نگاهی اجمالی به چگونگی تحقق خواسته های کارگران معدن سنگ آهن بافق

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری29دی 1393:احضارمجدد7کارگربازداشتی معدن بافق به دادگاه وتجمع اعتراضی خانواده های این کارگران درفرمانداری،اعلامواگذاری قطعی5/28درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ازجانب سازمان خصوصی ،اظهارات ضدونقیض مسئولین طرازاول محلی وسکوت دولت درهمین رابطه،برگزاری دومین جلسه گزارش کار گروه پیگیری مطالبات بافق واعتراض همسران کارگران بازداشتی دراین جلسه ازرویدادهایی بود که طی دی ماه دربافق روی داد.

دراین چارچوب درزیرنگاهی اجمالی به خواسته های کارگران معدن سنگ آهن بافق وچگونگی متحقق شدنشان پس ازپایان دوردوم اعتصاب این کارگران می اندازیم:

خواسته های کارگران معدن سنگ آهن بافق:

کارگران اعتصابی معدن سنگ آهن بافق به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس معترض بودند و اصرار داشتند فرآیند خصوصی سازی متوقف شود. آنان معتقد بودند خصوصی سازی به پایین آمدن امنیت شغلی ، کاهش دستمزد‌ها وبدترشدن وضعیتت ایمنی کارمنجر خواهد شد زیرا کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر و سود بیشتر است.

اعتراض به قراردادهای موقت،اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از دیگر مطالبات کارگران  بود.

آزادی کارگران بازداشتی ومختومه شدن پرونده شان خواست دیگرکارگران دردوردوم اعتصاب بود.

پس از گذشت بیش از4ماه از پایان دوردوم اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق آیا:

1-پرونده کارگران بازداشتی مختومه شده است؟

2-چه تغییری در وضعیت قراردادکارگران ایجادشده است؟خبری از اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آوراست؟

3- راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی به کجارسیده است؟

4- واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن بطورقطعی لغوشده است؟

15مهر1393:اخبارضدونقیض درباره واگذاری سهام

ایلنا: یکی از منابع کارگری در معدن بافق امروز (15 مهر) از عدم تحقق مصوبات 16 بندی مطالبات کارگری خبر داد و اظهار داشت سهام 28/5 درصدی معدن که قرار بود واگذاری آن متوقف شود به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و در دیدار نمایندگان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان از معدن بافق، در ابتدا هیچ یک از نمایندگان کارگروه کارگری حضور نداشته اند اما با اصرار اعضای شورای شهر از نمایندگان کارگروه کارگری و «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر نیز برای شرکت در این جلسه دعوت شد.

 در عین حال امروز یکی دیگر از منابع کارگری  گفت واگذاری سهام معدن بافق به بخش خصوصی متوقف شده است.

2آذر1393: نقض تعهدات دولت به کارگران معدن سنگ آهن مرکزی

ایلنا:نماینده بافق در مجلس،امروز (۲ آذر) با اشاره به وعده دولت برای لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی، گفت: بحث لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد پیگیری نشده و مورد غفلت واقع شده است. ظاهرا این ۲۸/۵ درصد به شرکت فولاد خوزستان واگذار شده و جزء اموال این مجموعه محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی کارگروه پیگیری مطالبات مردم بافق و کارگران معدن متشکل از نمایندگان امام جمعه، فرماندار و نماینده مجلس، اعضای شورای شهر و نماینده کارگران منحل شده است.

2آذر1393: واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق به کارگران و مردم هرگز جزء تعهدات دولت نبوده است

ایلنا:داوود پاک‌طینت مدیر روابط عمومی استانداری یزد ضمن تکذیب واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به شرکت فولاد خوزستان، گفت: تصمیم‌های قبلی که در حضور وزیر کار گرفته شده بود پابرجاست و تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

او در ادامه با تکذیب ادعای دیگر نماینده بافق مبنی بر انحلال کارگروه پیگیری مطالبات کارگران، تصریح کرد: منتظر هستیم تا نماینده کارگران به صورت قانونی و بر اساس ساز و کاری که در قانون کار پیش بینی شده است انتخاب شود تا کارگروه کار خودش را شروع کند و از این لحاظ، مشکل قانونی وجود ندارد.

این مقام دولتی در عین حال تاکید کرد فردی که تا الان به عنوان نماینده کارگران معرفی شده است، نماینده قانونی آنها نیست.

