خباروگزارشات کارگری23مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– حقوق روزهای اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق فوراپرداخت باید گردد!

– مانع‌تراشی شرکت پیمانکاری پالایشگاه آبادان در راه بازگشت به کار نماینده اخراجی کارگران

– اعتراض کارگران شرکت خانه سازی ایرداک به عملکرد ضدکارگری مدیرعامل منصوب دولت!

– فعالیت دلال‌های کاریابی در پروژه آزادگان

– پایان اعتصاب کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه بدنبال وعده پرداخت حقوق معوقه

– مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع ۶ متری

حقوق روزهای اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق فوراپرداخت باید گردد!

ماین نیوزبتاریخ23مهرازعدم پرداخت حقوق روزهای اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق،خبرداد.

براساس این گزارش، “یونس الستی ” عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور و نیز عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی بافق که در نشست کارگروه مطالبات مردمی در محل فرمانداری شرکت کرده بود،ضمن تاییدعدم پرداخت حقوق روزهای اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق تااین لحظه،دراین باره گفت: حقوق سیزده روزی که کارگران اعتصاب نمودند در حال پیگیری شدن می باشد تا حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت ۵/۲۸ درصد از سهام شرکت سنگ آهن که پیش تر از این در فرابورس مطرح شده و فولاد خوزستان برنده آن شد به کجا رسیده و آیا صحت دارد سازمان تامین اجتماعی کشور و یا شرکتهای تابعه(شستا) آن را از فولاد خوزستان خریداری نموده است، تصریح کرد: هنوز وضعیت ۵/۲۸ درصد سهم، متعلق به دولت است و در آن مقطع هم قراردادش بسته نشده بود. هنوز هم هیچ مرجعی آن را خریداری نکرده است. سازمان خصوصی تصمیم می گیرد؛ یا باید معامله را ابطال کند یا باید ادامه دهد و در حال حاضر که بحث ابطال هست به جای دیگری واگذار نخواهد شد؛ مگر با مجوز دولت یا سازمان خصوصی سازی!

وی در پاسخ به این پرسش که چه گام هایی از سوی صندوق برای مساعدت احقاق ۱۵ درصد صورت گرفته است گفت: این که دولت سهام خود را در هر قالبی به مردم واگذار کند، این از اختیارات هیئت عالی واگذاری است؛ لذا نه صندوق و نه مجموعه های دیگر حق دخالت در واگذاری را ندارند. دولت و سازمان خصوصی سازی موظف هستند، بحث را در چار چوب مصوبه و قول و قرارهایی که به مدیریت استانی داده اند، پیگیری کنند، مساعدت لازم در حدی که اگر در جایی عنوان شود و نظری از صندوق بخواهد موافقت می شود، منتهی آنچه قانوناً در بحث واگذاری هست بحث سهام ترجیحی به کارکنان خارج از طرح سهام ترجیحی هرچه باشد باید به تأییدیه دولت و در نهایت هیئت عالی واگذاری برسد.

مانع‌تراشی شرکت پیمانکاری پالایشگاه آبادان در راه بازگشت به کار نماینده اخراجی کارگران

یکی از دو نماینده کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان که در اردیبهشت ماه به اتهام پیگیری مطالبات همکارانشان اخراج شده بودند، با وجود آنکه از هیات تشخیص اداره کار حکم بازگشت به کار گرفته است اما به دلیل ممانعت پیمانکار قادر به بازگشت به کار نیست.

به گزارش23مهرایلنا،سیامک ملک این کارگر اخراجی پالایشگاه آبادان گفت: بعد از اخراج من و یکی دیگر از همکارانم به نام  «عباس غلامی» در دوم اردیبهشت ماه سال جاری از سوی پیمانکار شرکت «ثمین صنعت فردان»، به اداره کار منطقه آزاد اروند شکایت کردیم.

نماینده سابق کارگران حمل و نقل پالایشگان آبادان با بیان اینکه من و همکارم هر کدام به ترتیب ۷ و ۲۴ سال سابقه کار در پالایشگاه آبادان را داریم، در ادامه درباره روند پی گیری شکایت خود و همکارش گفت: هیات حل اختلاف اداره کار منطقه آزاد اروند بعد از گذشت شش ماه از شکایتمان سرانجام در تاریخ ۱۶ مهرماه برای من حکم بازگشت به کار صادر کرد، اما صدور رای آقای غلامی که به دلایلی امکان حضور در جلسه هیات حل اختلاف را نداشت به روز دیگر موکول شد که هنوز جلسه رسیدگی برگزار نشده است.

