آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

سازمان اقتصادی “بریکس” اهداف، ماهیت و نقش او در معادلات جهان سرمایه داری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

امین بیات

سازمان  اقتصادی “بریکس” تشکیل شده از پنج کشور روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، این پنج کشور یک روابط اختصاصی بانکی درجهت پرداخت و معاملات بین هم راه اندازی کرده اند،تا بتوانند خود را از زیر سلطه دلار آمریکا و یورو اروپا خارج کنند، و  یک سیستم کارت اعتباری “بریکس” را هم  در کنار کارت  عضویت بانکی  در غرب ایجاد کرده اند.

قدرت  اقتصادی جدید تحت نام” بریکس” که از حروف الفبای نام این پنج کشورگرفته شده شده  است  (برزیل- روسیه- هندوستان- چین و آفریقای جنوبی) نامگذاری شده است.

کشورهای تشکیل دهنده “بریکس”  نصف جمعیت  جهان را  در بر میگیرند که برابر است با  بیست  و هشت در صد قدرت  اقتصادی در جهان،  در برنامه خود از  روشهای بهبود اقتصادی  و اصلاح نظام مالی در جهان  حرکت کرده و این پنج کشور در حال حاضر با افزایش مبادلات تجاری با هم، همکاریهای ارزی – کاهش وابستگی به اروپا و آمریکا در حال همکاری میباشند.

اقتصاد جهانی تحت سلطه غرب و آمریکا  بسمت چند قطبی شدن است، قدرت های نو ظهور اقتصادی در جهان درحال توسعه و رشد روز افزون قرار گرفته اند، سازمان اقتصادی “بریکس”در حقیقت نماد این حرکت در  جهان سرمایه داریست .

جمهوری اسلامی نیز که در شرایط سخت ورشکستگی بسر میبرد و به زور اسلحه، زندان و شکنجه  بقدرت پوشالی اسلامی تکیه زده، و با مسئله تحریمها و وحشت از مبارزات مردم  در درون کشور با  شرایط سخت  گرانی، بیکاری، نبود آزادی و ترور و خفقان را حاکم کرده است، خود را وابسته به  کشورهای “بریکس” بخصوص چین  و  روسیه کرده تا راه حلی جهت نجات از سرنگونی سیستم ارتجاعی مذهبی برای خود بیابد، وتا بدانجا پیش رفته که با بستن قرار دادهای ننگین 25 و 20 ساله با چین و روسیه  که نتیجه ای جز سلطه و فروش ایران ندارد و  میرود که تبدیل به مستعمره چین و روسیه شود.

اهداف و ماهیت سازمان “بریکس”

موقعیت ایجاد شده توسط چین و روسیه و سه کشور دیگر بنام”بریکس” که یک سازمان فرا ملی است میرود  که تبدیل به یک حرکت سیاسی و اقتصادی جمعی و پر قدرت از لحاظ مالی و نظامی در مقابل  اتحادیه  اروپا – ناتو  و آمریکا تبدیل شود.

اهداف وماهیت سازمان”بریکس”همان عملکرد سرمایه داری است، میرود که تسلط بر کشورهای در حال  توسعه را وسعت بخشد، و  در صدد تغییر ساختار کنونی بین المللی بنفع  خود  میباشد تا  در  آینده  به  بزرگترین  جامعه اقتصادی در جهان تبدیل شود،و یا حد اقل سهم مساوی در برابر زیاده خواهیهای اتحادیه اروپا  و آمریکا  از  ثروت جهان را بخود اختصاص دهد، و چنین وانمود  میکند که در آینده نزدیک برتری اقتصادی نسبت  به  اقتصاد اروپا  و آمریکا را بدست بیاورد. 

این گروه نو ظهور “بریکس” در گروه موسوم به 20 نیز عضویت دارد،یعنی گروهی که ساز و کارش و تلاش اصلیش ایجاد هماهنگی بین المللی در جهت ایجاد سیستم جدید مدیریت اقتصادی در جهان است.

از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز بخش بزرگی از جهان  از جهت جمعیت و ثروت در سازمان “بریکس”  با هم متحد شده اندکه بالغ بر سه ملیارد از جمعیت کره زمیین را در بر گرفته ، در ضمن کشورهای  چین و روسیه عضو  دائم  “سازمان ملل  متحد “  نیز  میباشند. دیگر اهداف  مهم  “بریکس” سرمایه  گذاری های مشترک  بین  اعضاء  خود میباشد .

اهداف سیاسی و اقتصادی 

درحقیقت از لحاظ نظامی- مالی، بانکی تشکیلات”بریکس”بدنبال بنای بدیلی در مقابل “بانک جهانی”  و “صندوق بین المللی پول” میباشد، در موارد بازار پول – ارز پنج کشور-سرمایه گذاریهای مشترک در پروژه های فراگیر  مانند بیمه مرکزی برای جمعیت هر پنج کشور – توسعه صنعتی و تکنولوزیک – تشکیل بانک مشترک .

