tehranian 01

در گذشت پروفسور مجید تهرانیان، یکی از فعالان دانشجویی دهه شصت

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

tehranian 01

در گذشت پروفسور مجید تهرانیان ،یکی از فعالان دانشجویی دهه شصت 

tehranian 01

مجید تهرانیان همچنین، یکی از آن پنج نفری بود که بعنوان اولین دبیران « کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی » در اولین کنگره کنفدراسیون در پاریس انتخاب شد.


با کمال تأسف مطلع شدم  که پروفسور مجید تهرانیان، یکی از فعالان و یاران دانشجوئی  دهه ١٩۶٠ درگذشت. درگذشت وی را بخانواده محترم تهرانیان و دوستان آن مرحوم تسلیت می گویم.

در اطلاعیه ای که عده ای از دوستان آن زنده یاد به مناسبت درگذشت وی  صادر کرده اند و متن آن از سوی برخی از سایت های اینترنتی منتشرشده است، می خوانیم:

« با نهایت تأثر درگذشت دوست دیرین، دانش پژوه و ارجمندمان مجید تهرانیان را به آگاهی دوستان بی‌شمارش می‌رسانیم و به همسر و فرزندان دلبند و سوگوارش، خانم کاترین کیا و ترنس، یلدا، جان و مریم تهرانیان، تسلیت می‌گوئیم. 

گرچه سال‌های پایانی عمر پربارش را در سکوت و سکونی دردناک سپری کرد، از نوجوانی به تلاش و تحرک در راه رسیدن به آمال و آرمان‌های انسانی و اجتماعی‌اش شُهره بود. به ایران عشق می‌ورزید، عشقی که تا پایان عمر زندگی‌اش را رقم می‌زد. در دوران نوجوانی، از کوشندگان و رهبران سازمان دانشجویان ایرانی در ایالات متحد آمریکا بود و از پایه‌گذاران و اعضای فعّال انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانشناسی. کارنامۀ نظام سیاسی حاکم بر ایران را بر نمی‌تابید و بر آن بی‌پروا خرده می‌گرفت. 

امّا، هنگامی که در اوان دهۀ ۱۳۵۰، مانند شماری بسیار از دانش آموختگان ایرانی به میهن بازگشت، از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت و…»(١)

همانطور که اشاره رفت، در آن اطلاعیه ذکر شده است که مجید تهرانیان « از نوجوانی به تلاش و تحرک در راه رسیدن به آمال و آرمان‌های انسانی و اجتماعی‌اش شُهره بود. به ایران عشق می‌ورزید، عشقی که تا پایان عمر زندگی‌اش را رقم می‌زد. در دوران نوجوانی، از کوشندگان و رهبران سازمان دانشجویان ایرانی در ایالات متحد آمریکا بود. ». شایان ذکراست که مجید تهرانیان همچنین، یکی از آن پنج نفری بود که بعنوان اولین دبیران « کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی » در اولین کنگره کنفدراسیون در پاریس انتخاب شد. همان سازمانیکه عده ای از دبیران و برخی از اعضاء و فعالین پیشین آن، درصدد برگزاری، جشنی بخاطر پنجاهمین سال تأسیس آن تشکیلات در تاریخ  ۵ ژانویه ٢٠١٣ (١۶دیماه ١٣٩١)  در شهر فرانکفورت آلمان هستند!

در زیر به نقل جملاتی از نوشته ای که من (منصور بیات زاده) با کمک گرفتن از اسناد و مدارک ، در تاریخ دوشنبه  ۱۶ بهمن ۱٣٨۵ –  ۵ فوریه ۲۰۰۷، تحت عنوان : «کنفدراسیون، جنبش دانشجوئی،ساواک شاه و روزنامه کیهان ـ بخش دوم» ، مطالبی درباره «تاریخچه کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی ـ اتحادیه ملی ( افشاگری در باره تحریف تاریخ از سوی جاسوس ساواک و نویسندگان کیهان چاپ تهران)»، نگاشته ام ، که در آن به نقش و عملکرد زنده یاد مجید تهرانیان و تعدادی دیگر از فعالان دانشجوئی دهه ١٩۶٠ اشاره رفته است، می پردازم. (٢)

