منابع حقوق بشری ایران روز چهارشنبه 24-9-2014 از اعدام محسن امیر اصلانی در زندان رجایی شهر خبر دادند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان به خانواده محسن امیراصلانی گفته‌اند که وی اعدام شده ولی تاکنون جنازه او تحویل خانواده نشده است.

بنا به این گزارش مسئولان زندان رجایی شهر، سحرگاه روز چهارشنبه 24-9-2014 “محسن امیراصلانی زنجانی” زندانی عقیدتی زندان رجایی شهر کرج به اتهام “فساد فی الارض و بدعت در دین” را در محوطه این زندان از طریق چوبه دار اعدام شد.

یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: “خانواده زمانی که به مقابل زندان مراجعه می‌کنند مسئولین زندان به ایشان اطلاع می‌دهند که محسن اعدام شده است و باید جنازه وی را از قزوین تحویل بگیرند. خانواده تا قزوین می‌روند ولی آنجا به ایشان می‌گویند که به بهشت زهرای تهران بازگردند و جنازه را از آنجا تحویل بگیرند. خانواده اکنون در بهشت زهرا هستند ولی هنوز جنازه را به ایشان نشان نداده‌اند”.

طبق گزارش هرانا به همراه این زندانی عقیدتی 3 زندانی متهم به قتل نیز جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند که تاکنون از سرنوشت آنها نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از منابع بستگان این اعدامی، محسن در سال 2006 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی فردی مذهبی و فعال در حوزه مسائل دینی – عقیدتی بود که مدیریت برگزاری کلاس های قرآن برای شهروندان علاقمند را نیز عهده دار بود. این منبع آگاه یادآور شد نیروهای امنیتی بعد از بازداشت محسن او را به “بدعت در دین و ادعای ارتباط با امام زمان، توهین به حضرت یونس و نیز ارتکاب فعل حرام” متهم کردند و این پرونده هر چند پیش‌تر بابت “بدعت در دین با صدور حکم 4 سال و 10 ماه” حبس تعزیری رسیدگی شده بود، مجدداً با طرح اتهامات تکراری و تجمیع انتسابات با کیفرخواست صادره در شعبه 15 دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی در سال 2007 بررسی و نهایتا برای این زندانی حکم اعدام صادر شد. حکم صادره سه بار در دیوان عالی کشور نقض شد و سرانجام در کشاکش بین شعبه 15 دادگاه انقلاب و شعبه 31 دیوان عالی کشور از طریق اعمال ماده 18 و اعمال نظر ریاست قوه قضاییه حکم اعدام نهایی شد. روز جاری زندان رجایی شهر کرج تحت عنوان آخرین ملاقات قبل از اعدام به خانواده اصلانی اجازه ملاقات با فرزندشان را داد، ماموران به خانواده وی اطلاع دادند که حکم ساعت 5 صبح روز چهارشنبه به مورد اجرا درآمد اما هنوز جسد وی را به خانواده اش تحویل نداده اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این رابطه باور دارد دستگاه امنیتی بعنوان یک شگرد با تهدید یا دادن وعده به خانواده‌ها و سوء استفاده از شرایط دشوار آنان سکوتی را از زندانی و خانواده‌های آنان درخواست می‌کند که نهایتا هیچ منفعتی برای قربانی به همراه ندارد. بستگان محسن امیراصلانی به این تشکل گفتند آنان نیز به دلیل وعده‌های داده شده مبنی بر شکستن حکم محسن در صورت سکوت خانواده تاکنون تلاشی برای تماس با رسانه‌ها و سازمان های مدافع حقوق بشر نداشته‌اند.

به گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افراد زیادی به دلیل باورهای مذهبی یا اعتقادی خود در رابطه با مذهب در سراسر کشور در زندان و یا تحت حکم اعدام به سر می‌برند که از این میان 34 زندانی محکوم به اعدام اهل سنت، متهم کردن سه کشیش ایرانی به فساد فی الارض که می‌تواند جان آنان را در معرض خطر قرار دهد، محکومیت سهیل عربی، زندانی سیاسی به اتهام سب النبی به اعدام در طی هفته‌های اخیر و نیز سعید امیر اصلانی به دلیل باورهای خود تنها نمونه‌هایی برجسته ای هستند از شهروندانی که جان آنان برخلاف اصول آزادی اندیشه و بیان و نیز تعهدات حکومت ایران در خصوص آزادی مذهب در معرض خطر است.