اخباروگزارشات کارگری18آبان1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– اطلاعیه شماره ۲۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

– یاد ِ ” میر احمد اسداللهی ” کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز گرامی باد !

– پیمانکار پالایشگاه آبادان مانع ادامه کار ۲ کارگر اخراجی است

– سکتاریستها برعلیه تشکل سراسری تبلیغات منفی می کنند (مصاحبه با محمود صالحی)

– بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی: خطاب به دوستان و رفقای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و تمام پیشروان کارگری

– اعتصاب کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم‌پرداخت 3ماه حقوقشان!

– تجمعات کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق

– بیکاری ۱۸ کارگر «نادر لبن» بدون دریافت ۳ تا ۵ ماه حقوق

– تکلیف ۱۰ سال حق بیمه اضافه کارگران «معدنجو» مشخص نیست

– زلزله حذف یک میلیون نفر از بازار کار- جزئیاتی جدید از نابودی 800 هزار شغل

– پتروشیمی جم برای کارگران امن نیست

– جان باختن 24کارگردرآذربایجان شرقی طی نیمه اول سال جاری

– بی‌توجهی مسئولان بازارچه پرویزخان، جان یک کارگر را گرفت

– مرگ دلخراش یک کارگر جاده سازی درحین کار

– ترکیه ۷ نفر را در ارتباط با حادثه معدن بازداشت کرد

اطلاعیه شماره ۲۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده

همانگونه که مطلع هستید نیرو‌های گره تروریستی داعش حملات سنگینی‌ را بر علیه مردم ستمدیده و مظلوم عراق و سوریه آغاز کردند و تا کنون چندین هزار انسان بی‌ گناه  را در شهر‌های مختلفی‌ از این ۲ کشور قتل عام کرده اند ، چندین هزار نفر آواره شدند و یا هم اکنون در بدترین شرایط در اردوگاه آوارگان در کشور‌های همسایه به سختی و در فقر مطلق مشغول گذران زندگی‌ هستند.

نیرو‌های گروه تروریستی داعش از ۲ ماه پیش حملات شدیدی را به شهر کوبانی آغاز کردند تا این شهر را هم به اشغال درآورند اما با مقاومت شدید نیرو‌های مردمی مواجه شدند و پیر و جوان ، زن و مرد به دفاع از این شهر پرداختند و تا به این لحظه مانع از سقوط کوبانی شدند ، این دلیری و مقاومت مردم کوبانی انعکاس زیادی در سطح جهانی‌ داشت و در همین راستا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا اعلام حمایت و پشتیبانی‌ خود را با مردم مقاوم کوبانی نشان دهند.

اما در ادامه این حمایت‌ها روز اول نوامبر برابر با ۱۰ آبان ماه از سوی بسیاری از انسان‌های آزاده و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر جهان روز جهانی‌ حمایت از کوبانی اعلام شد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان در این روز به خیابان‌ها آمدند تا به حمایت از مقاومت قهرمانانه مردم کوبانی بپردازند ، در شهر سنندج هم بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا در یک تجمع آرام حمایت و پشتیبانی‌ خود را از کوبانی نشان دهند که با حمله وسیع نیرو‌های امنیتی مواجه شدند و چندین نفر هم بازداشت و روانه زندان شدند.

یدالله صمدی عضو هیئت اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد و دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه و همچنین سید خالد حسینی‌ فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری هم در میان دستگیر شدگان هستند.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تعرض نیرو‌های امنیتی به صفوف مردم معترض سنندج که برای حمایت و پشتیبانی‌ از مردم کوبانی و محکومیت جنایات گروه تروریستی داعش به خیابان آمده بودند خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ دستگیر شدگان هستیم.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

هفدهم آبان ۱۳۹۳

یاد ِ ” میر احمد اسداللهی ” کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز گرامی باد !

برای سلطتنم چیزی نمی خواهم

مگر ، کوچه باغی در برابر خانه ام

گهواره ای از جنس دسته گل

به بلندی جوانه سنبل      

امیل زولا

میراحمد اسدالهی کارگر اخراجی تراکتورسازی تبریز، در گذشت. میراحمد اسدالهی از جمله کوشندگان کارگری بود که به طبقه کارگر و آرمان هایش تا آخرین لحظه وفادار ماند..او در اوایل دهه پنجاه در کارخانه تراکتورسازی تبریز استخدام شده و در بخش تولید تراکتور MF کار می کرد.  چون فرزند رنج بود برای زدودن این رنج از طبقه خود ، در انقلاب 57 فعالانه شرکت کرد و از رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز گشت. فعالیت های کارگری و سندیکایی او به مذاق کارفرمایان تازه مدیر شده خوش نیامد و او را در سال 60 بقول خود پاکسازی (اخراج) کردند.

