سازمان دیده‌ بانان حقوق بشر خواهان لغو حکم اعدام ریحانه شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

سازمان دیده‌بان حقوق بشر

این رفتار با خانواده جباری خلاف وجدان انسانی است!

وزارت امور خارجه آلمان و هلند نیز برای نجات ریحانه اقداماتی انجام دادند.

موضوع احتمال اجرای حکم ریحانه جباری یکی از مهم‌ترین خبرهای بین‌المللی است. رسانه‌های متعددی در سراسر جهان در این مورد نوشته اند و حرف زده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت:«دستگاه قضایی ایران باید حکم اعدام ریحانه جباری را ملغی ساخته و اطمینان حاصل کند که وی از شرایط محاکمه عادلانه برخوردار خواهد بود.»

جو استورک معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده­بان حقوق بشر گفت: «در پرتو پرسش­های اساسی و جدی که در خصوص مراحل دادرسی جباری همچنان باقی است و نیز با توجه به این حقیقت که پرونده همچنان تحت بررسی است این خطر وجود دارد که در صورت اعدام جباری مقامات موجب زیانی جبران‌ناپذیر و غیرقابل‌بازگشت شوند. دستگاه قضایی ایران باید فوراً اعدام جباری را متوقف کرده، شرایط محاکمه مجدد و عادلانه را فراهم سازد.»

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، به سازمان دیده ­بان حقوق بشر گفت که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ مسئولین زندان به او و وکیل جباری اجازه ملاقات با وی را دادند. ملاقات در زندان قرچک در ورامین، واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب تهران که به نام زندان شهرری نیز معروف است انجام پذیرفت. پاکروان گفت که یک روز بعد وی دریافت که مسئولین زندان دخترش را به زندان رجایی شهر در کرج منتقل کردند. همچنین وی مطلع شد که برای اعدام دخترش در سحرگاه ۳۰ سپتامبر برنامه‌ریزی‌شده است. پاکروان گفت که منابع داخل هر دو زندان ازجمله کارکنان آن‌ها به وی از اعدام قریب‌الوقوع دخترش خبر دادند.

پاکروان به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که پرونده دخترش تحت بررسی توسط دفتر دادستانی تهران بوده است. وی ادامه داد که مقامات او یا وکیل جباری را از برنامه‌ریزی برای اعدام جباری مطلع نکرده بودند. قانون ایران مقامات قضایی را ملزم می‌دارد که وکلا و اعضای خانوادهٔ محکوم را پیش از اعدام مطلع سازند.

پاکروان همچنین اظهار داشت که جهت حصول اطلاع دقیق‌تر از وضعیت و موقعیت جباری وی و سایرین به زندان رجایی شهر رفتند؛ اما خبرگزاری­های رسمی و نیمه‌رسمی از انکار انتقال جباری به زندان رجایی شهر و نیز انکار برنامه‌ریزی مقامات برای اعدام وی توسط «منابع قضایی مطلع» خبر دادند. این خبرگزاری­‌ها نام منابع قضایی مزبور را ذکر نکردند.

یک منبع مطلع آشنا با پرونده صبح روز ۳۰ سپتامبر به سازمان دیده­بان حقوق بشر گفت که چند ساعت پیش‌تر در‌‌ همان روز جباری از زندان قرچک با مادرش تماس گرفته تا وی را از سلامتی خود مطلع کند و از توقف برنامه اعدام در زمان فعلی نیز خبر دهد. منبع مطلع دیگر گفت: « مسئولین مدارک حاکی از انتقال جباری به زندان قرچک در ۲۹ سپتامبر را به خانواده وی ارائه کردند.

پاکروان گفت که هیچ مقام رسمی وی یا خانواده‌اش را از توقف حکم اعدام مطلع نکرده و او معتقد است که زندگی دخترش هنوز درخطر اعدام قریب‌الوقوع است. مقامات قضایی ایران قبلاً اعدام جباری را در آپریل ۲۰۱۴ متوقف ساختند تا جریان دادرسی، محاکمه و حکم صادره برای وی را موردبررسی مجدد قرار دهند.

استورک گفت: «خلاف وجدان انسانی است که والدین جباری علاوه بر تحمل درد انتظار دخترشان در صف اعدام درعین‌حال مجبور به‌مواجهه با دستگاه قضایی‌ای شوند که از رعایت قوانین حاکم نیز در گریز است و اطلاعات کافی و واضح را در مورد شرایط فرزندشان در اختیار آن­‌ها قرار نمی‌­دهد.»

طبق اخباری که به دست ما رسیده است اتحادیه اروپا رسماً با سفیر جمهوری اسلامی در بلژیک تماس گرفته و خواهان لغو حکم اعدام ریحانه شده است. همچنین دو روز قبل  وزارت امور خارجه آلمان با مقامات جمهوری اسلامی تماس گرفت. وزارت امور خارجه هلند اعلام کرد که با مقامات اتحادیه اروپا در تماس است تا از طرف اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند تا ریحانه را اعدام نکنند.

موضوع احتمال اعدام ریحانه در صدر اخبار بین‌المللی

بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به زبان‌های مختلف در دو روز گذشته در مورد ریحانه حرف زده‌اند. شعله پاکروان مادر ریحانه با رسانه‌های متعددی مصاحبه کرده و این صحبت‌ها وسیعا انعکاس بین‌المللی داشته‌اند. در اینجا بخشی از این لینک‌ها را ملاحظه می‌کنید:

لینک شماره 1              لینک شماره 2      

رسانه‌های ترک‌زبان

لینک شماره 1              لینک شماره 2                  لینک شماره 3     

لینک CNN

لینک العربیه

آفتون بلادت در سوئد

لینک شماره 1              لینک شماره 2      

لینک بی‌بی‌سی اندونزی

 تلگراف مقاله‌ای در مورد ریحانه دارد با عکس روحانی و اشاره به اعدام‌ها در دوره او

لینک شماره 1               لینک شماره 2      

روزنامه ایتالیایی انسا با عکسی از روحانی و آمار اعدام‌ها در این دوره

لینک شماره 1               لینک شماره 2

لینک گفتگوی فاکس نیوز باخانم شعله پاکروان

دبیرخانه کمیته بین‌المللی علیه اعدام

۲ اکتبر ۲۰۱۴

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.