 «در هشتمین گردهمآئی سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا در ایپسیلانتی میشیگان ، در ٢٩ اوت تا دوم سپتامبر ١٩۶٠ که ١٧٠ دانشجوی ایرانی از ٢۵ ایالت شرکت کرده بودند ، علی محمد فاطمی به ریاست کنگره انتخاب می شود ، همینطور افراد دیگری از جمله محمد نخشب ـ فعال سیاسی  حزب مردم ایران و تئوریسین انجمن سوسیالیست های خداپرست ــ  بعنوان سرپرست کمیته ها انتخاب می شوند. در آن کنگره اردشیر زاهدی  سفیر ایران  نیز حضور داشته است که در باره کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢  صحبت می کند وهمچون شوهر خواهرش  آقای داریوش همایون ، آن کودتای امپریالیستی را ، « قیام ملی » می نامد، امری که با مخالفت برخی از حاضرین در جلسه روبرو میشود. در آن گردهمآئی  صادق قطب زاده و محمد نخشب درباره  موضوع کودتای ٢٨ مرداد سال ١٣٣٢ سخنرانی می کنند و پرده از ماهیت ارتجاعی «قیام ملی » بر می دارند. در واقع با روشنگری و افشای ماهیت رژیم حاکم بر ایران ، کمک به  شکل دادن یک نهاد دانشجوئی مخالف دولت کودتا محمد رضا شاهی می نمایند. در آن کنگره هیئت رهبری جدید انتخاب می شود که عبارت بودند از:

صادق قطب زاده، منصور صدری ، مجید تهرانیان، کیوان طبری و علی محمد فاطمی بعنوان رئیس.

قطعنامه سال ١٩۶٠ کنگره ایپسیلانتی دانشجویان ایرانی، برعکس اصول آن سازمان که بر اصل طرح نکردن مسائل سیاسی تاکید داشت، در آن سال کاملا سیاسی شد و تقریبأ مواضعی همچون مواضع جبهه ملی ایران و سازمان دانشجویان دانشگاه تهران اتخاذ کرد. در قطعنامه صحبت از این امر شد که « در سالهای اخیر سیاست های کلی دولت، چه در داخل و چه در خارج خساراتی جبران ناپذیر بر ملت وارد کرده است» و خواستار « تأسیس دولتی ملی بر اساس دموکراسی»  شد و همچنین بر امر « برای تحکیم استقلال کشور و مبارزه علیه هرنوع نفوذ بیگانه چه شرق و چه غرب، دولت باید به مبارزه علیه فقر، اختلاف طبقاتی و نابرابریهای اجتماعی اولویت بخشد»  تاکید نمود و بر پایه  تز« موازنه منفی»  دکتر مصدق ، آن کنگره در زمینه سیاست خارجی صحبت از اتخاذ سیاست « عدم تعهد مثبت » مبتنی بر« شرایط مشترکی که باعث پیوستگی ما با کشورهای آسیایی آفریقایی و اعضاء کنفرانس باندونگ»  هست نمود.

با توضیحی که رفت سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا تولد جدیدی پیدا کرد.

همچنین نباید از خاطر دور داشت که سه نفر از آن هیئت رهبری  منتخب کنگره ایپسیلانتی در آمریکا، صادق قطب زاده ، مجید تهرانیان، علی محمد فاطمی  باتفاق  فرج اردلان  و  حسن لباسچی  بعنوان اولین هیئت دبیران کنفدراسیون جهانی  در کنگره پاریس  انتخاب شدند. (14)»

گرامی باد خاطره مجید تهرانیان

دکتر منصور بیات زاده

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ – ۲۸ دسامبر ۲۰۱۲

dr.bayatzadeh@ois-iran.com

پانویس:

1 ـ به یاد مجید تهرانیان (۱۳۹۱-۱۳۱۶)

به نقل از سایت ایران امروز

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/2012_12_27_0916/

2 ـ «کنفدراسیون، جنبش دانشجوئی،ساواک شاه و روزنامه کیهان ـ بخش دوم» ، مطالبی درباره «تاریخچه کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی ـ اتحادیه ملی، ( افشاگری در باره تحریف تاریخ از سوی جاسوس ساواک و نویسندگان کیهان چاپ تهران)» ـ دکتر منصور بیات زاده

به نقل از سایت سازمان سوسیالیست های ایران

http://www.tvpn.de/sa/sa-ois-iran-1045.htm

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.