اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ تیر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (11 مرداد ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۱۰ تیر ۱۳۹۶)

اعتراض به طرح های کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است

اعتراض به اجرای طرح های کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است

– راه اندازی کارزاری همه جانبه برای جلوگیری از اجرای طرح کارورزی

طرح کارورزی هدیه دولت به کارفرمایان برای استفاده از نیروی کار رایگان

– گزارشی درباره 11کارگرمعترض شرکت مخابرات لرستان و تبعیض در شرکت مخابرات ایران

«یک» با «یک» برابر نیست

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)امروزبازهم مقابل استانداری خوزستان

اقدام به خودکشی یک از کارگران در اجتماع امروز

 اعتصاب صدها کارگر کارخانه سیمان کارون ادامه دارد

وعده سرخرمن کارفرما برای شکستن اعتصاب

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد نسبت به قطع گازمقابل فرمانداری بروجن

 پیامی از محسن عمرانی معلم بوشهری برای فرهنگیان و کارگران سراسر کشور

– بازهم عدم پرداخت بموقع حقوق وهزینه های درمانی کارگران بازنشسته صنعت فولاد علیرغم وعده و وعیدها

– تجمع اعتراضی پرستاران و دانشجویان پرستاری ابهر نسبت به طرح تربیت پرستار بیمارستانی همزمان با سفر وزیربهداشت

– تجمع پرستاران شرکتی موسسه آوای سلامت در اهوازدراعتراض به وضعیت استخدامی وعدم پرداخت یکسال مطالباتشان مقابل دانشگاه علوم پزشکی

– نامه‌‌ی جمعی از فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به سرپرست دانشگاه:

دانشجو- معلم بایستی مطالبه‌گر باشد/ با دانشجویان تندخویی نشود

– گردهمایی اهالی موسیقی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در خانه موسیقی

– تجمع اعتراضی اهالی شهرستان نیمروز به بیکاری ومشکلات فرسایش خاک،دریاچه هامون وبیماری وبا مقابل فرمانداری

– زنجیره انسانی اعتراضی در سایت پسماند گناوه نسبت به وضعیت نامناسب محل معدن زباله

-۱۰ دلیل بحرانی شدن بازار کار تحصیلکرده ها/ ۴.۵ میلیون فارغ التحصیل بیکارند

 جان باختن کارگر شهرداری بندرعباس حین کار براثر گرمازدگی

 مرگ کارگر مقنی در اعماق چاه

راه اندازی کارزاری همه جانبه برای جلوگیری از اجرای طرح کارورزی

طرح کارورزی هدیه دولت به کارفرمایان برای استفاده از نیروی کار رایگان

یک فعال کارگری با بیان اینکه برای جلوگیری از اجرای طرح کارورزی باید یک کارزار همه جانبه تشکیل شود،گفت: این طرح هدیه‌ای است که به کارفرمایان داده شده و در جهت استفاده از نیروی کار رایگان در چارچوب ارزان‌سازی به شمار می‌رود.

بنظروی بحث اصلی، ارزان‌سازی نیروی کار است؛ نسبت به ماهیت این طرح ناآگاهی وجود دارد؛ بستری که این طرح‌ها در آن ارائه می‌شود، شرایط نئولیبرالی حاکم بر اقتصاد ایران است.

کاظم فرج اللهی با اشاره به پیشینه طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان که به تازگی اجرا شده است،به مهر گفت: کارورزی طرح بدی نیست و سابقه تاریخی دارد؛ اما هنوز هم در رشته‌های دانشگاهی که دانشجویان با کار عملی سر و کار دارند، طرحی شبیه به آن وجود دارد؛ اما طرح کارورزی به این شکل که قصد انتفاع داشته باشد و بخواهد از نیروی کار ارزان استفاده کند، در دولت گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس بند ۷۱ برنامه ششم، استفاده از دانشجویان به عنوان نیروی کار در ذیل آشنایی دانشجو با محیط کار مطرح شده است، گفت: امروز حدود ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت بیکار کشور را دانشجویان تشکیل می‌دهد که از یک سو، هشدار و از سوی دیگر انرژی‌ است که به رایگان می‌توان از آن استفاده کرد.

این فعال کارگری با بیان اینکه رئیس جمهور در کارزار انتخاباتی خود، از اشتغالزایی برای دانشجویان خبر داد؛ در حالیکه این طرح به هیچ وجه بار اشتغال‌زایی ندارد، گفت: طرح کارورزی، فقط یک سال بیکاری رسمی دانشجویان را به تعویق می‌اندازد؛ از طرف دیگر در این طرح، به کارورز گفته می‌شود حق ندارند جای دیگری کار کرده و قبل از آن شغل داشته باشد؛ یعنی این طرح، فقط مخصوص شغل اولی‌ها است.

وی افزود: از سوی دیگر هیچ تضمیمنی برای ادامه کار کارآموز در آن کارگاه وجود ندارد؛ به این معنا که همین امروز افراد را به کارهای فرعی تحت عنوان کارورزی می‌گماریم و در نهایت هم، کارورز مجبور است نهایت تلاشش خود را انجام بدهد تا شاید جذب بازار کار شود.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه متاسفانه این قانون به‌لحاظ انسانی و حفظ کرامت و شان انسانی مشکلات بسیاری دارد، گفت: این طرح هدیه‌ای است که به کارفرمایان داده شده و در جهت استفاده از نیروی کار رایگان در چارچوب ارزان‌سازی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه، باید نیروی انسانی را در حد یک متخصص تربیت کنند تا بتواند وارد بازار کار شود، افزود: یعنی ابتدا به ساکن یک کارشناس باید با امور صنعت آشنا باشد. مسئولان مدام علت بیکاری را این طور عنوان می‌کنند که بسیاری از افراد، تخصصی ندارند و در دانشگاه چیزهایی که در صنعت به دردش بخورد را یاد نگرفته‌اند؛ در حالیکه می‌توان پاسخ داد که حال که سیستم دانشگاهی ما نقصی داشته؛ چرا بهای آن را دانشجو باید پرداخت کرده و ۱۱ ماه رایگان کار کند و عمرش را هدر بدهد؛ ضمن اینکه در آیین‌نامه مربوطه ذکر نشده که کارگاه باید حداقل‌هایی را برای آموزش کارورزان داشته باشند.

