اخبار و گزارشات کارگری (۱ تیر ۱۳۹۶)

اخبار و گزارشات کارگری (۱ تیر ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۱ تیر ۱۳۹۶)

اعتراض به طرح کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– گرامی باد یاد ۲۰کارگر جان باخته معدن زغال سنگ سنگرود

-۳۰کارگر معترض مجتمع نیشکر هفت تپه ممنوع الورود شدند

بازگشت بکارکارگران معترض بدنبال همبستگی وحمایت همکارانشان

– پرداخت۴درصد سهم کارفرمابرای بازنشستگی۳۴۱ کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه پس از اعتراضات دامنه دارشان!

– اعتصاب کارگران کارخانه نوردولوله صفا دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق!

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه نورد و پروفیل ساوه نسبت به خارج کردن کارشان از شمول مشاغل سخت وزیان آور!

– برکارگران معادن زغال سنگ کرمان وخانواده هایشان چه می گذرد؟

– اجرای طرح کارورزی از دهه اول تیر

– تجمع اعتراضی اهالی زرین‌شهر نسبت به آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

– تجمع اهالی محله اوزی بندرعباس دراعتراض به نصب دکل های مخابراتی!

– مصدومیت شدید کارگر نصاب داربست بر اثر سقوط از طبقه ششم

– شدن وزخمی شدن۳کولبردرپیرانشهربراثرتیراندازی نیروهای انتظامی!

گرامی باد یاد ۲۰کارگر جان باخته معدن زغال سنگ سنگرود

امروزیکم تیر ماه، بیستمین سالگرد حادثه دلخراش انفجار در معدن زغال سنگ سنگرود (واحد البرز غربی ) است. در این حادثه، ۲۰کارگر جان خود را از دست دادند و حدود ۵۰ کارگر هم روانه بیمارستان‌های داخلی و خارج از کشور شدند.

امروزایلنا درهمین رابطه نوشت،پس از این حادثه با تعطیلی ۱۷ ماهه ،معیشت قریب یک هزار کارگر این معدن دچار فراز و فرود شد هرچند معدن شروع بکار دوباره کرد اما رفته رفته از نیروهایش کاسته شد تا بعد از چندین دهه، مهر تعطیلی بر پیکره این معدن خورد.

۳۰کارگر معترض مجتمع نیشکر هفت تپه ممنوع الورود شدند

بازگشت بکارکارگران معترض بدنبال همبستگی وحمایت همکارانشان

صبح امروز (پنجشنبه یکم تیر ماه) در ادامه اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، ماموران حراست از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کردند.

به گفته کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه،بدنبال اعتراض روزهای گذشته کارفرما با این استدلال که این ۳۰ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌ است.

برپایه گزارشاتی که عصر امروز بنقل از قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه رسانه ای شد،این کارگران بدنبال حمایت همکارانشان بازگشت بکارشدند.

از قرار معلوم ۳۰ کارگری که صبح امروز پنجشنبه (یکم تیرماه) از حضور در محل کار همیشگی‌ خود منع شده‌اندبین ۱۸ تا ۲۲سال سابقه کار دارند.

در همین رابطه، یکی از کارگران به ایلنا گفت: در حالی که همه کارگران اعتصابی در واکنش به بی توجهی کارفرما در پرداخت مطالباتشان تصمیم به توقف تولید گرفته‌اند، ماموران حراست با این استدلال که این ۳۰کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌اند.

به گفته وی ،کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه تقریبا از ابتدای سال جاری هر چند روز یکبار در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای خود در این واحد تولیدی دست از کار کشیده و تولید را متوقف می کنند.

طبق گفته این کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه همه کارگران این واحد در اعتراضات دو ماه گدشته نقش کلیدی دارند بنابراین اگر کارفرما قصد اخراج دارد باید همه کارگران را اخراج کند.

درهمین رابطه عصر امروز بنقل از قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه درگزارشات آمد ،تجمع کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که نسبت به اخراج تعدادی از همکاران خود معترض بودند خاتمه یافت.

وی افزود: این کارگران بعد از وساطت فرماندار شوش و رئیس اداره کار و امور اجتماعی این شهرستان و اخذ تعهد کتبی به کار بازگشتند.

پرداخت۴درصد سهم کارفرمابرای بازنشستگی۳۴۱ کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه پس از اعتراضات دامنه دارشان!

قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از پرداخت هزینه بازنشستگی ۳۴۱ نفر از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی خبر داد.

سیامک افشار با اعلام این خبربه ایلنا گفت:با تامین اعتبار ومساعدت سازمان تامین اجتماعی مشکل پرداخت هزینه بازنشستگی حدود ۳۴۱ کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه مرتفع شد واین کارگران بازنشسته شدند.

طبق اظهارات وی بااحتساب کارگرانی که پیش از این در دوره مدیریت جدید بازنشسته شده‌اند تعداد کارگران بازنشسته مجتمع نی شکر هفت تپه به حدود هزار کارگر می رسد.

اعتصاب کارگران کارخانه نوردولوله صفا دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق!

گزارش دریافتی:روزگشته(۳۱خرداد)،کارگران کارخانه نوردولوله صفا دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق دست به اعتصاب زدند.

کارخانه نوردولوله صفا درکیلومتر ۹ آزادراه ساوه – تهران واقع شده است.

درهمین رابطه:

عدم پرداخت۴ماه حقوق کارگران کارخانه نورد و لوله صفای ساوه!

معاون فنی رئیس هیات مدیره گروه صنعتی صفا در استان مرکزی گفت: بخشی از معوقات حقوق و مزایای کارگران شرکت نورد و لوله صفای ساوه از هفته آینده پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: کارگران این شرکت چهار ماه حقوق معوقه از ماه های گذشته دارند که با فروش محصولات و دریافت بخشی از مطالبات شرکت، پرداخت این معوقات به زودی آغاز می شود.

بهرام ظهور روز سه شنبه بدون اشاره به میزان معوقات، افزود: هفته گذشته اخباری مبنی بر تعطیلی و اعتصاب کارگران این شرکت منتشر شده بود که صحت نداشت.

وی تصریح کرد: هفته گذشته با توجه به تامین نشدن مواد اولیه، این واحد نسبت به تعطیلات تابستانی یک هفته ای به کارگران خود اقدام کرد و مقرر شد پس از این مدت کارگران به محل کار بازگردند که این مهم محقق شده و هم اکنون شرکت با ظرفیت و مجموعه کامل نیروی انسانی فعال است.

ظهور گفت: شرکت نورد و لوله صفا واقع در اتوبان تهران با یکهزار و ۷۳ فرصت شغلی مستقیم از مهمترین مجموعه های صنعتی استان مرکزی است و در ده روز اخیر ۵۴ تریلی مواد اولیه وارد کارخانه و ۴۰ تریلر تولیدات خارج شده که این مهم ناقض اخبار تعطیلی این واحد توسط برخی رسانه ها است.

معاونت فنی رئیس هیات مدیره گروه صنعتی صفا در استان مرکزی ادامه داد: این شرکت تولیدکننده لوله های اسپیرال ۱ و ۲ ویژه انتقال آب و گاز و لوله های انتقال گاز RW است که با قرارگاه خاتم الانبیا، وزارت نیرو و وزارت نفت قرارداد دارد و لوله های بزرگ انتقال آب استان های مرزی توسط این مجموعه تولید می شود.

ظهور با بیان اینکه بدهی های تامین اجتماعی این واحد تقسیط شده، ادامه داد: برخی مسائل مالیاتی این شرکت نیز پیگیری و حل شده است.

بر اساس پروانه بهره برداری ۵۵۰ واحد صنعتی در ساوه وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰ واحد محصول تولیدی خود را به خارج از کشور صادر می کنند.

ساوه پس از اراک در مقام دوم صنعتی استان مرکزی قرار دارد اما اشتغال مستقیم این واحدها بر اساس مجوزها، ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر است که در این شاخص ساوه در رتبه نخست استان است.

ساوه با جمعیت حدود ۲۹۰ هزار نفر دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است که نقش عمده ای در تولید و اقتصاد کشور دارد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه نورد و پروفیل ساوه نسبت به خارج کردن کارشان از شمول مشاغل سخت وزیان آور!

صبح امروزاول تیرماه، بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه نورد و پروفیل ساوه در اعتراض به خارج کردن کارشان از شمول مشاغل سخت وزیان آوروعدم واریز چهار درصد سهم کارفرما، مقابل اداره کار ساوه تجمع کردند.

