کارگری29و30خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 کارگری29و30خرداد1394

– تجمع کارگران کارخانه شیشه آبگینه قزوین مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق و2سال عیدی وپاداش

– تجمع کارکنان بیکارشده موسسه اعتباری میزان مقابل بانک مرکزی دراعتراض به بلاتکیلفی

– اخراج دسته جمعی اعضای بخش کارگری ایلنا

– بحران درسازمان تامین اجتماعی وتاخیر درپرداخت معوقات بازنشستگان

– آژیر قرمز ۴.۵ میلیون تقاضای شغل/بیکارترین رشته‌های تحصیلی کدامند؟

– افزایش ۳.۵ برابری دستفروشان/ بیکاری ۵۰ درصد نیروی کار کشور

تجمع کارگران کارخانه شیشه آبگینه قزوین مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق و2سال عیدی وپاداش

کارگران کارخانه شیشه آبگینه قزوین دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق و2سال عیدی وپاداش،دست به تجمع مقابل استانداری زدند. نیروهای نظامی و انتظامی در اطراف تجمع کنندگان جمع شده و حراست استانداری از هرگونه عکس برداری  و مصاحبه با کارگران معترض جلوگیری به عمل می آورد.

به گزارش 30خردادخبرآنلاین ، در این تجمع جمعی از کارکنان آبگینه قزوین مقابل درب اصلی استانداری این شهر با در دست داشتن پلاکارد و نوشته های اعتراضی نسبت به عدم پرداخت حق و حقوق خود اعتراض داشتند.

کارگران آبگینه با نوشته ها و پلاکارد های خود نسبت به سکوت استانداری قزوین اعتراض خود را نشان می دادند . آنها از استاندار قزوین خواستند که در مقابل ضایع شدن حقوق آنها سکوت نکند و از آنها دفاع نماید.

لازم به ذکر است نیروهای نظامی و انتظامی در اطراف تجمع کنندگان جمع شده و حراست استانداری از هرگونه عکس برداری  و مصاحبه با کارگران معترض جلوگیری به عمل می آورد.

به گزارش30خرداد صدا و سیمادرهمین رابطه، این کارگران علت تجمع خود را، شش ماه حقوق معوقه اعلام کردند.

یکی از کارگران در این مورد گفت: شرکت آبگینه، تولید و فروش ندارد و به همین علت نمی تواند حقوق کارگران را از قبل عید تا به حال پرداخت کند.

به گفته وی رئیس این شرکت، به دنبال دریافت وام های میلیاردی است و توجهی به وضع معیشت کارگران ندارد؛ کارگران این شرکت از دو سال گذشته تاکنون عیدی و پاداش دریافت نکرده اند.

در حال حاضر، سیصد کارگر در شرکت تولیدی و صنعتی شیشه آبگینه مشغول بکارند.

شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه واقع در شهر قزوین با 43 سال قدمت، تولید کننده انواع شیشه های جام، دو جداره، طلقی، سکوریت و رفلکس است.

تجمع کارکنان بیکارشده موسسه اعتباری میزان مقابل بانک مرکزی دراعتراض به بلاتکیلفی

کارکنان بیکارشده موسسه اعتباری میزان  درادامه اعتراضاتشان به بلاتکیلفی ، امروز-شنبه- مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.

بدنبال اعتراضات کارکنان موسسه مالی و اعتباری منحل شده میزان ازجمله در ورزشگاه تختی بجنوردهمزمان با سفرروحانی ،امروزبا هماهنگی های شکل گرفته از سوی بانک مرکزی با مراجع قانونی از جمله استانداری و اداره کل کار استان خراسان رضوی، شرایط کاری و حقوقی کارمندان میزان مشخص شد.

به گزارش 30خردادایسنا، در کنار سپرده گذاران سرگردان موسسه غیرمجاز میزان برای دریافت طلب خود، کارمندان این موسسه منحل شده نیز نسبت به آینده نامعلوم کاری خود و همچنین تعیین تکلیف دوره کاری سپری شده در این موسسه اعتراض داشته و حتی تعدادی از آنها شکایت خود را به بانک مرکزی فرستادند.