به گفته این کارگر اخراجی، پیمانکار شرکت ثمین صنعت فردان، پیمانکار زیر مجموعه پالایشگاه آبادان به رای هیات تشخیص و حل اختلاف اعتراض دارد، به همین دلیل مانع حضور من در پالایشگاه شده است.

ملک با بیان اینکه کارفرما از رای هیات تشخیص تمکین نمی‌کند و مانع حضور او در پالایشگاه می‌شود، اظهار داشت: بعد از تمکین نکردن کارفرما از رای هیات تشخیص و حل اختلاف، این هیات با ارسال حکم به دادگستری می‌تواند آنرا لازم الاجرا کند.

این کارگر در ادامه گفت: در صورت بی‌توجه‌ای مجدد کارفرما به احکام صادره در ‌‌‌نهایت دادگستری با اعزام یک مامور نیروی انتظامی می‌تواند من را به پالایشگاه آبادان بازگرداند.

این کارگر در بخش پایانی سحنان خود در خصوص مطالباتش گفت: بر اساس رای صادره کارفرما مکلف به پرداخت معوقات حقوقی و بیمه‌ای شش ماه گذشته من است، که پیمانکار در این مورد نیز تمکین نمی‌کند و می گوید از نظر شرکت این دو کارگر از اردیبهشت ماه اخراج شده‌اند و هیچ گونه حق و حقوقی ندارند.

اعتراض کارگران شرکت خانه سازی ایرداک به عملکرد ضدکارگری مدیرعامل منصوب دولت!

شرکت خانه سازی ایرداک در روز چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه سال 1393 شاهد حرکت خودجوش کارگرانی بود که به مناسبت روز جهانی کارگر در جلوی ساختمان اداری جمع شدند تا حقوق مسلم خویش را که توسط مدیرعامل فعلی ضایع گردیده مطالبه نموده و به گوش مجمع عمومی که در محل کارخانه تشکیل گردیده بود، رسانند ولی در کمال تعجب مدیرعامل منصوب دولت راستگویان در نیم ساعت سخنرانی خود درجمع کارگران و بمنظور استحمار ایشان جز دروغ نگفت و سپس در جمعی خصوصی اظهار نمود در اسرع وقت با اخراج تک تک کارگرانی که در روز جهانی کارگر و همزمان با تشکیل مجمع عمومی دست به اعتراض زده اند انتقام گرفته خواهد شد!!! ( عین جمله در جمع خصوصی: من به همه معترضان خنجر فرو خواهم کرد.)

کارگران شرکت خانه سازی ایرداک (99% این شرکت متعلق به یک بانک دولتی می باشد)* طی نامه ای به استاندارآذربایجان شرقی از عملکرد ضدکارگری مدیرعامل منصوب دولت وایجادجورعب ووحشت دربین کارکنان، پرده برداشتند.

به گزارش23مهرآناج،در بخش هایی از نامه اعتراضی  کارگران شرکت خانه سازی ایرداک آمده است:                                                                                                …متأسفانه در مدتی اندک چنان ذهن و معیشت کارگران  دچار اختلال شده که واقعا جای شگفت دارد. آیا واقعا امکان پذیر است در عرض 4 ماه اینچنین مدار کارخانه ای را از ریل خارج نمود؟ ما کارگران متأسفیم که حکم فردی امضاء شده که بر اساس روابط و نه بر اساس ضوابط  ایشان بر هیات مدیره تحمیل گردیده است!

کارگران در این نامه به بخشی از مشکلات اشاره کرده و آورده اند : عدم انعقاد قرارداد تمامی پرسنل در شب عید که موجبات تلخ کامی کارگران در طول عید نوروز گردید، عدم پرداخت حق بن کارگران، عدم تولید، عدم خرید به موقع مواد خام مورد نیاز خط تولید، انجام هزینه های زائد و غیر قابل نیاز، فحاشی و توهین به پیمانکار طرف قرارداد،عدم توانایی وصول مطالبات، عدم توانایی در انعقاد قرارداد فروش، تاخیرهای بی مورد و بی منطق در پرداخت ماهیانه کارگران، تلاش برای کاهش دستمزد کارگران در قالب حذف حق جذب، اجبار و الزام کارگران به امضای قراردادها وتعهدنامه های خلاف قانون کار و دهها مورد دیگر که به منظور جلوگیری از اطاله کلام سانسور می شوند فقط گوشه ای از تخریب های ناشی از مدیریت جدید در این شرکت می باشد.

