اخبار و گزارشات کارگری (۲۹ خرداد ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– یک فارغ التحصیلِ بیکار: مسافرکشی از کارورزی درآمدش بیشتر است

کارکردن زنان در کارگاه ها بدون بیمه وباحقوق ماهیانه ۲۰۰تا۳۰۰هزارتومانی

– اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه وارد دومین روز پیاپی خود شد

– اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز منطقه دو شهرداری اهوازبرای سومین روزمتوالی!

– تجمع اعتراضی کارگران شرکتی شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،مطالبات دیگر وعیدی!

– تجمعات همه روزه کارگران اخراجی کارخانه آذر آب اراک برای بازگشت بکار!

– پایان تجمع کارگران مترو تهران بدنبال وعده‌ کارفرما

– نامه سرگشاده کارگران کارخانه شیشه فلوت دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

– بازگشایی معدن زمستان یورت آزادشهر و۱۱خواسته کارگران!

– بیانیه کانون صنفی معلمان تهران پیرو توهین های بی اساس جناب نوبخت به معلمان

– تجمع اعتراضی اتوبوس‌داران و مینی‌بوس‌های سرویس دربستی شهری مقابل استانداری زنجان

– مرگ دو کارگر در حادثه آوارشهرک گلدسته چهاردانگه

– مرگ یک کارگرساختمانی حین کار در اراک بدنبال سقوط!

– کشته وزخمی شدن ۵نفر از کارکنان بیمارستان هرمزگان در حین ماموریت براثرتصادف

یک فارغ التحصیلِ بیکار: مسافرکشی از کارورزی درآمدش بیشتر است

کارکردن زنان در کارگاه ها بدون بیمه وباحقوق ماهیانه ۲۰۰تا۳۰۰هزارتومانی

از طرح جدید کارورزی برای فارغ التحصیلان بیکار، اطلاعات اندکی دارد؛ اطلاعاتش را کامل می‌کنم؛ همان که می‌فهمد دستمزدش فقط ماهی سیصد هزارتومان است، حتی برای شنیدن جزئیاتِ طرح دیگر رغبتی ندارد: «سیصد هزارتومان برای یک ماه کار؟ اگر فقط روزی سه بار مسیر خانه تا میدان صادقیه را مسافر بزنم، بیشتر از سیصد هزارتومان گیرم می‌آید!»

پرده اول

علی دو سه سالی می‌شود که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده؛ دو سه سالی است که به اصطلاح مهندس است؛ مهندس صنایع. گرچه در دوران دانشجویی متکی به درآمد پدر بوده و دستش در دخل خانوار، از وقتی به اصطلاح مهندس شده، تصمیم گرفته یک مهندس مستقل باشد؛ خودش خرجِ خودش را دربیاورد؛

«ولی در این وانفسا، کو کار!» این اولین جمله‌ای است که علی، مهندس بیکار، در توصیف وضعیت خودش می‌گوید. مهندس بیکاری که به گفته خودش چندان هم بی‌پول نیست. در دو سال گذشته گرچه شغل مناسب با رشته تحصیلیش نداشته، اما بیکارِ بیکار هم نبوده؛ هم با پراید نقره‌ای پدرش مسافرکشی کرده و هم در منزل پروژه انجام داده؛ از تایپ و ترجمه بگیر تا انجام تحقیق درسی و پایان‌نامه…

از درآمدش که می‌پرسم می‌گوید: ماهی حدود یک میلیون تومان، کمتر و بیشتر، عایدی دارم؛ گرچه این همه درس خواندن و تخصص بیحاصل مانده، اما خدا را شکر اموراتم می‌گذرد و محتاج خانواده نیستم. از طرح جدید کارورزی برای فارغ التحصیلان بیکار، اطلاعات اندکی دارد؛ اطلاعاتش را کامل می‌کنم؛ همان که می‌فهمد دستمزدش فقط ماهی سیصد هزارتومان است، حتی برای شنیدن جزئیاتِ طرح دیگر رغبتی ندارد: «سیصد هزارتومان برای یک ماه کار؟ اگر فقط روزی سه بار مسیر خانه تا میدان صادقیه را مسافر بزنم، بیشتر از سیصد هزارتومان گیرم می‌آید!»

پرده سوم:

اینجا محله «حِصه» اصفهان است؛ محله‌ای که محل زندگی پولدارها و آنها که دستشان به دهانشان می‌رسد، نیست؛ از آن محله‌های به معنای واقعی کلمه، پایین دستی است؛ یک انجمن خیریه که با بودجه شهرداری اصفهان اداره می‌شود و البته مدتهاست که سعی می‌کند نظرات ضدکارگری‌اش را در زمینه عدم پایبندی به قانون کار و حداقل دستمزد همه جا منتشر کند، چند کارگاه خرد و درشت برای زنان سرپرست خانوار و زنان بهبودیافته در این محله به راه انداخته؛ کارگاه منبت کاری؛ قالی‌بافی و دوزندگی.

در این کارگاهها از بیمه خبری نیست؛ حداقل دستمزد معنایی ندارد و ساعت کار هم ضابطه‌ ناشناسی است که تعریف نشده؛ به شرط منتشر نشدن نام، زن‌ها حاضر به صحبت کردن می‌شوند؛ یکی از زن‌ها در جواب به این سوال که چرا اینجا مشغول به کار شده‌ای؛ می‌گوید: نزدیک منزلمان است؛ گفتم از این که در خانه بیکار بنشینم بهتر است. دستمزد ماهانه‌اش را که می‌پرسم؛ با لبخند می‌گوید: تقریبا مفت روزی ۶ تا ۹ ساعت کار می‌کنیم؛ ماه پیش فقط ۲۰۰ هزار تومان گرفتم. وضعیت بقیه زن‌ها هم مشابه است؛ نه از شرایط کار راضیند و نه از دستمزد؛ در بین نزدیک به ده زن شاغل در کارگاه، هیچ کدام بیش از سیصد هزار تومان در ماه درآمد ندارند.