میراحمد اسدالهی دوست خوب و مبارزمان فردا به ایران باز خواهد گشت و در بهشت زهرا وجود پُرشورش، آرام خواهد گرفت. 

اسدالهی و دیگر رهبران اعتصابی تراکتورسازی تبریز هرگزاز یاد کارگران و مردم تبریز نخواهند رفت.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

کارگران بازنشسته کارخانه تراکتورسازی تبریز

1393/8/17

پیمانکار پالایشگاه آبادان مانع ادامه کار ۲ کارگر اخراجی است

کارفرمای شرکت پیمانکاری «ثمین صنعت فردان» پس از گذشت شش ماه از اخراج دو نماینده کارگری در بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان، با وجود صدور احکام بازگشت به کار از ورود آنان به محل کارخانه جلوگیری می‌کند.

به گزارش18آبان ایلنا،بعد از آنکه کارفرمای شرکت ثمین صنعت فردان یکی از شرکتهای پیمانکاری زیر مجموعه پالایشگاه آبادان نسبت به صدور حکم هیات تشخیص اداره کار بندر امام مبنی بر بازگشت به کار این دو نماینده کارگری بی‌توجه‌ای نشان داد و مانع ورود آقایان «سیامک ملک» و «عباس غلامی» شد؛ در ‌‌نهایت این دو کارگر با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری در دو مرحله حکم بازگشت به کار گرفتند.

سیامک ملک یکی از کارگران اخراجی پالایشگاه آبادان در تشریح جزئیات این خبر گفت: با وجود آنکه من و همکارم آقای عباس غلامی از هیات تشخیص اداره کار و نهاد رسیدگی کننده در قوه قضائیه حکم بازگشت به کار گرفتیم به دلیل ممانعت پیمانکار هنوز موفق به ادامه کار در پالایشگاه آبادان نشدیم.

به گفته وی، پیش از این نیز شش ماه طول کشید تا اداره کار بند امام اولین جلسه رسیدگی به پرونده کارگران اخراجی پالایشگاه آبادان را بررسی کند که سرانجام در تاریخ ۱۶ مهرماه هیات تشخیص برای ما حکم بازگشت به کار صادر کرد، اما پیمانکار راضی به اجرای حکم اداره کار نشد.

ملک در ادامه افزود: دادگستری آبادان نیز در  دو مرحله در روز‌های ۲۸ مهر ماه و ۹ آبان ماه  حکم به بازگشت بکار صادر کرده است اما همچنان کارفرما اعتقادی به اجرای احکام صادره ندارد و ظاهرا معتقد است کارگران قراردادی  نمی‌توانند حق و حقوقی داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص مطالبات خود و همکارش گفت: بر اساس احکام صادره، کارفرما مکلف به پرداخت معوقات حقوقی و بیمه‌ای شش ماه گذشته ماست، که در این خصوص نیز کارفرما از حکم قانون تمکین نمی‌کند.

سکتاریستها برعلیه تشکل سراسری تبلیغات منفی می کنند (مصاحبه با محمود صالحی)

محمود صالحی برای تمام فعالان و حامیان جنبش کارگری ایران نامی آشناست. او یکی از فعالان به نام جنبش کارگری از شهر سقز است و تاکنون بارها برای دفاع از حقوق طبقه کارگر، توسط نیروهای امنیتی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. وی علاوه بر اینکه یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری است، یکی از شرکت کنندگان در نشست هایی که هدف خود را “ایجاد تشکل سراسری کارگری” اعلام کرده اند هم هست. به همین خاطر کانون مدافعان حقوق کارگر با او گفتگویی انجام داده است. صالحی در این گفتگو،  درباره مسائلی که در رابطه با تشکل سراسری کارگری مطرح است، توضیحاتی داده است که می تواند بسیار راهگشا باشد. متن مشروح مصاحبه در ذیل آمده است:

لینک متن مصاحبه:http://www.kanoonm.com/1540#more-1540

بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی: خطاب به دوستان و رفقای کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و تمام پیشروان کارگری

در شرایط پراکندگی جنبش کارگری ایجاد تشکل های مستقل کارگران را در اولویت قرار دهیم!