گرچه فعالیت خارج از چارچوب موسسات غیرمجاز از جمله موسسه میزان تعهدی را برای بانک مرکزی نسبت به سپرده گذاران یا بیکاری و معوقات شغلی کارمندان آنها با توجه به اینکه استخدام به صورت غیرقانونی و خارج از چارچوب شبکه بانکی و بانک مرکزی انجام شده به همراه ندارد اما با هماهنگی های شکل گرفته از سوی این بانک با مراجع و مراجع قانونی از جمله استانداری و اداره کل کار استان خراسان رضوی، شرایط کاری و حقوقی کارمندان میزان مشخص شد.

بر این اساس کارکنان موسسه براساس قانون کار تا 56 ماه بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

همچنین به ازای هر سال خدمت در این موسسه به کارکنان آن یک ماه پاداش داده خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به سابقه آنها در بانکداری، در استخدام های آتی شبکه بانکی می توانند حضور داشته باشند و سابقه کاری آنها نیز لحاظ خواهد شد.

بنابهمین گزارش، موسسه میزان از جمله موسسات اعتباری است که با عنوان تعاونی و با مجوز وزارت تعاون وقت تشکیل شده و پیش از انحلال، بالای 100 شعبه در سه استان خراسان رضوی، تهران و سمنان تشکیل داده بود. این در حالی است که تعداد کارکنان این موسسه حدود 1200 نفر است که تقریبا 100 نفر از آنها مقابل بانک مرکزی تجمع کرده بودند.

از سوی دیگر بانک صادرات بعد از انحلال موسسه میزان به عنوان وکیل این موسسه به ساماندهی وضعیت سپرده گذاران آن رسیدگی خواهد کرد و با دریافت اقساط تسهیلات همچنین فروش اموال آن، سرمایه سپرده گذاران را به مرور پرداخت خواهد کرد.

اخراج دسته جمعی اعضای بخش کارگری ایلنا

خبرگزاری ایلنا پس ازغیرفعال کردن بخش کارگریش طی 2روزگذشته،امروز دست به اخراج دسته جمعی اعضای بخش کارگریش زد.

بنا به توضیحات مسئول بخش کارگری ایلنا درصفحه توئیترش تمامی اعضای بخش کارگری این خبرگزاری بطوردسته جمعی اخراج شدند.

وی درباره این اخراج دسته توضیح داد،در پنج سال گذشته سمت اداری ام “دبیر گروه کارگری” بود اما همه اهالی ایلنا میدانستند گروه ما شورایی اداره می شود. این شد گروهی اخراج مان کردند

وی افزود، دلایلش قابل حدس است اما به زودی توضیحاتی منتشر میکنیم.

بحران درسازمان تامین اجتماعی وتاخیر درپرداخت معوقات بازنشستگان

مهرطی گزارشی بتاریخ30خرداد از تاخیر درپرداخت حقوق بازنشستگان و معوقات فروردین ماه آنها و همچنین عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان صندوق ها ،خبرداد. وعدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی عامل بحران دراین سازمان وعلت عدم پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی ،عنوان کرد.

براساس این گزارش، سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت بدهی دولت به نقطه سر به سری منابع و مصارف خود رسیده و برای پرداخت معوقات بازنشستگان دچار مشکل شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری کمتر از نرخ تورم بوده است ودر حال حاضر بازنشستگان با مشکلات مختلفی مواجه هستند بطوریکه درصد بالایی از این افراد به دلیل کافی نبودن حقوق و مزایای دریافتی نمی توانند از عهده تامین هزینه های زندگی خود بر آیند.