پاک طینت در پایان گفت: واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق به کارگران و مردم این شهرستان هرگز جزء تعهدات دولت نبوده است که بخواهد درباره آن بحثی صورت بگیرد.

اوایل دی ماه1393: احضارمجدد 7کارگرمعدن سنگ آهن بافق وتجمع اعتراضی خانواده ها درفرمانداری!

7کارگرمعدن سنگ آهن بافق که دردوردوم اعتصاب بازداشت ودر تاریخ ۱۲ شهریور ماه با قرار وثیقه و وکالت آزاد شده بودنددراوایل دی ماه مجدداً به جرم اخلال در نظم عمومی و خسارت به اموال دولت و غیره، به دادگاه احضار شدند.

در حال حاضر چند ماهی از آزادی بازداشت شدگان اعتراضات کارگری می گذرد اما سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام باقی مانده است.پرونده شکایت بر خلاف قول مسئولین مختومه نشده و ۷ نفر آزاد شده مجدد به جرم اخلال در نظم عمومی و خسارت به اموال دولت و غیره، مجدداً به دادگاه احضار شده اند.

هفته گذشته خانواده های این هفت نفر به فرمانداری مراجعه تا پیگیر وضعیت شکایت شوند اما ظاهرا نه تنها جوابی در این رابطه دستگیرشان نشده است بلکه هنوز شاکی اصلی پرونده نیز مشخص نشده است.

روزهای اول شاکی هیئت مدیره سنگ آهن و فرمانداری بافق عنوان شده بود این درصورتی است که در حال حاضر افراد نامبرده شکایت خود را پس گرفته اند و دولت به عنوان شاکی پرونده معرفی شده است. منظور از دولت دقیقا چه شخص حقیقی یا حقوقی ای هست؟

19دی ماه1393: دومین جلسه گزارش کار گروه پی گیری مطالبات بافق برگزار شد

دومین جلسه گزارش کارگروه مطالبات بافق با حضور گسترده مردم و اعضای کارگروه در مسجد جامع بافق برگزار شد.

در این جلسه مسؤلین شهرستان بافق از روند پی گیرهای انجام شده درباره صورتجلسه شهریور ماه 93 که که پس از اعتصابات طولانی به خاطر واگذاری شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به تصویب و تایید مسؤلین امنیتی و اجرایی کشوری و استانی رسیده بود گزارش دادند.

عدم حضور مسؤلین استانی و نماینده صندوق بازنشستگان فولاد کشود علی رغم امضای این صورتجلسه که یکی از بندهای آن حضور دوماهه و گزارش به مردم بود از حاشیه های مهم این جلسه بود.

19دی ماه1393:حضور فعال خانواده های بازداشتی های اعتصابات اخیر سنگ آهن درجلسه

– در دومین جلسه گزارش کار گروه پیگیری مطالبات بافق کسی ازکارگران  بازداشتی ،مختومه نشدن پرونده شان واحضارمجددشان به دادگاه حرفی نزد.

– خانواده های بازداشتی های اعتصابات اخیر سنگ آهن درجلسه حضوری فعال داشتند:

1-اعتراض و سرو صدای همسر یکی ازکارگران بازداشتی در جلسه هنگام صحبت صباغیان

2- گفتگوی همسران کارگران بازداشتی با دخیل عباس زارعزاده نماینده مجلس ازبافق

3- حث و جدال تعدادی از خانمها در مورد پرونده بازداشتی ها با فرماندار در بیرون از مسجد تا کنار ماشین وی.

برگرفته ازیک گزارش بافق پویا

دی ماه1393: واگذاری قطعی5/28درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (معدن سنگ آهن بافق)

سایت سازمان خصوصی سازی دربخش عرضه های سال1393درجدول شماره1(فهرست شرکت های خیلی بزرگ موردعرضه دربرنامه سال1393)ردیف 14واگذاری قطعی 5/28درص سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(معدن سنگ آهن بافق) رااعلام کرد.

24دی1393: شهبازی دستور داد:مسیر پذیرش سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در شرکت فرابورس را به سرعت ادامه دهید

نامه به شماره ۹۳/۲۰۳۹۹ مورخ۹۳/۱۰/۲۲

جناب آقای شهبازی

قائم مقام محترم مدیرعامل

موضوع: پذیرش سنگ آهن مرکزی ایران

با سلام

احتراما پیرو مذاکرات صورت گرفته در خصوص پذیرش سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا شرکت فرابورس طبق بررسی های صورت گرفته در خصوص تفاوت های این دو بازار، اهم موارد مشروحه ذیل به استحضار می رسد.

