اخباروگزارشات کارگری6بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری6بهمن1393

-۷ کارگرمعترض دیگر معدن چشمه پودنه اخراج شدند

تعدادکارگران اخراجی این معدن پس ازاعتصاب به 9نفررسید

– کارت کاریکی از کارگران معترض کارخانه فولاد و چدن دورود کماکان ضبط است

– یاد کارگران جان باخته خاتون آباد گرامی باد!

– تجمع کارگران اخراجی کارخانه نورد نوشهر مقابل اداره کار – اخراج170کارگراین کارخانه  طی یکسال اخیر

– ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره برای دومین روز متوالی

– بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه قند ورامین

-۱۱۲ کارگرکارخانه پارس سرام اخراج شدند – ۶۰کارگر دیگر در لیست اخراجی‌ها

-۴ ماه بیکاری کارگران کارخانه قند قهستان بدون دریافت ۸ ماه حقوق و بیمه بیکاری

– کارگران کارخانه گسترش مانا ساز ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

– نشریه ی صدای آزادی در اعتراض به آمار بالای بیکاری درکرمانشاه ،«سفید» منتشر شد

– اعتراضات صنفی معلمان، ریشه ها و امیدها

– گزارش مراسم تدفین و ترحیم خانم زرین نجاتی

– مرگ خاموش سه کارگر در کارگاه مبل‌سازی در تبریز

– برخورد مرگبار یک دستگاه خودرو با کارگرشهرداری

۷ کارگرمعترض دیگر معدن چشمه پودنه اخراج شدند

تعدادکارگران اخراجی این معدن پس ازاعتصاب به 9نفررسید

کارگراخراجی معدن چشمه پودنه: درست مانند یک برده با ما رفتار می‌شود و کارفرما می‌خواهد هرچه بگوید ما بگوییم چشم!

پس از اخراج ۲ کارگر در پی اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ «چشمه پودنه»، ۷ کارگر دیگر طی هفته گذشته به جمع کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه اضافه شدند. کارگران این معدن در اعتراض به دریافت نکردن ۴ ماه حقوق دست از کار کشیده و اعتراض کرده بودند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، در پی اعتصاب بیش از ۲۹۰ نفر از کارگران معدن چشمه پودنه در تاریخ ۱۴ دی ماه، اینک تعداد کارگران اخراجی این معدن به ۹ نفر رسیده است.

یکی از کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه که نخواست نامش منتشر شود درباره دلایل اخراج خود و همکارانش گفت: پس از اتمام قرارداد کارمان در تاریخ ۳۰ آدرماه سال جاری، از جانب کارفرما گفته‌اند دیگر قراردادی با ما تمدید نمی‌شود و هنوز هیچ تسویه حسابی هم با ما صورت نگرفته است و ما در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بریم.

وی گفت: هنوز مشخص نیست دلیل ممانعت کارفرما از ورود ما به معدن چبست اما دلیلی که فعلا به ما گفته‌اند این است که به خاطر راه اندازی تجمع و برگزاری اعتصاب نباید به معدن بازگردیم.

وی درباره اعتراض همکارانش توضیح داد: کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت برای کارگران آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد.

این کارگران با قرارداد موقت مشغول به کار بودند و بین ۵ تا ۱۰ سال سابقهٔ کار دارند.

گفتنی است، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه ۱۴ دی ماه جاری، در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. در پی این اعتصاب، ۲ نفر از کارگران به نام‌های «مهدی محمدی» و «علی علیزاده» با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما در یک هفتهٔ اخیر در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات بیکار شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در پی این تجمع اعتراضی حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است و ۷ کارگر نیز پس از اتمام قراردادشان اخراج شده‌اند. اگرچه هنوز دلیل اصلی اخراج این کارگران اعلام نشده است، اما یکی از کارگران اخراجی گفت: دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگر سردستگی آن‌ها در اعتراضات کارگران معدن چشمه پودنه در ماه گذشته عنوان شده است.

این کارگر در ارتباط با وضعیت پیگیری مطالبات کارگران اخراجی گفت: فعلا به اداره کار شکایت کرده‌ایم اما به دلیل اینکه مشکل عدم تمدید قرارداد است فعلا پیگیری در مورد کار ما انجام نمی‌شود و حق را به کارفرما می‌دهند.

وی ادامه داد: نه سختی کار به ما تعلق می‌گیرد و نه حق زیر زمین کارکردن. کارگران امنیت شغلی ندارند. قرارداد‌ کار همه کارگران 29  روزه است. از همهٔ معادن اطراف تولیدمان بیشتر است اما علی رغم این حتی حقوقمان را به موقع در یافت نمی‌کنیم. به محض اینکه اعتراضی هم صورت بگیرد اخراج می‌شویم. درست مانند یک برده با ما رفتار می‌شود و کارفرما می‌خواهد هرچه بگوید ما بگوییم چشم!

