اخباروگزارشات کارگری20آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری20آذر1393

– بازداشت ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی

– ما نباید اجازه بدهیم از بالای سرمان دستمزدهایمان را تعیین کنند

– اعتراض کارگران شرکت رنگین فام سنندج در مقابل استانداری کردستان

– اعتراضات کارگران کارخانه آلومینای جاجرم برای افزایش دستمزد پس از22روزدرپی وعده کارفرما پایان گرفت!

– اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق با وعده پرداخت حقوق‌ معوقه خاتمه یافت

– اطلاعیه جمعی از اعضا برای شکایت از متخلفان تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران

– اعضای تعاونی مسکن کارگران ساوه قربانی مشکلات اتحادیه اسکان !

– شائبه‌هایی درباره دلایل کشته شدن و تشییع جنازه سریع کارگر شهرداری زنجان

– کارگران از نبودن ایمنی حین کار و بی تفاوتی کارفرما سخن می گویند!

– مصدومیت کارگر ساختمانی, اهمال کارفرما, سکوت قانون

– اعضای اتحادیه نیروی کار پروژ‌ه‌ای :سه کارگر پارس جنوبی براثر تنفس «گاز ترش» مسموم شدند

– اعتصاب لکوموتیورانان در بلژیک

بازداشت ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی

به گزارش رسیده روز چهارشنبه 19/9/93 ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در ادامه ی فشارهای وارده بر فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی شهر سنندج، پس از تماس های مکرر نیروهای اطلاعاتی و درخواست برای پاره ای از توضیحات به اداره ی اطلاعات شهر سنندج مراجعه و بلافاصله بازداشت گردید و تا زمان ارسال این خبر هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت و اتهام وارده به او در دست نمی باشد.

لازم به ذکر است زمانی که خانواده نامبرده به اداره ی اطلاعات سنندج مراجعه کرده و پیگیر وضعیت وی شدند مامورین به خانواده اش اعلام کرده اند که این اداره وی را آزاد کرده است و حتما با مشکلی مواجه شده است که دوباره دستگیر شده است.

همچنین روز چهارشنبه فرزاد مرادی نیا یکی دیگر از اعضای بازداشتی کمیته هماهنگی طی روزهای اخیر، طی یک تماس تلفنی یک دقیقه ای، از وضعیت نامشخص خود با خانواده اش صحبت کرده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت ریبوار عبداللهی، و تقبیح هرگونه فشاری به فعالین کارگری و اعضای این کمیته توسط عوامل سرمایه، خواهان پایان بخشیدن به تمامی سیاست های کارگر ستیزانه ی ارگان های سرمایه سالار بوده، و آزادی بدون قید و شرط فعالین کارگری و سیاسی را در اسرع وقت خواستار می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20/9/93

