فراخوان تجمع اعتراضی سراسری معلمان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

فراخوان تجمع اعتراضی سراسری معلمان
زمان: شانزدهم مهرماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح
مکان تجمع در سراسرکشور :
همکاران مراکز استان ها و مناطق نزدیک به آنها در محوطه ادارات کل
همکاران شهرستان ها در ادارات شهرستان
همکاران تهران نیز در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران

– اعتصاب  در شرکت فرآورش مجتمع پتروشیمی بندر امام
– گزارشی از آخرین وضعیت محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان
– کارگران کارخانه فولاد وچدن درود در نوزدهمین روز اعتصاب، دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند
– آموزگار مبارز ، به اعتصاب خود خاتمه بدهید!
– نامه سرگشاده کارگران سدید ریخته گرجهت اقدامی فوری برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه وبیکارشدنشان!
– رتبه ایران در اخراج و استخدام در بین ۱۴۸ کشور جهان ۱۰۹ و در حقوق و دستمزد ۱۳۸ است
– گزارش خبرنگار پیام سندیکا: طاعون حیوانی همچنان کشتار می کند!
– شرکت پیمانکاری تارا در ارتباط با سقوط دو فروند بالگردحامل کارگران نفت باید پاسخگو باشد!
– جان باختن 2کارگر حین کار در کوی دانشگاه تبریز
*کشته شدن کارگر 50 ساله حین کار در پی سقوط از طبقه سوم
*کشته شدن کارگر 50 ساله حین کار در پی سقوط از طبقه سوم
– جان باختنکارگر شرکت الوان ریز کنگان براثر سقوط در چاه گوگرد مذاب
-افزایش اعتراضات و اعتصاب معلمین و کارمندان اقلیم کردستان
-سازمان پزشکان بدون مرز، کنوانسیون ژنو را یادآور شد
اعتصاب  در شرکت فرآورش مجتمع پتروشیمی بندر امام
 بدنبال اعتراضات واعتصابات متعدد  چند ماه گذشته درشرکتهای پتروشیمی مجتمع پتروشیمی بندر امام و منجمله شرکت پیمانکاری فرآورش و موفقیت کارگران این شرکت در دستیابی به خواسته هایشان، مسئولین پتروشیمی فراورش در اقدامی جدید با حساب سازی و دستکاری در نحوه پرداخت مزایا، اقدام به کاهش مزایای پرداختی به کارگران کردند.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، بدنبال این اقدام از سوی مسئولین پتروشیمی فراورش، کارگران پیمانکاری این پتروشیمی از روز یکشنبه هفته جاری بصورت محدود دست به اعتصاب زدند و در پی بی توجهی کارفرما به خواست شان، از روز دوشنبه بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند.
بنا بر این گزارش، با تشدید اعتراض از سوی کارگران پتروشیمی فراورش و احتمال سرایت این اعتصاب به سایر بخشهای مجتمع پتروشیمی بندر امام، حراست این مجتمع بزرگ پتروشیمی با مصادره کارت تردد و کارت ساعت سه نفر از نماینده های کارگران از ورود آنان به مجتمع ممانعت کردند و طی مذاکراتی با این نماینده ها، ورود آنان به محل کارشان را منوط به پایان بی سر و صدای اعتصاب کردند. اما کارگران اعتصابی با مشاهده این وضعیت بر ادامه اعتصاب خود پای فشردند و حاضر به عقب نشینی نشدند.
بنابر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی این وضعیت، صبح امروز کارگران اعتصابی طی نشستی مشورتی با نماینده های خود که کارتهای تردد و ورودشان به شرکت توسط حراست مجتمع پتروشیمی بندر امام مصادره شده است  ضمن تاکید بر تحقق خواست هایشان به اعتصاب خود خاتمه دادند و اعلام کردند چنانچه از روز شنبه همچنان از ورود نماینده های شان به شرکت جلوگیری شود بار دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 مهر ماه 1394
گزارشی از آخرین وضعیت محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان
در پی درخواست های مکرر معلمان سراسر کشور، نگرانی شدید خانواده و دیدارهای مسوولان زندان،محمود بهشتی لنگرودی اعتصاب غذای خود را به حالت تعلیق در آورد.
