اصلاح شود اما بعد از گذشت 11 سال از این اتفاق، این فصل قانون اصلاح نشده است و هنوز با استناد به این قوانین نادرست مانع تشکیل تشکل‌های کارگری می‌شوند.

مساله دوم رفع پیگرد و محکومیت کارگرانی است که به علت پیگیری مطالبات صنفی خود و سایر کارگران تحت پیگیرد قرار گرفته و یا به زندان افتاده‌اند. ما حتی در سال گذشته دو مورد داشتیم که حکم شلاق برای دو اعتراض صنفی – کارگری صادر شده بود.

مساله سوم طرح و پافشاری روی مساله آزادی اعتصاب صنفی – کارگری است. قانون کار این حق را در ماده 142 خود به طور ضمنی به رسمیت می‌شناسد که البته خود جای بحث دارد. به هر حال در همه جای دنیا حق اعتصاب در شرایطی که مذاکره برای حل مشکل صنفی با طرف مقابل به نتبجه نرسیده باشد محترم شناخته می‌شود.

مساله چهارم استانداردسازی قراردادهای کار در کشور است. قراردادهای فعلی کار به هیچ وجه حقوق شخصی و امنیت شغلی کارگران را تضمین نمی‌کند به خصوص در مناطق آزاد تجاری قراردادهایی نوشته می‌شود که یکی از بندهای آن اخراج نیروی کار بدون هیچ حقوقی در صورت انجام هرگونه فعالیت صنفی است. درباره کارگران مناطق آزاد، مناطق ویژه، کارگران کارگاه‌های زیر 5 نفر و 10 نفر و کارگران قالیباف که تحت شمول قانون کار نیستند با سایر کارگران تبعیض عمیقی وجود دارد و برای اینها قانون کار به شکل ناقص اجرا می‌شود. مقاوله‌نامه‌های ILO به رفع تبعیض میان کارگران تاکید دارد.

مساله پنجم سیستم نادرست و غیراستاندارد تعیین حداقل دستمزد سالانه در ایران است. مقاوله‌نامه‌های 31 و 36 سازمان بین‌المللی کار درباره چگونگی تعیین حداقل دستمزد توضیح کافی داده است. تازه این‌ها کف حقوق و مطالبات کارگری است که جنبش جهانی کارگران طی چند ده مبارزه به دست آورده و جامعه جهانی و سازمان بین‌المللی کار با توجه به جمیع شرایط آن‌ها را در سال 1948 به رسمیت شناخته است. در ایران همین نمایندگان کارگری حق رای مساوی با نماینده‌های کارفرمایی و دولتی که هر دو گروه منافع و حرف‌های مشترکی دارند، در تعیین دستمزد ندارند و دستمزدهای تعیین شده در این جلسات با استانداردهای بین‌المللی و حقیقت زندگی در ایران جور در نمی‌آید.

مساله ششم بیکاری و تاثیر آن بر امنیت شغلی کارگران مشغول به کار است. این وظیفه دولت‌هاست که سیاست‌هایی اتخاذ کنند که باعث رشد اشتغال در کشور شود. در ایران لشکر 5/5 نفره بیکاران باعث باز شدن دست طرف مقابل برای سرکوب و کاهش دستمزدها و دیگر حقوق صنفی نیروی کار می‌شود. نمایندگان کارگران باید روی مساله کاهش بیکاری پافشاری کنند و موضوع اتخاذ سیاست‌های اشتغال محور را با تاکید بر تولید به جای واردات سنگین کالاهای مصرفی به بحث بگذارند.

منبع:آنا-20خرداد-کاظم فرج‌الهی، فعال کارگری و روزنامه‌نگار

درارتباط با شکایت مدیرعامل سیمان سپاهان ازکارگران معترض ودرخواست محاکمه آنها برای دریافت غرامت اعتصاب،کارشناس دادگستری تجمعات کارگران سیمان سپاهان را «خودجوش» اعلام کرد

تجمعات کارگران پیمانی سیمان سپاهان در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مهر ماه سال ۹۳ «خود جوش» و به دلیل وجود «تبعیض» بین این کارگران و کارکنان رسمی اعلام شد.

