اخباروگزارشات کارگری27آبان1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری27آبان1393

– ابراهیم مددی:دستمزدها واقعی نیستند

– گزارش کارگرفلزکار از ایران خودرو:

– بخش چهارم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

-350کارگر کارخانه راک سرامیک شهرضا درآستانه اخراج!

– دستمزد کارگران روستاها دربهارسال1393!

– تجمع ساکنان مسکن مهر اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک

– تجمع روستانشنیان گردوکنگگ بویراحمدمقابل استانداری- عده‌ای بازداشت شده‌اند

– تجمع دانشجویان دانشگاه بجنورد دراعتراض به کرایه ای شدن سرویس های رفت و آمدشان

– برق، جان یک کارگر را در بهاباد یزد گرفت

– برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت

– مصدومیت 8کارگربدنبال آتش سوزی در کارخانه کفش سازی حوالی شاد آباد

– اعتصاب کارگران انبار مرکزی فروشگاه زنجیره ای کیکkik

– برگزاری راهپیمایی سالگرد قیام خونین دانشجویی در آتن – درگیری پلیس باتظاهرکنندگان

ابراهیم مددی:دستمزدها واقعی نیستند

برای تعیین دستمزد کارگری مطابق نرم­هایی که وجود دارد؛ حداقل دستمزد بر پایه تعیین حداقل معیشت درنظر گرفته می­شود. این درحالی است که درنظر گرفتن حداقل­ها اجحاف در حق خانوارهای کارگری است و چرا باید همواره حداقل­ها در مورد این قشر در نظر گرفته شود. صحبت‌هایی که در خصوص افزایش دستمزد بر اساس قدرت چانه‌زنی یا نرخ تورم می‌شود بر اساس همان روش‌هایی است که در گذشته بدون درنظر گرفتن حقوق کارگران دنبال می‌شد. لذا مسئولین باید هزینه‌های یک خانوار کارگری را بر اساس مجموع هزینه‌ها از قبیل هزینه‌های درمانی و بهداشتی، مسکن، آموزش، ایاب و ذهاب و غیره درنظر بگیرند و سپس بر اساس داده‌های بدست آمده اقدام به تعیین دستمزد نمایند. یعنی حداقل دستمزد بر اساس تورم سالانه افزوده شود. هم‌اکنون دستمزد سالانه چیزی حدود 650هزار تومان است؛ این درحالی است که هزینه یک خانوار 4 نفره در شهر تهران 2‌میلیون تومان است. به‌طور مثال بررسی شود که هزینه یک خانوار در تهران، اصفهان  یا دیگر شهرها به چه میزان است. البته به‌طور نسبی هزینه یک خانوار 4 نفره در ایران چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌باشد. این تناقضات نشان‌دهنده این است که متاسفانه مسئولین و دولتمردان این مقدار فاصله را یا نمی‌بینند یا نادیده می‌گیرند. این درحالی است که این فاصله هروز در حال افزایش است. بنا به گفته آقای ربیعی، وزیر کار در ایران چیزی حدود 6 تا 7 میلیون نفر در حد ثروتمندان جهان هستند، اما این درحالی است که آقای نوربخش، رئیس سازمان تامین‌اجتماعی عنوان می‌کند که حدود 60 درصد از بازنشستگان کشور با همان حداقل حقوق کارگری 650 هزار تومان زندگی خود را می‌گذارنند. این فاصله گویای این است که روزبه‌روز سفره خانواده‌ها کوچک‌تر می‌شود یا مجبورند تن به آسیب‌های اجتماعی دهند. متاسفانه جامعه کارگری درکشور ما به دلیل اینکه هیچ تشکل و صنفی ندارد که بتواند اعتراض خود را به گوش مسئولین امر برساند، حقوق خود را از دست‌رفته می‌پندارد. در این بین به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید هم همان رویه دولت قبلی را دنبال می‌کند و کارگران ما چاره‌ای ندارند جزاینکه با مشکلات دست و پنجه نرم کنند. در هر صورت اگر این اصل را مبنا قرار دهیم، بر اساس آنچه در قانون کار آمده است؛ گفته شده که حداقل دستمزد کارگری در کشور ما باید تامین‌کننده مخارج زندگی خانوار چهار‌نفره باشد. اما مطابق آماری که توسط بانک مرکزی و مراکز آمار و مراکز اقتصادی مستقل دیگر کشور اعلام می­شود، رقم­های اعلام شده از سوی وزارت کار طی 25 سال گذشته با این مبلغ اصلا تطابق ندارد و هرسال فاصله این رقم تعیین‌شده دستمزد از سوی وزارت کار با رقم واقعی درحال زیادشدن است. و همواره این بهانه مطرح می‌شود که بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند بر اساس تورم موجود دستمزدها را  تعیین کنند و با این بهانه کارگران را از حقوق مسلمشان محروم کرده‌اند. باید بر اساس آمارهای بانک مرکزی و تمامی دستگاه‌های اقتصادی مشخص شود طی این سال‌ها بر اساس تورم، میزان مطالبات کارگری چقدر است و بر اساس آن دستمزدها اصلاح شود.