ما نباید اجازه بدهیم از بالای سرمان دستمزدهایمان را تعیین کنند

حسن محمدی

همیشه در خلال این ماهها صحبت بر سر دستمزد های کارگران بوده است و در طول سالهای گذشته همیشه و همیشه  خودشان بریده اند و خودشان دوخته اند. با جمع هائی که اصلا هیچکدام نمایندگی کارگران را نمی کنند. به اسم کارگران بر سر میز کارفرمایان ونمایندگان دولت می نشینند و دستمزد های شرم آوری تعیین می کنند و در پایان به همدیگر تبریک می گویند و شادی میکنند که توانسته اند دستمزدهای زیر خط فقر را تعیین کنند و 10 تا 15 در صد به فقر کارگران افزوده اند و هزاران توجیه و تعریف که ما دستمزد های کارگران را تعیین کرده ایم. کارگرانی که در این کشور زندگی می کنند میدانند که با این دستمزدهای شرم آور حتی 5 روز هم نمی شود زندگی کرد چه رسد به یک ماه. همه کارگران میدانند که در این سالها زندگیشان هر روز بدتر از دیروز گردیده و حتی یک روز هم نشده که آب خوش از گلویشان پایین برود و آرامش داشته باشند. کارگران همیشه درتلاش تامین معیشت خود و خانواده در شرایط سختی به زندگی ادامه داده اند و کافیست کمی منصف باشی و ببینی که ما کارگران چه زجرها کشیدیم و پی ببری که این رنج و زجر حاصل چپاول دسترنج و کار ما کارگران است که غارت شده وگرسنه ایم. حاصل دستمزدهای زیر خط فقر و حاصل گرانی های وحشتناک که هر روز گرانتر از دیروز میشود .و نتیجه این بی حقوقی ها گرسنگی، فقر، فحشا، بی خانمانی، نابرابری،اعتیاد و آوارگی را ببار آورده ….در دنیای سرمایه داران در قوانینشان . در مناسبات اقتصادی و در فرهنگشان .در تک تک خشتهای نظام سود وسرمایه کارگر را با بیحقوقی و محرومیت و فرودستی و بی تامینی معنی میکنند. اما نزدیک به دو قرن است که بشریت محروم نام کارگر را با آزادیخواهی، مساوات طلبی، آزاد اندیشی، عدالت اجتماعی ورفاه و رهائی تداعی میکند. و اکنون نوبت پایان دادن به این همه محرومیت وبیداد است و ایجاد یک زندگی شاد و مرفه و انسانی است ….ما کارگران نباید چشم انتظار افزایش دستمزدها در شورای عالی کار باشیم .اعضای این شوراها و جمع هائی که متشکل از نمایندگان دولت و کارفرمایان هستند که بنام کارگران و با یدک کشیدن عنوان خود خوانده نمایندگی از سوی ما ماموریتی جز تحمیل دستمزد زیر خط فقر بر ما کارگران ندارند .تصمیماتی که این شورای عالی کار و مجامع کارگری دولتی در مورد حد اقل دستمزد میگیرند ربطی به نیاز های معیشتی ما کارگران ندارد و نه ذره ای از مشروعیت بر خور دار است . چرا که نه ما کارگران در این شورا برای تعیین دستمزدهایمان حضور داریم و نه این شورا بر اساس تورم واقعا موجود و سبد هزینه یک خانواده چهار نفره حد اقل دستمزد را تعیین میکنند . ما کارگران اعلام می کنیم روال تا کنونی تعیین دستمزد باید بر چیده شود. حداقل دستمزد باید با دخالت و رای و نظر مستقیم ما کارگران و باید بر اساس تورم واقعا موجود و سبد هزینه یک خانواده چهار نفره مطابق استاندارد های رفاهی تعیین شود. ما کارگران با فریادی کوبنده تر بمیدان خواهیم آمد و هم صدا با دیگر هم طبقه ای هایمان با پرچم حداقل مزد بر اساس اجرای بی کم و کاست ماده 41 قانون کار  و سایر مطالبات انباشته شده خود به مقابله با بر پا کنندگان فلاکت موجود خواهیم پرداخت. فلاکت دیگر بس است. ما کارگران با اتکاء به حقوق انسانی خود دست به اعتراضات و تجمعات و اعتصابات خواهیم زد و ذره ای از حقوق اجتماعی خود در اعتراض به وضعیت مشقت بار موجود کوتاه نخواهیم آمد… باید دست به کار تغییر این وضعیت غیر قابل تحمل بشویم .

برگرفته ازسایت اتحادیه آزادکارگران ایران

اعتراض کارگران شرکت رنگین فام سنندج در مقابل استانداری کردستان

طبق گزارش رسیده، طی روزهای گذشته 15 نفر از کارگران شرکت رنگین فام سنندج (تولید کننده ی کودهای شیمیایی)، به دلیل تعطیلی اجباری واحد تولیدی خود، که منجر به بیکاری تمامی کارگران مشغول به کار در آن شده است، در مقابل استانداری کردستان دست به تجمع اعتراضی زده، و خواستار بازگشت به کار خود شدند. لازم به ذکر است شرکت رنگین فام سالهاست که طرف قرارداد با استانداری کردستان بوده، و عملاً تمامی تولیدات خود را طی سالهای گذشته، بنا به تعهد استانداری کردستان، به آن ارگان عرضه نموده است. اما اخیراً با توجه به اینکه استانداری کردستان توانسته محصول مشابه را با قیمت پائین تر از بازارهای خارجی تهیه نماید، قرارداد خود را بدون توجه به بیکار نمودن تمامی کارگران شرکت مزبور، به صورت یکطرفه فسخ نموده است.

همچنین سه نفر از کارگران معترض که در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده بودند، به نمایندگی از طرف تمامی کارگران با واحد خدمات استانداری کردستان مذاکره نموده، و با وعده هایی نیز مبنی بر بازگشایی واحد مذکور از جانب مسؤلان مربوطه مواجه شدند.

 در پایان کارگران معترض اعلام نمودند که در صورت عملی نشدن وعده های استانداری، تا دستیابی به خواسته های خود، به اعتراضات و تجمعات خود در مقابل سازمان های دولتی ادامه خواهند داد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری 20/9/93

اعتراضات کارگران کارخانه آلومینای جاجرم برای افزایش دستمزد پس از22روزدرپی وعده کارفرما پایان گرفت!

درپی وعده کارفرما،2200کارگر قراردادی کارخانه آلومینای جاجم پس از22روزبه اعتراضاتشان در واکنش به بی‌توجهی کارفرما نسبت به درخواستشان برای بازنگری در محاسبه حقوق و سایر مزایا ،پایان دادند.

به گزارش 20آذرجاجرم، اعتراضات کارگران کارخانه آلومینای جاجرم برای افزایش دستمزد از صبح روز 27 آبان ماه تا روز یکشنبه 18 آذر ادامه داشت که با پادرمیانی فرماندار، اعضای شورای تامین ،اعضای شورای شهر و مدیر عامل آلومینا و دادن قول هایی در راستای حل حقوق واریزی پایان یافت.

