مجله بخارا با همکاری سفارت های ارمنستان، اکراین و گرجستان در تهران ، بنیاد فرهنگی ملت و نشر هویس شب سرگئی پاراجانف را برگزار می‎گند.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

sergiسرگئی پاراجانف در سال ۱۹۲۴ میلادی در یک خانواده ارمنی در شهر تفلیس (تبلیسی امروزی) جمهوری گرجستان چشم به جهان گشود.. والدینش هر دو هنرپیشه بودند و پاراجانف در محیطی رشد کرد که مملو از زیبایی‌های هنری، تلاش‌های پیگیر و ماجراجویانه، تنوع فرهنگ، علاقه‌مندی مفرط به هنر و خاطره‌های فراموش ناشدنی بود.

در ۱۹۴۵ تحت نظر ایگور ساوچنکو با سینما و کارگردانی آشنا شد. 

 

در ۱۹۵۲ در استودیوی فیلم الکساندر داوژنکو، در شهر کیف شروع به کار کرد، در همین استودیو بود که به عنوان تهیه کننده – کارگردان و با همکاری یاکوف بازلیان فیلم «آندریش» را تهیه و تولید کرد.

 

دو فیلم سایه‌های اجداد فراموش شده و رنگ انار که به فاصله چهار سال از یکدیگر ساخته شدند (۱۹۶۸-۱۹۶۴) اوج کار زیبایی شناختی پاراجانف به حساب می‌آیند. فیلم سایه‌های اجداد فراموش شده که جوایز متعددی را کسب کرده بود نمایشش در شوروی ممنوع شد.پاراجانف در سال ۱۹۶۸ در استودیوی «آرمن فیلم»، فیلم رنگ انار (سایات نوا) را ساخت که در آن اصول هنری و زیبا شناختی سینمای خود را به حد اعلا رسانید.

 

فیلم‌های پاراجانف فاقد فضای سیاست زده شوروی بود و متأسفانه چند فیلم او توقیف و یا گم شده‌اند. حتی نمونه فیلم مستندی که برای یونیسف ساخته بود. 

 

ماموکا کوراسیدیانی، محمدرضا اصلانی، روبرت صافاریان و رحیم مرتضی وند در شب سرگئی پاراجانف سخن خواهند گفت و فیلمی مستند با عنوان « به رنگ انار» ساخته رحیم مرتضی وند به نمایش درمی آید

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ـ ساعت ۵ عصر 

خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.