فرج اللهی افزود: مشکل بیکاری در جامعه ما نبود نیروی متخصص نیست؛ بلکه نبودن فرصت خالی شغلی است؛ اگر مسئولان تقصیر را گردن سیستم آموزش عالی می‌اندازند، پس باید برای نظام آموزشی کشور تاسف خورد که نتوانسته‌ نیروی متخصص تربیت کند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه امکان ندارد بین این دو و نیم میلیون دانشجوی بیکار، همه آدم‌های کم‌تخصصی باشند گفت: بحث اصلی، ارزان‌سازی نیروی کار است؛ نسبت به ماهیت این طرح ناآگاهی وجود دارد؛ بستری که این طرح‌ها در آن ارائه می‌شود، شرایط نئولیبرالی حاکم بر اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه دو سال است دولت بدون پرده‌پوشی از ارزان‌سازی نیروی کار می‌گوید، افزود: دولت فکر می‌کند راهکار رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال و بهتر شدن بازار کار ارزان‌سازی نیروی کار است. در حالی‌که سهم دستمزد نیروی کار از قیمت تمام‌شده در بهترین حالت ۷ درصد است. این سهم در کشورهای اروپایی ۴۰ درصد است؛ این در حالی است که سهم ۷ درصدی آنچنان تعیین‌کننده در قیمت نهایی کالا نیست؛ ولی نشان‌دهنده آزمندی سرمایه است که می‌خواهد هرچه بیشتر انباشت سرمایه کند و دستمزد کمتری بدهد و سود بیشتری ببرد.

فرج اللهی ادامه داد: دانشجویانی که به این شکل وارد بازار کار می‌شوند قیمت نیروی کار را می‌شکنند. وقتی عرضه زیاد باشد (لشکر بیکاران ۶ میلیونی) از طریق طرح کارورزی می‌توانند حداقل دستمزد را بشکنند و به سیصد هزار تومان برسانند.

این فعال کارگری با بیان اینکه این طرح نه مساله اشتغال را حل می‌کند و نه مساله آموزش را گفت: تجربه‌اندوزی نهایی در برابر زیانی که به زندگی یک کارورز وارد می‌کند و ضررهایی که به کل طبقه کارگر در مورد سرکوب دستمزد وارد می‌کند، بسیار اندک است. بودجه‌ای هم که برای این طرح در نظر گرفته شده بودجه‌ای نیست که تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از اجرای طرح کارورزی باید یک کارزار همه جانبه تشکیل شود، گفت: با توجه به بیکاری گسترده به خصوص در شهرستان‌ها حتما عده‌ای از آن استقبال هم می‌کنند و این فرصت حداقلی را غنیمت می‌شمارند؛ بنابراین مقاومت و مخالفت با این طرح و لغو آن نیاز به حرکت در ابعاد گسترده‌ای دارد تا همه جامعه متوجه شوندکه برای اشتغالزایی باید از همه امکانات موجود استفاده کنیم.

گزارشی درباره 11کارگرمعترض شرکت مخابرات لرستان و تبعیض در شرکت مخابرات ایران

«یک» با «یک» برابر نیست

چند ماهی است که اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات نسبت به  ساختار تبعیض آمیز مخابرات، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عدم عقد قرارداد مستقیم، ادامه دارد؛ چندین بار و هر بار چند صد نفر از سراسر کشور به تهران آمده‌ و مقابل مجلس تجمع کردند؛ چند باری هم دسته دسته در شهرهای مختلف مقابل ادارات مخابرات جمع شدند و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

درواقع همه این اعتراضات تا امروز نتیجه‌ای نداده که هیچ؛ یازده نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان در جریان همین اعتراضات و تجمعات، از کار بیکار شدند.

اکنون وضع آن‌ها که به دلیل اعتراضات، در لرستان از کار بیکار شده‌اند، از همه بد‌تر است؛ یکی از اخراجی‌های لرستان می‌گوید: سال‌ها تحصیل نکردم که حالا بیکار باشم و در مخارج یومیه دربمانم؛ با این همه تخصص و مهارت و سابقه کار، اگر مخابرات نخواهد ما را سرکار خودمان برگرداند، از چه راهی باید امرار معاش کنیم.

“چند سال سابقه کار داری؟

– ده سال.

چقدر درس خوانده‌ای؟

– کار‌شناس کامپیو‌تر هستم.

درآمد؟

– بین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و دویست و پنجاه….”

این‌ها، صبحت‌های یک کارگر شرکتی مخابرات ایران است که می‌گوید تبعیض ما را بیچاره‌ کرده‌است:

«با همین سابقه کارِ ده ساله، رسمی‌ها بیشتر از سه برابرِ ما عایدی ماهانه دارند؛ حداقل سه میلیون تومان و خورده‌ای می‌گیرند؛ بگذریم از آن‌ها که درآمد ماهانه‌شان، ۶-۷ میلیون تومان است.»

این کارگر شرکتی می‌گوید: قراردادهایی که برایمان می‌آورند، غیرقانونی است، برای همین امضا نمی‌کنیم؛ دارند حداقل دستمزد وزارت کار را به همهٔ ما می‌دهند؛ اصلا طبقه‌بندی مشاغل اجرا نمی‌شود؛ فرقی ندارد دیپلمه باشیم یا کار‌شناس یا حتی فوق لیسانس؛ همه همینقدر می‌گیریم، این ظلم نیست؟

چند ماهی است که اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات نسبت به  ساختار تبعیض آمیز مخابرات، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عدم عقد قرارداد مستقیم، ادامه دارد؛ چندین بار و هر بار چند صد نفر از سراسر کشور به تهران آمده‌ و مقابل مجلس تجمع کردند؛ چند باری هم دسته دسته در شهرهای مختلف مقابل ادارات مخابرات جمع شدند و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

درواقع همه این اعتراضات تا امروز نتیجه‌ای نداده که هیچ؛ یازده نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان در جریان همین اعتراضات و تجمعات، از کار بیکار شدند؛ یازده نفری که هم تخصص دارند و هم سابقه کار و شاید مهارتشان در کار، کمتر از رسمی‌هایی نباشد که با خیال جمع پشت میز‌هایشان نشسته‌اند و حداقل ماهی سه میلیون تومان دریافتی دارند.

اکنون وضع آن‌ها که به دلیل اعتراضات، در لرستان از کار بیکار شده‌اند، از همه بد‌تر است؛ یکی از اخراجی‌های لرستان می‌گوید: سال‌ها تحصیل نکردم که حالا بیکار باشم و در مخارج یومیه دربمانم؛ با این همه تخصص و مهارت و سابقه کار، اگر مخابرات نخواهد ما را سرکار خودمان برگرداند، از چه راهی باید امرار معاش کنیم. منِ تحصیلکرده و متخصص، بروم سر چهارراه بایستم فعلگی کنم؟

با این همه شرکت مخابرات در ماه‌های گذشته نه به تجمعات توجهی کرده، و نه حتی به مکاتبات اداره کار استان آذربایجان غربی ؛ در ماه‌های گذشته اداره کار استان آذربایجان غربی، ده مکاتبه بی‌پاسخ با مخابرات این استان داشته است؛ در آخرین نامه که در ۲۵ تیرماه ارسال شده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی از مدیرکل شرکت مخابرات این استان خواسته است که طرح‌طبقه‌بندی مشاغل را برای کارکنان پیمانکاری و قراردادی اجرا کند. در این نامه با اشاره به دَه مکاتبه بی‌پاسخ قبلی از این اداره خواسته شده که سریع‌تر اقدامی صورت دهد؛ چراکه تاکنون همه مکاتبات بی‌پاسخ مانده‌است.

