اخباروگزارشات کارگری2بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– در دفاع از بهنام ابراهیم زاده

– آزادی فعال کارگری فردین میرکی

– ناامیدی کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امیدی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار

عدم پرداخت حقوق ماه‌های آبان ، آذر و دی ماه کارگران  معدن چشمه پودنه

-۴۰ کارگر دائمی معدن طلای آق دره هم اخراج شدند

– عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر

– ریزش دیوار استخر، جان کارگر 18 ساله را در بسطام شاهرود گرفت

– مصدومیت چهارکارگر براثر ریزش آوار در کرج

در دفاع از بهنام ابراهیم زاده

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و حقوق کودک پس از سپری کردن ۴ سال و نیم از محکومیت پنج ساله خود، همچون گذشته به دلایل واهی محاکمه ومجددا به ۹ سال و نیم زندان محکوم گردیده است. صدور چنین حکمی بر اساس اتهامات بی پایه، نمونه ای از فشارهائی است که مدتهاست بر فعالان کارگری و خانواده های آنان وارد می آید.

در حمایت از بهنام ابراهیم زاده ، کمپین پشتیبانی از کارگران ایران از شما دعوت میکند تا در تجمع اعتراضی در لندن شرکت کنید.

زمان: یکشنبه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵

مکان: میدان ترافالگار

از ساعت ۲ تا ۴

کارزار پشتیبانی از کارگران ایر

  Karzarpki@gmail.com 

آزادی فعال کارگری فردین میرکی

گزارش دریافتی: روز پنجشنبه 2 بهمن ماه فعال کارگری “فردین میرکی” پس از سپری کردن مدت 62 روز در زندان “ستاد خبری اداره اطلاعات” رژیم در سنندج با سپردن وثیقه آزاد شد.

بنابهمین گزارش،فردین میرکی روز چهارشنبه از اداره اطلاعات رژیم در سنندج به قرنطینه زندان مرکزی منتقل و روز پنجشنبه با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.

ناامیدی کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امیدی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار

عدم پرداخت حقوق ماه‌های آبان ، آذر و دی ماه کارگران  معدن چشمه پودنه

کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه امید چندانی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار کوهبنان ندارند و به همین دلیل شکایت نکرده‌اند. آن‌ها معتقدند مراحل پیگیری دادخواست برای کارگران اخراجی عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد.

به گزارش2بهمن ایلنا،رییس اداره کار کوهبنان در ارتباط با پیگیری وضعیت کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه گفت: هنوز هیچ دادخواستی از سوی کارگران برای پیگیری دلایل اخراجشان به این اداره ارائه نشده است.

محمد بساره ضمن اظهار بی اطلاعی از اخراج این دو کارگر، به تصمیم پیشین مدیریت این معدن مبنی بر تعدیل نیرو در چند ماههٔ گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند که قرار بود عده‌ای از کارگران پس از پایان قراردادشان به دلیل وضعیت نامناسب مالی معدن تعدیل شوند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه اخراج این دو کارگر پیش از پایان قراردادشان رخ داده این مسئله در صورت شکایت کارگران اخراجی قابل پیگیری است. البته این در صورتی است که اخراج کارگران از سوی کارفرما تایید شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه «کارگران گفته‌اند اخراج شان از سوی کارفرما تایید شده است»، توضیح داد: اگر اخراج این دو کارگر از سوی کارفرما تایید شده، کارگران جهت اخذ حکم بازگشت به کار فرصت یک ماهه دارند تا نسبت به ارائه دادخواست اقدام کنند. بدیهی است که حقوق و مزایای کارگران هم باید طبق بازه ی زمانی مشخص توسط کارفرما پرداخت شود.

به گفتهٔ وی پایان قرارداد این کارگران ۹۳/۱۰/۳۰ است و کارفرما باید تا پایان مدت قرارداد با کارگران تسویه کامل انجام دهد و پس از این تاریخ اگر به هردلیلی مایل به تمدید قرارداد نبود آن وقت می‌تواند تمدید قرار داد را انجام ندهد.

این سخنان در حالی از سوی رئیس اداره کار کوهبنان مطرح می‌شود که کارگران گفته‌اند امید چندانی جهت پیگیری مطالباتشان از طریق اداره کار کوهبنان ندارند و به همین دلیل شکایت نکرده‌اند. آن‌ها معتقدند مراحل پیگیری دادخواست برای کارگران اخراجی عملا به گونه‌ای است که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت جز خرج اضافه‌ای که بابت رفت و آمد به اداره کار روی دست کارگران باقی می‌گذارد.

محمد بساره در ارتباط با این مسئله می‌گوید: این چنین نیست و اگر دادخواست بازگشت به کار از سوی کارگران تنظیم شود به آن رسیدگی خواهد شد.

مهدی محمدی یکی از کارگران اخراجی این معدن در زمان اعتراض گفته بود، متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر، زمینهٔ اخراحمان را از معدن فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه نیز ضمن اشاره به اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده است، در این باره گفته بود: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

به گفته ریس اداره کار کوهبنان، در حال حاضر معدن چشمه پودنه فعال است و حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است. وی در ارتباط با وضعیت پرداخت معوقات کارگران گفت: هنوز حقوق ماه‌های آبان و آذر و دی ماه به این کارگران پرداخت نشده است و طبق وعده کارفرما قرار است به زودی این معوقات وصول شوند.