عدم وجود نماینده و نهاد کارگری و همچنین در نظر گرفتن شرایط سخت کار از دیگر دلایل اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه است.

گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد. معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

کارت کاریکی از کارگران معترض کارخانه فولاد و چدن دورود کماکان ضبط است

در ارتباط با وضعیت دو کارگری که پس از اعتراض کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در روز چهارم بهمن، توسط کارفرما از ورود آن‌ها به کارخانه ممانعت به عمل آمده بود،یکی از کارگران به کار بازگشته اما وضعیت دیگر کارگری که کارت‌اش توسط مسولین ضبط شده است هنوز مشخص نیست.

به گزارش 6بهمن ایلنا،نزدیک به ۷۰ درصد از مطالبات حقوقی مهرماه کارگران فولاد و چدن دورود امروز پرداخت شده و به این ترتیب مطالبات حقوقی کارگران به ۳ ماه کاهش یافته است.

در پی اعتراض دو روز گذشته بیش از ۵۰ نفر از کارگران فولاد و چدن دورود در مقابل واحد اداری این کارخانه حدود 900 هزار تومان از حقوق مهرماه همهٔ کارگران واریز شده اما هنوز تکلیف مطالبات ماه‌های آبان و آذر و دی ماه کارگران مشخص نیست.

برپایه این گزارش،معلوم نیست قرار است باقی مطالبات کارگران چه زمانی پرداخت شود ، شرایط فعلی به شدت کارگران را خسته کرده است.

گفتنی است کارخانه فولاد وچدن دورود نزدیک به ۱۴۰ کارگر رسمی و پیمانی دارد. کارگران این کارخانه به دلیل عدم دریافت به موقع مطالباتشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. کمبود نقدینگی و رکود در بازار فروش قطعات فولاد وچدن و همچنین راه‌اندازی و تجهیز کارخانه فولاد وچدن به دستگاه‌های پیشرفته، عمده‌ترین دلایلی است که باعث تعویق در پرداخت مطالبات کارگران شده است. مدیریت فولاد و چدن دورود ، وعده تا پیش از پایان سال کلیه مطالبات کارگران فولاد و چدن دورود وصول شود و شرایط کارخانه به وضعیت مطلوب برسد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری:

 یاد کارگران جان باخته خاتون آباد گرامی باد!

به مناسبت کشتار کارگران مس خاتون آباد در 4 بهمن سال 82

یازده سال از کشتار وحشیانه کارگران کارخانه ذوب مس خاتون آباد، در اعتراض به از دست دادن شغل و بیکار شدن آنان می گذرد و این در شرایطی است که اخراج و بیکار سازی کارگران در سرتاسر ایران همچنان ادامه داشته و بیش از پیش سایه شوم خود را بر سر ِ کارگران گسترده است و می رود تا هست و نیست آنان را به نابودی  بکشاند. در یک چنین روزی (چهارم بهمن ماه سال ۱٣٨۲) حدود ۲۰۰ نفر از کارگران اخراجی این شرکت (شرکت ملی صنایع مس ایران) که در پی حرص و آز سیری ناپذیر صاحبان سرمایه و اهداف سود پرستانه ی آن ها و به اصطلاح “تعدیل نیرو”، اخراج و از کار بی کار شده بودند به همراه خانواده های شان، با خواست برخورداری از حق داشتن شغل جهت گذران زندگی و دراعتراض به بیکارسازی کارگران ،پس از چند روز تحصن و بی جواب ماندن خواست و مطالبه ی برحق آنان و در نهایت عدم نتیجه گیری، در قالب یک راهپیمایی اعتراضی به سوی فرمانداری شهر بابک حرکت می کنند و در مقابل این فرمانداری تجمع می نمایند. اما مسئولین بازهم از پاسخ گویی به این کارگران اجتناب کرده و با کمک نیروهای امنیتی و انتظامی، در نهایت بی رحمی و شقاوت این کارگران و خانواده های آنان را با استفاده از ابزارهای سرکوب ، از جمله یک فروند هلیکوپتر از زمین و هوا به گلوله بسته و در خون غرقه می کنند. در این حمله ناجوانمردانه چهار نفر از کارگران به نام های مهدوی، ریاحی، مومنی و جاویدی به همراه دانش آموزی به نام پور امینی، جان خود را از دست می دهند و تعداد زیادی از کارگران و خانواده های آن ها نیز زخمی و دستگیر می شوند.

لینک متن کامل:

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2044:-l——–r&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

تجمع کارگران اخراجی کارخانه نورد نوشهر مقابل اداره کار – اخراج170کارگراین کارخانه  طی یکسال اخیر

کابوس بیکاری این بار به سراغ ۴۰ کارگر کارخانه نورد نوشهر آمد و کارگران را مجبور کرد برای دریافت حقوق خود مقابل اداره کار شهرستان گردهم آیند.

