اخباروگزارشات کارگری9بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری9بهمن1393

– تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد برای دفعه پنجم

– تجمع اعتراض آمیز رانندگان مقابل کارخانه سیمان کیاسر

– نامه سرگشاده انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه

– اعتصاب معلمان کامیاران در مدارس

– پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

– مرگ پنج معلم در سانحه رانندگی صبح امروز در جاده اهر- تبریز

– اعتصاب۱۵هزار کارگر صنایع فلزی ترکیه اعتصاب

– اعتصاب 70هزارکارگر در آلمان برای افزایش دستمزد

تجمع اعتراضی کارگران مس خاتون آباد برای دفعه پنجم

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای پنجمین دفعه در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

به گزارش9بهمن ایلنا، این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌های‌شان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلیشان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

این کارگران پیمانی که از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه به طور متوالی اقدام به تجمع در مقابل فرمانداری شهربابک کرده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامشان در پی اعلام خبر برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب نیروی جدید از طرف شرکت مس ایران هستند.

کارگران می‌گویند «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند».

به گفته یکی از کارگران برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس، در شرایطی که بسیاری از کارگران فعلی این پروژه‌ها به امید استخدام رسمی سال‌ها در این شرکت فعالیت کرده‌اند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از نیرو‌ها شود.

در یک ماه گذشته، این پنجمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند.

تجمع اعتراض آمیز رانندگان مقابل کارخانه سیمان کیاسر

رانندگان کامیون های حمل سیمان،مقابل کارخانه سیمان کیاسر تجمع کرده اند.

به گزارش8بهمن خزرخبر،رانندگان کامیون های حمل سیمان که با این کارخانه قرارداد همکاری دارند امروز در اعتراض به عدم توجه به خواسته های قانونی خود،مجبور به تجمع در مقابل این کارخانه در کیاسر شده اند.

بر پایه این گزارش،این رانندگان که تعداد آنها 450 نفر بود ،عدم دریافت حقوق عقب مانده،عدم توجه مسئولین کارخانه به حداقل امکانات رفاهی (نماز خانه،سرویس بهداشتی ،مکان استراحت و …) را از دیگر خواسته های به حق خود اعلام کرده اند.

از دیگر موارد قابل اعتراض این رانندگان این بوده است که چون تعرفه و نرخ های جدید کرایه ها افزایش پیدا کرده(10 درصد) اما کرایه این رانندگان با توجه به بالا رفتن قیمت تمامی اجناس،تغییری نکرده و باعث بوجود آمدن مشکلاتی شده است.

براساس این گزارش،چند هفته قبل نیز اخباری مبنی بر تعطیلی این کارخانه منتشر شده بود که مسئولین این شرکت،تعمیرات تجهیزات را بهانه ای برای تعطیلی اعلام کرده بوده اند اما کارگران و منابع مطلع مشکلات زیست محیطی و …. را علت اصلی تعطیلی این شرکت اعلام کرده اند.

بر پایه این گزارش،فرماندار ساری چند هفته قبل تعطیلی کارخانه سیمان را تایید نکرده بود و از فعالیت بدون مشکل این شرکت خبر داده و رسانه ها را متهم به سیاه نمایی کرده بود که با توجه به تجمع امروز،این سوال بوجود می آید که آیا باز هم فرماندار ساری رسانه ها را در معرض اتهام قرار می دهد یا مشکلات این کارخانه و عدم توجه به خواسته های کارگران را قبول خواهد کرد؟

نامه سرگشاده انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سقز و حومه

با سلام

خلاصه‌ای از پیگیری‌هایی که در خصوص دستمزد کارگران خباز در طول سال ۹۲ و ۹۳ توسط هیات مدیره انجمن صنفی کارگران خباز صورت گرفته و تا به حال بی‌نتیجه بوده به شرح زیر می‌باشد:

در سال ۱۳۹۲ طی ۶ بار مکاتبه با فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه کارفرمایان خباز و طومار جمعی از کارگران در اعتراض به عدم اجرای مقررات قانون کار و همچنین چهار بار جلسه در محل فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه‌ای حاصل نگردید و از ابتدای سال ۹۳ طی ۹ بار مکاتبه با فرمانداری و اتحادیه کارفرمایان خباز و استانداری استان کردستان و سایر ادارات مربوطه و ۸ بار جلسه در محل فرمانداری و اداره تعاون و اداره اصناف و انجمن صنفی کارگران خباز و دو مورد طومار دسته جمعی کارگران خباز در اعتراض به عمل نکردن به مقررات قانون کار و بخشنامه شورای عالی کار، نمایندگان کارفرمایان به صراحت اعلام می‌دارند که به هیچ وجه حاضر به افزایش دستمزد کارگران خباز و اجرای بخشنامه شورای عالی کار نبوده و در طول این دو سال کارگران خباز کماکان با دستمزد ناچیز و بخور و نمیر کارمی کنند.

