اخباروگزارشات کارگری5دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری5دی1393

– اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده وارد بیست و چهارمین روز شد، جان وی بشدت در خطر است

– آخرین وضعیت اعضای بازداشت شده ی کمیته هماهنگی در سنندج

– در مقابل تحمیل بیگاری و تامین نیروی کار رایگان برای کارفرمایان تولیدی و صنعتی بخش تعاونیها ایستادگی کنیم

– وضعیت مشقت بار کارگران کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا

– اختلاف بر سر قانون کار

– مرگ خاموش ۳ کارگر درتهران

– راهپیمایی کارگران بوسنیایی به سوی کرواسی

– اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی ایزی جت درفرانسه!

– اعتصاب کارکنان شرکت حمل ونقل ریلی اسپانیا

اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده وارد بیست و چهارمین روز شد، جان وی بشدت در خطر است

امروز 5 دی ماه، بیست و چهار روز از اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده گذشت. این فعال کارگری و حقوق کودکان در پی بی توجهی به خواستش  علاوه بر اعتصاب غذای تر، در روز 28 آذر دست به اعتصاب غذای خشک نیز زد و با وعده رسیدگی به خواستش روز اول دی ماه به اعتصاب غذای خشک خود پایان داد اما با گذشت 5 روز این وعده محقق نشده است و بهنام  اعلام کرده است چنانچه تا فردا به خواستش رسیدگی نشود علاوه بر اعتصاب غذای تر  بار دیگر اعتصاب غذای خشک را از سر خواهد گرفت.

وضعیت حال حاضر بهنام بدلیل بیست و چهار روز اعتصاب غذای تر بشدت وخیم است و چنانچه از فردا برای تحقق خواستش بار دیگر مبادرت به اعتصاب غذای خشک بکند و از دریافت مایعات سر باز بزند جانش بشدت به مخاطره خواهد افتاد. بهنام به عنوان یک زندانی در داخل زندان هیچ جرمی جز انتشار نظراتش مرتکب نشده است، وی به عنوان یک زندانی و به عنوان یک انسان فقط نظراتش را بیان کرده است و این بدیهی ترین حق یک انسان حتی در قوانین مصوب 36 سال پیش ایران است. با این حال مامورین قضائی بهنام را به این جرم بدادگاه کشاندند و برای اعمال فشار بر وی، او را روز 12 آذر ماه به بند یک زندان گوهردشت که ویژه زندانیان غیر سیاسی است انتقال دادند و بهنام به همین دلیل و فقط در دفاع از حقوق خود به عنوان یک زندانی که جرمی جز دفاع از حقوق کارگران و کودکان کار مرتکب نشده است دست به اعتصاب غذا زد.

اینک بیست و چهار روز است بهنام در اعتراض به نقض حقوق خود به عنوان یک زندانی دست به اعتصاب غذا زده است و به لحاظ جسمانی در وضعیت خطرناکی قرار دارد. در چنین وضعیتی بهنام چنانچه دست به اعتصاب غذای خشک نیز بزند و از دریافت مایعات سرباز بزند بدون کمترین تردیدی جانش در معرض خطر غیر قابل جبرانی قرار خواهد گرفت.

اعتراض به وضعیتی که بر بهنام تحمیل شده است ضامن تحقق خواست این فعال کارگری و عدم دست یازی وی به اعتصاب غذای خشک و به مخاطره افتادن بیش از پیش جانش است.

ما با محکوم کردن شرایط غیر قابل تحملی که برای بهنام ابراهیم زاده پیش آورده اند بار دیگر با پافشاری بر تحقق خواست قانونی این فعال کارگری از همه نهادها و سازمانهای کارگری و حقوق بشری در ایران و سرتاسر جهان میخواهیم با محکوم کردن نقض حقوق ابتدائی این کارگر زندانی، خواهان تحقق فوری خواست وی مبنی بر انتقال به بند زندانیان سیاسی و آزادی بی قید و شرط ایشان و دیگر کارگران دربند و همه کسانی بشوند که بدلیل فعالیتهای اجتماعی و سیاسی به زندان افکنده شده اند. بدون تردید این اعتراضات هم کمک موثری برای تحقق خواست بهنام خواهد بود و هم پشتوانه ای خواهد بود تا وی برای تحقق خواستش مجبور به اعتصاب غذای خشک نشود و جانش بیش از این در معرض مخاطره قرار نگیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 5 دی ماه 1393

آخرین وضعیت اعضای بازداشت شده ی کمیته هماهنگی در سنندج

بنا به گزارش رسیده، روز چهارشنبه 3/10/93، خانواده های اعضای بازداشت شده ی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری (فردین میرکی، فرزاد مرادی نیا و ریبوار عبداللهی)، در مقابل ستاد خبری اداره ی اطلاعات شهر سنندج تجمع نموده، و خواهان روشن شدن هر چه سریعترِ وضعیت فرزندان خود شدند. در مقابل، مسئولین و کارگزاران ستاد خبری اداره ی اطلاعات، با دادن وعده ی تسریع روند بازجویی و تکمیل پرونده ی آنان، جهت ارجاع به مراجع قضایی در هفته ی آینده، از خود سلب مسئولیت نموده، و عملا این عزیزان را مستوجب دادگاهی دانستند.