مرجع:آرمان-27آبان

گزارش کارگرفلزکار از ایران خودرو:

با توجه به قول داده شده از طرف هاشم یکه زاده مدیرعامل ایران خودرو در 2 روز اعتصاب غذای کارگران در ماه گذشته در مورد تامین کمی دستمزد با دادن پاداش ، که تاکنون صورت نگرفته است. با زمزمه اعتصاب دوباره ، سرپرستان و مدیران شرکت با پراکندن شایع در باره « پاداش که تا آخر هفته و یا تا این هفته » داده خواهد شد، تلاش دارند از اعتصاب کارگران جلو گیری کنند.

بعد از تعطیلات عید فطر تمامی خطوط ایران خودرو با تمام ظرفیت کار می کنند و بخصوص کار در خطوط 2 و 3 کار بسیار سنگین و نارضایتی در میان کارگران این خطوط هر روز افزایش می یابد.

در هفته قبل علیرضا محجوب نماینده بی خاصیت کارگری برای تبلیغات زود رس مجلس به ایران خودرو و سایپا سر زد. در ایران خودرو به همراه هاشم یکه زارع مدیرعامل به سالن اجتماعات آمده بود که در همان اوایل سخنرانی اش با اعتراض کارگران روبرو شد. کارگران می گفتند:« این چه دستمزدی بود که در سال گذشته مصوب شد …» که با پاسخ محجوب که گفت: « این را نماینده کارگران و دولت توافق نموده اند….» که با هو و جنجال کارگران روبرو شد. هاشم یکه زارع کارگران را آرام کرد که با پرسش کارگران مواجه شد که چرا:« حقوق های ما کم است با توجه به این کار سنگین و زیاد که محجوب و هاشم یکه زارع قول دادند در سال جاری حقوق ها را به نسبت تورم بیشتر افزایش خواهد یافت.

کارگران از محجوب در مورد اینکه چرا در ایران خودرو شورا نداریم پرسیدند که محجوب گفت:« با مدیرعامل صحبت کرده و موضوع داشتن شورا و انتخابات آن را حل خواهد کرد. کارگران در مورد پاداش برای جبران کمی حقوق از هاشم یکه زارع پرسیدند که گفت :« در دست اقدام است کمی صبر کنید» بعد از این حرف محجوب خواست صحبت کند که با اعتراض و خروج کارگران از سالن اجتماعات روبرو شد.

” روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک “

بخش چهارم مصاحبه‌ی سایت اتحاد کارگری با رفیق محمود صالحی فعال جنبش کارگری ایران

لینک متن مصاحبه:http://www.etehad.se/artikel/11286

350کارگر کارخانه راک سرامیک شهرضا درآستانه اخراج!

به گزارش27آبان فارس،کارخانه راک سرامیک شهرضا به عنوان یک مجموعه فعال صنعتی از ابتدای دی‌ماه به دلیل مشکلات مالی قصد اخراج 350 نفر از کارگران خود را دارد .

دستمزد کارگران روستاها دربهارسال1393!

مرکزآمارایران دستمزدکارگران روستاها دربهارسال1393رابتاریخ27آبان اعلام کرد:

دستمزدروزانه کارگر زن(میوه چین ووجین کار):حدود30هزارتومان

دستمزدروزانه کارگرمرد(میوه چین ووجین کار):32تا37هزارتومان

1- کارگر میوه‌چین (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر میوه‌چین مرد در کل کشور 373668.5 ریال بوده است. استان آذربایجان شرقی با 586363.6 ریال و استان گلستان با 217948.7 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 17.9 درصد افزایش داشته است.

2- کارگر میوه‌چین (زن)

در فصل مورد بررسی دستمزد روزانه یک نفر کارگر میوه‌چین زن در کل کشور 303592.2 ریال بوده است. استان مازندران با 446954.7 ریال و استان گلستان با 15000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 46.8 درصد افزایش داشته است.