مریم میرزا مومن

کارشناس سرمایه گذاری

پی نوشت:

بسمه تعالی

سرکار خانم میرزا مومن

پیرو مذاکره قبلی و مشورت آقای اسلامی بیدگلی پیشنهاد پذیرش در فرابورس با توجه به شرایط اقتصادی شرکت سنگ آهن مرکزی و سایر مسایل دیگر، منطقی است. لطفا با آقای اسلامی و آقای نجفی جمع بندی نهایی را انجام و طبق همان مسیر پذیرش را به سرعت ادامه دهید.

امضا: شهبازی

رونوشت : مدیرعامل محترم صندوق جهت استحضار

منبع:بافق فردا

24دی1393: دولت می خواهد که سنگ آهن را به بخش خصوصی واگذار کند

دخیل عباس زارع زاده نماینده مجلس ازبافق به خبرنگار بافق پویا در خصوص خبر واگذاری قطعی شرکت سنگ آهن مرکزی – بافق در فرابورس گفت:

در مورد خصوصی سازی سنگ آهن بافق با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردم، دولت می خواهد که سنگ آهن را به بخش خصوصی واگذار کند و سهام شرکت را  برای فروش، در بورس قرار دهد. البته تمام تلاش ما این است که (سرمایه گذارانی از) استان، سهام شرکت را بخرد.

دخیل عباس زارعزاده گفت:تمام تلاش ما این است که سرمایه گذاران استان بتوانند به صورت تکی یا کنسرسیوم برای خرید سهام سنگ آهن اقدام کنند.

25دی139: هرگونه واگذاری سهام سنگ آهن فقط با نظر مسئولین استان و شهرستان انجام میشود

فرماندار بافق گفت:هیچ گونه ابلاغ و یا نامه ای جهت واگذاری به فرمانداری ارسال نگردیده و هرگونه واگذاری باید با نظر مسئولین استان و شهرستان صورت گیرد.

سید مهدی طلایی مقدم فرماندار بافق در گفتگو با خبرنگار بافق خبر ضمن رد واگذاری 28/5درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق گفت:هیچ گونه ابلاغ و یا نامه ای جهت واگذاری به فرمانداری ارسال نگردیده و هرگونه واگذاری باید با نظر مسئولین استان و شهرستان صورت گیرد.

29دی1393: تصمیم گرفته شد که ۲۸/۵ درصد به خریداران بومی چه در شهرستان وچه در استان واگذار شود

طالبی معاون سیاسی امنیتی استانداری در مصاحبه با خبرنگار بافق پویا در پاسخ به این که نظر شما درباره واگذاری ۲۸/۵ درصد به کنسرسیوم استانی چیست گفت: تصمیمی که گرفته شد این بود که ۲۸/۵ درصد به خریداران بومی چه در شهرستان وچه در استان واگذار شود، اما واقعیت این است که خریداری که توان مالی پرداخت این مبلغ را داشته باشد، نیافتیم، البته هر از گاهی افرادی به عنوان خریدار مطرح میشوند ،کسانی که مایل به خرید هستند منتهی زمانیکه بحث جدی میشود، میبینیم توان مالی لازم را ندارند از این جهت مجموعه استان با همفکری مسئولین شهرستان به دنبال این هستند که ۲۸/۵ درصد به مجموعه ای واگذار شود که منافع شهرستان در آن لحاظ شود و مجموعه ای عهده دار ۲۸/۵ درصد شود که نسبت به توسعه خود شهرستان و منافع کارگران متعهد باشد.

29دی1393:حرفی از ازخواسته های دیگر هیچ حرفی درمیان نیست!

طی این دوره ازخواسته های دیگر کارگران ازجمله تبدیل وضعیت قراردادهای موقت،اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آورو…….هیچ حرفی درمیان نیست.

19اسفند1393:برگزاری سومین جلسه گزارش 2ماهه کارگروه پیگیری

19اسفند سومین جلسه گزارش 2ماهه کارگروه پیگیری مطالبات مردم وکارگران سنگ آهن بافق برگزارمی شود.

بیست ونهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.