در ادامه آمده است : شرکت خانه سازی ایرداک در روز چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه سال 1393 شاهد حرکت خودجوش کارگرانی بود که به مناسبت روز جهانی کارگر در جلوی ساختمان اداری جمع شدند تا حقوق مسلم خویش را که توسط مدیرعامل فعلی ضایع گردیده مطالبه نموده و به گوش مجمع عمومی که در محل کارخانه تشکیل گردیده بود، رسانند ولی در کمال تعجب مدیرعامل منصوب دولت راستگویان در نیم ساعت سخنرانی خود درجمع کارگران و بمنظور استحمار ایشان جز دروغ نگفت و سپس در جمعی خصوصی اظهار نمود در اسرع وقت با اخراج تک تک کارگرانی که در روز جهانی کارگر و همزمان با تشکیل مجمع عمومی دست به اعتراض زده اند انتقام گرفته خواهد شد!!! ( عین جمله در جمع خصوصی: من به همه معترضان خنجر فرو خواهم کرد.)

همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است: آیا کسی نیست که به فریاد تظلم خواهی ما کارگران ندا دهد؟

آیا این سخن ناصوابی است که بگوییم بجای صرف هزینه هنگفت در سرویس بهداشتی دفتر مدیرعامل حق بن کارگران را پرداخت نمائید؟

آیا این عدالت است که عیدی کارگران را پرداخت نشده و در مقابل سبدهای پر از آجیل را به دفاتر مدیران هلدینگ( شرکت بهساز مشارکتهای ملت)ارسال شود؟ آیا این صحیح است که مسئولان حداقل مسائل اخلاقی را در برخورد با زیردستان رعایت ننموده و رفتاری فاقد ادب ونزاکت با کارگران داشته باشد؟

در پایان این نامه نیز با اشاره به وجود فضای رعب و وحشت در جمع پرسنل این شرکت در اثر اقدامات و تهدیدات تصریح شده است: از افشا نمودن مشخصات امضاکنندگان این نامه خودداری نموده و در صورت نیاز در زمان مقتضی با حضور در دفترکار و یا جلسه با نماینده استاندارصحت و سقم مفاد نامه و امضاکنندگان آن قابل بررسی و تأیید می باشد.

گفتنی است این نامه به شماره 13359 مورخ 18/02/1393 در دبیرخانه استانداری ثبت شده است.

* درباره شرکت خانه سازی ایرداک :

شرکت خانه سازی ایرداک تولید کننده انواع قطعات پیش ساخته بتنی مسکونی و صنعتی

1-شرکت خانه سازی ایرداک (سهامی خاص) در تاریخ 26/6/1354 تحت شماره 644/867 در اداره ثبت شرکتهای شهرستان تبریز به ثبت رسیده و از اواخر سال 1355 شروع به بهره برداری نموده است.

2-بموجب ماده 2 اساسنامه موضوع فعالیت شرکت بشرح ذیل میباشد :

ایجاد و تاسیس کارخانجات بمنظور تهیه و تولید انواع قطعات پیش ساخته بتنی جهت احداث واحد های مسکونی و صنعتی ، تولید شن و ماسه ، تهیه و تولید بتن آماده و سایر محصولات بتنی ، تحصیل کلیه مواد و هر نوع ماشین آلات ، تجهیزات و تاسیسات ، مواد مصرفی و لوازم یدکی مورد نیاز از داخل و خارج از کشور ، فروش کلیه تولیدات کارخانه برای تامین نیازمندیهای داخل کشور و در صورت مقتضی صدور آن بخارج از کشور ، خرید زمین بمنظور ایجاد واحد های مسکونی پیش ساخته و فروش این واحد ها به متقاضیان ، مشارکت در امر سرمایه گذاری هر نوع پروژه و مرتبط موضوع شرکت بطور کلی انجام هر گونه فعالیت که در ارتباط با اهداف فوق باشد .

– بر اساس مصوبه شورای انقلاب کلیه سهام خانواده آقای مرتضی رحیم زاده خوئی بمقدار 98/14% از سهام شرکت مشمول بند “ب” و بقیه سهام آن مشمول بند “ج” قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران گردید و از آن تاریخ شرکت تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران در آمد .

– در سال 1375 طی موافقت نامه شماره 4963/1203 مورخ 12/8/1375 بانک صنعت و معدن کل سهام خود را به بانک ملت واگذار نموده است .