یک کارگر حاضردراین تجمع گفت: من از سال ۷۵ در این شرکت گاه به‌صورت دو شیفت کارکرده‌ام، اما الان به من اعلام شده که غرامت سختی کار به این شرکت تعلق نمی‌گیرد.

احمد.ک با اشاره به این‌که این شرکت در برهه‌هایی از سال نیمه فعال بوده است، افزود: بر اساس اعلام مسئولان مربوطه استان مرکزی به کارگران این واحد صنعتی در کمیته بدوی، غرامت ناشی از کار سخت و زیان‌آور تعلق نگرفته است.

وی اظهار کرد: تاکنون رایزنی برای احقاق حق کارگران این واحد صنعتی که بیش از ۲۰ سال از عمر خود را در شرکت نورد و پروفیل صفا گذرانده‌اند، به نتیجه نرسیده است.

یکی دیگر از کارگران تجمع‌کننده نیز گفت: تعیین سخت و زیان‌آور بودن مشاغل حسب درخواست کارگر، کارفرما، تشکل‌ها، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید و بررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و بازرسان کار وزارت کار و امور اجتماعی و با تأیید توسط کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی موضوع این آیین‌نامه انجام می‌گیرد.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: متأسفانه در این کمیته که با ظاهرسازی صاحبان شرکت (تعطیلی کارخانه در برخی روزهای سال) برای انجام معافیت مالیاتی صورت گرفته، نظر به این داده شده که با برخورداری از خدمات مشاغل سخت و زیان‌آور بودن کارگران این واحد صنعتی موافقت نشده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه چهار درصد سخت و زیان‌آور بودن شغل ما با وجود کار در روزهای تعطیل و گاه تا نیمه‌های شب از سوی کارفرما پرداخت نمی‌شود که این امر تضییع حقوق کارگران در زمان بازنشستگی را در پی دارد.

وی با اشاره به عدم واریز چهار درصد سهم کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: این امر به علت نیمه فعال بودن شرکت در سال‌های ۹۲ به بعد اختلال ایجاد کرده است.

این کارگر گفت: این امر موانع و مشکلاتی را در خصوص بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران این واحد صنعتی ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که تأمین اجتماعی موافق واریز این چهار درصد از سوی کارفرما نیست، ادامه داد: این در حالی است که کاهش تولید ربطی به کارگران این واحد صنعتی ندارد.

سرپرست اداره کارساوه نیز گفت: کار‌های سخت و زیان‌آور به مشاغلی که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی، ‌بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه‌شده، تنشی به‌مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی ) در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد، اطلاق می‌شود.

حسن حق‌پرست افزود: سختی و زیان‌آور بودن مشاغل این شرکت مدتی است به علت کاهش تولید از لیست خارج شده که برای کارگران شرکت نورد و پروفیل ساوه چهار درصد سهم کارفرما واریز نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که در این خصوص کارگران این واحد صنعتی مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: سخت و زیان‌آور بودن کار در این شرکت تأیید شده است.

سرپرست اداره کارساوه بیان کرد: بیمه تأمین اجتماعی با توجه به نیمه فعال بودن و گاه تعطیلی در سال‌های ۹۲ – ۹۳ این شرکت با این مهم موافقت نکرده و هم‌اکنون اعتراض کارگران برای کمیته بدوی ارسال شده تا با حضور نماینده کارگران، کارفرما، تأمین اجتماعی، دانشکده علوم پزشکی و اداره کار و امور اجتماعی و بیمه تأمین اجتماعی این مهم بررسی و نتیجه پس از یک هفته اعلام شود.

حق‌پرست گفت: نتیجه این کمیته به‌زودی اعلام می‌شود و از حقوق کارگران طبق قانون صیانت خواهد شد.

کارخانه نورد و پروفیل ساوه وابسته به گروه صنعتی صفا در کیلومتر ۳ جاده ساوه – اصفهان واقع شده است.

برکارگران معادن زغال سنگ کرمان وخانواده هایشان چه می گذرد؟

دومین سالروز جان باختن محمدعلی میرزایی کارگرمعترض شرکت معدنی معدنجو زرند با اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران معدن زغال سنگ پابدانای جنوبی (تونل۶)درجاده،همراه شد.

اخباروگزارشات کارگری:یورش نیروی انتطامی به تجمع کارگران بیکارشده شرکت معدنجو وجان باختن یک کارگر معترض در۲۶خردادماه۱۳۹۴

حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت ۶ صبح روز ۲۶ خردادماه۱۳۹۴ در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از ۳۵۰ کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کردند.