مسئولین خیریه ادعا می‌کنند هدفشان کارآفرینی و ایجاد اشتغال است و رفع بیکاری؛ می‌گویند صنعت داخلی در حال نابودی است، چون حداقل دستمزد بالاست و کارفرماها توان ندارند. آنها ادعا می‌کنند که ناجی زنان سرپرست خانوار هستند و زن ها از این وضعیت و این کارگا‌ه‌های بی ضابطه راضیند. اما هرچه به کارگاه‌های بیشتری سر می‌زنم، بیشتر می‌فهمم که از رضایت خبری نیست. آنچه هست استیصال است و رنجِ درماندگی و البته فقدان نظارت قانونی مسئولان.

در نهایت، یک بخش از اظهارات مسئولین خیریه جالب است: فقط زنان را استخدام می‌کنیم؛ آن هم زن‌هایی که کَس و کار ندارند (این اصطلاح را برای توصیف این زن‌ها به کار می‌برند) اگر مردها را به کار بگیریم، اولا نمی‌آیند با این حقوق کار کنند و از آن مهمتر این که می‌روند و از ما شکایت می‌کنند. تا روزی هم که شکایت نشود، پای بازرسان اداره کار و تامین اجتماعی به کارگاه‌های کوچک باز نمی‌شود؛ این زنها نه بَلَدند شکایت کنند و نه جرئتش را دارند.

میگویند: ما کار غیر قانونی انجام می‌دهیم اما ادعا می‌کنیم کارِ خلاف ما به نفع این زن‌هاست؛ اما نمی‌گویند به نفع خودمان و سیستم عریض و طویل شهرداری داریم از زن‌ها سوءاستفاده می‌کنیم؛ زن هایی که به قول خودشان نه بلدند شکایت کنند و نه دستشان به جایی بند است. بگذریم از این که آن قدر پشت این موسسه به شهردار و شهرداری گرم است که اصلا ترسی از شکایت ندارد؛ بگذریم از این که وقتی شهرداری چند بَنا و عمارت را رایگان در اختیار این موسسه می‌گذارد، منطقی‌اش این است که قبول کنیم شکایت هم نمی‌تواند به جایی برسد.

و در نهایت…

ارزان‌سازی نیروی کار به بهانه بهبود فضای کسب و کار، چه در قالب طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان و چه در شکل مهارت آموزی یا احیای همان استاد- شاگردی سابق برای کارگران، پروژه جدیدی نیست؛ قبل از این هم ارزان سازی در تدوین لایحه اصلاح قانون کار، در دستور کار قرار گرفت؛ اما اعتراضات و حرکت‌های جمعی کارگران این لایحه معیوب را بلااثر گذاشت. حال دوباره باز هم این ارزان سازی و یا به عبارت ساده‌تر، رانت دادن به کارفرمایان از جیب آسیب پذیر ترین قشر جامعه یعنی مزدبگیران، سرلوحه عمل فرادستان قرار گرفته؛ حال دوباره باز هم نگرانی‌های کارگران اوج گرفته، نگرانی از این که تَتَمه آن چیزهای اندکی که از میراث بیش از صد سال جنبش و مبارزه کارگران باقی مانده، با طرح کارورزی و مهارت آموزی به یغما برود.

نگرانی کارگران پُربیراه نیست؛ این روزها فقط افرادی مانند مسئولان موسسه خیریه اصفهانی خوشحالند؛ قانون‌گریزی‌ها و زیرابی‌رفتن‌هایشان در کارگاه‌های کوچک و در محلات پایین شهر، دارد رنگ و بوی قانونی به خود می‌گیرد؛ دارند قانون گریزی‌هایشان را قانون‌مند می‌کنند؛ دارند باز هم از کرامت ناتمام نیروی کار می‌کاهند تا به بیگاری‌بَرَندگان و سودجویان پاداش بدهند تا شاید به این قیمت گزاف، چرخی به نام تولید، کَمی هم که شده، باز هم بچرخد؛ چرخی که ایرادش نه در گران بودن دستمزدها، در جایی دیگر است

بخشی ازیک گزارش ایلنا بتاریخ۲۹خرداد

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه وارد دومین روز پیاپی خود شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در ادامه اعتصاب و تجمع مداوم کارگران نیشکر هفت تپه در طول هفته های گذشته، دور تازه این اعتصاب و تجمعات که از صبح دیروز و بدنبال خلف وعده کارفرما در پرداخت یکماه از دستمزد معوقه کارگران آغاز شد امروز نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب و تجمع امروز کارگران نیشکر هفت تپه در حالی ادامه پیدا کرد که دیشب قائم مقام کارخانه از طریق تلگرام به آنان اعلام نمود ظرف ۴۸ ساعت مطالباتشان پرداخت خواهد شد اما کارگران با توجه به خلف وعده های مکرر کارفرما، این وعده از سوی قائم مقام کارخانه را نپذیرفتند و صبح امروز اعتصاب و تجمع خود را با بستن درب کارخانه و ممانعت از ورود نیروی انتظامی به محل کارخانه و ورود و خرج به داخل آن، ادامه دادند.

