اخبار و گزارشات کارگری (۱۵ شهریور ۱۳۹۶)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتراض به طرح های کارورزی و مهارت آموزی وظیفه ای همگانی (کارگران،معلمان،پرستاران،کارمندان،دانشجویان،فارغ التحصیلان دانشگاه ها،دانش آموزان ،جوانان متقاضی کارو….) است
اعتراض به اجرای طرح های کارورزی و مهارت آموزی دفاع ازدستاوردهای کارگران، حقوق خود ونسل های آینده است
– پایان موقتی اعتراض کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس ازسه روز درتهران
– تجمعات کارگران اخراجی شهرداری دوگبندان برای بازگشت بکار
– آیت نیافر: رضا شهابی را آزاد کنید
– اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران می‌خواهد که رهبران سندیکایی زندانی را بی‌درنگ آزاد کند و حقوق بنیادی کار را رعایت کند
– عدم پرداخت یکسال مطالبات بخشی ازکارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان
– وخامت حال کارگر زن مصدوم حادثه انفجارکوره پزخانه وایقان
– برق گرفتگی کارگر اداره برق صومعه سرا را راهی بیمارستان پورسینای رشت کرد
– جان باختن کارگر کارخانه فولاد ارفع اردکان حین کار
پایان موقتی اعتراض کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس ازسه روز درتهران
امروزچهارشنبه۱۵شهریوربرای سومین روزمتوالی، کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تجمع اعتراضیشان نسبت به تحمیل قرارداد پیمانکاری بجای قرارداد مستقیم درتهران ادامه دادند.این کارگران طی سه روزاقامتشان درتهران مقابل مجلس،وزارت نفت ونهادریاست جمهوری تجمع کردند وپس از وعده پیگیری خواسته هایشان موقتا به اعتراضشان درتهران خاتمه دادند وعصرامروز راهی بندر عباس شدند.
درهمین رابطه:
*دومین روزاعتراض کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تهران امروز مقابل وزارت نفت
امروز۱۴شهریورماه، کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای دومین روز متوالی به اعتراضشان درتهران نسبت به تحمیل قرارداد پیمانکاری بجای قرارداد مستقیم ادامه دادند ومقابل وزارت نفت تجمع کردند.
این کارگران روز گذشته مقابل مجلس تجمع اعتراضی در همین رابطه برپا کرده بودند:
*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به تحمیل قرارداد پیمانکاری بجای قرارداد مستقیم!
صبح امروزدوشنبه۱۳شهریورماه، کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ادامه اعتراضشان نسبت به تحمیل قرارداد پیمانکاری بجای قرارداد مستقیم،به تهران سفر کرده ومقابل مجلس تجمع کردند.
این کارگران پیش ازاین درروزهای یازدهم شهریورماه وبیست ونهم مرداد ماه با تجمع مقابل اداره کل کار واستانداری هرمزگان اعتراضشان رادرهمین رابطه بنمایش گذاشته بودند.
براساس گزارشات منتشره،حدود۱۰۰نفراز کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس، با وجود آنکه هنوز قرارداد کاریشان باتمام نرسیده،از روز شنبه هفته جاری منع ورود به محل کارشان شدند وپس از مراجعه به اداره کار ، استانداری و دیگر نهادهای محلی، امروز مقابل مجلس تجمع کردند.
یکی از این کارگران معترض گفت: « روز جمعه در حالی که در خوابگاه در حال استراحت بودیم، فردی با تک تک ما تماس گرفت، خود را از نیروهای حراست پالایشگاه معرفی کرد و اعلام کرد که “همین امروز باید به شرکت پیمانکار مراجعه کرده و اقدام به امضای قرارداد با پیمانکار کنید، در غیر این صورت از فردا جلوی ورود شما به محل کارتان در پالایشگاه گرفته خواهد شد.”