متاسفانه مسئولین محترم هیچ توجهی به این وضعیت نابسامان نداشته و کارگران عملا از هیچگونه حمایتی برخوردار نبوده و این در حالی است که چنانچه کارگری بنا‌ به هر دلیلی در محل کار حاضر نشود چندین مامور و بازرس برای مقصر جلوه دادن و بهانه‌ای برای اخراج کارگر در محل حاضر شده و موضوع را به نفع کارفرمایان پیگیری می‌نمایند اما عمل نکردن به مقررات قانون کار از جانب نمایندگان کارفرمایان از دیدگاه مسئولین قصور یا مغایرتی با قانون کار نبوده چون مشکلات موجود کارگران خباز همچنان به قوت خود باقی است.

اعتصاب معلمان کامیاران در مدارس

کامیاران شهرستانی است واقع در شصت و پنج کیلومتری جنوب سنندج مرکز استان کردستان. حدود دوهزار نفر پرسنل آموزش و پرورشی دارد و بیشتر مدارس این این شهرستان محروم از تسهیلات استاندارد هستند.

معلمان کامیاران در روزهای 30 دی و 1 بهمن 93 در مدارس این شهرستان اعتصاب کردند. این اعتصاب در کنار اعتراضات شهرهای دیگر مانند کرمانشاه، شاهرود، اسلامشهر، سقز، شهرقدس، رباط کریم و مریوان یک بار دیگر نارضایتی فرهنگیان ایران نسبت به عملکرد مسئولان در آموزش و پرورش را نمایان ساخت.

این اعتصاب در اعتراض به تبعیض در نظام پرداخت حقوق و مزایای شغلی و نابسامانی های آموزش و پرورش انجام شد. از جمله مدارسی که در این روزها در اعتصاب به سر می بردند دبیرستان های آزادگان و رازی بود.

یکی از فعالان مدنی این شهرستان (معلمی با بیش از بیست و پنج سال سابقه) که نخواست نامش فاش شود طی تماسی گفت:«فرهنگیان کامیاران نسبت به تبعیض موجود در آموزش و پرورش اعتراض جدی دارند و لذا برای همراهی با معلمان کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته پبش اعتصاب کردند و در مدارس حاضر شدند ولی به کلاس درس نرفتند. رییس اداره و مسئولان اداری وقتی با اعتصاب همکاران مواجه شدند با حضور در مدارس خواهان بازگشت معلمان به کلاس شده و قول دادند که موارد اعتراضی را به ادارات کل منعکس کرده و نتیجه را به فرهنگیان گزارش می دهند. علی رغم حضور مسئولان در مدارس ، معلمان تا روز یکم بهمن اعتصاب را ادامه دادند».

نکته قابل تاملی که در اعتراضات کامیاران وجود داشته این بوده است که در روز اول اعتراضات برخی مدارس در اعتصاب نبوده اند ولی وقتی به اعتصاب در مدارس دیگر پی می برند، برای همراهی با دیگر مدارس از زنگ دوم و سوم به اعتصاب می پیوندند.

منبع: حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی – 9بهمن

پیام تسلیت اتحادیه آزاد کارگران ایران به شاهرخ زمانی

شاهرخ عزیز، از دست دادن مادر برای هر انسانی یکی از غم انگیزترین لحظات زندگی است. میدانیم اینکه در آخرین لحظات زندگی مادر در کنارش نباشی و سپس این غم را در کنار خانواده و عزیزان پشت سر نگذاری فراتر از تحمل هر انسان شریفی است. روا کردن چنین شرایط سخت و طاقت فرسائی بر شما، از بیشمارها  ستم  و مصائبی است که نظام ضد انسانی سرمایه داری بر ما کارگران و زحمتکشان تحمیل کرده است. تو خود بیش از هر کسی بر این امر واقفی و ما با  باوری که به عزم و اراده شما برای ایستادگی در برابر مشقات و سختی ها داریم میدانیم  که این غم بزرگ را نیز پشت سر خواهی گذاشت. ما اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران نسبت به شرایطی که بر شما تحمیل شده است بشدت معترضیم، خود را شریک غم تو میدانیم و درگذشت مادر گرامیتان خانم زرین نجاتی را  به شما رفیق عزیز صمیمانه تسلیت میگوئیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – نهم بهمن ماه 1393

مرگ پنج معلم در سانحه رانندگی صبح امروز در جاده اهر- تبریز

خانم ها شهین پورشیخ، بیوک خانم قربان موحد، یمن حیدری، معصومه ابراهیمی و آقای علیرضا فضلی(راننده) 5 نفری بودند که در تصادف خودروی روا و تریلر اسکانیا در محور اهر- تبریز جان خود را از دست دادند.

