اخباروگزارشات کارگری22شهریور1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری22شهریور1393

– کارگران پروفیل ساوه در پی اعتصاب و بی توجهی کارفرما به خواست هایشان، دست به تجمع در مقابل فرمانداری زدند

– وزارت کار و مدیریت کانون مانع از انتخاب نمایندگان واقعی کارگران بازنشسته می شوند

– فعالان کارگری ضد سرمایه داری: از کارگران چوکا وخدمات شهرداری رشت چه خبر؟  

– حقوق کارگران کشتی‌های لایروبی «نگین سبز» سلیقه‌ای پرداخت می‌شود

– تشکیل یگان ویژه زنان برای برخورد با اغتشاشات

– فراموشی، دوری از خانواده و حقوق ۶٠٠ هزارتومانی

– شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری از سوی تامین اجتماعی

– مرگ کارگر پتروشیمی شازند بر اثر سقوط از سقف کارگاه

– مرگ کارگر دستگاه حفاری در فاریاب

کارگران پروفیل ساوه در پی اعتصاب و بی توجهی کارفرما به خواست هایشان، دست به تجمع در مقابل فرمانداری زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: از صبح امروز کارگران کارخانه پروفیل  دست از کار کشیدند و در پی بی توجهی کارفرما به خواست هایشان از ساعت 3 بعد از ظهر اقدام به برپائی تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری ساوه کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این تجمع هم اکنون ( ساعت 7 عصر) نیز ادامه دارد و دادستان ساوه، مسئولین نیروی انتظامی و اداره کار در محل تجمع کارگران حاضر شده اند و تلاش دارند بدون دادن وعده ای قابل تحقق به تجمع آنان پایان دهند.

بنا بر این گزارش، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران پروفیل ساوه در پی خلف وعده کارفرما برای پرداخت دستمزد معوقه این کارگران آغاز شده است. بر اساس توافق قبلی کارگران و کارفرمای کارخانه پروفیل ساوه قرار بود 20 شهریور ماه یکماه از پنج ماه دستمزد معوقه کارگران پرداخت شود اما با گذشت دو روز از این توافق کارفرما اعلام کرده است روز سه شنبه هفته جاری این دستمزد را پرداخت خواهد کرد و بر قطعی نبودن این پرداخت نیز تاکید گذاشته و طی نامه ای رسمی به امور اداری کارخانه خطاب به کارگران اعلام کرده است این وضعیت یعنی عدم پرداخت دستمزدها ادامه پیدا خواهد کرد و هر کس که میخواهد کار کند، بماند هر کس هم نمیخواهد برود. همچنین کارفرمای پروفیل ساوه در ابلاغیه دیگری اعلام کرده است طی ماه آینده 400 نفر تعدیل نیرو خواهد کرد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم حضور دادستان، مسئولین نیروی انتظامی و اداره کار ساوه در محل تجمع (فرمانداری ساوه) کارگران معترض کارخانه پروفیل ساوه، این کارگران اعلام کرده اند تا حصول نتیجه قطعی و روشن برای دست یابی به خواست هایشان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

گزارش تکمیلی اعتراض کارگران کارخانه پروفیل ساوه متعاقبا از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر خواهد شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 22شهریور ماه 1393

وزارت کار و مدیریت کانون مانع از انتخاب نمایندگان واقعی کارگران بازنشسته می شوند

انتخابات هیأت مدیره، بازرسین و برگزاری مجمع عمومی کانون کارگران بازنشسته بجهت منابع مالی هنگفت بدون حسابرسی و کنترل و امتیازات مدیریت آن بسیار حاد و پیچیده شده است .مدیریت فعلی حدود 20 سال است که این جایگاه را بطور انحصاری در اختیار قرار گرفته و حدود 400 نفر از بازنشستگان بخصوص از میان برخی بازماندگان را با دادن امتیازات ناچیزی از جمله وام یک تا دو میلیونی و بردن سفر زیارتی و سیاحتی را بطور سنتی و مستمر مطیع خود کرده و آنان از مدیریت مادام العمر فعلی  حمایت می کنند برای حفظ وضعیت موجود  مدیره تلاش دارد مجمع عمومی با تعداد هر چه کمتری از کارگران بازنشسته تشکیل شود و در هر انتخاباتی وابستگان به خود را سازماندهی می کند . به لحاظ فوق از حضور کارگران بازنشسته در مجامع عمومی بهر نحو ممکن جلوگیری می کند . از جمله عدم اطلاع رسانی مناسب در مورد زمان و مکان برگزاری مجامع عمومی و انتخابات در بین بازنشستگان , ندادن مجوز حضور در مجمع به بهانه همراه نداشتن کارت کانون در حالیکه فرد با دفترچه بیمه نیز می تواند رأ ی دهد , جلوگیری از رأی دادن بازنشستگان به بهانه تمام شدن برگه های رأی و دیگر اقدامات باعث می شود که از بین 470/000 بازنشسته حداکثر 500 تا 1000 بازنشسته در مجامع عمومی و انتخابات شرکت می کنند, یعنی از هر هزار نفر از بازنشستگان یک تا دو نفر در انتخابات و مجمع عمومی  مشارکت می کنند. بیشتر شرکت کنندگان نیز از بین هواداران سنتی هیأت مدیره کانون هستند