سلام و درود های گرم و آتشین ما فعالان کارگری بهنام ابراهیم زاده و شاهرخ زمانی، اعضای شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری در زندان جهنمی رجایی شهر را بپذیرید.

لینک متن کامل:http://www.chzamani.blogspot.fr/2014/11/blog-post_9.html

اعتصاب کارگران شهرداری شادگان دراعتراض به عدم‌پرداخت 3ماه حقوقشان!

به دلیل عدم‌پرداخت حقوق معوقه، کارگران شهرداری شادگان دست از کار کشیدند.

به گزارش18آبان فارس، ظهر امروز کارگران بخش خدماتی شهرداری شادگان دست از کار کشیدند.

سه ماه است که کارگران از دریافت حقوق خود محروم مانده‌اند و هیچ مرجعی پاسخگوی آنها نیست.

بر این اساس امروز کارگران به ناچار دست از کار کشیدند تا به حقوق آنان رسیدگی شود.

به دنبال اعتراض کارگران شهرداری، خیابان‌ها و معابر شهر شادگان در انبوهی از زباله فرو رفت.

تجمعات کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق

حدود یکصد نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو صبح امروز (۱۸ آبان) در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق طی دو ماه اخیر در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش18آبان ایلنا،یکی از کارگران معترض که در تجمع امروز حضور یافته است گفت: امروز دومین روزی است که حدود یکصد نفر از کارگران شاغل و بازنشسته در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل محوطه ورودی کارخانه تجمع می‌کنند.

به گفته این کارگر کارخانه روغن نباتی قو، روز گذشته (۱۷ آبان) نیز کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی در همین مکان تجمعی را در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود برپا کرده بودند که در ‌‌نهایت کارفرما بخشی از مطالبات معوقه کارگران شاغل را پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه از شهریور ماه سال جاری تاکنون روند پرداخت مطالبات جاری حدود ۳۰۰ کارگر کارخانه روغن نباتی قو دچار مشکل شده‌ است، افزود: آنزمان نیز کارگران چند نوبت به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند و در ‌‌نهایت کارفرما وعده داد که مطالبات معوقه کارگران شاغل را با یک ماه تاخیر و در سه قسط پرداخت کند.

این کارگر روغن نباتی قو گفت: بر این اساس انتظار می‌رفت که کارگران این واحد صنعتی حقوق شهریور ماه خود را بصورت تدریجی در تاریخ ‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ مهرماه دریافت کنند اما در عمل پس از تجمع دیروز بود که کارفرما قسط اول از حقوق شهریور ماه کارگران را پرداخت کرد.

وی افزود: شاید تصور شود که به دلیل بالا بودن حقوق کارگران کارفرما قادر به پرداخت آن نیست اما باید یادآورشویم که دریافتی هرکارگر روغن نباتی قو به زحمت تا ۸۰۰- ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، علاوه بر این حدود ۵ ماه است که حق بیمه‌ کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده‌ است و به همین دلیل در حال حاضر دفترچه بیمه کارگران با مشکل تمدید اعتبار مواجه است.

این کارگر روغن نباتی قو افزود: علاوه بر پرداخت نشدن حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، مدت‌هاست که هزینه بیمه مکمل این کارگران نیز پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها حدود ۵۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی که مشمول قانون بازنشستگی سخت و زیان آور هستند نیز به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مربوط به سخت و زیان آور بودن حرفه خود با مشکل بازنشستگی مواجه‌اند.

لازم به یادآوری است، برابر قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی هر کارگر ۴ درصد بیشتر از مشاغل عادی حق بیمه کارگر را بابت هزینه بازنشستگی پیش از موعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

وی همچنین در خصوص وضعیت کارگران بازنشسته گفت: کارگرانی که از حدود یک سال پیش بازنشسته شده بودند هنوز برای دریافت سنوات پایان کار با مشکل مواجه‌اند بطوری که در بهترین حالت بخشی از سنوات آن‌ها از طریق چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی پرداخت شده است.