مامورین انتظامی به قصد متفرق کردن کارگران و باز شدن جاده برای عبور کامیون‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌ و در همین هنگام محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و کشته شد.

محمد علی میرزایی ۴۰ ساله و دارای دو فرزند بود که صبح روز۲۶خردادماه۱۳۹۴ به همراه سایر کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به ۳ ماه بلاتکلیفی پس از تعطیلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور یافته بود.

زنده باد یاد محمد علی میرزایی کارگرمعترض جان باخته شرکت معدنی معدنجو زرند

صنعت زغال سنگ همچنان اسیر وعده ها و رکود بی سابقه در صنعت فولاد است این در حالی ست که واردات زغال سنگ همچنان ادامه دارد و کارگران نیز در انتظار حقوق مانده اند.

صنعت زغال سنگ در استان کرمان قدمتی به اندازه بزرگترین کارخانه های فولاد در کشور دارد اما طی این سال ها معادن زغال سنگ استان به جای اینکه توسعه یابند و وضعیت بهتری پیدا کنند به مرور زمان فرسوده تر شده اند و روش های استخراج از معادن هم همچنان ابتدایی و اکثرا با روش های قدیمی در عمق زمین انجام می شود.

بطوریکه برخی از معادن تا عمق ۸۰۰ متری زمین پیش رفته اند و کارگران در سخت ترین شرایط کاری مشغول به کار هستند.

طبیعتا وقتی کارگری در چنین شرایطی کار می کند باید حقوق و دستمزد و بیمه را در یافت کند اما متاسفانه وضعیت نا مناسب اقتصادی که بر معادن زغال سنگ حاکم است موجب شده تعدادی از معادن زغال سنگ استان کرمان نیمه تعطیل باشند و برخی از معادن نیز به مرحله بهره برداری هم نرسند.

بروز حادثه گازگرفتگی در یکی از معادن کرمان

در حالیکه حادثه معدن در آزاد شهر گلستان نگاه ها را بیش از قبل به سمت این معادن جلب کرده است و یکی از مسئولان وزارت خانه متبوع پس از این حادثه تاکید کرده بود که تمام معادن غیر ایمن تعطیل شده اند اما چند روز قبل یکی از کارگران معدن زغالسنگ در کرمان دچار سانحه گاز گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

این حادثه ۲۲ خرداد روی داد و کارگر معدن «یاقوت شهر» بخش طغرل جرد شهرستان کوهبنان هیچ گاه نتوانست از معدن زغالسنگ زنده خارج شود.

این کارگر ۴۵ ساله یکی از هزاران کارگری است که در معادن تو در توی استان کرمان کار می کنند و با وجود اینکه گروه ارزیاب، ایمنی بسیاری از این معادن را تائید کرده اند اما هر از چند گاهی شاهد بروز چنین حوادثی هستیم، کار بسیار سخت و طبیعت خطرآفرین کارگاه هایی که در دل زمین حفر شده اند این شغل را از جمله سخت ترین مشاغل قرارداده است.

سختی کار در معدن وقتی سخت تر می شود که سطح ایمنی و تسهیلات هم در برخی از معادن در بهترین شرایط، در حد حداقل ها قرار گرفته است و به کارگران حقوق و دستمزد هم پرداخت نشود.

روزهای ابتدایی سال جاری بود که برخی از مسئولان استان کرمان و نمایندگان مجلس از رفع مشکلات معادن استان کرمان خبر دادند و گفته شد که با افزایش نرخ زغال سنگی که توسط شرکت ذوب آهن اصفهان خریداری می شود مشکلات به حداقل می رسد و حقوق کارگران به تاخیر نخواهد افتاد.

اما در هفته های اخیر شاهد درخواست های مکرر برخی از کارگران معادن زغال سنگ کرمان برای پرداخت حقوقشان هستیم که ماه ها به تاخیر افتاده است. معادن پابدانا و هشونی از جمله این معادن بوده اند.

یکی از کارگران به مهر می گوید: ما در سخت ترین شرایط ممکن از صبح تا شب در تونل هایی کار می کنیم که برای گذر از آن ها بعضا باید سینه خیز از برخی قسمتهای تونل رد شویم.