همچنین این فعالین کارگری در همان روز طی تماس های تلفنی بسیار کوتاهی که با خانواده های خود داشتند، از وضعیت نامشخص و شرایط نامناسب خود خبر داده، و خواستار پیگیری جدی خانواده های خود از مراجع مربوطه شدند. شایان ذکر است که فرزاد مرادی نیا در این تماس تلفنی از وضعیت نامناسب جسمی خود خبر داده، و بیماری خود را در شرایطی بسیار بحرانی اعلام نموده بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن محکوم نمودن دامه ی بازداشت این عزیزان، خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان در اسرع وقت می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

5 دی 1393

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون طرح اشتغال کارگران مشمول بیمه بیکاری در تعاونی ها

در مقابل تحمیل بیگاری و تامین نیروی کار رایگان برای کارفرمایان تولیدی و صنعتی بخش تعاونیها ایستادگی کنیم

بر اساس طرحی که در دستور وزارت کار قرار گرفته است مقرر شده است در قبال  اشتغال بکار کارگران بیکار مشمول بیمه بیکاری در مراکز تولیدی و صنعتی تحت پوشش تعاونی ها، بخشی از دستمزد آنان از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری پرداخت شود. در این رابطه وزیر کار طی سخنانی در نشست مدیران اتحادیه های کارفرمایی گفته است: معادل ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در بخش تعاونی هزینه خواهد شد تا از این طریق بخشی از حقوق ایندسته از کارگران از محل این اعتبار و بخشی دیگر توسط کارفرمایان پرداخت شود. به عبارتی قرار است مبلغ 2 هزار میلیارد تومان از صندوقی که در سازمان تامین اجتماعی از رنج و زحمت ما کارگران در دوران اشتغال انباشته شده است بخشی از دستمزد آنهایی از ما کارگران که بیکار شده اند و سپس در مراکز تولیدی و صنعتی تحت پوشش تعاونی ها مشغول بکار میشوند پرداخت گردد.

اینبار دولت و تدبیر و امید سرمایه داران قرار است از مزد اندوخته ما در صندوق بیمه بیکاری که مختص دوران بیکاری ماست، بخشی از مزد ما را در قبال کار در مراکز تولیدی و صنعتی که تحت پوشش تعاونی ها است پرداخت کند. آیا عوامفریبانه تر از این برای تامین نیروی کار مفت و رایگان برای  ایندسته از کارفرمایان که بطور یقین مختص صاحبان تعاونی های نور چشمی جناح مطلوب شان خواهد بود وجود دارد؟ بر اساس این طرح ما کارگران در قبال اشتغال مجدد احتمالا نصف و یا کمی بیشتر از نصف مزدمان را از کارفرما خواهیم گرفت و باقی مانده مزدمان از جیب خودمان در صندوق بیمه بیکاری تامین خواهد شد.  معنای عملی چنین پروژه ای یعنی تحمیل اشتغال با نصف و یا کمی بیشتر از نصف مزد برای کارگران مشمول بیمه بیکاری و تامین سودهای افسانه ای برای کارفرمایان. چنین پروژه ای یعنی تاراج بی سابقه رنج و زحمت ما کارگران توسط کارفرمایان بخش تعاونی و یعنی سیاه کردن روی هر استثمارگری توسط دولت فخیمه تدبیر و امید.

کارگران و همکاران در سراسر کشور

هنوز چند صباحی از افشای غارت و چپاول دسترنج ما کارگران از صندوق سازمان تامین اجتماعی توسط بالاترین مقامات دولتی نگذشته است که اینبار وزیر کار دولت و تدبیر امید در صدد پر کردن جیبهای نورچشمی هایشان در تعاونیها از اندوخته ما کارگران در صندوق بیمه بیکاری است. سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری در این سازمان تماما متعلق به ماست. تامین بخشی از مزد کارگران بیکار شده ای که قرار است در مراکز تولیدی و صنعتی تحت پوشش کارفرمایان بخش تعاونی مشغول بکار شوند یک دزدی عوامفریبانه  از اندوخته ما در صندوق بیمه بیکاری  و سر ریز  کردن آن به جیب کارفرمایان است. چنین پروژه ای یعنی تامین نیروی کار مفت و رایگان برای کارفرمایان از طریق  چپاول و غارت اندوخته ما در صندوق بیمه بیکاری.  نباید به این غارت گری بی پروا و هزاران میلیاردی از صندوق بیمه بیکاری و سر ریز کردن آن به جیب کارفرمایان نور چشمی در تعاونیها مجال داد. باید در مقابل چنین غارت کم سابقه ای از حاصل سالها دسترنج مان ایستادگی کنیم  و اجازه ندهیم  از طریق طرحهای عوامفریبانه این چنینی، بیگاری و بردگی محض ما کارگران را نهادینه کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 5 دی ماه 1393