بنا بر این گزارش، امروز مامورین حراست در اقدامی برای کاستن از دامنه تجمع کارگران تلاش کردند مانع حضور کارگران بازنشسته در محل شوند اما موفق به انجام اینکار نشدند. در تجمع امروز، کارگران اعتصابی علاوه بر خواست پرداخت مطالباتشان، خواهان عودت شرکت از بخش خصوصی به دولتی شدند و همچنین نسبت به عدم اجرای بخشنامه استانداری از سوی مدیریت کارخانه مبنی بر کاهش ساعات کار بدلیل گرمای بالای ۵۰ درجه بشدت معترض شدند.

تجمع امروز کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه در مقابل درب ورودی کارخانه در حالی پایان گرفت که هیچیک از مسئولین شرکت حاضر به پاسخگوئی به مطالبات کارگران نشدند. این وضعیت یعنی بی تفاوتی محض کارفرما به اعتصاب و اعتراض کارگران و وضعیت بسیار مصیبت بار آنان، این شائبه را در میان کارگران دامن زده است که گویا کارفرما با هدفی که برای کارگران روشن نیست با عدم توجه به خواستهای آنان، تعمدا و بطور نقشه مندی در حال واداشتن کارگران به اعتصاب در محدوده کارخانه است.

با پایان تجمع امروز، کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه اعلام کردند در صورت تداوم بی توجهی کارفرما به خواستهایشان، علاوه بر ادامه اعتصاب، اقدام به بستن جاده بین المللی اندیمشک – اهواز خواهند کرد. این اولتیماتوم از سوی کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه و تاکید آنان بر ادامه اعتصاب برای دستیابی به مطالباتشان در حالی است که دقایقی پیش استانداری خوزستان بدلیل گرمای بالای ۵۰ درجه، کلیه ادارات دولتی و غیر دولتی استان را تا ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه هفته جاری تعطیل اعلام کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۶

اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز منطقه دو شهرداری اهوازبرای سومین روزمتوالی!

امروز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه،بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران فضای سبز نواحی یک ،دو وسه منطقه دو شهرداری اهواز سومین روز اعتصاب خود را مقابل ساختمان استانداری اهواز ادامه دادند.

شماری از کارگران تجمع‌کننده به ایلنا گفتند: از روز شنبه بیست وهفتم خرداد ماه تاکنون برای پرداخت مطالباتمان هر روز تجمع کرده‌ایم.

یکی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز گفت: از فروردین ماه تاکنون مزدی به آن‌ها پرداخت نشده‌است، همچنین جدا از دستمزد سنوات سالهای ۹۴ و۹۵ آنها پرداخت نشده است.

این کارگران که خواستار دریافت مطالبات معوقه خود هستند در ادامه افزودند: در جریان تجمعات روزهای گذشته مقابل ساختمان مرکزی شهرداری وشورای شهر اهواز مسئولان مربوطه در خصوص پرداخت معوقات مزدی وعده‌هایی دادند که هنوز محقق نشده است.

به گفته آنان، یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز محدودیت حق اولاد وبیمه خانواده‌های آنان است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق،مطالبات دیگر وعیدی!

صبح امروز۲۹خرداد، کارگران شرکتی شهرداری منطقه ۵زاهدان دراعتراض به عدم پرداخت ماه هاحقوق،مطالبات دیگر وعیدی مقابل این شهرداری تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی، این کارگران، در این تجمع از پرداخت نشدن ۵تا۶ماه حقوق و عیدی گذشته خود خبر داده و از وضعیت پرداخت حق اولاد، تامین لباس و دستکش کار، پرداخت حق بیمه و غیره اعلام نارضایتی کردند.

یکی از این کارگران حاضر درتجمع گفت: حدود ۶ماه است که تنها با یارانه تکه نانی برای خود می خریم تا از گشنگی نمیریم.

وی ادامه داد: صاحب خانه به دلیل عدم پرداخت کرایه خانه، به ما تا پایان ماه جاری مهلت تخلیه داده است و بچه هایم از گشنگی درحال مریض شدن هستند.

یکی دیگر از معترضین گفت: غیر پرداخت حقوق که آن را هم کامل و برحسب قانون کار واریز نمی کنند، بیمه های ما را ماهانه ۱۰، ۱۲ و یا ۱۵روز واریز می کنند و این درصورتی است کل ماه را روزانه ۸ساعت به فعالیت مشغول می باشیم.

وی افزود: متاسفانه حق اولاد، حق عایله مندی، لباس و دستکش کار، امنیت شغلی، و غیره از جمله مواردی است که ما کارگران شرکتی شهرداری از آن بی بهره ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم اعلام شکایت از شرکت و شهرداری در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: اگر شکایت کنیم بدون شک از کار بیکار می شویم و نمی توانیم به کار ادامه دهیم و اجبارا باید با این وضع بسازیم.

این کارگران در ادامه سخنان خود از استاندار و فرماندار انتقاد کردند که حتی یک بار با کارگران شرکتی شهرداری به گفت و گو نپرداخته اند.

تجمعات همه روزه کارگران اخراجی کارخانه آذر آب اراک برای بازگشت بکار!

منابع کارگری در کارخانه آذر آب اراک ازاخراج ۲۲ کارگر بخش رنگ وسند پلاست این واحد صنعتی با دست کم سه ماه مزد معوقه خبر می‌دهند.این کارگران برای بازگشت بکار تقریبا هر روز مقابل درب ورودی شرکت دست به تجمع اعتراضی می زنند.