به گزارش 20خرداد ایلنا، هیات کارشناسان رسمی دادگستری در گزارشی به رئیس شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی شهرستان مبارکه نوشته‌ است که تجمعات کارگران پیمانی سیمان سپاهان در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مهر ماه سال ۹۳ «عملی خود جوش» بوده و «بر اثر فشار مشکلات معیشتی و همچنین احساس تبعیضی که بین خود و کارکنان رسمی شرکت سیمان سپاهان داشته‌اند»، انجام گرفته است.

این گزارش در ارتباط با یکی از شکایات مدیرعامل سیمان سپاهان از نمایندگان کارگران پیمانی این واحد تولیدی به نگارش درآمده است.

مدیرعامل سیمان سپاهان در شکایت مربوط به این گزارش، خواستار محاکمه ۶ تن از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانه برای دریافت غرامت اعتصاب کارگران در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه سال ۹۳ شده بود.

کارفرما در شرح این شکایت مدعی شده بود کارگران پیمانی سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر  سال گذشته به تحریک این ۶ نماینده کارگری تجمع کردند و کارخانه در پی برپایی این تجمعات اعتراضی قریب به یک میلیارد تومان زیان کرده است اما کار‌شناسان رسمی دادگستری چندی پیش مبلغ زیان شرکت سیمان سپاهان ناشی از کاهش بارگیری جبران نشده در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مهر سال گذشته را حدود ۳۳ میلیون تومان تخمین زدند که کمتر از ۵ درصد مبلغ ادعایی کارفرما برای دریافت غرامت بود.

گفتنی است هیات کارشناسان رسمی دادگستری در بخش دیگری از این گزارش نوشته‌ است دستور مقام قضایی «برای تعیین میزان قصور متهمین در پرونده مورد بحث» اجرا شدنی نیست، چراکه ابزار علمی و کنترلی لازم در اختیار آنها قرار ندارد.

تجمع  پرستاران بیمارستان بهشتی قم در اعتراض به اجرای «طرح مبتنی بر عملکرد» برای محاسبه حقوق‌شان

جمعی از پرستاران و پرسنل بیمارستان بهشتی شهر قم صبح امروز در اعتراض به اجرای «طرح مبتنی بر عملکرد» برای محاسبه حقوق‌شان، تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش20خرداد ایلنا، معترضین که تعدادشان حدود 150 نفر برآورد می‌شود عمدتا پرستاران هستند اما در میان شان نیروهای کار بخش بهیاری، آزمایشگاه و خدمات هم حضور دارند.

یکی از پرستاران معترض اجرای طرح مبتنی بر عملکرد را ناعادلانه خواند و در این باره توضیح داد: این طرح تنها باعث درآمدزایی برای پزشکان و بیمارستان‌ها شده است اما در عین حال کیفیت خدمات به بیماران را کاهش داده است.

در این تجمع اعتراضی پرستاران شعارهایی را در قالب پارچه نوشته طرح کردند از جمله «مبتنی بر عملکرد، خیانت است به ملت»، «مسئله ما صنفی است، سیاسی نیست»، «طرح تحول سلامت = پرستاری بی‌حمایت» و «تعرفه‌گذاری پرستاری، انگیزه است به خدمت».

گفته می‌شود دقایقی پس از تجمع پرستاران، رئیس این بیمارستان با حضور در جمع معترضین آنان را به سالن اجتماعات فراخواند و گفته می‌شود برخی مسئولین وزارت بهداشت که اکنون در قم به سر می‌برند قرار است برای مذاکره با معترضین به این بیمارستان بیایند.

کارگران مس سرچشمه با وعده پاسخگویی به مطالباتشان در10 روزآینده به کار بازگشتند

اعتصاب کارگران مس سرچشمه با وعده رسیدگی به مطالبات آنان تا ده روز آینده خاتمه یافت.

به گزارش20خرداد ایلنا، پس از مذاکره کارگران اعتصابی با مسئولین کارخانه، کارگران از عصرگاه دیروز به کار بازگشتند.

ظاهرا نمایندگان مدیریت به کارگران وعده داده‌اند تا ده روز آینده وضعیت قراردادهای کار و حقوق و مزایای آنان تعیین تکلیف خواهد شد.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران قراردادی مس سرچشمه مقابل کارخانه در اعتراض به دستمزدهای نابرابر و عدم تبدیل وضعیت قراردادها!