از آنجایی که منطق حکم می کرد با یک تماس از سوی یک فرد مجهول الهویه،اقدامی آن هم در روز تعطیل جمعه و عید قربان انجام ندهیم، صبح روز شنبه مثل روزهای گذشته برای ورود به محل کارمان به درب اصلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مراجعه کردیم اما در کمال ناباوری از ورود ما به محوطه پالایشگاه جلوگیری شد.»
یکی دیگر از این تجمع کنندگان گفت: « ما تا تاریخ ۳۱ شهریورماه سال جاری قرارداد کاری با پالایشگاه داریم و در حالی که هنوز زمان قرارداد ما به سر نرسیده از ورود ما جلوگیری شده است. به اداره کار استان مراجعه کرده و شکایتی تنظیم کردیم اما امیدی به رسیدگی به این شکایت نداریم. به همین دلیل امروز جلوی مجلس تجمع کرده ایم.
وی افزود: ما توسط آزمون استخدامی سال ۹۲ جذب این شرکت شده ایم و پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره آموزشی و آزمایشی و گرفتن تأییدیه های لازم از مدیرعامل وقت شرکت نفت ستاره خلیج فارس، امروز می بایست قراردادهای استخدام رسمی با این شرکت امضا کنیم، نه تنها این کار صورت نگرفته بلکه از ورود ما هم به محل کارمان جلوگیری شده است.»
یکی دیگر از کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: “از ما می خواهند به شرکت پیمانکار فعال در پالایشگاه مراجعه کرده و قرارداد با این شرکت امضا کنیم، در حالی که ما در آزمون استخدامی شرکت نفت ستاره خلیج فارس قبول شده ایم؛ آیا این قانونی است که از ما می خواهند بیش از سه سال از عمرمان را که در گذراندن موفقیت آمیز آزمون استخدامی، آزمون های فنی ، مصاحبه ها و دوره های آزمایشی و آموزشی گذرانده ایم را بی خیال شویم و برای کار به شرکت پیمانکاری مراجعه کنیم؟”
تجمعات کارگران اخراجی شهرداری دوگبندان برای بازگشت بکار
صبح امروز۱۵شهریور،کارگران اخراجی شهرداری دوگبندان برای بازگشت بکارمقابل شهرداری وشورای شهر دوگبندان تجمع کردند وعصر امروز به تجمعشان مقابل فرمانداری گچساران ادامه دادند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،این کارگران گفتند: آنها بعداز دوماه کارکردن در پیمانکاری فضای سبز شهرداری اخراج شده اند.آنها تنها خواسته خود را بازگشت بکار اعلام کردند.
آیت نیافر: رضا شهابی را آزاد کنید
معیشت ، اعتراض
رضا شهابی کارگر راننده شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه ، عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی است .وی ۲۹ اُمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می کند و در شرایط بسیار ناگواری قرار دارد .چنانکه نیمی از بدنش بی حس شده است .
کارگران و مردم شریف !
آیاجان آدمی اینقدر بیهوده و بی ارزش شده است که تنها بخاطر ابتدایی ترین حقوق انسانی خود ، باید چنین مرگ زجری آوری را اندک ، اندک تحمل نماید؟؟؟
مگر مطالبه او و دیگر کارگران زندانی و معترض غیر از تامین معیشت ، چیست ؟
در این چنین وضعیت فقر و فلاکت باری که هر روز بدتر از روز پیش می شود . آیادولت و قوه قضاییه و قوه قانون گزاری، نباید جهت تامین و بهبود معیشت ما کارگران زحمتکش ، برای دستمزد و دیگر حقوق و مزایای ما تجدید نظر کنند؟؟
می دانیم و آشکارا می بینیم که تامین معیشت ما کارگران دغدغه شما نبوده است؟!
کارفرمایان نیز نه تنها دغدغه ی معیشت ما را ندارند ، بلکه همیشه در تلاشند که گوشه و کنار سفره ما را قیچی کنند.
چنانکه با هم نوایی دولت و کارفرمایان همیشه دستمزدی را برای ما تعیین می کنند که هرگز این مبالغ ناچیز دستمزدها حتی تامین کننده حداقل هزینه بقای ما نبوده و نیست.