بنا بر گزارشات روابط عمومی کانون صنفی معلمان ایران، دیروز سه شنبه در دیداری که آقای خدابخشی، معاون دادستان و دادیار ناظر زندان با محمود بهشتی لنگرودی داشت، ضمن درخواست از  ایشان برای لغو اعتصاب غذای خشک، وعده داد که ظرف حداکثر دو هفته اقدامات لازم برای توقف حکم ناروا انجام خواهد شد.
آقای خدابخشی در مقابل اصرار بهشتی بر ادامه اعتصاب تا تعیین تکلیف قطعی، علت درخواست لغو اعتصاب را محدودیتهای اداری در باب پیگیری مراحل قانونی، در صورت اعتصاب غذای زندانی اعلام کرد.
بهشتی در تماس تلفتی گفت: صدای من به گوش مسئوولین رسیده است.
محمود بهشتی لنگرودی ضمن تعلیق اعتصاب غذای خود بعد از شش روز، اعلام کرد؛ در صورت عدم دستیابی به نتیجه مطلوب، پس از دو هفته اعتصاب غذا را از سر خواهد گرفت و در این صورت پیامدهای عوارض جسمی ایشان بر عهده مسوولان ذیربط خواهد بود.
محمود بهشتی لنگرودی از چهارشنبه گذشته تا پیش از این دیدار، در اعتراض به اجرای حکم خود، در اعتصاب غذای خشک به سر می برد.
منبع: حقوق معلم و کارگر 
کارگران کارخانه فولاد وچدن درود در نوزدهمین روز اعتصاب، دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند
صبح امروز15مهر، کارگران کارخانه فولاد وچدن درود در نوزدهمین روز اعتصاب، دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.
به گزارش15مهرایلنا،یکی از کارگران کارخانه فولاد و چدن با اعلام این خبر گفت: در این تجمع اعتراضی که نزدیک به یک ساعت طول کشید حدود ۸۰ نفر از کارگران با لباس کار شرکت داشتند.
وی افزود: این تجمع یک ساعته در ‌‌‌نهایت با گفته‌های فرماندار درود مبنی بر اینکه پی گیر مطالبات کارگران ورفع مشکلات کارخانه هستیم موقتا خاتمه یافت و کارگران تجمع کننده به محل کارخانه بازگشتند.
وی در تشریح جزئیات مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران کارخانه فولاد و چدن گفت: در حال حاضر این کارگر بابت دستمزد خرداد، تیرماه، مرداد و شهریور طلبکار هستند.
به گفته وی، به غیر از چهار ماه مزایای مزدی پرداخت نشده، حق بیمه این کارگران نیز دست کم ۶ ماه است که پرداخت نشده است.
کارگران می‌گویند شرایط تولید در کارخانه مهم فولاد و چدن بسیار نامناسب و بحرانی است و کارفرما توان پرداخت مطالبات معوقه کارگران را ندارد.
آنان تصریح کردند؛ از بیست و هشتم شهریور ماه سال جاری در اعتصاب هستیم اما در این مدت هیچ مقام مسئولی بصورت جدی به خواسته ما رسیدگی نکرده است.
آموزگار مبارز ، به اعتصاب خود خاتمه بدهید!
با توجه به اعتراض قانونی آقای بهشتی لنگرودی نسبت به حکم غیر قانونی خود ، سندیکاهای کارگری زیر از این آموزگار مبارز می خواهند به اعتصاب غذای خود خاتمه داده و اعتراض خود را به شکلی دیگر پیگیری کند. سندیکاهای کارگری زیر همگام با شما در این اعتراض سهیم خواهند بود. جان شما و سلامتی تان برای جنبش کارگری و آموزگاران بسیار ارزشمند است.
ما اعلام می کنیم سلامتی و جان همه کوشندگان صنفی بر عهده زندانبانان بوده و نسبت به عواقب عدم رسیدگی پزشکی به این زندانیان هشدار می دهیم.
ما از همه دوستداران سندیکاهای کارگری و کوشندگان صنفی می خواهیم در این فراخوان به ما پیوسته و جان بهشتی لنگرودی را برای خود و خانواده و جنبش آموزگاران حفظ کنیم.
اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران
سندیکای کارگران فلزکارمکانیک
سندیکای کارگران نقاش استان البرز
هیات موسس سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران و حومه
۱۴/ ۷/ ۱۳۹۴
نامه سرگشاده کارگران سدید ریخته گرجهت اقدامی فوری برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه وبیکارشدنشان!
جمعی از کارگران کارخانه سدید ریخته گر که در ۶ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، در نامه‌ای خطاب به فرماندار شهرستان اسلامشهر خواستار اقدامی فوری برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه وبیکارشدنشان،شدند.
به گزارش15مهر ایلنا، در این نامه که از سوی ۲۴ کارگر شاغل و۵ کارگر بازنشسته سدید ریخته گر در اسلامشهر نوشته و امضا شده آمده است:  باتوجه به اشتغال دست کم ۱۰۰کارگر در این واحد تولیدی، خواستار اقدامی فوری برای رفع مشکلات موجود هستیم.
نویسندگان این نامه با یاد آوری مشکلاتی که باعث شده است تا این واحد صنعتی به بهانه غیر اقتصادی بودن توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را نداشته باشد، آمده است: در حال حاضر شرایط تولید در این کارخانه مهم صنعتی بسیار نامناسب و بحرانی است و در صورت بی‌توجهی به مشکلات به زودی شاهد تعطیلی و بیکاری کارگران خواهیم بود.
به گفته کارگران، شرایط فوق تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۱۰۰ کارگری است که در کارخانه کار می‌کنند. به همین دلیل آخرین تجمعی که کارگران انجام دادند روز یکشنبه -۷ تیر ماه سال جاری – در محوطه کارخانه بود که در ‌‌نهایت نتیجه‌ای در بر نداشت.
کارگران شرکت سدید ریخته گر در این نامه درباره امنیت شغلی خود می‌گویند، پیش از خصوصی سازی این کارخانه سازنده قطعات ریختگری با نزدیک به ۶۰۰ کارگر ظرفیت ۱۲ هزار تن محصول را داشت که در دوره مدیریت بخش خصوصی هم تعداد کارگران و ظرفیت تولید به کمترین مقدار رسید.
در این نامه با یادآوری اینکه آخرین بار نزدیک به ۲۵ کارگر قرار دادی کارخانه ریخته‌گری سدید پس از خاتمه یافتن مدت قرارداد کار اخراج شدند، آمده است:  علاوه بر این اتفاق، کارفرما دست کم بابت ۶ ماه مزد کارگران شاغل، حق سنوات خدمت کارگران بازنشسته نیز با اخذ تعهدات محضری از ۲۴ تا ۳۴ ماه به تاخیر پرداخت می‌شود.
رتبه ایران در اخراج و استخدام در بین ۱۴۸ کشور جهان ۱۰۹ و در حقوق و دستمزد ۱۳۸ است
دستمزدهای پایین و اخراج‌های غیرمنصفانه، بازار کار را در شرایط فوق‌العاده قرار داده تا جایی که معاون وزیر کار می‌گوید رتبه ایران در اخراج و استخدام در بین ۱۴۸ کشور جهان ۱۰۹ و در حقوق و دستمزد ۱۳۸ است.
ایران میلیون‌ها نیروی کار شاغل دارد و چند میلیونی هم بیکار، اوضاع قراردادهای کاری نابسامان و دچار آشفتگی است و دوره همکاری های کارگران و کارفرمایان به حداقل یکماه و ۲۹ روز رسیده؛ بسیاری بدون دلیل نیروهایشان را اخراج می کنند و مراقبند تا شرایط قرارداد علیه آنها نباشد، حتی اگر حقوق طرف مقابل ضایع شود.
این شرایط نشان می دهد بازار کار ایران دچار چالش‌ها و درگیری‌های فراوانی است و جریان ورود و خروج نیروی کار در آن به درستی صورت نمی گیرد. اخراج‌ها زیاد شده به نحوی که وزیر کار می گوید در سال ۹۳ تعداد ۴۰۰ هزار نفر شاغل شدند ولی ۲۰۰ هزار نفر نیز شغلشان را از دست داده اند.