منابع کارگری در کرمان از تجمع نزدیک به 200 نفر از کارگران مس سرچشمه در مقابل درب ورودی این مجتمع صنعتی خبر داده اند. گفته می شود از صبح امروز (19 خرداد)، کارگران قراردادی در برخی از بخش های این شرکت در اعتراض به دستمزدهای نابرابر و محقق نشدن وعده استخدام رسمی از سوی شرکت مس، دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش19خرداد ایلنا، جمعی از کارگران قراردادی مجتمع مس سرچشمه از صبح امروز در بخش هایی مانند معدن، ذوب و تغلیظ دست از کار کشیده اند و به نمایندگی از سایر کارگران در مقابل درب ورودی این مجتمع تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران معترض، با وجود اینکه مدتهاست وعده استخدام نیروهای قراردادی از سوی مسئولین این شرکت به آنها داده شده اما همچنان مسلئه عدم تبدیل وضعیت قراردادها مهمترین معضل کارگران قراردادی مس عنوان می‌شود.

این کارگر می گوید، کارگران قراردادی از حقوق و مزایای مناسب برخوردار نیستند در نتیجه تفاوت در پرداخت آنها را نسبت به ادامه شرایط تحت پوشش قراردادهای موقت و پیمانی نگران کرده است.

پیش از این نیز برخی از کارگران شرکتهای  پیمانکاری طرف قرارداد با مس سرچشمه، اعلام کرده بودند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارگران خود قائل می‌شود به آن‌ها تعلق نمی گیرد.

دربیست و سومین روز از آغاز اعتصاب،مذاکره کارگران ایران برک و فرماندار رشت بی‌نتیجه پایان یافت

صبح امروز در بیست وسومین روز از آغاز اعتصاب کارگران ایران برک، فرماندار شهرستان رشت در سالن اجتماعات کارخانه با کارگران مذاکره کرد. همچنین شب گذشته عده‌ای ناشناس درختان و ضایعات کارخانه را آتش زده‌اند.

به گزارش20خرداد ایلنا، صبح امروز (20 خرداد ماه) در بیست و سومین روز از آغاز اعتصاب120 کارگر ایران برک، فرماندار شهرستان رشت به همراه مدیر این کارخانه در سالن اجتماعات این واحد تولیدی حاضر شدند و با وعده پرداخت دوماه حقوق قصد متقاعد کردن کارگران معترض را برای ادامه تولید را داشتند که در نهایت این پیشنهاد با مخالفت کارگران روبرو شد.

کارگران درباره دلیل رد این پیشنهاد گفتند:که در جریان اعتصاب سال گذشته (93)، شخص فرماندار و مدیرکارخانه همین وعده‌ها را به کارگران داده بودند و پس از آنکه کارگران اعتماد کردند و به اعتصاب خاتمه دادند، وعده‌ها محقق نشدند. آنان امروز گفتند «ما نمی‌خواهیم از یک سوراخ دو بار گزیده شویم».

به گفته کارگران، همچنین بدنبال تجمع روز گذشته کارگران مقابل فروشگاه برک در منطقه گلسار ،کارفرما برای متقاعد کردن آنان به خاتمه اعتصاب و ادامه تولید ،حوالی ساعت 11 شب گذشته (19 خرداد ماه) یک ماه از معوقات حقوقی 100 نفر از کارگران را پرداخت کرده است اما باقی کارگران هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.

در جلسه امروز کارفرما در حضور فرماندار به  کارگرانی که یک ماه حقوق معوقه دیشب به حسابشان واریز نشده گفته است «ما شماره حساب این تعداد کارگر را فراموش کرده بودیم».

کارگران می گویند، از آقای فرماندار انتظار داشتیم  به عنوان نماینده دولت، شرایط امروز کارگران ایران برک را درک کند اما کارگران احساس می‌کردند او جانب کارفرما را گرفته و سعی دارد ما را به هر طریق متقاعد به شروع کار کند.

همچنین طبق اظهارات کارگران، شب گذشته عده‌ای ناشناس  با آتش زدن درختان و ضایعات کارخانه، قصد وارد کردن اتهام خرابکاری به کارگران معترض و تخریب وجهه اعتراضی کارگران را داشته اند. این در حالی است که کارگران روز گذشته تنها در مقابل فروشگاه «برک گلسار» تجمع کرده بودند و در پایان نیز با نصب پارچه‌نوشته‌ای بر سردر این فروشگاه به اعتراض خاتمه دادند. در این پارچه نوشته از مدیرکل کار و صنایع استان خواسته شده بود ضمن پی گیری مطالبات کارگران ایران برک، مانع فروش سوری فروشگاه برک گلسار شوند.