براساس گفته های یکی از نیروهای آلومینا طبق این توافق حق مسکن کارگران از 20 هزار تومان به 180 هزار تومان و کارانه که قبلا مبلغ مشخصی نداشت از 20هزار تا 100 هزار و برای سرپرستان 400 هزار و یک میلیون بود به 30 درصد قرارداد ثابت هر نفر تغییر یافت.

بنا بر اظهارات این کارگر، این توافق نامه در حضور دادستان، فرماندار، شورای تامین، مدیر عامل آلومینا و شواری شهر در مسجد آلومینا به طور رسمی اعلام شده است.

بنابهمین گزارش،این منبع به منظور اطلاع از درستی و یا نادرستی مطالب فوق تماس تلفنی با روابط عمومی کارخانه آلومینای جاجرم برقرار کرد که مسئول روابط عمومی در پاسخ گفت: در جریان این موضوع نیستم و نامه ای در این خصوص به دست ما نرسیده است.

درهمین رابطه:

اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه آلومینای جاجم برای افزایش دستمزد!

2200 کارگر قراردادی کارخانه آلومینای جاجم واقع در استان خراسان شمالی ،برای افزایش دستمزد،همه روزه طی 2هفته گذشته(27آبان تا11آذر) دست به راهپیمایی اعتراضی میزنند ودرادامه اعتراضاتشان ازروزهشتم آذر خوردن غذای کارخانه را نیز تحریم کرده‌اند.

به گزارش11آذرایلنا، کارگران این کارخانه از صبح روز 27 آبان ماه تا امروز (11 آذر) در واکنش به بی‌توجه‌ای کارفرمای نسبت به درخواست‌شان برای بازنگری در محاسبه حقوق و سایر مزایای قانونی، اتوبوس‌های سرویس کارخانه را در میانه راه متوقف کرده و بخشی از مسیر رسیدن به سالن‌های تولید (مسافت یک کیلومتری) را دسته جمعی پیاده‌روی می‌کنند.

بر اساس گزارش کارگران، این اعتراض از روز هشتم آذرماه وارد فاز تازه‌ای شده است و کارگران علاوه بر پیاده‌روی جمعی، خوردن غذای کارخانه را نیز تحریم کرده‌اند.

یکی از کارگران کارخانه آلومینای جاجم استفاده از این شیوه اعتراضی را مرحله نخست واکنش کارگران عنوان کرد و با تاکید براهداف این اعتراض جهت دست یابی به مطالباتشان گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی به خواسته‌های حداقلی کارگران، ناچار می‌شویم با استفاده از ماده 142 قانون کار تولید را متوقف کنیم.

او تعداد کارگران شاغل در کارخانه را حدود 2200 نفر اعلام کرد و گفت: در آمد برخی از کارگران نزدیک به حداقل‌ حقوق است و دریافتی آنان کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد.

به گفته وی، کارگران متخصص و فنی این کارخانه ماهانه با 120 ساعت اضافه کاری مبلغی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دریافت می کنند که این رقم با کسر اضافه کاری حدود 700 تا 750 هزار تومان می‌شود.

او گفت: کارخانه آلومینای جاجم یکی از معتبرترین واحدهای تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیم است که این مواد را به کارخانه‌های تولید کننده آلومینیوم صادر می کند. اما آنچه قابل تامل است مقایسه دریافتی کارگران فنی این کارخانه تولید مواد اولیه با کارگران ساده تولید کننده آلومینیوم است.

بنا به گفته این کارگر آلومینای جاجم، دریافتی کارگران ساده کارخانه‌های خریدار محصولات آنان حدود 3 میلیون تومان است.

این کارگر تصریح کرد: شاید مقایسه کردن دریافتی کارگران دو واحد غیر منطقی به نظر بیاید اما سئوال کارگران این است که چرا باید کارگران آلومینای جم که شبانه روزی ساعات عمر خود را برای تولید و رساندن سود بیشتر به کارفرما صرف می‌کنند از حداقلها محروم باشند.

او تاکید کرد: ما حق خودمان را از تولید می خواهیم و اعتراضمان قانونی است.

این کارگر در ادامه ، به جزئیات مطالبات کارگران اشاره کرد و گفت: طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه به درستی اجرا نمی‌شود. حقوق کارگران این کارخانه ظاهرا بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت می‌شود اما این حقوق با توجه به تورمی که در سال‌های گذشته دامن گیر کشور و به تبع صنعت بوده است کفاف هزینه‌های زندگی ما را نمی‌دهد.

او افزود: بسیاری از کارگران در پایان هر ماه به دنبال مساعده برای تامین هزینه‌های زندگی‌‌شان هستند چرا که سطح حقوق آنها به میزانی نیست که حداقل‌های یک خانواده 4 نفری را پوشش دهد.

این کارگر کارخانه آلومینای جاجم همچنین در توصیف شرایط کار در این واحد تولیدی گفت: این کارخانه در پنج کیلومتری حریم شهر جاجم قرار دارد و سنگ معدنی بوکیست (که از معدن بوکسیت جاجم واقع در 2 کیلومتری کارخانه استخراج می‌شود) را به پودر آلومینا تبدیل می‌کند.