تبعیض و عدم رعایت قانون کار یکسان- مزد یکسان، هم برخلاف روح ماده ۳۸ قانون کار است و هم مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان جهانی کار را نقض می‌کند.

اما مساله‌ی تبعیض، هم کِشدار و دنباله‌دار است و هم در ساختار موجود، مسبوق به سابقه است؛ سالهاست که سایه شوم تبعیض فقط بر سر مخابراتی‌ها نیست؛ در خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی، این تبعیض حاکم است؛ در آموزش و پرورش، حق‌التدریسی‌ها گاهی یک سوم رسمی‌ها دستمزد می‌گیرند و کل تابستان را بدون عایدی سر می‌کنند؛ در وزارت بهداشت، وضعیت پرستاران شرکتی از لحاظ امنیت شغلی و کارانهٔ دریافتی، خیلی کمتر از پرستاران رسمی است؛ به همین منوال می‌توان از ارگان‌ها و نهادهای دیگری هم با شرایط مشابه سراغ گرفت.

بخشی ازیک گزارش ایلنا بتاریخ11مرداد

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)امروزبازهم مقابل استانداری خوزستان

اقدام به خودکشی یک از کارگران در اجتماع امروز

صبح امروزچهارشنبه یازدهم مردادماه،جمعی از کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)درادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت یک سال حقوق برای باری دیگر مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

کارگر معترض پروژه قطارشهری اهواز: واقعا کارد به استخوان‌مان رسیده است. در تجمع امروز یکی از کارگران قصد خودکشی داشت، حتی روی بدن خود بنزین ریخت که بقیه کارگران جلوی او را گرفتند. تا کی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ شرکت کیسیون در این حدود 10 روز تجمع دائما کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است.

وضعیت معیشتی کارگران کیسون بحرانی است و روال رسیدگی به شکایات ما در اداره کار حدود سه ماه زمان می‌برد و دوندگی نیاز دارد. در حالی که در این وضعیت یک روز هم برای ما یک روز است. در این حدود 10 روز اعتصاب ما حتی یک بار هم استاندار یا مسئولان استانداری به میان ما نیامدند تا بگویند صدای ما را می‌شنوند.

برپایه گزارشات منتشره،کارگران شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در ادامه اعتصاب حدود 9 روزه خود، صبح امروز(11 مردادماه) باز هم با تجمع مقابل درب استانداری خوزستان، خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت 12 ماه حقوق معوقه خود شدند.

یکی از کارگران شرکت کیسون نیز به نمایندگی از دیگر کارگران معترض در تجمع امروز به خبرنگاری گفت: از روز سه‌شنبه هفته گذشته تقریبا هر روز جلوی درب استانداری خوزستان تجمع می‌کنیم. حدود 12 ماه است که حقوق حدود 340 کارگر این شرکت به تعویق افتاده و هیچکس در این زمینه پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: واقعا وضع معیشتی کارگران کیسون آن‌قدر در تزلزل است که زندگی خانوادگی بسیاری از ما از هم پاشیده است. از سه ماه پیش که از مدیر پروژه کیسون در اهواز به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پرداخت مطالبات‌مان شدیم، دائما با وعده و وعیدهای واهی ما را فریب دادند.

این کارگر معترض همچنین عنوان کرد: واقعا کارد به استخوان‌مان رسیده است. در تجمع امروز یکی از کارگران قصد خودکشی داشت، حتی روی بدن خود بنزین ریخت که بقیه کارگران جلوی او را گرفتند. تا کی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ شرکت کیسیون در این حدود 10 روز تجمع دائما کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است.

وی ادامه داد: کیسون به ما گفته است که هر کس از این وضعیت شاکی است، می‌تواند تصفیه حساب کند و برود و شرایط تصفیه حساب را این طور تعیین کرده که ابتدا 20 درصد کل مطالبات را پرداخت می‌کند و مابقی را هر چهار ماه یک بار به صورت قسط‌بندی پرداخت خواهد کرد. یعنی روشی کاملا ظالمانه را پیش روی ما گذاشته است.

این کارگر معترض همچنین گفت: واقعا نمی‌دانیم برای شکایت نزد کدام ارگان یا نهاد برویم. وضعیت معیشتی کارگران کیسون بحرانی است و روال رسیدگی به شکایات ما در اداره کار حدود سه ماه زمان می‌برد و دوندگی نیاز دارد. در حالی که در این وضعیت یک روز هم برای ما یک روز است. در این حدود 10 روز اعتصاب ما حتی یک بار هم استاندار یا مسئولان استانداری به میان ما نیامدند تا بگویند صدای ما را می‌شنوند.

وی ادامه داد: می‌دانیم که مشکلات ما زیاد است و استاندار واقعا مشغله‌های زیادی دارد ولی ما هم گوشه‌ای از مشکلات استان هستیم . اما کسی صدای ما را نمی‌شنود و در بگو و مگوها و اختلافات میان شهرداری و سازمان قطار شهری و شرکت کیسون، تنها ما کارگران هستیم که در حال خرد شدن هستیم و تاوان این اختلافات را ما می‌دهیم.

عصرامروز،یکی دیگر از این کارگران که خواست نام وی برده نشود به خبرنگاری گفت:که در سال 87، 90، 92، 94 و 95 کارگران زیادی از شرکت کیسون اخراج شدند و تعداد اخراج شده ها در سال 95 حدود یکصد نفر بود.

وی افزود: 12 ماه است که حقوق کارگران این شرکت پرداخت نشده که پس از گذشت 12 ماه امروز به حساب هر یک از کارگران این شرکت 9 میلیون و 500 هزار ریال واریز شد.

این کارگر اضافه کرد: مسئولان در این شرکت به کارگران گفتند در صورت اعتراض داشتن به وضعیت موجود می توانند تسویه حساب کنند و اگر هم تسویه حساب کنید امکان پرداخت پول برای تسویه حساب نداریم و شاید تا یک سال دیگر پول شما پرداخت شود.