کارگران گفتند:همان افرادی که دیشب درختها و ضایعات کارخانه را آتش زدند، پارچه نوشته آنان را هم پاره کرده‌اند.

وعده پرداخت مطالبات کارگران نیروگاه تبریز بدنبال تجمع اعتراضی

در پی ‌تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه تبریز، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی وعده داده است مطالبات معوقه این کارگران را به زودی پرداخت کند.

به گزارش20خردادایلنا،مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در عین حال وعده داده است هر صورتجلسه‌ای در رابطه با خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز را بعد از در جریان قرار دادن کارگران امضا کند.

این وعده‌ها پس از آن داده شده است که بیش از ۲۰۰ کارگر نیروگاه تبریز روز یکشنبه (۱۷ خرداد) در محوطه شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی تجمع کرده بودند.

این کارگران به از سرگیری تلاش‌‌ دولت برای خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز و عقب‌افتادگی ۹ ماهه بخشی از مزایای خود معترضند. معترضین معتقدند خصوصی‌سازی امنیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد.

ظاهرا کارفرما از ۹ ماه پیش بخش عمده‌ای از مزایای این کارگران از جمله اضافه‌کاری، پاداش روز کارگر، مبلغ تعمیرات، کارانه و … را قطع کرده است.

گفتنی است نزدیک به ۴۳۰ کارگر در نیروگاه حرارتی تبریز کار می‌کنند. بهره‌برداری از این نیروگاه برعهده شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی قرار دارد.

نیروگاه تبریز که نقش «دیسپاچینگ» برق در منطقه شمال‌غرب کشور را بر عهده دارد، در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز به سمت آذرشهر در مجاورت دهستان لاهیجان، بخش خسروشهر واقع شده است.

190کارگرکارخانه فولاد البرز سه ماه حقوق نگرفته‌اند

190کارگر کارخانه فولاد البرز در شهرستان تاکستان استان قزوین در 3 ماه اخیر دستمزد دریافت نکرده‌اند.

 به گزارش20خرداد ایلنا، این کارگران که با سوابق کاری بالا و در شرایط طاقت ‌فرسا کار تولید انواع میلگرد را انجام می‌دهند، از اسفند ماه سال گذشته تا کنون حقوق و دستمزد دریافت نکره‌اند . همچنین هنوز حق عیدی سال 93 و بن دو سال 92 و 93 به کارگران پرداخت نشده است.

کارگران می گویند معوقات حقوقی کارگران پیش از 4 ماه بود که اخیرا کارفرما یک ماه حقوق مربوط به بهمن ماه سال 93 را پرداخت کرده است. همچنین قرار است حقوق اسفند ماه 93 در تیر ماه 94 به کارگران پرداخت شود.

به گفته کارگران مجتمع فولاد البرز به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود مواد اولیه تولید و بحران در منابع مالی عنوان می‌شود، او توان پرداخت به موقع دستمزد کارگران و سایر هزینه های کارخانه را ندارد .

طبق گفته کارگران فولاد البرز هم اکنون شرایط تولید در این کارخانه به حدی نامناسب است که کارگران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است بطوریکه از یکسال پیش تا کنون حدود ۲۱۰ نفر از مجموع ۴۰۰ کارگر این کارخانه پس از اتمام قرارداد کاری‌شان اخراج شده‌اند.

همچنین طی یک ماه گذشته تعدادی از کارگران که امیدی به بهبود وضعیت کارخانه ندارند خود خواسته محل کار خود را برای پیدا کردن شغلی مناسب ترک کرده اند.

شرکت چینی مسئول تمام تاخیرات، کیفیت پایین نقشه ها، تجهیزات و اسکلت های فلزی در مجتمع فولاد زرند است

یکی از مهندسین نصب پروژه مجتمع فولاد زرند،طی نامه ای ضمن پرده برداشتن ازچگونگی واگذاری پروژه نصب به شرکت چینی،اعلام کرد:

شرکت چینی مسئول تمام تاخیرات، کیفیت پایین نقشه ها، تجهیزات و اسکلت های فلزی در زرند است.