به گفته وی، آلودگی های ناشی از اشعه و شدت تولید گرد و غبار باعث شده کارگران در معرض انواع بیماریها قرار داشته باشند.

او در پایان گفت: مسئولان نهادهای دولتی همانند فرمانداری و اداره کار شهرستان جاجم توانایی لازم را برای حمایت از کارگران این واحد تولیدی ندارند. این مسئولان به طور دائم وعده پی گیری مطالبات کارگران این کارخانه را می دهند اما بعد ازگذشت 14 روز از شروع اعتراضات هنوز هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق با وعده پرداخت حقوق‌ معوقه خاتمه یافت

کارگران معدن کوشک با وعدهٔ کارفرما مبنی بر رسیدگی به مطالبات معوقه کارگران به اعتصاب پنج روز گذشته خاتمه دادند و فعلا به کار بازگشته‌اند.

به گزارش20آذرایلنا،بیش از ۲۶۰ نفز از کارگران معدن کوشک بافق در استان یزد که به نشانه اعتراض به عدم پرداخت حقوق و بعضی مزایای جانبی از ابتدای هفته جاری دست از کار کشیده بودند، با مداخلهٔ فرمانداری و اداره کار شهرستان بافق در مذاکره با کارفرما و دریافت وعده پرداخت حقوق معوقه‌شان تا ۲۶ آذر، کار در این معدن را در نوبت کاری صبح پنج شنبه از سر گرفتند.

گفته می‌شود مدیریت معدن با پرداخت ۱ ماه از ۹۰ روز حقوق به تأخیر افتاده کارگران در سومین روز اعتصاب و وعدهٔ رسیدگی به سایر مطالبات تا ۲۶ آذر ماه در پنجمین روز این اعتصاب توانسته است کارگران را متقاعد کند که تا زمان وعده داده شده، به کار بازگردند.

یکی از کارگران معدن کوشک در گفتگویی ضمن ابراز امیدواری از پیگیری روند رسیدگی به وضعیت کارگران این معدن گفت: در حال حاضر کارگران به امید اینکه وضعیت مطالباتشان توسط فرمانداری دنبال می‌شود و تعهداتی که کارفرما به مسولین داده به کار برگشته‌اند اما حقیقت این است که ما هنوز نگرانی‌هایی داریم که تا وصول مطالباتمان باقی خواهد ماند. وی همچنین به پرداخت یک ماه از حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: یک ماه از سه ماه حقوق پرداخت شده اما اضافه کاری کارگران به دلیل اعتراض پرداخت نشده است. وی گفت: خواسته ما این است حقوقمان از سوی کارفرما به رسمیت شناخته شود و پس از این اعتراض جدی، اوضاع بهتر از گذشته شود.

در همین رابطه «مهدی طلایی مقدم» فرماندار شهرستان بافق گفت: روز گذشته طی جلسه‌ای که در محل فرمانداری با حضور معاون فرماندار، کارفرمای معدن کوشک، رئیس اداره کار و برخی دیگر از روسای ادارات و نماینده کارگران تشکیل شد، در ‌‌‌نهایت مقرر شد که مطالبات حقوقی آبان ماه کارگران معدن کوشک بافق، حداکثر تا ۲۶ آذر ماه پرداخت شود، همچنین مقرر شد در جلساتی که در اداره کار تشکیل می‌شود در ارتباط با مواردی از اجرای قانون کار و مشکلات کارگری که جزء خواسته‌های کارگران بود توسط رئیس اداره کار شهرستان بافق بررسی شود.

فرماندار بافق در ادامه افزود: با پیگیریهایی که انجام شد فعلا حقوق یک ماه از مجموع [سه ماه] مطالبات معوقه کارگران توسط کارفرما پرداخت شده، اما باید در نظر بگیریم که باقی خواسته‌های کارگران باید به تدریج مرتفع شود و با فرصتی که به کارفرما داده‌ایم انتظار داریم سریعا به این مشکلات رسیدگی کنند.

طلایی مقدم اضافه کرد: با توجه به روند جلسه و تصمیمی که در ‌‌‌نهایت گرفته شد قرار بر این شد که کارگران از امروز در محل کار حاضر شوند تا در اسرع وقت بقیهٔ مطالباتشان پیگیری شود. وی تصریح کرد: خوشبختانه با مساعدت کارگران، آن‌ها فعلا به کار بازگشته‌اند و امیدواریم بارفع مشکلات زود‌تر به مطالباتشان دست یابند.

برپایه این گزارش، عمده‌ترین مطالبات کارگران معدن کوشک بافق اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود. همچنین کارگران خواهان رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیهٔ دو کارگر این معدن که سال گذشته در حین کار در این معدن کشته شده بودند، هستند.