بنابراین مسئله اخراج نیروی کار و امضای میلیون‌ها قرارداد موقت نهایتا یکساله، بلایی است که در بازار کار ایران نازل شده و سرنوشت شغلی و آینده بیش از ۹۳ درصد کل نیروی کار کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
 
کارشناسان می گویند فضای کسب و کار به نحوی است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند حتی با وجود فعالیت‌های دو سه دهه ای، نیروی کارشان را به صورت موقت و در شرایط آماده به اخراج جذب کنند.
بلای قراردادهای موقت در بازار کار
البته بازار کار ایران و فضای کسب و کار نابسامان و سرمایه گذاری در آن با ریسک و مخاطره بالا مواجه است اما برخی نیز از این آب گل آلود ماهی می گیرند و با وجود فعالیت در رشته های دارای ثبات فعالیتی نسبی نیز حاضر به جذب نیروی دائم نیستند. کارفرمایان تلویحا می گویند دیگر حوصله پذیرش مسئولیت نیرویی را به مدت ۳۰ سال ندارند و می خواهند تا زمانی که بازار کار در شرایط عرضه بالای متقاضی کار و وفور تقاضاهای شغلی است، از این شرایط بهره مند شوند.
بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجاتی که از گذشته فعالیت داشتند، تا یکی دو دهه قبل نیروهای کاری دائم می گرفتند و بیشتر شاغلان آنها را نیروی کار ۳۰ ساله تشکیل می دادند، اما امروز این شرکت‌ها نیز در این خصوص دچار تردید شده و دست به امضای قراردادهای موقت زیر یکسال می زنند.
آمارهای جهانی از شرایط بازار کار ایران
معاون روابط کار وزارت کار با بیان اینکه ۱۰ شاخص تخصصی و یک شاخص عمومی در بحث رقابت پذیری مدنظر قرار گرفته است، اظهارداشت: در زمینه روابط بین کارگر و کارفرما رتبه ایران ۱۲۸ است که نشان می دهد نقش قوانین در روابط کارگر و کارفرما کمرنگ شده است.
وی با اشاره به رتبه ۱۳۸ ایران در انعطاف پذیری حقوق و دستمزد، بیان داشت: این جایگاه نشانگر آن است که در این زمینه نیز چانه زنی خوبی بین شرکای کاری انجام نشده است. همچنین رتبه ۱۰۹ استخدام و اخراج کارگران در ایران در این رده بندی جهانی گویای قوانین ناکارآمد در این عرصه است. از سویی، رتبه کشور در زمینه آموزش نیروی کار هم بسیار پایین است، در حالی که بحث توانمندسازی نیروی کار اهمیت بالایی دارد.
منبع:بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ15مهر
گزارش خبرنگار پیام سندیکا: طاعون حیوانی همچنان کشتار می کند!
طی سه هفته اخیر طاعون حیوانی بخش هایی از منابع طبیعی اراک، قزوین،طالقان ، کرج را در بر گرفته و طی هفته اخیر در کرج ۱۰۰ راس بز و کل کشته شده اند. فاجعه آنچنان وسیع است که محیط بانان از گروههای کوهنوردی و زیست محیطی در خواست کمک کرده اند. در اراک ۲۰۰ راس بز و کل کوهی کشته شده اند که توسط محیط بانان و گروههای زیست محیطی و کوهنوردی سوزانده و یا دفن شده اند. در حال حاضر چندین گروه کوهنوردی در کوههای استان کرج به دنبال یافتن این لاشه ها و یا نشانه گذاری حیوانات هستند. این درحالی است که گسترش این بیماری باعث آلودگی محیط و بخصوص محیط انسانی خواهد شد و ضایعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. مافیای تخریب محیط زیست این را نتوانسته درک کند که شیوع بیماری او و خانواده اش را هم آلوده خواهد کرد همانگونه که آلودگی هوا او و خانواده اش را بی نصیب نگذاشته است.
ما از گروهها کوهنوردی و زیست محیطی این استانها می خواهیم که برنامه های کوهنوردی خود را لغو و به یاری محیط بانان بشتابند.
روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک
۱۴/۷/۹۴
شرکت پیمانکاری تارا در ارتباط با سقوط دو فروند بالگرد حامل کارگران نفت باید پاسخگو باشد!