بخش هایی ازاین نامه :

به استحضار می رساند بنده یکی از مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم واز حدود یک سال قبل در پروژه نصب تجهیزات ذوب آهن در زرند کرمان مشغول به کار هستم. کارفرمای این پروژه شرکت فولاد زرند ایرانیان زیر مجموعه هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بوده که عمده سهام آن متعلق به بانک پاسارگاد می باشد. طرف قرارداد پروژه یک شرکت چینی بنام ساینواستیل با مشارکت یک شرکت ایرانی بنام مجتمع صنایع قائم رضا (زیر مجموعه موسسه خیریه قائم الرضا) می باشد.

امضای قرارداد مربوط به فروردین ۱۳۸۹ بوده و مقرر بود طرف چینی ظرف ۹ ماه فاینانس پروژه را فعال نماید. با این وجود فاینانس طرف چینی بیش از دو سال و نیم بعد عملی گردید که مشکلات بسیاری را پدید آورد. پس از آن اجرای کار با همت کارگران و شرکت های ایرانی با موفقیت پیش رفت ولی متاسفانه ارائه اطلاعات فنی و تجهیزات از طرف چینی همواره با مشکلات و تاخیر مواجه شده است بطوری که حتی یک ردیف از برنامه زمانبندی بخش های طراحی و تامین تجهیزات و اسکلت قرارداد (که در بخش خارجی است) توسط شرکت چینی در زمان مقرر انجام نشده است.

در بهمن ماه سال گذشته ، با شرمساری فراوان اعلام گردید قرار است عملیات اجرای نصب از شرکت های ایرانی گرفته شده و به شرکت چینی (ساینواستیل) واگذار گردد، همان شرکتی که مسئول تمام تاخیرات، کیفیت پایین نقشه ها و کیفیت بسیار ضعیف تجهیزات و اسکلت های فلزی می باشد. در این زمینه موارد زیر قابل توجه است:

۱- سود بالای طرف چینی: در اتفاق مشابه (پروژه گندله سازی زرند متعلق به همین کارفرما) کارهای نصب از طرف ایرانی گرفته و به همین شرکت چینی (ساینواستیل) واگذار شد که یک و نیم برابر قیمت شرکت ایرانی برای کارفرما هزینه داشته است زیرا تامین ماشین آلات (از جمله جرثقیل)، مواد مصرفی و تامین امکانات بر عهده کارفرما می باشد. بدیهی است در صورت واگذاری کارهای نصب پروژه زرند به طرف چینی سود قابل ملاحظه ای برای وی خواهد داشت.

۲- اعمال قدرت پیمانکار چینی و کاهش توان کارفرمای ایرانی: با توجه به تاخیرات پروژه، به روشنی واضح است که طرف قرارداد میتواند هم در نصب و هم در تامین ادعای اضافه قیمت مطرح و کار را به تعطیلی بکشاند بدون اینکه هیچگونه تضمینی در قبال کارفرمای ایرانی داشته باشد.

۳- عدم ارائه تضامین بانکی مناسب توسط طرف چینی: شرکت ساینواستیل هیچگونه تضمین بانکی متداول قراردادهای بین المللی (ضمانت نامه های کانتر شده) ارائه نکرده است و با توجه به نحوه پرداخت فعلی پروژه حتی در صورت تاخیر و یا تعطیلی کار می تواند مبالغ مربوطه را از بانک چینی دریافت کند حتی قبل از اینکه پروژه به اتمام برسد. هم اکنون نیز در حالی که ردیف خدمات کارشناسی نظارت و راه اندازی حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است، ۹۰ درصد مبلغ این ردیف به پیمانکار چینی پرداخت گردیده است.

۴- توجیهات دروغ: در دفاع از این تصمیم غلط، دروغ ها و شانتاژهای گوناگون صورت می گیرد از جمله گفته شده که شرکت نصاب ایرانی درخواست کمک از طرف چینی نموده که کاملا بر خلاف واقع می باشد. این توجیهات دروغ نشان می دهد که تصمیم گیرنده از اثرات منفی و غلط این فرآیند کاملا مطلع بوده است.