علی افزود: در این گرمای هوا همه زیر کولر نشسته اند اما ما در میان گرد و غبار و احتمال نشست گاز متان در عمق ۵۰۰ متری زمین کار می کنیم اما حقوق هم نمی گیریم.

ماه ها با قرض زندگی می کنم

وی ادامه داد: حقوق نگرفته ایم در حالیکه ما هم زن و فرزند داریم باید کرایه خانه بدهیم، پنج ماه است فقط قرض کرده ایم، دیگر کسی قرض هم نمی دهد مسئولان خودشان را جای ما بگذارند وقتی همین حقوق حداقلی را هم نمی گیریم باید چکار کنیم.

یکی دیگر از کارگران گفت: هر روز مسئولان و نمایندگان مجلس می گویند تا چند ماه دیگر مشکلات حل می شود اما همچنان این وضعیت ادامه دارد، از زمانی خصوصی سازی معادن اجرا شد وضعیت بسیار بدتر شد.

محمد افزود: چرا معادن به شرکت هایی واگذار شده که توان اقتصادی ندارند و نمی توانند حقوق کارگران را پرداخت کنند، هر بار هم که اعتراض می کنیم یک ماه حقوق پرداخت می شود و باز همان شرکت قبلی به کارش ادامه می دهد و باز حقوق ها پرداخت نمی شود.

وی از مسئولان خواست کارگروهی تشکیل دهند و بررسی کنند که آیا شرکت های بخش خصوصی به تعهداتشان عمل می کنند یا خیر و اگر نمی توانند.

این کارگر ادامه داد: بررسی کنید وضعیت سلامت کارگران چگونه است بسیاری از کارگران در سال های انتهایی کارشان، با مشکلات تنفسی جدی مواجه می شوند در مقابل این سختی کار حداقل باید حقوق مان را به موقع پرداخت کنند.

احمد دیگر کارگری است که می گوید: نمی دانم باید هزینه فرزندانم را چگونه تامین کنم وقتی اعتراض می کنیم می گویند زغال های استراخ شده فروش نرفته است از طرفی در رسانه ها می خوانیم زغال سنگ از چین وارد می شود و یا ذوب آهن پول ها را پرداخت نمی کند و یا ارزان زغال ها را خریداری می کند.

وی این سوال را مطرح کرد که مگر مسئولان برای حل مشکلات سمت ها را نگرفته اند چرا این مشکلات همچنان ادامه دارد و کسی برای حلشان کاری نمی کند مگر وزارتخانه این معضلات را نمی بیند.

وی گفت: مدیر معدن حقوق و دستمزد را نداده و پاسخگو نیست و این مساله قابل قبول نیست.

این در حالی است برخی از مسئولان در گزارش هایی که در هفته های اخیر داده اند از افزایش تولید زغال سنگ و همچنین پرداخت معوقات کارگران سخن گفته اند.

استان کرمان از مهمترین پهنه های معادن زغال سنگ در شمال استان برخوردار است و سوخت بسیاری از کارخانه های فولاد کشور را تامین می کند اما پس از گذشت سال ها از خام فروشی زغال، این روزها حال معادن کرمان خوب نیست.

درهمین رابطه:

۲۳خرداد:اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران معدن پابدانا جنوبی درجاده برای دومین روز متوالی!

ازصبح روزگذشته(۲۳خرداد)،حدود ۳۰۰ نفر از کارگران معدن پابدانان جنوبی زرند کرمان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبرای بازگشت بکار همکاران اخراجیشان دست از کارکشیده ودر دو راهی جاده زرند به کرمان تجمع کردند.

کارگرانی که در این اجتماع اعتراضی حضور دارند درگفتگوبا ایلنا حجم معوقات مزدی پرداخت نشده را ۶ تا ۸ ماه عنوان کرده و افزودند: دلایل اصلی اعتراضمان بی توجه‌ای کارفرمای معدنی پابدانای جنوبی به پرداخت مطالباتمان است که در نتیجه آن دیروز و امروز به اتفاق شماری از همکارانمان در محدوده محل کارمان ( اطراف مسیر دو راهی جاده زرند به کرمان) تجمع کرده‌ایم.