به گزارش 6بهمن مهر، روز5بهمن در حالی که بسیاری از کارکنان و کارگران به محل کار خود حرکت می کردند، بیش از ۴۰ کارگر اخراجی کارخانه نوردنوشهردر مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان، گردهم آمدند تا شاید بتوانند حقوق خود را  مطالبه کنند.

این کارگران شرکت گروه صنعتی نورد نوشهر، خواستار پرداخت حقوق معوق خود و همچنین حق سختی کار خود شدند.

شرکت گروه صنعتی نورد نوشهر که انواع میلگرد ساده و آجدار را تولید می کند پیش از این دارای ۶۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید است .

الیاس یکی از کارگران زحمتکش این کارخانه می گوید: این شرکت علیرغم وعده هایی که در ابتدای تاسیس داده بود تا بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند اما تنها به ۲۰۰ کارگر بسنده کرد و تا سالها پیش همین تعداد کارگر طی سه شیفت کاری در کارخانه مشغول به کار بودند.

وی افزود: ظرف یک سال اخیر به دلایل مختلف به صورت ماهانه تعدادی از کارگران به بهانه تعدیل نیرو اخراج شدند و امروز تنها ۳۰ نفر در این کارخانه مانده اند و تکلیف این تعداد نیز نامشخص است.

الیاس افزود: مهمترین مشکل ما اکنون دریافت حق سختی کار است. کارگران این کارخانه با توجه به شرایطی مانند ذوب آهن و تولید میلگرد و آلاینده هایش همواره در معرض آسیب بوده اند اما امروز هم کارخانه و هم اداره کار نسبت به پرداخت این سختی کار تمکین نمی کند.

یکی دیگر از کارگران گفت: ما چند بار نزد مسئولین شهرستان رفته ایم و نامه نگاری های زیادی هم با مسئولان داشته ایم، اما کارفرما از پرداخت حقوق و حق سختی کارمان طفره می رود.

وی افزود: اداره کار هیچگاه سختی کار ما را لحاظ نکرده است.

کاظم پور گفت: محوطه این شرکت شاید برای آنکه از موقعیت طبیعی و خوبی برخوردار است قابلیت تغییر کاربری را داشته باشد اما این واحد یک سرمایه ملی است و نباید با تغییر کاربری به گردشگری، زیر واحدهای ویلایی دفن شود.

وی با اشاره به سختی کار در این کارخانه گفت: انگشت دست بیشتر کارگران این کارخانه به دلیل ناامنی دستگاه ها دچار آسیب شده و قطع شده و جالب آن است که اداره کار و خود مالکیت کارخانه هنوز نسبت به سختی کار بی تفاوت هستند.

وی افزود: متاسفانه یکی از همکارانمان بنام محمد خزائی جانش را در همین غلطک استند یک و دو از دست داده است.

یکی دیگر از کارگران می گوید: در کارخانه ای که تا سالهای گذشته بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل مشغول کار بودند حالا ۳۰ نفر  باقی مانده اند و در آستانه تعطیلی قرار دارد.

رضا. ق می افزاید: در این روزهای  که به عید و سال نو نزدیک می شویم شرمنده خانواده مان شده ایم، هر وقت اعتراض می کنیم تهدید می کنند که کارخانه را تعطیل می کنیم.

در این تجمع، عمده‌ترین مطالبات کارگران این شرکت تولیدی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در کارخانه، پرداخت حق سختی کار، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده و همچنین استاندارد سازی سیستم‌ها و  پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود.

شایان ذکر است با حضور معاون فرماندار نوشهر در این اجتماع از کارگران خواسته شد تا ضمن حفظ آرامش، پیگیری این امور را به مسئولان بسپارند و از سوی دیگر معافی رئیس اداره کار نوشهر وعده داد تا مشکلات کارگران اخراجی کارخانه ظرف یک هفته برطرف شود.

ادامه اعتصاب کارگران معدن طزره برای دومین روز متوالی

کارگران معدن ذغال سنگ «طزره» که طی ۳ ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند در ادامه اعتصاب روز گذشته، امروز (ششم بهمن) نیز در محوطه معدن تجمع کردند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، کارگران معدن طزره (از معادن البرز شرقی واقع در سمنان) که تعدادشان ۱۴۰۰ نفر گزارش شده است در اعتراض به پرداخت نشدن ۳ ماه حقوق و تاخیر در پرداخت ۴ ماه حق بیمه سهم کارگران به سازمان تامین اجتماعی، صبح دیروز دست از کار کشیدند و ابتدا در محوطه کارخانه و سپس با تعداد کمتری در مقابل فرمانداری شاهرود تجمع کردند.

