آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

توافق تجاری اقتصادی بین ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

امین بیات

تغییرات بزرگی در جهان و بخصوص درمناطق آسیا و اقیانوسیه در شرف تکوین است که نتایج سلطه طلبانه آن در آینده نه چندان دور برای مردمان این مناطق روشن خواهد شد.
در نشستی به تاریخ 15 نوامبر 2020 با حضورنمایتده 15 کشور بطور مجازی در ویتنام سندی را امضاء کردند که هدف آن کاهش تعرفه ها دراین کشورها، است.
این همکاری اقتصادی فرار است، استقلال بازار فن آوری در چین مستقر گردد، و کمک به دولت چین کرده تا دیگر احتیاج به هیچ کشوری در آینده نداشته، باشد.
سازمان « همکاری اقتصادی» تشکیل شده از :
(مالزی، سنگاپور، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، میانما، فیلیپین، تایلند، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، استرالی، چین و پیمان ترانس پاسفیک، یعنی پیمان تجاری اقیانوس آرام).
این گروه 30% اقتصاد جهان رادراختیار دارد، این توافق باید در پارلمان کشورهای مربوطه طی دو سال به تصویب برسد، و این در حالیست که مبادلات تجاری درجهان در حال حاضربه کندی انجام میگیرد واثر منفی ومستقیم به رشد اقتصادی در جهان گذاشته و سرمایه داری جهانی در بحران فرو رفته، است.
جنگ تجاری: در دوران چهارساله ی اخیر حکومت آمریکا به رهبری ترامپ تنش تجاری میان آمریکا و چین را به جنگ تجاری کشاند، و باعث آن گردید که تعرفه ها را هر دو کشور بالا، ببرند.
توافق تجاری به رهبری چین درحقیقت ایستادگی در برابر اقتصاد اروپا و آمریکا بود، که از طرفی دیگربا توافقاتی در اروپا و با چین و دخالت و تقلب در انتخابات آمریکا موجب کوتاه شدن دست ترامپ از این ماجرا شد که ممکن است در مورد خیلی از اختلافات تجدید نظر بعمل، بیاید.
هشت سال پیش چین ، روسیه و هندوستان اولین قدمها را در این رابطه بر داشتند « بریکس» که اخیرا هند از همکاری با این توافق امتناع ورزیده، است .
این پیمان نامه پس از تصویب که یک سوم تولید ناخالص ملی جهان را در بر دارد، شامل تجارت آزاد، بازرگانی، خدمات، سرمایه گزاری، بازرگانی دجیتال، ارتباطات روابط فرهنگی و اجتماعی و… خواهد، بود.
در حقیقت مناقشات و سیاست اقتصادی و بازرگانی دولت آمریکا و چین در دوران ترامپ و دعواهای تجاری این دو کشورعملا راه را برای چین باز کرد که بتواند توافق 14 کشور دیگر را بدست، بیاورد.
وعده های سر خرمن چین به شرکاء،از هم اکنون وعده میدهد که » به این گروه قول میدهد بعضی تعرفه ها را در کشور های عضو حذف کند« بعضی از آنها را فورا و بعضی را طی ده سال آینده.
هندوستان به خاطر تاثیر منفی این تعرفه ها که میتواند بر روی صنایع داخلی هند اثر بگذارد از امضاء این پیمان و مشارکت در آن سر باز، زد.
سرمایه داری آمریکا و کشورهای اروپائی با سرمایه داری چین و روسیه در تضاد سود آوری و استثمار و سلطه گوی سبقت رااز هم می ربایند، چنین به نظر میرسد وهمه شواهد حاکی از آنست که بزرگترین رقبای نظام سرمایه داری نوین یعنی نظام حزب کمونیست چین و روسیه ، دست از کمونیست و سوسیالیست بر داشته و از تضاد سوسیالیسم با کاپیتالیسم عقب نشینی کرده وخود بنفع سرمایه و کاپیتالیسم ، و سرمایه داری رابعنوان مرحله نهایی تکامل بشر پذیرفته اند، ومیروند که خود را تسلیم بلا شرط عملکرد سرمایه، کنند.