به گفته آنها ، شماری از همکارنشان از شهریور ماه سال ۹۵ تاکنون مطالبات مزدی خود را به طور کامل دریافت نکرده اند و در این میان گروه دیگری هستند که مطالبات مزدی فروردین ماه سال جاری هنوز پرداخت نشده و در عین حال کارفرما این واحد معدنی از اسفند ماه سال ۹۵ تاکنون بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

همچنین به نقل از این کارگران گفته می شود از دیگر از دلایل اعتراض دو روزه آنها عدم بازگشت به کار حدود ۳۰ نفر از کارگران اخراجی این واحد معدنی است که در اواخر پایان سال ۹۵ پس از اتمام قرار داد اخراج اما به دلیل مشکلات بیمه‌ای هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده‌اند.

کارگران معترض در این باره گفتند: در کنار پیگیری برای دریافت معوقات مزدی، خواستار بازگشت به‌کار همکاران اخراج شده خود نیز هستیم.

۲۵خرداد:ادامه اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران معدن زغال سنگ پابدانای جنوبی (تونل۶)درجاده!

اخباروگزارشات کارگری:صبح امروز۲۵خرداد،کارگران معدن پابدانای جنوبی تونل۶ زغال سنگ کوهبنان درادامه اعتراضات روزهای گذشته، به همراه همسر و فرزندان خود مسیر زرند به استانهای خراسان و یزد را مسدود کرده اند و تا تعیین تکلیف، قصد باز کردن این مسیر را ندارند.

این کارگران بدلیل عدم دریافت حقوق (از بهمن ماه گذشته) ، از اول هفته در محل کار خود (محیط معدن) اعتصاب کرده بودند و بعد از آنکه جوابی دریافت نکردند؛ روز سه شنبه مسیر زرند و کوهبنان را مسدود کردند و امروز هم این مسیر را مسدود نموده اند.

خواسته کارگران، پرداخت کامل حقوق های معوقه و برکناری پیمانکار این معدن است.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران معدن پابدانای جنوبی تونل۶ زغال سنگ به همراه همسر و فرزندان از صبح امروز مسیر دوراهی مسجد ابوالفضل زرند (دشتخاک)را مسدود کرده اند.

این کارگران بدلیل عدم دریافت حقوق (از بهمن ماه گذشته) ، از اول هفته در محل کار خود (محیط معدن) اعتصاب کرده بودند و بعد از آنکه جوابی دریافت نکردند؛ روز سه شنبه مسیر زرند و کوهبنان را مسدود کردند و امروز هم این مسیر را مسدود نموده اند.

تا ظهر امروزچند مسئول از شهرستانهای زرند و کوهبنان با این کارگران صحبت نموده‌اند ولی آنها تا روشن شدن کامل وضعیتشان قصد ندارند از این اعتصاب دست بردارند.

به گفته خود کارگران، تعداد ۱۶۰ نفر از کارگران قسمت استخراج، از بهمن ماه معوقه دارند و تعداد ۹۰ نفر از نیروهای محیط بیرونی معدن از مهرماه (متاهلین) و از تیرماه (مجردها) حقوق خود را دریافت نکرده اند.

خواسته کارگران، پرداخت کامل حقوق های معوقه و برکناری پیمانکار این معدن است.

این مسیر، محل تردد کامیون های بین‌المللی می‌باشد که به استانهای خراسان بزرگ و یزد متصل می‌گردد.

اکنون دهها خودرو و کامیون پشت این اعتصاب صف کشیده اند و امکان تردد ندارند.

برپایه آخرین گزارش منتشره درعصرامروز، بدنبال این اعتصاب که در حقیقت مربوط به معادن شهرستان کوهبنان بود و در محدوده جغرافیایی شهرستان زرند انجام شده بود، اعضای شورای تامین دو شهرستان به همراه رییس دادگستری زرند در محل حاضر شدند و طی جلسه ای مشترک تصمیماتی پیرامون این مشکل مصوب شد.

یکی از مصوبات شورای تامین مشترک امروز این بود که قرار شد یک گروه کارشناسی از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و اداره صنعت و معدن از مرکز استان تعیین شود تا یک گزارش کلی از روند فعالیت این معدن تهیه و به شورای تامین شهرستان های زرند و کوهبنان ارائه دهند تا تصمیمات لازم در مورد این معدن گرفته شود.

از دیگر مصوبات این جلسه این بود که باید تکلیف مدیر این معدن مشخص شود زیرا متاسفانه ایشان نه به مسئولین و نه به کارگران پاسخگو نیست و پیشنهاد شده است که طبق قوانین و آیین نامه های اداره صنعت و معدن مدیریت این معدن از ایشان خلع ید شود و به کسی که صلاحیت لازم را دارد واگذار شود.