این کارگر همچنین در خصوص وضعیت تولیدی این واحد تسویه و فرآوری روغن خوراکی گفت: از حدود یک سال پیش که مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرما در اداره کارخانه ناموفق بوده است، بطوری که در ۶ ماه اخیر به دلیل نبود بودجه کافی تولید این واحد صنعتی بصورت اجرتی و سفارشی درآمده بود و در ‌‌نهایت از ۲۰ روز پیش نیز به دلیل بدهی گاز این واحد صنعتی قطع شده است.

بیکاری ۱۸ کارگر «نادر لبن» بدون دریافت ۳ تا ۵ ماه حقوق

تقریبا دو هفته‌ای است که شرکت تعاونی صنایع شیر «نادرلبن» تویسرکان به علت اختلافات داخلی تعطیل شده است و ۱۸ کارگر این کارخانه با معوقات حقوقی بین ۳ تا ۵ ماه بیکار شده‌اند.

به گزارش18آبان ایلنا، اختلافات داخلی میان مدیر سابق و مدیر جدید این شرکت باعث تعطیلی این شرکت تعاونی شده است.

براساس این گزارش،کارگران صنایع شیر نادرلبن گزارش داده‌اند که از چهارم آبان ماه این شرکت به طور کامل تعطیل شده و برخی از کارگران از خردادماه و برخی هم از مردادماه سال جاری حقوق دریافت نکرده اند. آن عده ای هم که دریافتی داشته اند کمتر از نصف حقوق‌شان را گرفته‌اند.

یکی از کارگران در ارتباط با آخرین وضعیت نیروی کار این شرکت گفت: آخرین خبری که به ما داده اند این است که پانزدهم آبان ماه، مدارک کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی فرستاده اند و حالا ما باید منتظر بمانیم تا سه ماه دیگر تا بیمه ی بیکاری برقرار شود.

این منبع کارگری با اشاره به اینکه کارگران این شرکت قربانی اختلافت داخلی مدیران شده اند گفت: هنوز هیچ قولی بابت پرداخت معوقات حقوق و دستمزد به ما داده نشده و معلوم نیست با این وضع وخیم بیکاری که در شهرستان تویسرکان وجود دارد تکلیف کارگران این شرکت چه می شود.

خبر بیکاری ۱۸ کارگر صنایع نادر لبن در حالی منتشر شده است که معضل بیکاری در شهرستان تویسرکان و استان همدان یک معضل جدی است. در همین رابطه یکی از کارگران این کارخانه تعطیل شده  گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که در اطراف ما هستند نیز با همین مشکلات در پرداخت مزد و معوقات حقوقی مواجه اند و این باعث می شود با تعطیلی واحدهای صنعتی، معضل بیکاری در این شهرستان جدی تر از قبل شود.

تکلیف ۱۰ سال حق بیمه اضافه کارگران «معدنجو» مشخص نیست

نزدیک به ۱۳۰ معدن‌کار شرکت «معدنجو» در زرند کرمان از ابتدای امسال تا کنون از کار اخراج شده‌اند.

به گزارش 18آبان ایلنا، اخراج در شرکت زغال سنگ معدن جو و عدم دریافت دستمزد طی سه ماه گذشته، باعث شد کارگران این شرکت روز ششم آبان با تجمع مقابل فرمانداری زرند پیگیر مطالبات‌شان شوند، پس از این اعتراضات بود که مسولین شرکت معدنجو با پافشاری براخراج کارگران باقی مانده در چند ماه آینده، با وعدهٔ پرداخت یک ماه از سه ماه حقوق معوقه، کارگران را مجددا برای مدت یک ماه به معدن برگرداندند.

برخی از کارگران اخراجی بستن قراردادهای سفید امضا ء بین کارگران و کارفرما را دلیل اصلی اخراج می‌دانند.

نماینده کارگران شرکت معدنجو در توضیح این شیوه برخورد با کارگران این شرکت گفت: شرایط بستن قرارداد‌ها با کارفرما این مشکلات را برای ما ایجاد کرده است. وقتی قرارداد سفید باشد کارفرما به خود اجازه می‌دهد به هر صورتی که می‌خواهد با کارگر برخورد کند. یک روز تصمیم می‌گیرد دستمزدش را نپردازد و روز دیگر به محض پایین آمدن تولید یا میزان فروش محصول، او را از کار بیکار می‌کند. متاسفانه پیگیری‌های حقوقی در این زمینه هم به سختی جواب می‌دهد.

