بلاتکلیفی کارگران اخراجی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بلاتکلیفی کارگران اخراجی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان

کارگران و کارکنان اخراجی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب با گذشت بیش از یک سال از زمان بیکاری خود هم‌چنان بلاتکلیف هستند.

به گزارش۲۹اردیبهشت ایسنا،کارگران اخراجی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شهرستان تکاب می‌گویند: از هفتم فروردین ماه سال ۱۳۹۲ از محل کار خود در این مجموعه اخراج شده‌اند و از آن زمان تاکنون با وجود پیگیری‌های فراوان موفق به بازگشت به کار نشده‌اند.

یکی از این کارکنان در این زمینه گفت: در ایام تعطیلات عید نوروز سال ۹۲ بیش از سی نفر از کارکنان وکارگران بخش‌های مختلف مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان از جمله حوزه‌های مرمت، موزه‌داری، باستان شناسی و حفاظت با دریافت نامه‌ای مبنی بر عدم نیاز مجموعه به این تعداد کارگر، بیکار شدند.

شهرام شوقی با اشاره به این‌که مسوولان این مجموعه کمبود اعتبار را دلیل اخراج کارکنان عنوان کرده‌اند، افزود: در نامه‌ای که در اختیار کارگران اخراجی قرار گرفت، علت تعلیق آنها از محل کارشان در مجموعه تخت سلیمان نداشتن نیاز به آنها اعلام شده است.

وی اظهار کرد: درحال حاضر با گذشت بیش از یک سال و در حالی که اداره کار شهرستان‌های تکاب و میاندوآب در مورد شکایت کارکنان اخراجی مجموعه تخت سلیمان حکم بازگشت به کار مجدد صادر کرده‌اند، این مجموعه از بکارگیری مجدد آنها خودداری می‌کند و همین مسئله موجب بلاتکلیفی این کارگران شده است.

وی با بیان این‌که هم اکنون کارگران اخراجی تخت سلیمان منتظر حکم دادگاه جهت بازگشت به کار خود هستند، تصریح کرد: کارگران و کارکنان اخراجی مجموعه تخت سلیمان در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبرو هستند و برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌هایشان سختی‌های فراوانی را متحمل می‌شوند.

این کارشنان میراث فرهنگی یادآور شد: مسوولان در حالی اعلام کرده‌اند که به این تعداد کارگر اخراجی نیازی ندارند که حریم ثبتی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با ۱۰ کیلومتر مربع وسعت شامل آثار خود مجموعه و بناهای دوره ایلخانی، آتشکده آذرگشنسب و آثار باستانی متعدد، آثار کوه بلقیس، کوه میان تهی زندان سلیمان در حال حاضر تنها با کمتر از ده نفر اداره می‌شود.

شوقی با ابراز نگرانی از این‌که برخی از بخش‌های این مجموعه حتی بدون نگهبان رها شده‌اند، ادامه داد: گستردگی، اهمیت و جایگاه بالای مجموعه تخت سلیمان در میان محوطه‌های باستانی کشور به حدی است که نیاز به رسیدگی و نظارت کافی دارد و با تعداد فعلی کارکنان مجموعه امور مربوط به حفاظت، حراست و نظارت به آثار مجموعه تخت سلیمان به نحو مناسب و مطلوب انجام نشده و از طرفی بسیاری از کارکنان باسابقه مجموعه نیز اخراج شده‌اند.

وی گفت‌: در میان کارکنان اخراجی مجموعه، کارکنانی با ۱۵ سال سابقه کار و نیز افرادی حضور دارند که در آستانه بازنشستگی هستند و با اخراج از کار نتوانسته‌اند از مزایای بیمه و بازنشستگی خود استفاده کنند.

وی با ابراز تاسف از اثرات نامطلوب کاهش کارکنان بر کل مجموعه تخت سلیمان اعلام کرد: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان ظرفیت و نیاز حضور و بکارگیری ۵۰ نفر از کارشناسان تخصصی، کارگران و نیز راهنمایان گردشگری را دارد اما با اخراج کارکنان و در صورت ادامه روند فعلی بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه تعطیل خواهد شد و این مسئله موجب به خطر افتادن میراث چند هزار ساله کشور می‌شود.

بنابهمین گزارش،مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان چهارمین اثر ثبت شده ملی کشور در فهرست جهانی یونسکو و مهم ترین محوطه باستانی آذربایجان غربی است که در شهرستان تکاب واقع شده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.