دیروزفرماندار شاهرود با حضور در جمع معترضان به آنان وعده داد که طی ۱۰ روز آینده مطالبات حقوقی آنان پرداخت شود، اما امروز کارگرانی که برای تمدید دفترچه‌های بیمه‌ خانواده‌های‌شان به اداره تامین اجتماعی دامغان مراجعه کرده بودند، پاسخ دلسرد کننده دریافت کرده‌اند و دفترچه‌های بیمه‌شان تمدید نشده است.

کارگران می‌گویند در گذشته نیز چنین وعده‌هایی دریافت کرده‌اند اما به دلیل محقق نشدن‌، به وعده‌های جدید نیز امیدوار نیستند.

درهمین رابطه:

کارگرانی که در معادن البرز شرقی کار می کنند بیمه نیستند- کارگران این معدن سه ماه است حقوقی دریافت نکرده اند

پس از تجمع روز5بهمن کارگران البرز شرقی در محوطه فرمانداری،درب فرمانداری بسته شد و به هیچ کس علی الخصوص خبرنگاران اجازه ورود به فرمانداری داده نشد. خبرنگاران پشت درب های بسته منتظر ماندند تا ببینند حاصل تجمع این بار کارگران چه خواهد شد و آیا تجمع کارگرانی که به جهت مطالبه حق و حقوق خود انجام شده، نتیجه ای نیز خواهد داشت؟؟؟!!!!!

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در جمع کارگران حاضر و مشغول صحبت با آنها شد پس از گذشت حدود 30 دقیقه چند نفر از کارگران از فرمانداری بیرون آمدند و خبرنگار ما برای جویا شدن نتیجه به سمت آنها رفت که متاسفانه ماموران نیروی انتظامی مستقر در جلو درب ورودی فرمانداری با برخوردی نامناسب از مصاحبه این کارگران با خبرنگار ما جلوگیری کرد و دست کارگران را گرفته و آنها را به داخل حیاط فرمانداری کشیدند.

برخورد نامناسب ماموران نیروی انتظامی با خبرنگاران به همین جا ختم نشد و حتی پس از خروج کارگران از فرمانداری نیز به خبرنگار ما اجازه مصاحبه در جلو فرمانداری ندادند و با لحنی نامناسب گفتند: “حق مصاحبه گرفتن در جلو فرمانداری ندارید جای دیگری بروید”.

تعدادی از کارگران به محض دیدن خبرنگاران به سمت آنها رفته و پس از تجمع در پارکینگ و پیاده رو اداره فرهنگ و ارشاد با خبرنگاران به گفت و گو پرداختند.

یکی از کارگران البرز شرقی با اشاره به این که از برج 8 امسال حقوقی دریافت نکرده و به سختی در حال گذراندن زندگی خانواده اش است گفت: مسئولان این مملکت کجا نشسته اند که حق یک کارگر باید اینگونه پایمال شود.

وی با بیان این مطلب که آخرین حقوقی که دریافت کرده سه ماه پیش آن هم نه به صورت کامل بلکه تنها 60 درصد حقوق بوده افزود: ما در معادن به سختی جان کندن انسان کار می کنیم تا روزی حلال سر سفره زن و بچه هایمان بگذاریم ولی الان سه ماه است حقوقی دریافت نکرده ایم و بعد از این همه مدت وعده واریز حقوق و معوقات را برای ده روز دیگر می دهند.

کارگر دیگری در اعتراض به عدم رد شدن لیست بیمه کارگران در این مدت خاطر نشان کرد: آن مسئولی که شعار داد با واگذار شدن البرز شرقی به اصفهان آرامش و امید و دلگرمی به این بخش وارد شده کجاست ببیند این آرامش و دلگرمی به جیب او رسیده یا به دل کارگران.

وی بیان کرد: ما در معادنی کار می کنیم که چند صد متر زیر زمین است اگر اتفاقی برای ما بیفتند در صورتی که حتی بیمه نیستیم چه کسی پاسخگوست؟؟؟ آن وقت آیا همین مسئولین نمی گویند شما که بیمه نبودید چرا کار کردید؟؟حقوقمان را پرداخت نمی کنند حداقل لیست بیمه مان را رد کنند.

کارگر دیگری با اشاره به این که فرزند بیماری دارد که مخارجش کمر شکن شده تصریح کرد: به امید این که آخر ماه بتوانم مخارج درمان فرزندم را تامین کنم طول ماه به سختی و با صداقت کار می کنم ولی آخر ماه باید ترس و لرز داشته باشم که نکند حقوقم واریز نشود، اسمم در لیست بیمه نباشد یا به لیست اخراج بخورم.