درهمین رابطه:

*تجمع کارگران پروژه قطارشهری اهوازدراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوق مقابل استانداری خوزستان

کارگران معترض تهدید به اخراج از کارشدند

روزشنبه هفتم مردادماه،جمعی از کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)،دراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوقشان مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از معترضان حاضر در تجمع که خواست نام او برده نشودبه خبرنگاری گفت: بیشتر کارگران این شرکت بالای 10 سال سابقه کار دارند اما با مشکلات زیادی از جمله پرداخت نشدن حقوق و مزایا روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه به مدت 12 ماه است حقوق خود را از شرکت کیسون دریافت نکرده ایم گفت: مسئولان این شرکت در پاسخ به کارگران مدعی شده اند این شرکت پولی برای پرداخت حقوق ندارد و اگر اعتباری به این شرکت بدهند با کارگران تسویه حساب خواهیم کرد.

این کارگرمعترض درادامه افزود: هم اکنون پروژه قطار شهری غیر فعال است.

خط قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود. پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح با گذشت 10 سال، تنها 28 درصد پیشرفت دارد.

یکی دیگر از این کارگران در گفت‌وگو با خبرنگاری دیگراظهار داشت: من یکی از کارگران شرکت کیسون(پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز) هستم که از شهریور ماه سال گذشته تا کنون حقوقم را پرداخت نکرده‌اند.

وی افزود: قبل از عید فطر امسال مبلغ 300هزار تومان و نیز پس از اعتراضات کارگران مبلغی در حدود یک میلیون تومان برای ما پرداخت شد و این میزان مجموع پرداختی‌های این شرکت به کارگرانش از شهریور ماه سال گذشته تاکنون بوده است.

این کارگر عنوان کرد: بیش از 300نفر همانند من چنین شرایطی را دارند. به ما گفته‌اند که اگر حرف بزنیم اخراجمان می‌کنند برای همین سکوت کرده‌ایم البته ما حتی به نوبخت معاون رئیس جمهور که اواخر سال گذشته از پروژه مترو بازدید داشت موضوع عدم پرداخت حقوقمان را گفته‌ایم ولی بازهم “هیچی” نشد.

کارگر شرکت کیسون ادامه داد: تا کنون یک بازرس اداره کار هم نیامده شرکت و پرس و جو و نظارتی کند البته سه شنبه هفته گذشته به اداره کار رفتیم و آنها گفتند که پیگیری می‌کنیم ولی پس چرا پیگیری نمی‌کنند؟!

دیگر کارگر معترض با بیان اینکه وقتی حقوقمان را مطالبه می‌کنیم ما را به اخراج تهدید می‌کنند، ادامه داد: این مشکل بیش 300تا 400 کارگر است و اکثر ما مستاجریم و در معیشت خود مانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کارگرانی که امروز در این تجمع نیامده‌اند از ترس اخراج شدنشان است، افزود: مدیرانمان حقوق تیرماه را هم دریافت کرده‌اند ولی حقوق ما را 12 ماه است که پرداخت نکرده‌اند.

کارگر معترضی که سن و سالی هم گذرانده بود با بیان اینکه بسیاری از مسئولان کشوری از پروژه قطار شهری اهواز بازدید کردند گفت: آنها فقط می‌آمدند نگاهی می‌کردند قولی می‌دادند و می‌رفتند.

وی تصریح کرد: دیگر پروژه‌های متروی کلانشهرها که با پروژه قطار شهری اهواز آغاز شده بود اکنون پایان یافته ولی پروژه اهواز پس از 11سال فقط 10کیلومترش انجام شده است.

این کارگر معترض تاکید کرد: با این روند کاری متروی اهواز شاید تا 15یا 20سال دیگر تکمیل شود.

*تجمع اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهوازمقابل استانداری خوزستان برای دومین روز متوالی!

تعدادی ازکارگران معترض در آستانه اخراج از کار

امروز یکشنبه8مرداد،برای دومین روز متوالی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)،دراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوقشان مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران در گفت وگو با خبرنگاری اظهار کرد: یک سال است که شرکت کیسون دستمزد پرداخت نکرده و مبلغ ناچیزی به عنوان علی الحساب به کارگران داده است.

وی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه کارگران این طرح با مشکل معیشتی در این مدت روبه رو بودند افزود: در این مدت حتی توان پرداخت هزینه درمان و تحصیل فرزندان خود را نداشتیم و بی پولی کارگران خانواده های آنها را در معرض فروپاشی قرار داده است.

یک مقام آگاه در سازمان قطارشهری اهواز همچنین نسبت به اخراج کارگران معترض هشدار داده است.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: با وجود اعتراض به حق کارگران نسبت به تاخیر یک ساله در پرداخت حقوق، اما اخراج تعدادی از آنها از اول هفته جاری آغاز شده است.

وی اضافه کرد: شرکت کیسون مدتی پیش نیز 90 نفر از کارگران را به بهانه نبود نیاز اخراج کرده است.

*گزارشی در باره تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران پروژه قطارشهری اهواز

جمعی از کارگران پیمانکاری پروژه قطار شهری اهواز از سه‌شنبه گذشته تاکنون دست‌کم به مدت ۴ روز تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.

از قرار معلوم این اجتماعات اعتراضی در روزهای سوم، چهارم، هفتم و هشتم مرداد در مقابل استانداری خوزستان برپا شده است.

حاضران در این اجتماع اعتراضی به عنوان کارگر فنی ترانسفور، تعمیرات، عملیات خاکی و اجرا در پروژه قطار شهری اهواز مشغول کارند که از تابستان سال گذشته بابت بخشی از مطالبات مزدی خود بستانکارند.

گفته شده است؛ بی‌توجهی‌های پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در پرداخت مطالبات مزدی کارگران دلیل اصلی این تجمعات بوده است. این درحالی‌ست که در هفته‌های گذشته حدود ۹۰ نفر از جمعیت ۴۴۰ نفری کارگران این مجموعه پس از خاتمه قرارداد کار، اخراج شده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگارایلنا از استانداری خوزستان درباره صحت برپایی تجمع اعتراضی،به تایید این تجمع منجر شد اما تلاش برای اطلاع از چگونگی رسیدگی به مشکلات این کارگران بی‌نتیجه باقیماند.

در عین حال هوشنگ شیرمردی، از اعضای کنونی شورای اسلامی شهر اهواز، درخصوص این اتفاق گفت: کارگران پروژه قطار شهری اهواز که از سال گذشته بابت مطالبات مزدی پرداخت نشده خود طلبکارند و برای همین روز گذشته در مقابل استانداری یک تجمع اعتراضی برپا شد.

