اخباروگزارشات کارگری10مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– مدیر داخلی کارخانه واگن پارس در ششمین روز اعتصاب کارگران استعفا داد

– فرصت سه روزه کارگران کارخانه کاشی گیلانا برای پرداخت مطالبات‌‌شان درشانزدهمین روزاعتصاب!

– ادامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با مقامات دولتی به دوشنبه موکول شد

– اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه به طور مشروط خاتمه یافت

– اخراج 15 کارگر شهرداری کاشمر

– نگهبانان پایانه‌های تهران: نمی‌خواهیم به سرنوشت قاتلان علی چراغی دچار شویم

– کارخانه ذرت خشک‌کنی در روانسر، جان دانشجوی کارگر را گرفت

– سقوط مرگبارکارگری جوان برروی میلگردهای پروژه ساختمانی

– اعتراض کارکنان معدن فریپورت اندونزی به حادثه مرگبار

مدیر داخلی کارخانه واگن پارس در ششمین روز اعتصاب کارگران استعفا داد

مدیر داخلی واگن پارس اراک در ششمین روز اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر این واحد تولیدی استعفاء داد.

به گزارش10مهر ایلنا، مدیر داخلی واگن پارس در پی طولانی شدن اعتصاب کارگران این واحد تولیدی استعفاء داده است.

کارگران معترض پیش‌تر در تجمعات‌شان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای مدیران این واحد تولیدی شده‌ بودند.

بر اساس این گزارش، کارفرما در آستانه تعطیلات نیمی از حقوق یک ماه را به کارگران پرداخت کرده است.

به گفته یکی از نمایندگان کارگران، کارخانه واگن پارس روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود و کارگران از روز دوشنبه مجددا در این واحد تولیدی حاضر می‌شوند و در صورت محقق نشدن مطالبات‌شان به اعتصاب‌ ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران در روز اول اعتصاب گفته بود: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله اعتصاب، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.

گفتنی است کارگران واگن پارس در اعتراض به تعویق حقوق از ابتدای تیر امسال تا کنون؛ از روز شنبه (۵ مهر) دست از کار کشیده‌اند.

فرصت سه روزه کارگران کارخانه کاشی گیلانا برای پرداخت مطالبات‌‌شان درشانزدهمین روزاعتصاب!

کارگران کارخانه کاشی گیلانا در شانزدهمین روز اعتصاب می‌گویند در صورتی که راجع به مطالبات‌ معوقه‌شان تا دوشنبه هفته آینده (۱۴ مهر) تصمیمی گرفته نشود، اعتراض خود را به شیوه دیگری ادامه خواهند داد.

به گزارش 10مهرایلنا، اعتصاب ۱۶۰ کارگر کاشی گیلانا در حالی به شانزدهمین روز متوالی وارد شده است که هیچ یک از مقامات دولتی شهرستان رودبار تا امروز به مطالبات کارگران اعتصابی پاسخ مشخصی نداده‌اند.

کارگران اعتصابی به تعویق ۱۶ ماهه حقوق‌ در فاصله زمانی ۵ سال گذشته (از ۸۸ تاکنون) و پرداخت نشدن حداقل ۳۰ ماه از حق بیمه‌شان‌ معترضند.

در همین رابطه، یکی از کارگران گفت: کارگران از مسولان دولتی شهرستان برای رسیدگی کردن به مطالبات‌شان ناامید شده‌اند. ما اعتصاب را شنبه هم ادامه می‌دهیم و در صورتی که تا دوشنبه (پایان تعطیلات) اتفاق جدیدی نیافتد، شیوه دیگری را برای پیگیری مطالبات‌مان در پیش خواهیم گرفت.

او در ادامه بیان کرد: قرار است طی روزهای آینده جلساتی میان مدیرعامل جدید و سهامدارن کارخانه برگزار شود تا درباره واگذاری سهام این کارخانه به مدیرعامل جدید تصمیمی گیری شود.

او در عین حال با انتقاد از اصرار مقامات دولتی شهرستان رودبار بر انجام این واگذاری، گفت: حدود ۵ ماه است که فعالیت کارخانه کاشی گیلانا با مدیرعامل جدید از سر گرفته شده است اما او در طول این مدت حقوق کارگران را به صورت علی‌الحساب ماهی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان واریز کرده است.

این کارگر ناراضی در ادامه گفت: مدیرعاملی که به تعهداتش در پرداخت مطالبات قبلی کارگران پایبند نیست و نتوانسته حقوق آنان را در دوره مدیریتش پرداخت کند، چگونه از عهده اداره این واحد تولیدی بر خواهد آمد؟

گفتنی است کارگران کاشی گیلانا پیش تر گفته بودند: یکی از مشکلات کارگران با کارفرمای جدید توهین‌های کلامی مکرر او به کارگران است که کارگران را با اسامی حیوانات صدا می‌زند.

این در حالی است که کارفرمای سابق کارخانه کاشی گیلانا نیز در پی شکایت کارگران مبنی بر عدم پرداخت حقوق و بیمه با حکم مراجع قانونی شهرستان رودبار در آبان ماه سال گذشته بازداشت شد.

ادامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با مقامات دولتی به دوشنبه موکول شد

ادامه مذاکرات نمایندگان کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) با شماری از مسئولان دولتی برای رسیدگی به مطالبات کارگران به دوشنبه هفته آینده موکول شد.

به گزارش 10مهر ایلنا، نمایندگان کارگران معدن سنگرود صبح امروز (پنج شنبه ۱۰ مهر) با معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مدیر حراست این مجموعه و معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در تهران تشکیل جلسه دادند.

بر اساس این گزارش، طرفین در این جلسه تصمیم گرفته‌اند مذاکرات را از دوشنبه هفته آینده و بعد از تعطیلات عید قربان از سر بگیرند.

صد‌ها کارگر معدن سنگرود به انحلال غیرقانونی این واحد معدنی و پرداخت نشدن حقوقشان طی سه ماه گذشته معترض‌اند.

گفتنی است کارگران معدن سنگرود پس از شش روز اعتصاب و در واکنش به بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالباتشان از روز یکشنبه ۶ مهر به تهران سفر کردند.

این کارگران طی چهار روز اقامت در تهران تجمعاتی اعتراضی در مقابل وزارت کار، سازمان توسعه و نوسازی معادن و مجلس برگزار کردند.

آنان با دریافت قول مساعد از وزیر صنعت برای بررسی این موضوع در جلسه دیروز هیات دولت به محل زندگیشان در شهرستان رودبار بازگشتند اما ۳۰ نفر از نمایندگان آنان برای پی‌گیری مطالباتشان در تهران مانده‌اند.

مذاکرات صبح امروز نمایندگان کارگران با مسئولان دولتی در پی تصمیم هیات دولت مبنی بر پیگیری این موضوع از طریق وزارت کار بوده است.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه به طور مشروط خاتمه یافت

اعتصاب بیش از ۵۰۰ کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به طور مشروط پایان یافته است.

به گزارش 10مهرایلنا، مدیرعامل، مدیر حراست، مدیران داخلی و اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عصر دیروز (چهارشنبه ۹ مهر) در پی اعتصاب کارگران تشکیل جلسه دادند و خواسته آنان را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه تصمیم گرفته شده است برگه‌هایی میان کارگران توزیع شود تا آنان اعتراض‌شان را به طرح جدید طبقه بندی مشاغل بنویسند و به کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه تحویل دهند.

این کمیته اعلام کرده است بعد از بررسی اعتراضات در سریع‌ترین زمان ممکن به بازنگری مجدد طرح اقدام خواهد کرد.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفته است کارگران در پی تصیمات اتخاذ شده در جلسه دیروز به کار بازگشته‌اند اما منتظر اعلام نظر نهایی کمیته طبقه بندی مشاغل هستند.

کارگران دیروز گفته بودند طرح جدید طبقه بندی مشاغل به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران کارخانه دامن زده است و آن‌ها خواهان تجدید نظر کلی در این طرح هستند.

گفتنی است طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پی اعتراضات صنفی کارگران در ماه‌های گذشته و بعد از ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است، آنهم در حالی که این طرح در واحدهای تولیدی باید بر اساس قانون هر ۴ سال یکبار بازنگری شود.

اخراج 15 کارگر شهرداری کاشمر

ایسناطی گزارشی بتاریخ10مهر،ازاخراج 15 نفر از کارگران شهرداری کاشمرخبرداد.

براساس این گزارش،تعدادی ازاین کارگران اخراجی 12 سال سابقه کاری دارند.درهمین رابطه روز گذشته کمیته کار و کارگری در محل اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان تشکیل شده است.

نگهبانان پایانه‌های تهران: نمی‌خواهیم به سرنوشت قاتلان علی چراغی دچار شویم

کارگران بخش نگهبانی پایانه‌های شهر تهران پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات روز گذشته‌ در شورای شهر تهران، با ارسال نامه‌ای ۱۵۰ امضایی خطاب به چند تن از مقامات کشوری و شهر تهران، نسبت به آنچه «تشویق به درگیری با مردم از جانب پیمانکار» خوانده‌اند هشدار دادند. این کارگران نوشته‌اند «نمی‌خواهیم به اتفاقی که چندی پیش برای کارکنان سد معبر پیمانکار منطقه ۴ افتاد دچار شویم».

به گزارش 10مهرایلنا، پس از آنکه روز گذشته حدود ۳۰ نفر از نگهبانان پایانه‌ها غرب تهران برای اعتراض به تغییر قرارداد مستقیم با سازمان پایانه‌ها و واگذاری‌ مسئولیت‌شان به بخش پیمانکاری، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند، حراست شورای شهر از آنان درخواست کرد که به داخل ساختمان شماره ۲ شورا بروند اما با وجود تمکین معترضین، مذاکرات کارگران با چند تن از اعضای شورای شهر بی‌نتیجه ماند.

پس از مذاکرات دیروز، روز پنجشنبه (۱۰ مهر) ۱۵۰ نفر از کارگران بخش نگهبانی پایانه‌های غرب، شرق، جنوب و بیهقی واقع در شهر تهران با امضای نامه‌ای خطاب به چند تن از مقامات کشوری و شهری از جمله رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، به تشریح مشکلات صنفی خود پرداخته‌اند.