یک کارگر دیگر البرز شرقی با یادآوری تحصن زمان واگذاری شرکت به مجموعه شهرداری عنوان کرد: آن زمان اصلی‌ترین محور مشکلات این کارگران واگذاری مجموعه البرز شرقی، اجبار به تخلیه خانه‌های مسکونی سازمانی، بلاتکلیفی در بحث پرداخت‌ها و بیمه‌های کارگران، عدم امنیت شغلی برای کارگرانی که با پیمانکار جدید قرارداد بسته‌اند و همچنین عقد قرارداد احتمالی با پیمانکاری که به عقیده کارگران اوضاع معیشتی آنها را به شدت تهدید می‌کند، بود.

وی اذعان داشت: دقیقا بعد از گذشت هفت ماه تمام دلهره های کارگران روی واقعی خود را نشان داد و وعده های دلگرم کننده مسئولان در حد وعده باقی ماند و حق و حقوق کارگران پرداخت نشد و مسئولان هم پاسخگو نیستند.

گفتنی است شرکت البرز شرقی با توجه به معادن و مناطقی که تحت پوشش دارد می تواند به تنهایی تامین کننده مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان و کک سازی زرند کرمان باشد.

ذوب آهن اصفهان خریدار معادن شرکت البرز شرقی و پیمانکاری این شرکت را بر عهده دارد

یک مقام مسئول در فرمانداری ویژه شاهرود با اشاره به این که شرکت ذوب آهن اصفهان پیمانکاری شرکت البرز شرقی را بر عهده دارد و باید حقوق کارگران را پرداخت کند گفت: عموما مطالبات با یک ماه تاخیر پرداخت می شده ولی تاخیر پرداخت اینبار به دو ماه چند روز رسیده است.

وی با یادآوری این که بخش دیگر مشکلات این کارگران تامین اجتماعی، تغییر و تمدید دفترچه های بیمه بود اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مشکلات مربوط به شهرستان شاهرود تا حدودی مرتفع شده، فقط کمی مشکلات دامغان هنوز باقی است که در حال رایزنی برای حل آن هستیم.

واریز حقوق کارگران به عهده شرکت ذوب آهن اصفهان است/ حقوق کارگران تا ده روز آینده بروز می شود

وی با بیان این مطلب که آخرین صبحت های انجام شده معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود با دکتر سعد محمدی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان تا کنون به این نتیجه رسیده که تا ده روز آینده حقوق این کارگران بروز می شود و مشکلاتشان برطرف شود تصریح کرد: رسیدگی به این موضوع عملا از حیطه فعالیت های شهرستان خارج شده و حساب و کتاب کارگران به عهده شرکت ذوب آهن اصفهان است.

بخشی ازیک گزارش نسل شاهواربتاریخ6بهمن

بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه قند ورامین

با تعطیلی کارخانه قند ورامین ۴۰۰ کارگر بدون دریافت حقوق آخرین ماه کارشان بیکار شدند.

به گزارش6بهمن ایلنا بنقل ازکارگران،پیش از تعطیلی قند ورامین، ۱۱۰ کارگر دائمی و ۲۹۰ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه مشغول کار بودند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است.

کارفرما به کارگران گفته است اخیرا وزارت جهاد کشاورزی مانع ورود شکر خام به کشور شده و این واحد تولید قند، بدون وجود شکر خام امکان ادامه حیات ندارد.

در چند سال اخیر این کارخانه در بعضی از ماهای سال به دلیل نداشتن شکر خام موقتا تعطیل می‌شده اما حقوق کارگران در ایام بیکاری پرداخت می‌شده است اما این بار با وجود آنکه زمان پایان قرارداد کارگران تا پایان اسفند ماه است، کارفرما پس از اعلام اخراج، آنان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کرده است.

کارگران قند ورامین می‌گویند بیکاری ۴۰۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌های‌شان سخت کرده است.

 ۱۱۲ کارگرکارخانه پارس سرام اخراج شدند – ۶۰کارگر دیگر در لیست اخراجی‌ها

منابع خبری در کارخانه «پارس سرام» واقع در قرچک ورامین از اخراج ۱۱۲ کارگر این واحد تولید محصولات چینی بهداشتی خبر می‌دهند.

به گزارش6بهمن ایلنا،کارگران کارخانه پارس سرام گفته‌اند در این واحد تولیدی ۴۵۰ کارگر مشغول به کار بودند اما طی یک هفته گذشته به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ۱۱۲ نفر از نیروی کار این کارخانه پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند.

کارگران پارس سرام می‌گویند علاوه بر این ۱۱۲ کارگری که اخراج شده‌اند، کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت دیگر که ۲ تا ۶ سال در این کارخانه سابقه کار داشته‌اند را در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. این ۶۰ کارگر ماه آینده پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار می‌شوند.

۴ ماه بیکاری کارگران کارخانه قند قهستان بدون دریافت ۸ ماه حقوق و بیمه بیکاری

۲۸۰ کارگر کارخانهٔ قند قهستان پس از گذشت چهار ماه از تعطیلی کامل این کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات حقوقی خود نشده‌اند.