قصور در تعمیر – نگهداری، انسانی – آموزشی و فنی – خدماتی هلی‌کوپتری کشور مسبب اصلی حوادث‌ی است که تاکنون برای هلی‌کوپترهای حامل کارگران نفت اتفاق افتاده است.
ایلنا در حوادث جداگانه‌ای که در روزهای بیست و سوم تیر ماه و یازدهم شهریور ماه سال جاری اتفاق افتاد دو فروند از هلی‌کوپترهایی که از طریق شرکت پیمانکاری «تارا» در خدمت شرکت نفتی فلات‌قاره بودند، سقوط می‌‌کنند، بصورت مشخص در حادثه نخست تمامی سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند و حادثه اخیر خوشبختانه به خلبان و کمک خلبان هیچ آسیبی وارد نمی شود.
در این رابطه  «مهدی طایفه» خلبان بازنشسته هلی‌کوپتری کشور با یادآوری اینکه شرکت پیمانکاری تارا از زیر مجموعه‌های شرکت هلی‌کوپتر  کشوری است می‌گوید: در ارتباط با حوادث اخیر مسئولان این شرکت  در سه زمینه «تعمیر – نگهداری»، «انسانی – آموزشی» و «فنی – خدماتی» مرتکب قصور شده‌اند.
وی در ادامه این مطلب گفت: دست کم چهار ماه میان این دو حادثه سقوط فاصله بوده است و در این مدت شرکت خدمات هلی‌کوپتری  تارا باید در این زمینه پاسخگو باشد که در این مدت چه اقدامی را انجام داده است.
این کارشناس هلی‌کوپتر گفت: حداقل بعد از حادثه نخست شرکت تارا می‌بایست به شرکت سازنده هلی‌کوپتری (آگوستا) مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کرد حتی تا جائی‌که از فعالیت این شرکت در کشور جلوگیری به‌عمل می‌آورد.
طایفه ادامه داد: دلیل تعجب این‌است که هلی‌کوپترهای شرکت تارا بسیار پیشرفته و سالم هستند اما دلیل دیگر وقوع این حوادث به دید تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر‌ها بازمی‌گردد که بر عهده شرکت خدمات هلی‌کوپتری و خود شرکت پیمانکار (تارا) است.
طایفه در خصوص مشکلات تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر‌ها که یکی دیگر از دلایل وقع حادثه اخیر است، اظهار داشت: هلی‌کوپتری در ایران کالای استراتژیک و خرید آن در ایران بسیار سخت است. و معمولاً کسی به این سمت سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
وی گفت: عمر هلی‌کوپتر‌ها در ایران بالای ۲۵ سال است و شرکت فلات‌قاره که قبلاً هلی‌کوپتر‌هایش را از دبی، ابوظبی و… تأمین می‌کرد به‌دلیل تحریم‌ها مجبور شد با شماری از شرکت‌های خاص مانند شرکت هلی‌کوپتری ایران، تارا و شرکت پرتغالی به‌نام هلی‌پرتغال قرارداد ببندد.
وی ادامه داد: فلات قاره با آن‌که خود صاحب چندین فروند هلی‌کوپتر ملکی است ولی مجوز بهره‌برداری از شرکت هلی‌کوپتری کشور ندارد و به‌همین دلیل با شرکت‌های خدماتی هلی‌کوپتری قرارداد بسته است. شرکت‌ هلی‌کوپتری ایران با داشتن ۲۰-۳۰ هلی‌کوپ‌تر قدیمی در دو بخش دریایی و خشکی فعالیت می‌کند.
این خلبان بازنشسته ادامه داد: در دو حادثه قبلی، هلی‌کوپتری از نوع AW۱۰۹ بوده و عمر کمی داشت و متعلق به شرکت آگوستا و فوق‌العاده پیشرفته بوده است. اما ملخ هواپیما متلاشی شده و خلبان و کمک وی جان سالم به‌در می‌برند.
طایفه در تشریح «اشکالات فنی» این حادثه اظهار داشت: «کشور ما در بخش صنعت هلی‌کوپتری بسیار ضعیف عمل کرده است. در بخش نظامی توانست خط تولید چند مدل هلی‌کوپ‌تر را در ایران برنامه‌ریزی کند اما در بخش غیرنظامی فعالیتی نشد.