این کارگر اخراجی در ارتباط با عدم پرداخت ۴درصد حق بیمهٔ تامین اجتماعی که مختص شرایط کار سخت و زیان آور است گفت: «با شرایطی که برایمان به وجود آورده‌اند معلوم نیست تکلیف ۴ درصد حق بیمه چه می‌شود. افرادی که اخراج شده‌اند بالای ده سال در مشاغل سخت و زیان‌آور فعال بوده‌اند و ۴ درصد حق بیمه از شرکت طلبکارند.»

وی گفت: «وقتی از اداره کار در اینباره پرسیدیم گفتند، این چهار درصد موقع بازنشستگی به عنوان بیمه برای شما رد می‌شود. اما سوال اینجاست شرکتی که الان اوضاع خوبی ندارد و در شرف ورشکستگی است چطور آن موقع کاری برای بیمهٔ ما انجام می‌دهد.»

شرط بازنشستگی در مشاغل سخت پرداخت ۴ درصد حق بیمه اضافی توسط کارفرمایان پس از اتمام کار است.

زلزله حذف یک میلیون نفر از بازار کار- جزئیاتی جدید از نابودی 800 هزار شغل

در حالی که دولت اعلام کرده یکساله 400 هزار شغل ایجاد شده است ولی کاهش یک میلیون نفر از جمعیت فعال کشور، از بین رفتن 800 هزار شغل و افزایش 163 هزارنفری جمعیت دارای اشتغال ناقص، ابهاماتی است که درباره آمارهای کاهش بیکاری وجود دارد.

آمارهای ارائه شده در زمینه عملکرد یکساله دولت در بازار کار جنجالی شد و مباحث فراوانی پیرامون آن به وجود آمد تا جایی که مقامات ارشد دولتی را وادار به واکنش کرد و آنها تلاش کردند از طریق استدلال هایی، وضعیت بازار کار را رو بهبود نشان دهند.

مقامات دولتی در یک‌ماه اخیر عنوان کردند دولت موفق شده یکساله 400 هزار شغل جدید ایجاد کند و همچنین بر این مطلب تاکید شد که اینها افرادی بودند که در وضعیت بیکاری مطلق قرار داشتند و حالا شاغل شده اند؛ همچنین افزایش این تعداد شاغل جدید در لیست های بیمه ای کشور نیز موجود است.

در عین حال، برخی ابهامات درباره وضعیت بازار کار در یکسال گذشته همچنان بی پاسخ ماند، دولت توضیحی درباره حذف یک میلیون نفر از جمعیت فعال کشور نداد و هنوز هم پاسخ روشنی درباره ارتباط بین کاهش جمعیت فعال و تاثیر کاذب آن بر کاهش نرخ بیکاری، وجود ندارد.

محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت به تازگی در یک واکنش رسمی به دفاع از عملکرد دولت در بازار کار پرداخته و عنوان کرده است: گزارشی که مرکز آمار داده نشان می‌دهد 400 هزار نفر تعداد شاغلین ما در تابستان 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در عین حال، مباحث موجود در بخش کاهش یک میلیون نفری تعداد جمعیت فعال کشور، نابودی 800 هزار شغل در طول یکسال و همچنین افزایش تعداد افراد دارای اشتغال ناقص (افراد در مرز بین بیکاری و اشتغال)؛ به عنوان نکات مبهم و تاریک عملکرد یکساله دولت در بازار کار باقی مانده است.

تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در فاصله تابستان 92 تا تابستان 93 از یک میلیون و 686 هزار نفر به یک میلیون و 849 هزارنفر رسیده؛ بنابراین افراد در معرض بیکاری و دارای اشتغالی که تامین کننده معیشت نیست رو به افزایش است.

بنابراین می توان گفت در فاصله تابستان 92 تا تابستان 93 اتفاقات زیادی در بازار کار کشور اتفاق افتاده است. یک میلیون نفر از جمعیت فعال کاسته شد، 400 هزار نفر شاغل شدند و از سوی دیگر، 800 هزار شغل از دست رفت؛ بنابراین زلزله ای در بازار کار ایران رخ داده است.

مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال خبر داده، اما نرخ مشارکت اقتصادی مردم نیز کاهش نشان می دهد.

در طرح های آمارگیری باید ویژگی های شغل از لحاظ درآمد، بهره وری، ساعت کار و کمک به تامین معیشت مدنظر قرار گیرد و شغلی مورد توجه باشد که درآمد آن حداقل برای تامین معیشت یک خانواده کافی است.