به گزارش 6بهمن ایلنا، کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی در مهرماه سال جاری تعطیل شد و ۲۸۰ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت ۸ ماه حقوق بیکار شدند. این کارگران از فرودین تا مهر ۹۳ حقوق دریافت نکرده‌‌ بودند.

براساس این گزارش،علی رغم اینکه ۳ماه از معرفی کارگران به بیمه بیکاری گذشته است اما مستمری بیمه بیکاری کارگران هنوز برقرار نشده چون هنوز وجهی از جانب کارفرما بابت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

عدم تمدید دفترچه‌های درمانی در ۳ ماههٔ اخیر باعث شده کارگران تمام مخارج درمان خانواده‌های‌شان را به صورت آزاد پرداخت کنند و طبیعتا این مسئله باعث می‌شود فشار سنگینی به کارگران که در حال حاضر شغلی هم ندارند وارد شود.

برخی از کارگران برای پیگیری معوقاتشان به اداره کار شکایت کرده‌اند و از طرق قانونی پیگیر دریافت مطالباتشان شده‌اند که یا از طریق فروش اموال و اثاثیه کارخانه معوقات پرداخت شود و یا به هر شکلی که می‌توانند با فروش سهام کارخانه حقوق و مزایای کارگران را بپردازند.

گفتنی است، کارخانه قند قهستان تنها کارخانه قند منطقهٔ خراسان است که نزدیک ۵۳ سال از عمر آن می‌گذرد اما شاید در ده سالهٔ اخیر بد‌ترین سالهای فعالیت خود را سپری کرده باشد. کارگران این کارخانه گفته‌اند مشکلات قند قهستان تقریبا از ده سال قبل شروع شده است. آنان خشکسالی‌های متوالی و عدم تامین نقدینگی را دلیل اصلی توقف فعالیت این واحد تولیدی که تنها کارخانه تولید قند خراسان جنوبی و اولین کارخانهٔ قند منطقهٔ خراسان است می‌دانند.

گفته می‌شود برخی معضلات از جمله سوء مدیریت‌، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران و در نتیجه عدم پرداخت حقوق و مطالبات کارگران، از جملهٔ مشکلات این مجموعه است.

کارگران کارخانه گسترش مانا ساز ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه گسترش مانا ساز در استان قزوین ظرف ۲ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش6بهمن ایلنا،معوقات حقوقی کارگران مربوط به آذر و دی ماه سال جاری است. علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران روز مزدی نیز سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است به طوری که ۹ نفر از کارگران روزمزدی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و پرونده آنان از سوی نمایندگان کارگری کارخانه در دست پی گیری است.

نشریه ی صدای آزادی در اعتراض به آمار بالای بیکاری درکرمانشاه ،«سفید» منتشر شد

شماره418نشریه صدای آزادی دراعتراض به آماربالای بیکاری درکرمانشاه سفید منتشرشد.

استان کرمانشاه همواره در آمارهای مختلف رتبه ای عجیب در بیکاری داشته است. آماری که اگر چه نمی تواند بازگو کننده ی مشکلات جوانان این استان باشد، اما هر فصل گوشه ای از رنج های آنان را به همه گوشزد می نماید. مدتهاست که برخی از نویسندگان و نیز تعدادی از رسانه های استانی به این معضل می پردازند اما هر سالی که می گذرد، این آمارها تمام قد در مقابل دیدگان هم استانی هایمان رژه می روند. دست اندرکاران صدای آزادی خواسته اند به شکلی متفاوت به مسئولان این معضل را متذکر شوند . شاید با سفید خوانی این صفحات گرهی از مشکلات حل شود.

در حقیقت این کار نوعی اعتراض بمتولیان امور است.

لینک مشاهده صفحات نشریه:

دراعتراض به نبودعزمی جدی برای مبارزه بابحران بیکاری درکرمانشاه شماره418نشریه آزادی سفیدمنتشرمیشود:

http://seday-e-azadi.ir/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/485-%C2%AB%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%C2%BB-%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%8C%C2%AB%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%C2%BB-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF.html

اعتراضات صنفی معلمان، ریشه ها و امیدها

جعفر ابراهیمی- معلم

اعتراضات منطقی معلمان با طی یک روند رو به جلو به نقطه مهم و حساسی رسیده است بطوری که مطالبات و خواست های انسانی این قشر زحمت کش در اعتصابات سراسری روزهای 30 بهمن و اول دی متبلور گردید. در این یادداشت کوتاه می کوشم ضمن بررسی زمینه های شکل گیری این اعتراضات نگاهی داشته باشم به وظایف و مسئولیت های کسانی که دغدغه تغییر شرایط آموزش ایران دارند.