وی ادامه داد: «تمامی این خلبان‌ها در بخش نظامی شاغل بوده و بعد بازنشستگی مدارکشان را در سازمان هواپیمائی کشوری گواهینامه‌هایشان را تبدیل کرده‌اند».
وی در بخش دیگر تحلیل این حوادث، «ضعف آموزش نیروی انسانی» را عامل دیگر نام برد و ادامه داد: «در حال حاضر مرکز آموزش خلبانی غیرنظامی وجود ندارد و متأسفانه سن خلبان‌ها در این صنعت ۵۰ تا ۶۵ سال است و خلبان ۳۰ – ۳۵ در صنعت هلی‌کوپتری نداریم».
طایفه گفت: «خلبان‌های فارغ‌التحصیل شده از مراکز غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های خلبانی همگی خلبان‌های هواپیما هستند. دوره‌های آموزش خلبانی هلی‌کوپتری مجزا بوده و بسیار پرهزینه که ۱۲۵ هزار یورو می‌شود. در ایران آموزشگاه‌های خلبانی ایجاد نشده است».
شرکت تارا به گفته طایفه سالهاست که در منطقه بهرگان فعالیت می‌کند و دارای تجهیزات پیشرفته است و این‌که شرکت نفت فلات قاره هلی‌کوپتری در اختیار دارد، یک سوء‌تفاهم است و این شرکت هلی‌کوپترهایی را بر حسب نیازش اجاره می‌کند.
جان باختن 2کارگر حین کار در کوی دانشگاه تبریز
*کشته شدن کارگر 50 ساله حین کار در پی سقوط از طبقه سوم
ظهر امروز، کارگر ساختمانی حین کاردر کوی دانشگاه تبریز از طبقه سوم سقوط کردو بعلت شدت ضربه به سر در دم جان باخت.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی گفت:کارگر ساختمانی در کوی دانشگاه تبریز از طبقه سوم سقوط کرد و منجر به فوت شد.
به گزارش15مهرروابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی، وی گفت:ظهر امروز مورخه 1394/07/15 کارگر ساختمانی در کوی دانشگاه تبریز از طبقه سوم سقوط کرد و منجر به فوت شد.
حبیب حسینقلی زاده گفت:بدنبال سقوط کارگر 50 ساله از طبقه سوم ساختمان در حال احداث کوی دانشگاه, و اعزام پایگاه 222 تبریز, تکنسینهای اعزامی از فوتش خبر دادند.
وی ادامه داد:این حادثه ظهر امروز در ساعت 12:10 به وقوع پیوست , که متاسفانه بعلت شدت ضربه به سر در حین سقوط , جان کارگر را در دم گرفت.
*کشته شدن کارگر 50 ساله حین کار در پی سقوط از طبقه سوم
ظهر امروز (پانزدهم مهر) کارگر ساختمانی ۶۱ ساله، در کوی دانشگاه تبریز از داربستی به ارتفاع ۶ متر سقوط کرد و جان باخت.
به گزارش15مهرایلنا،به نقل از جلیل ستاری معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و حومه علت دقیق این حادثه در حال بررسی است.
کشته شدن کارگر شهرداری همدان حین کار براثرتصادف
روزگذشته-14مهرماه- برخورد یک دستگاه موتور سیکلت در همدان جان یک کارگر شهرداری را گرفت.
به گزارش ایلنا این حادثه روز گذشته – ۱۴ مهرماه – در حالی رخ داد که راکب ۱۶ ساله یک دستگاه موتور سیکلت در حین عبور از خیابان در منطقه خضر همدان بایک کارگر شهرداری بشدت برخورد می‌کند.
بر اساس گزارش سرهنگ رضا عزیزی رییس پلیس راه شهرستان همدان به سایر رسانه‌ها، فرد فوت شده که ۵۰سال سن داشت از کارگران شهرداری منطقه خضر همدان است.
به گفته وی، شدت برخورد به حدی بوده است که این کارگر به دلیل وخامت حال پس از انتقال به بیمارستان جان سپرده است.