کارگران کارخانه آذرآب که در زمینه پروژه‌های نیروگاهی پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان فعالیت دارند درگفتگوبا ایلنا افزودند: در اولین روز از خرداد ماه سال جاری (۹۶) حدود ۲۲کارگر بخش رنگ وسند پلاست توسط کارفرما اخراج شدند و هنوز وضعیت سه ماه معوقات مزدی آنها روشن نشده است.

کارگران افزودند: بعد از وقوع این اتفاق تقریبا هرروز همکاران بیکار شده آنها مقابل درب ورودی کارخانه آذر آب و نهاد های دولتی مرتبط دست به تجمع می زنند.

به گفته این کارگران، علت اخراج این گروه از همکاران آن‌ها که دست‌کم از یک تا ۸ سال سابقه کار داشته‌اند واگذاری واحد رنگ وسند پلاست به یک شرکت پیمانکاری است ودر حال حاضر پیمانکاری که جدیدا مسئولیت این بخش را بر عهد گرفته نیروی کار جدید جایگزین آنان کرده است.

این کارگران با یادآوری اینکه جدا از اخراجهای اخیر هنوز نزدیک به ۱۵۰۰کارگر قراردادی در این واحد مشغول کارند، افزودند: از قرار معلوم مجموع کارگران این کارخانه برای ۳ماه مزد معوقه، ۷ ماه حق بن پرداخت نشده و وضعیت نامعلوم بیمه تکمیلی درمانی و صندوق قرض‌الحسنه این واحد صنعتی از کارفرما طلبکارند.

این اخراج ها در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و باعث شده است تا باقیمانده کارگران نیز از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

کارگران این کارخانه می‌گویند کارخانه آذر آب اراک با وجود آنکه در سال‌های گذشته هیچ مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشت، هم اکنون از یکسال قبل به دلیل کمبود نقدینگی و عدم گردش مالی، دچار مشکل شده است.

پایان تجمع کارگران مترو تهران بدنبال وعده‌ کارفرما

تجمع ۲۰۰ نفری روز گذشته(۲۸خرداد)، کارگران شرکت بهره برداری متروی تهران با وعده مساعد مدیرعامل این شرکت مبنی بر پرداخت هر چه سریعتر مطالبات مزدی و رفع مشکلات بیمه ای به پایان رسید.

جمعی از کارگران این شرکت به ایلنا گفتند که کارکنان متروی تهران تنها وقتی تجمع اعتراضی خود را پایان دادند که «علی قلی ها» با تاخیر فراوان در میان آنها حضور یافت.

آنها در عین حال می گویند که علی محمد قلی ها وعده داده است که به زودی «با دریافت تسهیلات» معوقات مزدی ۸ هزار نفر از پرسنل مترو تهران را پرداخت کند.

این در حالی است که به گفته معترضان وی دقیقا مشخص نکرده است که شرکت بهره برداری متروی تهران این تسهیلات را چه زمانی و از کدام محل دریافت می کند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران همچنین وعده داده است که مشکل تمدید نشدن دفترچه بیمه های تامین اجتماعی پرسنل متروی تهران برطرف شود.

در عین حال قلی ها هیچ توضیحی در خصوص حل مشکل عدم واریز مبالغ کسر شده از حقوق پرسنل برای واریز صندوق ها حمایتی ارائه نکرد.

نامه سرگشاده کارگران کارخانه شیشه فلوت دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر

کارگران کارخانه شیشه فلوت طی نامه ای سرگشاده خطاب به فرماندارتاکستان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگراعلام داشتند وخواستار پرداخت مطالباتشان شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،تعدادی از کارگران کارخانه شیشه فلوت شهرک فارسجین از توابع بخش ضیاءآبادگفتند: ما حقوق ۶ماه گذشته و عیدی و سنوات سال ۱۳۹۴ _۱۳۹۵_۱۳۹۶ را دریافت نکردیم؛ از همه مهمتر حق بیمه کارگران این شرکت از دی ماه ۱۳۹۵ واریز نشده است.

این کارگران معترض اذعان کردند: کارخانه شیشه فلوت یکی از بزرگترین کارخانه تولیدات شیشه در خاورمیانه است که تولیدات و درآمدهای میلیاری روزانه این شرکت و صادرات روزانه خارج از کشوردارد، چرا مدیریت این شرکت حق و حقوق کارگران این شرکت را واریز نمی‌کنند؟

کارگران کارخانه شیشه فلوت عنوان کردند: بجای اینکه حق و حقوق کارگران زحمت کش پرداخت شود، این شرکت در حال تعدیل نیروست و عده ای از کارگران را اخراج می‌کنند.

بنابهمین گزارش دربخش هایی ازاین نامه آمده است:

ما جمعی از کارگران کارخانه شیشه فلوت واقع در شهرک فارسجین ضیاءآباد، خدمت فرماندار عرض می‌کنیم یک پدر تا چه حد می‌تواند شرمنده خانواده خود باشد؟

یک پدر تا چه اندازه می‌تواند نزد کاسب محل زندگی خود شرمنده باشد؟

آیا ما حق زندگی داریم یا نداریم؟ از شما سوال می‌کنیم اگر حق زندگی داریم با کدوم پول؟ با کدوم بیمه و کدوم عیدی و سنوات؟

۱/حق سه ماه عیدی سال ۹۴ برای پرسنل پیمانکاری

۲/حق یکسال کامل سنوات ۹۴ و ۹۵ برای پرسنل پیمانکاری و قراردادی.

۳/حق عیدی یکسال کامل ۹۵ برای پرسنل پیمانکار و قراردادی شرکت.

۴/ عدم پرداخت حق بیمه از دی ماه سال گذشته.

