farshchi 01

تصویر زن در سینمای امروز تاسف‌برانگیز است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

farshchi 01

farshchi 01… زنان ما زیر بار هر کاری نمی‌روند. چرا سینما در تصویر کردن دختران و زنانی که زیر بار مشکلات راه خلاف را انتخاب می‌کنند اغراق کرده است. شرافت زن ایرانی دارای ریشه‌های قوی و محکم است که به این راحتی از هم گسسته نمی‌شود. در فیلم‌های متعدد می‌بینیم که دختران و زنانی که درگیر گرفتاری یا مشکل هستند شال و کلاه می‌کنند و سر چهارراه و خیابان می‌ایستند و سوار اتوموبیل‌های مدل بالا می‌شوند…


مینو فرشچی فیلمنامه‌نویس و مدرس سینما، تصویری که امروز از زنان در سینما می‌بینیم غیرواقعی و تأسف‌برانگیز است. اگر جشنواره سی‌ام را آخرین ویترین سینمای ایران بدانیم این ویترین بسیار از متن جامعه دور و غیرواقعی بود. زنانی که در فیلم‌های ما تصویر می‌شوند حتی گوشه‌ای از تصویر زن واقعی ایرانی را نشان نمی‌دهند. این تصاویر ادامه همان زنان مطبخی در فیلمفارسی است.

وی گفت: شاید قشری از زنان ما تمام زندگی‌شان در مطبخ گذشته باشد، اما مگر این قشر چند درصد زنان را تشکیل می‌دهند؟ زنان ما کسانی هستند که برای حفظ حیثیت خانواده، برای بقای کانون خانواده، برای اعتقادات و ارزش‌هایشان با چنگ و دندان تلاش می‌کنند و زیر بار هر کاری نمی‌روند.

بازیگر فیلم «بانوی اردیبهشت» ادامه داد: چرا از این زنان تلاشگر و مؤثر در سینما اثری نیست. همه ما در اطرافمان با زنان بسیاری روبرو هستیم که خود سرپرست خانواده هستند و به تنهایی بار یک زندگی را شرافتمندانه به دوش می‌کشند. زنانی که سالیان متوالی کار کرده‌اند. بستر ازدواج را برای فرزندان فراهم کرده و زیر بار سختی‌های متعدد ذره‌ای از شرافت و اعتقادات خود کوتاه نیامده‌اند.

فرشچی افزود: این زنان که به سالم ترین شکل ممکن با زندگی کرده‌‌اند و شرافت خانواده را به زیباترین شکل ممکن تصویر کرده‌اند، باعث افتخار این مملکت هستند. چنین زنانی نه تنها به خود و فرزندان خود خدمت کرده‌اند بلکه به جامعه زنان، به مملکت خود، به پرچم خود خدمت کرده‌اند.

وی گفت: یقینا قشر زیادی از زن‌های ایران اسلامی دانشمند، کوشا، هدفمند و معتقد به کانون خانواده هستند. سینما چنین زنانی را باید به تصویر بکشد. در نشان دادن زنان دانشمند و تحصیل کرده باید توجه داشته باشیم که دانش نباید مانع از رشد ارزش انسانی و اخلاقی شود. چه بسا کسانی هستند که هرچه باسوادتر می‌شوند ارزش و اخلاق را فراموش می‌کنند.

فرشچی گفت: بسیاری از زنان مسلمان ایرانی با زحمت چراغ خانه را روشن نگاه می‌دارند و مقید به همه اصول سعی در پیشرفت فرزندان و مملکت خود دارند. چرا تصویر زنانی که زیر بار مشکلات شرافت خود را فراموش می‌کنند و از مسیر انسانی خارج می‌شوند در سینما زیاد شده است؟ من هرگز معتقد نیستم که زنان ما زیر بار مشکلات، خسته شوند و تنها راه را در خودفروشی یا دیگر آسیب‌های اجتماعی ببینند.

این فیلمنامه‌نویس افزود: زنان ما زیر بار هر کاری نمی‌روند. چرا سینما در تصویر کردن دختران و زنانی که زیر بار مشکلات راه خلاف را انتخاب می‌کنند اغراق کرده است. شرافت زن ایرانی دارای ریشه‌های قوی و محکم است که به این راحتی از هم گسسته نمی‌شود. در فیلم‌های متعدد می‌بینیم که دختران و زنانی که درگیر گرفتاری یا مشکل هستند شال و کلاه می‌کنند و سر چهارراه و خیابان می‌ایستند و سوار اتوموبیل‌های مدل بالا می‌شوند.

فرشچی ادامه داد: زن واقعی ایرانی را در ساعات تاریکی شب در اتوموبیل‌های مدل بالا نمی توان یافت. سینما باید خیل عظیم زنان زحمتکش را که آفتاب نزده از منزل خارج می‌شوند و با چهره‌های جدی و مصمم مسیر تلاش و پشتکار را قدم به قدم می‌پیمایند و غروب با چهره خسته به خانه به آغوش خانواده بازمی‌گردد را به عنوان سمبل زن ایرانی و مسلمان نشان دهد. زن ایرانی که سمبل امید، پشتکار و ارزش‌هاست.

وی افزود: ارائه تصویر نادرست از زن ایرانی در سینما به سوداگران و تاجران که پایشان در هر عرصه باز شده برمی گردد. کسانی که در سینما فقط به دنبال فروش فوق‌العاده هستند و زن ایرانی را باتخیل مسموم خود تصویر می‌کنند تا از این راه پول حرام انباشته کنند. این افراد برای درآمد و سودجویی تصاویر کاذب، مبتذل و سطحی را تصویر مسلط خانواده امروز تعریف می‌کنند.

نویسنده فیلمنامه «کاغذ بی‌خط» ادامه داد: من و همنسلان من با دیدن چنین فیلم هایی از خود خجالت می‌کشیم. آیا آرمان‌های ما این بود؟ ارزش‌هایی که با ایثارگری مردم محقق شد را چنین باید تصویر کرد؟ برای پول پرستان و تاجرانی که با رواج تصاویر ناواقعی زن ایرانی در سینما تجارت می‌کنند متأسفم، باید بساط چنین آدم‌هایی از سینما برچیده شود.

مینو فرشچی گفت: اگر تصویر زن تلاشگر و معتقد به ارزش‌ها را در سینما دنبال کنیم قطعا پای خانواده‌ها به سینما باز خواهد شد و گیشه هم رونق خواهد گرفت. مردم ما از تصویر واقعی خود استقبال می‌کنند. من با دوستان خارجی زیادی صحبت می‌کردم و می‌پرسیدم که چه چیز فیلم « جدایی نادر از سیمین» برای شما تأثیرگذار بود. بسیاری از آنان به تصویر زنی اشاره کردند که زیر بار مشکلات حاضر نیست سوگند دروغ یاد کند و به شدت همراه و پشتیبان همسرش است و برای حفظ نهاد خانواده واقعا ایثار می‌کند. پس دور از ذهن نیست که فیلمی که مطابق با واقعیت خانواده امروز ساخته شود به فروش فوق‌العاده دست پیدا کند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.