در عین حال یکی از کارگران این معدن که در بخش زیر زمین مشغول به کار است در ارتباط با شرایط سخت کار در این بخش گفت: روزانه بیش از ۶۰۰ پله را برای رسیدن به زیر زمین طی می‌کنیم و مجددا باز می‌گردیم و تنها بابت این سختی کار ۶ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنیم و این منصفانه نیست.

وی گفت: علت این اعتراضات عمدتا ناشی از عدم رعایت شأن کارگر توسط کارفرما بود.

این کارگر در نظر گرفته نشدن شرایط سختی کار و بی‌توجهی به پرداخت به موقع حقوق و مزایا را تنها یکی از دلایل کارگران برای انجام اعتصاب برشمرد و گفت: هرچند که کارگران معدن کوشک در بین معادن اطراف با کمترین حقوق و دستمزد کار می‌کنند اما شرایط سخت کار و پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایا یکی از دلایل اعتراض آن‌ها بود. وی گفت: شاید عمده‌ترین دلیل کارگران برای اعتصاب این بود که می‌خواستند از سوی کارفرما به رسمیت شناخته شوند و حقوق انسانی‌شان نادیده گرفته نشود. این کارگر افزود: کدام کارگری می‌خواهد کار را تعطیل کند در حالی که اگر چرخ تولید با رعایت حقوق کارگر بچرخد همه سود می‌برند.

وی گفت: برای اینکه عمق تعهد کاری کارگران معدن کوشک را بیان کنم، باید بگویم علی رغم اینکه از ابتدای هفته کارگران در بخش‌های مختلف این معدن در راستای اعتراض دست از کار کشیده‌اند اما با تقسیم کاری که بین خود کارگران در بخش‌های حساس معدن مخصوصا در زیر زمین صورت گرفته برخی از مناطق حساس معدن مثل بخش پمپاژ آب در زیر زمین توسط کارگران هدایت شد و کارگران این بخش‌ها برای اینکه آسیبی به معدن که یک سرمایهٔ ملی است نرسد بر سر کار خود حاضر شدند.

این کارگر ادامه داد: همهٔ توضیحاتی که دادم نشان دهندهٔ این است که کارگران معدن که جزء سخت کوش‌ترین کارگران در بین صنایع مختلف با سختی کار بالا هستند نیاز به حمایت بیشتر از سوی کارفرما دارند. و اگر حقوقشان به رسمیت شناخته نشود چاره‌ای جز اعتراض ندارند تا شاید حداقل صدایشان شنیده شود.

گفتنی است، معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

اطلاعیه جمعی از اعضا برای شکایت از متخلفان تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران

بدین وسیله ما جمعی از اعضای شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران اعلام می نماییم:

برای تجمیع و هماهنگی شکایت های اعضای محترم در رابطه با تخلفات گسترده ی تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران نظیر فروش غیر قانونی دفتر مرکزی، طرح کارت صدرا، فروش دفتر شرکت ماکارانی یزد، واریز وجوه شرکت به حساب شخصی(فراز رایانه)، انعقاد قراردادهای غیر قانونی و … از اعضای محترم درخواست می گردد با آقای سید مجتبی قریشیان عضو هیات مدیره ی تعاونی مصرف هماهنگی نمایند. لازم به ذکر است که جهت شکایت  نیاز به حضور در دادگاه نیست و دو وکیل همراه با آقای قریشیان روند شکایت را پیگیری و هدایت خواند کرد. لطفا جهت افزایش شاکیان با پیامک به اعضا اطلاع رسانی نمایید.

شماره تماس آقای قریشیان: 09127277515

منبع: حقوق معلم و کارگر 

اعضای تعاونی مسکن کارگران ساوه قربانی مشکلات اتحادیه اسکان !

رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران ساوه گفت: پروژه مسکن 212 واحدی اتحادیه اسکان در شهرک علوی ساوه ب از سال 86 کلید خورده و هنوز سرانجام آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش20آذرمهر،مهدی امینی بیان کرد: این واحدهای مسکونی  باید در مدت دو سال آماده می شدند و پس از پنج سال که این واحدها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار اعضا قرار می گرفتند، نسبت به انتقال اسناد به نام اعضای تعاونی ها اقدام می شد.

وی ادامه داد: پروژه مسکن شهرک علوی هرگز آماده نشد و در اختیار متقاضیان قرار نگرفت و پس از سالها بلاتکلیفی 105 نفر از 165 کارگری که در ابتدا عضو این پروژه بودند، سرمایه اولیه خود را با دردسرهای فراوان پس گرفتند.

امینی گفت: اعضای باقی مانده در این پروژه امیدوارند، واحدهای مسکونی نیمه تمامی که در شهرک علوی بلااستفاده مانده اند، هرچه زودتر تکمیل شده و در اختیار کارگران قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: به همین منظور جلسه ای با حضور نمایندگان کارگران، اتحادیه اسکان و اداره راه وشهرسازی برگزار شد که در آن کورسوی امیدی برای رفع بلاتکلیفی چندساله کارگران به وجود آمد.