لینک متن کامل:http://bazneshastkargar.blogfa.com/post/57

فعالان کارگری ضد سرمایه داری: از کارگران چوکا وخدمات شهرداری رشت چه خبر؟  

از کارگران خدمات شهرداری رشت چه خبر؟

همانطور که میدانید روز سه شنبه ۹۳/۶/۱۵ حدود ۴٠ نفر از کارگران شرکتهای خدمات شهری رشت از صبح تا ساعت ۳/۴ ۱٢ در مقابل ساختمان اصلی شهردار رشت تجمع کردند.

حدود ساعت ۳٠/۱٢ چند تن از اعضای شورای شهر با پنج نفر از نمایندگان کارگران به مذاکره پرداختند محمد باقری نایب رئیس شورای شهر رشت با خواهش و منت از آنها خواست که به شرکتهایشان برگردند و موضوع را از طریق مدیر عامل شرکت پی گیری کنند و به آنها قول رسیدگی این موضوع – جریمه ها توسط شریفی رییس پسماند رشت – توسط هییت بازرسی نظارت شهرداری داده شد که تا کنون خبری نشده و کارگران پس از مراجعه به شرکتهای خود – ظریفکاران شهر باران سبز زیور و … نتیجه ای نگرفتند. قابل ذکر است تعدادی از ماموران امنیتی و لش و لوشهای شهرداری به محض خروج کارگران مذاکره کننده به آنها گفتند که عکس همه شما را داشته و از شما فیلمبرداری کرده اند و بزودی شما را اخراج می کنیم و از این قبیل تهدیدات که کارگران در جواب گفتند اگر هر یک از ما را اخراج کنید دوباره همین آش است و همین کاسه ، هیچ غلطی نمی توانید بکنید کافیست ما یکروز کار نکنیم تا زباله و کثافت از سر و کله ی شهر بالا برود.

بهرحال کارگران منتظر قولهای داده شده توسط نایب رئیس شورای شهر رشت و … می باشند. گفتنی ست در سال ۱۳۹۱ اعضای سابق شورای شهر رشت از قبیل قاسمی، هاتفی، مباحی و … ۱٧٨ میلیارد تومان اختلاس کردند و پس از محاکمه نمایشی آزاد شدند. به نظر مردم رشت لابد سهم بالایی ها را دادند و آزاد شدند رفیق دزد و شریک قافله!

از چوکا چه خبر؟

کارخانه کاغذ ساز چوکا واقع در سه راه اسالم به طالش می باشد.

کارخانه دارای ۳۵٠ کارگر که بطور مستقیم در صنعت تولید کاغذ فعال هستند و همچنین۱٢٠ کارگر شرکتی که به کارهای خدماتی مشغولند و توسط پیمانکاران شرکتهای خدماتی بکار گرفته شده اند.

همانطور که می دانید، از حدود یکسال و نیم پیش کارگران چوکا برای گرقتن مطالبات معوقه شامل سختی کار عیدی و پاداش و تبدیل قراردادهای موقت به دایمی و استخدامی طومار جمع کرده و به اداره کار و نهادهای ذیربط فرستاده و شکایت کرده اند.

گفتنی ست در ادامه ی اعتراضات خود چندی پیش نیز دست به اعتصاب زده بودند البته هنوز نتوانستند مطالبات معوقه را دریافت کنند که علت آن مقاومت هییت مدیره کارخانه در برابر خواسته های کارگران می باشد.

اما در مورد تعطیلی اخیر واحدهای تولیدی شرکت، دلیلش برداشت آب کشاورزان از آب مصرفی مشترک کارخانه می باشد.

آثار منفی اعتراضات گذشته کارگران ، تبدیل قراردادهای یک ساله به قراردادهای یک ماهه و سه ماهه و به تازگی ۶ ماهه بوده است.

لازم به ذکر است کارگران شرکت نیز تصمیم گرفتند که در چارچوب قراردادهای کارخانه در آمده البته با حفظ سابقه کاری خود که این موضوع به مذاق هییت مدیره کارخانه خوش نیامده در این میان کارگران کارخانه از این خواست کارگران شرکتی حمایت می کنند.