حداقل دستمزدی که ۵ برابر زیر خط فقر است. آیا با تناسب بسیار نابرابر دستمزد و هزینه زندگی ، امنیت خانواده ما کارگران زیر سوال نمی رود؟
پس ما کارگران برای حداقل تامین بقای خود و خانواده خویش چه باید بکنیم ؟
تنها راهی که خودتان پیش پای ما می‌گذارید .این است :
به خیابانها ، میدان ها ، به هر کجا که پای خسته ، یاری مان کند خواهیم رفت.
برای پاسخ به گرسنگی ، هراسی به دل نداریم . لااقل جلو ی چشم همسر و فرزندانمان قادر خواهیم بود ، که بدون آنکه سر فرود آوریم سرافراز باشیم . ما برای بدست آوردن زندگی شایسته انسانی و تحقق آن از هر تلاشی کوتاه نمی آییم . می گوییم :
” فریاد از این بیداد”
جای کارگر زندان نیست .
رضا شهابی را آزاد کنید .
آیت نیافر-۹۶/۶/۱۵
اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران می‌خواهد که رهبران سندیکایی زندانی را بی‌درنگ آزاد کند و حقوق بنیادی کار را رعایت کند
ژنو، ۵ سپتامبر ۲۰۱۷
به: آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهورجمهوری اسلامی ایران
جناب رئیس‌جمهور حسن روحانی،
من این یادداشت را در مقام دبیرکل اتحادیهٔ جهانی اینداستریال به شما می‌نویسم. اینداستریال بیشتر از پنجاه میلیون کارگر را در بخش‌های انرژی و تولید در بیشتر از ۱۴۰ کشور جهان، از جمله در ایران، نمایندگی می‌کند. از شما می‌خواهیم که رهبران سندیکایی زندانی را بی‌درنگ آزاد کنید، و رعایت تمام و کمال حقوق بنیادی کار در آن کشور را هرچه زودتر تضمین کنید.
گزارش‌های نگران‌کننده‌ای به ما رسیده است حاکی از اذیت و آزار و نیز بازداشتِ کارگران و رهبران سندیکایی و اتحادیه‌یی به خاطر استفاده از حقوق بنیادی سندیکایی‌شان. به همین دلیل، ما خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همهٔ کارگران و رهبران سندیکایی زندانی، از جمله اسماعیل عبدی و رضا شهابی هستیم.
اتحادیهٔ جهانی اینداستریال بار دیگر از دولت ایران می‌خواهد که پیمان‌نامهٔ ۸۷ سازمان جهانی کار در مورد «آزادی تجمع و حمایت از حق تشکل»، و پیمان‌نامهٔ ۹۸ در مورد «حق تشکل و چانه‌زنی جمعی» را تصویب کند. خواست روشن ما از دولت شما این است که حقوق کارگران برای پیوستن به سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی و برخورداری از حمایت قانونی از چانه‌زنی جمعی و بستن قراردادهای کار جمعی را تضمین کنید.
انتظار ما این است که دولت شما در راه ایجاد شرایط و محیط مناسب و مؤثر برای تأمین حقوق سندیکایی و اتحادیه‌یی و رعایت کامل آن بی‌درنگ اقدام کند.
منتظر پاسخ سریع شما هستیم.
با احترام،
والتر سانچز، دبیرکل
برگرفته از سایت سندیکای کارگران فلزکار مکانیک
عدم پرداخت یکسال مطالبات بخشی ازکارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان از عدم پرداخت بیش از یکسال مطالبات بخشی ازکارکنان علوم پزشکی گیلان،خبرداد.
براساس گزارشی که امروز رسانه ای شد،کارکنان برخی از بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نزدیک به یکسال است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند‌.