این کارگران در نامه مذکور سوابق کاری خود را بیش از ۱۵ سال ذکر کرده‌اند و آورده‌اند که پس از آنکه در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۸ مسئولیت شغلیشان با تغییر قرارداد، به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شد «پیمانکار از عدم آگاهی پرسنل سوءاستفاده نموده و حق و حقوق کارکنان را ضایع کرد».

این کارگران که طی سه ماه گذشته از امضای قرارداد جدید با این شرکت پیمانکاری خودداری کرده‌اند، در این نامه مدعی شده‌اند که از جانب مدیرعامل و مدیران پایانه‌ها برای امضای قرارداد تحت فشار هستند و در این خصوص تهدید به اخراج شده‌اند.

این کارگران شرکت پیمانکاری را متهم به تشویق نگهبانان برای درگیری با دستفروشان کرده‌اند و نوشته‌اند با وجود آنکه به آن اطمینان داده می‌شود که پس از درگیری «از جانب ارگان‌های دیگر از شما حمایت می‌شود» اما آنان نمی‌خواهند به سرنوشت ماموران پیمانکاری سد معبر منطقه چهار تهران دچار شوند.

اشاره این کارگران به حادثه‌ای است که در تاریخ ۱۶ مردادماه سال جاری رخ داد. طی این حادثه یک کارگر شهری به نام علی چراغی بر اثر ضرب و شتم ماموران منسوب به سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران راهی بیمارستان شد و یک هفته بعد، در تاریخ ۲۳ مردادماه جان باخت.

کارخانه ذرت خشک‌کنی در روانسر، جان دانشجوی کارگر را گرفت

یک جوان  اهل شهرستان روانسر هنگام کار به دلیل وقوع حادثه کار، جان خود را از دست داد.

به گزارش 10مهرکُردپا، جوانی ٢۴ ساله که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی از یک دانشگاه دولتی بوده در کارخانه “ذرت خشک‌کنی” شهرستان روانسر به دلیل حادثه کار جان سپرد.

هویت این جوان، فریاد یاری و از اهالی روستای “حسن‌آباد” است.

مرگ وی زمانی به وقوع پیوسته که مشغول تخلیه بار حاوی دانه‌های آفتابگردان بوده و بر اثر ریزش این دانه، دچار خفگی می‌شود.

به گفته یک منبع مطلع، این جوان روانسری که دارای مدرک لیسانس بوده به دلیل بیکاری و عدم استخدام در ادارت دولتی در کارخانه روستایشان مشغول کار بوده است.

در ایران اکثر دانشجویان پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در ادارات و نهادهای دولتی استخدام نمی‌شوند و به همین دلیل برای امرارمعاش به کارگری و حتی کولبری روی می‌برند .

سقوط مرگبارکارگری جوان برروی میلگردهای پروژه ساختمانی

کارگری هنگام کار در یک پروژه ساختمانی در اتوبان همت از روی داربست سقوط و بر روی میلگردهای ریخته شده بر روی زمین افتاد و جان سپرد.

به گزارش 10مهرپایگاه خبری پلیس،ساعت 14روز گذشته خبر سقوط کارگر جوانی از روی داربست ساختمانی به ماموران کلانتری 181 عوارضی اعلام و بلافاصله ماموران این یگان به همراه عوامل اورژانس در محل حاضر شدند.

مشاهدات ماموران حکایت از آن داشت که در یک کارگاه بزرگ ساختمانی تجاری در انتهای بزرگراه همت،کارگر جوان تبعه افغان زمانی که مشغول کار بر روی داربست بود ناگهان بر اثر بی احتیاطی از روی داربست سقوط و بر روی میلگردهای که روی زمین ریخته شده بود افتاده و به شدت زخمی می شود.

گفتنی است،پیکرغرق به خون کارگربخت برگشته بلافاصله به وسیله اورژانس مستقر در محل به بیمارستان میلاد منتقل که علی رغم تلاش کادر پزشکی مصدوم به علت شدت جراحات وارده فوت می شود.

اعتراض کارکنان معدن فریپورت اندونزی به حادثه مرگبار

کارکنان واحد اندونزی شرکت آمریکایی فریپورت مک موران دسترسی به محل معدن مس گراسبرگ را در اعتراض به شماری حوادث مرگبار که در این معدن اتفاق افتاده است، مسدود کردند.

به گزارش 9مهرماین نیوز، معدنکاری روباز در معدن گراسبرگ که یکی از بزرگترین معادن مس جهان است و در پاپوای اندونزی قرار دارد از روز شنبه بدنبال کشته شدن چهار کارگر در حادثه واژگونی یک کامیون، به صورت موقت معلق شد.

به دنبال این حادثه کارکنان از روز چهارشنبه اقدام به بستن معدن کردند. رویترز به نقل از کارکنان این معدن از حضور 500 نفر در این اعتراض خبر داد.

حداقل سه حادثه مرگبار از سال گذشته در مجتمع پاپوا اتفاق افتاده است.

دهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.