– سرمایه:آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال مالی منتهی به 30/12/1383برابر تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به تاریخ 28/07/1383 و به استناد صورتجلسه شماره 200 مورخ 16/09/1383 هیئت مدیره شرکت پیرو آگهی منتشره در روزنامه رسمی(اطلاعات) به شماره 23228 مورخ23/09/1383 انجام گرفته است.

نام سهامدار

درصد

تعداد

مبلغ-ریال

شرکت بهساز مشارکتهای ملت**

89.842

10000010

10000010000

بانک ملت

9.165

1020177

1020177000

سازمان صنایع ملی ایران

0.148

16536

16536000

آقای زین العابدین رحیم زاده خوئی

0.148

16481

16481000

آقای بویه تاگارد نیلسن

0.143

15895

15859000

سایرسهامداران

0.554

61489

61489000

**شرکت بهساز مشارکتهای ملت (سهامی عام) در تاریخ   1367.7.25 با نام اولیه شرکت تولیدی و صادراتی بانک ملت تحت شماره 71670در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده و از مرداد ماه سال 1378 حسب تصمیمات متخذه از سوی بانک ملت در خصوص واگذاری مالکیت سهام تعدادی از شرکتهای تحت پوشش، نام و موضوع فعالیت شرکت و سپس نوع شرکت تغییر پیدا نموده است.

فعالیت دلال‌های کاریابی در پروژه آزادگان

یک فعال کارگری از حضور واسطه‌های کاریابی در پروژه آزادگان واقع در مناطق هویزه، بوستان و سوسنگرد و دریافت مبالغی از کارگران نیازمند کار خبر داد.

ناصر آقاجری در این باره گفت: تا حدود ۴ سال پیش در منطقه نفتی آزادگان، اداره کار وظیفه معرفی کارگر را به شرکت پیمانکار بر عهده داشت و این شرکت‌ها نیز در صورت موافقت، آن کارگر را به خدمت می‌گرفتند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر دلال‌ها و واسطه‌ها میان اداره کار و شرکت پیمانکاری قرار گرفته‌اند و از هر کارگر مبلغ ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا برای آن‌ها کار پیدا کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه اکثر این کارگران، کارگران ساده و فقیر بومی هستند که در کارهای ساده مانند نگهبانی و انبارداری به کار گمارده می‌شوند، گفت: این کارگران اغلب قادر به پرداخت مبلغ مذکور نیستند و دلال‌ها از آن‌ها سفته‌ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و بر این اساس بدهی آن‌ها به دلال‌ها قسط بندی می‌شود.

وی افزود: طبیعی است که کارگران هر چه مبلغ مذکور را دیر‌تر به واسطه‌ها پرداخت کنند سود بدهی آن‌ها بیشتر شده و مجبورند مبلغ بیشتر را پرداخت کنند.

آقاجری خاطر نشان کرد: این اقدامات بر خلاف قانون است و جامعه کارگری مخالفت و اعتراض خود را بار‌ها اعلام کرده است اما متاسفانه هنوز هیچ اقدام عملی جهت توقف فعالیت واسطه‌ها صورت نگرفته است.

منبع:ایلنا-23مهر

پایان اعتصاب کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه بدنبال وعده پرداخت حقوق معوقه

اعتصاب ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه که تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز گذشته ادامه داشت با وعده مسئولان برای رسیدگی به مطالبات کارگران پایان یافت.

به گزارش23مهر ایلنا، صبح روز گذشته حدود ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق‌ دست از کار کشیده و اعتصاب کرده بودند.

یکی از کارگران معترض درباره دلایل خاتمه اعتراض صنفی کارگران توضیح داد: کارگران با وعده مسئولان مبنی بر پرداخت حقوق‌های معوقه تا روز یکشنبه هفته آینده (27 مهر) دست از اعتصاب کشیدند و بر سر کار برگشتند.

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع ۶ متری

یک کارگر ساختمانی حین انجام کار در یک ساختمان ۲ طبقه در شهرستان لامرد سقوط کرد و جان باخت.

به گزارش23مهر ایلنا، روز گذشته (۲۲ مهر)، یک کارگر ساختمانی به نام «هادی شیرافکن» هنگام سیمان کاری دیواره راه پله در ساختمانی واقع در شهرستان لامرد  در استان فارس  از ارتفاع شش متری بر روی راه پله‌های ورودی ساختمان سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، این کارگر پس از سقوط از ارتفاع توسط یکی از همکارانش بنام مصطفی کریمی به بیمارستان ولیعصر لامرد انتقال یافت ولی شدت خونریزی به حدی بود که این کارگر بعد از ظهر روز حادثه جان خود را از دست داد.

بیست وسوم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.