۵/ عدم پرداخت حقوق بهمن، اسفند سال گذشته و دو ماهه امسال برای پرسنل پیمانکاری!

۶/عدم پرداخت حقوق اسفند سال گذشته و دو ماهه امسال پرسنل قراردادی

آقای فرماندار گناه ما چیست؟ شما بفرمائید آیا اسم ما رامیتوان سرپرست خانواده گذاشت؟ مردی که نتواند کمترین هزینه را برای خرج زندگی فرزند و همسرش تامین کند نباید احساس شرمندگی کند؟

شرمندگی و سرافکندگی تا کی و کجا؟

مردی که توان پرداخت پرداخت چندین ماه اجاره عقب افتاده خانه اش را ندارند؛ما از روی اهل خانه، شرمنده و خجالت زده ایم…

کارخانه شیشه فلوت در تاریخ ۲۸ فروردین سال ۸۹ در فارسجین استان قزوین به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه شیشه خاورمیانه به بهره برداری رسید.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار ساخته شده و ظرفیت تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن انواع شیشه با ضخامت دو تا ۱۹ میلیمتر با تکنولوژی فلوت را دارد.

برای ساخت این کارخانه ۳۰۰ میلیارد تومان( ۱۳۰ میلیارد تومان و ۱۲۰ میلون دلار) توسط بخش خصوصی هزینه شد و با راه اندازی این واحد تولیدی برای ۵۵۰ نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

با راه اندازی این کارخانه مطرح شد که ۳۰ درصد محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس صادر خواهد شد؛

کارخانه شیشه فلوت قزوین در منطقه فارسجین در ۲۵ کیلومتری شهرستان تاکستان در غرب استان قزوین قرار دارد.

استان قزوین دارای ۱۱ معدن فعال سیلیس است و میزان ذخایر سیلیس استان نیز ۲۲ میلیون و ۸۴۳ هزار تن برآورد می شود.

مهمترین معادن سیلیس استان قزوین را معادن قرمز آبد، کسیه چین، میزوج، زاجکان و شورجه تشکیل می‌دهند؛ فارسجین یک از روستاهای اطراف شهرستان تاکستان در ۲۵ کیلومتری قزوین است. در نزدیکی این روستا معادن سیلیس فعال وجود دارد.

اما با وجود جایگاه مهم و تاثیرگذار این شرکت تولیدی در حوزه تولید شیشه یک سالی است که کارگران این واحد تولیدی شرایط مناسبی ندارند و عدم پرداخت معوقات کارگری دامن گیر آنها نیز شده است.

بازگشایی معدن زمستان یورت آزادشهر و۱۱خواسته کارگران!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان امروز۲۹خرداد، از بازگشایی معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر و بازگشت به کار ۶۰کارگرخبر داد.

بیش از ۴۰ روز از حادثه تلخ انفجار در معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر می گذرد. حادثه ای که جان ۴۳ کارگر را گرفت و صدها نفر را زخمی کرد.

هرچند در روزهای نخست پس از حادثه مسئولان از تعطیلی ۶ ماهه این معدن خبر داده بودند اما شواهد و قرائن از بازگشایی معدن زمستان یورت و بازگشت به کار ۶۰ نفراز ۲۵۰ کارگربیکار شده بر اثر این حادثه حکایت داشت.

در خصوص صحت و سقم این موضوع مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان به مهر گفت: سه شنبه هفته گذشته (۲۳ خرداد) جلسه مشترکی با حضور دو گروه از نمایندگان کارگران معدن زمستان یورت و ملچ آرام که هر دو زیر مجموعه شرکت شرکت البرز شرقی هستند، مدیرعامل شرکت، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات استان و ما برگزار شد.

وی با بیان اینکه این جلسه به منظور ایجاد تفاهم بین کارگران معدن و کار برگزار شده بود، افزود: در واقع این نشست برای رفع دغدغه کارگران، بازگشت مجدد آن ها به کار و از سر گیری فعالیت معدن برگزار شد.

۱۱ خواسته معدنچیان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان ادامه داد: در این جلسه کارگران معدن ۱۱ خواسته داشتند و مشخص شدن مقصران این حادثه مهم ترین خواسته و دغدغه آن ها بود.

وی با یادآوری اینکه تشخیص مقصر یا مقصران حادثه و میزان قصور آن ها در صلاحیت قوه قضاییه (دادگستری) است، اضافه کرد: ما در این جلسه قول دادیم پیگیر این موضوع باشیم و به آن ها اطمینان دادیم دادستانی با جدیت این ماجرا را دنبال می کند و نتایج را اعلام خواهد کرد.

مازندرانی به سایر خواسته های معدنچیان هم اشاره و تصریح کرد: داشتن حقوق و مزایا، قرارداد کار، ایمنی، وسایل ایمنی در معدن، طبقه بندی مشاغل برای کارگران، مسائل بیمه ای و کار سخت و زیان آور و … از دیگر خواسته های مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران معدن در این جلسه بود.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد کار یکی از خواسته های معدنچیان بود که پیمانکار معدن قول داد قراردادهای سه ماهه با کارگران امضاء کند و اگر شرایط معدن و درآمدهای آن مناسب بود قراردادها به ۶ ماهه و یکساله تبدیل شود.

مازندرانی بیان کرد: همچنین کارگران دغدغه پرداخت نشدن به موقع و معوق شدن حقوق و مزایا و متناسب نبودن حقوق با فعالیت انجام شده را داشتند که پیمانکار تعهد کرد حقوق و مزایای کارگران طبق قانون کار پرداخت شده و طبقه بندی مشاغل انجام شود.