3- دروگر غلات (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر دروگر غلات مرد در کل کشور 511967.2 ریال بوده است استان آذربایجان شرقی با 715892.0 ریال و استان خوزستان با 250000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین ـرین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 49.8 درصد افزایش داشته است.

4- کارگر وجین‌کار و تنک‌کار (مرد)

در بهار سال 1393 دستمزد روزانه یک نفر کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد در کل کشور 326733.8 ریال بوده است استان مازندران با 570561.6 ریال و استان گلستان با 250000.0 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 92 معادل 3.8 درصد کاهش داشته است.

5- کارگر وجین‌کار و تنک‌کار (زن)

در فصل مورد بررسی دستمزد روزانه یک نفر کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن در کل کشور 319186.4 ریال بوده است استان گیلان با 646156.6 ریال و استان خراسان جنوبی با 166517.9 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل بهار سال 92 معادل 36.1 درصد افزایش داشته است.

تجمع ساکنان مسکن مهر اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک

پیش از ظهر روز26آبان ساکنان مسکن مهر ضیاآباد اسلامشهر در اعتراض به وضعیت نامطلوب این شهرک تجمع کردند.

به گزارش 26آبان مبصر،ظهر روز26آبان جمعی از مردم شهرک مسکن مهر ضیاآباد اسلامشهر در اعتراض به بی توجهی مسئولان به این شهرک تجمع کردند.

به نظر می رسد مشکل جاده این شهرک برجسته ترین مشکل مردم به شمار می رود و در همین راستا یکی از ساکنان این شهرک اظهار داشت: عدم احداث جاده مختص به شهرک ضیاآباد باعث شده است تا اهالی محله برای دسترسی به جاده اصلی از مسیرهای فرعی و غیرقانونی تردد کنند و در این ترددها تا کنون بارها شاهد تصادف و حوادث ناگوار بوده ایم.به گزارش مبصر،تکمیل نشدن بیمارستان  شهرک مسکن مهر و نبود فضای سبز نیز بخش دیگری از مشکلات اهالی این محله است،ضمن این که دانش آموزان این شهرک به جز محصلین مقطع ابتدایی برای تحصیل باید راهی مدارس سایر مناطق شهرستان شوند.برخی از اهالی این شهرک دلیل اصلی این تجمع را بدقولی های برخی مسئولان می دانند و معتقدند مسئولانی که وعده داده بودند که مشکلات این شهرک تا پایان هفته دولت سال جاری به پایان می رسد امروز باید پاسخگوی مردم این شهرک باشند.

تجمع روستانشنیان گردوکنگگ بویراحمدمقابل استانداری- عده‌ای بازداشت شده‌اند

صبح روز27آبان روستانشینان «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» در استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به آنچه که گفته می‌شود اداره کل امور آب این استان اقدام به صدور مجوز آب سرچشمه جهت طرح پرورش ماهی کرده، برای دومین بار در یک ماهه اخیر، در مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش 27آبان ایلنا از یاسوج، در این تجمع اعتراض آمیز که تعداد معترضان به بیش از ۵۰ روستانشین می‌رسد، معترضان تاکید داشتند تا زمان دریافت نتیجه محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد را ترک نمی‌کنند.

معترضان که زن و مرد روستایی «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» هستند پیش از تجمع در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، پلاکاردهایی را به نشانه اعتراض حمل کردند.

تجمع کنندگان از بازداشت چهار نفر از روستانشینان «گردوکنگ تنگ سرخ» نیز ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی آنان شدند.

بارش باران نیز در هنگام تجمع معترضین نتوانسته سبب برگزار نشدن تجمع شود .

یک روستانشین معترض گفت: متاسفانه اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی عجیب مجوزی برای افزایش آب طرح پرورش ماهی در روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد»  صادر کرده است.

علی حسین فریدونی با تشریح وضعیت کنونی طرح پرورش ماهی عنوان شده در این روستا، خاطرنشان کرد: متاسفانه اداره کل امور آب استان با موافقت خود، زندگی روستانشینان را به خطر انداخته است.

وی افزود: روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد» یکی از روستاهای گردشگرپذیر شهرستان بویراحمد و به ثبت اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده است و با اقدام اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد شاهد تخریب چشم اندازهای گردشگری در این روستا خواهیم بود.

