اخباروگزارشات کارگری24اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری24اردیبهشت1394

– تجمع اعتراضی24اردیبهشت معلمان مقابل استانداری کردستان

– کارگران لوله و نورد صفا در تعطیلات پایان هفته از اموال کارخانه نگهبانی می‌دهند

– تجمع اهالی روستای قلیان مقابل استانداری کردستان دراعتراض به نداشتن آب شرب

– اعلام نرخ بیکاری فارغ التحصیلان

– تاخیر در اعلام دلایل مرگ کارگر باسابقه پارت پلاستیک خراسان

– برگزاری نخستین سالگرد مرگبارترین فاجعه معدنی ترکیه

تجمع اعتراضی24اردیبهشت معلمان مقابل استانداری کردستان

ده‌ها معلم کردستانی در سنندج، ظهر امروز (پنج شنبه ۲۴ اردیبهشت) در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه و تبعیض در آموزش و پرورش می‌خوانند، تجمع سکوت برگزار کردند.

به گزارش 24اردیبهشت ایلنا ، چهارمین تجمع سکوت معلمان، مقابل استانداری استان کردستان، برای اعتراض به تبعیض در آموزش و پرورش و دستمزدهای ناعادلانه برگزار شد.

معلمانی که روز پنجشنبه تجمع برگزار کردند، معتقدند‌ مطالباتشان کاملا مشخص است. چرا که وضعیت معلمان بسیار نامناسب است.

یکی از معلمان حاضر در این تجمع گفت: دیگر از وعده‌های توخالی وزارت  آموزش و پرورش خسته شده‌ایم و با این وعده‌ها مشکلات ما حل نمی‌شود.

یکی دیگر از معلمان با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه وزیر، فقط توسعه مدارس غیرانتفاعی است، گفت: مطابق اصل قانون اساسی تحصیل کودکان باید رایگان باشد اما آموزش پرورش اکنون دیگر طبقاتی شده است.

معلمان در این تجمع از پلاکارد و یا بنری استفاده نکردند.

گفتنی‌ست که در حال حاضر مسئولان استانداری با حضور در میان تجمع کنندگان با آنها در حال مذاکره هستند.

کارگران لوله و نورد صفا در تعطیلات پایان هفته از اموال کارخانه نگهبانی می‌دهند

از ساوه خبر می‌رسد که شماری از کارگران معترض لوله و نورد صفا در تعطیلات پایان هفته در کارخانه می‌مانند و به صورت نوبتی از اموال کارخانه نگهبانی می‌دهند.

به گزارش 24اردیبهشت ایلنا، کارخانه لوله و نورد صفا در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه (۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت) تعطیل است اما کارگران می‌گویند در این روزها در کارخانه می‌مانند و به صورت نوبتی از مواد اولیه و تجهیزات موجود در این واحد تولیدی نگهبانی می‌دهند.

این اقدامات پیشگیرانه پس از آن صورت می‌گیرد که در تعطیلات پایان هفته گذشته، حجم قابل توجهی از مواد اولیه در غیاب کارگران به خارج از کارخانه منتقل شد.

کارگران در واکنش به این اقدام کارفرما از اولین روز هفته جاری ورود و خروج ماشین‌های باربری را محدود کردند و از همان روز به صورت منظم از اموال کارخانه نگهبانی می‌دهند.

گفتنی است نزدیک به هزار کارگر لوله و نورد صفا از ابتدای اردیبهشت امسال در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه‌شان دست از کار کشیده‌اند. کارگران معترض در جدید‌ترین شرطی که برای بازگشت به کار تعیین کردند، خواستار پرداخت دو ماه حقوق تا پایان روز ۲۷ اردیبهشت شده‌اند.

کارفرما علاوه بر پرداخت نکردن بیش از ۱۶ ماه حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، حقوق ۴ ماه گذشته را نیز به آن‌ها بدهکار است. همچنین سرمایه صندوق تعاونی کارخانه که بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌شود، تاکنون به کارگران بازگردانده نشده است. این صندوق مدت‌ها پیش منحل شده بود.

تجمع اهالی روستای قلیان مقابل استانداری کردستان دراعتراض به نداشتن آب شرب

به گزارش 24اردیبهشت ایلنا،صبح امروزهمزمان با سفرمعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کردستان وبرگزاری جلسه با مسئولین در استانداری کردستان  مردم روستای قلیان در حاشیه شهر سنندج دراعتراض به نداشتن آب شرب دست به تجمع مقابل استانداری کردستان زدند و انعقاد تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میان صدای این اعتراض ها امضا شد.