وی با بیان اینکه اجرای طبقه بندی مشاغل و صدور احکام بر اساس آن از ابتدای فروردین ماه امسال توسط پیمانکار انجام شده بود، اظهار کرد: طبقه بندی مشاغل در خصوص تعدادی از کارگران انجام شده بود و یکی از مزایای آن افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق کارگران است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان به جزییات طبقه بندی مشاغل هم اشاره کرد و گفت: در این روش حقوق و مزایای کارگران بر اساس سختی کار، تجربه و مهارت و … تعیین می شود که در مجموع به نفع کارگران بوده و نسبت به قانون کار، حقوقش بیشتر است.

وی افزود: خلع بیمه ای و صادر نشدن فیش حقوقی برای کارگران از دیگر دغدغه ها و گلایه های مطرح شده در این نشست بود که پیمانکار قول داد و تعهد کرد این موضوعات حل و فیش حقوقی صادر شده و میزان کارکرد، نوع شغل و … در آن ذکر شود.

وی ادامه داد: کارگران همچنین خواستار تعطیلی کار معدن در روزهای تعطیلی رسمی بودند و اینکه در روزهای تعطیل رسمی بالاجبار به کارگیری نشوند؛ ظاهرا پیش از آن در روزهای تعطیل مانند اعیاد و … باید در سر کار حاضر می شدند که مقرر شد از این به بعد مطابق مشاغل سخت و زیان آور اعمال شود.

مازندرانی به جزییات این موضوع هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس قوانین مشاغل سخت و زیان آور کارگران ۶ ساعت در شبانه روز کار کرده و حقوق هشت ساعت را دریافت می کنند و همچنین مرخصی آن ها به جای ۳۰ روز در سال ۳۵ روز است.

ایمنی دغدغه جدی کارگران

وی اضافه کرد: کارگران همچنین دغدغه جدی در رعایت مسائل ایمنی و تجهیزات و امکانات در این حوزه داشتند که مدیرعامل شرکت گزارش داد دستگاه ها خریداری شده و اقدامات لازم برای تهویه و ایمنی کارگاه انجام خواهد شد.

به گفته مازندرانی حقوق های معوق از دیگر نگرانی ها بود که مدیر عامل گزارش داد حق و حقوق معوق کارگران پرداخت شده و تنها بخشی از حقوق کارگران معدن ملچ آرام باقی مانده است.

وی تصریح کرد: کارگران خواستار امضاء قراردادهای کار با مدیریت معدن به جای پیمانکار بودند که مدیرعامل قول داد این موضوع را در هیئت مدیره مطرح کند و اگر مشکل قانونی نداشت و در مجمع عمومی به تایید رسید، اجرایی شود.

وی به قول های داده شده از سوی مسئولان هم اشاره و خاطرنشان کرد: ما هم قول دادیم نظارت ها و آموزش را بیشتر کنیم و تفاهم نامه ای که سال گذشته بین فنی و حرفه ای و اداره تعاون در خصوص آموزش های ایمنی مربوط به معدن به امضاء رسیده بود و در اجرا مشکل داشت، را اجرایی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان یادآور شد: در این جلسه (۲۳ خرداد) تمام دغدغه ها و گلایه های کارگران مطرح و برای آن ها تصمیم گیری شد.

وی بیان کرد: بر اساس تفاهم ایجاد شده در این جلسه قرار شد اگر مشکلی پیش نیاید از روز شنبه این هفته معدن زمستان یورت بازگشایی شود.

معدن بازگشایی شد

وی گفت: روز گذشته ( شنبه) بازدید مجددی از معدن انجام شد و در نشست مجدد موضوعات دوباره مورد بازبینی قرار گرفت و از امروز (یکشنبه ۲۹ خرداد) معدن زمستان یورت بازگشایی شد.

وی با تاکید بر اینکه این بازگشایی به منظور آوار برداری و تعمیرات معدن انجام شده نه بهره برداری، افزود: کار از تونل شماره دو و سه معدن آغاز می شود و در مرحله نخست ۶۰ نفر از کارگران بازگشت به کار شدند.

وی با یادآوری اینکه بعد از آن هم ۱۰۰ نفر از کارگران معدن ملچ آرام به کار باز می گردند، ادامه داد: ایمنی، بازسازی و تعمیرات معدن زمستان یورت ۴۵ روز زمان نیاز دارد و پس از اتمام آن و بازدیدهای کارشناسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و نداشتن مشکل، مجوز بهره برداری برای معدن صادر می شود.

وی تصریح کرد: یکی از توافق مهم این جلسات، برگزاری نشست های فصلی با حضور کارشناسان، کارگران و مسئولان و مدیران شرکت بود تا حوادث تلخ تکرار نشود.

بیانیه کانون صنفی معلمان تهران پیرو توهین های بی اساس جناب نوبخت به معلمان

آقای نوبخت متشکریم !

متشکریم از این که برای نخستین بار صادقانه دیدگاه خود را درباره ی آموزش و پرورش و معلمان ابراز نمودید. پیش از این تشکل های صنفی و صاحب نظران بارها اعلام نموده بودند که نگاه دستگاه های تصمیم گیر و برنامه ریز نسبت به آموزش و پرورش نگاهی مصرفی است و تصور می کنند بودجه ای که با هزاران ایراد و کسری و تأخیر به بخش آموزش کشور می دهند، حکم صدقه دارد و برای رفع بلا است. اکنون سخنان برخلاف همیشه، دور از تکلف شما مشخص نمود تشکل ها اشتباه ننموده و شما حتی از این که مبالغی را که باید به روز پرداخت می شده است،پس از چند سال تأخیر به آموزش و پرورش پرداخت نموده اید،آن هم البته ناقص، ناراحت و گله مند هستید.