روستانشین دیگری نیز با انتقاد شدید از عملکرد اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص صدور مجوز برای افزایش آب طرح پرورش ماهی از سرچشمه آب روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد»، یادآورشد: پیگیری‌های متعدد و خواهش‌های فراوانی از این اداره کل برای جلوگیری از افزایش آب به طرح پرورش ماهی داشته‌ایم اما متاسفانه هیچگونه پاسخی به ما داده نشده است.

این روستانشین با تاکید براینکه باغات آنان هم اکنون در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته است، بیان داشت: در صورت اجرایی شدن مجوز اداره کل امور آب، یقین داریم محیط زیست این روستا بدلیل همین طرح پرورش ماهی تخریب می‌شود.

خانم روستانشین دیگری تهدید کرد که اگر روند کنونی ادامه باشد بدون شک درگیری‌ها و نزاع‌های دسته جمعی سبب سلب آرامش در منطقه خواهد بود.

وی که با عصبانیت تمام داد می‌زد، اظهارداشت: اداره امور آب کهگیلویه و بویراحمد مجوزی را برای فردی صادر کرده تا از سرچشمه روستا برای طرح پرورش ماهی خود آب انتقال دهد و این درحالی‌ست که این فرد اهل و ساکن این روستا نبوده است.

اسفندیار فارس مدان، دیگر فرد حاضر در تجمع، از بازداشت چهار نفر از روستانشینان «گردوکنگ تنگ سرخ بویراحمد» در دو روز گذشته خبر داد.

وی دلیل بازداشت را نامعلوم دانست اما خواستار آزادی آنان شد.

تجمع دانشجویان دانشگاه بجنورد دراعتراض به کرایه ای شدن سرویس های رفت و آمدشان

دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد که نسبت به کرایه ای شدن سرویس های رفت و آمدشان گلایه داشتند با تجمع اعتراض آمیزی در هفته گذشته نسبت به این موضوع اعتراض کردند و روز گذشته با هیئت رئیسه دانشگاه جلسه مناظره ای برگزار کردند که در نهایت بی نتیجه ماند.

به گزارش 27آبان خراسان،جلسه مناظره روز گذشته 3 ساعت به طول انجامید و در نهایت دانشجویان با وجود پاسخ های رئیس دانشگاه مبنی بر کرایه ای شدن رفت و آمدشان قانع نشدند و اعلام کردند که دوباره تجمع می کنند.این جلسه در حالی برگزار شد که هیئت رئیسه و حراست دانشگاه بجنورد از حضور خبرنگاران به این جلسه ممانعت کردند.

برق، جان یک کارگر را در بهاباد یزد گرفت

حادثه برق گرفتگی در شهرستان بهاباد یزد روز دوشنبه هفته جاری منجر به فوت یک کارگر و مصدوم شدن یک نفر دیگر شد.

به گزارش27آبان ایرنا، روز سه شنبه پایگاه خبری پلیس یزد فرمانده انتظامی بهاباد گفت: با اعلام خبر برق گرفتگی دو تن از کارگران ساختمان سازی در یکی از محلات بهاباد بلافاصله ماموران گشت به همراه یگان های امدادی در محل حادثه حاضر شدند.

سرهنگ ‘حسین ثقفی’ افزود: بنا به گفته شاهدان ، یک دستگاه کامیون درحال بتن ریزی بود که ‘چنگک’ دستگاه بین کابل های برق فشار قوی قرار گرفت و موجب مرگ یک کارگر 30 ساله شد.

وی ادامه داد: برادر متوفی نیز برای نجات برادرش به تکاپو افتاد که وی نیز دچار برق گرفتگی و مصدومیت می شود.

بهاباد با 30 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد .

برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت

درشمال خوزستان از خودروهای نیسان وانت که از استاندارد لازم نیز برخوردار نمی باشند برای حمل کارگران به مزارع استفاده می کنند.

بر اثر برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک تن کشته و دو نفر مصدوم شدند.

به گزارش27آبان ایرنا، در این حادثه که ساعت 12 و 22 دقیقه روز سه شنبه در ابتدای جاده شهرک عدالت در جاده دزفول به سمت شوشتر رخ داد دو دستگاه خودرو نیسان وانت از روبرو با هم برخورد کردند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: شدت این حادثه به حدی بود که راننده یکی از خودروها در دم جان سپرد و دو سرنشین دیگر نیز در میان خودروهای متلاشی شده گرفتار شدند که توسط نیروهای امدادی و با استفاده از تجهیزات ایمنی نجات یافتند.