وضعیت مشقت بار کارگران کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا که متعلق به یک کارفرماست از اول هفته جاری بمدت یک هفته  تعطیل بود  و قرار است از فردا با ظرفیت حداکثر بیست درصد شروع بکار کنند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران حدود 2400 کارگر این کارخانه ها چهار ماه دستمزد معوقه دارند و کارفرما در کارخانه نورد لوله صفا از 14 ماه معوقه پرداخت بیمه، اخیرا فقط یکماه آنرا پرداخت کرده است و به همین دلیل کارگران این کارخانه با مشکل مسائل درمانی مواجه هستند. شرایط کار و زیست کارگران کارخانه های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا طی سالهای گذشته چنان سیر صعودی غیر قابل تحملی بخود گرفته است که علاوه بر اخراج جمعهایی از کارگران از سوی کارفرما، تعدادی از آنان نیز بناچار بطور خود خواسته ای اقدام به ترک کار در این کارخانه ها کرده اند. 

کارگران این کارخانه ها طی سالهای گذشته و امسال بارها در اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزدهایشان دست به اعتراض زده اند و با توجه به شرایط غیر قابل تحمل موجود زمزمه شروع دور جدیدی از اعتراضات در میان آنان جاری است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 5 دی ماه 1393

اختلاف بر سر قانون کار

پانته آ بهرامی

تشکل‌های مستقل کارگری قانون کار را که حق تشکل‌های مستقل کارگری را به رسمیت نمی‌شناسد، به طور کلی ناکارآمد می‌داند.

در این زمینه در یک گزارش رادیویی با علیرضا نوایی از فعالان کارگری و عبدی جوادزاده جامعه‌شناس و پژوهشگرمسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

گوش کنید:http://www.radiozamaneh.com/194576

مرگ خاموش ۳ کارگر درتهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: صبح امروزبه دلیل استفاده از آبگرمکن غیراستاندارد سه نفر از کارگران یک مغازه میوه‌فروشی در خیابان ظفر، کوچه لادن، جان خود را از دست دادند.

  به گزارش5دی فارس،سیدجلال ملکی درباره حادثه گازگرفتگی سه کارگراظهار داشت: با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد در زیرزمین یک مغازه میوه‌فروشی آشپزخانه‌ای حدوداً 9 متری وجود داشته است که 3 نفر از کارگران این مغازه میوه‌فروشی در آنجا خوابیده بودند و به علت نبود وسایل گرمایشی آبگرمکن را روشن کرده بودند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بیان داشت: متأسفانه این آبگرمکن معیوب بوده و دودکش آن نیز آکاردونی و بدون کلاهک H بسته شده بود.

ملکی بیان داشت: به دلیل استفاده از این آبگرمکن غیراستاندارد و بسته بودن تمام درها و پنجره‌ها گازهای مونوکسیدکربن منتشر می‌شود و متأسفانه هر 3 نفر از کارگران به تأیید اورژانس تهران جان خود را از دست دادند.

راهپیمایی کارگران بوسنیایی به سوی کرواسی

حدود ۲۰۰تن از کارگران کارخانه های تعطیل شده بوسنی به سوی کرواسی به راهپیمایی پرداختند. این کارگران بیش از یکسال دستمزدی دریافت نکرده و امیدوارند که در کرواسی فرصت اشتغال بیابند. بیشتر آنان اهالی شهر مسلمان نشین توزلا واقع در شمال شرقی بوسنی هستند.

منبع:یورونیوز-25دسامبر

اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی ایزی جت درفرانسه!

اتحادیه های مهمانداران و کارکنان شرکت هواپیمایی ایزی جت در فرانسه روز جمعه در فراخوانی خواستار اعتصاب دوباره در روزهای سی و یکم دسامبر و یکم ژانویه شدند.

به گزارش26دسامبریورونیوز،این فراخوان پس از آن صادر شد که روز جمعه به دلیل اعتصاب کارکنان و خدمه پرواز این خط هوایی ارزان قیمت، ۳۸ پرواز اغلب داخلی لغو شد.

اتحادیه های مهمانداران و کارکنان شرکت هواپیمایی و سندیکاهای «اس ان پی ان سی اف او» و «یو ان ای سی» خواستار سهم بیشتر خدمه پرواز از سود این شرکت هستند.

لوران نیکولاس از کارکنان این شرکت گفت: «به رغم توافقنامه ای که ایزی جت در سال ۲۰۰۹ صورت داد، برخی حقوق کارکنان فرانسوی از جمله حق آموزش های حرفه ای و مشارکت در سود شرکت از کارکنان این شرکت دریغ شده است.»

پیشتر در سال ۲۰۱۲ نیز برخی پروازهای شرکت هواپیمایی ایزی جت به دلیل اعتصای کارکنان آن لغو شده بود.

اعتصاب کارکنان شرکت حمل ونقل ریلی اسپانیا

کارکنان شرکت رنفه، متصدی حمل و نقل ریلی اسپانیا همزمان با تعطیلات آخر هفته پس از کریسمس دست به اعتصاب زدند.

بنابه گزارش26دسامبریورونیوز،اعتصاب کارکنان شرکت رنفه اسپانیا یک چهارم قطارهای پرسرعت بین شهری و50درصد قطارهای درون شهری رادربرخواهدگرفت.

پنجم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.