اعلام نرخ بیکاری فارغ التحصیلان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 18.9 درصد و بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش 24اردیبهشت ایسنا ، پرند با اشاره به نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان افزود: طبق آخرین آمار نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور 18.9 درصد است که از این تعداد 12.9 درصد مرد و 31.3 درصد زن هستند.

وی اظهار کرد: از 11میلیون و 200 هزار دانشجو و فارغ التحصیل کشور پنج میلیون و 700هزار نفر غیر فعال هستند که هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند.

به گفته وی، بیشترین نرخ بیکاری در رشته‌های کامپیوتر، شیلات، جنگل داری، محیط زیست است که در رشته کامپیوتر این نرخ 27.2 درصد و کمترین نرخ در خدمات حمل ونقل به میزان 1.7درصد است.

تاخیر در اعلام دلایل مرگ کارگر باسابقه پارت پلاستیک خراسان

با گذشت بیش از یک هفته از مرگ کارگر باسابقه «پارت پلاستیک خراسان» بر اثر سقوط بار جرثقیل، مقصر وقوع این حادثه هنوز معرفی نشده است.

به گزارش 24اردیبهشت ایلنا، بازرسان اداره کار تا امروز گزارش چگونگی وقوع این حادثه را منتشر نکرده‌اند اما گمانه زنی می‌شود که راننده جرثقیل یا کارفرما به عنوان مقصر مرگ این کارگر معرفی شوند.

گفتنی است «محسن مهربانی»، کارگر باسابقه پارت پلاستیک خراسان روز ۱۶ اردیبهشت بر اثر سقوط بار جرثقیل کشته شده است.

منابع کارگری در تشریح وقوع این حادثه گفته‌اند بار جرثقیل که یک دستگاه تزریق پلاستیک بوده است، هنگامی بر روی این کارگر سقوط کرده که او برای آزاد کردن شیلنگی که احتمال می‌داده مانع حرکت جرثقیل شود، به جرثقیل نزدیک شده است.

بر اساس گزارش‌ها، تسمه جرثقیل هنگام جابه‌جایی بار پاره شده که باعث شده است دستگاه تزریق پلاستیک بر روی این کارگر سقوط کند.

لازم به ذکر است کارخانه پارت پلاستیک خراسان، یک واحد تولید قطعه برای شرکت‌های خودروسازی است که در شهرک صنعتی خیام در بخش زبرخان شهرستان نیشابور واقع شده است.

برگزاری نخستین سالگرد مرگبارترین فاجعه معدنی ترکیه

سوما در نخستین سالگرد مرگبارترین فاجعه معدنی ترکیه که در جریان آن 301 معدنچی کشته شدند، مراسم یادبودی را برگزار کرد.

به گزارش24اردیبهشت ماین نیوز، این فاجعه در 13 ماه مه سال 2014 در سوما که یک قطب زغال سنگ در ترکیه به شمار می رود اتفاق افتاد و در ابتدا تصور می رفت یک حادثه معدنی مشابه موارد دیگر در صنعت معدن این کشور باشد. حادثه با آتش سوزی در معدن آغاز شد و معدنچیان را میان دود و آتش در زیرزمین گرفتار کرد و تنها کسانی که از مرکز حادثه دور بودند موفق شدند خود را به سطح زمین رسانده و نجات پیدا کنند. اجساد 301 معدنچی که بر اثر استنشاق مونوکسیدکربن جانشان را از دست داده بودند چند روز بعد از معدن خارج شد. در مجموع 162 نفر در این انفجار مجروح شدند.

در سالروز این فاجعه مراسمهای مختلفی برگزار شد که نخستین آنها در بنای یادبود محل دفن قربانیان فاجعه سوما که هنوز کامل نشده است، برگزار شد. معدنچیانی که در دو معدن شرکت زغال سنگ سوما کار می کنند برای شرکت در این مراسم یک روز تعطیل شدند.

در حال حاضر محاکمه 45 متهم این حادثه از جمله هشت مدیر شرکت “معدن زغال سنگ سوما” به اتهام قتل عمد در جریان است. بر اساس گزارش کارشناسی که در دادگاه قرائت شده است، فاجعه سوما در صورت بکارگیری تدابیر ایمنی ضروری قابل پیشگیری بود.

دادگاه این حادثه تنها یک ماه قبل در 13 آوریل آغاز شد و در طول بررسی پرونده متهمان داشتن هر گونه مسئولیت در این حادثه را انکار کردند و تقصیرها را بر گردن یک مهندس ناظر انداختند که در انفجار معدن سوما کشته شد.

بیست وچهارم اردیبهشت ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.