وی افزود: اعتراض روز گذشته خاتمه یافته اما هنوز طلب کارگران پرداخت نشده است و در همین رابطه قرار است امروز با حضور مسئولان مربوطه؛ جلسه‌ای در خصوص چگونگی بازپرداخت مطالبات کارگران تشکیل شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه طبق قانون مسئولیت پرداخت این طلب مزدی برعهده پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز است، افزود: شرکت کیسون در مقام پیمانکار این پروژه مدعی است که کارفرمای اصلی در دریافت صورت وضعیت‌های مالی مربوط به این پروژه با تاخیرهایی مواجه است و همین مسئله باعث تشدید مشکل نقدینگی شده است.

 اعتصاب صدها کارگر کارخانه سیمان کارون ادامه دارد

وعده سرخرمن کارفرما برای شکستن اعتصاب

مدیر عامل کارخانه سیمان کارون در واکنش به ادامه اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون گفت: یک ماه حقوق معوقه طی یک هفته و کلیه معوقات کارگران تا پایان شهریور ماه در صورت بازگشت به کار پرداخت می شود.

به گزارش یک منبع خبری محلی،رحمانی مدیرعامل کارخانه سیمان کارون در رابطه با اعتراض کارگران کارخانه سیمان کارون نسبت به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه شان گفت:در حال حاضر حق بیمه کارگران پرداخت شده ومشکل بیمه ای ندارند.

 وی افزود:در صورتی که کارگران دوباره کار خود را آغاز کنند طی یک هفته بعد از شروع بکاریک ماه حقوق معوقه پرداخت خواهد شد.

 رحمانی ادامه داد:پس از بازگشت به کار این کارگران کلیه معوقات حقوقی تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهد شد.

درهمین رابطه:

 آغازسومین هفته اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان !

کارگران کارخانه سیمان کارون،از روز بیست وپنجم تیرماه،دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودیگر مطالباتشان در اعتصاب هستند.

براساس گزارش امروز ایلنا،حدود ۴۷۰ نفر از کارگران شاغل در کارخانه سیمان کارون (مسجد سلیمان) از حدود دو هفته پیش تا هم‌اکنون در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند.

منابع خبری در کارخانه سیمان کارون (مسجد سلیمان) از اعتراض کارگران این واحد صنعتی به خاطر پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی خبر می‌دهند.

جدا از این این طلب، کارگران سیمان کارون بابت سایر مطالبات مزدی و حق بیمه‌های پرداخت نشده نیز بستان کار هستند و در این رابطه اداره تامین اجتماعی حاضر به تمدید دفترچه بیمه آنها نیست.

علاوه بر این به نقل از کارگران معترض گفته می‌شود که آنها بابت سنوات دو سال گذشته و برخی مزایای عرفی همانند سبد کالا محروم شده‌اند.

طبق اظهارات این کارگران معترض، طبق صورت جلسه شورای تامین قرار بود همه مطالبات معوقه کارگران سیمان کارون تا تاریخ۳۱ خرداد ماه به روز شود اما هنوز هیچ اتفاقی در راستای عملیاتی شدن این مصوبه نیفتاده است.

در این رابطه «مسعود تقی‌زاده» رئیس کارخانه سیمان کارون با تایید معوقات مزدی ۴۷۰ کارگر این واحد تولیدی در خصوص اعتراض کارگران گفت: کارگران این کارخانه از روز ۲۵ تیر ماه اعتراض خود را در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای آغاز کرده‌اند.

او با بیان اینکه روز گذشته بخشی از معوقات بیمه‌ای کارگران به تامین اجتماعی پرداخت شده است، افزود: در حال حاضر موضوع تمدید نشدن دفترچه‌ای درمانی کارگران برطرف شده و همه دفترچه‌ها قابل تمدید و تعویض است.

به گفته تقی‌زاده، پرداخت مطالبات کارگران تنها در صورت ادامه فعالیت‌های این واحد تولیدی میسر است. وی گفت: همه مسئولان شهرستانی و استانی در جریان مشکلات به وجود آمده در سیمان کارون هستند و در این زمینه جلسات متعددی را در پیگیری به این مشکلات  انجام داده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد نسبت به قطع گازمقابل فرمانداری بروجن

ظهرامروزیازدهم مردادماه، 240 نفر از کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد گندمان در اعتراض به قطع گاز این شرکت مقابل فرمانداری بروجن تجمع کردند.

کارگران تجمع کننده مقابل فرمانداری خواستار وصل گاز این شرکت از سوی مسئولین شدند.

تجمع کنندگان گفتند: قطعی گاز این کارخانه به علت بدهی موجب بیکار شدن کارگران شده است.

تجمع کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد با قول مساعد مسئولان پایان یافت.

پیامی از محسن عمرانی معلم بوشهری برای فرهنگیان و کارگران سراسر کشور

درود و ادای احترام خدمت همه بزرگواران.

اینجانب محسن عمرانی به عنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگیان کشور بابت تمام همراهی ها وحمایتهای بی دریغ فرهنگیان و کارگران از همه معلمان و کارگران زندانی ، بسیار خرسندم و این دستاورد بزرگ را به همه شما تبریک می گویم .

به خوبی روزهایی را به یاد می آورم – دوران دانش آموزی – که در صورت دستگیری و یا اخراج یک معلم دیگر معلمان با بسیج کردن دانش آموزان و اولیا به بهانه های مختلف راهپیمایی راه انداخته و در خلال آن شعارهای مرگ بر منافق و مرگ بر ضد انقلاب سر می دادند و اندک معلمان مخالف این حرکت‌ها نیز در بهترین حالت سکوت میکردند. اما امروز نه تنها آن اتفاقات تلخ رخ نمی دهد بلکه این بار سیل پیامها و بیانیه های حمایتی هستند که به سوی معلم زندانی سرازیر می شود و به راستی همین پیامهاست که تحمل حبس را آسان می کند.

این دستاورد ، حاصل سالها تلاش و از خود گذشتگی معلمان و کارگران فعال و بی ادعایی ست که هزینه های بسیاری از جمله توبیخ ، تبعید ، زندان و اعدام را پرداخته اند . بر ماست که در راستای پاسداری از این دستاورد بزرگ و گام برداشتن رو به جلو از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

در پایان وظیفه خود می دانم که از عزیزان محترم کانونهای صنفی فرهنگیان گیلان -مریوان -خراسان شمالی- الیگودرز- تهران -سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کمپین بزرگ فرهنگیان استان فارس که در دفاع و حمایت از بنده اقدام به صدور بیانیه کردند و از تک تک عزیزانی که پتیشین حمایتی از بنده را امضا نموده اند نهایت تشکر و قدردانی لازم را داشته باشم . ضمنا از زحمات و تلاشهای بی دریغ وکلای محترم

 جنابان تاج ،رئیسیان و مقدس سپاسگزارم .