جان باختن کارگر شرکت الوان ریز کنگان براثر سقوط در چاه گوگرد مذاب
صبح روز گذشته (۱۴ مهر) «میثم انصاری» کارگر شرکت الوان ریز کنگان براثر سقوط در چاه گوگرد مذاب در ناحیه ۷ پالایشگاه اول (فاز۱) مجتمع گاز پارس جنوبی، جان خود را از دست داد.
بنا به گزارش15مهرایلنا،به گفته یکی از بستگان این کارگر، این حادثه در حوالی ساعت ۹ صبح اتفاق افتاده است که بر اثر سقوط کارگر در چاه گوگرد مذاب با درجه‌ای حدود بیش از ۱۴۰ درجه سانتیگراد منجر به فوت او شده است.
وی گفت: پس از سقوط این کارگر در چاه مذاب نیز دوربین‌ها توسط حراست بازبینی شد و او که در حال عبور در داخل این پالایشگاه بوده است به درون چاهی منهول در سطح زمین که هیچگونه حفاظ و علائم خطری نداشته و در حال تعمیر بوده است، سقوط می‌کند.
او گفت: پس از تخلیه چاه در ساعت ۳ بعدازظهر نیز کارگر از چاه بیرون آورده شد.
گفتنی‌ست «میثم انصاری» سابقه‌ای حدود ۵ سال داشته و ساکن شهرستان لامرد در استان فارس است.
براساس گزارش همین منبع،این کارگر ۲۲ ساله واحد سولفور به‌علت پوسیدگی نگهدارنده در (سامپ) مخزنی به ارتفاع حدود ۴ متر سقوط کرده و بیش از ۵ ساعت کسی از حضور وی در آنجا خبردار نمی‌شود.
تا مدتی بعد از سقوط مرحوم انصاری به داخل مخزن کسی از این حادثه باخبر نمی‌شود تا زمانی‌که نیرو‌ها «چک‌پوینت‌ها» کارگاه را که شامل (کنترل و نگهداری حمل مواد، ابزارهای دستی، کنترل مواد و عوامل خطر و… را کنترل کرده و متوجه می‌شوند، کارت خروج این کارگر هنوز در برد نگهبانی کارگاه قرار دارد.
به‌دنبال آن، نیروهای حاضر در سایت دوباره سایت را جستجو کرده و در نهایت متوجه می‌شوند، وی در مخزن افتاده و گوگرد مذاب هم بر روی آن ریخته است.
در تحلیل این حادثه یک کار‌شناس ایمنی گفت: «کوچک‌ترین کار در واحدهای صنعتی حتماً باید با حضور دو نفر انجام شود که یکی مراقب دیگری باشد».
وی ادامه داد: «اصلاً قرار نیست کسی به تنهایی در مخزن گوگرد کار کند و این عمل بسیار خطرناک است».
وی افزود: «در مخازن هیدروکربنی یا مواد جامد خطرناک حتماً باید «پرمیت» (مجوز) گرفته شود و در آن ناظر کار، شرایط کار و کننده کار در آن تشریح و معین شود».
وی در خصوص «نحوه تعمیر مخازن گوگرد» تشریح کرد: «باید سکوی ایمنی برای کارگر تعمیرات ایجاد کرد و فرد با وسایل حفاظت فردی و کمربند ایمنی مناسب که مانع افتادن وی شود، مجهز شود. با وقوع این حادثه می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌یک از شرایط نامبرده رعایت و نظارت نشده است».
لازم به یادآوری است، «گاز ماکرو» حاوی H۲S است که با حرارت به گوگرد و گاز دی اکسید گوگرد تجزیه می‌شودو سپس گاز دی اکسیدگوگرد را سوزانده و خود گوگرد را در به منطقه دیگر منتقل می‌کنند که تخریب کننده محیط زیست است و یکی از آلاینده‌های بسیار خطرناک منطقه عسلویه به شمار می‌آید.
افزایش اعتراضات و اعتصاب معلمین و کارمندان اقلیم کردستان
امروز معلمین و کارمندان معترض اقلیم کردستان در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق خود در اربیل در مقابل ساختمان پارلمان و نخست وزیری اقدام به تجمع کرده و در سلیمانیه نیز در مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.