ساعات کار در ایران معمولا همان 44 ساعت در هفته است و شاغل از حمایت های تامین اجتماعی و بیمه ای هم استفاده می کند، اما آیا همه کسانی که به عنوان شاغل برآورد شده اند این ویژگی های را دارند؟

بخش هایی ازیک گزارش 18آبان مهر

پتروشیمی جم برای کارگران امن نیست

یکی از کارگران پتروشیمی جم با انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران پتروشیمی جم، گفت: قرارداد کار ما هر ۴ ماه یکبار تمدید می‌شود و کارفرما حاضر نیست با کارگرانی که سال‌ها در این مجتمع پتروشیمی کار کرده‌اند قرارداد کار یکساله منعقد کند.

منابع کارگری از عادی نبودن وضعیت ایمنی در واحد «الفین» پتروشیمی جم خبر می‌دهند. این در حالی است که دو کارگر این مجتمع پتروشیمی سه‌شنبه هفته گذشته (۱۳ آبان) بر اثر استنشاق گاز نیتروژن جان باختند.

به گزارش 18آبان ایلنا به نقل از منابع کارگری، مسئولان ایمنی واحد الفین پتروشیمی جم (واقع در عسلویه) به عنوان بزرگترین واحد الفین کشور و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای الفین جهان هیچ‌گونه استقلالی از خود ندارند.

این گزارش در عین حال می‌گوید وقوع حادثه شغلی برای کارگران پتروشیمی جم سابقه‌ دارد و حدود دو سال پیش، حادثه‌ای مشابه آنچه هفته گذشته برای شماری از کارگران این مجتمع پتروشیمی اتفاق افتاده است اما کارگران حادثه دیده به طرز معجزه آسایی نجات یافته‌اند.

یکی از کارگران در همین رابطه گفت: مسئولان ایمنی پتروشیمی جم باید بر اساس وظیفه ذاتی‌شان و بعد از بررسی شرایط ایمنی و حفاظت فنی دستور دهند که کاری انجام بشود یا نه اما وقتی مسئولی در رده بالا‌تر به آنان می‌گوید کاری باید انجام شود آنان تابع و مطیع هستند، حتی اگر انجام آن کار برای کارگران خطر داشته باشد.

او در ادامه با انتقاد از بی‌‌توجهی کارفرما و مدیران میانی پتروشیمی جم نسبت به کارگران، کیفیت بد غذا و کیفیت نامناسب خوابگاه‌های کارگران گفت: کارفرما لباس و کفش ایمنی کارگران را از بی‌کیفیت‌ترین اجناس تهیه می‌کند تا هزینه‌های این مجتمع پتروشیمی را کاهش دهد.

او در عین حال با اشاره به نحوه پرداخت حقوق کارگران پتروشیمی جم گفت: اگر چه حقوق کارگران به طور منظم پرداخت می‌شود اما میزان آن با توجه به دوری کارگران از خانواده‌هایشان، سختی کار و خطراتی که آنان را تهدید می‌کند کافی نیست.

این کارگر ناراضی در ادامه بیان کرد: سرکار آمدن کارفرمای جدید، تاثیر بدی در روحیه حداقل دو هزار کارگر پیمانی پتروشیمی جم گذاشته است چرا که آنان سال‌هاست برای شرکت پیمانکاری «جم صنعت کاران» کار می‌کنند و کارفرمای جدیدی قصد دارد این دو هزار کارگر را اخراج کند و شرکت پیمانکاری دیگری را که خودش در آن سهام دارد جایگزین کند.

او در پایان با انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران پتروشیمی جم، گفت: قرارداد کار ما هر ۴ ماه یکبار تمدید می‌شود و کارفرما حاضر نیست با کارگرانی که سال‌ها در این مجتمع پتروشیمی کار کرده‌اند قرارداد کار یکساله منعقد کند.

جان باختن 24کارگردرآذربایجان شرقی طی نیمه اول سال جاری

در شش ماهه نخست سال جاری تعداد متوفیات ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان24 مورد تعداد مصدومین ناشی از حوادث کار 713 نفر بوده است.

به گزارش14آبان روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان،در شش ماهه نخست سال جاری تعداد متوفیات ناشی از حوادث کاری ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان24 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/38 درصدکاهش رانشان می دهد.