به امید روزی که هیچ فعال صنفی در بند نباشد .

با احترام و سپاس – محسن عمرانی معلم بوشهری

96/5/11

بازهم عدم پرداخت بموقع حقوق وهزینه های درمانی کارگران بازنشسته صنعت فولاد علیرغم وعده و وعیدها

پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور که در ماههای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تقریباً منظم شده بود، باز هم با تأخیر مواجه شده و در حال حاضر که در مرداد ماه هستیم وعده زمان پرداخت حقوق تیرماه این بازنشستگان مشخص نیست.

میانه سال 90 بود که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی برخی شرکت های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در صنایع فولاد کشور به فعالیت اشتغال دارند به بخش غیردولتی واگذار شدند. واگذاری این شرکت ها اگرچه در اصل در راستای برون سپاری تصدی گری از بخش دولتی و فعال سازی بخش خصوصی در فعالیت های تولیدی بود اما در این بین اصل مهمی از زیر چشم سازمان خصوصی سازی و ارگان‌های دولتی مربوطه پنهان ماند. اصل لزوم پایبندی شرکت ها به تعهدات آتی آنها که دولت پیش از خصوصی سازی بر گردن این شرکت ها گذاشته است.

یکی از این تعهدات، پرداخت سهم شرکت ها در پرداخت مستمری بازنشستگان سال های گذشته صنعت فولاد کشور بود. تعهدی که به گفته نعمت اله شهبازی، معاون سابق اقتصادی و مالی صندوق بازنشستگی فولاد کشور تا پیش از خصوصی سازی این شرکت ها نسبت به پرداخت سهمشان در وقت تعیین شده متعهد بودند اما با خصوصی سازی آنها، پرداخت از سوی شرکت ها با تأخیر همراه شد.

 در سال 93 چندین بار مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد خبر از بسته شدن تأخیر در حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور دادند اما این وعده تنها 2ماه در خوش قولی ماند.

ماجرای عقب ماندگی مزدی بازنشستگان در سال های 94 و 95 تکرار و تنها در برهه چندماهه منتهی به انتخابات دوازدهم منظم شد و مجدداً این تأخیر در 96 تکرار شد. طبق گزارش های بازنشستگان صنعت فولاد کشور پس از چند سال تأخیرهای دو تا سه ماهه، در ماه های اخیر پرداخت مستمری بازنشستگان در هر ماه با تأخیر های یک ماهه همراه است.

صبح امروز چند تن از بازنشستگان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با انتقاد از تأخیر دوباره در دریافت حقوق ماهانه خود، به خبرنگاری گفتند:که در مراجعه به صندوق بازنشستگی فولاد کشور، اعلام کرده اند که هنوز مشخص نیست چه زمانی حقوق تیرماه آنها پرداخت می شود.

این افراد همچنین از روند پوشش درمانی صندوق بازنشستگی فولاد گلایه کرده و اذعان داشتند مطالبات مربوط به هزینه های درمان طی ماه های گذشته پرداخت نشده و هیچ زمان مشخصی برای پرداخت این مطالبات از سوی مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد ایران اعلام نمی شود.

تجمع اعتراضی پرستاران و دانشجویان پرستاری ابهر نسبت به طرح تربیت پرستار بیمارستانی همزمان با سفر وزیربهداشت

روزگذشته(10مرداد)،پرستاران و دانشجویان پرستاری همزمان با سفر وزیر بهداشت به این شهرستان با  تجمع در مقابل بیمارستان الغدیر ابهر، خواستار  لغو آئین نامه طرح تربیت پرستار بیمارستانی شدند.

براساس گزارشی که امروز رسانه ای شد،روز گذشته دانشجویان پرستاری و پرستاران ابهری با افتتاح بیمارستان الغدیر با حضور وزیر بهداشت تجمع کردند.

این تجمع به منظور لغو آئین نامه طرح تربیت پرستار بیمارستانی و  با در دست داشتن پلاکاردهایی که حرف دل پرستاران بر روی آن ها نوشته شده بود،  برگزار گردید .

بیمارستان تازه تاسیس الغدیر ابهر  که روز گذشته توسط وزیر بهداشت افتتاح شد جز لیست بیمارستان هایی می باشد  که به دنبال جذب 30 نفر پرستار بیمارستانی هستند و دانشکده پرستاری و مامایی با ظرفیت 60 نفر و در جوار این بیمارستان می باشد ، بنابراین دلیلی برای جذب 30 پرستار و تربیت آنها در بیمارستان وجود ندارد به همین جهت دانشجویان و پرستاران مقابل این بیمارستان تجمع کرده و اعتراض خود را از اجرای چنین طرح های ضد پرستاری به گوش مسئولین رساندند.

تجمع پرستاران شرکتی موسسه آوای سلامت در اهوازدراعتراض به وضعیت استخدامی وعدم پرداخت یکسال مطالباتشان مقابل دانشگاه علوم پزشکی

روز گذشته(10مرداد)، پرستاران شرکتی موسسه آوای سلامت دراعتراض به وضعیت استخدامی و عدم پرداخت یکسال مطالباتشان مقابل دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجمع کردند.

 یکی از پرستاران شرکتی از این موسسه درگفتگو باخبرنگاری اظهار داشت: در سال ۹۳ آزمون استخدامی برای جذب پرستاران برگزار شد که در حین آزمون مسئولین اعلام کردند که این استخدامی به صورت قراردای می باشد که پس از گذراندن گزینش و ورود به بیمارستان متوجه شدیم که این قراردادها به صورت ۳ ماهه شرکتی است.

 وی خاطر نشان کرد: از سال ۹۳ تا کنون پرستارانی که در آزمون استخدامی شرکت کرده بودند به صورت شرکتی مشغول به فعالیت هستیم  و قراردادی نشده ایم.

 این پرستار افزود: تنها مشکل پرستاران شرکتی بودن آنها نیست زیرا این موسسه در پرداخت حقوق، کارانه و… با تاخیر عمل می کند و به گونه ای نیز امنیت شغلی برای پرستاران شرکتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قریب به یک سال است که معوقات و مطالبات پرستاران شرکتی پرداخت نشده و با پیگیری های مستمر پرستاران،شرکت اعلام می نماید که ۳ ماه است که کارانه پرستاران آماده پرداخت است اما متاسفانه دانشگاه اقدام به پرداخت این معوقات نمی کند.