منبع:افق روشن

حقوق کارگران کشتی‌های لایروبی «نگین سبز» سلیقه‌ای پرداخت می‌شود

یکی از کارگران کشتی‌های لایروبی شرکت پیمانکاری «نگین‌سبزخاورمیانه بندرعباس» از «پرداخت سلیقه‌ای» حقوق و دستمزد قانونی بیش از ۱۰۰ کارگر این شرکت پیمانکاری خبر داد.

به گزارش22شهریورایلنا،این کارگر که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: در حالی‌که به موجب قانون کار و همچنین قانون امور مالیاتی نحوه پرداخت مزایای مربوط به پرداخت «سایر سطوح مزدی»، «هزینه رفت و آمد کارگران» و «کسورات مالیات بر درآمد» در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، دراین شرکت پیمانکاری کارفرما طبق قانونی عمل نمی‌کند.

این کارگر کشتی لایروبی در تشریح مسئله محاسبه «سایر سطوح مزدی» خود و دیگر همکارانش گفت: پیمانکار بر اساس آخرین بخش‌نامه مزدی شورای‌عالی ‌کار از ابتدای سال ۹۳ می‌بایست بابت مزایای «سایرسطوح مزدی» روزانه ۱۲ درصد مزد ثابت به‌اضافه مبلغ ثابت ۲۱۱۱۰ ریال را به هر کارگر پرداخت کند اما کارفرما به کارگران شاغل در این‌ دو کشتی لایروبی تنها مبلغ ثابت را پرداخت می‌کند.

این کارگر کشتی در بخش دیگری از این گفتگو در تشریح ادعای «پرداخت سلیقه‌ای هزینه رفت و آمد»، تصریح کرد: مطابق ماده ۱۵۲ قانون کار در کارگاه‌هایی که مسافت طولانی‌ای با محل سکونت کارگران دارد، کارفرما مکلف است که از طریق تامین وسیله نقلیه یا پرداخت هزینه آن امکان رفت و آمد کارگران را فراهم کند، اما کارگران این شرکت با هزینه شخصی خود رفت و آمد می‌کنند.

وی در خصوص نحوه محاسبه و کسر مالیات بر درآمد خود و همکارانش توسط کارفرما ادامه داد: در حالی‌که به موجب ابلاغ بخشنامه مالیاتی به واحدهای مشمول قانون کار کشور در سال ۹۳، کارفرمایان موظف به کسر ثابت ۱۰ درصد از حقوق کارگران هستند اما در این مورد کارفرما بیش از مقدار معین مصوبه مالیاتی دولت از حقوق و دستمزد کارگران مالیات کسر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که قراردادهای کاری او و همکارانش در قالب سه ماهه یا شش ماهه منعقد می‌شود، ادامه داد: کارگران در اعتراض به این مشکلات از امضای قرارداد‌هایشان امتناع کرده‌اند.

این کارگر در عین حال یادآور شد این شرکت پیمانکاری بابت واریز حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی نیز قصور کرده است و با وجود آنکه کارگران مشکلات صنفی‌شان را با مدیران شرکت و مسئولان اداره بنادر در میان گذشته‌اند که تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

تشکیل یگان ویژه زنان برای برخورد با اغتشاشات

علی اصغر زاده

در پی جداسازی در اتوبوس و مترو و دانشگاه و ادارات شهر داری و ورزش و غیره و گسترش جدا سازی های جنسیتی در همه زمینه ها، این بار شاهد شکل گیری نیروی انتظامی ویژه زنان در مقابله با اغتشاشات خیابانی زنان هستیم . در خبر ها آمده است که یگان و یژه زنان برای مقابله با اغتشاشات خیابانی زنان دوره های مخصوص را می گذراند .