سازمان تامین اجتماعی به میانسالی رسیده بطوریکه منابع و مصارف سازمان به هم ریخته  و تنها دلیل این موضوع تعهداتی است که دولت بر عهده سازمان گذاشته اما بدهی های خود را نیز به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

دولت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که اگر این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت نکند دیر یا زود تامین اجتماعی به نقطه بحران نزدیک می شود.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر بازنشسته تامین اجتماعی هستندوماهیانه فقط ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق به این افراد می شود در حالی که این سازمان برای پرداخت حقوق و معوقات بازنشستگان با مشکلاتی مواجه است.

تاخیر درپرداخت حقوق بازنشستگان و معوقات فروردین ماه آنها و همچنین عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان صندوق ها و…، از جمله مشکلاتی است که تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت بدهی دولت با آن روبرو است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از سال ۸۸ تا حالا به هیچ نتیجه ای نرسیده است و تبعیض و فاصله حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با صندوق های دیگر مشکلی است که کماکان وجود دارد و مورد اعتراض بازنشستگان می باشد.

پیشنهاد تامین اجتماعی به دولت افزایش ۱۷ درصدی حقوق بازنشستگان بود ودولت با ۱۵ درصد آن موافقت کرد که ازدیگراعتراضات بازنشستگان است.

برپایه این گزارش،چنانچه دولت بدهیش به سازمان تامین اجتماعی را به موقع پرداخت نکند، سازمان تامین اجتماعی دچار بحران خواهد شد.

آژیر قرمز ۴.۵ میلیون تقاضای شغل/بیکارترین رشته‌های تحصیلی کدامند؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نرخ بیکاری مردان تحصیل کرده ۱۸.۹ درصد و بیکاری زنان به ۳۳ درصد رسیده و دولت به شدت نگران اتمام تحصیل ۴.۵ میلیون دانشجویی است که به‌زودی متقاضی کار خواهند شد.

سال‌هاست که گفته می شود فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در وضعیت بدی از بیکاری به سر می برند و بازار کار، شرایط آنها برای واگذاری تصدی‌های شغلی را نمی پذیرد. علاوه بر آن، کارفرمایان تمایلی به جذب فارغ التحصیلان ندارند و تحصیلات آکادمیک آنها چندان جدی گرفته نمی شود.

کارشناسان بازار کار معتقدند آنچه که امروز در دانشگاه‌ها به جوانان آموزش داده می شود دقیقا منطبق بر نیازهای بازار کار نیست و جوانان در زمان فارغ التحصیلی از آمادگی لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند. آنان نیازهای روز این بازار را نمی شناسند و از آن اطلاعی ندارند.

کارجویان درس خوانده همچنین این امکان را ندارند که بتوانند از طریق توانمندی‌های خود، نظر کارفرمایان را جلب کنند. اغلب دانشجویان می‌گویند در بازار کار چیزهایی از آنها خواسته می شود که در دانشگاه‌ها آن را فرا نگرفته اند و یا آموخته ها تفاوت فراوانی با واقعیت بازار کار دارد.

به صورت کلی شرایطی برای کارجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها به وجود آمده که بیکاری آنها را میلیونی کرده است. درست برخلاف تصوری که در دهه های گذشته درباره تحصیلات دانشگاهی و فراهم شدن زمینه های مناسب کار در آینده برای خانواده ها پیش آمده بود، امروز جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی، مهمترین گروه بیکار کشور را تشکیل می دهند.

نتایج یک تحقیق ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد تعداد دانشجویان کشور از ۲ میلیون نفر در دوره زمانی سال‌های ۸۲ و ۸۳ به بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزارنفر در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده و در واقع ورود به دانشگاه‌ها و میل به تحصیل در فاصله کمتر از ۱۰ سال، بیش از ۲ برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سهم افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و همچنین دانشجویانی که در این مقطع تحصیل می کنند، از سایر گروه‌ها بیشتر است. پس از آن بیشترین فارغ التحصیلان و دانشجویان کشور دارای فوق دیپلم هستند.