همچنین مسئولین شرکت زغال سنگ نیز قول دادند طی ۱۰ روز آینده با پرداخت بدهی که به این معدن دارند بتوانند یک ماه از حقوق معوقه کارگران این معدن را پرداخت کنند.

مهندس فلاح مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان داشتیم ایشان قول دادند مبلغ ۳۰۰ میلیون تومانی که به این معدن بدهکار هستند را به حساب ایشان واریز کنند که با این مبلغ می توانند یک ماه از حقوق معوقه این کارگران را پرداخت نمایند.

همچنین قرار شد که یک جلسه مشترک دیگر توسط شوراهای تامین شهرستان های زرند و کوهبنان پیرامون مشکلات این معدن تا دوازدهم ماه آینده (۱۲/۰۴/۱۳۹۶) در محل این معدن برگزار شود و مشکلات و نتایج حاصله مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

۲۸خرداد:اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ هشونی غربی و۱۲-۱۴کوهبنان وتجمع خانوادگیشان درجاده!

امروزیکشنبه۲۸خرداد،کارگران دو معدن زغال سنگ هشونی غربی و۱۲-۱۴کوهبنان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کار کشیدند وحدود ۲۰۰کارگر این دومعدن وخانواده هایشان با تجمع در محور ورودی معدن ۱۲-۱۴ این مسیر را بستند.

همچنین امروزحدود ۲۰کارگر این معادن نیز درهمین رابطه دست به تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری کوهبنان زدند.

۳۱خرداد:ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معادن زغال‌سنگ کوهبنان نسبت به عدم پرداخت حقوق وشرایط کاری نامناسب!

صبح امروز ۳۱خردادماه،جمعی از کارگران معدن ۱۲-۱۴ شهرستان کوهبنان درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وشرایط کاری نامناسب مقابل دفتر امام جمعه کوهبنان تجمع کردند.

تجمع کنندگان درگفتگو با خبرنگاران به مشکلاتی نظیر کم رد شدن حق بیمه، نداشتن ساعت کاری مشخص، پرداخت بی‌منظم و نامشخص حقوق،کمبود امکانات، عدم پرداخت اضافه کار و…اشاره کردند و خواستار بهبود وضع موجود شدند.

اجرای طرح کارورزی از دهه اول تیر

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از آغاز طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از دهه اول تیرماه خبر داد.

به گزارش ۱تیرمهر به نقل از وزارت کار، عیسی منصوری در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با مدیران کل استانهای کشور تشکیل شد، با اشاره به هدفگذاری اشتغال فارغ ‌التحصیلان بیکار در قالب طرح کاروزی، از معافیت ۲ ساله کارفرمایان در زمینه پرداخت حق بیمه خبرداد و گفت: طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از دهه اول تیرماه در سراسر کشور آغاز می شود.

تجمع اعتراضی اهالی زرین‌شهر نسبت به آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

ظهرامروز۱تیر،اهالی زرین‌شهر در اعتراض به بی‌توجهی مسؤولان نسبت به آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان مقابل اداره محیط‌زیست لنجان تجمع کردند.

چندی است که موضوع آلایندگی بیش‌ از حد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به‌ دست می‌شود تا جایی که اخیرا شاهد انتقاد شدید مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از مجموعه ذوب‌آهن اصفهان بودیم.

ظهرابی پیش‌ از این عنوان کرده بود که کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در فهرست صنایع آلاینده قرار دارد و هم محیط‌زیست و هم دستگاه قضا به این کارخانه اخطار داده بودند ولی توجهی نشد و شکایت دوباره از این مجموعه در دستور کار قرار دارد.

با تمام این تفاسیر پیش از ظهر امروز شاهد تجمع مردم لنجان در مقابل اداره محیط‌زیست این شهرستان و در اعتراض به بی‌توجهی مسؤولان نسبت به آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بودیم.

تجمع اهالی محله اوزی بندرعباس دراعتراض به نصب دکل های مخابراتی!