اخیرا وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که “کشور های بلاروس-قزاقستان-روسیه-قرقیزستان-و ارمنستان می خواهند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند”،اتحادیه اقتصادی اوروآسیا در صدد حذف دلار از  مبادلات تجاری خود نیز هستند، روسیه با ادامه تحریم های آمریکا و اروپا  دلار را از صندوق ثروت ملی خود حذف  کرده است و بجای آن” یوان” و “یورو ” را چایگزین دلار کرده است وپوتین اعلام کرده که از این ببعد گاز را تنها در ازای “روبل” مبادله خواهد کرد، اخیرا کشورهای اتریش*آلمان و مجارستان با تحریم گاز روسیه مخالفت کرده اند و در استرمارش تظاهرات استرن در آلمان با ارسال اسلحه به  اکراین و علیه جنک تظاهرات  عظیمی در شهرهای آلمان برگزار شد.

یکی از مهمترین اهداف  امپریالیستهای نو پای چین و روسیه در آسیا ، آفریقا و اقیانوسیه بدام  انداختن کشور های فقیر است و با دادنه وعده های بازسازی  و وام  با پیاده کردن ارتش در دراز مدت تسلط کامل بر جان  و مال مردم کشور مربوطه را دنبال میکنند تا تبدیل به مستعمره کنند.

هژمونی اتحادیه اروپا چالش اختلافات با سازمان “بریکس”

اتحادیه اروپا بعلت در گیر بودن در بحران اقتصادی و وابستگی به آمریکا  با چالش های  عدیده  روبرو است حتی برای حفظ قدرت فعلیش درعرصه بین المللی در مقابل پیشرفت قدرت نو ظهور سازمان”بریکس”برنامه منسجم ندارد و باید در حوزه اقتصادی  نقش آفرینی جدید ارائه کند تا بتواند با قدرت  اقتصادی  “بریکس” مقابله کرده  تا در مناسبات جهانی عقب نماند.

گرچه اتحادیه اروپا یک قدرت جهانی است، نیروئیکه توانسته بر محیط خارجی خود اثر گذاشته، ساختار و قدرت خود را به قدرتها و ساختار های دیگر اقتصادی و حقوقی را به سایر کشورها تحمیل کند، اما اتحادیه اروپا نتوانسته ساختار اقتصادی خود را با کشورهای “بریکس” مطابقت  دهد ، مثال در حوزه انرژی کاملا محتاج  و دارای برنامه نیست ، درحوزه رعایت حقوق بشر نیز دارای اختلافات فاحش با هم میباشند و  هیچکدام برنامه روشن  و مدونی ارائه نکرده اند و در عمل مسئله اقتصادی را ترجیح به حقوق بشر داده اند و همدیگر را به نقض حقوق بشر متهم میکنند.

در دید نهائی اتحادیه اروپا در قبال سازمان “بریکس” و برنامه اش دارای برنامه مشخص نیست، زیرا  هنوز به  این نتیجه نرسیده که سازمان  “بریکس” را به  رسمیت بشناسد و  در تعاملات مسائل  اقتصاد جهانی برای  “بریکس” سهم در نظر بگیرد.

درحقیقت اتحادیه اروپا دو قدرت جهانی چین و روسیه را قابل تحمل از لحاظ  اقتصادی و نظامی  نمیداند ولی  در تعامل با آنها بسر میبرد اما سه کشور دیگر  عضو”  بریکس” را چندان جدی نمیگیرد  و  به  رسمیت  نمی شناسد، اما چالش جدی سازمان “بریکس” با اتحادیه اروپا  با “بانک جهانی” و “صندوق بین المللی پول” است.

با همه این تفاصیل جنگ امپریالیستی فیمابین در اکراین  کلیه معادلات تا به  امروز را تحت الشعاع خود قرار داد و  معلوم نیست نتیجه این جنگ چه خواهد شد هر چه باشد اتحادیه اروپا اگر نتواند یک سیاست منسچم  و صلح آمیز در قبال این کشورها ایفا کند، بی تردید در آینده با توجه به  قدرت  مالی و نظامی “بریکس”  اتحادیه  اروپا  در بسیاری  از جهات مجبور به عقب نشینی شده و  جایگاه  و موقعیت فعلی خود را  از دست خواهد  داد  و سازمان “بریکس” جایگزین آن  خواهد شد.

20.04.2022

 

Amin.bayat.@googlemail.com

https://facebook.com/amin.bayat.9

https://rangin-kaman.net

مطلب زیر در ارتباط است:

توافق تجاری اقتصادی بین ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.