در همین مدت تعداد مصدومین ناشی از حوادث کار 713 نفر بوده است که از این تعداد 13 نفر زن و 700 نفر مرد بودند. این آماردر مدت مشابه سال گذشته برابر با 743 نفر بوده است که امسال درطی این مدت کاهش 4 درصدی داشته است.

تعداد کل متوفیات ناشی از حوادث کاری در سال گذشته 82 نفر و تعداد کل مصدومین ناشی از حوادث کاری مراجعه کننده به مراکز پزشکی قانونی برابر با هزارو388 مورد بوده است .

گفتنی است در سال 1392 استان آذربایجان شرقی از نظر فراوانی تعداد متوفیات حوادث کاری در رده ششم کشوری بعد از استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس، البرز قرار دارد.ولی به ازای صدهزار نفر جمعیت میانگین کشوری 6/2 نفر می باشد که این آمار برای استان 2/2 نفر بوده که در رده شانزدهم کشوری قرار دارد.

بی‌توجهی مسئولان بازارچه پرویزخان، جان یک کارگر را گرفت

کارگری در یکی از بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به هنگام کار طاقت‌فرسا دچار عارضه قلبی گردید و جان خود را از دست داد.

به گزارش 18آبان کُردپا، روز گذشته یک کارگر به نام فرامرز سلیمانی هنگام تخلیه بار کامیون بر اثر سکته‌ی قلبی جان سپرد.

به گفته شاهدان عینی، این کارگر میانسال به دلیل تأخیر و تعلل اورژانس در محل حادثه و نبود امکانات اولیه پزشکی و بی‌توجهی مسئولان این بازارچه نسبت به عدم تامین امنیت جانی برای کارگران، جان خود را از دست داد.

در بازارچه مرزی پرویزخان بیش از دو هزار کارگر کارمی کنند که به گفته کارگران، امکانات امدادی این بازارچه جوابگوی کارگران شاغل نمی‌باشد.

مرگ دلخراش یک کارگر جاده سازی درحین کار

رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: یکی از کارگران راه و شهرسازی مشغول به مرمت روکش آسفالت در جاده بودکه در یک حادثه دلخراش جانش را ازدست داد.

 به گزارش18آبان تسنیم،علی اصغر شیرمحمدی با اشاره به اینکه مرمت و عملیات روکش آسفالت در اتوبان زنجان- قزوین در حال انجام است، اظهار کرد: متاسفانه در یک حادثه دلخراش و در جریان عملیات روکش آسفالت جان باخت.

وی در تشریح کشته شدن کارگر جان باخته تصریح کرد: در کیلومتر دو اتوبان زنجان- قزوین در راستای اجرای عملیات روکش آسفالت متاسفانه راننده اتوبوس به علائم هشدار دهنده‌ای که در جاده درج شده بود بی توجهی و با کارگر حاضر در جاده برخورد کرد.

شیرمحمدی افزود: در اثر این برخورد کارگر مصدوم شده به بیمارستان منتقل و به علت شدت صدمات وارده در بیمارستان جان باخت.

ترکیه ۷ نفر را در ارتباط با حادثه معدن بازداشت کرد

پلیس ترکیه روز شنبه هفت نفر را در ارتباط با حادثه هفته گذشته در یک معدن زغال سنگ که 18 کشته برجا گذاشت بازداشت کرد.

 به گزارش18آبان ماین نیوز، پلیس ترکیه دستور بازداشت یک مظنون دیگر را نیز صادر کرده بود.

خبرگزاری دوغان ترکیه به نقل از تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه گزارش داد سه نفر از دست اندرکاران ارشد این معدن از جمله مالک آن از جمله هشت فردی هستند که تحت بازجویی قرار دارند.

از زمانی که آب معدن یاد شده را در استان کارمان پر کرد تاکنون فقط اجساد دو نفر از معدن خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ییلدیز گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد مسیر عملیات حفاری زیر زمین از مسیر اولیه منحرف شده است تا به یک معدن قدیمی تر بسیار نزدیک باشد و ممکن است همین مسئله عامل جریان یافتن آب در معدن جدید باشد.

وی همچنین گفت کارگران در زمان کار برخی عوامل نگرانی را درباره ایمنی معدن گزارش دادند که مدیران معدن به آن توجه نکردند.

هیجدهم آبان ماه1393

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.