به صورت کلی، طی یک دهه اخیر تعداد دانشجویان زن و مرد در کشور تقریبا برابر بوده و در هر سال حدود ۱.۱ درصد کل جمعیت کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده است. مقامات دولتی می گویند تحصیلات دانشگاهی افراد باعث شده تا آنها نگاه کاملا متفاوتی نسبت به گذشته درباره بازار کار داشته باشند و توقعات جدیدی از اشتغال داشته باشند.

کورش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با ارائه گزارشی جدید از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور هم اکنون ۱۸.۹ درصد است که ۱۲ درصد به مردان و ۳۳ درصد به زنان اختصاص‌ دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: برای اشتغال زایی در حوزه مشاغل خُرد و خانگی به‌ طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌ شود و افراد به اشتغال پایدار می‌ رسند. در حال حاضر، بیشترین نرخ بیکاری در رشته‌ های علوم کامپیوتر با ۲۷.۲ درصد و رشته کشاورزی، محیط‌ زیست و شیلات با ۲۷ درصد است.

وی افزود: چهار و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور داریم که یک و نیم میلیون فقط در ۲۱ رشته متمرکز هستند که این آمار نشان می‌دهد رشته‌ های دانشگاهی متناسب با نیاز کشور نیست و گروه‌ های آموزشی و نوع دانشگاه دچار مشکل است.

پرند عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم عدم وجود تکنسین حرفه‌ ای است. هدف اصلی تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار است که با طرح تمرکز بر دانشجو و تمرکز بر فارغ‌ التحصیلان انجام می‌ شود.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ30مهر

افزایش ۳.۵ برابری دستفروشان/ بیکاری ۵۰ درصد نیروی کار کشور

 یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه نیمی از نیروی کار کشور بیکار است، گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد دستفروشان طی ۱۰ سال گذشته ۳.۵ برابر شده است.

به گزارش29خردادمهر،دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه از نیروی کار ایران فقط ۵۰ درصد شاغل هستند، گفت: جمعیت بین ۱۸ تا ۵۵ سال در کشور که نیروی کار محسوب می شوند به دلیل آثار تحریم و مشکلات مدیریتی در واحدهای تولیدی و صنعتی در حال حاضر در برزخ اشتغال به سر می برند.

وی گفت: با توجه به اینکه مشاغل فصلی و دستفروشی شغل مفید به حساب نمی آید، بنابراین در حال حاضر نیمی از نیروی اصلی کار در کشور نه شاغل محسوب می شوند و نه بیکار.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، حضور کارگران فصلی در معابر و هجوم به شهرهای بزرگ موجب تخلیه روستاها و تضعیف زیرساخت های کشاورزی شده است و خشکسالی به دلیل شرایط محیطی و طبیعی و همچنین ضعف مدیریت ذخایر آبی باعث شده کشاورزی به شغل دوم و یا سوم کشاورزان تبدیل شود.

ابهری اظهار داشت: در این میان ضعف مهارت های شغلی و حرفه ای باعث شده بخش اعظمی از نیروی کار در بخش فعالیت های بدنی و کاذب مشغول بکار شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های شغلی به کارگران فصلی می‌تواند آنها را تبدیل به نیروی کار نیمه ماهر و ماهر کند و همچنین بیکاری های یاد شده باعث بروز آسیب های اجتماعی در میان این افراد شده است.

وی افزود: به همین جهت در چهار راه ها و معابر شهرهای بزرگ شاهد تعداد زیاد دستفروشان از گلفروش تا فروشنده سی دی، ادعیه و کالاهای دیگر هستیم که باعث به هدر رفتن نیروی کار جامعه می شود.

این آسیب شناس اجتماعی به تحقیقات انجام شده و آمارهای گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری اشاره کرد و گفت: آمارهای بدست آمده از افزایش دستفروشی در کشور خبر می دهد به طوریکه دستفروشی و مشاغل خیابانی در ۱۰ سال اخیر نسبت به دهه قبل ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

سی خردادماه1394

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.