fall_01

پیام زیبا و انسانی مهرگان را بشنویم!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

fall_01

fall_01امسال نیز مهرگان، در زادگاه خویش، بی جشن و بی سرود و پایکوبی برگزار می شود. اما همچنان در گوشه و کنار سرزمین مان، و در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا بسیاری از ایرانی ها مهرگان را جشن می گیرند، همانگونه که مردمانی قرن ها سرسختانه برای حفظ این جشن های ملی و سنت های دیگر فرهنگ ایرانزمین تلاش کرده اند و آن ها را تا به امروز آورده اند.

جشن مهرگان اگر چه، در ابتدا، جشنی برای ستایش میترا و مهر بوده ، اما آن چه مهرگان را همیشگی، و به روز نگاه داشته، پیام انسانی و زیبایی است که در این جشن وجود دارد، و آن احترام و باور به مهر، به معنای «روشنایی و مهربانی» و همچنین تاکید بر «وفای به پیمان» است.

کتیبه های باقی مانده از دوران باستان، و گفته های تاریخ نویسان تایید می کنند که در نزد ایرانیان دروغ، ویرانگری، و پیمان شکنی، از گناهان نابخشودنی بوده است. این کلام که «پیمان شکن نابکار سراسر کشور را ویران می سازد» از «مهریشت»، نشانه ی روشنی از اهمیت این باورهای انسانی در فرهنگ ما است.

و چنین است که در فرهنگ ما، اهریمن و اهریمن صفتان دروغ می گویند، و ویران می سازند. و در افسانه هایمان ضحاک پیمان شکن ِ دروغگوی ِ ویرانگر، در همین روز مهرگان است که به دست کاوه ی شجاع ِ دادخواه و فریدون ِ نیک نهاد از تخت بیدادگری اش به پایین می افتد، چرا که مهرگان روز روشنایی و راستی و نیکی است و بیدادگران را تاب نمی آورد.

کمیته ی بین المللی نجات پاسارگاد، همانند سال های گذشته، امسال نیز همراه با مردمان فرهنگ دوست سرزمین مان در سراسر جهان، مهرگان را گرامی می دارد و از همگان می خواهد تا به پیام زیبا و انسانی مهرگان گوش فرا دهند و پیمان تاریخی خویش را با روشنایی، مهر و نیکی و راستی پاس دارند . باشد تا راه برای بیرون راندن هر چه زشتی ، دروغ، پیمان شکنی و «نابکاری» از سرزمین مان هموار شود.

با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

از سوی کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

سی ام سپتامبر 2011 (مهر 1390)

****

بنیاد میراث پاسارگاد سال گذشته، همزمان با مهرگان، پیشنهاد ثبت «مهرگان» را، به عنوان جشنی که ریشه های انسانی و سازنده در خود دارد، برای ثبت در فهرست میراث معنوی جهانی به یونسکو فرستاده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.