 وی افزود،از دیگر مشکلات شرکتی بودن پرستاران این است که بیمارستان ها آنان را جز نیروهای خود نمی  دانند وبراساس این موضوع برای دریافت گواهی کسر از حقوق می بایست پرستار به دفتر شرکت مراجعه و درخواست گواهی کسر از حقوق دهد که برای دریافت این گواهی ۱۰ روز زمان لازم است زیرا این گواهی ها از تهران صادر می گردند.

وی بیان کرد: در حال حاضر سئوال ما این است که در عدم پرداخت معوقات پرستاران شرکتی، دانشگاه مقصر است یا شرکت؟ از مسئولین خواستاریم هرچه سریع تر به این موضوع رسیدگی نمایند تا مشکلی در امرار معاش پرستاران بوجود نیاید.

نامه‌‌ی جمعی از فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به سرپرست دانشگاه:

دانشجو- معلم بایستی مطالبه‌گر باشد/ با دانشجویان تندخویی نشود

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به سرپرست این دانشگاه، خواستار ایجاد فضای انتقاد و بحث و گفتگو در این دانشگاه شدند.

به گزارش11مرداد ایلنا، جمعی از فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان (وابسته به وزارت آموزش و پروش) در نامه‌ای که به خطاب به سرپرست این دانشگاه نوشته‌اند، خواهان توجه به مطالبات قانونی خود شدند.

در این نامه با بیان اینکه دانشجو-معلم بایستی مطالبه‌گر باشد، آمده‌ است: «دانشگاه فرهنگیان» که در بدو تأسیس قرار بود نور چشم و عزیز دردانه آموزش و پرورش شود این روزها در کوران بی‌تفاوتی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها به بیماری بدحال مبدل شده که اگر تیم درمانی متخصص و دلسوزی بر بالینش حاضرنشود، دارفانی را وداع خواهد گفت.

در ادامه این نامه، درخواست بازتر شدن فضای دانشگاه مطرح شده و در عین حال آمده‌است: در دانشگاه فرهنگیان که دانشجویانش قرار است کسوت معلمی برتن کنند، نه تنها مطالبه‌گری و انتقاد محلی از اعراب ندارد،  بلکه به طرق مختلف دانشجویان این دانشگاه مورد تندخویی قرار می‌گیرند.

گردهمایی اهالی موسیقی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در خانه موسیقی

امروز11مرداد،جمعی از اهالی موسیقی در اعتراض به لغو غیرقانونی کنسرت‌هادر خانه موسیقی گرد هم آمدند و طوماری را خطاب به رئیس‌جمهور امضا کردند.

تجمع اعتراضی اهالی شهرستان نیمروز به بیکاری ومشکلات فرسایش خاک،دریاچه هامون وبیماری وبا مقابل فرمانداری

امروزیازدهم مردادماه،جمعی از اهالی شهرستان نیمروز،دراعتراض به بیکاری ومشکلات فرسایش خاک،دریاچه هامون وبیماری وبا مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،تجمع کنندگان اعلام کردند،مسئولان حق زندگی و فرسایش خاک که این روز ها مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند را در نظر بگیرند و برای حل آنها پیگیری های لازم را انجام دهند.

اهالی شهرستان نیمروز همچنین در این تجمع شعار هایی برای احیای دریاچه هامون، پیگیری معضل بیکاری و مقابله با بیماری هاری سردادند.

پیش از این بیماری هاری جان6 نفر را در منطقه سیستان گرفته بود که هیچ یک از فرمانداری های پنج شهر سیستان به این موضوع واکنشی نشان نداده اند.

با این حال احیای دریاچه هامون و همچنین رایزنی با کشور افغانستان جهت پرداخت حق آبه ایران و دریاچه هامون خواسته اهالی سیستان است، خشکی دریاچه هامون در اوایل مرداد ماه هر سال باعث مرگ و میر میلیون ها ماهی و پرنده می شود که این امر ضربه سنگینی را به اقتصاد خانواده های سیستانی وارد می کند.

  زنجیره انسانی اعتراضی در سایت پسماند گناوه نسبت به وضعیت نامناسب محل معدن زباله

روزگذشته(10مرداد)،جمعی از دوستداران محیط زیست در گناوه روز سه شنبه در اعتراض به وضعیت نامناسب محل معدن زباله این شهر، زنجیره انسانی تشکیل دادند.

برپایه گزارشاتی که امروز رسانه ای شد،شرکت کنندگان در این برنامه که به همت انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت این شهرستان برگزارشد، به وضعیت نامطلوب زباله های تخلیه و رهاشده در این سایت اعتراض کردند.

آنان با حمل دست نوشته هایی با مضمون گناه طبیعت چیست؟ و اینجا هوا به میل تو نفس می کشد خواستار چاره اندیشی و تدبیر مسئولان برای بهبود وضعیت این نقطه خطرآفرین برای سلامت مردم و طبیعت شدند.

رئیس انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه به خبرنگاری گفت: سایت پسماند گناوه در منطقه هدف گردشگری شهرستان فاقد ارزیابی زیست محیطی است.

وی افزود: این نقطه همجوار سد خاکی آبخیزداری، یک کیلومتری ساحل در ارتفاعات سنگلاخی ، گذر دره های سیلابی فصلی، چندین سال است که محل انبوه هزاران تن زباله شهر دفن نشده است.

وی گفت: این وضعیت نابسامان، منشا پیامدهای بحرانی زیست محیطی از جمله سرایت شیرابه ها و پسماندها به زمین های پایین دست کشاورزی و ساحل، تهدید سلامت عمومی ناشی از آتش سوزیهای مکرر، انتقال بیماری و دهها عوارض خطرناک شده است.

در این برنامه اعضای انجمن ووشو و بانوان آب و آفتاب و اهالی روستای قلعه حیدر حضور داشتند.

سایت معدن زباله شهر گناوه در نزدیکی روستای قلعه حیدر در شمال اسان بوشهر قراردارد.

۱۰ دلیل بحرانی شدن بازار کار تحصیلکرده ها/ ۴.۵ میلیون فارغ التحصیل بیکارند

در شرایطی که بیکاری این روزها به بحرانی ملی در کشور تبدیل شده و بخش عظیمی از این بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، همواره این سوال مطرح است علت روند رو به رشد بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چیست؟

بحث بحرانی شدن بیکاری موضوعی است که همواره مورد نقد کارشناسان اقتصادی قرار می گیرد. کارشناسان بازار کار عقیده دارند به همان میزان که فضای اشتغال کشور دچار تحولات اساسی نسبت به دهه های گذشته شده به همان میزان نیز دچار آسیب‌های جدید شده است.آمارها حکایت ازبیکاری حدد 4.5میلیون نفری فارغ التحصیلان بیکار دارد.  اما دلایل بحرانی شدن بازار کار تحصیل کرده ها چیست؟

1- جمعیت دارای تحصیلات عالی بعد از انقلاب 14 برابر شد که این میزان برای مردان حدود 10برابر و برای زنان 23 برابر است؛ اما ظرفیت های بازار کار به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار کار نه تنها پیشرفت چندانی برای پذیرش سیل متقاضیان کار نداشته، بلکه در مواردی پس رفت نیز داشته است.