امینی ضمن بیان نتایج این جلسه، اضافه کرد: پروژه اتحادیه اسکان یک پروژه 212 واحدی می باشد و هم اکنون تنها 70 نفر از کارگران در این پروژه حضور دارند که آورده لازم را در سال 86 به موقع پرداخت کرده بودند.

وی ادامه داد: بر اساس رایزنی های انجام شده با نماینده راه و شهرسازی قرار براین شد تا قیمت زمین برای کارگرانی که از سالها پیش در این پروژه ثبت نام کرده اند، به قیمت سال 86 و برای اعضای جدیدی که برای دریافت مسکن ثبت نام می کنند به روز محاسبه شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران ساوه ای اظهار کرد: این تصمیم از آنجایی اتخاذ شد که کارگران در همان سالها آمادگی پرداخت هزینه های ساخت مسکن را داشتند؛ اما مشکلات موجود در اتحادیه اسکان مانع از ادامه پیشرفت پروژه شد و کارگران نباید قربانی مشکلات سایر دستگاه ها یا اتحادیه ها شوند.

امینی گفت: البته اجرایی شدن نتایج این جلسه منوط به تصویب شدن در اداره راه و شهرسازی می باشد که امیدوار هستیم این اتفاق هرچه زودتر به وقوع بپوندد.

شائبه‌هایی درباره دلایل کشته شدن و تشییع جنازه سریع کارگر شهرداری زنجان

روز گذشته خبری از کشته شدن یک کارگر میانسال شهرداری زنجان در هنگام انجام کار منتشر شد. این حادثه ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه صبح ۱۹ آذرماه بر اثر تصادف یک دستگاه خودرو پراید با این کارگر در محل کار او – حدفاصل میدان فلسطین به سمت پل امام حسین – رخ داد. با توجه به اینکه در حاشیه گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان از این حادثه، به کارگران شهرداری توصیه شده بود برای جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی، از لباس شبرنگ استفاده کنند، خبرنگارما یک روز پس از این حادثه از مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان پرسید که آیا این کارگر میانسال روز گذشته در هنگام وقوع حادثه لباس شبرنگ بر تن داشته است؟

به گزارش20آذر ایلنا، «محمد مرادی» مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان، هویت کارگر کشته شده را «مهدی باغبانی» معرفی کرد و گفت همانطور که از گزارش پلیس بر می‌آید، بی احتیاطی راننده پراید عامل این حادثه بوده است و بنا بر استعلام شهرداری زنجان، آقای باغبانی در حین حادثه لباس شبرنگ به تن داشته است.

این مقام آگاه با بیان اینکه مهدی باغبانی از کارگران با سابقه ی منطقه ی سه شهرداری زنجان بود، گفت: متاسفانه در چند سال گذشته این چهارمین موردی است که برای کارگران شهرداری اتفاق می افتد.

وی گفت: بر اساس مقررات شهرداری لباس شبرنگ، شلوار، دستکش و چکمه در اختیار کارگران قرار می‌گیرد و این که گفته شده ایشان لباس شبرنگ بر تن نداشتند صحت ندارد.

به گفته ی محمد مرادی به دلیل خطرناک بودن این منطقه برای فعالیت کارگران ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا از این پس ماشین های شستشو وظیفه ی نظافت جداول را به عهده بگیرند.

وی افزود: شهرداری منطقه‌ی دو زنجان اخیرا با خرید ماشین های شستشو اقداماتی را در زمینه مکانیزه کردن نظافت جداول شروع کرده که باید در مناطق هم این روش اجرایی شود. اما باید این را هم در نظر بگیریم که استفاده از ماشین های شستشو تا حدی می تواند پاسخگو باشد و به هر حال باید در شرایط ویژه همچنان از نیروی انسانی بهره برد.

چرا تشیع جنازه زود انجام شد

بنابر گزارشهای دریافتی از زنجان، پیکر مهدی باغبانی که حوالی ساعت 6 صبح دیروز کشته شده بود، ظهر روز گذشته و به فاصله‌ی چند ساعت پس از تصادف، تشیع شده است. این خبرگزاری دلیل این سرعت عمل در تدفین او را از مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان جویا شد. وی گفت: ایشان صبح ساعت 6 تصادف کردند و ساعت 2 بعدازظهر تشیع شد چون بهشت زهرا متعلق به خود شهرداری است و روند کارها به سرعت صورت می گیرد.

وی درپاسخ به این سوال که آیا جنازه این کارگر نباید به پزشکی قانونی ارجاع می شد، توضیح داد: چون علت فوت مشخص بود دیگر دلیلی برای تعلل در وقت وجود نداشت از این رو شرایط تدفین ایشان به سرعت فراهم شد.

کارگران از نبودن ایمنی حین کار و بی تفاوتی کارفرما سخن می گویند!

بهمن شاهمرادی

شرکت سبک سازان شرق که کارخانه تولید بلوک هایی بتن سبک یا همان هبلکس است , در فاصله 6 کیلومتری شهرستان بجنورد و در شهرک صنعتی بیدک مشغول به فعالیت است.