دلایل اعتراض کارگران

۱۴ دی ماه، ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه کرمان در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی خود به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. پس از این اعتصاب دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرما اخراج شدند. دلیل شکایت کارفرما، توهین کارگران اخراجی به وی عنوان شده است. هرچند که کریم دادی مدیر عامل معدن چشمه پودنه از ارائهٔ هر گونه توضیح بیشتر در خصوص دلایل اخراج این کارگران خوددادری کرد اما در گفتگویی کوتاه گفت: دلیل این اخراج مربوط به اعتراضات کارگران نیست.

گفتنی است، کارگران علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق به مدت ۴ ماه، به بی توجهی کارفرما  نسبت به شرایط سخت کار نیز معترض بودند. در پی اعتصاب،کارگران تنها موفق به دریافت دستمزد مهرماه خود شدند.

۴۰ کارگر دائمی معدن طلای آق دره هم اخراج شدند

۴۰ کارگر پیمانی معدن طلای آق‌دره واقع در استان آذربایجان غربی دیروز (یکم بهمن) به دلیل «عدم نیاز کارفرما به کار آنان» اخراج شدند.

به گزارش2بهمن ایلنا،پس از بیکاری ۳۵۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره در دی ماه که به اعتراض کارگران منجر شد، روز یکم بهمن ماه شرکت پیمانکاری «پویا زرکان» از ورود ۴۰ کارگر دائمی به این واحد معدنی جلوگیری کرده است.

بنا بر اظهارات کارگران، اخراج بی‌سابقه این تعداد نیروی کار دائمی در معدن طلای آق دره با حضور تعدادی از مدیران رده بالای معدن انجام شده است.

این کارگران با اشاره به تفاوت نوع کار 40 کارگری که دیروز اخراج شده‌اند با 350 کارگر فصلی این معدن که ماه گذشته اخراج شده بودند توضیح دادند: پس از خروج کارگران فصلی از معدن، حدود ۲۵۰ نفر از کارگران که عموما کارگران فنی، نگهبانان و رانندگان ماشین‌های راه سازی همانند لودر وبولدزر هستند در فصل سرما باقی می‌مانند و به کار آماده‌سازی معدن برای سال آینده و زمان بازگشت به کار کارگران فصلی مشغول می‌شوند. کارگرانی که دیروز اخراج شده‌اند از همین نیروهای دائمی بودند. اخراج شدگان از هشت تا ۱۲ سال سابقه کار داشته‌اند.

کارگران گفته‌اند به کارگران دائمی اخراجی گفته شده است همچون کارگران فصلی با آغاز فصل بهار (۱۵ فروردین) دوباره به کارشان باز می‌گردند اما هیچ تضمینی برای بازگشت به کار آنان از سوی پیمانکار وجود ندارد.

عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر

تسنیم طی گزارشی بتاریخ2بهمن،از عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران سد مخزنی کهیر سیستان و بلوچستان،خبرداد.

سد مخزنی دهستان کهیر به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک که با ظرفیت 314 میلیون متر مکعب در حال احداث است.

سد کهیر در فاصله 110کیلومتری غرب چابهار و 5 کیلومتری روستای کهیر ساخته می شود.

دهستان کهیر از توابع بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

ریزش دیوار استخر، جان کارگر 18 ساله را در بسطام شاهرود گرفت

ریزش دیوارهفت متری استخر ذخیره آب در بسطام از توابع شهرستان شاهرود جان کارگر 18 ساله ای را گرفت.

گزارش روز پنجشنبه2 بهمن  مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان به ایرنا حاکی است: پس از گزارش روز چهارشنبه یک مورد حادثه منجر به فوت و اعزام گشت انتظامی مشخص شد در حادثه ای دو نفر کارگر 50 و 18 ساله تبعه افغان در حال کار در محوطه داخلی استخر احداث شده شهرداری بسطام بودند که بر اثر ریزش دیواره استخر کارگر 18 ساله افغان جان باخت.

مصدومیت چهارکارگر براثر ریزش آوار در کرج

از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون براثر گودبرداری و آوار برداری غیر اصولی درکرج پنج کارگر کشته و تعدادی زخمی شدند.

معاون مرکز فوریت های پزشکی استان البرز گفت: براثر ریزش آوار در منطقه مهرشهر کرج، چهار کارگر مجروح شدند.

 به گزارش2بهمن ایرنا،آرش رحمتی ‘شامگاه پنج شنبه اظهار داشت: این حادثه عصر امروز در خیابان 402 غربی فاز چهار مهرشهر رخ داد.

وی افزود: با حضور به موقع امدادگران مرکز فوریت های پزشکی درمحل ، چهار مصدوم حادثه از زیر آوار بیرون کشیده شدند و به بیمارستان شریعتی ماهدشت کرج انتقال یافتند.

معاون مرکز فوریت های پزشکی البرز، سن مصدومان این حادثه را 20، 25، 38 و 44 ساله اعلام کرد.

از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون براثر گودبرداری و آوار برداری غیر اصولی درکرج پنج کارگر کشته و تعدادی زخمی شدند.

دوم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.