2- جامعه برای جستجوی بهتر کار از سطح تحصیلات کاردانی در دهه 60 به سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دهه 90حرکت کرده است. این مسئله علاوه بر اینکه سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال را تغییر می دهد، شاغل شدن افراد را پیچیده تر می کند که خود دلیلی بر بروز بحران بیکاری برای فارغ التحصیلان است.

3- طی یکی دو دهه گرایش شدیدی به برخی رشته ها مانند بازرگانی، حقوق، مهندسی، رشته های گروه بهداشت و پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی، علوم تربیتی و… شکل گرفت که نتیجه آن انباشت تقاضا برای کار برای فارغ التحصیلان این رشته ها، دشوارتر شدن ورود به بازار کار و در نتیجه دامن زدن به بیکاری کارجویان جوان است.

4- آمارها نشان می دهد تمایل به تحصیل در برخی از این رشته ها به صورت تصاعدی و چشمگیر افزایش یافته است. به عنوان نمونه متقاضیان تحصیل در رشته های گروه بهداشت و پزشکی 17 برابر شده، اما آیا بازار کار برای همه این افراد جا دارد؟

5- با وجود بی میلی بیشتر فارغ التحصیلان به تحصیل در برخی رشته ها مانند زیرگروه های خدماتی، اما نرخ بیکاری افراد فارغ التحصیل در این رشته ها از سال 65 تا 90 کاهش یافته و در سال های گذشته این رشته ها از بازار کار بهتری برخوردار شده اند. بنابراین نامتوازن بودن تحصیل در رشته های مختلف نیز دلیلی بر مسئله دار شدن اشتغال کارجویان درس خوانده است.

6- برخی گروه های تحصیلی مانند کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی دارای بالاترین درصد از بیکاران هستند که دلایل گوناگونی دارد. اساسا در ایران، هیچگونه پایش و تحقیقی از وضعیت بازار کار رشته های دانشگاهی توسط دولت و یا خود دانشگاه ها صورت نمی گیرد و افراد بدون هرگونه اطلاعی از بازار کار آینده رشته های تحصیلی، وارد دانشگاه ها می شوند. متاسفانه در حال حاضر، هیچگونه بانک اطلاعاتی قابل اعتنایی از وضعیت بازار کار، نیازها، وضعیت جذب دانشجو، آینده شغلی کارجویان و اطلاعات مهم و کلیدی از این دست وجود ندارد و انتخاب ها باید با چشمانی بسته انجام شود.

7- رشته های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمی گیرد و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب می کنند. این مسئله باعث می شود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند؛ هرچند علاقه و گرایش به رشته تحصیلی باعث ایجاد انگیزه در افراد برای تحصیلات می شود و بدون علاقه کاری پیش نمی رود ولی در شرایط فعلی بازار کار، باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.

8- به دلایل نامعلوم نرخ مشارکت اقتصادی افراد دارای تحصیلات عالی از 68.9 درصد در سال 65 به 48 درصد در سال 90 کاهش یافته که معنای آن سرگشتگی و بی برنامگی درصد قابل توجهی از افراد تحصیل کرده درباره آینده خود است.

9- بیکاری افراد دارای تحصیلات عالی در فاصله سال های65 تا 90 به میزان 4 برابر شده است؛ با این حال دانشگاه ها همچنان به روند جذب دانشجو ادامه می دهند و صف متقاضیان ورود به دانشگاه هم برقرار است. همچنین شاید زمان آن رسیده باشد که بخش قابل توجهی از تحصیلات پس از دیپلم متوسطه به سمت رشته های فنی و مهارت آموزی سوق پیدا کند.

10- اگر قرار است دانشگاه ها به روال رقابتی جذب دانشجو ادامه دهند، یکی هم باید برای بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، برنامه ریزی کند به نحوی که یا پذیرش میلیونی دانشجو تا چند سال متوقف شود و یا اینکه فرصت های جدید شغلی برای ورود افراد به بازار کار فراهم شود.

منبع:تسنیم-11مرداد

جان باختن کارگر شهرداری بندرعباس حین کار براثر گرمازدگی

امروز11مرداد، سید علی حسینی  کارگرشهرداری منطقه دو بندرعباس پس از 6روز درکما بودن براثر گرمازدگی،جان باخت.

این پاکبان پنجم مرداد حوالی ساعت 15در حال نظافت بازار روز بندرعباس دچار گرمازدگی شد و به کما رفت.

این پاکبان بندرعباسی از نیروهای شرکتی شهرداری بندرعباس(شرکت حامی صادق) بود که پس از شش روز کما، ساعتی پیش درگذشت. از این پاکبان ۳۶ ساله، یک دختر ۹ساله به یادگار مانده است.

مرگ کارگر مقنی در اعماق چاه

بعد از ظهرروزگذشته(10مرداد)،یک کارگرمقنی حین کار در اعماق یک چاه در بزرگراه رسالت، خیابان کرمان جنوبی، کوچه صافی،جانش را ازدست داد.

به گزارش11مرداد پایگاه خبری 125، ساعت 14:03 روز گذشته در پی مراجعه حضوری ساکنین محله به ایستگاه 71 و اطلاع رسانی حادثه احتمال برق گرفتگی کارگر در هنگام کار در یک ساختمان در حال تخریب، گروه امداد و نجات 60 مستقر در ایستگاه 71 با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران به بزرگراه رسالت، خیابان کرمان جنوبی، کوچه صافی اعزام شدند.

نادر خوش نیت آزاد، رییس ایستگاه 71 در این باره ابراز داشت: با رسیدن نیروهای عملیات به محل حادثه با توجه به اطلاعات اولیه ای که مالکین ساختمان ارائه داده بودند عملیات نجات کارگر آغاز شد.

وی ادامه داد: آتش نشانان به سرعت ایمن سازی های اولیه را آغاز کردند و با بکارگیری ابزار موجود در محل، و ابزارهای نجات وارد این چاه به عمق 13 متر شدند و پس از دادن کمک های اولیه به مصدوم او را از عمق چاه به سطح زمین منتقل و تحویل عوامل اورژانس دادند که متاسفانه پس از بازدید و معاینات پزشکی توسط عوامل اورژانس، مرگ این کارگرتبعه افغانستان تایید شد.

اخبار و گزارشات کارگری (11 مرداد ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.