با آن که مدت زمان زیادی از تاسیس این شرکت  نگذشته است ولی به دلیل خرید ماشین آلات کهنه و دست چندم میزان صدمات حین کار و جرح کارگران در این شرکت به شدت بالا بوده است,  به طوری که در سال جاری 6 تن از کارگران این شرکت در حین کار دچار آسیب دیده گی های جدی شده اند.

کارگر جوان 3-22 ساله که نخواست نامش فاش شود و در  اردیبهشت امسال به دلیل خراب شدن فشار سنج باد پمپ آهک دچار مصدومیت از ناحیه چشم شده است در شرح واقعه مصدومیت خود گفت: “مثل هر صبح در محیط کارگاه مشغول بکار شدیم که ناگهان فشار ریختن آهک بالا گرفت و آهک به چشمان من ریخته شد پس از این حادثه و در قبال این سوال از مسئولان شرکت  که مگر عینک و تجهیزات ایمنی ندارید آن ها  پاسخ دادند: تو کارگاه نه عینک نه کلاه و نه هیچ چیز ایمنی دیگه ای وجود نداره. اینجا کشتارگاه است!

این کارگر همچنین   در پاسخ به سوال از  وضیعت چشمان اش گفت: “تقریبا دارم نابینا میشم دیگه. و هر روز هم به دلیل ندادن پول دیه و یا حداقل غرامت و یا هزینه های پزشکی زمان عمل ام به عقب می افته! ”

و وقتی ازش می پرسیم که چرا با هزینه خودت چشمانت را عمل نمیکنی تا بعدا هزینه هایی پزشکیت را از کارفرما  بگیری می گوید: “من الان از کارم به دلیل کم بینا شدن اخراج شدم و با امید به این که بعد بهبودی بتونم برگردم سر کار از دست کارفرما شکایت هم نکردم”

و در پاسخ به این سوال که از بین دیه, غرامت گرفتن هزینه های پزشکی و یا دنبال از کار افتاده محسوب شدن یا حداقل گرفتن حقوق بیکاری دنبال کدوم یک رفتی می گوید: “فقط دیه میخوام بگیرم تا هزینه هایی پزشکیم و عمل جور شه. قرار گذاشتم با خودم هر چی از پول دیه بمونه بعد این که کارم رو بهم برگردون اند واسه خودم و بچه ها وسایل ایمنی بخرم”

متاسفانه کارخانه‌ای با حجم تولید بسیار بالا که قابلیت ساپورت و فروش در سه استان خراسان رضوی, شمالی و جنوبی را دارد فاقد واحد ایمنی است و شرایط ایمنی کار بسیار پایین است.

شایان ذکر است  در آخرین اتفاق در این کارگاه میلاد سعادتی در اواسط آبان ماه در اثر پارگی کابل جرثقیل که منجر به افتادن باکس بتن ها بر روی وی شد دچار آسیب دیدگی هایی بسیار جدی و شکستگی هایی متعدد شده است و در تلاش هستیم تا بتوانیم گزارشی از وضعیت این کارگر نیست تهیه کنیم.

مرجع:طبقه دات کام

مصدومیت کارگر ساختمانی, اهمال کارفرما, سکوت قانون

بهمن شاهمرادی

محمد رضا رضایی کارگر ساختمانی, در تاریخ 6/2/93 در اثر گیر کردن دستش در موتور جمع کننده کابل بالابر ثابت ازانگشتان و پشت دست در چند نقطه دچار شکستگی شده است.

این کارگر 42 ساله که بیش از 24 سال در امور ساختمانی تجربه دارد و به دلیل استفاده از فرغون به جایی باکت در حین بالا کشیدن مصالح دچار حادثه شده است, گفت:” دسته فرغون به سقف طبقه پایین گیر کرده بود من با تکان دادن کابل بالابر در پی خلاص کردن فرغون قبل از پاره شدن کابل بودم که فرغون ناگهان خلاص شد و به دلیل شدت حرکت بالابر و ناگهانی بود آن دست من در لای کابل های جمع شده موتور جمع کننده کابل گیر کرد. کارگاه ساختمانی ما که در در حواشی شهرستان بجنورد بود با سختی- به دلیل نبود وسیله حمل و نقل- مرا به بیمارستان امام علی بجنورد مرا منتقل کردند

شایان ذکر است که دست وی که به دلیل شکستگی هایی متعدد از چند نقطه دچار آسیب دیدگی وخیمی  شده بود تحت عمل جراحی قرار گرفت و سه ماه مرخصی استعلاجی به وی تعلق گرفت که البته پس از آن نیز مرخصی تمدید شد.

ولی موضوع اصلی در این حادثه بیمه نبودن وی بوده است. این کارگر ساختمانی چون دارای بیمه تامین اجتماعی نبود از مزایایی استعلاجی نتوانست استفاده کند  و نکته قابل تامل تعیین 40 در صدی سهل انگاری وی توسط کارشناس اداره کار بیمه بوده است.