به گزارش9بهمن آناج،فوت شدگان مدرسانی بودند که پس از سپری کردن دوره های آموزشی تخصصی در تهران به منظور انتقال دانش خود عازم تبریز بودند که متاسفانه جان خود را از دست دادند و 5 خانواده دیگر ایرانی شدند.

در اثر برخورد کامیون تریلر با سواری رووا در سه راهی شهرک جاده اهر – تبریز محدوده هریس  متاسفانه 5 نفر از سر نشینان سواری در دم جان باخته و راننده تریلر زخمی شد.

محور مواصلاتی اهر-تبریز به دلیل ترافیک زیاد، پیچ های متعدد، عریض بودن همچنین غیر استاندارد بودن در طول سال جان بسیاری را می گیرد اگرچه رانندگی صحیح با سرعت مطمئنه هم از عوامل حفظ امنیت و جلوگیری از وقوع سوانح رانندگی است ولی بی تردید تنها عامل به شمار نمی رود.

اعتصاب۱۵هزار کارگر صنایع فلزی ترکیه اعتصاب

حدود 15 هزار کارگر شاغل در 22 کارخانه فلزات در 10 استان ترکیه، روز پنجشنبه در اعتراض به کمی دستمزدها و محدودیت در انعقاد قراردادهای جمعی، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش9بهمن ماین نیوز، این کارگران عضو اتحادیه کارگری بخش فلزات ترکیه موسوم به اتحادیه ‘متال – ایش’ هستند.

اعتصاب در کارخانجات ذوب آهن و فلزات استان های عثمانیه، حاتای، مرسین، قونیه، کوجالی، بورسا، ازمیر، استانبول و گبزه شروع و اعلام شد تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت.

‘عدنان سرداراوغلو’ رئیس اتحادیه متال ایش امروز همزمان با ساعت شروع روز کاری در شهرک صنعتی گبزه واقع در یکصد کیلومتری شرق استانبول حضور یافت و به طور رسمی شروع اعتصاب کارگران وابسته به این اتحادیه در 22 کارخانه ترکیه را اعلام کرد.

او گفت تا پذیرفته شدن خواسته های کارگران که شامل افزایش سطح دستمزدها و انعقاد قراردادهای دسته جمعی سه ساله با اتحادیده متال ایش است، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

براساس آخرین آمار وزارت کار ترکیه، آمار کارگران رسمی در این کشور حدود 11.6 میلیون نفر است که فقط حدود 10 درصد آن در اتحادیه های کارگری عضویت دارند. به عبارت دیگر نسبت سندیکایی شدن در ترکیه 9.45 درصد است.

ترکیه از این لحاظ در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او.ئی.سی.دی) در ردیف آخر قرار دارد.

نسبت سندیکایی شدن در اتحادیه اروپا 23 درصد و در کشورهای او.ئی.سی.دی 17 درصد است .

در ترکیه کمترین نسبت سندیکایی شدن در بخش ساختمان سازی است که از بخش های پیشرو در اقتصاد این کشور به شمار می رود.

بزرگترین نسبت سندیکایی شدن در اروپا در بخش معدن و فلزات است.نسبت سندیکایی شدن در بخش فلزات ترکیه 15.8 درصد و در بخش معدن 20 درصد است.

متال ایش دارای بیشترین عضو در بین اتحادیه های کارگری در ترکیه است. این سندیکا بیش از 165 هزار عضو دارد.

اعتصاب 70هزارکارگر در آلمان برای افزایش دستمزد

به گزارش29ژانویه یورونیوز،حدود هفتاد هزار کارگر صنایع مختلف به ویژه خودروسازی در آلمان دست به اعتصاب زدند.

معترضان خواستار افزایش پنج و نیم درصدی حقوق هستند.

کارگران کارخانه های خودروسازی فورد، بنز، دایملر و کارخانه هواپیماسازی ایرباس از جمله اعتصاب کنندگان بودند.

نهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.