وخامت حال کارگر زن مصدوم حادثه انفجارکوره پزخانه وایقان
این چهار نفر اعضای دو خانواده مهابادی بودند که برای کار در کوره‌های آجرپزی به وایقان شبستر آمده بودند. خشت زدن برای کوره‌های آجرپزی شغل فصلی بیشتر کُردهای آذربایجان‌غربی است. سوزان هم همراه با خانواده‌اش به وایقان آمده بود تا خشت بزند و به پدرش کمک کند. دایی سوزان هم با زن و بچه‌اش به این شهر آمده بود. این دو خانواده کنار هم از صبح تا غروب خشت می‌زدند تا کار مردهای خانواده به موقع تمام شود. آن روز هم مثل همه روزهای قبل، زن‌ها و بچه‌ها کارشان تمام شده بود و به خانه آمده بودند. هوا هنوز روشن بود. باید بساط شام را تهیه می‌کردند. زن‌دایی سوزان پیک‌نیک‌ها را روشن کرد و بچه‌ها هم یکی‌یکی به حمام رفتند تا نوبت به سوزان رسید. او از بقیه بزرگتر بود. علاوه بر خشت‌زدن، در کارهای خانه به زن‌ها کمک می‌کرد. او به حمام نرفت تا به شهلا در پخت شام کمک کند. عقربه‌ها ساعت ٧ و ٣٠دقیقه بعدازظهر را نشان می‌داد که ناگهان انفجاری مهیب خانه آنها را لرزاند. صدای انفجار از اتاق گوشه حیاط بود، اتاق آتش گرفت. همان اتاقی که سوزان و شهلا در آن مشغول آشپزی بودند.
وخامت حال یکی از مصدومان
سوزان ١۵ساله، شهلا ٣٢ساله، فاطمه ١٠ساله و سازگار١٠ساله در این حادثه مصدوم شدند. این چهار مصدوم بلافاصله با اورژانس به بیمارستان سوانح سوختگی تبریز منتقل شدند. سوزان و شهلا با سوختگی زیاد، وضع وخیمی داشتند. اما دو مصدوم دیگر این حادثه، وضعیتشان بهتر بود. تلاش‌ها برای نجات جان این مصدومان بدحال آغاز شد، اما شدت سوختگی به‌حدی بود که تلاش کادر درمانی هم نتوانست مانع مرگ سوزان شود. او در آخرین ساعت روز یکشنبه، پس از ٧روز دست‌وپنجه نرم‌کردن با مرگ جان باخت. به‌گفته یکی از مسئولان بیمارستان سینا، پیکر این دختر ١۵ساله صبح دیروز به خانواده‌اش تحویل داده شد. او همچنین درباره وضع سه مصدوم دیگر این حادثه گفت: «این دختر فوت شده، بیش از ٧٣‌درصد سوختگی داشت. مصدوم ٣٢ ساله این حادثه هم با ۶٨‌درصد سوختگی وضع وخیمی دارد. به‌خصوص آن‌که این خانم دچار سوختگی عمیق شده است. یکی از مصدومان ١٠ساله این حادثه هم از بیمارستان مرخص شده است و یک دختر ١٠ساله دیگر هم با کمتر از ٣٠‌درصد سوختگی تحت درمان است.»
درهمین رابطه:
*یک کودک کارمجروح حادثه انفجارکوره پزخانه وایقان جان باخت
امروزیکشنبه ۱۲شهریور،سوزان عمری،کودک کار۱۴ساله که درحادثه انفجارکوره پزخانه وایقان دچار سوختگی شدید شده بود،دربیمارستان جان باخت.
به گزارش منابع خبری محلی،روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، چهار نفر حین کار درکوره آجرپزی شهر وایقان دچار حادثه و سوختگی شدید شدند.
این منابع،هویت این چهارنفر را شهلا محمدزاده ٣۵ ساله، فاطمه ابراهیم‌زاده ١٠ ساله، سوزان عمری ١۴ ساله و سازگار عمری ١٠ ساله اعلام کردند.
*وخامت حال۱کودک کار و۲کارگرزن براثرسوختگی شدید در حادثه انفجارکوره پزخانه وایقان
روز گذشته(۷شهریور)، در وایقان شبستر، یک کودک کار ودوکارگر زن بر اثر انفجار در اتاقک کارگری دچار سوختگی شدید شدند. حال مصدومان وخیم گزارش شده است.