بی شک کانونی ترین و اصلی ترین علت اعتراضات ماههای اخیر که با نامههای سرگشاده شروع و به تحصن روزهای اخیر منتهی گردید ریشه در سیاست‌های تبعیض آمیز حاکمیت نسبت به معیشت معلمان دارد که با سرکوب مستمر و سیستماتیک دستمزد معلمان انجام می گیرد. این سیاست مختص به دولت فعلی نیست اما در سایه سیاست‌های نئولیبرالی و کالایی سازی و خصوصی سازی آموزش در دولت روحانی شکل و روند  رو به رشدی به خود گرفته است.

در سایه این سیاست‌ها و با توجه به ساختار غیر دموکراتیک، متمرکز و غیر پویا و متصلب نظام آموزشی و در غیاب تشکل‌های صنفی مستقل فعال در عرصه عمومی، معلمان چاره‌ای جز اعتراض اولیه به‌صورت نامه‌پراکنی نداشتند. نامه سرگشاده جمعی از معلمان در شروع سال تحصیلی، نامه فعالین صنفی سبزوار و از همه مهم‌تر نامه اعتراضی معلمان و برخی از تشکل‌های صنفی به مرگ دل‌خراش محسن خشخاشی هر یک ابعادی از فاجعه در نظام آموزشی را نشان می‌دادند.

در این میان فعالیت رسانه‌ای برخی معلمان و فعالان صنفی در ارتباط با وضعیت آموزش در ایران و وضعیت نابسامان معیشت معلمان، برای روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه نقش مهم و تأثیرگذاری داشته است فعالانی که با سلایق سیاسی مختلف و با حفظ فاصله خود از بلوک‌های قدرت و ثروت با رویکردی صنفی، ساختار نظام آموزشی را مورد نقد و واکاوی قرارداده اند. اما در میان نامه های اعتراضی خون نابحق ریخته محسن خشخاشی در شکل‌گیری یک اتحاد سراسری بین معلمان نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و نشان داد که ضریب امنیت شغلی معلمان در ابعاد مختلف  تا چه حد کاهش ‌یافته است.

در تمام این تحولات برخی تشکل‌های منسوب به معلمان، نه‌تنها در صف مقدم قرار نداشتند بلکه برخی از این تشکل‌ها در نقش جاده‌صاف‌کن سیاست‌های دولت[1] عمل نمودند. عدم انتشار اخبار اعتراضات معلمان و یا انتشار گزینشی اعتراضات، حمایت بی‌چون‌وچرا از سیاست‌های دولت فعلی، استفاده از پایگاه معلمان برای رسیدن به رانت‌های حکومتی و ارجاع ریشه تمام مشکلات و ناکارآمدی‌های به دولت بی‌شک پوپولیست و ناکارآمد قبلی مسیری بود که برخی از این تشکل‌ها در طی 17 ماه اخیر پیموده‌اند.

اما از سوی دیگر برخی از فعالان صنفی باسابقه و کانون‌های صنفی در کشور نیز کوشیده‌اند با نزدیک ساختن مواضع خود به بدنه واقعی معلمان و به پشتوانه اعتبار گذشته و هزینه‌هایی که درگذشته در راستای منافع صنفی پرداخت‌ نموده‌اند موقعیت خود را به‌عنوان نماینده بخشی از بدنه معلمان تثبیت نمایند. در حالی که در فضای کنونی هیچ تشکلی در ایران در موقعیت نمایندگی صنفی سراسری  نیست، اما فضای پیشرو فرصت مناسبی  ایجاد نموده است تا صف تشکل‌ها و فعالان صنفی مترقی از صف افراد و تشکل های فرصت طلب جدا گردد.

احتمالا در روزهای پیش رو و با توجه به اختصاص بودجه ناعادلانه به بخش آموزش‌وپرورش ،که به‌احتمال‌ زیاد با اصلاح  بودجه به خاطر قیمت نفت بدتر نیز خواهد شد، آموزش عمومی در ایران و معیشت معلمان به‌صورت خاص دچار بحران جدی خواهد شد لذا برای مقابله با هجمه پیش رو چاره‌ای جز اتحاد سراسری معلمان بر محور مطالبات صنفی  با تأکید بر دستمزد بالای خط فقر، آموزش کیفی و برابر برای همه دانش آموزان، و حق تشکل یابی مستقل برای معلمان وجود ندارد. همان چیزی که امروز به خواست معلمان متحصن در سراسر کشور بخصوص معلمان پیشروی مریوانی، کرمانشاهی و شاهرودی بدل شده است.

در مسیر پیش رو جاده صافکن های ثروت و قدرت در عرصه آموزش، که بقای خود را در استثمار هر چه بیشتر طبقات فرودست و زحمتکش می‌دانند به کمک حمایت‌های مالی فرادستان خواهند کوشید مسیر اعتراضات به‌حق معلمان را منحرف و یا سد نمایند. احضار، تهدید و متهم ساختن فعالان و همکارانی مانند حسین رمضانی سراجاری در شهرقدس و سلیمان عبدی در سقز، در کنارِ از دسترس خارج ساختن سایت مهدی بهلولی ، هک و فیلتر کردن سایت جواد لعل محمدی در همین راستا قابل تحلیل است. بی شک همکاران فعالی که در راستای حقوق صنفی معلمان قدم بر می دارند نیازمند همراهی و حمایت معلمان سراسر کشور هستند.