وی همچنین گفت: مصدومان این تصادف توسط اورژانس 115به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی آنها رضایت بخش است.     

مصدومیت 8کارگربدنبال آتش سوزی در کارخانه کفش سازی حوالی شاد آباد

هشت کارگرکارخانه کفش سازی در اثر آتش سوزی دچار مصدومیت شدند.

به گزارش27آبان پایگاه اطلاع رسانی مرکزاورژانس تهران،عصر روز26 آبان 93 ، یک کارخانه حوالی شاد آباد ، انتهای خیابان 17 شهریور ، دچارحریق شد.

بنابرتوضیحات آقای زنبویی ، از اعضای تیم پزشکی حاضر در صحنه ، ظاهرا بدنبال جوشکاری ، حریق در کارخانه ایجاد شده بود که بدنبال آن  هشت کارگر دچار مسمومیت با گاز co و درجاتی از سوختگی شده بودند.

اقدامات اولیه در محل بر روی این افراد صورت گرفت و خوشبختانه شش نفر از مصدومان در همان محل مداوا شدند.دو نفر از مصدومان که وضعیت وخیم تری داشتند جهت ادامه درمان توسط آمبولانس های این مرکز به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شدند.

اعتصاب کارگران انبار مرکزی فروشگاه زنجیره ای کیکkik

اخباروگزارشات کارگری:200کارگر  انبار مرکزی فروشگاه  لباس فروشی زنجیره ای کیک kik از دوشنبه صبح بخاطر عدم دریافت حداقل دستمزد برابر تعرفه در ایالت نورد راین وستفالن آلمان دست به اعتصاب زدند.

آقای بورکارد شولتکن مدیر فروشگاه های کیک با حضور در جمع کارکنان اعلام کرد، که او هرگز پای قراردادی برابر حداقل دستمزد را تعیین شده را امضا نخواهد کرد!؟ اما اتحادیه کارگران خدمات و فروشگاه های آلمان ( وردی ) – نورد راین وستفالن اعلام کرد میخواهد تعرفه قانونی دستمزد کارگران را به کارفرما بقبولاند.

در حالیکه برابر مصوبه یک کارگر انبار  2160 یورو می باید دریافت کند! کیک تنها 1650 یورو میپردازد!.

برگزاری راهپیمایی سالگرد قیام خونین دانشجویی در آتن – درگیری پلیس باتظاهرکنندگان

مردم یونان برای بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد قیام دانشجویان این کشور، روز دوشنبه به خیابانهای آتن آمدند.

قیام خونین دانشجویی سال ۱۹۷۳ میلادی، نقش مهمی در سقوط دولت نظامی داشت که هفت سال بر مردم یونان حکومت کرده بود.

به گزارش17نوامبریورونیوز،«راهپیمایی که بطور سنتی در یادبود قیام سال ۱۹۷۳ دانشجویان برگزار می شود، امسال به اعتراض به سیاستهای دولت کنونی نیز پرداخت. پس از سپری کردن زمانی نزدیک به پنج سال در شرایط ریاضت اقتصادی و بیکاری بالا، اکنون راهپیمایان فرصتی یافته اند تا سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت کنونی را که از ائتلاف محافظه کاران و سوسیالیستها تشکیل شده، محکوم کنند.»

نیروهای پلیس بطور گسترده در سطح شهر مستقر شده بودند و در برخی مناطق نیز باتظاهرکنندگان درگیرشدند.

راهپیمایی به سنت هر ساله از مقابل دانشگاه پلی تکنیک آتن آغاز شد. در آن سال نظامیان پس از کشتار وسیع دانشجویان به اشغال دانشگاه پرداختند.

راهپیمایان سپس بسوی سفارت ایالات متحده آمریکا رفتند. بسیاری از ساکنان یونان معتقدند که آمریکا از حامیان اصلی دولت نظامی در این کشور بوده است.

یکی از دانشجویان می گوید: ما باید متحد باشیم. این حفظ روحیه مبارزه بود که باعث پیروزی در سال ۱۹۷۳ شد.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: رویدادهای سال ۱۹۷۳ مختص زمان خاصی نیستند. آنها به ما آموختند که تنها در مبارزاتی شکست می خوریم که هرگز شروع نکرده باشیم»

مردم در گرامیداشت یاد کشته شدگان ۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۳ میلادی، در مقابل ورودی دانشگاه پلی تکنیک گل گذاشته و به آنها ادای احترام کردند.

بیست وهفتم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.