متشکریم از این که چه در زمانی که در مجلس بودید و چه اکنون که در سازمان برنامه حضور دارید، همواره بودجه ی آموزش و پرورش مبتنی بر برآوردهای نادرست و با کسری فراوان بسته شده است. همان میزان نیز یا به طور کامل تخصیص داده نشده و یا در صورت ابلاغ، به موقع تأمین اعتبار نشده است و شما اینک بابت کم کاری های خود و کارشناسان محترم، از آموزش و پرورش و معلمان گله مند هستید و منت گذار. بد نیست پیش از هرگونه اظهار نظر به پاسخ این پرسش بیندیشید که چه بسا این نابسامانی ها ریشه در برآورد نادرست بودجه ی آموزش و پرورش در سازمان تحت نظارت شما داشته باشد. کسانی که آ.پ و مسائل آن را لمس نکرده و نمی شناسند. حتی نمی توانند به درستی برای آن هزینه یابی کنند. به عنوان مثال سال هاست چالشی میان والدین و کارکنان مدارس به وجود آمده که ریشه در برآورد نادرست هزینه های مربوط به سرانه ی دانش آموزی دارد- البته بماند که همان میزان ناچیز نیز کامل پرداخت نمی شود. تا جایی که مدیران مدارس به جای تمرکز بر امور آموزشی، ناچارند برای تأمین هزینه های اولیه ی مدارس به لطایف الحیلی از والدین پول دریافت کنند.

متشکریم ازاین که پس از ساعت ها تلاش صادقانه ی نمایندگان تشکل های صنفی معلمان برای بیان تنها برخی از کاستی های موجود در آموزش و پرورش در قالب بندهایی برای برنامه ششم طبق خواسته ی خود شما، در آن چیزی که به نام برنامه به مجلس ارائه دادید تنها یک بند در ارتباط با آموزش وجود داشت آن هم مربوط به خصوصی سازی بود.

متشکریم از این که در ماه پایانی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ لطف نموده و حق التدریس سه ماهه ی اول این سال را پرداخت نمودید و اگر ناراحت نمی شوید هنوز شش ماه بدهکارید. البته معلمان حاضرند همان را نیز به سازمان تحت مدیریت(؟!) شما برگردانند تا به کارکنان عزیز خود یا برخی وزارت خانه های معزز دیگر بابت اضافه کاری های انجام نداده ای که در پایان هرماه لازم است به موقع به حسابشان واریز شود، بپردازید. مزایایی که در اغلب موارد از حقوق ماهانه ی بسیاری از معلمان افزون تر است. مزایایی که برای آنان به حق تبدیل شده و برای معلمان – این فرزندان ناخلف! – ناحق و نارواست.

متشکریم از این که به وعده های صادقانه و مکرر خود به بازنشستگان آموزش و پرورش عمل نموده و همسان سازی حقوق آنان با شاغلین را اجرایی نموده و مشکلات ناچیز بودن حقوق و ناکارآمد بودن بیمه ی آنان را کاملا (!) برطرف نمودید.

و البته متأسفیم از این که وزارت آموزش و پرورش که روابط عمومی آن به خواسته ی وزیر فورا نسبت به یک یادداشت کوتاه انتقادی نسبت به وزیر در یک روزنامه، واکنش نشان می دهد نسبت به این سخنان با آن ادبیات تحقیر آمیز و غیر منصفانه اش، هیچ عکس العملی ندارد. آن جا که باید از حقانیت کارکنان خود به ویژه معلمان دفاع نماید، مانند همیشه خاموش است و خاضع.

کانون صنفی معلمان تهران (۱۳۹۶.۳.۲۸)

تجمع اعتراضی اتوبوس‌داران و مینی‌بوس‌های سرویس دربستی شهری مقابل استانداری زنجان

امروز۲۹خرداد،جمعی از اتوبوس‌داران و مینی‌بوس‌های سرویس دربستی شهری با تجمع مقابل استانداری زنجان نارضایتی خود را نسبت به اجرای طرح پیمایش سوخت اعلام و خواستار پاسخگویی مسئولان و رفع مشکلات خود شدند.

یکی از تجمع‌کنندگانبه خبرنگاری گفت: علت تجمع اعتراضی یکی طرح پیمایش سوخت است که شرکت نفت آن را مطرح کرده و یک برنامه کشوری است که می‌خواهند آن را از زنجان شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع را از تبریز و تهران و ارومیه پیگیری کردیم که اجرایی نشده است، ولی در زنجان کارت سوخت چند نفر باطل شده و گفته‌اند که شما باید کار کنید و ثبت‌نام کنید و سپس سازمان تاکسیرانی یا هر کس به خودروها جی‌‌پی‌اس نصب کند.

این معترض با اشاره به اینکه اینها می‌گویند آنها پرینت مسافت را درآورده و شرکت نفت بر اساس آن گازوئیل می‌دهد، گفت: حرف ما این است که ما در کشور کارت سوخت داریم و مشخص است که ما چقدر مصرف داریم و ما اضافه بر مصرف که سوخت‌گیری نمی‌کنیم و اگر قاچاقی است با آنها برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سوختی در این باره در زنجان رخ نداده است، تصریح کرد: این یک حرف مضحک و خنده‌داری است که بر اساس آن کارت باطل شود.