لینک متن کامل:http://www.kanoonm.com/1458#more-1458

فراموشی، دوری از خانواده و حقوق ۶٠٠ هزارتومانی

روایت‌های زیادی از دستمزد کارگران سکوها وجود دارد. اما درواقع هیچ‌کس حاضر به ارایه آمار دقیق نیست؛ حتی یکی از مهندسان پیمانکار شرکت نفت در پاسخ به این سوال، فقط گفت «حقوق‌ها نسبتا بالاست»! درنهایت یکی از مهندسان مکانیک شاغل در لاوان که می‌خواهد بی‌نشان باشد دراین‌باره صحبت کرد: او مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک دارد و بیش از ١٢‌سال است که روی سکو کار می‌کند. کار از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود تا ٢ بعدازظهر و ادامه آن از ۴:٣٠ بعد از تا ١٠:٣٠ شب ادامه می‌یابد. شکاری دراین‌باره می‌گوید: اغلب اوقات پیمانکاران با کارگران برخورد مناسبی نمی‌کنند. ممکن است چند ماه بگذرد و کارمندان حقوقی دریافت نکنند و این امر به نارضایتی آنان منجر شده است. به همین دلیل شرکت تأسیسات دریایی برای حمایت از کارگران، به‌طور مستقیم وارد عمل شده و حقوق کارگران را پرداخت می‌کند و از قرارداد پیمانکار کسر می‌کند. درگذشته حقوق آنها خیلی نامرتب پرداخت می‌شد اما اکنون این وضع کمی بهبود یافته و تمام کارگران ایرانی فعال در سکوها بیمه وزارت کار هستند. یکی از نگرانی‌های کارگران به غیر از حقوق غیرمکفی، دوری از خانواده است که آنها را بیش از دودهای سمی آزار می‌دهد. زندگی نابسامان خانوادگی، به دلیل دوری از همسران ماهیت کار اقماری است و کار غیراستاندارد زندگی آبی‌پوشان را سخت‌تر می‌کند. همین دغدغه و استرس‌های کاری باعث فراموشکاری آنها می‌شود. چرا که به گفته منبع ناشناسمان، طیف دستمزد کارمندان جزیره ۵/١ تا ١٠‌میلیون تومان است اما طیف دستمزدی کارگران بسیار کمتر است و بین ۶٠٠ تا یک‌میلیون و ۶٠٠‌هزار تومان است. اغلب مهندسان و افسران پس از ١۵‌سال خدمت در دریا به خشکی و کارهای اداری منتقل می‌شوند اما برای کارگران چنین نیست. و این رنج کارگران اقماری ادامه دارد.

منبع:شهروند-22شهریور

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری از سوی تامین اجتماعی

بیمه شدگانی که تحت معالجات پزشکی یا درمان‌های توانبخشی قرار می‌گیرند، چنانچه بر حسب تشخیص پزشک معالج به طور موقت قادر به انجام کار نباشند، استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری را خواهند داشت.

به گزارش 22شهریورایسنا، براساس قانون تأمین اجتماعی، پرداخت غرامت دستمزد یکی از انواع حمایت های تأمین اجتماعی است.

بر این اساس، هر بیمه شده‌ای ممکن است در طول سالهای متمادی کار، تلاش و خدمت به دلایل شغلی یا غیر از آن دچار حادثه و بیماری شود و به طور موقت قادر به کار نباشد که سازمان تأمین اجتماعی وجوهی را به بیمه شدگانی که به سبب بیماری یا آسیب‌های ناشی از حادثه به طور موقت قادر به کار نیسنتد، پرداخت می‌کند.

لازم به ذکر است، برای مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری محدویت زمانی وجود ندارد و تا زمانی که بیمه شده برحسب تشخیص سازمان قادر به کار نباشد و به موجب مقررات تأمین اجتماعی از کار افتاده شناخته نشده باشد، پرداخت غرامت دستمزد ادامه پیدا می کند.

مرگ کارگر پتروشیمی شازند بر اثر سقوط از سقف کارگاه

یک کارگر پیمانی پتروشیمی شازند چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ شهریور) بر اثر سقوط از سقف کارگاه جان باخته است.

به گزارش22شهریورایلنا، «عباس خان‌محمدی» ساعت ۳ بعد از ظهر چهارشنبه هفته گذشته هنگامی که یکی از واحد‌های پتروشیمی شازند را داربست بندی می‌کرده، از سقف کارگاه مجاور این واحد سقوط کرده است.

بر اساس این گزارش، سقف این کارگاه از جنس یونولیت بوده و بر اثر تابش مستمر آفتاب پوسیده شده بوده است. هنگامی که این کارگر پایش را روی سقف گذاشته، سقف فرو ریخته و او سقوط کرده است.

در همین رایطه یکی از کارگران پتروشیمی شازند گفته است: آقای خان‌محمدی را بلافاصله بعد از وقوع حادثه به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل کردند اما او نیمه شب به دلیل شدت جراحات وارد شده جان باخت.

او در ادامه تاکید کرده است: قرار بود فرایند تعمیرات اساسی پتروشیی شازند از ۱۲ مرداد آغاز شود و ۲۰ روز بعد پایان یابد، ولی این فرایند با حداقل ۱۰ روز تاخیر پایان یافت و عجله، بی‌برنامگی و فشار کاری طبعا امکان وقوع چنین فجایعی را بالا می‌برد.

این کارگر در عین حال گفته است آقای خان‌محمدی زیر نظر شرکت پیمانکاری «آبنوس تک» کار می‌کرده است

مرگ کارگر دستگاه حفاری در فاریاب

به گزارش فاریاب نیوز،روز ۲۰ شهریور  صبح در حالی که دستگاه حفاری بر روی چاه کشاورزی در فاریاب در حال کار بود ، کارگر آن بنام د،ع بدلیل برخورد دستگاه حفاری در بیرون از چاه  به ایشان جان باخت .

بیست ودوم شهریورماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.