مسائلی که جهان سرمایه داری، حتی پیشرفته ترین آنها که با بحران لاینحل روبرویند ، امروز مدعیان سوسیالیسم از نوع چینی و روسی در صدند که در رقابت با آنها سود هر چه بیشتر را برای » بقای بشریت « و طبقه زحمتکش، بدون اینکه رقابت و درآمد سود بالاتر را مورد سئوال قرار بدهند ، یعنی نظام سرمایه داری را در اساس و پایه نفع کنند ، خود قرار است با همکاری 14 کشور دیگر این بار سنگین را بدوش، بکشند.
مارکس معتقد بود نظامی که میتواند جایگزین نظام سرمایه داری شود ، نظامی سوسیالیستی است، و بارها به این مسئله نکیه کرده و نوشته و بکرات گفته است که سوسیالیسم تنها آلترناتیو ممکن جامعه سرمایه داری، است.
کشورهای سرمایه داری دربحرانهای عظیم اقتصادی، بیکاری و ورشکستگی، فقر روز افزون دست بگریبان هستند، در گذشته بلوک شرق، در نتیجه تناقضات درونی و در ارتباط با عملکرد شوروی سابق و درعمل فردی را بنام گورباچف بقدرت رساندند البته با پشتیبانی سرمایه داری آمریکا و اروپا، که سیاستهای او منجر به تغییرات عظیمی در شوروی آن دورن گردید و اثرات آن موجب از هم پاشیدگی بلوک شرق، گردید.
درحال حاضر نزدیک به شش میلیون از جمعیت چین در فقرمطلق بسر میبرند، شکاف طبقاتی در چین همانند آمریکا در حال افزایش است، چین به بزرگترین وارد کننده نفت جهان تبدیل شده است، و احتیاج روزانه این کشور که در روز بر آورد شده است بالغ بر 12 میلیون بشکه نفت میباشد، که در دوران کرونا نیز توانستند از این شرایط به نفع خود سود برده و نفت ارزان در سایه تحریمهای آمریکا خریداری، کنند.
البته دولت چین کمونیست از دهه ها پیش تلاشهائی را برای خروج ازعقب ماندگی وپیامدهای ناشی ازآن، در ساختار دیکتاتوری با کنترل قدرت، برنامه اقتصادی مائوئیسم چینی را به رفرم تبدیل کرد و توانست به نیازهای رشد و عقب ماندگی و بیکاری تا حد زیادی جوابگو باشد، بهمین منظور از چهار چوب رفرم سوسیالیستی پا فرا تر گذاشته و از مناسبات سوسیالیستی آگاهانه گذرکرده، وضرورت دگرگونی در ساختار اقتصادی را پیش گرفته، و همچنین از روند مبارزات ساختار ضد امپریالیستی فاصله گرفته، وتوزیع عالانه ثروت را کنترل کرده، و به بین المللی کردن سرمایه دامن زده، سرمایه داری نوپا را در مسیر رشد تکنولوژی و گسترش انفورماتیک پیش میبرد و در گسترش رشد نیروهای مولده و ستایش سرمایه داری بجای سوسیالیسم، به آرمانهای سرمایه داری در ایجاد رفاه اجتماعی در سیستم سرمایه داری قدم های زیادی بر داشته، و قرار است که 14 کشورآسیا و اقیانوسیه را به بهشت روی زمین تبدیل کند، و در کلیه زمینه ها رفاه اجتماعی سرمایه داری را پیاده کند، امروز حزب کمونیست چین مشگل گشای معضلات جوامع عقب مانده را در سیستم سرمایه داری جستجو میکند و تامین عدالت اجتماعی و رهائی انسان را در توسعه سرمایه داری ارزیابی، میکند.
جنبش های مترقی و سوسیالیستی مستقل همانطور که از سیستم و دستگاه نظری مارکسیسم روسی قطع امید کردند ، میروند تا با سوسیالیسم چینی نیز ودای ابدی، کنند.
مارکس اما در شناخت و ماهیت سرمایه داری با بیان تضادهای درونی آن و عملکرد استثمارگرانه اش ، توضیحات قابل فهم داده است، اینکه سرمایه داری در تکامل خود آنهم در پایان قرن 21 بتواند به سطحی از رفاه اجتماعی و دمکراسی سیاسی نائل شود و جاده را برای استقرار زحمتکشان هموار کند تردیدی، نیست.
چالشهای دلار آمریکا با یوان چین ،
بازار سرمایه داری در چین بشدت در حال توسعه میباشد، ولی سرمایه گذاران خارجی علاقه چندانی به سرمایه گذاری ندارند، در حقیقت این پیمان نامه بازار بسیار وسیع و سود آوری را در چین در بر خواهد گرفت که 30 % اقتصاد جهان را در دست چین قرار خواهند داد، که قرار است اقتصاد چین را بهبود بخشند، و ارزش یوان چین در برابر دلار را بالا، ببرد.
این توافقنامه امنیت سایبری و گردش اطلاعات امنیتی بین کشورها ی امضاء کننده را توسعه وافزایش قرار خواهد داد، پس از انعقاد این قرار داد، یعنی کنترل امنیتی 14 کشور در اختیار چین قرار خواهد گرفت و به زیر مجموعه حزب کمونیست چین تبدیل خواهند، شد.
گردش آزاد اطلاعات امنیتی در صدر برنامه ی این پیمان قرار دارد، برای اطمینان بیشتر جهت سرمایه گذاری و ایجاد قوانین امنیتی چدید درزمینه تجارت الکترونیک بمنظور سهولت تجارت الکترونیک بنفع دولت چین،عمل خواهد کرد.