معترض زنجانی با اشاره به اینکه از دیگر موضوعات این است که باید این اتوبوس‌داران زیر نظر سازمان تاکسیرانی بروند، گفت: تاکسیرانی نیز برای این کار ۱۵۰ هزار تومان وجه نقد درخواست کرده و ۱۵ میلیون وثیقه می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه این طرح صرفا در زنجان است، گفت: مسؤولان با این کار خودشان واتوبوس‌رانان را به مشکل می‌اندازند، چرا بروکراسی اداری آن بسیار زیاد است و جز دردسر چیزی ندارد.

این معترض زنجانی با اشاره به اینکه هزینه انجام این طرح بسیار بالا است و مدارک بسیاری نیاز دارد، گفت: قابل پیش‌بینی است که هزینه‌ ثبت‌نام در این طرح سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه دیگر برنامه این است که اینها باید زیر نظر تاکسیرانی بروند، افزود: الان ما استقلال داریم و حتی خودمان اتحادیه نیز داریم که شامل اتحادیه صنف توریستی است، در حالی که مسؤولان اصرار دارند که ما زیر نظر تاکسیرانی برویم و قراردادهای ما با ادارات از این طریق بسته شود.

وی تصریح کرد: حال جای سوال اینجاست، وقتی که مسؤولان حمایتی از صنف ما ندارند، چطور انتظار دارند که ما استقلال خودمان را به زیر نظر رفتن تاکسیرانی و هزینه‌های ناشی از آن ترجیح دهیم.

این معترض ادامه داد: اتوبوس و مینی‌بوس‌های سرویس دربستی شهری یک موضوع دیگر آن است که می‌گویند یا شما درون شهری یا برون شهری کار کنید و می‌خواهند آن را تقسیم کنند، در صورتی که این کار شدنی نیست و اساسنامه شرکت‌های سرویس‌دهی نیز این است که سرویس‌دهی به ادارات و یا کارخانجات انجام شود.

مرگ دو کارگر در حادثه آوارشهرک گلدسته چهاردانگه

شب گذشته(۲۸خرداد)،ریزش دیواره زیرزمین یک ساختمان مسکونی در چهاردانگه، شهرک گلدسته، مرگ دو کارگر را به همراه داشت.

به گزارش ۲۹خردادپایگاه خبری ۱۲۵،به گفته علی مددی افسر آماده منطقه چهار عملیات آتش نشانی، در محل حادثه یک ساختمان سه طبقه مسکونی مشاهده شد که در طبقه همکف آن یک مغازه با کاربری فروش مصالح ساختمانی قرار داشت.

وی افزود: دو نفر کارگر میانسال در حال حفر زیرزمین در قسمت حیاط این ساختمان مسکونی بودند که ناگهان قسمتی از دیواره زیر زمین ریزش کرده و هر دو کارگر زیر خروارها خاک محبوس شدند.

افسر آماده منطقه چهار عملیات ادامه داد: نیروهای آتش نشانی بلافاصله پس از بررسی، محل حادثه را ایمن سازی کردند و با استفاده از تجهیزات مخصوص نجات مشغول امدادرسانی به محبوسان شدند.

مددی اضافه کرد: آتش نشانان در کوتاه ترین زمان ممکن هر دو کارگر(یک مرد ایرانی ۴۲ ساله و یک مرد تبعه افغانستان ۵۰ ساله) را از زیر خروارها خاک خارج کرده و هر دو نفر را برای انجام معاینات پزشکی تحویل امدادگران اورژانس حاضر در محل دادند.

گفتنی است؛ متأسفانه با تأیید کادر پزشکی اورژانس مشخص شد هر دو کارگر بر اثر شدت جراحات وارده در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده اند.

مرگ یک کارگرساختمانی حین کار در اراک بدنبال سقوط!

بعد از ظهرروزگذشته(۲۸خرداد)، یک کارگر ساختمانی در اراک حین کار از طبقه سوم ساختمان نیمه کاره سقوط کرد وجان خودرا از دست داد.

سرهنگ خلجی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: مردی حدودا ۵۰ ساله در حین کار در ساختمانی نیمه کاره در یکی از محله های شهر اراک از طبقه سوم ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد .

سرهنگ خلجی افزود:این حادثه بعد از ظهر روز گذشته رخ داد و جسد این فرد با هماهنگی دستگاه قضایی برای بررسی به پزشکی قانونی منتقل شد.

کشته وزخمی شدن ۵نفر از کارکنان بیمارستان هرمزگان در حین ماموریت براثرتصادف

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی از کشته وزخمی شدن ۵نفر از کارکنان بیمارستان هرمزگان در حین ماموریت براثرتصادف،خبرداد.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نام پزشک جوان جان باخته این حادثه را نبیل بهروزی و ۲۷ساله اعلام کرد.

فاطمه نوروزیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاری افزود: این پزشک جوان با یک دستگاه خودرو ‘موسو’ به همراه چهار همکار دیگر، از مرکز چاه بنارد عازم یکی از روستاها برای سرکشی به مادران باردار و دیگر بیماران بودند که در اثر واژگونی خودرو در یکی از آبنماهای مسیر، جان باخت.

وی ادامه داد: این پزشک جوان حدود هشت ماه قبل فارغ التحصیل شده بود و به عنوان پزشک طرح بیمه روستایی، با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می کرد.

به گفته نوروزیان، چهارسرنشین دیگر خودرو شامل ماما، کاردان بهداشت خانواده ، بهورز و راننده در این حادثه مجروح و به مراکز درمانی منتقل شده اند که حال دو نفر از آنان مساعد نبوده و نیازمند اقدامات درمانی کامل تر هستند.

بیست ونهم خردادماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۲۹ خرداد ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.