۵- عدم مطالعه عواقب واگذاری: این واگذاری بدون هیچگونه مطالعه، توجیه فنی و اقتصادی، بررسی مسائل کارگری و … صورت پذیرفته است. واقعیت این است هیچ دلیل منطقی برای انجام این واگذاری وجود ندارد.

۶- عدم رعایت منافع ملی: مشخص نیست حفظ منافع ملی در کجای این فرآیند جای دارد.

این رفتار که بعنوان بخش خصوصی صورت می گیرد در واقع از سرمایه های ملی، وام های بانکی و سپرده مردمی نشات گرفته و هیچگونه سرمایه شخصی در کار نمی باشد. ثروتی که باعث تشکیل این شرکت های (فولاد زرند ایرانیان، هلدینگ خاورمیانه و بانک پاسارگاد) شده است سرمایه ملی است.

منبع:صبح زرند-20خرداد

تجمع  خلیل ‌شهری‎ها مقابل شهرداری دراعتراض به کمبود آب شرب

جمعی از مردم خلیل‌شهر مازندران مقابل شهرداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش 20خرداد بلاغ، روستای خلیل‌محله چند سالی است که تغییر هویت داده است و تبدیل به شهر شده و امروز به خلیل‌شهر معروف است؛ شهر شدن این محله در ابتدا برای خیلی‌ها یعنی برطرف شدن مشکلات چندین و چندساله اهالی این منطقه که تأمین آب شرب بخشی از این مشکلات بود اما وقتی با شهر شدن هم مشکلات پابرجا بماند، اهالی مجبور می‌شوند که با تجمع خواسته‌های خود را بیان کنند که این مسئله بعدازظهر امروز با تجمع حدود 200 نفر از مردم خلیل‌شهر در مقابل ساختمان  شهرداری صورت گرفت تا جایی که شهردار با میان تجمع‌کنندگان آمد و در بین آنها گفت: حدود 10 سال است که خلیل‌شهر با مشکل کمبود آب مواجه است، به‎طوری که حتی در زمستان نیز از این مشکل رنج می‌برد و مردم خلیل‌شهر، روزانه کمتر از سه ساعت از آب شرب بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه سال‌ها است که بحران آب در خلیل‌شهر را فریاد می‌زنیم اما تأمین اعتبار نمی‌شود، اظهار کرد: گویا هیچ گوشی، فریاد مردم را نمی‌شنود و تاوان آن را شهرداری و شورای شهر می‌دهد.

مردم معترض خلیل‌شهر نیز اعلام کردند که اگر مشکلات آنها حل نشود؛ به تجمعات خود در مکان‌های دیگر ادامه می‌دهند.

مرگ دو کارگرجوان به دلیل گاز گرفتگی در عمق چاه یک شرکت صنعتی

صبح امروز،دو کارگر چاه کن به دلیل گاز گرفتگی در عمق چاه در حال حفر در شهرک حکیمیه، خیابان پیشوا، جان خود را از دست دادند.

به گزارش 20خردادپایگاه خبری 125، بنا به اظهار محمد فریادرس افسر آماده منطقه 3 عملیات سازمان آتش نشانی تهران، این حادثه در حیاط یک شرکت صنعتی که چند حلقه چاه به عمق 7 تا 8 مترحفر شده بود، رخ داد.

وی افزود: یک کارگر چاه کن صبح امروزدر داخل یکی از این چاه ها مشغول کار بود که به یکباره در عمق چاه به دلیل وجود گاز سمی دچار گاز گرفتگی شده و از حال رفت.

فریادرس در ادامه گفت: کارگر دیگر با مشاهده این اتفاق برای نجات وی وارد چاه شد که او نیز در آنجا بی حال و گرفتار شد.

افسر آماده منطقه 3 عملیات تصریح کرد: آتش‌نشانان ابتدا اقدامات لازم برای ایمن سازی چاه را انجام داده و سپس با استفاده از تجهیزات ایمنی و نجات، با رعایت اصول ایمنی یک آتش نشان را به داخل چاه فرستادند که وی با کمک سایر همکاران خود این دو کارگر 25 ساله افغانی را از چاه خارج کرد.

وی با بیان این که عوامل اورژانس پس از انجام معاینات اولیه، فوت هر دو کارگر را تائید کردند، گفت: تحقیقات بیشتر در این خصوص همچنان از سوی کارشناسان سازمان و نیروی انتظامی ادامه دارد.

بیستم خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.