برپایه گزارش منتشره، روز گذشته، یک کودک ودوزن که به عنوان کارگر در یک کوره‌پزخانه واقع در شهر «وایقان» در منطقه شبستر استان آذربایجان شرقی مشغول کار بودند، بر اثر انفجار گاز پیک‌نیکی دچار سوختگی شدند.
«وحید شادی نیا» مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: این انفجار در اتاقکی که محل اسکان کارگران بوده است، رخ داد و در نتیجه آن کارگران مصدوم ۳۰ تا ۵۰ درصد دچار سوختگی شدند.
به گفته مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس آذربایجان شرقی این کارگران مصدوم اعضای یک خانواده هستند که به ترتیب ۱۵، ۳۶ و ۵۰ سال سن دارند که پس از حادثه با آمبولانس به بیمارستان «شبستر» و پس از آن به بیمارستان سوختگی «سینا » در شهر تبریز منتقل شدند.
وی از وخامت حال این کارگران مصدوم به دلیل بالا بودن جراحت سوختگی خبر داد.
این حادثە در اتاق استراحت آنان روی دادە و در نتیجە این انفجار پک نیک گاز ٣٠ تا ۵٠ درصد دچار سوختگی شدەاند.
برق گرفتگی کارگر اداره برق صومعه سرا را راهی بیمارستان پورسینای رشت کرد
امروز۱۵شهریور،یکی از کارگران اداره برق صومعه سرا در حال انجام مأموریت در مسیر صومعه سرا به ماسال در غرب استان گیلان، دچار برق گرفتگی شد وراهی بیمارستان پورسینای رشت شد.
حمیدرضا حکمت مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان غروب گفت: امروز یکی از پرسنل اداره برق صومعه سرا برای کار و خدمت رسانی به مشترکان در حال انجام وظیفه بود که بدلیل نقص فنی و نزدیکی به پست برق، دچار برق گرفتگی می‌شود.
به گفته حکمت، این مأمور برای درمان ابتدا به بیمارستانی در ماسال منتقل می‌شود، ولی پس از آن، به بیمارستان پورسینای رشت انتقال یافته است.
وی اضافه کرد: این مأمور وظیفه شناس، از ناحیه دست و پا دچار سوختگی و مصدومیت شده و هنوز به طور دقیق از علت و جزئیات حادثه اطلاعی در دست نداریم.
جان باختن کارگر کارخانه فولاد ارفع اردکان حین کار
روز۱۳شهریور،کارگر بازنشسته کارخانه فولاد ارفع اردکان بر اثر حرکت تراکتور جان خود را از دست داد.
به گزارش یک منبع خبری محلی،روز۱۳شهریور کارگر بازنشسته ای که در یکی از شرکت های پیمانکاری کارخانه فولادارفع مشغول به کار بوده است و در حین بررسی یک دستگاه تراکتور دچار حادثه شد و با توجه به شدت جراحات وارده در بیمارستان اردکان فوت کرد.
کارگر متوفی «منصور کرمانشاهی» نام داشته و از اهالی یکی از استانهای غربی کشور بوده است.
روز گذشته بنا به اظهارات شاهدان در حین بررسی خرابی یک دستگاه تراکتور، با حرکت ناگهانی تراکتور از روی بدن وی علت حرکت ناگهانی تراکتورهنوز در دست بررسی است جراحات شدید به بدن و سر وی وارد شده و در نهایت پس از اعزام به بیمارستان اردکان به دلیل شدت جراحات و صدمات وارده فوت می کند.
کارخانه فولاد ارفع در مجتمع صنعتی چادرملو و گندله سازی اردکان قرار دارد و طی چند ساله گذشته حوادث متعددی که منجر به فوت کارگران شده در آن اتفاق افتاده است.
پانزدهم شهریورماه۱۳۹۶
akhbarkargari۲۴۶۸@gmail.com

اخبار و گزارشات کارگری (۱۵ شهریور ۱۳۹۶)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.