1.برای مطالعه مقاله جاده صافکن های نئولیبرالیسم در عرصه آموزش به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://www.kanoonm.com/1269

گزارش مراسم تدفین و ترحیم خانم زرین نجاتی

مراسم تدفین خانم زرین نجاتی، مادر کارگر دربند شاهرخ زمانی صبح دیروز ۵ بهمن ماه ۱۳۹۳ با حضور پرشور اقشار مختلف مردم، فعالین سیاسی و اعضا و فعالین تشکل‌های کارگری و سندیکاهای کارگری در گورستان وادی رحمت تبریز برگزار شد.

هم‌چنین مراسم شام غریبان وی نیز عصر همان روز در مسجد امام علی تبریز به صورت پرشور برگزار شد.

مراسم ترحیم خانم نجاتی نیز عصر امروز، ۶ بهمن ماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جوادالائمه تبریز برگزار شد.

در این مراسم بسیاری از فعالین سیاسی از طیف‌های مختلف، جوانان و دانش‌جویان، اعضا و فعالین سندیکاها حضور یافته و ضمن تسلیت به خانواده‌ی شاهرخ برای آنان طلب صبر کردند.

تصاویر زیر از مراسم ترحیم خانم نجاتی به دست‌مان رسیده است.

لینک مشاهده تصاویر:

http://www.chzamani.blogspot.fr/2015/01/blog-post_26.html

مرگ خاموش سه کارگر در کارگاه مبل‌سازی در تبریز

شب گذشته،به دنبال آتش‌سوزی در کارگاه مبل سازی در خیابان عباسی، روبروی بیمارستان شمس تبریزی، سه کارگر در یکی از اتاق‌های این کارگاه محبوس شده و به علت استشاق گازهای سمی جان باختند.

به گزارش6بهمن ایسنا،مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز و حومه با اعلام این خبر گفت: با توجه به گستردگی این حادثه در کارگاه مبل‌سازی به علت وجود مواد قابل اشتعال همچون تینر و گالن‌های رنگ، و گزارشات مردمی مبنی بر این‌که سه کارگر در یکی از اتاق‌های این کارگاه محبوس شده‌اند، عملیات برای نجات آنها آغاز شد.

حسن مطلبی با بیان این‌که اتاقی که این کارگران در آن محبوس شده بودند، فقط یک راه خروجی داشت ، گفت: نیروهای امدادی بعد از یک ساعت تلاش موفق شدند، این سه کارگر را با علائم حیاتی تحویل عوامل اورژانس حاضر در صحنه بدهند، اما متاسفانه این سه نفر پس از مدتی فوت کردند و مرگ آنها تائید شد.

رئیس ایستگاه 18 آتش نشانی تبریز علت این حادثه را متصاعد شدن بخارات تینر، رنگ و روغن و مجاورت آنها با سیستم گرمایشی غیراستاندارد در محل عنوان کرد.

علیرضا نوری یادآور شد: انبار نگهداری مایعات سریع‌الاشتعال در این کارگاه در مجاورت شعله گاز غیراستاندارد قرار گرفته بود و با توجه به این‌که آتش‌سوزی در ابتدای درب ورودی کارگاه مبل‌سازی رخ داده و تنها راه خروج را بسته بود، افراد توانایی خروج از آتش را نداشتند و در محل محبوس شدند.

برخورد مرگبار یک دستگاه خودرو با کارگرشهرداری

معاون آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از برخورد یک دستگاه خودروی سواری با رفتگر شهرداری در صبح امروز خبر داد.

به گزارش6بهمن پایگاه خبری پلیس، سرهنگ عین‌اله جهانی معاون آموزش و فرهنگ و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت:ساعت 6 صبح امروز در مسیر جنوب به شمال شیخ فضل‌الله نوری 100 مانده به میدان صنعت یک دستگاه سواری با رفتگر شهرداری که مشغول کار بود برخورد کرد.

این مقام مسئول پلیس در ادامه عنوان کرد:پس از این برخورد سواری از محل متواری شده و رفتگر شهرداری نیز در این حادثه جان خود را از دست داده است.

همچنین مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران نیز درباره این حادثه گفته است:کارگر مصدوم حادثه که رفتگر شهرداری بود پس از بررسی توسط نیروهای اورژانس و با وجود نداشتن علایم حیاتی، به بیمارستان بهمن اعزام و پس از معاینه کامل و تلاش پزشکان، فوت وی تایید شد.

ششم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.