بازداشت نرگس محمدی روزنامه نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم می کنیم ، گزارشگران بدون مرز

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از همکاران شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح ٢٠٠٣، در شامگاه ٢٠ خرداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. علت و مکان بازداشت این روزنامه‌نگار  اعلام نشده است.

نرگس محمدی همچنین، همسر تقی رحمانی روزنامه نگار و چهره برجسته جامعه مدنی در ایران است که بیش از ١۶ سال از عمر خود را در زندان های جمهوری اسلامی سپری کرده است. این زوج سال‌هاست که قربانی آزار و اعمال فشارهای نهادهای امنیتی – قضایی هستند. از ٢٢ خرداد سال گذشته نرگس محمدی و همسرش بارها احضار، بازجویی و تهدید شده اند.

چند ساعت پیش از بازداشت نرگس محمدی، تلویزیون دولتی ایران، برنامه‌ای علیه شیرین عبادی پخش کرد که در آن از ” اعترافات” همسر شیرین عبادی علیه وی استفاده شده بود.

در ایران کارزاری گسترده از سوی رسانه های وابسته و نزدیک به دولت علیه شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر به راه افتاده است. این تشکل مدافع حقوق بشر توسط وکلای صاحب نام ایرانی چون شیرین عبادی، برنده ی جایزه صلح نوبل، محمد سیف‌ زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف تأسیس شده است. کانون مدافع حقوق بشر علاوه بر گزارش دهی منظم در باره ی وضعیت حقوق بشر در ایران، تا کنون به شکل رایگان از زندانیان عقیدتی و روزنامه‌نگاران زندانی دفاع کرده است. در دی ماه ١٣٨٧ ماموران امنیتی دفتر کانون را مهرو موم کردند. چند ماه دفتر وکالت شیرین عبادی بسته شد. در خرداد ماه سال گذشته محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی وکلای بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی نیز بازداشت و چند ماه را در زندان بسر بردند.

٢٠ خرداد ماه ١٣٨٩  شهردار پاریس برنارد دو لا نوه جایزه شهروند افتخاری فرانسه را به شیرین عبادی اهدا کرد. در این مراسم برنده ایرانی صلح نوبل، آغاز کارزار مشترک فدارسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز را رسما اعلام کرد.

“ما در آستانه سالگردی غم انگیز٢٢ خرداد هستیم. یک سال از تظاهرات های مسالمت آمیز میلیونی مردم در اعتراض به نتایج انتخابات می گذرد.  پاسخ حکومت به این اعتراضات گلوله و خشونت بود.”

از سوی دیگر  گزارشگران بدون مرز از دستگیری حیدر کریمی  روزنامه‌نگار هفته نامه توقیف شده سینا در شهر خوی مطلع شد. این روزنامه نگار سه شنبه گذشته در خیابان دستگیر وسپس همراه ماموران به منزلش برده شد و پس از بازرسی منزل به محل نامعلومی منتقل شده است. علت دستگیری وی به خانواده اعلام نشده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.