روزگذشته(۳۱خرداد)، اهالی محله اوزی ها در شهر بندرعباس با تجمع در محل گودبرداری مخابرات که جهت نصب دکل بی تی اس انجام شده بود، نصب دکل جدید در کنار مدرسه دقت و در محل کنونی و همچنین در محل عبور و مرور شهروندان و فاصله دکل با منازل مسکونی را مغایر قانون و سلامت اهالی عنوان کردند.

تعدادی از اهالی هنگام گودبرداری مانع نصب دکل شده بودند اما نگران بودند که در روزهای آتی این دکل نصب شود در صورتی که اظهار دارند این محله مشکل آنتن دهی ندارد و چندین دکل در اطراف از سالهای پیشتر وجود دارد.

حساسیت نسبت به نصب دکل های بی تی اس در شهرها هر روز افزایش می یابد تا آن جا که اهالی محلات در اعتراض به نصب دکل های مخابراتی در کنار واحدهای مسکونیشان اجازه فعالیت به پیمانکاران مخابراتی را نمی دهند و با گلایه از تشعشعات مخابراتی و مضرات آن، خواستار عدم نصب دکل جدید در محله هایشان می شوند.

روز گذشته اهالی محله اوزی ها در شهر بندرعباس با تجمع در محل گودبرداری مخابرات که جهت نصب دکل بی تی اس انجام شده بود، نصب دکل جدید در کنار مدرسه دقت و در محل کنونی و همچنین در محل عبور و مرور شهروندان و فاصله دکل با منازل مسکونی را مغایر قانون و سلامت اهالی عنوان کردند. در این اعتراض گروهی از هنرمندان تئاتر استان با برگزاری تئاتر خیابانی (تئاتر شورایی) این موضوع را از جوانب مختلف بررسی کردند و اهالی محله اوزی های بندرعباس مشکلات و نظرات خود را در قالب تئاتر بیان کردند.

اهالی محله اوزیها تضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، ابتلا به بیماری آلزایمر، تخریب DNA سلول ها و ابتلا به سرطان، افسردگی، کم اشتهایی، سردرد و چشم درد و تاثیرات سوء بر روی کودکان را گوشه ای از عوارض این امواج می دانند.

تعدادی از اهالی هنگام گودبرداری مانع نصب دکل شده بودند اما نگران بودند که در روزهای آتی این دکل نصب شود در صورتی که اظهار دارند این محله مشکل آنتن دهی ندارد و چندین دکل در اطراف از سالهای پیشتر وجود دارد.

مصدومیت شدید کارگر نصاب داربست بر اثر سقوط از طبقه ششم

صبح امروز۱تیر،سقوط شش طبقه ای کارگر نصاب داربست به هنگام کار بر روی داربست های فلزی، خیابان پاسداران،خیابان قبا،موجب مصدومیت شدید وی شد.

به گزارش۱تیر پایگاه خبری ۱۲۵، رضا شقاقی رئیس ایستگاه ۸۹ آتش نشانی در خصوص این حادثه اظهار داشت: یک کارگر نصاب داربست بر روی داربست های فلزی یک مجتمع مسکونی۱۲ طبقه در حال ساخت، سرگرم کار بود که ناگهان از روی داربست ها و از طبقه ششم آن به طبقه همکف سقوط کرد.

وی با اشاره به آسیب دیدگی شدید این مرد ۲۵ ساله، افزود: آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، ضمن ایمن سازی محل با استفاده از تجهیزات مخصوص، مشغول امدادرسانی به کارگر مصدوم شدند.

رئیس ایستگاه آتش نشانی درادامه گفت: این شخص که از ناحیه سر، کتف و قفسه سینه به سختی مجروح شده بود توسط نیروهای آتش نشانی با احتیاط کامل از محل حادثه به بیرون از ساختمان منتقل و جهت اعزام به بیمارستان، تحویل کادر پزشکی اورژانس حاضر در محل شد.

کشته شدن وزخمی شدن۳کولبردرپیرانشهربراثرتیراندازی نیروهای انتظامی!

صبح امروز۱تیر،۳کولبردرپیرانشهر براثر تیراندازی نیروهای انتظامی کشته وزخمی شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،تیراندازی به کولبران از سوی نیروهای انتظامی مستقر در پایگاه “نجفی” پیرانشهر صورت گرفته است.

این منابع نام کولبر جان باخته را محمد مسائلی‌فرد (دابران)اعلام کرده وافزودند وی متأهل وازخود سه فرزند برجا گذاشته است.

اول تیرماه۱۳۹۶

akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۱ تیر ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.