امروزبرای چین و روسیه زمینه تاخت و تاز سرمایه در آسیا و اقیانوسیه با قرار داد پیمان بین 15 کشور مزبور هموارتر میگردد، و با استفاده از نیروی کار ارزان ، و تاراج منابع زیر زمینی در این کشور ها ، تب و تاب عجیبی در میان سران این کشور ها بوجود آمده است، البته بخش زیادی از نیروهای کارگران آگاه و رهبران سندیکاهای مستقل کارگری را به تکاپو و وحشت بخاطر گسترش سلطه سرمایه داری نوین، انداختته است و در تلاش برای مقابله و راه یابی بهتر واداشته، است.
البته باید اذعان نمود که آن چیزیکه باعث این همه تلاش دراین پیمان نامه شده است، و سر پوش مصنوعی روی آن میکشند ، و آن چیزیکه شکست خورده است، در حقیقت سوسیالیسم چینی بعد از رفیق مائو وسوسیلیسم روسی بعد از مارکس است، تا دیروز دراین کشورها فکر هدایت شونده در توزیع و تقسیم عادلانه ثروت بود اما امروز بر عکس تمام هم و همت مسئولین این دو کشور در خدمت توزیع فقر و بنوعی در خدمت صنعتی کردن کشور ها به پیش میرود، این » سوسیالیست« تازه تبدیل شده به امپریالیسم نوپا، زمینه ساز استثمار میلیونها انسان شده اند و قرار است جای امپریالیسم جهانخوار و استثمار گر آمریکا و انگلیس را، بگیرند.
باور های شکست خورده این طایفه به زیر سئوال رفته ، حقایق و معتقدات آنها در سایه واقعیات اقتصادی سیاسی رنگ باخته، انگیزه عمل آنها درهم فرو ریخته وبهیچ وجه به مسئله انسانی توجه نمیکنند بجزسود آوری سرمایه و این گونه عملکردها در کشور های واقعن “سوسیالیستی” موجود، چیزی جز اعلان پایان دوران ” شکوه و عظمت” سوسیالیسم آنها، نیست؟
چنین به نظر میرسد که در تضادهای تاریخی میان سرمایه داری و سوسیالیسم ،سوسیالیسم چینی و روسی شکست خورده اند و سرمایه داری در این میان پیروز معرکه شده است و این خود معرف بحران موجه در چپ جهانی است.
بله سوسیالیسم در کشور های عقب مانده و در مقابل سرمایه داری دولتی پیشرفته در برابر سرمایه داری خصوصی به شکست انجامیده است و این شکست را چین و روسیه پذیرفته اند و قرار است برای جبران آن هر چه بیشتر به استثمار طبقه زحمتکش 14 کشور هم پیمان همت ،گمارند.
بنا برادراک مارکس، یک جامعه سوسیالیستی یعنی جامعه ای که پیش شرط اولیه آن جامعه ی تکامل یافته سرمایه داری است ، و شاید رهبران حزب کمونیست چین ، در چنین شرایطی قدم بر میدارند.
البته بر مارکسیستهای گذشته ایرانی مستقل نباید نا دیده گرفته شود که، بودند در دوران کنفدراسیون جهانی و در میان نیروهای مستقل چپ ، که معتقد بودند براساس نظریه ی مارکس “انقلاب اکتبر” سوسیالیستی نبود، و نظام بر آمده ازآنرا هرگز بعنوان نظام سوسیالیستی ارزیابی نکردند، البته شکست سوسیالیسم چینی وروسی را نباید بعنوان نفع تاریخی سوسیالیسم علمی بر پایه نظریات مارکس ارزیابی، نمود.
ساختار دولت چین همانند روسیه یک ساختار اقتدارگرا و استبدادی است وتا کنون بشهادت تاریخ همیشه سیاست خارجی این دو کشورعلیه منافع مردم ایران بوده است، چین و روسیه هرگزحاضر نخواهند شد که هزینه بین المللی بنفع مردم ایران انجام، دهند.
سیاست امروز دولتهای چین و روسیه در مقابل آمریکا این است که هر دو طرف با رژیم تروریستی ایران مماشات میکنند،چین وروسیه خواهان این هستند که جمهوری اسلامی همیشه محتاج به ” حمایت” آنها درصحنه بین المللی باشد وآمریکا نمیخواهد ایران و منافع خود را از دست بدهد برای همیشه، ودر مقابل، چین و روسیه هم بهمین دلیل، دعوامابین حفظ منافع بین طرفین است، حقوق بشر درایران برای هر دو جناح سرمایه داری هیچگونه ارزشی ندارد، چه شد سیاست نه شرقی و نه غربی ، امروز تبدیل شده به هم غربی و هم شرقی آنهم با خواهش و تمنا، در ارتباط با تحریمهای آمریکا وسازما ن ملل یعنی بگفته سران رژیم کاغذ پاره ها تبدیل شده به بلای جان حکومت اسلامی.
09.02.2021
در این ارتبات مراجه شود به چهارمطلب دیگر مندرج در سایت رنگین کمان:
https://ragim-kaman.net
1-قرارداد استعماری جوهوری اسلامی با چین 20.07.2020
2-آیا ایران بیش از این مستعمره “چین کمونیست ” می شود.21.06.2020
3-سیاست چهانی جمهوری توده ای چین کمونیست.27.10.2020
4-سیاست جهانی دولت چین با سیاست امپریالیستی آمریکا برابر است. (بریکس)13.10.2020

 

Bayat.a@freenet.de
https://www.facebook.com/amin.bayat.9
https://rangim-kaman.net

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.