یکصد وهفتمین نشست انجمن گفتگو و دموکراسی – پاریس ،

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

یکصد وهفتمین نشست انجمن گفتگو و دموکراسی – پاریس ، 

آیا  بدون طنز می توان زندگی کرد؟

حضور طنز و بویژه  کاریکاتور در دوران معاصر در فرهنگ ملل و اقوام  گوناگون  حکایت از آن دارد که انسان ها نیاز دارند گاه از الگوهای رفتاری و بیانی متعارف خارج شوند و فضائی  در حاشیه ی قراردادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ، – هر چند ناپایدار-  به وجود آورند و در آن نفسی تازه کنند. مثل های فکاهی،کاریکاتور، نوشته ها و نمایش های طنزآمیز اما ، در موارد بسیاری در خود ، نیشی گزنده و تیغی  نهفته دارند که الگو پردازان سیاست،اخلاق و ادب را بر آشفته می کند. ایران در دوره های مختلف تاریخ خود اشکال گوناگونی از طنز پردازی،طنز گریزی و طنز ستیزی را تجربه کرده است. در دوران معاصر ،  کارتون و کاریکاتور نیز ،همچون سلاحی  گویا و موثر به این عرصه پای گذاشته و اعتبارو منزلتی شایان توجه یافته است.

  با حضور :

  • ·مانا نیستانی / کاریکاتوریست
  • ·کیانوش رمضانی / کاریکاتوریست
  • ·تینوش نظم جو /  ناشر و مترجم چند اثر طنز
  • مدیر نشست : بیژن برهمندی

می خواهیم پیرامون تجربه ی ملموس کاریکاتوریست ها و طنز پردازان امروز ایران  پرس و جو کنیم و اشکال متنوع مقاومت را در برابر گزندگی  این  نوع بیان  ،چه در حوزه ی فرمانروائی حاکمان    خود کامه و چه در عرصه ی اقتدار پاسداران سنت و اخلاق رد یابی کنیم. چه بسا از این رهگذر چرائی استقبال افکار عمومی و میزان تاثیر گذاری طنز و کاریکاتور راهم به سنجش بگذاریم.

براستی ، آیا  تفاوتی میان “زود رنجی ” حاکمان مستبد ، با نابردباری احتمالی مردم وجود دارد ؟  آیا زمانی که یک کاریکاتوریست ، لبه ی تیغ گزنده ی نقدش را بسوی استبداد نشانه می رود، همان می کند که  ” مقدسات” و رسوم نقد پذیر را هدف می گیرد؟

زمان:

شنبه هفدهم اکتبر2015 ،ساعت 18 شش بعد از ظهر

75-Bd Vincent Auriol  75013 paris  Metro  chevaleret/ligne 6

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.