به گزارش15مهر کردپرس، امروز چهارشنبه 15 مهر/ 7 اکتبر، معلمین و کارمندان در شهرهای اقلیم کردستان در تداوم اعتراضات به عدم دریافت حقوق سه ماهه خود، دست به تجمعات اعتراض آمیز زدند.
در شهر اربیل این معلمین و کارمندان، در مقابل ساختمان پارلمان و نخست وزیری دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.
در سلیمانیه نیز معترضین در مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کرده و خیابان اصلی شهر را مسدود کردند.
همچنین در شهرهای گرمیان، راپرین، حلبچه و کلار نیز اعتصابات و تجمعات ادامه داشته است.
مدت پنج روز است که معلمین و بخشی از کارمندان دولت در شهرهای اقلیم کردستان دست به اعتصاب زده و از حضور در محل کار خود امتناع کرده اند.
سازمان پزشکان بدون مرز، کنوانسیون ژنو را یادآور شد
بمباران بیمارستان قندوز در افغانستان در هفته گذشته واکنش شدید سازمان پزشکان بدون مرز را به همراه داشته است. در این حادثه ۲۲ نفر کشته شدند. در میان قربانیان ۱۲ نفر از کارکنان این سازمان غیردولتی حضور داشتند.
به گزارش7اکتبریورونیوز،ژوان لیو، رئیس پزشکان بدون مرز با یادآوری کنوانسیون ژنو، خاطر نشان کرد که حتی جنگ نیز قواعد ویژه خودش را داراست. او همچنین گفت: «درباره حادثه پیش آمده اطلاعاتی در دست است. تاکید می کنیم که سازمان ما خود را پاسدار کنوانسیون ژنو می داند. در غیر اینصورت، ادامه کار برای ما به عنوان یک نهاد بشر دوستانه غیرممکن خواهد بود.»
این نهاد غیردولتی تلاش دارد تا دلیل و انگیزه اصلی بمباران بیمارستان قندوز در روز سوم اکتبر را روشن سازد. از هنگام بمباران این بیمارستان، موضع گیریهای متفاوتی از سوی مقامهای رسمی اعلام شد.
روز دوشنبه ژنرال جان کمبل، فرمانده کل نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان گفت: «ما متوجه شدیم که روز سوم اکتبر نیروهای افغانستان مورد حمله طالبان قرار گرفتند و تقاضای پشتیبانی هوایی از سوی نیروهای آمریکایی را کردند. حمله هوایی برای از بین بردن مواضع طالبان صورت گرفت. در پی آن چندین غیرنظامی اشتباها کشته شدند».
او بعدتر این حادثه را یک اشتباه محاسباتی خواند: «پشتیبانی نیروهای افغان از طریق حمله هوایی، تصمیم فرماندهی آمریکا بود. یک بیمارستان به اشتباه هدف بمباران قرار گرفت. ما هرگز بطور عمد یک مرکز پزشکی محافظت شده را هدف نمی گیریم».
هنگام حمله هوایی به قندوز صد و پنج نفر در بیمارستان بستری بودند و بیش از ۸۰ نفر از کارکنان پزشکان بدون مرز از ملیتهای مختلف در آنجا حضور داشتند.
در حالیکه مقامهای نظامی آمریکایی، این حادثه را یک اشتباه غیرعمدی می دانند، مقامهای افغان در موضع گیری خود به صورت ضمنی آن را عمدی دانستند. ژنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود: «مکانی به دلیل حضور انسانهای بی گناه محلی برای پناه گرفتن و مقاومت دشمن بدل شده بود از بین رفت».
به گمان وزارت دفاع افغانستان، طالبان می توانسته از بیمارستان برای حمله به نیروهای ارتش این کشور بهره جوید. سازمان پزشکان بدون مرز این موضوع را تکذیب می کند. به هر روی، اگر بمباران بیمارستان یک اشتباه بوده، پرسش اساسی این است که چرا بمباران این مکان سی دقیقه به طول انجامیده است؟
رییس سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه خواستار تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب مستقل شد تا شاید این سازمان بتواند ابعاد این فاجعه را روشن تر سازد.
پانزدهم مهرماه1394
 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.