همچنین  ایشان هیچگونه لوازم ایمنی از جمله کلاه و دستکش در اختیار نداشته است این در صورتی است که ماده 85 قانون کار لوازم حفاظتی را برای کارگران اجباری اعلام کرده است و مطابق ماده 95 مسئولیت اجرا ی مقررات حفاظتی به عهده کارفرما و مسئول کارگاه میباشد.

و یا همچنین بنابر بند 12-6-2-21 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان که مربوط به ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا است باید از جام یا باکت در حمل مصالح توسط بالابر استفاده شود و طبق بند 12-6-2-5 همین منبع متصدی حق هیچگونه کار همزمان در حین کار بر روی بالابر را ندارد.

متاسفانه در چنین حوادثی شاهدیم که حتی همین قانون نصف نیمه هم اجرا نمیشود و با توجه به قرار ندادن ابزار ایمنی و ایجاد کار همزمان در حین کار بر روی بالابر باز هم 40 در صد تقصیر حادثه را بر گردن کارگر می اندازند.

مرجع:طبقه دات کام

اعضای اتحادیه نیروی کار پروژ‌ه‌ای :سه کارگر پارس جنوبی براثر تنفس «گاز ترش» مسموم شدند

پیش از این اعضای اتحادیه نیروی کار پروژ‌ه‌ای ایران با انتشار نامه‌ای از خطرات احتمالی نشتی این لوله‌ها هشدار داده بودند. در این نامه، دلیل افزایش حوادث شغلی در این منطقه «کاهش نظارت‌های کنترل کیفی بر عملکرد پیمانکاران تاسیات‌ فازهای ۱۷ و ۱۸منطقه ویژه پارس جنوبی» ذکر شده بود.

منابع خبری در منطقه پارس جنوبی از گاز گرفتگی سه کارگر بهره‌بردار پروژه‌های پالایشگاهی فازهای ۱۷ و ۱۸عسلویه بر اثر تنفس گاز ترش در روز ۱۸ آذر خبر می‌دهند.

به گزارش20آذرایلنا،مصدومیت این سه کارگر حوالی ساعت ۱۱ پس از آن اتفاق افتاد که سه کارگر شرکت پیمانکاری «ایدرو» مجری پروژه های شرکت  «i.g.c » در پارس جنوبی حین انجام کار بر اثر نشتی یکی از لوله‌های منطقه عملیاتی دچار گاز گرفتگی شدند.

یکی از اعضای اتحادیه نیروی کار پروژ‌ه‌ای ایران درباره این حادثه گفت: پیش از این اعضای این نهاد کارگری با انتشار طلاعیه‌ای از خطرات احتمالی نشتی این لوله‌ها هشدار داده بودند. در این نامه، دلیل افزایش حوادث شغلی در این منطقه «کاهش نظارت‌های کنترل کیفی بر عملکرد پیمانکاران تاسیات‌ فازهای ۱۷ و ۱۸منطقه ویژه پارس جنوبی» ذکر شده بود.

این کارگر امروز گفت: این لوله‌ها هنوز تاسیسات مورد نظر را برای بهره‌برداری ندارند و نیروهای بهره بردار برای خارج کردن گاز، به این لوله‌ها گاز ترش تزریق می‌کنند.

به گفته وی، پس از نشت گاز همه کارگران از محوطه خارج شده‌ بودند اما سه کارگری که کار بهره‌برداری را انجام می‌دادند در محل حاضر بودند و دچار مسمومیت شدند.

حال این سه کارگر وخیم گزارش شده است.

این فعال کارگری افزود: بعد از انتقال این سه کارگر برای درمان، هیچ گزارشی از محل بستری و وضعیت مصدومان (که آیا زنده مانده‌اند یا خیر) در دست نداریم.

این منبع خبری، با ناکافی خواندن امکانات درمانی موجود در منطقه عسلویه گفت: به دلیل نارسایی‌هایی که در بخش درمان منطقه پارس جنوبی وجود دارد، بیشتر حوادث ناشی از کار منجر به فوت کارگران می‌شود.

به گفته وی، صرف نظر از خطراتی که بابت آلوده بودن هوای منطقه پارس جنوبی متوجه سلامتی کارگران و ساکنان منطقه است، کارگران شاغل در پروژه‌های پارس جنوبی به دلیل ماهیت کارشان روزانه در معرض جدی حوادث شغلی قرار دارند.

اعتصاب لکوموتیورانان در بلژیک

لکوموتیورانان در بلژیک برای دهمین بار در سال جاری میلادی دست به اعتصاب زدند.

به گزارش11دسامبریورونیوز،این اعتصاب بیست و چهار ساعته به درخواست اتحادیه مستقل رانندگان قطار از ساعت سه بامداد امروز پنجشنبه آغاز شده است. براثر این اعتصاب نزدیک به نیمی از قطارها از حرکت بازماندند.

اعتصاب کنندگان خواستار افزایش دستمزدند.

بیستم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.